Kumppanuusvanhemmuus? Oletko miettiny...?

Heippa

Olen 31-vuotias mies. Asun avoliitossa ja puolisoni ei halua lapsia. Itse haluan kovastikin. Ehdin jo hetken miettiä, että pitääkö minun luopua hyvästä parisuhteesta saadakseni jälkikasvua... Kumppanini heittikin sitten tällaisen seikan ilmoille kuin kumppanuusvanhemmuus. Se olisi eräänlainen kompromissi, että voisin saada biologisen lapsen, mutta puolisoni ei olisi tämän äiti.
Äiti olisi siis joku muu... ja tähän äitiin minulla ei olisi muuta suhdetta kuin että molemmat ollaan lapsen vanhempia ja vastaamme tasavertaisesti lapsen kasvatuksesta ja hyvinvoinnista.

En ole tätä asiaa vielä kauaa päässäni pyöritellyt, mutta ajattelin tänne kirjoittaa ja selvittää, että onko olemassa muita ihmisiä, niin miehiä kuin naisiakin, jotka ovat miettineet vastaavaa vaihtoehtoa?
Haluaisin kuulla erilaisista tilanteista, jotka voivat johtaa tähän kumppanuusvanhemmuus -vaihtoehtoon, ja että onko kovinkaan moni tullut miettineeksi... onko mahdollisesti jollain jo kokemusta asian tiimoilta?

Sana on vapaa, toivottavasti jutut pysyy asiallisena :)

47

7972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kommentoija69

      Aika erikoinen idea. Avopuolisosi lapsentekohaluttomuus ei ilmeisesti johdu siitä, että hän ei halua viettää lapsiperhearkea vaan jostain muusta. Sinun kanssasi asuen ei nimittäin lapsiperhearkea pääse pakoon, jos sinulla on lapsi, jonka hoitoon ja kasvatukseen osallistut tasapuolisesti. Silloinhan tuo lapsi asuisi sinun ja avopuolisosi kanssa puolet ajasta, jolloin avopuolisosi elämä olisi puolet ajasta silkkaa lapsiperhearkea. Voi tietysti olla, että häntäkin kiinnostaa vuoroasuminen eli että sinä tai hän asuu jossakin muussa asunnossa kuin nykyisessänne silloin, kun lapsi on luonasi. Tai sitten hän ei ole ajatellut asiaa ollenkaan tai on kuvitellut, että rupeaisit etäisäksi, jonka luona lapsi olisi vain joka toisen viikonlopun tai vieläkin harvemmin, missä tapauksessa vanhemmaksi ryhtymisessä tuskin olisi kannaltasi paljonkaan mieltä.

      • Ollaan tästä puhuttu paljon, ja syyt tosiaan ovat muut kuin lapsiperhearki. Avopuolisoni siis haluaa olla 100 % mukana arjessa ja kasvatuksessa...


    • Sariella

      On tätäkin vaihtoehtoa tullut mietittyä. Olen 33-vuotias nainen. Minulla ei tällä hetkellä ole puolisoa (aiemmilla puolisoilla ollut lapsia jo ennestään), mutta lapsi tai kaksi toiveena. Olen tietoinen biologisen kelloni sanelemasta ajasta, siitä etten voi kovin monia vuosia jahkailla asiaa. Toisaalta, en ole tarkka siitä että lapsen pitäisi nimenomaan olla biologisesti oma.
      Mietin sijaisperhetoimintaakin ja siitä kyselinkin oman asuinkuntani perhehoidon koordinaattorilta. Isoja päätöksiä.

      • Minäkös

        Mistäs päin maailmaan olet?


      • Sariella
        Minäkös kirjoitti:

        Mistäs päin maailmaan olet?

        Pk-seudulta


      • Minääkös
        Sariella kirjoitti:

        Pk-seudulta

        Minä sitten liian kaukaa kumppaniksi... Lykkyä yritykseen muuten. Miehiä ihan vaan luovuttajaksi kyllä löytyy...


