Kun olin lapsi kaupoissa ei ollut paljon mitään ruokaa. Maito-liha- ja leipäkaupat oli erikseen. Yksi myyjä kaupassa tiskin takana. Ei ollut pitsaa, ei limpsoja, ei kaljoja, ei eineksiä. Ei ollut muuten jääkaappiakaan kun synnyin. Eikä ollut hedelmiä tai vihanneksia samalla tavalla kuin nyt. Kotona säilöttiin kellariin jollain menetelmällä. Laitettiin omenoita ja päärynöitä sokeriliemeen. Mutta hyvin oli niukkaa tuon ruokailu. Kerran viikossa sai lihakastiketta tai vastaavaa. Kerran viikossa oli kalapäivä. Puuroa ja velliä sekä erilaisia keittoja syötiin. Eikö ollut jäkiruokia. Kaikki olivat kuitenkin tyytyväisiä. Eikä koskaan valitettu. Nyt kaupat pursuaa kaikka yltäkylläisyyttä. Niin tuntuu oudolta ajatella miten vähällä ruualla ennen selvittiin. Eikä sitä jäänyt yli tai heitetty pois, kaikki käytettiin. Ja tähteitäkin vielä syötiin. Koskaan en ajatellut että ruokaa olisi ollut vähän. Muistan vain miten hyvää ruoka oli paitsi joku klimppisoppa. Ennen kun kiellettiin valittamasta. Silloin jäi ilman ruokaa kokonaan. Mutta se kuului asiaan. Siksi nykyään onkin niin vaikea laihduttaa. Kun ruokakauppa pursuaa herkkuja joka lähtöön. Ennen oli kuitenkin selkeämpää. Ei voinut edes valita mitään. Lihaa meillä ei syöty kuin juhlapäivinä. Ja kaikki oli aika hoikkia. Ruoka kun usein tehtiin alusta loppuun kotona. Ja tosiaan ilman jääkaappia.
Ennen syötiin vähemmän ja yksinkertaisemmin
127
2439
Vastaukset
- ö-Öö
Aina syöty jotain
Eihän tässä kukaan muuten elossa olisi- Se totta, kakarana ei ollut pitsoja, ei kepappia, ei hampurilaisia, ei sushia. Mutta oli muuta, ehkä ykstoikkoisemmin, mutta oli. Aikanaan paljon ihmisiä teki ruumiillista työtä, siinä kuluu energiaa. Nykyisin ihmiset enimmäkseen tekee jotain muuta, nyt ruuan muut ravintoarvot on tärkeitä.
Kaikenlaiset keripukit ja muut puutostaudit on käytännössä nykyisin loppuneet. Se hyvä. Vanhanaikainen ruokavalio altisti helpolla niihin yksitoikkoisuudellaan.
Tää laajempikin asia. Suomessa nykyisinkin ykstoikkoinen ruuantuotanto. Kun ei kasva appelsiineja, panaaneja, ei kiivejä jne. Syödään enenpi tuontiruokaa, kun sitä on saatavissa. Ei muute kahvikaan kasva suomessa.
Siis, nykyisin terveellisempää ruokaa satavilla, kuin "ennenvanhaan". Jos tulee onkelmia, sitten syödään pottuja, ruista ja pettua. Kandee hokata, vain ruis ja pettu suomalaisia elintarvikkeita. Että äläpä nyt narise siellä, vedä panaani poskeen :DDD
=DW=- Monipuolinenmaa
Mistä maasta olet kotoosin, jos et tunne muita suomalaisia juureksia kuin pottu? Etkä tiedä muita suomalaisia viljoja kuin ruis, vai? Kasvaa täällä kaikenlaisia vihanneksiakin ja harmittavan paljon super-ruokaa, marjoja, jää joka vuosiin metsiin mätänemään. Sieniäkin.
- Auna
Rusinakeitto oli hyvää. Sitä en ole syönyt aikoihin. Myös sekahedelmökeitto. Sihen laitettiin nokare kermavaahtoa, joskus pyhäsin.
Ennen ei ihmiset valittaneet niin paljon kun nyt.
Sellainen tntma, että miesten keskipituus on noussut 1900-luvun alusta tähän päivään ainakin kymmenen senttiä. Johtuu varmaan ravinnosta.
Eihän kuuskyt-luvulla kaupoissa ollut kun makkaroita ja juustoja, ne tuotiin linja-autossa.
Tämä on hyvää aikaa, ei tule mieleen sen aikaisista ruuista mitään, jota kaipaisi.- mimmimum-..mi
Muistan kuinka hyvältä kaikki ruoka maistui mummolassa....vaikka se olisi ollut mitä vaan ...hän osasi taikoa makua niin lihakeittoon kuin muussiin ja lihapulliin...Kai sitä oltiin vähempään tyytyväisiä ennenvanhaan kun sai tarpeeksi vatsantäytettä....niin sitten oli taas paljon parempi kärsiä vähän nälkää... Juuri oli tutkimus marjoistamme ....ettei mitään tuontihedelmiä tarvisi kuin omia hedelmiämme ja marjoja..Hyvä silti että on monipuolinen valikoima nykyään..
Tänään tulee tunnin mittainen Prisma yleltä ...joka kertoo miten ruoka vaikuttaa terveyteemme ja kehoomme...- Anonyymi
Minunkin mummini teki maailman parasta lihakeittoa. Myös viilin teki itse.
Kahvi oli pannukahvia johon ripsautettu vähän suolaa sekaan. Ei ollut sähköuunia, puuhellalla ruoanvalmistus. Solokku pirtinnurkassa. Vesi tuli sisään ja ulos kun kannettiin.
Siilivain
- Vuosimallia52
Kuinkahan vanha aloittaja on, kun ei kaljoja ja limsoja ollut kaupassa. Itse asuin syrjäkylällä ja kyllä saatiin jo 50-luvun alkupuolella on vappulimsat ja possut. Miehet istuivat iltaisin kauppiaan tuvassa ja joivat ykköskaljaa pulleista pulloista.
Muuten syön aika lailla samanlaista ruokaa kuin silloin, kasviksia, lihaa, kalaa, ruisleipää ja maitoa. Meillä on monet rapujuhlat pihalla ison padan ääressä, kun isoveljet ravustivat, niin että oli kurmeetakin. Tottahan ruokavaliooni on kaupan runsaudesta joitakin lisää tullut, jugurtit, hedelmät, pähkinät sun muut.Ihan samaa ajattelin kuin sinäkin. Olen vuosimallia 47. Limpsaa saatiin, joka lauantai yleisessä saunassa käynnin yhteydessä. Lihaa oli eri muodoissa. Meillä oli maalaistalo kaupungissa. Oli lehmiä, lampaita, sika ja, kanoja. Kaikkea tarpeellista saatiin omasta takaa ja loput kadunkulman kaupasta. Äidillä oli maitotinkiläisiä, jolla hän teki rahaa. Jouluna oli kinkkua ja laatikoita, piparia ja torttuja, hannatädinkakkuja ja omenoita.
Luumu-ja sekahedelmäsoppaa jälkkärinä ja puuron kanssa nautittuna.korpikirjailija kirjoitti:
Ihan samaa ajattelin kuin sinäkin. Olen vuosimallia 47. Limpsaa saatiin, joka lauantai yleisessä saunassa käynnin yhteydessä. Lihaa oli eri muodoissa. Meillä oli maalaistalo kaupungissa. Oli lehmiä, lampaita, sika ja, kanoja. Kaikkea tarpeellista saatiin omasta takaa ja loput kadunkulman kaupasta. Äidillä oli maitotinkiläisiä, jolla hän teki rahaa. Jouluna oli kinkkua ja laatikoita, piparia ja torttuja, hannatädinkakkuja ja omenoita.
Luumu-ja sekahedelmäsoppaa jälkkärinä ja puuron kanssa nautittuna.Hanna-tädinkakuista tuli mieleeni muisto varhaislapsuudesta. Istuin isäni sylissä kuorma-auton kopissa, sotilaskuljettaja sitä ajoi, olimme menossa ampumaradalle. Mitään muistikuvaa sieltä ampumaradalta ei ole, eikä siitäkään, miksi olin mukana. Olin alta kouluikäinen. Jokin hyvä syy asialle oli. Kasarmilla kasvaneena on kaikenlaisia erikoisia lapsuusmuistoja. Tuosta muistan sen, että sylissäni oli iso lasipurkki, jossa äidin paistamia Hanna-tädinkakkujja. Kaikkea sitä ihminen muistaakin.
suvenkorento12 kirjoitti:
Hanna-tädinkakuista tuli mieleeni muisto varhaislapsuudesta. Istuin isäni sylissä kuorma-auton kopissa, sotilaskuljettaja sitä ajoi, olimme menossa ampumaradalle. Mitään muistikuvaa sieltä ampumaradalta ei ole, eikä siitäkään, miksi olin mukana. Olin alta kouluikäinen. Jokin hyvä syy asialle oli. Kasarmilla kasvaneena on kaikenlaisia erikoisia lapsuusmuistoja. Tuosta muistan sen, että sylissäni oli iso lasipurkki, jossa äidin paistamia Hanna-tädinkakkujja. Kaikkea sitä ihminen muistaakin.
