Lattialaattojen korjaus ?

treenamaton

Minulla on kolkytluvun hirsitalo, jossa on alunperin lautalattia. Mutta keittiö levytettiin , eli lastulevy puulattian päälle, tasoite ja yleistilan laatta päälle. Nyt se on ollut reilut kymmenen vuotta, ja alkoi tulla inhottavia vikoja. Levyjen saumat on naulattu, ja hirsitalo on hiukan liikkunut, niin laatat ovat sauman kohdalta hajonneet, keskeltä koko matkan poikki, ja lähtee paloja pois. Nyt siihen varsinaiseen ongelmaan, millä ottaisin risat laata irti, kun ne tuli aikoinaan liimattua niin pirusti, onko lämpö hyvä irrotuskeino ? Meinaan laittaa liitossaumaan levyt kiinni ruuveilla, jos vaikka pysyisivät paremmin. Olisin itse purkanut kaikki pois, ja laittanut puulattian uudestaan, mutta tiedätte jos emäntä sanoo, ei taatusti, niin turha siitä on kiistellä. Joten onko teillä tietoa, millä ihmeen ilveellä saan nuo hiukan yli kymmenen laattaa pois ? Ja jos joku muu suunnittelee vanhaan hirsitaloon samaa juttua, niin kannattaa minusta miettiä kaksi kertaa. :)

5

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhatimpuri

      virhe se lastulevy siellä on, se piru elää, gyprok 2x, siinä sulle pohja , joka kestää, ps, akkoja saa uusia, jollei järkipuhe tehoa. (terv. kolmasti vaihtanut.)

    • treenamaton

      Kiitos hienosta vastauksesta, ainut jäi hieman epäselväksi, kumman kolmasti vaihtanut, akan vai lattian ? :)

    • vanhatimpuri

      ok.. akan tietty :) aina nuorempaa, niinku autonki..

    • harminpaikka

      Vanha hirsitalo elää, kunnes kurkihirsi on maassa. Lastulevyyn elävänä materiaalina tulee liki satavarmasti millin-parin rako ja kovan laatan sauma aukeaa tai laatta rikkoutuu. Jos tarve on vain kymmenkunta laattaa, niin talttaamalla vaan ja sitten hiomaan pohja puhtaaksi. Päälle uudet laatat sieltä varastosta (ne aikoinaan talteen laitetut varalaatat) ja sitten mennään taas kymmenen vuotta.

      Kipsilevy ei juuri elä, mutta vanhan hirsitalon lattianiskat elää ja lattia notkuu aina hiukan. Laatta ei sovi varmasti kuin betonilaatan päälle.

      Jälkiviisautena paras ratkaisu olisi todennäköisesti ollut muovimatto sen puulattian päälle. aikoinaan laitettiin korkkimattoa. Muutenkin kaikenmaailman tylsät parketit ym. ovat nykyvaihtoehdoissa jo aika last season.

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Minulle laittoi urakoitsija, kai 200 vuotiaaseen hirsitalooni laatoituksen vanhan uunin kahdelle sivulle, runsaan metrin leveydelle, kun lattia on sanoisinko epätasainen. Hän sanoi että kohollaan olevasta paikasta piti ottaa hänenkin kirveellä pois. Aiemmin on jo otettu. Jonkin tasoitteen hän lattiaan veti, ja laatoitus sen päälle. Ei tuo laatoitus näytä olevan mihinkään lähdössä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4153
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3744
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2598
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1737
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1501
    Aihe