      • Selka

        Hei!
        Olen 30-vuotias nainen ja itse olen miettinyt kumppanuusvanhemmuutta siltä kannalta, että haluaisin lapseni tietävän isänsä, mutta en haluaisi isän osallistuvan päivittäiseen arkeen, sen ongelmiin ja päätöksiin. En myöskään haluaisi taloudellista apua isältä, enkä velvoittaa mihinkään lapsen suhteen. Parasta olisi satunnaisesti viikonloppuisin lapsia hauskuuttava isä. Eli vaikka olen käynyt esitutkimuksissa hedelmöitysklinikalla, silti mietin lapselleni mahdollisuutta tietää isänsä vaikka tämä ei aktiivisesti elämään osallistuisikaan. Tavallisesti lapsen hankkiminen ei tule kysymykseen. Nyt pitäisi löytää jostain päin savoa se hyvä tyyppi joka haluaisi hauskuuttaa lapsia satunnaisesti vailla parisuhdetta.


      • niimpäniin_
        Selka kirjoitti:

        Hei!
        Olen 30-vuotias nainen ja itse olen miettinyt kumppanuusvanhemmuutta siltä kannalta, että haluaisin lapseni tietävän isänsä, mutta en haluaisi isän osallistuvan päivittäiseen arkeen, sen ongelmiin ja päätöksiin. En myöskään haluaisi taloudellista apua isältä, enkä velvoittaa mihinkään lapsen suhteen. Parasta olisi satunnaisesti viikonloppuisin lapsia hauskuuttava isä. Eli vaikka olen käynyt esitutkimuksissa hedelmöitysklinikalla, silti mietin lapselleni mahdollisuutta tietää isänsä vaikka tämä ei aktiivisesti elämään osallistuisikaan. Tavallisesti lapsen hankkiminen ei tule kysymykseen. Nyt pitäisi löytää jostain päin savoa se hyvä tyyppi joka haluaisi hauskuuttaa lapsia satunnaisesti vailla parisuhdetta.

        Kuuleppas..Valitettavasti vaikka sinä et halua taloudellista apua mieheltä, niin lapsenvalvojat kyllä laittavat miehen maksajaksi ja jos lapsi tietää isänsä henkiloöllisyyden niin hän voi myöhemmin vaatia isyyden tunnustamista oikeusteitse jolloin mies maksaa jälleen elareita, sekä myöskin perintöoikeus.
        Älkää miehet olko hölmöjä. Ei näille naisille voi sitä henkilöllisyyttä näissä yhteyksissä tarjota.


    • nainen30plus

      Voisi kyllä kiinnostaa, jos sijaintisi on Pohjois-Suomessa.
      Luovuttaja/kumppanuusvanhempi haussa 30 naiselle.

      • Asun pohjois Karjalassa


    • Hei taas :)

      Mukavaa kun on tullut kommentointia :) ...valitettavan moni viesti myös poistettu asiattomana :(.
      Omia kokemuksia tähän mennessä... eli siis en ole vielä päässyt edes keskustelemaan sellaisen naisen kanssa, jolla olisi samat suunnitelmat. Jotenkin tuntuu, että vaatii aikamoista tuuria, että joskus sopiva kumppanuusvanhempi osuisi kohdalle... varsinkin täällä Etelä-Pohjanmaalla. Etelässä varmaankin enemmän valinnan varaa...?

      • SivustaSeurannut

        Todennäköisesti viestit eivät ole olleet muuten asiattomia, mutta niissä on jaettu sähköpostiosoitetta, mikä on kiellettyä. Harva vain tajuaa sitä, kun järki ei riitä. Et siis ole menettänyt mitään, paitsi jos haluatkin hiukan tyhmää jälkikasvua. :D


    • Anonyymi

      Hei, täällä olisi 37-vuotias parisuhteessa oleva mies Ylä-Savosta jota kumppanuusvanhemmuus kiinnostaisi. Nykyinen puolisoni ei enää lapsia halua eikä voi saadakaan niin sillä tälläinen järjestely kiinnostaa. Minulle kävisi oikein hyvin se että tapaisin lapsen viikonloppuisin vaikka parin viikon välein.

      • Anonyymi

        Niin, että kiinostaa myöskin maksaa elareita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, että kiinostaa myöskin maksaa elareita?

        Kyllä minä maksut olen valmis hoitamaan.


