Kysymys vanhoillislestadiolaisille

Jos kerran ei voi olla pelastavassa uskossa, jos uskoo vähänkin eri tavalla kuin teikäläiset, niin miten Luther saattoi olla pelastavassa uskossa, kun hän uskoi kasteen uudestisynnyttävyyteen?

44

701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lutherilla oli monenlaista opetusta, ei hän ollut niin ehdoton. Toisekseen hän oli vain yksi opettajista siinä vuosituhantisessa apostolisessa jatkumossa, johon mekin vanhoillislestadiolaiset kuulutaan.

      • Pimee.Luther

        Lestadiolaiset antaa pelastuksen kehitysvammaisillekin. Luther tahtoi keharit hukutettavan jokeen Perkeleen tekosina...


      • Luther oli hyvin pedantti, yksiselitteien.
        Hän käski; - Menkää ja tappakaa kaikki mustalaiset sekä juutalaiset, ja polttakaa heidän synagogansa?

        Onko se jotenkin liberaalia? Ei, sillä Hän Hitlerin oppi- isänä tappoin 6,25miljoonaa juutalaista, ja kristalliyö, oli täsmällisesti Hänen syntymäpäivänään.

        Lisää tarvittaessa.


      • kiinn

        Olisiko linkki Lutherin teksteihin, jossa hän on sanonut "Menkää ja tappakaa kaikki mustalaiset sekä juutalaiset, ja polttakaa heidän synagogansa"
        Ei tämmöisestä ole puhuttu.


      • siitäalkuun
        kiinn kirjoitti:

        Olisiko linkki Lutherin teksteihin, jossa hän on sanonut "Menkää ja tappakaa kaikki mustalaiset sekä juutalaiset, ja polttakaa heidän synagogansa"
        Ei tämmöisestä ole puhuttu.

        lue vaikkapa tuost alinkistä asioita joista ei todellakaan varmasti ole puhuttu sanaakaan seuroissanne.

        http://www.inri.fi/kaste/luther.htm


    • Puh.veli

      Ken keskustapuoluvetta äänestääpi onpi hän pelastuva.

    • LutherUskonpuhdistaja

      Uususkonnollinen hörhö täällä esittelee valehtelemisen ja pilkkaamisen taitojaan, piste nimimerkeissä tunnuksina. Tietämättömän lienee hauska haastella pilkkapuheitaan.

      • Nenonielu

        Mitä valehtelua ja pilkkaamista kysymyksessä oli? Halusin selvitttää vanhoillisten ajatuksia tuosta ajatuksellisesta ongelmasta?


    • Laestadius

      Toinen kysymys on miten vanhoillislestadiolaiset voivat pitää Laestadius uskovaisena? Laestadius piti muitakin kun lestadiolaiset uskovaisina. Miksi Lestadius, joka suhtatutui myötämielisesti jopa yksittäsiin baptisteihin, väkeen jonka kastekäsitys eroaa luterilaisesta.

      https://www.sti.fi/luennot/files/jt000223.html

      Miten viestikapula on voinut ketkematta kulkea ekumeenisen liikkeen kautta. Hernhutilaisuus esimerkiksi on ytimeltään ekumeeninen liike. Miksi Rukoilevaisuus.

    • ValtataistelutTuhosivat

      Vaikka en ole vanhoillislestadiolainen niin kerron oman käsitykseni. Jo vuodenvaihteessa 1853/1854 Hilda Parkajoki toi esille seuraavaa:

      Vuodenvaihde 1853-1854:
      Heräys oli alkanut 1845-46.

      Silloin oli kauhean suuret seurat Sakon talossa. Matarengista, Tärännöstä, Jellivaarasta, Kittilästä oli ihmisiä Sakon talossa?. Kolme riihtä lämmitettiin lämpimiksi, niissäkin oltiin yötä? Oli saarnamiehenä myös Parka-Heikki. Ja täällä on silloin kristillisyys tutkittu, ja sitten on synnit julistettu anteeksi. Raattamaa sen aloitti. Laestadiuksella se on ollut semmoista papinhoitoa. Mutta Kitkiöjoessa se tutkittiin sitten Sakon talossa ja kattottiin?, jatkaa Hilta Parkajoki, ?että ihmisillä on oikeus Jumalan puolesta tojistaa synnit anteeksi.

