Päällyskengät ja kalossit

suojaan

olivat tärkeitä jalkineita 1950-luvulla. Minullakin oli mm. nilkkurit ja matalat päällyskengät. Jalkineet olivat erittäin käytännöllisiä, miksi eivät ole tulleet uudelleen muotiin?

15

613

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain.siksi

Kenkien materiaalit ovat muuttuneet vettäkestäviksi sitten -50 luvun. Työlästä ja turhaa olisi nyt pukea kahdet jalkineet sadesäällä.

• Ramoona_

Minulla oli elefanttikengiksi nimetyt ja niiltä näyttävät vaaleanharmaat nilkoista remmeillä ja soljilla suljettavat tasapohjaiset päällyskengät, joille on jälkipolvi valokuvista naurahdellut - minusta ne olivat silloin tosi tyylikkäät. Siskolla oli vetoketjulliset, äidillä hienot , muhkurapohjaiset, joihin sopi korkokengät sisään. Ideana oli, että saattoi vieraisillekin mennä pikkukengät päällyskenkien sisällä, mutta kyllä tytöt niitä villasukkienkin kanssa käyttivät kumisaappaiden sijasta. Eivät ne oikein hyvät olleet kävellä, eivät istuneet jalkaan ja lattapohjat jotenkin saivat askelluksen epämukavaksi. Kumisaappaita tietysti teininä karttoi, ja niin näkyy tekevän tämä nykypolvikin. Tosin nykyisin ulkojalkineisiin voi valita coretexin, joka pitää kosteutta.

Sisällä on tapana kulkea nykyisin sukkasillaan, onhan lämpimät huoneet ja vedottomat lattiat. Joskus näyttää vaan hassulta, kun tullaan vieraisille hienosti muuten laittautuneena, mutta kengät jätetään eteiseen. Sisäkenkäkulttuuri taitaa olla harvinaista, suurempiin juhliin sentään otetaan korkokengät eivätkä miehetkään lenkkareita ja pukua yhdistä. Minulla on mukavat mutta sirot kiilakorkoiset sisäkengät, joilla en vahingoita kenenkään kotiparketteja. Toisaalta näkee salonkikelpoisia vapaa-ajankenkien mallisia, jopa kultaisia ja strassikoristeisia , en edes nimiä sellaisille tiedä. Monimuotoisuus kukoistaa kenkämaailmassakin.

Nyt joulun lähestyessä tämä mummi on laittanut alulle kirjoneuleisia polvipituisia villasukkia, joihin ompelen nahkapohjat, kestävät kulutusta ja teinitytötkin ne kelpuuttavat. Sukkasiineiksi sellaisia ennen kutsuttiin. Olen huomannut, että parsimataito on unohtunutta kulttuuria, pitääkin opettaa tytöille , ja jos suinkin myös pojat saan mukaan, parsimista.

• M-L_

Minustakin harmaat, tasapohjaiset korkkareiden päälle puettavat päällyskengät olivat käytännölliset ja kivan siistit kurakeleillä.
        Nykyisin on jo todella pitkään ollut kenkälaukku sisäkenkineen mukana teatteriin tai konserttiin tai vieraisille mennessä.
        Molemmatkin tavat ovat hyviä.

Miehillä oli kalossit, joissa usein oli nimikirjaimet kiiltämässä kantapäissä.

• Niitä kalosseja ja päälyskenkiä ei enää varmaankaan niin tarvita, kun suurin osa ihmisiä kulkee autoillaan juhla- ja tanssipaikoille.
      Eikä nykyisin muutenkaan enää kiinnitetä huomiota, kiiltääkö kengät teatteriin tai konserttiin mennessä. Minä menen tänä iltana teatteriin taas farkuissa lenkkareissa ...

• hyvätellu

Sehän ihan ok, voit yhdistää lenkin ja teatteriesityksen. Mitäpä sitä hienostelemaan, sinua ei kukaan katso vaan niitä näyttelijöitä. Niin pimeetäkin siellä katsomossa.

• hyvätellu kirjoitti:

Sehän ihan ok, voit yhdistää lenkin ja teatteriesityksen. Mitäpä sitä hienostelemaan, sinua ei kukaan katso vaan niitä näyttelijöitä. Niin pimeetäkin siellä katsomossa.

Joskus tullut mieleen, että onkohan tämä oikeastaan ihan sopivaa ja sitten kuin salaa vilkuillut toisten kenkiä. Monenlaista jalkinetta siellä näkyy. Farkkuja näkyy paljonkin. Vain harvoilla siellä on sellaiset pyhäkenkien näköiset.

Voi olla, että ennenvanhaan se teatteri oli sellainen suurempi, harvinaisempi ja juhlavampi tapahtuma, johon laittauduttiin ihan viimeisen päälle kampauksineen kaikkineen.

Paljon näkyy ihmiset käyvän teattereissa ainakin täällä.
        Montakohan liveteatteria Tukholmassa on? Joka kerran kun menee mihin vain teatteriin ja mihin esitykseen hyvänsä, niin aina on ollut sali täynnä.

• suru-llinen

Näinköhän menetTellukka?

• suru-llinen kirjoitti:

Näinköhän menetTellukka?

Voi älä sitä sure.
        Kyllä menen. Se on Ett Dockhem2 ja Stadsteatterissa.
        Jos satut olemaan lähistöllä, niin tule katsomaan kuinka kävelen sisään. Tuntomerkithän jo kerroinkin, mutta älä hämmästy, jos näet monta muutakin samoilla tuntomerkeillä.

• heräisit

Painu nyt jo teatraaleihisi!
        Kuka täällä viitsisi kontroloida kenenkään motivaatioita tekemisistään ja sanomisistaan ?, vielä vähemmän menemisistään.!
        Jokainen tekee niinkuin hyväksi näkee Itselleenkö? , mutta alkaisi jo toivoa ruoskan vaihtamista lempeyteen.

• Mrs.W

Elefanttitossuja - kuten niitä meillä päin kutsuttiin - pidin minäkin jahka vanhemmalta sisareltani sellaiset harmaat vetoketjulliset perin. Ei minulla keskenkasvuisena ollut pikkukenkiä sinne sisään, kumisaappaiden sijaan niitä pidin. Ne oli olevinaan vähän kumisaappaita hienommat. Meiltä oli pitkä matka maantielle ja usein oikaisimme järven yli jos oli jääkeli. Hyvät olivat varsinkin silloin, kun jäällä oli sohjoa.

Nyt asun kaupunkimaisemissa. Ihan tavalliset ulkokengät on yleensä riittävät vaikka sataisi pieniä ukkoja. Ostin muuten kumisaappaatkin metsäretkiä varten. Ne on melko matalavartiset ja kuvioinnissa on kauniita vihreitä lehtiä. Tarkistin: suunnittelija on Ristomatti Ratia. Alle 50e maksoivat eli eivät kalliit mielestäni.

Teatteriin yritän pistää jotain suht siistiä ja kaunistakin päälle. Ja jopa korvikset korvaan.

• Ramoona_

Kumppareita minulla kuluu puutarhatöissä ja koiria luonnossa ulkoiluttaessa saappaat suojasivat kyy- ja punkkivaaran takia , värikkäitä olen minäkin yleensä ostanut.

Teatteriretki on minulle aika juhlava tapahtuma, nautin kun saan laittautua, se virittää tunnelmaan. Usein mennään esityksen jälkeen ravintolaan syömään ja ruotimaan kokemusta. Itse tykkään juhlissa olla huoliteltu kynsiä ja ripsiä myöten, nättiä päällä. Mutta tuskin kukaan vinoon katsoo, jos teatteriin ilmestyy ihan arkisissaan, oma fiilis on tärkein. Voihan koko teatterinautinto mennä pilalle, jos on varpaita puristavat piikkarit. Matkaa minulla on en verran, ettei ihan kesken ulkoilunlenkin teatteriin piipahdeta. Kesäteatterissa pukeudutaan tietysti sään ehdoilla.
      Kylmempään vuodenaikaan kätevä ratkaisu on vähän juhlavammat korolliset nilkkurit, ei tarvitse etsiä istuinta narikoilla kenkien vaihtoon . Kesäkelillä voi korkkareillakin kipittää kivikatua teatteriin ja ravintolaan, jos ei kilometritolkulla ole matkaa. Onkohan siinä korkojen kopinassa jotain taikaa ?;)

Ainakin Helsingin kaupunginteatterin ja Kansallisteatterin näytännöt ovat hyvin loppuunmyytyjä. Paljon käy maakunnista bussilasteittain eläkeläisiä, aika hienoiksi ovat yleensä tälläytyneet . Hajusteet kyllä saisi jättää pois, joskus saa ihan silmät vuotamaan. Koululaisia näkee arkisin päivänäytöksissä ja kenraaliharjoituksissa, niihin en minäkään erityisemmin laittaudu, yhdistän esimerkiksi ostosreissuun ja normaaliin kaupunkivaatetukseen.

Antoisaa teatteri-iltaa tänään meneville ! Kertokaa sitten elämyksestä palstallekin , vaikka uudessa ketjussa ! Täällä aletaan saunaa lämmittää, vielä tarkenee kuistilla vilvoitella , paljain jaloin tietenkin.

• tutultakuulostaa

Me eläkeikäiset naiset ollaan varmastikin teatterien suurkuluttajia. Aika paljon näkee isompiakin naisseurueita , minäkin entisen duuniporukan kanssa yleensä käyn ja kyllä panostetaan ulkonäköön. Ja ravintolaillallisella on kiva kruunata hieno ilta, muutama kuohuva nostetaan myös . Oman itsemme vuoksihan me naiset kaunistaudutaan, vai mitä .:))))

• Onkin_kiva_

vähän isommalla joukolla käydä teatterissa, silloin saa 'vertaistukea' , jos tuntu sietämättömältä, - sekin on koettu - ja muutenkin, kiva jutella väliajalla. Esityksen aikana ei saa sanoa sanaakaan, se on ainakin oma ehdoton sääntöni itselleni.

• suojaan

Nykyään minulla on tapana viedä sisäkengät kenkäpussissa mukana, jos menen esim. tanssimaan, teatteriin jne. Työelämässä vaihdoin aina kengät sisäkenkiin. Työkohteita oli Joskus eri rakennuksissa ja jokaisessa kohteessa oli omat k.enkänsä. Oppikoulussa meillä oli tarkat säännöt, ulkokengissä ei saanut mennä luokkaan

• Samoin

teimme työpaikassamme mekin, ei kukaan ulkokengissä työaikana ollut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3212
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2820
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      45
      2574
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1963
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1291
    Aihe