      • Anonyymi

        Hei,
        Selka täällä. En saa kirjauduttua omalle nimelle. Itse olen päättänyt käydä ensi vuonna lasta yrittämään. Ihan sitten vaikka hedelmöityshoidon kautta. Olisi kiva keskustella lisää, ja hieman tutustua osuisiko ajatukset vanhemmuuden jakamisesta kohdalleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei,
        Selka täällä. En saa kirjauduttua omalle nimelle. Itse olen päättänyt käydä ensi vuonna lasta yrittämään. Ihan sitten vaikka hedelmöityshoidon kautta. Olisi kiva keskustella lisää, ja hieman tutustua osuisiko ajatukset vanhemmuuden jakamisesta kohdalleen.

        Ei ole reilua.
        Suhtaudutte kaikki lapseen kuin johonkin leluun.
        Lapsi tarvitsee kasvaakseen henkisesti ehjäksi oikean perheen, isän ja äidin jotka asuvat hänen kanssaan samassa paikassa lapsuusiän.
        Vanhempien suhde myös näyttää mallia lapsen tuleville aikuisuuden parisuhteille.
        Tokihan lapsia tekee mieli hankkia, silti on itsekästä ja väärin hankkia heitä silloin jos ei olosuhteet ole oikeat, eli ydinperhe.


      • Anonyymi

        Hei, onko tilanteesi edelleen sama?
        -Savo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole reilua.
        Suhtaudutte kaikki lapseen kuin johonkin leluun.
        Lapsi tarvitsee kasvaakseen henkisesti ehjäksi oikean perheen, isän ja äidin jotka asuvat hänen kanssaan samassa paikassa lapsuusiän.
        Vanhempien suhde myös näyttää mallia lapsen tuleville aikuisuuden parisuhteille.
        Tokihan lapsia tekee mieli hankkia, silti on itsekästä ja väärin hankkia heitä silloin jos ei olosuhteet ole oikeat, eli ydinperhe.

        Ei kaikilla lapsilla ole isää, nuorikin isä saattaa kuolla, tai tulee avioero ja nainen on pää vastuussa lasten kasvatuksessa
        Joten yksinkin on hyvä olla lapsen kanssa ja onhan niitä Mies esimerkkejä joka suvussa, joten ihmisten elämän tyyli on muuttunut ja lasten hommaaminen myös, joten kukin tavallaan , pää asia että lapsi sa rakkautta että siitä tulee tasapainoinen aikuinen kasvaessaan


    • Anonyymi

      Hienoa, että teistä avopuolisosi kanssa molemmat olisi valmiita vastuullisiksi ja osallistuviksi kasvattajiksi lapsen elämään. Melkein toivon, että olisin asunut lähempänä, niin olisi ehkä voinut omalta kohtaa vastaavaa ajatusta harkita - terv. 35v lapseton nainen vakiintuneessa parisuhteessa aikomassa avoliittoon miehen kanssa, jolla oma muksuluku jo täysi

      • Anonyymi

        Harmi homma kun asustelet kauempana. Jospa se sinullekin löytyisi tuohon lapsiasiaan ratkaisu lähiaikoina. Hyvää kevään/kesän jatkoa sinnekin. Terv. Mies Ylä-Savosta.


    • Hei, täälläkin 33-vuotias nainen, jota kumppannuusvanhemmuus kiinostaisi. Minulla ei tällä hetkellä ole puolisoa, enkä ole varma haluaisinko nyt parisuhteen. Lapsi kyllä toiveena, ja biologinen kello jo vähän tikittää.

      • Mahtaako sinitiainen olla mistäpäin Suomea? Jos kohtuullisen matkan päästä Ylä-Savoa ja asia kiinnostaa niin voitas vaihdella sähköpostiosoitteita.


      • Asun Lounais-Suomessa. Ei harmi kyllä ihan lähellä Ylä-Savoa siis :(.


    • Anonyymi

      On tämä ihme palsta kun aivan asialliset kyselyt poistetaan. Ei pysty ymmärtämään.

    • Anonyymi

      Keski-suomesta löytyisi pari joka etsii äitiä kumppanuusvanhemmuuteen. Minä en voi saada enää lapsia (3 on jo) mutta miesystävällä niitä ei vielä ole. Toisistamme emme halua luopua mutta tämä lapsiasia on kuitenkin suuri asia johon etsimme vastausta. On huojentavaa huomata että on muitakin tämän asian kanssa painivia.