      Toisin sanoen Lestadiusta halveksittiin ja vähäteltiin jo tuolloin, arkkitehtinä oli ilmeisesti kategeetta Johan Raattama,a maallikkomies, joka ei paljon kristinopista ymmärtänyt. Mammat tietenkin luottivat häneen, liikehän on puhtaasti tunnejohteinen hurmosliike ollut Lestadiuksen loppuajoista asti. Opillisesti liike on hyvin sekava, puhujasta riippuen.

      Psyykkinen hurmos on se tila, mihin puhujien naukuva ja valittava saarnatapa ja nuottikin tähtäävät.

    • Parasta

      olla uskomatta "eri tavalla". Siitä on monta kertaa varoitettu Jumalan valtakunnan seuroissa.

      Pelastuakseen täytyy omistaa Jumalan lanhoittama usko. Jumala antaa uskon lahjan kenelle tahtoo. Ne "eri tavalla" uskovat ovat haihattelijoita, tekevät oman uskonsa ja aikovat sillä pelastua ikään kuin Jumala muka yhtyisi heidöän pelleilyynsä.

      • Missä on kerrottu Raamatussa "Jumala antaa uskon lahjan kenelle tahtoo"?


      • Missä on kerrottu Raamatussa "Jumala antaa uskon lahjan kenelle tahtoo"?


      • Roomalaiskirjeen
        Kesitas kirjoitti:

        Missä on kerrottu Raamatussa "Jumala antaa uskon lahjan kenelle tahtoo"?

        9. luku, 18 jae:

        "Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo."

        Efesolaiskirje 2:8:

        "Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja."

        Onko Sinulla, Kesitas, muuta kysyttävää?


      • Roomalaiskirjeen kirjoitti:

        9. luku, 18 jae:

        "Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo."

        Efesolaiskirje 2:8:

        "Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja."

        Onko Sinulla, Kesitas, muuta kysyttävää?

        Niin, pelastushan on Jeesus. Ei Hän ole lestadiolaisperheen Poika, vaan Jumalan.
        Ei muuta; mutta missä Raamatussa sanotaan;"Jumala antaa uskon lahjan kenelle tahtoo"?
        Kysymyksessähän on tässä usko, mitä te mantraatte, ei pelastus.
        Kokeile uudesti.


      • Sinulla
        Kesitas kirjoitti:

        Niin, pelastushan on Jeesus. Ei Hän ole lestadiolaisperheen Poika, vaan Jumalan.
        Ei muuta; mutta missä Raamatussa sanotaan;"Jumala antaa uskon lahjan kenelle tahtoo"?
        Kysymyksessähän on tässä usko, mitä te mantraatte, ei pelastus.
        Kokeile uudesti.

        poloisella ei ole ymmärrystä eikä lukutaitoa. Raamatunpaikat ovat tuossa edellä. Sinulle Jumala ei ainakaan vielä ole antanut uskon lahjaa.


      • saalukeaoikeinkin
        Sinulla kirjoitti:

        poloisella ei ole ymmärrystä eikä lukutaitoa. Raamatunpaikat ovat tuossa edellä. Sinulle Jumala ei ainakaan vielä ole antanut uskon lahjaa.

        Ei kun sinä et ymmärrä lukemaasi kuten suurin osa luterilaisita ja lestoista!

        vai luuletko että Raamattu on ristiriitainen kun toisessa paikassa luemme esm Joh 3:16, lue ja ymmärrä !

        Siinä kohdassa kerrotaan vain se että Jumala on suvereeni luomakuntaansa nähden, Hän ei kysy ihmiseltä lupaa tehdäkseen jotain, mutta siinä >EI sanota että jotkut ovat syntyneet kadotusta varten ja jotkut taivasta varten!


      • Puh.veli

        jumalanterve! Veli eli sisar puhuvee kallihia sanoja jumalanvaltakunnasta. jumalanrahhaa.


      • Ei_ole_syytä
        Sinulla kirjoitti:

        poloisella ei ole ymmärrystä eikä lukutaitoa. Raamatunpaikat ovat tuossa edellä. Sinulle Jumala ei ainakaan vielä ole antanut uskon lahjaa.

        antautua keskusteluihin sellaisen (lue: Kesitaksen) kanssa, jolla ei ole synnintuntoa ja joka ei edes etsi Jumalaa ja joka kaiken lisäksi on TYHMÄ, TYHMÄÄKIN TYHMEMPI.