Kun vietin kesiä Hilma-tädin hoivissa Parolassa, ovat ihania muistoja päiväkahvit sireenimajassa. Vastapaistettua hiivaleipää, johon voi suli,. Sain tilkan kahvia kupin pohjalle, siihen sokeria ja paljon maitoa, ja sitä ihanaa, vastapaistettua hiivaleipää. Perhoset lentelivät ja ampiaiset pörisivät. Voi sitä lapsuuden kesien ihanuutta.
Kun vietin kesiä Hilma-tädin hoivissa Parolassa, ovat ihania muistoja päiväkahvit sireenimajassa. Vastapaistettua hiivaleipää, johon voi suli,. Sain tilkan kahvia kupin pohjalle, siihen sokeria ja paljon maitoa, ja sitä ihanaa, vastapaistettua hiivaleipää. Perhoset lentelivät ja ampiaiset pörisivät. Voi sitä lapsuuden kesien ihanuutta.
Äitini kertoi, että Lapin-sodan aikaan, jolloin hän asui Hilma-tädin hoivissa Parolassa, ei hänellä ollut puute mistään. Siellä oli lehmä, possu ja kanoja. Viljaa saatiin omista pelloista ja jauhettiin paikallisessa myllyssä. Saunanpadassa keitettiin sokerijuurikkaista siirappia, joten pystyttiin leipomaan jopa kakkuja. Äiti kertoi, ettei häneltä puuttunut mitään. Kaupungeissa oli sota-aikaan ihan eri tilanne. Kun isä palasi Lapin-sodasta toi hän mukaan mm. suolattua lohta, josta tehtiin herkkuja. Isäni oli herkkusuu, ja keksi aina paikat, jopa vaihtaen, mistä sai haluamiaan ruoka-aineita. Meillä syötiin aina hyvää ruokaa.
Hanna-tädinkakuista tuli mieleeni muisto varhaislapsuudesta. Istuin isäni sylissä kuorma-auton kopissa, sotilaskuljettaja sitä ajoi, olimme menossa ampumaradalle. Mitään muistikuvaa sieltä ampumaradalta ei ole, eikä siitäkään, miksi olin mukana. Olin alta kouluikäinen. Jokin hyvä syy asialle oli. Kasarmilla kasvaneena on kaikenlaisia erikoisia lapsuusmuistoja. Tuosta muistan sen, että sylissäni oli iso lasipurkki, jossa äidin paistamia Hanna-tädinkakkujja. Kaikkea sitä ihminen muistaakin.
Lapsuuden muistot tuntuvat iän karttuessa läheisimmiltä kuin ruuhkavuosien muistot, vai liekö tuolloin ruuhkavuosina aika kulunut työhön, kotiin ja lapsiin panostamiseen.
Olin alta kouluiän kun sain lahjaksi kahvikaluston. Minulla oli pieni pöytä ja kaksi jakkaraa. Katoin pöydän ja äiti toi kahvipannun pöytään. Sattui vahinko, kahvipannu kaatui ja oikea pohkeeni paloi. Tuo palovamma näkyi aina teini-ikään asti ja oli minulle ikävä kosmeettinen haitta.
No, äiti enää antanut meille kuumaa kahvia vaan jäähdytti sitä ennen meidän tyttöjen kahvittelua..
Minulla on myös paljon muistoja Kainuun rajavartioston alueilta. Serkkuni asuivat armeijan alueilla ja vietimme lomilla aikaa milloin kaupungissa meillä ja milloin itärajalla.- Anonyymi
Rapujuhlat suomenruotsalaisten kulttuuria.
- Muistan
Kotona tehtyä viiliä syötiin, sitä oli aina kaapissa tulossa. Ei ollut jugurtteja tai rahkoja. Maitopulloon tai sankoon haettiin maitoa naapuritalosta. Ja ternimaitoa sai joskus.
Pohjanmaalla asuessa tehtiin itse viiliä oman lehmän täysmaidosta, siinä oli paksu kermakerros päällä.
Perunavelliä syötiin usein lisänä ruisleipää ja voita, juomana piimää tai maitoa.
En erityisemmin kaipaa lapsuuden ajan sapuskoja.
Olen innokas ruuanlaittaja, uudistan myös tähteet maukkaaksi syötäväksi.
Tykkään leipoa ja laittaa ruokaa, vähän liikaakin kun enimmäkseen asun yksin.
Olen vähän leiponut eräälle perheelle kun emäntä ei hallitse leipomista, syövätkin enimmäkseen valmisruokia.- Lettui
Veripalttua en kaipaa. Ennen verta oli pullossa ja siitä sitten tehtiin joku verilettutaikina. Jotkut tykkäs kovastikin. Kauhea ruoka se ol.
60-luvulla ruoka oli vielä aika paljon luomummukaista verrattuna nykytehotalouteen.
Itse oli 60-luvulla kyläkaupassa töissä.
Kyllä oli jauhelihaa, nautaa ja possua. Lenkkimakkaraa ja joitain pötkömakkaroita.
Kaikki nämä lihatiskissä, pakkauksia ei ollut. Leivät käärittiin paperiin.
Kotoa muistan, että äite leipoi pullaa ja hiivaleipää, muistaakseni ohrasta.
Voi, juusto, piimä tilattiin meijeristä. Viiliä tehtiin kotona. Punajurta, porkkanaa, perunaa tuli omasta maasta.
Ruoka oli yksinkertaista, nälkää ei nähty.
Muistan kerran kun naapurin emäntä antoi leipomansa limpun, se oli niin hyvää, että se syötiin porukalla samana päivänä.- hytinäx1
Synt. 50 luvun puolivälissä maalaistaloon. Syötiin lämminruoka kolme kertaa päivässä 60 luvun alussakin. Meitä oli iso porukka ja äidillä kova työ leipomisineen, säilömisineen, ja ruoanlaiton kanssa. kaiken muun työn ohella. Sitten kun saatiin kouluruokailu niin lämmintä ruokaa ei äidin tarvinnut tehdä kuin aamiaiselle ja illalliselle. Viikonloppuina oli aina jälkiruokaa. Hedelmiä saatiin yksi lauantaisin saunan jälkeen. Limskaa vappuna ja juhannuksena. Muistelen että oli jääkaappi mutta ei juoksevaa kuumaa vettä kraanasta sisällä. Maakellarissa säilytettiin kaikki marjatölkit, mehut, perunat, porkkanat. marjat ja kesäisin jälkiruokasopat.
Pullaa saatiin ottaa yksi viipale kahviaikana , joskus harvoin jos tuli vieraita saatiin myös yksi kakkupala tai kuivakeksejä joita äiti oli leiponut.Muistan, kun täytin 12 vuotta, sain kutsua pari kaveria ja äite osti punaista limsaa, oli se juhlaa.
Meillä oli kaasuvalot ja hella, ei sähköä. Vesi tuli kantamalla, paitsi navettaan oli käsipumppu, josta vesi meni navetan vintille säiliöön ja sieltä lehmien juomakuppiin.
Meillä on tuo kellari talon alla.
- kovaaaikaaloli
Meillä oli lapsena ainoastaan yksi lämmin ateria viikossa.
Kaikkea syötiin, minkä sai juosten kiinni.
Punasilmäiset särjet säälitti niin paljon, että ei niitä raskinnut mahaansa tunkea.Jouluaatot olivat kuitenkin yhtä juhlaa, kun saatiin joka penska juoda mahansa täyteen lämmintä löylyvettä saunan lauteiden alla!- Hyvvee.oli
Meillä syötiin sahanjauhovelliä
- puutteessaoltiin
Hyvvee.oli kirjoitti:
Meillä syötiin sahanjauhovelliä
Ja meillä oli useasti ohiammuttua jänistä ja jälkiruokana teeren jälkiä sekä juustonreikiä.
- Odiiitti
Nämä kolme viimeistä "idioottia" eivät kykene samaistumaan siihen elämänaikaan, jolloin rakennettiin Suomea uudestaan! Tuunatkaa vain autojanne, PULLAMÖSSÖPOJAT!!!
- jukolisteniin
Odiiitti kirjoitti:
Nämä kolme viimeistä "idioottia" eivät kykene samaistumaan siihen elämänaikaan, jolloin rakennettiin Suomea uudestaan! Tuunatkaa vain autojanne, PULLAMÖSSÖPOJAT!!!
Hyvin sanottu!
Eihän nuo edes voi ymmärtää. millaista oli hiihtää 140 kilometriä kouluun.
Kesät talvet!
Meillä ei ollut varaa edes uusiin vaatteisiin.
Äiti ompeli mulle uudet housut vanhasta jauhosäkistä:
Housun takamuksissa luki "Extra Prima" ja etupuolella oli "Golden Horn".
Että mä niin kärsin... - JuhIamekko
jukolisteniin kirjoitti:
Hyvin sanottu!
Kesät talvet!
Että mä niin kärsin...Mun äiti teki mekon kertakäyttöpöytäliinasta.
jukolisteniin kirjoitti:
Hyvin sanottu!
Kesät talvet!
Että mä niin kärsin...Aatteles, taatusti oli uunikit nuo housut. (vitsi se tietysti oli)
Noin asiallisesti puhuen, kyllä luovuutta harrastettiin paljon siihen aikaan.