      • Anonyymi

        Täälläkin ois Varsinais-Suomesta nainen vailla jälkikasvua! Kumppania ei ole, enkä halua hakemalla hakeakkaan. Hedelmöityshoidot tulee älyttömän kalliiksi joten tää vois olla vaihtoehto. Kauhea homma kyllä sopia kasvatus kun aina ollu ajatus että kasvatan lapsen pääsääntöisesti yksin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täälläkin ois Varsinais-Suomesta nainen vailla jälkikasvua! Kumppania ei ole, enkä halua hakemalla hakeakkaan. Hedelmöityshoidot tulee älyttömän kalliiksi joten tää vois olla vaihtoehto. Kauhea homma kyllä sopia kasvatus kun aina ollu ajatus että kasvatan lapsen pääsääntöisesti yksin.

        Oma mielipiteeni on, että ei tuollainen lapsen pompotteleminen vanhemmalta toiselle ole hyvä ajatus.. Se voi toimia siinä tapauksessa, jos lapsi on saanut ensin elää normaalissa parisuhteessa, kasvaa siinä ja luoda kunnolliset suhteet molempiin vanhempiin, mutta että tuolla tavalla "kyläilemällä" silloin tällöin ja ajalemalla ympäri Suomea vanhemmalta toiselle niin ei mitenkään.

        Minun profiilissa on tietoa ja ajatuksia.. Minulla ei ole tarvetta olla mukana , joten tämä sopisi naiselle, joka haluaa kasvattaa lapsensa yksin.


      • Hmm.. No tää vois jopa toimia


      • Anonyymi

        Moikka. Itse olen Keski-Suomessa asuva lapseton 37-vuotias nainen ja olisin kovastikin kiinnostunut tallaisesta kumppanuusvanhemmuusajatuksesta. Haluaisin kovasti lapsen, ja kello tikittää kokoajan. Tiedostan ikäni tuovan jo mahdollisesti haastetta lapsensaantiyritykseen, mutta en ole vielä luovuttamassa unelmani suhteen. Parisuhdetta en kaipaa. Jos teillä vielä asia on kesken, olisi mukava pitää yhteyttä!


    • Noniin, vieläkään ei ole tärpännyt vaikka ahkerasti oon hakenut... Pakko todeta tähän, jos vaikka jollekin ois apua, niin tinderi on osoittautunut yllättävän toimivaksi tämänkin asian suhteen ;)

    • Anonyymi

      Hei! Itse olen nuori nainen Etelä-pohjanmaalta ja kumppanuusvanhemmuus kiinnostaisi. Parisuhdetta en enää halua. Ne on nähty ja koettu, että ei enää kiitos. Mutta lapsia toivoisin lisää.

      • Hei, olis kiva jutella niin haluaisitko laittaa mulle s-postia???


    • Anonyymi

      En jaksanut lukea koko ketjua mutta jaanpa hieman omia ajatuksiani aiheeseen liittyen.

      Kumppanuusvanhemmuudessa en näe sinänsä ongelmaa, mutta jostain syystä tässä (kuten polyamoriassakin) tuntuvat korostuvan nämä kaiken samaan aikaan haluavat yksilöt, jotka eivät ole valmiita uhraamaan yhtä toisen edestä. Jos on valinnut puolisokseen naisen, joka ei halua tai voi saada lapsia, mielestäni se on sitten niin.

      Itsellisenä naisena olisin valmis kumppanuusvanhemmuuteen itsellisen miehen kanssa - siis miehen joka _valitsee_ ja kykenee elämään elämäänsä itsenäisesti ja haluaa siitä huolimatta vanhemmaksi. Jos se ei ole tietoinen valinta, se tulee mitä suurimmalla todennäköisyydellä muuttumaan ja pahimmassa tapauksessa mies kohdistaa tunteensa läsnä olevaan naiseen, eli lapsen äitiin. Parin kumppanuusvanhemmuudesta haaveilevan miehen kanssa jutelleena on jo käynyt näin.