      • Sinulla kirjoitti:

        poloisella ei ole ymmärrystä eikä lukutaitoa. Raamatunpaikat ovat tuossa edellä. Sinulle Jumala ei ainakaan vielä ole antanut uskon lahjaa.

        Eikä tule antamaa, eihän Hän ole antanut sadan tuhannen lahkolle, SRK;llekaan.
        Minua Jumnala veti Jeesuksen puoleen ja tein henkilökohtaisen ratkaisun seuratakseni Häntä, ja kerron kaikille, kuinka suuri Hän on, kaikkivaltiaana Messiaana.


      • Sinulla kirjoitti:

        poloisella ei ole ymmärrystä eikä lukutaitoa. Raamatunpaikat ovat tuossa edellä. Sinulle Jumala ei ainakaan vielä ole antanut uskon lahjaa.

        Eikä tule antamaa, eihän Hän ole antanut sadan tuhannen lahkolle, SRK;llekaan.
        Minua Jumnala veti Jeesuksen puoleen ja tein henkilökohtaisen ratkaisun seuratakseni Häntä, ja kerron kaikille, kuinka suuri Hän on, kaikkivaltiaana Messiaana.


      • Sinulla kirjoitti:

        poloisella ei ole ymmärrystä eikä lukutaitoa. Raamatunpaikat ovat tuossa edellä. Sinulle Jumala ei ainakaan vielä ole antanut uskon lahjaa.

        Miten sinä ne luit, toinen puhuu uskon lahjasta, toinen pelastuksesta. Pakko on vain vl;ienkin jotain sanoa, ettei sanattomaksi.


      • Vl-rules
        Ei_ole_syytä kirjoitti:

        antautua keskusteluihin sellaisen (lue: Kesitaksen) kanssa, jolla ei ole synnintuntoa ja joka ei edes etsi Jumalaa ja joka kaiken lisäksi on TYHMÄ, TYHMÄÄKIN TYHMEMPI.

        Jaa. taas huudellaan puskista, ilman asian kommentointia


      • kuuleppas

        Heitä tuo kaikkivaltias Jeesuksen kohdalla pois.


      • muttamikähänsinäolet
        Kesitas kirjoitti:

        Eikä tule antamaa, eihän Hän ole antanut sadan tuhannen lahkolle, SRK;llekaan.
        Minua Jumnala veti Jeesuksen puoleen ja tein henkilökohtaisen ratkaisun seuratakseni Häntä, ja kerron kaikille, kuinka suuri Hän on, kaikkivaltiaana Messiaana.

        Älä hötkyile, sillä ei kommenttisi tuplana vahvista sanomaa. Ei se, että luulottelee tehneensä parannuksen, tarkoita sitä, että jalat ei pidä päällä vaan olit muuten sekaisin. Täyttä harhaa on, kun vertaat itsesi kokemuksia Paavalin kokemuksiin. Paavali ei ollut jalaton vaan sokea.


      • muttamikähänsinäolet kirjoitti:

        Älä hötkyile, sillä ei kommenttisi tuplana vahvista sanomaa. Ei se, että luulottelee tehneensä parannuksen, tarkoita sitä, että jalat ei pidä päällä vaan olit muuten sekaisin. Täyttä harhaa on, kun vertaat itsesi kokemuksia Paavalin kokemuksiin. Paavali ei ollut jalaton vaan sokea.

        Eikö ollut jalaton? Apt 9;8; Toiset veivät hänet Damaskokseen kädestä taluttaen.
        Se on vain niin, että Pyhien tiet ovat samanlaiset.
        Sinä et uudestisyntymättöämänä tiedä näistä jutuista mitään, joten älä kateuttasi panettele minun Pyhiä kokemuksia.


      • muttamikähänsinäolet
        Kesitas kirjoitti:

        Eikö ollut jalaton? Apt 9;8; Toiset veivät hänet Damaskokseen kädestä taluttaen.
        Se on vain niin, että Pyhien tiet ovat samanlaiset.
        Sinä et uudestisyntymättöämänä tiedä näistä jutuista mitään, joten älä kateuttasi panettele minun Pyhiä kokemuksia.

        Älä isottele Pyhyyden kanssa. Mitä sinua seuraa palstalla, Pyhyys sinusta on yhtä kaukana kuin itä on lännestä, mutta pahuutesi ei ole kaukana helvetistä.


      • muttamikähänsinäolet kirjoitti:

        Älä isottele Pyhyyden kanssa. Mitä sinua seuraa palstalla, Pyhyys sinusta on yhtä kaukana kuin itä on lännestä, mutta pahuutesi ei ole kaukana helvetistä.

        Minun Pyhyys ei ole minusta, vaan suoraan Jeesuksesta. Sille sinä et voi mitään.


    • TakarivinVeli

      No mites kun aiemmin mm. Ihana On Siion virtoinensa aina kirjoitetussa tekstissä julistettiin synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

      Olavi keksi että niin ei voi tehdä ettei kukaan vahingossa tulisi autuaaksi.

      Onko aiemmin noin julistaneet oikeassa opissa vai nykyisen Olavin opin jälkeläiset..vai onko kumpikaan ?
      Hehän eivät voi olla samassa opissa kuin aiemmat.

      Liikkuva kuva kaikissa mudoissaan on saarnattu aikoinaan synniksi.
      Nyt jopa suviseuroja videoidaan ja älykännykät liki kaikilla ja sieltä katsotaan vaikka mitä.

      Muuttuva seko-oppi ja siitä huolimatta tuomitaan SRKlaisten toimesta kaikki vähänkin eri tavalla ajattelevat h.elvettiin ja pilkataan ja halveksitaan heitä.

      Ei ole ainakaan Kristuksen omien toimintaa.

    • Jatkuva-armo

      Ei usko pelasta, vaan Jeesus. Pelastus tulee ulkopuolelta. Hyvää saa syntinenkin tehdä, sille ei ole lakia.

      • voimitenyksinkertaista

        Joo Jeesus pelastaa mutta ei pelasta ketään joka ei USKO Häneen ensin!

        hyvää saa tehdä mutat sillä ei ole mitään vaikutusta pelastukseen, se on ihan eri kansio.


      • Jatkuva-armo
        voimitenyksinkertaista kirjoitti:

        Joo Jeesus pelastaa mutta ei pelasta ketään joka ei USKO Häneen ensin!

        hyvää saa tehdä mutat sillä ei ole mitään vaikutusta pelastukseen, se on ihan eri kansio.

        Millä todistat uskosi Jeesukseen ihmisten edessä, ellet teoista. Mistä voi tietää että olet Jeesuksen todistaja. Joka kieltää Minut ihmisten edessä, niin Minäkin kiellän isän edessä: Jeesus.
        Totuus ei ole teeskentelyä.


      • voimitenyksinkertaista kirjoitti:

        Joo Jeesus pelastaa mutta ei pelasta ketään joka ei USKO Häneen ensin!

        hyvää saa tehdä mutat sillä ei ole mitään vaikutusta pelastukseen, se on ihan eri kansio.

        Aamen.


      • Jatkuva-armo kirjoitti:

        Millä todistat uskosi Jeesukseen ihmisten edessä, ellet teoista. Mistä voi tietää että olet Jeesuksen todistaja. Joka kieltää Minut ihmisten edessä, niin Minäkin kiellän isän edessä: Jeesus.
        Totuus ei ole teeskentelyä.

        Näin on. Selvimmin se näkyy Matt 10:32 "Joka tunnustautuu minun omakseni ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan omakseni Isäni edessä taivaissa.
        33 Mutta joka ihmisten edessä kieltää minut, sen minäkin kiellän Isäni edessä taivaissa.

        Kyllä suun tunnustus on hyvä alku Uskon teoille lisänä.

        Tuomiohan tulee kaikkivaltiaan Jeesuksen toimesta;

        Ilm. 2:23
        ja hänen lapsensa minä tappamalla tapan, ja kaikki seurakunnat saavat tuntea, että minä olen se, joka tutkin munaskuut ja sydämet; ja minä annan teille kullekin tekojenne mukaan.


      • tyhmälle
        Kesitas kirjoitti:

        Näin on. Selvimmin se näkyy Matt 10:32 "Joka tunnustautuu minun omakseni ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan omakseni Isäni edessä taivaissa.
        33 Mutta joka ihmisten edessä kieltää minut, sen minäkin kiellän Isäni edessä taivaissa.

        Kyllä suun tunnustus on hyvä alku Uskon teoille lisänä.

        Tuomiohan tulee kaikkivaltiaan Jeesuksen toimesta;

        Ilm. 2:23
        ja hänen lapsensa minä tappamalla tapan, ja kaikki seurakunnat saavat tuntea, että minä olen se, joka tutkin munaskuut ja sydämet; ja minä annan teille kullekin tekojenne mukaan.

        #Tuomiohan tulee kaikkivaltiaan Jeesuksen toimesta;

        Ilm. 2:23
        ja hänen lapsensa minä tappamalla tapan, ja kaikki seurakunnat saavat tuntea, että minä olen se, joka tutkin munaskuut ja sydämet; ja minä annan teille kullekin tekojenne mukaan.#
        Tuleeko?
        Tuohan on Jumalan teko. Miten sinä jatkuvasti jeesustelet vapaakirkkolainen?


      • tyhmälle kirjoitti:

        #Tuomiohan tulee kaikkivaltiaan Jeesuksen toimesta;

        Ilm. 2:23
        ja hänen lapsensa minä tappamalla tapan, ja kaikki seurakunnat saavat tuntea, että minä olen se, joka tutkin munaskuut ja sydämet; ja minä annan teille kullekin tekojenne mukaan.#
        Tuleeko?
        Tuohan on Jumalan teko. Miten sinä jatkuvasti jeesustelet vapaakirkkolainen?

        Onko. Jeesushan sanoo Johannekselle: Sardeksen seurakunnan enkelille sanon,, jne.

        Koko 2 luvussa ei edes mainta Jumalaa??


      • eiymmärrä

        Miksi sinä pidät Jeesuksen Isää jalkamattona, kun Jeesukselle Isän nimen kirkastaminen oli kaikki kaikessa.


      • eiymmärrä kirjoitti:

        Miksi sinä pidät Jeesuksen Isää jalkamattona, kun Jeesukselle Isän nimen kirkastaminen oli kaikki kaikessa.

        Oliko?
        Sehän loppui siihen, kun Hän sai kaiken vallan, sen jälkeen Hän vaati uskoa Häneen.
        Hän jopa käytti Jumalan nimeä. - Minä olen.


    • Boring.Zion

      Miksei seuroissa ennää hihhuloija? Kovin on kuiva hengi. Kososlaiset asialla?

    • Jaakko_Leinonen

      Voi tätä ristiriitaista vanhoillislestadiolaisuutta...

    • Tähtiryhmä sanoo ylempänä:
      "Lutherilla oli monenlaista opetusta, ei hän ollut niin ehdoton. Toisekseen hän oli vain yksi opettajista siinä vuosituhantisessa apostolisessa jatkumossa, johon mekin vanhoillislestadiolaiset kuulutaan."

      Kysymykseni on, että miksi sitten nykyään pitäisi olla niin ehdoton? Eikö muka muut voi kuulua jatkumoon? Ainakin esimerkiksi yksi tunnetuimmista herätys saarnaajasta, joka oli kalvinistisaarnaaja, tuli uskoon metodistien tilaisuudessa, kun taas metodistien perustaja tuli uskoon herrnhutilaisten tilaisuudessa, joka on tyypillisesti katsottu osaksi jatkumoa, vaikka sekin oli ekumeeninen liike. Miksei nykyään sallita sitä, että ei olla niin ehdottomia? Ihmettelempä vain.

      • Mainitsemaasi saarnaajat olivat Charles Spurgeon ja John Wesley.


    • epäjumalatoimii

      Ehdottomuus tulee siitä, että ihminen on korotettu kaikkivaltiaan Jumalan tilalle. Ihmisestähän löytyy eväät vaikka kuinka hirvittäviin tekoihin, - kirkkain silmin.

    • vl-mies

      Luther meni helvettiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      39
      2627
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      177
      1639
    3. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1525
    4. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      135
      1453
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1239
    6. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      322
      1005
    7. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      964
    8. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      80
      903
    9. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      900
    10. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      38
      845
    Aihe