Jokainen muistaa varmaan käpylehmät ja ulpukkasiat summuut leikkikalutkin, joita ihan itse tehtiin.- Sellaistase
Muistan ettei leluja juurikaan ollut. Ja nk sanoit niitä tehtiin itse. Silti ei kukaan valittanut. Ja tuntui että kaikkea oli tarpeeksi. Itse keksittiin leikitkin . Kaikessa joutui käyttämään kekseliäisyyttä, kun kaikkea oli niukasti. En olsi edes halunnut enempää leluja tai tavaraa.
- Vuosimallia52
Minä en ainakaan ihannoi. Ruoan monikin tänä päivänä voisi vaihtaa siihen entiseen terveydellisistä syistä, siitä alettiin puhua tässä ketjussa. Itse pidän sen aikaisesta ruoasta enemmän kuin esanssisista nykyruoista.
Muuten muistan kurjuutena että jos tuli illalla isohätä, piti lähteä ulkohuusiin tai navetan lehmien laarille. Vettä kannettiin eestaas ja eteisen konttuuri oli ruokakaappina. Sen verran on jäänyt muistiin. että mökkielämää olen aina inhonnut. Rinkkavaelluksille en lähde haisemaan ja purkkiruokaa syömään vaikka kova liikkuja olenkin. - jukolisteniin
Hei vaan!
Nimimerkistäsi päätellen olemme lähinaapureita: Minä olen toiselta puolen kannasta.
Kommentistasi voi tehdä johtopäätöksen, että olet hyvin sivistynyt ja sinulla on laaja ystäväpiiri, joka on antanut sinulle terveet elämänarvot ja palvoo sinun korkeaa älykkyyttäsi.
Kyllähän se lapsuusaika todella oli kovaa aikaa:
Ei ollut varaa voihin, joten usein oli aamuisin puurolautasella pelkästään vanhan isoäidin lasisilmä voisilmän korvikkeena.
Meidän lempipossullakin oli yksi puujalka.
Ei raskittu koko sikaa uhrata Joulukinkuksi.
Mutta ei kyllä silloin työnnetty herneitä nenään, sillä ne tuli aina heti syötyä parempiin suihin.
Vaikka oli köyhää aikaa, niin meillä oli rauhallinen asuinympäristö, sillä vanhassa perunakellarissa ei kulkumiehiä paljon pyörinyt.
Finnairin matkustajakoneiden reitti kulki suoraan ylitsemme, mutta siihen saatiin korjaus:
Kirjoitin isoilla kirjaimilla ladon kattoon "Kiellän ehdottomasti lentelemästä maitteni ylitse!"
Hyvin se tehosi ja koneiden reitti muuttui syrjemmälle.
Teksti erottui hyvin koneen ohjaamoon 600 metrin korkeudesta ja saatiin olla sen jälkeen ihan rauhassa.
Paikalliseen baariin en viitsinyt enää porttikiellon jälkeen viitsinyt edes yrittää, sillä oravannahat vain tukkivat pajatson.
Niin, että on sitä muutakin kierretty kuin veroja!
- flegmaatti
Syötiin yksinkertaisemmin ja sen yksinkertaisuuden johdosta yskin verta kahtena keättalvena.
Pääruokana olleesta perunavellistä lienee puuttunut joitakin suojaravinteita?
Kouluruokailu oli sentään vaihtelevaa. Kaikki oli peltikulhosta syötävää lusikkasafkaa.
Kaurapuuro ja harvinainen hernekeitto olivat hyviä.
Läskiklimppinen perunasoppa siedettävää mutta kerrn, pari luokkaan ämpärissä kannettu, pohjaanpalanut makaronivelli oli todellinen koettelemus. Se riivattu haisi jo edellisen välitunnin aikana pihalle.
Leipä leivottiin kotona ja jauhelihaa ostettiin 300g neljälle henkilölle muutaman kerran vuodessa sen jälkeen kun kylälle tuli semmotti kauppa.
Muutaman kerran vuodessa ostettiin teemakkaraa 300g josta joskus riitti siivun puolikkaat eväsleipien väliin toiselle puolelle.
Keräilytalous oli kunniassaan. Lapsuudessa säilöttiin erilailla kuin nyt pakastinten aikaan.
Mansikkahilloa ja karviaismarjahilloakin tehtiin joka syksy. Mehuja keiteltiin. Naapurista ostettin ämpärillinen hunajaa ja siitä saatiin teelusikalla suu makeaksi.
Muistelen , että sisäelimiä käytettiin paljon enemmän kuin nykyään ja siansiivusta läskisoossia, varsinkin kun mummolasta sianpuolikas saatiin. Kanaa tai broileria en muista lapsuudestani.
Silakkalaatikon muistan ja suolapuolikkaan, perunat leikattiin puolikkaiksi ja keitettiin, vähän ennen kypsymistä, päälle leviteltiin suolasilakoita.
Jauhelihaa jatkettiin joskus ohraryyneillä, puurot ja vellit olivat tuttuja. Ruisjauhoihin sotkettiin puolukoita ja sokeria ja syötiin sillään, ja niitä joskus kypsennettiin uunipuurona, joskus kauraryyneihin vain maitoa ja sokeria , oli sen ajan pikaherkkua.
Kotipullaa leivottiin joka viikonloppu, palat oli luettuja ja aina jos kaupanpullaa sai, voi, että se maistui hyvältä.
Äitini piti kivijalkakauppaa, joten meillä syötiin kaikkea vanhaa, aistein silloin elintarvikkeen ikä määriteltiin, ei ollut viimeistä käyttöpäivää. Meillä oli yhtenään hedelmäsalaattia, kaikki huono oli leikattu hedelmistä pois ja lopun pilkottiin ja me lapset söimme. Ei ollut hedelmävalikoima kovin moninainen, mutta jos ripauskin banaania oli seassa, se maistui tosi hyvältä.- Per-kel
Kesällä syötiin uusia perunoita ja nappa kastiketta.-Leikatttua ruohosipulia ja maitoa.-
- Vielätämä
Eipä ollut pesukonettakaan vaan vaatteet pestiin käsin, joskus tuli sitten joku pulsaatorikone. Aina myös tiskattiin käsin. Ja lapset auttoi koko ajan kotitöissä. Se oli ihan pakko. Ja kun ei ollut kännyköitäkään niin muistan kun kirjoitin kavereille kirjeitä. Limpsaa oli mutta ei sitä saanut kuin juhlissa ja vähän. Ihan tavatonta oli kun coca- cola tuli Suomeeen, se oli iso juttu. Ja mausteinakin oli vaan suola ja pippuri. Kaikki oli yksinkertaisempaa. Mutta viinaa miehet kiskoi kyllä paljon. Viinakortillahan sitä sai Alkosta. Eikä se tosiaankaan ollut viiniä vaan jallua. Sodanjälkeinen Suomi joi paljon. Kauheinta oli paksu tupakan savu joka paikassa. Kun röökiä sai vetää missä tahansa. Paitsi ettei ollut filtteritupakaa. Sellaista jotain Norttia vaan.
- Klappimir-Puuttein
Kyllä minäkin kaipaan sitä Venäjän vallan alaisuutta. Silloin todella kaikki oli niukenmin ja paremmin.
- Slal
Ei kai tässä ollut kyse siitä että ennen oli paremmin. Ennen oli yksinkertaisemmin. Mutta sodasta selvittyään ihmiset oli tyytyväisempiä pitkään. Ei maristu joka asiasta, vaikka ei ollut vapaata lauantaita. Ruokaa ja tavaraa oli niukalti, mutta ihmisillä ei ollut aikaa valittaa. Ennen ei tyytymättömyyttä kanskaan saanut näyttää. Ihmisen julkisivun tuli olla moitteeton vaikka elämässä olisi ollut millaista väkivaltaa, vaikeuksia ja kurjuutta.
- näinsennä
Hyvinvoinnin ohessa on tullut moraalinen selkärangattomuus, se alkoi heikentyä jo 60-luvun lopulla, mutta meitä vanhempi ikäluokka on joutunut kokemaan kokonaan muuta, sota-ajan selviytymiskamppailun, siinä ei moraali paljoa paina ja ehkä se osasyy tähän, koska ovat olleet vallankahvassa. Viime vuosisadan vaihteen alun dokumenteista heijastuu tyystin toisenlainen maailmankuva, eikä välttämättä kaikilta osin heikompi, vaikka toki huomattavaa kehitystä on aineellisen hyvän lisäksi tapahtunut ainkin oikeuskäsityksen alalla, tosin siinäkin ollaan nyt menossa hyvää vauhtia taantumaan. Tämä tietysti ollut meidän onni, elää tätä pitkää rauhan kautta, vaan josko isovanhempamme kuitenkin ovat oikeasti olleet onnellisempia kuin me konsanaan.
- Stok
Parasta lapsuudessa ja nuoruudessa oli kodin vaatimus suoraan ja sanansa pitävään moraaliin. Se oli tärkeää. Selkeät moraali-ja käyttäytymissäännöt antoivat selkärankaa elämään. Se on nykyaikana rapautunut eikä ole mikään arvo enään. Se on vähän ahdistavaa. Ihmiset panostaa enemmän mukavuuteen ja lyhytjännitteiseen elämään. Sotien jälkeen yhteishenki jälleenrakentamisen merkityksestä ja ihmiseltä vaadittavista luonteen kehittämisen tärkeydestä oli aivan peruskauraa. No nyt voi viettää aikaa hortoilemalla einestiskien loputtomien valkoimien seassa. Tuo olisi ollut lähes painajaista 60-luvulla.