      Nämä tapaukset, joissa miehillä on jo puoliso, ovat ongelmallisia taas muista syistä. Lapselle tarjotaan monta kohdetta täyttää äititarpeitaan, enkä näe tällaista kilpailuasetelmaa hedelmällisenä, vaan stressaavana ja hämmentävänä kaikille osapuolille. Tämä siis itsekin uusioperheen lapsen, ei pelkästään äidiksi haluavan mielipide. Lisäksi koen oman asemani tällaisessa asetelmassa suhteessa mieheen jalkavaimona. Jos itselläni olisi puoliso, tilanne olisi tasavertaisesti sekava, mutta koska olen itse halukkaampi omistautumaan lapselle kuin puolisolle, näyttäytyy mies joka haluaa hupipuolison itselleen sekä äidin lapsilleen erikseen, naisten keräilijänä. Tosiaan joku samassa tilanteessa oleva nainen voisi sopia tällaiselle miehelle, eli itsekin parisuhteessa oleva. Tällöin isään kohdistuu sama kilpailuasetelma, kuin äitiin. Lisäksi on huomionarvoista, että evoluutiopsykologia esittää puolisoiden, jotka eivät ole sukua lapsille, olevan näille uhka. Tutkimusten mukaan lapset voivat paremmin yksinhuoltajien kanssa, kuin uusioperheissä ja oma kokemukseni vahvistaa tämän.

      Lisäksi miehistä mielenmaisemaa etäämmältä seurailleena olen hieman skeptinen jo senkin suhteen, haluavatko miehet todella vanhemmuutta, vai lähinnä siittää ja jatkaa siittämistä. Jos on olemassa miehiä, jotka priorisoivat vanhemmuuden, tehkää itsenne tavalla tai toisella julki. Näissä tunnelmissa olen pikkuhiljaa kallistumassa itsenäiseen hedelmöitykseen jonkun kivannäköisen nuorukaisen kanssa jossain elämää tihkuvassa lomakohteessa. Sellaisen, jonka haluaisin siis siittävän itseni, josta en edes toivo lapselle vanhempaa.

      • Toivotaan ettei tuliaisena ole sitten vaikkapa hiv sieltä lomakohteesta, missä harrastat suojaamatonta seksiä tuntemattomien ihmisten kanssa...
        Toinen seikka sitten se, että raskautuminen vaatii hyvän ajoituksen ovulaatioon. Aika hankalaa siellä lomakohteessa ja ÄÄRIMMÄISEN riskialtista. Ehkäpä naiset sitten ovat välimpitämättömiä terveytensä suhteen.
        Noin muuten olen samaa mieltä siitä, että anonyymilta pohjalta tämä vain voi onnistua. Kaikissa muissa vaihtoehdoissa on ihan liikaa riskejä siihen, että asiat eivät menekkään toivotulla/ suunitellulla tavalla.


    • Anonyymi

      Viestini on Drakenille. Moni haluaisi varmaan sen lapsen, mutta nuo järjestelyt ovat niin riskaabeleita kaikki. Menee 2 tai 3 vuotta voi sattua vaikka mitä. samahan se on käynyt niissä kohdunvuokrauksissa. siksi laki ei salli kauheasti sooloiluja. Usein se on juuri talous tai terveys joka pettää. Ennen oli leskiäitejä lapsineen, jos suku auttoi lapset saivat aivan normaalin elämän. Moni ei edes tajunnut ettei perhe ollut aivan tavallinen. Nyt kun yksinhuoltajat ovat sos. viranomaisten armoilla , ei kukaan voi tietää mitä kohtelua tai tarkkailua äiti- parka joutuu sietämään . Mummot auttoivat silloin ja se oli rakkautta. Lapsi ei silloin joutunut riidan keskelle. Joka tuollaista miettii saattaa olla itsekin se outo tyyppi , jonka olis kai parempi elää vaan itsekkäästi . Sinun avovaimo on outo.

    • Anonyymi

      Facebookissa on kumppanuusvanhemmuus- ryhmä, jossa on kumppanuusvanhempaa etsiviä miehiä ja naisia, tsekkaahan se! :)

    • Anonyymi

      Kiinnostaisi tietää, onko keskusteluun osallistuneiden suunnitelmat edenneet parissa vuodessa?

