kun vauvaikäinen sijoitetaan sijaisperheeseen, onko yleensä kysymys pitkäaikaissijoituksesta? mietin lähinnä luopumisen tuskaa esim muutaman vuoden kuluttua. miten tämä biologisille vanhemille palautus yleensä menee, kuinka paljon lapsia palautuu biologiseen perheeseensä?
vauvasijoitus
5
944
Vastaukset
- Luna
Minä olen kuullut, että vauvat sijoitetaan keskimääräistä useammin vaan muutamaksi vuodeksi, eli bioperhe yritetään saada kuntoon ihan tosissaan. Vauva unohtaa nopeasti ja kiintyy taas helpommin perheeseensä kuin isompi lapsi. Vauvojen sijoittaminen on perusteltua silläkin, että vältytään ns. sanotusta kiintymyssuhdehäiriön synnystä. Laitoshoito ei pysty vastamaan näihin tarpeisiin.
On tietysti niitäkin vauvoja, jotka eivät voi, yrityksistä huolimatta palata bioperheeseen.
Tilastollista faktaa minulla ei ole, vaan omia ja kuultuja havaintoja. Meille on sijoitettu n.9vuotta sitten 4kk ikäinen vauveli ja kuten huomasit sijoitus jatkuu yhä.Sijoitukseen tai sen kestoon vaikuttaa myös paljolti se kuinka kauan vauva on jo ollut teillä.Meillä lapsonen oli ollut jo 3vuotta,kun äiti sai asiansa kuntoon ja ehdotti huost.oton purkua ja asiaa alettiin työstämään.Sitten äiti yhtäkkiä tajusi,että ajaa vain omaa etuaan,käänti"kelkkansa" ja halusi lapsen pysyvän meillä.Perusti uuden perheen ja pitää edelleen säännöllisesti yhteyttä meihin.Mutta uskoisin että vauvasijoituksen kesto riippuu paljon biotaustasta,siis tosi paljon vauvan biologisista vanhemmista;onko muita huost.ottoja,onko alkoholi vai huume taustoja,onko yksinkertaisuutta jne.lista on loputon.Toivottavasti sait jotain tekstistäni irti.
- Sijaisäiti(alkuperäinen)
.....että juuri nuo vauvasijoitukset ovat useinkin niitä pysyviä sijoituksia, omat kokemukset ja vierestä seuratut toisten sijoitukset.
Eikös juuri alku ole kaiken tärkein lapsen elämässä?
- Elmeriina
Kun lapsi sijoitetaan aivan vauvana, niin yleensä hänet sijoitetaan silloin toistaiseksi. Joitakin harvoja tapauksia on, että tiedetään heti että lapsi voi palata lähiaikoinan biovanhempien luokse. Niissä tapauksissa biovanhempien ja lapsen suhdetta kasvatetaan tiheillä ja pitkäkestoisilla tapaamisilla. Kerran kuussa tapahtuva tapaaminen ei riitä vauvalle kiintymyssuhteen kasvattamiseen biovanhempaan.
Lapsen 3 ensimmäistä ikävuotta ovat tärkeitä ja silloin lapsi rakentaa luottamuksellista kiintymyssuhdettä. Ja vauvana sijoitetulle se suhde kasvaa sijaisperheeseen. Meille on sijoitettu ensimmäinen vauva yli 8 vuotta sitten ja sijoitus jatkuu lapsen täysi-ikäisyyteen saakka. Toinen vauva sijoitettiin 5 vuotta sitten ja hänen huostaanottonsa on koko ajan jossain oikeusasteessa. Huostaanoton purkaminen on nyt hallinto-oikeudessa. Lapsen etua selvitettiin ensin yli puolivuotta ja asiantuntijat olivat lausunnossaan sitä mieltä, että huostaanoton purkaminen ei olisi lapsen edun mukaista juuri kiintymyssuhtaan takia. Lapsen ensisijainen kiintymyssuhde on sijaisperheeseen.- yksi monesta taistelijasta
olen kanssasi. Vauva-ikäinen ei voi saada kiintymys-suhdetta omaan vanhempaansa jollei tapaamiset ole tiheitä. Saatikka tälläisissä muutaman tunnin jutuissa minkä ajan vauva juuri ja juuri jaksaa pysyä hereillä,ei ehdi mitään suhdetta kehittää. Itsellä toki tapaamisia on ja hyvin sujuvat, mutta niitä ei todellakaan tihennetä vaikka halua on tehdä mitä vaan,että lapsi alettaisiin kotiuttaa pikku hiljaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek206006Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.233331Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1612760- 292660
- 821704
- 1471582
- 1481531
- 91333
- 961108
- 121088