- Erikoinen-tapaus
50 ja 60 luvuilla en edes syönyt paljon mitään, ruuat oli niin yksinkertaisia ja huonoja. Vasta 70 luvun työelämän kautta pystyin ostamaan omaa mieluista milloin mitäkin. En syö edelleenkään kuin kerran päivässä lämpimän, välipalaa pari kertaa, kahvia ja herkkuja, keksejä. Normi settiä.
Fysiikalta olen huippukunnossa, toki jalat tahtovat rasittua pitemmälle kävellessä kun poltan vielä. - Mikä_milloinkin
Kun olin kakara, niin söin vain vettä ja leipää, lämmintä ruokaa oli vasta kansakoulussa. Lähes pelkkiä perunakeittoja, joita pakkosyötettiin. Ei kiitos perunaa enää.
Kaupoissa on nykyisin ihan liikaa ruoka-aineksia, tyyliin kymmenen valmistajan vihreää currya, 20 erilaista pestoa jne. Kuka hitto niitä kaikkia tarvitsee? Ei ihme, jos kaupoille tulee hävikkiä eikä asiakas löydä hyllyistä mitään.
Pitäisi olla jokin ruokakauppanavigaattori, K-kaupoilla ja S-ryhmän kaupoilla tietenkin omansa ja sitten pitäisi valita liike, jossa kulloinkin asioi. Sovellus paikallistaisi asiakkaan ja ohjaisi halutun purkin luo.- ö-Öö
Älykärryt
Niitä koekäytössä jossain kaupoissa, jossain suomessa. Tavalliset kärryt, joihin pultattu taplettikone. mun käsittääkseni näkyy mainoksia ja just karttaa tms. Oletan, net tulee yleistymään.
=DW=
Mielenkiintoista lukea, miten erilaisia ruokamuistoja meillä suunnileen samanikäisiää lapsuudestamme on. Varmaan riippui paljon siitä, kasvoiko maalla vai kaupungissa, ja siitä, kuinka kenties niukkaa perheen toimee tulo oli. Olkaamme ylpeitä siitä, että riippumatta vaikeista sodanjälkeisistä ajoista olemme selvinneet näihin aikoihin. Siitä kaikille meille papukaijamerkki.(:-)
- mimmimum-..mi
Tänään on kuulkaas ...munapäivä....oikein kansainvälinen teemapäivä...mennyt kokonaan minulta ohi ..vaikka jo 1996 lähtien vietetty...
Huvitti kun tuttuni kertoi kun vaihtoi työpaikkaa...entisessä paikassa hän paistoi kymmenittäin aamuisin kananmunia sämpylöihin...nyt hän sanoi että munista ei päässyt eroon täälläkään...eilenkin rikkoi 60munaa kokkeliin....- ö-Öö
Outoa
Jotenkin aina kuvitellut, kaikki ravintolat käyttäis kokkeliin jotain tölkkimunaa, just ton työvaiheen takia.
Koittanut tässä lisätä munien syömistä. Halpaa ja terveellistä murkinaa. Helppoakin. Kakarana pöndellä oli snadi kanala, tais silloin ikäänkuin tulla munakiintiö täyteen.
Kuka muistaa munavuoren? Sellaisiakin oli joskus kuuskytluvulla, ylituotantoa. Sama oli maidon, viljankin kanssa. Ja taannoinhan kananmunat julistettiin suunnalleen myrkyksi, kolesterolin takia. Se kolesteroli vouhkaaminen oli mun mielestä typerää, harva munua hailalle asti jaksaa syödä ja ekaks kai tulee ylipaino-ongelma.
Niin, tais alkaa tekeen mieli munakasta, pitää tutkia, mitä jääkaapista löytyy, munakas kuin pitsa, siihen voi tunkea miltei mitä tahansa.
=DW= - mimmimum-..mi
ö-Öö kirjoitti:
Outoa
Jotenkin aina kuvitellut, kaikki ravintolat käyttäis kokkeliin jotain tölkkimunaa, just ton työvaiheen takia.
Koittanut tässä lisätä munien syömistä. Halpaa ja terveellistä murkinaa. Helppoakin. Kakarana pöndellä oli snadi kanala, tais silloin ikäänkuin tulla munakiintiö täyteen.
Kuka muistaa munavuoren? Sellaisiakin oli joskus kuuskytluvulla, ylituotantoa. Sama oli maidon, viljankin kanssa. Ja taannoinhan kananmunat julistettiin suunnalleen myrkyksi, kolesterolin takia. Se kolesteroli vouhkaaminen oli mun mielestä typerää, harva munua hailalle asti jaksaa syödä ja ekaks kai tulee ylipaino-ongelma.
Niin, tais alkaa tekeen mieli munakasta, pitää tutkia, mitä jääkaapista löytyy, munakas kuin pitsa, siihen voi tunkea miltei mitä tahansa.
=DW=Kananmuna on kyllä ravintorikas pienessä paketissa...muistan kun aina varoitettiin siitä kolesterolista munien yhteydessä...sitten se kumottiin...Kananmuna on myös aika edullinen tuote ja just munakkaisiin voi lisätä mitä erilaisempaa täytettä...
Muistan kun joku heitteli kananmunilla yhden rekkamiehen autoa usein ...kun ei tykännyt sen pysäköintipaikasta...rekkamiehellä oli aina hankalaa puhdistaa niitä jälkiä...kerran sanoi että kananmunat on kai liian halpoja kun niitä paiskotaan turhaan... Jaa munapäivä. Yksi muna tuli tuossa syötyä tänäänkin.
Muistan, kun olin lapsi, meillä oli aina kanoja. Niillä oli navetassa suuri häkki ja siellä orsi. Kesäisin oli ikkuna auki ja sieltä ne tepsutteli ulos ja sisään. Sitten ne munivat mihin milloinkin, suuliin ja navetan vintille. Siellä me sitten veljen kanssa etsittiin kananpesiä.
Aina ne munat löydettiin.
Minulla oli kerran nimikkokanakin, sen nimi oli Kesyylä, koska se istui minun sylissäni usein, eli oli hyvin kesy.
Se oli kanahierarkian alimmainen.- mimmimum-..mi
eppu2 kirjoitti:
Jaa munapäivä. Yksi muna tuli tuossa syötyä tänäänkin.
Muistan, kun olin lapsi, meillä oli aina kanoja. Niillä oli navetassa suuri häkki ja siellä orsi. Kesäisin oli ikkuna auki ja sieltä ne tepsutteli ulos ja sisään. Sitten ne munivat mihin milloinkin, suuliin ja navetan vintille. Siellä me sitten veljen kanssa etsittiin kananpesiä.
Aina ne munat löydettiin.
Minulla oli kerran nimikkokanakin, sen nimi oli Kesyylä, koska se istui minun sylissäni usein, eli oli hyvin kesy.
Se oli kanahierarkian alimmainen.Miten se kanahierarkia ilmenee...nokkiiko ne muut kanat toisia kanoja ....vai kukkoko sitä sorti...Mulla on kyllä paha aukko siinä sivistyksessä ...kun en tiedä et vaatiiko kananmuna aina sen kukon "poljennan" vai tuleeko niitä munia muutoinkin..."syvällistä pohdintaa"
mimmimum-..mi kirjoitti:
Miten se kanahierarkia ilmenee...nokkiiko ne muut kanat toisia kanoja ....vai kukkoko sitä sorti...Mulla on kyllä paha aukko siinä sivistyksessä ...kun en tiedä et vaatiiko kananmuna aina sen kukon "poljennan" vai tuleeko niitä munia muutoinkin..."syvällistä pohdintaa"
Nimenomaan varsinkin isommissa laumoissa on ns. nokkimisjärjestys.
Kanat kyllä munivat ilman kukkoa, ei meilläkään kukkoa ollut. Kukkoa tarvitaan sitten, jos ruvetaan pikkutipuja tekemään.
Kukosta tuli mieleen muisto. Asuttiin vuokralla talon yläkerrassa, omistajilla oli kanoja ja vihainen kukko.
Oli parivuotias, olin pihassa, kukko alkoi juosta kohti. Sain jalat alleni ja kukko perässä, ehdin juuri ja juuri sisälle.
Jäänyt varmaan mieleen, kun koin asian niin järkyttävänä.
- RealistiN
Ennen oli vähemmän valikoimaa, eikä silloin osannut kaivata sellaista mistä ei tiennyt mitään. Kyllä meillä ainakin oli ihan hyvät ruuat. Äitini on ollut aina hyvä laittamaan maistuvaa ruokaa, aika paljon teen nykyäänkin omia ruokiamme hänen ohjeillaan, olen vähän sellainen perinteisempien ruokien ystävä. Lauantaina oli aina leivontapäivä, silloin sai lämmintä hiivaleipää ja saunan jälkeen ruusupullia limpsan kanssa. Marjakiisseleitä myös oli aina puuron kanssa tarjolla ja jotain oikein hyvää jälkkäriä sunnuntaisin, esim. kermavaahdolla höystettyä appelsiiniriisiä tai kaakaokiisseliä.
- Lipeää
Jätskistä en välitä, mutta muistan, että sitä sai hyvin harvoin syntymäpäivinä tai juhlissa, joita niitäkin oli harvoin. Se oli tosiaankin harvinaista herkkua. Kaikkea vaan oli niukasti. Olin itse aina tyytyväinen. Erikoisesti pidin lipeäkalasta lapsena. Kalaa pestiin lipeästä kotona, senkin muistan. Joten joulu oli mukavaa aikaa. Silloin ylensyötiin koko perheen voimalla. Se olikin ainaoa kerta vuodessa, jolloin ei säästelty.
Aika tympeä aloitus tämä.
Tulee tunne kuin olisi Pettu-palstalla 80 .
Päijänteen poikana minua toisinaan masensivat Muikut.
Tuoreita Silakoita sai tosi harvoin.
-
Siksipä nyky-ikaisena miehenä syön niitä.
Kuten profiili-kuvastanikin näkyy.
Olen laittanut myös vanhan-aikaisen reseptinikin.
Äidin perintöä se on.
Toisinaan nautin myös Muikkujakin.
-
Niin ja joo.
Meidän perheessä tultiin hyvin toimeen.
Aina oli rahaa ostaa mitä lihaa/riistaa haluttiin.
Köyhät perheet myivät halvalla.
Huonosti hoidetut elikot eivät tulleet tiineiksi.
Eikä Hirvi-piireissä pulistu ihmisten ilmoilla.
Saati Poliisi-piireissä.
-
H.- pirremiinapas
Onneksi oli sika ja kanojakin, muutama lehmä, sekä marjastavat ja sienestävät vanhemmat, me tietysti mukana, joka sylissä kannettavakin pötkötti mustikka varvikossa.
Oli vähän maata josta sai perunat ja muut juurekset, jauhot ostettiin, paitsi joskus ohraa jauhettiin ja äiti teki niistä sellaista piimään leivottua leipää, oli hyvää lämpimänä voin kera.
Siasta käytettiin kaikki syötäväksi kelpaava, verikin - minä tykkäsin veriletuista, mutta veren vatkaamisesta en, enkä sianpää keitosta ja sen silipimisestä lihahyytelöksi..
Pullaa äiti teki joka lauantai, ja mustikkapiirakkaa, että oli hyvää kylmän maidon kanssa.
Jälkiruokia ei oikeastaan ollut kuin juhlapyhinä,, jouluna oli isän sanaan moskulasoppaa, eli sekahedelmä keitto ja rusinasoppa oli myös ja joskus muulloinkin.
Jouluna oli aina iso kinkku ja kaikki laatikot sun muut herkut, niinkuin tänä päivänäkin.
Marjakeittoja syötiin riisipuuron ja mannapuuron kanssa ilta ruokana ja sitä omatekoista ruisleipää.
Lettuja oli aika usein ja pannukakkua..
En muista koskaan nähneeni nälkää, oli perunalaatikkoa, hernekeittoa, lihakeittoa, ja tietysti läskisoosia, kesäkeittoa, äiti oli kyllä kekseliäs ja viitseliäs ruoan laittaja, ja sitä työmäärää mie ihmettelen vieläkin, miten hän jaksoikin.. - Anonyymi
Pataruoka Rokka.
- Anonyymi
Ja epäterveellisemmin. Kansakouluikäisenä yskin verta kahtena kevättalvena.
Ensimmäisellä kerralla pelättiin keuhkotuberkuloosia jota oli vielä jonkin verran 40/50 lukujen tietämissä ja muistot olivat rankkoja.
Kunnan lääkäri totesi syyksi yksipuolisesta ravinnosta johtuvan vitamiinipuutoksen.
Kevättalvisista, vitamiininsa menettäneistä perunoista tehty perunavelli päivittäisenä pääruokana oli puutteellista. - Anonyymi
Muistan, kuinka menimme mummoni luokse sunnuntailounaalle ja ruokana oli joko vasikanpaistia tai karjalanpaistia lisukkeineen.
Äitimme ei osannut ruokaa laittaa. Paljon oli säilyke- tai muuta valmisruokaa. Joskus teki lihapullia tai lihamureketta, jotka kyllä maistuivat. Tein jo aika nuoresta ruokani itse. Sain sellaista, kun halusin.
Kadullamme oli lihakauppa, josta sai siellä valmistettua kotiruokaa, joka oli todella hyvää ja usein sitä ostinkin.
Ruoka ja ruokailut olivat lapsuudessani aika samanlaisia, kuin nykyisinkin. Ruoka oli vaihtelevaa ja sitä oli riittävästi. - Anonyymi
odotin kevättä, silloin tuli kauppaan jaffa appelsiinit -70 luvulla
- Anonyymi
Me syötiin siskon kanssa äidin tekemä täytekakku lähes puoliksi. Litran vaniljajäätelö mitattiin tarkkaan viivottimella et varmasti molemmat sai yhtä paljon🤣.
Siilivain- Anonyymi
Ja isä paistoi läskiä rautapaistinpannussa ja lopuksi leuvönpalalla pyyhki viimeisetkin rasvat pannusta suuhunsa.
Siilivain
- Anonyymi
Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Sen, että on paljon enemmän vaihtoehtoja valittavana, ei tarvitse tarkoittaa sitä, että ylensyö, mässää ja tärvää ruoka-aineita. Edellytys tietysti on, että kaikki on kotona korvain väliss'. - Nm. Ravinto on ihmisen rakennusaine
- Anonyymi
lettuja osattiin paistaa jo lapsena, ei ollu kun jauhoja vettä ja margariinia, ensin piti hellaan laittaa tuli, ja puut hakee liiteristä, jos sattu olemaan niitä
- Anonyymi
Letut ja pannari lienevät monelle herkkuja sokerisine hillotäytteineen, mutta täysin ravinnotonta, turhaa vatsan täytettä, josta ei ole mitään hyötyä elimistölle. Päinvastoin. - Nm. Vain haitta-aineita
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Letut ja pannari lienevät monelle herkkuja sokerisine hillotäytteineen, mutta täysin ravinnotonta, turhaa vatsan täytettä, josta ei ole mitään hyötyä elimistölle. Päinvastoin. - Nm. Vain haitta-aineita
Ennen syötiin metrilenkkiä ja lauantaimakkaraa. Kun halavalla sai kuten Sulo Vilen.
Siilivain - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ennen syötiin metrilenkkiä ja lauantaimakkaraa. Kun halavalla sai kuten Sulo Vilen.
SiilivainEnnen ei jaettu ravintotietoutta, nyt sitä on yllin kyllin, mutta immeiset eivät silti tiedä aiheesta juurikaan mitään. Ja vielä kaukaisemmassa entisessä oli pakko syödä sitä, mitä kiinni sai tai tarjolla vähäisesti oli. Siitä kai johtuu ja juontuu suuresti tämä nykyinenkin mentaliteetti. Ainakin tietyn ikäisillä tyypeillä. - Nm. Vatsan täytteitä, ravintoarvo nolla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ennen ei jaettu ravintotietoutta, nyt sitä on yllin kyllin, mutta immeiset eivät silti tiedä aiheesta juurikaan mitään. Ja vielä kaukaisemmassa entisessä oli pakko syödä sitä, mitä kiinni sai tai tarjolla vähäisesti oli. Siitä kai johtuu ja juontuu suuresti tämä nykyinenkin mentaliteetti. Ainakin tietyn ikäisillä tyypeillä. - Nm. Vatsan täytteitä, ravintoarvo nolla
Terveellinen on kallista. Ja kotimainen
Siilivain - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Terveellinen on kallista. Ja kotimainen
SiilivainEi pirä paikkaansa, tietenkään. Ja niiin halpaako ruuan pitää olla, että sitä voi surutta viskoa jätteisiin? - Nm. Tutki tarkemmin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pirä paikkaansa, tietenkään. Ja niiin halpaako ruuan pitää olla, että sitä voi surutta viskoa jätteisiin? - Nm. Tutki tarkemmin
Kylläpä pitää. Esimerkiksi jo kotimaiset tomaatit ja kurkut kalliimpia kuin jotkut espanjalaiset tai marokkolaiset. Puhumattakaan kotimaisista kaloista.
Ei tartte olla solokkuunsurvottavvaa mutta kuitenni senhintasta et keskituloisilla ja esim eläkeläisillä on vara ostaa.
Siilivain - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kylläpä pitää. Esimerkiksi jo kotimaiset tomaatit ja kurkut kalliimpia kuin jotkut espanjalaiset tai marokkolaiset. Puhumattakaan kotimaisista kaloista.
Ei tartte olla solokkuunsurvottavvaa mutta kuitenni senhintasta et keskituloisilla ja esim eläkeläisillä on vara ostaa.
SiilivainAika kalliitahan ne talviaikaan ovat, mutta silloin voi käyttää enemmän vaihtoehtoja, valita halvempia tuotteita; salaatteja, kaaleja, juureksia ... - Nm. Hyötysuhde hintaa tärkeämpi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika kalliitahan ne talviaikaan ovat, mutta silloin voi käyttää enemmän vaihtoehtoja, valita halvempia tuotteita; salaatteja, kaaleja, juureksia ... - Nm. Hyötysuhde hintaa tärkeämpi
Kyllä monellakin hinta määrää kun katsoo kuukausittaisia käytettävissänolevia tuloja. Proteiininlähteetkin kalliita.
Siilivain - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Letuilla ja pannareilla hilloineenkin on aikansa ja paikkansa. Hyvä ruoka, parempi mieli.
Siilivain - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä monellakin hinta määrää kun katsoo kuukausittaisia käytettävissänolevia tuloja. Proteiininlähteetkin kalliita.
SiilivainJuuri siksi kannattaa tutustua ruoka-aineiden ravintosisältöihin sen hinnan lisäksi. - Nm. Tietoisuuslisä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Letuilla ja pannareilla hilloineenkin on aikansa ja paikkansa. Hyvä ruoka, parempi mieli.
SiilivainHyvää ruokaa on kuitenkin vain se, jolla on jotain ravintoarvoa. - Nm. Tyhjä täyte ei ole
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvää ruokaa on kuitenkin vain se, jolla on jotain ravintoarvoa. - Nm. Tyhjä täyte ei ole
"Hyvää ruokaa on kuitenkin vain se, jolla on jotain ravintoarvoa. - Nm. Tyhjä täyte ei ole"
Kyllä sitä elää hyvin "huonolla ruoalla".
mun mummo eli ainakin 75 vuotiaasta 97 vuotiaaseen, 1 litraan lehmänmaitoon laitettiin muutama ruokalusikallinen vehnäjauhoja. Lisäksi söi keitettyjä perunoita jäähtyneenä pitkin päivää.
Käveli ja teki kaikki hommansa 95v ja oli loppuun saakka täysjärkinen lukien päivän lehtiä, usein ääneen.
Vain kaksi hänen 8 lapsestaan kuoli alle 90v.
Minusta pääasia on niukka ruoka ja aina laihuliini.
Hän muuten ei milloinkaan juonut kahvia, eikä syönyt sokeria. Molemmista tuli niin kipeäksi kun maistoi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvää ruokaa on kuitenkin vain se, jolla on jotain ravintoarvoa. - Nm. Tyhjä täyte ei ole
Hyvää ruokaa on sekin jota syödessä on hyvä mieli. Ruokailu on muutakin kuin terveellisyydestä niuhottamista🙃.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvää ruokaa on sekin jota syödessä on hyvä mieli. Ruokailu on muutakin kuin terveellisyydestä niuhottamista🙃.
Ja tuon kirjoittaja on Siilivain.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Hyvää ruokaa on kuitenkin vain se, jolla on jotain ravintoarvoa. - Nm. Tyhjä täyte ei ole"
Kyllä sitä elää hyvin "huonolla ruoalla".
mun mummo eli ainakin 75 vuotiaasta 97 vuotiaaseen, 1 litraan lehmänmaitoon laitettiin muutama ruokalusikallinen vehnäjauhoja. Lisäksi söi keitettyjä perunoita jäähtyneenä pitkin päivää.
Käveli ja teki kaikki hommansa 95v ja oli loppuun saakka täysjärkinen lukien päivän lehtiä, usein ääneen.
Vain kaksi hänen 8 lapsestaan kuoli alle 90v.
Minusta pääasia on niukka ruoka ja aina laihuliini.
Hän muuten ei milloinkaan juonut kahvia, eikä syönyt sokeria. Molemmista tuli niin kipeäksi kun maistoi.Siinähän sinä kerrot saman asian paljon pidemmin vain kuin minä. - Nm. Mutta miksi kopioita kaksi kertaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulle ei tule hyvä mieli tyhjästä täytteestä, josta ei ole mitään hyötyä. - Nm. Tukkii suolen ja suonen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulle ei tule hyvä mieli tyhjästä täytteestä, josta ei ole mitään hyötyä. - Nm. Tukkii suolen ja suonen
En vastusta terveellistä ruokaa mutta herkuilla hyvässä seurassakin on paikkansa.
Siilivain - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En vastusta terveellistä ruokaa mutta herkuilla hyvässä seurassakin on paikkansa.
SiilivainTotta. Pistä papua poskeen ja tomaattisäilykkeessä tomaatin ravinteet ovat paremmin imeytyvässä muodossa kuin tuoreessa tomskussa. Joskus harvoin, erikoistilanteissa pieni pala erikoisherkkua on paikallaan. - Nm. Harvinaiset hetket
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta. Pistä papua poskeen ja tomaattisäilykkeessä tomaatin ravinteet ovat paremmin imeytyvässä muodossa kuin tuoreessa tomskussa. Joskus harvoin, erikoistilanteissa pieni pala erikoisherkkua on paikallaan. - Nm. Harvinaiset hetket
Nii. Ku kerran viikossa perjantaisin herkkupäivä.
Siilivain - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyötymielessäkö elämääsi elät?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyötymielessäkö elämääsi elät?
Yeap, siinä mielessä kyllä, että ns. oikein syömällä pystyy vaikuttamaan terveyteensä ja olotilaansa ja pitkällä tähtäyksellä aika moniin muihinkin juttuihin. - Nm. Oikeasta ravinnosta on hyötyä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yeap, siinä mielessä kyllä, että ns. oikein syömällä pystyy vaikuttamaan terveyteensä ja olotilaansa ja pitkällä tähtäyksellä aika moniin muihinkin juttuihin. - Nm. Oikeasta ravinnosta on hyötyä
On hyötyä mutta vaikka kuinka syöt ja elät muutoinkin terveellisesti voit silti äkillisestikin sairastua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On hyötyä mutta vaikka kuinka syöt ja elät muutoinkin terveellisesti voit silti äkillisestikin sairastua.
No woi jehnan pujut. Woin ja voin ja huomena voi taivas tippua päähän tai Putlerin ohjus, jotta mitä vaan voi, mutta siitä tässä ravintohommasa ei ole kyse. Vai meinaatko, että roskaa kannattaa syödä siksi, ettei huomisesta tiedä? - Nm. Käsittämätöntä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No woi jehnan pujut. Woin ja voin ja huomena voi taivas tippua päähän tai Putlerin ohjus, jotta mitä vaan voi, mutta siitä tässä ravintohommasa ei ole kyse. Vai meinaatko, että roskaa kannattaa syödä siksi, ettei huomisesta tiedä? - Nm. Käsittämätöntä
Ei terveellinen ravinto yksin estä sinua sairastumasta. Ja terveyskasvatus on hukkaan heitettyjä resursseja. Nykypäivän ihmisillä on tietoa miten pitäisi syödä. Kyse on motivaatiosta ja elämänhallinnasta.
Siilivain - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei terveellinen ravinto yksin estä sinua sairastumasta. Ja terveyskasvatus on hukkaan heitettyjä resursseja. Nykypäivän ihmisillä on tietoa miten pitäisi syödä. Kyse on motivaatiosta ja elämänhallinnasta.
SiilivainYeap, "terveyskasvatus on" todellakin mennyt hutiin kohdallasi, jotta voisitko kehittyä edes hieman ennen kuin auot tyhjää päätäsi. - Nm. Ei junalauta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yeap, "terveyskasvatus on" todellakin mennyt hutiin kohdallasi, jotta voisitko kehittyä edes hieman ennen kuin auot tyhjää päätäsi. - Nm. Ei junalauta
Noooh, tutkimusten mukaan monellakin on. Olen tuossa mielessä kehityskaareni päässä. Sinä taas paljastit oman tilanteesi menemällä henkilökohtaisuuksiin kun et enää muuta keksinyt.
Siilivain - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noooh, tutkimusten mukaan monellakin on. Olen tuossa mielessä kehityskaareni päässä. Sinä taas paljastit oman tilanteesi menemällä henkilökohtaisuuksiin kun et enää muuta keksinyt.
SiilivainPäivä taisi vain olla täysi ja selvän asian jankkaaminen yli hilseestä myös. Tarkoitus ei niiin paha kuin miltä näyttää / tuntuu. Ja voisin melkein vannoa, että kommentissa ei ollut nimimerkkiäsi, mutta vannomatta paras. - Nm. Sellaista sattuu tilanteessani
- Anonyymi
kun nälkä, syö mitä saa
- Anonyymi
Huono tapa, tiedot takapajulasta. - Nm. Varo
- Anonyymi
söimme lapsena suolaheinää pellon raunassa ja ketuleipiä metsässä
- Anonyymi
Niin, lapsena! Lapsena söi, mitä sai ja nyt kaupassa sisareni sanoin; ”Täällä ei ole mitään!” Asiahan on niin kuin sen näkee😂
- Anonyymi
Vitaten aloiten tekstin: Ennen oltin myös terveitä ruumiliseti ja latvasta.KUn syötin yksinkertaisesti ja läskiäkään ei olut vyötärössä.Ei rahaa herkuihin.Naiset ei kitannut viiniä ei kaljaa.Harva nainen edes tupakoi!
- Anonyymi
Osittain voi olla totta toinen puoli, mutta kyllä nykyään eletään pajon pidempään no. hyvän ravinnon ja esim. hygieniaosaamisen ja -tason avulla. - Nm. Ennen ei ollut kaikki paremmin
- Anonyymi
Ennen ei menty lääkäriin eikä tutkittu. Hoitomuotoja tai lääkkeitäkään ei ollut. Aina on sairastettu ja elinikä oli lyhempi.
- Anonyymi
Aloittaja nosti aloituksensa vuodelta 2018.
- Anonyymi
= Epäterveellisemmin! Minut vietiin lääkäriin vasta kun kahtena kevättalvena yskin verta. Vitamiinien puutteen vuoksi!
- Anonyymi
Millä vuosituhannella tuollainen tapahtuma on päässyt käymään? - Nm. Entisaikain tapa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä vuosituhannella tuollainen tapahtuma on päässyt käymään? - Nm. Entisaikain tapa
1950 luvun alkupuoliskolla.