    • Anonyymi

      Muakin kiinnostaa tietää, että onko teiän suunnitelmat edenneet. Itse olen yhden lapsen äiti ja haluan toisen, mutta nykyisessä parisuhteessani ei tule lapsia syntymään ja suhde on muutoin sellaine jonka haluan säilyttää. Eksän kanssa hoidamme lastamme jo kumppanuusvanhempina, ja se on aivan parasta! Kaikki voivat hyvin tällä järjestelyllä kun vanhemmatkin saavat oikeasti levätä välillä. Varsinkin kun sattui syntymään uniongelmainen lapsonen... Oon 33vuotias, tällä hetkellä asun pk-seudulla mutta muutto Tampereelle edessä. Toivoisin lapsen saavan alkunsa 3-5 vuoden sisään. Tässä ei saa jakaa yhteystietoja, mut tulen myöhemmin tsekkaamaan taas tämän ketjun, jos joku olisi kiinnostunut. :) kiitos Tinder vinkistä myös! Facebook ryhmää en löytänyt jostain kumman syystä haulla.

      • Anonyymi

        Hei,viestisi on viime vuodelta mutta kysyn silti että vieläkö asia on ajankohtainen?


      • Anonyymi

        Moikka Kiinnostaisi tietää onko asiat edennyt teillä mitenkään. itse harkitsen tuot samaa


    • Anonyymi

      Minulla on 2-vuotias kumppanuusvanhemman kanssa hankittu lapsi ja kaikki on sujunut tosi hyvin alusta asti! Halusin vaan rohkaista täällä asiaa pohtivia. :)

    • Täällä samantyyppisessä tilanteessa oleva mies. Vaimon kanssa ei ole mahdollista hankkia biologisia lapsia ja olen miettinyt samaa vaihtoehtoa ja se sopisi hyvin vaimollekin. Onko sinulla homma edennyt tätä tai jotain muuta kautta?

      Jos joku Savosta päin oleva kumppanuusvanhemmuutta miettinyt nainen sattuu lukemaan, niin profiilistani löytyy yhteystiedot. Kaumpaakin olevat saavat toki ottaa yhteyttä, niin voidaan keskustella vaihtoehdoista.

    • Moi, sen verran statuspäivitystä vuosien jälkeen, että erosimme lopulta avopuolison kanssa. Kumppanuusvanhemmuus olisi ollut hänelle liikaa. Suhteemme oli muuten hyvä, mutta eroava näkemys perheen perustamisesta koitui sen kohtaloksi :/

      Nyt täytyy vain etsiä sellainen kumppani, joka haluaa perustaa perheen...

    • Anonyymi

      Vanha ketju mutta asia aina ajankohtainen. Miespuolinen ystäväni etsi pitkään ja ahkerasti kumppanuusvanhempaa, koska hänellä oli jo ”lapsellinen” avopuoliso, eikä heillä ollut haluja saada yhdessä lisää vauvoja. Toiveissa miehellä oli joko 30/70% isyys tai 50/50%.

      Lopulta usean pettymyksen jälkeen löysi toiselta paikkakunnalta ehdokkaan, jonka luonteen takia epäröi pitkään, mutta meinasi että tämä olisi viimeinen mahdollisuus, joten lähti yrittämään. Siinä yrittäessä kävikin niin että nainen ihastui ja halusikin ydinperheen, joten mies lähti hädissään leikkiin mukaan, koska pelkäsi että nainen peruu muuten koko homman. Nainen ei ollut seksuaalisesti haluttava, joten hommasta ei meinannut tulla mitään ilman salaa naposteltavia virikepillereitä. Lopulta pullat oli uunissa ja kaveri ilmoitti että nyt jatketaan kumppanuuspohjalta. Tästähän nainen sai niin kovat kilarit, että on nyt evännyt mieheltä tapaamiset sekä huoltajuuden, vaati isot elatusmaksut ja oikeudenkäynteihin on uponnut rahaa jo useita tonneja. Miksi te naiset ette kykene pitämään tunteita erossa kumppanuusvanhemmuudessakaan? Tai jos haette sittenkin ydinperhettä niin menkää oikealle foorumille.

      • Anonyymi

        Kuulostaa, että tuossa on lipsuttu alun ideasta puolin ja toisin. Selvästi kirjoitit, että mies lähti leikkiin mukaan.


    Ketjusta on poistettu 28 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe