Mikähän on vikana kun läppärissä ääni mykistyi ihan kokonaan?
Olen yrittänyt löytää vikaa ääniasetuksista mutta ei. Ei toimi kovaääninen eikä mikrofoni.
Kone on hp. Windows 10
Ääni häipyi?
21
459
Vastaukset
- Bourbonangel
Hei! Minulla juuri nyt (engl.) Win8.1 "päällä".....en muista onko kympissä samalla lailla, kuitenkin jos on esim. asentanut uudemmat äänikortin ajurit niin äänen häviämisen korjaa tämä:
CONTROL PANEL
TROUBLESHOOTING
HARDWARE AND SOUND
TROUBLESHOOT AUDIO PLAYBACK- Aapuaaa
En ole asentanut mitään uutta. Olen vain tehnyt kaikki päivitykset.
- Aapuaaa
Laitan lisäyksen.
Kun yritän testata ääntä tulee teksti että ääntä ei ole instaloitu. Se kuitenkin on aina toiminut. Mutta ei enää. - Bourbonangel
Kun menee Device Manageriin (puuh en muista mikä suomeksi, ruotsiksi on enhetshanteraren) niin voi ottaa pois Ajurin (Drivers) ja kun starttaa uudestaan niin se asetetaan uudelleen automaattisesti. Jos ei auta niin:
Sitten on mentävä:
Control Panel
Device Manager
Sound. video and game controllers
Esim. Real Teck High Definition Audio
Tai Intel Display audio (Nämä on minulla ja ovat yleisiä)
Driver
The device is working properly
Lopeta tähän koska vika on jossain muualla.
Jos ilmoittaa vikaa niin:
Update Driver
Jos ei updateeraa niin kokeile:
https://www.majorgeeks.com/files/details/snappy_driver_installer_origin.html
Valitse Index tai lataa "vain tälle koneelle". Kestää hieman.
Tee Back up
Löytää uusimmat ajurit ja voit ladata uusimmat ajurit.
Tämä toimii minulla mutta kuten aina, niin oma vastuu jos kokeilee tätä.- Aapuaaa
Olen tehnyt nuo kaikki, mutta ääni on vain pois. Miksi se väittää että ääniasetukset on kokonaan pois. Niin kuin sanoin, en ole tehnyt itse mitään sille. En ole kolhinutkaan konetta. Olen vain päivittänyt sitä. Sieltä oikeasta alakulmassa nään koko ajan että se pieni kovaäänisesti kuva on punainen. Helvi. ..i
- exBersel
Aapuaaa kirjoitti:
Olen tehnyt nuo kaikki, mutta ääni on vain pois. Miksi se väittää että ääniasetukset on kokonaan pois. Niin kuin sanoin, en ole tehnyt itse mitään sille. En ole kolhinutkaan konetta. Olen vain päivittänyt sitä. Sieltä oikeasta alakulmassa nään koko ajan että se pieni kovaäänisesti kuva on punainen. Helvi. ..i
Tehdasvalmisteisissa koneissa on toisinaan valmistajakohtaisia toteutuksia äänten ja mikrofonin mykistämiseksi. Ratkaisu voi olla Fn-näppäimen ja jonkin toimintonäppäimen painaminen, joka kytkee äänet ja mikrofonin taas päälle tai sitten voi olla ettei Fn-näppäintä tarvita.
Lähtökohtaisesti, jos device managerissa näkee äänilaitteet ja että ne on asennettu (siis on ajurit), niin todennäköisesti "vika" on yllämainittu tai jokin vastaava.
Toinen vaihtoehto on, että äänet on suunnattu johonkin toiseen äänilähtöön, esimerkiksi HDMI-lähtöön tarkoituksena tuottaa kuva ja ääni tykin, kotiteatterin tai vastaavan kautta - tarkasta siis äänilähdön asetus klikkaamalla oikealla alhaalla, kellon vieressä olevaa kaiutin ikonia. Kokeile eri vaihtoehdot läpi, jos et tiedä mikä pitäisi olla valittuna.
Jos ei toimi, niin kopioi tärkeät tiedostot talteen ja tee järjestelmänpalautus (valmistajalta löytyy ohjeet)
- TodellaVakavaVika
Vika on sen verran vakava, että ainoa korjaustapa on uudelleenkäynnistää kone!
Jos vika on raudassa, eli läppäri on oikeasti rikki, voit testata äänikortin lataamalla esimerkiksi Ubuntun levykuva USB-tikulle ja käynnistämällä Ubuntu testausta varten, mikä ei asenna eikä kirjoita kiintolevylle mitään.
https://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu_USB-tikulle
https://rufus.akeo.ie/
Jos Ubuntullakaan ei toimi, on äänikortti rikki.
(Tietysti, ellei koneen uudelleenkäynnistys jo ole korjannut vikaa! ; )- ÄänetönTila
Jos mikään muu ei auta, vilkaise läppärin manuaalista, miten kaikki äänet saa pois päältä. Tuollainen ominaisuus löytyy varmasti. Ehkä ihan oma nappula jossakin.
- bourbonangel
Jos ei mikään muu toimi niin voi ostaa USB-äänikortin. Minulla on sellainen yhdessä Toshiba-läppärissä ja toimii hyvin extra kaiuttimissa. Skypeen ei voi puhua, täytyy kai laittaa mikki.
Itse en tarvitse kun voin vaihtaa koneita joissa Skype toimii . - jalaa1x
Aha, HP:n kone kyseessä. Tietyissä HP:n malleissa oli outo bugi ääniajureissa, mikä sai ne korruptoitumaan, ja äänet katosivat. Ongelman pystyi korjaamaan hetkellisesti poistamalla vanhat ajurit, ja asentamalla samaiset ajurit takaisin. Myöhemmin julkaistiin korjattu versio, mikä ei vaatinut kikkailua. Tämä ongelma koski lähinnä yrityskäyttöön tehtyä Elitebook sarjan kannettavia, missä oli IDT:n valmistama audiopiiri. Realtekin tai muiden kanssa ei tuollaista ongelmaa tiettävästi ole ollut. Tuossakin on todennäköisesti ajurit menneet jotenkin solmuun, ja ajurien uudelleenasennus korjaa ongelman.
- bourbonangel
Kuten aiemmin kirjoitin https://www.majorgeeks.com/files/details/snappy_driver_installer_origin.html
löytää ajurit jos et löydä HP:n sivuilta
Kokeile, Snappy Driver tekee Back´up:in ennen asennusta tietenkin. - jalaa1x
Noita ihmeellisiä ajuriasennustyökaluja ei kannata ehdotella, ovat yleensä enemmän tai vähemmän hyödyttömiä/voivat aiheuttaa lisää ongelmia. HP:n koneisiin on olemassa ihan omat työkalunsa, esim HP Softpaq Download Manager.
- bourbonangel
Halloo , siis kirjoitin jos et löydä HP:n sivuilta niin tämää löytää.
Ei ikinä ongelmia ja löytää uusimmat ajurit,ei lisää ei auheuta ongelmia, olen pari vuotta päivittänyt ajureita tällä ohjelmalla ja kaikki toiminut ok.
Toki jos sinun/muiden koneessa ongelmia siihen en voi vastata, minun kaikissa kuudessa koneissa on nämä driversien päivitykset toimineet hyvin.
P.S. Snappy Drivers on Source Forge eli avoin lähdekoodi joten voit tarkistaa sisällön mitä ladataan.
En tietenkään "ehdottele" mitään, kerron vaan mikä minua on auttanut draiviksien päivityksissä.
Toki voi käyttää HP:n bugisia ajureita jos haluaa kuten jalaa 1x kirjoittaa. - jalaa1x
bourbonangel kirjoitti:
Halloo , siis kirjoitin jos et löydä HP:n sivuilta niin tämää löytää.
Ei ikinä ongelmia ja löytää uusimmat ajurit,ei lisää ei auheuta ongelmia, olen pari vuotta päivittänyt ajureita tällä ohjelmalla ja kaikki toiminut ok.
Toki jos sinun/muiden koneessa ongelmia siihen en voi vastata, minun kaikissa kuudessa koneissa on nämä driversien päivitykset toimineet hyvin.
P.S. Snappy Drivers on Source Forge eli avoin lähdekoodi joten voit tarkistaa sisällön mitä ladataan.
En tietenkään "ehdottele" mitään, kerron vaan mikä minua on auttanut draiviksien päivityksissä.
Toki voi käyttää HP:n bugisia ajureita jos haluaa kuten jalaa 1x kirjoittaa.Luin vähän turhan nopeesti tuon alun. Itselleni on jäänyt todella negatiivinen kuva noista ajurityökaluista. Loppu menikin sit päin persettä. Ei ole olemassa, mitään HP:n ajureita. Jos HP:n koneessa on Realtekin äänipiiri, se ajuri & hallintaohjelma on samainen Realtekin, kuin esim. jossain emolevyssä. Versiot voivat olla vanhempia. Sama pätee AMD:n ja nVidian ja Intelin näytönohjainajureihin. Raudassa HP:lla ja muilla merkkivalmistajilla on paljonkin erityisratkaisuja, jotka eivät ole aina sieltä fiksuimmasta päästä. Ainoa ajuripaketointi, mikä on ollut selkeästi suunnattu ainoastaan HP:lle on ollut Elitebook 840 G-seriesin ja muistaakseni 850 -kannettavissa käytetty IDT:n äänipiirin ajurit. IDT ei tarjoa itse mitään ajureita. C-Median tai Analog Devicen äänipiireihin en ole muutamaan vuoteen enää törmännyt kannettavissa. Emolevyissäkään noita ei liiemmin ole käytössä nykyisin.
- exBersel
jalaa1x kirjoitti:
Luin vähän turhan nopeesti tuon alun. Itselleni on jäänyt todella negatiivinen kuva noista ajurityökaluista. Loppu menikin sit päin persettä. Ei ole olemassa, mitään HP:n ajureita. Jos HP:n koneessa on Realtekin äänipiiri, se ajuri & hallintaohjelma on samainen Realtekin, kuin esim. jossain emolevyssä. Versiot voivat olla vanhempia. Sama pätee AMD:n ja nVidian ja Intelin näytönohjainajureihin. Raudassa HP:lla ja muilla merkkivalmistajilla on paljonkin erityisratkaisuja, jotka eivät ole aina sieltä fiksuimmasta päästä. Ainoa ajuripaketointi, mikä on ollut selkeästi suunnattu ainoastaan HP:lle on ollut Elitebook 840 G-seriesin ja muistaakseni 850 -kannettavissa käytetty IDT:n äänipiirin ajurit. IDT ei tarjoa itse mitään ajureita. C-Median tai Analog Devicen äänipiireihin en ole muutamaan vuoteen enää törmännyt kannettavissa. Emolevyissäkään noita ei liiemmin ole käytössä nykyisin.
"Itselleni on jäänyt todella negatiivinen kuva noista ajurityökaluista."
Sama täällä. Sitä paitsi eikös nykyään Win10 osaa päivittää kaikki yleisimmät ajurit jo winupdaten kautta ja ne on laitevalmistajien (Nvidia, AMD, Realtek) omia sertifioituja ajureita, joten miksi tarvittaisiin joku ulkopuolinen softa.
Lisäksi on aina riski, että jos käyttää ohjelmien tai ajurien päivittämiseen jotain kolmannen osapuolen ohjelmaa, niin ohjelman tai käyttöjärjestelmän sisäänrakennettu päivitysominaisuus ja kolmannen osapuolen ohjelma päivittävät asioita ristiin ja tuloksena on sekasotku, joka ei välttämättä ratkea kuin poistamalla ajuri käyttäen jotain (yleensä laitevalmistajan) erillistä softaa, joka puhdistaa aivan kaikki ajuripaketin tiedostot, merkinnät rekisteristä ja muut viittaukset, jotta ongelmista pääsee eroon.
Aiemmin perussääntö oli heittää laitteiden mukana tulevat levyt metsään ja asentaa ajurit suoraan laitevalmistajan sivuilta (vaikka Nvidian ajuri Nvidia sivuilta). Nykyään taas voi melko hyvin luottaa Win10:n asentamiin ajureihin, koska ne yleensä ovat näitä samoja, mutta ei välttämättä aina.
Windowsin päivitykset sotkee toisinaan ajurit. Kannattaa ladata ajurit suoraan valmistajan sivuilta ja asentaa uudeleen.
- bourbonangel
Aivan oikein. Kun Win10 tuli "markkinoille" niin Win10 ajuripäivitys Nvidiaan meni pieleen.
Eli Nvidian sivuilta hakemaan ja kaupanpäälliseksi saa myös telemetria vakoilun.
- HDMLtoimiiAina
Jos on HDML-liitäntä, voi kokeilla siirtyykö videoiden ääni televisioon. Pitää ehkä muuttaa ääniasetuksia. Vaikka äänipiiri tai kortti tms olsi rikki, ei pitäisi olla mitään vaikutusta.
- gkljfkdh
Mitenkäs se mykistysnappulan asento?
- MuutaBiosinValintoja
Onkos BIOS.ssa mitään äänipiirin asetuksia, valintoja tai testausta? Eikös nykyisin moniin piireihin ja ainakin CPU:hun siirretä iso määrä "mikrokoodia" emolevyltä. Joku bitti on voinut kääntyä väärinpäin. Mikään ei säily ikuisesti. Äärellinen vikatiheys. Eli BIOS:sin päivitys saattaa poistaa joitain ongelmia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .18010380Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523555Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja543301- 642875
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2072243- 1162203
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252033Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671638Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221456Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121386