Köyhä työläiskoti. Kun keruutalouden marjat ja sienet loppuivat jäi pääruoka, perunavelli ainoaksi ravinnoksi. Kevättalvella ne olivat menettäneet varsinkin C-vitamiininsa ja eiköhän jotain muutakin tarpeellista.
Ruisleipä oli parasta ravintoa mutta sitä oli rajallisesti vaikka se leivottiinkin kotona eikä sen päälle saanut juurikaan levittää voita joten pelkkä ruisleivän syöminen vellin ohessakaan ei ollut gourmettia.
Vanhempani eivät ymmärtäneet ravintofysiologiasta mitään eikä ollut mahdollisuuksiakaan. - Anonyymi
Minkä vitamiinien puute sen sai aikaan ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkä vitamiinien puute sen sai aikaan ?
Ainakin C:n saanti on ollut olematonta.
Syksyllä kerätyt marjat olivat loppuneet jo alkutalvesta. Ei ollut mitään vihanneksia eikä hedelmiä.
Äitini yritti kasvattaa kesällä tomaatteja mutta eivät ne ehtineet kypsymään eikä niistä olisi ollut iloa talvella.
Noina vuosia tulivat ensimmäiset appelsiinit kauppaan mutta olivat outoja ja liian kalliita.
Nykyihmiset eivät kai ymmärrä mitä on elämä kun ei todellakaan ole rahaa.
Perunat omasta tontista.
Osa polttopuista keploteltiin milloin mitenkin. Minun vakiohommani oli pienenä urvelona kerätä ympäristön metsistä kuivat kävyt. Kävimme koko perheen voimin risusavotoissa aina kun mahdollista. Paras keikka oli IVO:n korkeajännitelinjan raivaaminen enen sillä olevan puuston kasvamista liian korkeaksi. Sinä talvena ei tarvinnut ostaa halkoja.
Ei liity vitamiinipuutokseen mutta kuvannee köyhyyttä kun kovilla pakkasilla kouluun kävellessä häpesin rapinaani.
Puutteelista vaatetusta täydennettiin tunkemalla vaatekertojen väliin sanomalehtiä jota tietenkin säilytettiin. Kulmakuntamme maalaistalojen lapset kulkivat rapisematta.
Kouluruoka! Kerran viikossa pohjaan palanutta makaronivelliä. Muulloin PERUNAsoppaa, hyvää kaurapuuroa, huippuna hernekeittoa. Kolhiintuneista emalikulpista.
Leipä ja juoma omasta takaa. Minulla oli kaksi siivua ruisleipää ja pieni pullo maitoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin C:n saanti on ollut olematonta.
Syksyllä kerätyt marjat olivat loppuneet jo alkutalvesta. Ei ollut mitään vihanneksia eikä hedelmiä.
Äitini yritti kasvattaa kesällä tomaatteja mutta eivät ne ehtineet kypsymään eikä niistä olisi ollut iloa talvella.
Noina vuosia tulivat ensimmäiset appelsiinit kauppaan mutta olivat outoja ja liian kalliita.
Nykyihmiset eivät kai ymmärrä mitä on elämä kun ei todellakaan ole rahaa.
Perunat omasta tontista.
Osa polttopuista keploteltiin milloin mitenkin. Minun vakiohommani oli pienenä urvelona kerätä ympäristön metsistä kuivat kävyt. Kävimme koko perheen voimin risusavotoissa aina kun mahdollista. Paras keikka oli IVO:n korkeajännitelinjan raivaaminen enen sillä olevan puuston kasvamista liian korkeaksi. Sinä talvena ei tarvinnut ostaa halkoja.
Ei liity vitamiinipuutokseen mutta kuvannee köyhyyttä kun kovilla pakkasilla kouluun kävellessä häpesin rapinaani.
Puutteelista vaatetusta täydennettiin tunkemalla vaatekertojen väliin sanomalehtiä jota tietenkin säilytettiin. Kulmakuntamme maalaistalojen lapset kulkivat rapisematta.
Kouluruoka! Kerran viikossa pohjaan palanutta makaronivelliä. Muulloin PERUNAsoppaa, hyvää kaurapuuroa, huippuna hernekeittoa. Kolhiintuneista emalikulpista.
Leipä ja juoma omasta takaa. Minulla oli kaksi siivua ruisleipää ja pieni pullo maitoa.Tällaisia kertomuksia nykyajan kaikenkylläisten nuorten pitäisi kuulla. Ehkä monen aikuisenkin. - Nm. Pysyitkö terveenä kuitenkin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällaisia kertomuksia nykyajan kaikenkylläisten nuorten pitäisi kuulla. Ehkä monen aikuisenkin. - Nm. Pysyitkö terveenä kuitenkin
Kun toisenakin kevättalvena minulle annettiin lääkärin reseptillä määrättyä mikstuuraa ruokalusikallinen kahdesti päivässä niin ilmeisesti vanhempani katsoivat halvemmaksi ostaa jotain vitamiiniliuosta jota sain.
Kuvaavaa vanhemmilleni oli esimerkiksi se kun joskus 14v ikäisenä hankin hammasharjan koska kouluhammaslääkäri paikkaili reikiäni ja sanoi säännöllisen pesemisen auttavan, niin vanhempani sanoivat, ettei ainakaan hammastahnaa osteta. Pese suolavedellä!
Yleislääkäri repi yläpuoleni tyhjäksi 1954 vuotena. Rottinkituolissa. Repi 5:n sarjoissa. Ensimmäinen hammas 5mk ja seuraavat neljä 1mk/kpl.
Isäni tuttavan tuttava, kelloseppä teki yläpuolen kokotekarit 50:llä markalla. Teknikon tekarit olisivat maksaneet 200mk.
Omat lapseni lähtivät omilleen ehjin hampain.
Eräs selitys kohteluuni lienee se, että synnyin 1943 vuonna sotasairaalasta palanneen isäni harhalaukauksena. Harkittu veljeni on minua 8 vuotta vanhempi.
Häivyin siitä pesästä heti vapaaehtoisen intin jälkeen.
Loppuhenkonen. Kun äitini li viimeisillään niin minulle soitettiin, että aikaa on pari tuntia jättää jäähyväiset. Ajoaikaa olisi ollut alle 15 minuuttia mutta en tuntenut tarvetta mennä katsomaan sitä vihamielistä mulkoilua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun toisenakin kevättalvena minulle annettiin lääkärin reseptillä määrättyä mikstuuraa ruokalusikallinen kahdesti päivässä niin ilmeisesti vanhempani katsoivat halvemmaksi ostaa jotain vitamiiniliuosta jota sain.
Kuvaavaa vanhemmilleni oli esimerkiksi se kun joskus 14v ikäisenä hankin hammasharjan koska kouluhammaslääkäri paikkaili reikiäni ja sanoi säännöllisen pesemisen auttavan, niin vanhempani sanoivat, ettei ainakaan hammastahnaa osteta. Pese suolavedellä!
Yleislääkäri repi yläpuoleni tyhjäksi 1954 vuotena. Rottinkituolissa. Repi 5:n sarjoissa. Ensimmäinen hammas 5mk ja seuraavat neljä 1mk/kpl.
Isäni tuttavan tuttava, kelloseppä teki yläpuolen kokotekarit 50:llä markalla. Teknikon tekarit olisivat maksaneet 200mk.
Eräs selitys kohteluuni lienee se, että synnyin 1943 vuonna sotasairaalasta palanneen isäni harhalaukauksena. Harkittu veljeni on minua 8 vuotta vanhempi.
Loppuhenkonen. Kun äitini li viimeisillään niin minulle soitettiin, että aikaa on pari tuntia jättää jäähyväiset. Ajoaikaa olisi ollut alle 15 minuuttia mutta en tuntenut tarvetta mennä katsomaan sitä vihamielistä mulkoilua.Unohtui mainita. Olen 78v ikäinen, oikeasti hyväkuntoinen ukko.
Fysiikka pelaa. Jalat vievät joutuisasti mutta nuppi ei aina tiedä mihin ja minkä vuoksi.
Alle kouluikäisenä alkanut töiden teettäminen ei kuitenkaan mennyt täysin hukkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Loppuhenkonen. Kun äitini li viimeisillään niin minulle soitettiin, että aikaa on pari tuntia jättää jäähyväiset. Ajoaikaa olisi ollut alle 15 minuuttia mutta en tuntenut tarvetta mennä katsomaan sitä vihamielistä mulkoilua.Sääli. Oletan, että olisit nähnyt ja kohdannut jotain muuta kuin "vihamielistä mulkoilua". Asiat muuttuvat loppumetrillä. - Nm. Kasvukokemus meni ohi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sääli. Oletan, että olisit nähnyt ja kohdannut jotain muuta kuin "vihamielistä mulkoilua". Asiat muuttuvat loppumetrillä. - Nm. Kasvukokemus meni ohi
Lapsuuteni ensimmäisiä muistoja on kun yritin itkien nukutella ullakolla ja vanhempani riitelivät rankasti alakerrassa yhtenä syynä se, ettei voi erota kun on TUO. TUO = minä.
Asia tehtiin minulle selväksi useampaankin otteeseen.
Epäilin myös sitä olenko todella heidän lapsensa.
Perhealbumissa on minusta alle 2 vuotisena kuvaamossa otettu kuva jossa minut on puettu tytöksi aina hiuksissa olevaa rusettia myöten.
Yritin kalastella äitini hyväksyntää mutta turhaan. Mikään ei riittäny. Mikään tekemäni ei ollut tarpeeksi hyvää.
Palttuani aikanaan Suomeen ajauduin perheineni samalle paikkakunnnalle.
Myös 8 vuotta vanhempi veljeni asui siellä.
Jonkin vuoden jälkeen muutimme pk-seudulle 250 km:n päähän.
Ehdimme olemaan siellä 7 kuukautta kun isäni kuoli ja äitini jäi 58 vuotisena ajokortittomana hankaluuksiin baarikahvilan pitämisen kanssa.
Hankin työpaikan äitini paikkakunnalta ja 7kk:n pk-seudun työskentelyn jälkeen muutimme sinne ja minä ryhdyin hoitamaan äitini kuljetuksia aamuin ja illoin. Hoidin pikatukkuostokset yms. Työni oli vapaamuotoista tehdastyötä.
Kertaakaan minulta ei kysytty maksaako bensa.
Minä kävin leikkaamassa leskiäitini pihanurmen, Talvisin tekemässä lumityöt. Yms. Kysyessäni veljeni täysin olematonta panosta äitini talotöissä oli vastaus "sehän on keilaamassa tai sehän on mökillä" yms.
Nurmea en osannut leikata äitini mieleisesti joten lopetin sen parin kesän jälkeen.
Lumityöni loppuivat siihen kun eräänä aampäivän tuikun jälkeen lähdin töistä tuntia aikaisemmin mennäkseni tekemään äitini lumityöt. Kolan levyinen ränni oli auko ulko-ovelta postilaatikolla. EI MINUN LUMENI SAA OLLA KOKO PÄIVÄÄ!!!!!!!!!
Tuo hylkiminen ulottui lapsiimme. Tyttäremme lakkiaistapahtumassa äitini oli mukana. Tyttö sai matematiikka stipendin. Äitini tiukkasi "miksi se ei saanut useampia"?
Vielä oli useitakin tapauksia ennen täydellistä yhteyden pit,isen katkaisua.
Vaimoni yritti vielä ajoittain käydä mutta sekin loppui kun tuli aina takaisin itku kurkussa.
Eräs tilanne jäi mieleeni. Lähtiessäni 1964v Ruotsiin eikä ollut hajuakaan tulenko takaisin ja jos niin milloin. Lähtiessä yritin halata äitiäni mutta hän työnsi minut kolkosti pois.
Siis tälläistä ämmää en halunnut nähdä edes loppuhetkillä.
Pahansuopa, myrkkyä tihkuva ihminen joka kylvi tuota ilmapiiriä muuallekin.
- Anonyymi
Nyt ostoskorit täyttyvät enimmäkseen tarpeettomasta ravinnosta . Se näkyy vyötäröllä , väitetään mitä tahansa . Syöminen on viihdettä
- Anonyymi
Puhu vain itsestäsi.
- Anonyymi
kun elää itsensä kanssa sovussa ja syö mikä tuntuu hyvällä, elämä on ihanaa vanhanakin 👍
- Anonyymi
Ei pirä paikkaansa. Jos se, mikä sinusta "tuntuu hyvältä", on ravinnotonta roskaruokaa, niiin sinulla tuskin on "ihanaa" vanhana. - Nm. Roskalla raihnaistuu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pirä paikkaansa. Jos se, mikä sinusta "tuntuu hyvältä", on ravinnotonta roskaruokaa, niiin sinulla tuskin on "ihanaa" vanhana. - Nm. Roskalla raihnaistuu
Kunpa raihinaistuminen johtuisikin pelkästä huonosta ravinnosta. Jokainen määrittelee itse mitä tykkää syödä ja minkä syömisestä saa mielihyvää juuri omaan elämäänsä. Kukaan sivullinen ei voi sitä määritellä vaan sen tulee lähteä jokaisesta itsestään.
Siilivain - Anonyymi
Totta. Niin kauan ollaan hyvällä puolen kun on mitä syödä. Kaikilla ei ole.
Siilivain - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kunpa raihinaistuminen johtuisikin pelkästä huonosta ravinnosta. Jokainen määrittelee itse mitä tykkää syödä ja minkä syömisestä saa mielihyvää juuri omaan elämäänsä. Kukaan sivullinen ei voi sitä määritellä vaan sen tulee lähteä jokaisesta itsestään.
SiilivainJustiinsa, ymmärrys hoi; enhän sitä kieltänytkään, valitettavasti syömisjutut lähtevät "jokaisesta itsestään".
Kun ei ole tietoa, taitoa, käsityskykyä ... eikä mitään aiheeseen liittyvää näkemystä ja mielihyvä on ainoa asia, jonka vuoksi syö mitä sattuu, niin sillä juurikin on selkeä yhteys vointiisi, miten jaksat, pysyt terveenä ja miten elimistösi pystyy panemaan hanttiin raihnaistumiselle. - Nm. Ravinto on ihmisen rakennusaine - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Justiinsa, ymmärrys hoi; enhän sitä kieltänytkään, valitettavasti syömisjutut lähtevät "jokaisesta itsestään".
Kun ei ole tietoa, taitoa, käsityskykyä ... eikä mitään aiheeseen liittyvää näkemystä ja mielihyvä on ainoa asia, jonka vuoksi syö mitä sattuu, niin sillä juurikin on selkeä yhteys vointiisi, miten jaksat, pysyt terveenä ja miten elimistösi pystyy panemaan hanttiin raihnaistumiselle. - Nm. Ravinto on ihmisen rakennusaineNii eikö ookki ihmeellistä. Ja jokainen tekee niin kuin parhaaksi katsoo välittämättä terveyskasvatuksesta ravinnon suhteen. 😄Syö sinä oikein ja huolehdi ravinnostasi. Ja nauti ylemmyydentunnossasi siitä kun kaikki muut ovat ilman tietoa, taitoa ja käsityskykyä.
Siilivain - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää nauttia nyt kun ei tiedä onko sitä vanhuutta tulossakaan.
Siilivain - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nii eikö ookki ihmeellistä. Ja jokainen tekee niin kuin parhaaksi katsoo välittämättä terveyskasvatuksesta ravinnon suhteen. 😄Syö sinä oikein ja huolehdi ravinnostasi. Ja nauti ylemmyydentunnossasi siitä kun kaikki muut ovat ilman tietoa, taitoa ja käsityskykyä.
SiilivainYeap, joka iikka tekee valinnat oman tyhjän päänsä 'tiedoilla', ja kulahtaneella käsityskyvyllä, mutta tartteeko sitä ihan kehuskella. - Nm. Hah
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yeap, joka iikka tekee valinnat oman tyhjän päänsä 'tiedoilla', ja kulahtaneella käsityskyvyllä, mutta tartteeko sitä ihan kehuskella. - Nm. Hah
Jos et ole vielä tähän ikään oppinut niin kukin tyylillään ei sun tyylillä😏.
Siilivain - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos et ole vielä tähän ikään oppinut niin kukin tyylillään ei sun tyylillä😏.
SiilivainEi jestas sentään; niii-in. Juuri siitähän tässä jankkaamisessa on / oli kyse. Toisilla tyyli vain on väärempi / huonompi / nopeammin raihnaisuuten johtava kuin toisilla. - Nm. Vieläkö kangesta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei jestas sentään; niii-in. Juuri siitähän tässä jankkaamisessa on / oli kyse. Toisilla tyyli vain on väärempi / huonompi / nopeammin raihnaisuuten johtava kuin toisilla. - Nm. Vieläkö kangesta
Hyiii pidä vaan kanki omana tietonas ja ota laxaa. Ja elä jaksa jankata.
- Anonyymi
Vuorokaudessa kuolee 20000 lasta nälkään ja sen aiheuttamiin tauteihin.
- Anonyymi
En muista, että "ennen" olisi syöty vähemmän. Syötiin sitä samaa paljon.
Kapallinen perunoita, ruislimppu ja litra maitoa päivässä.- Anonyymi
Ja aamulla vadillinen puuroa leivän kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja aamulla vadillinen puuroa leivän kanssa.
Jotkut tyypit tykkäävät, että puuro ja leipä ovat presiis sama asia. - Nm. Metkallista
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotkut tyypit tykkäävät, että puuro ja leipä ovat presiis sama asia. - Nm. Metkallista
Samaa hiilihydraattia.
Siilivain
- Anonyymi
Sama asia se onkin, viljaa viljan kanssa, puuroa ja leipää.
- Anonyymi
Viljaa tietysti ovat molemmat, mutta ovathan niitten muoto ja olotila aivan erilaiset. - Nm. Puuro ja leipä
- Anonyymi
Ennen oli kaikki yksinkertaisempaa. Voi syödä vain.
Ei tarvinnut ennen syömistä kuvata annostaan kymmenen kertaa
peukutusta varten.- Anonyymi
En ole ikinä kuvannut yhtäkään ruoka-annostani. Mutta aikoinaan minut on kuvattu melko monta kertaa milloin mikäkin annos ääntä kohti kulkeutumassa. - Nm. Oi niitä aikoja
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1649720Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde513159Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja432917- 612689
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012095- 1132023
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251923Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä571495Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121296- 281261