Kuinka 300 euron TV tuli maksamaan yli 600 euroa.

Vanha putki-TV tuli tiensä päähän ja piti ostaa uusi. Oli jo aikakin. Verkkokauppa.com:sta sai LG:n 32 tuumainen äly-TV:n 299,90 eurolla. Varsin halpaa. TV:n toin kotiin, mutta hyllyssä kökotti vielä yli 40 kilon putki-TV. Ensimmäinen lisäerä olikin päästä siitä eroon. Lassila & Tikanoja veloitti tästä 59 €. HSY olisi ottanut euron enemmän ja sieltä tilaus pitää tehdä antiikkisesti puhelimella (HSY tosin hakisi kolme laitetta samalla). Siis ollaan 358,90 eurossa. Tämä oli vielä täysin tiedossa. Sitten tuli yllätysmenoja. Kuva HD kanavilla oli huono. Vanhat antennikaapelit eivät olleet kovin luotettavia. En lähtenyt miettimään mikä toimii ja mikä ei, vaan päätin panna kaikki uusiksi. Partcosta neljä kaapelia ja kaksi jakoa, jotta saa signaalin myös digiboksille ja kakkos-TV:lle. Samalla ostin HDMI:t DVD:lle ja digiboksille. Yhteensä 34,29. Summa 393,19. Sitten kiinnitin huomion siihen, että TV:n ääni oli luvattoman huono. Pitää saada joku lisäkaiutin. Tietenkään TV:ssä ei ole kuulokeliitäntää. Onneksi Verkkokauppa.com:sta löytyi LG:n soundbar hintaan 119 € ja siihen Partcosta kaapeli 2,85 €, Nyt ollaan jo 515,04 €:ssa.

Tällä pärjäsin noin kuukauden. Aikaisemmin oli boksi HDMI:llä kakkos-TV:ssä. Nyt käytin 5 m scartia, sitten huomasin, että siitä tulee häiriöitä. Eihän se käy. Piti tilata Gigantista HDMI jako 54,95 € ja sille kaapeli 7,15 € Partcosta. Summa nyt 577,14 €. Seuraavaksi huomasin, että kakkos-TV:tä katsoessa boksin kaukosäädin ei toimi luotettavasti. En tiedä johtuiko TV:n vaihdosta. No Gigantista sai kaukosäädintoistimen 19,90 €:lla. Nyt kasassa on 597,04 €. Lopulta kävi se kuulokeliitännän puute ärsyttämään, joten ostin DX:stä DA muuntimen 13,57 €. Sille sitten piti ostaa pari kaapelia ja Toslink jako, sekä sovitin virtapistokkeelle: 15,25 € eli yhteensä 625,86 €.

Eli siis pienistä puroista voi tulla kiva lisä laitteen hintaan.

Lassila & Tilkanojan helpponouto:

https://helpponouto.lassila-tikanoja.fi

26

712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miniatyyri

      Sitten kun huomaat, että kuva on liian pieni, tulee taas lisähintaa.

      • Tuolla mun telkkari on 349 €.


    • SuosiLähikauppaa

      Olisit ostanut television lähimmästä kaupasta, niin olisit saanut jättää vanhan telkkarin likkeeseen ilmaiseksi!

      • Jättää? Tajuatko, että se painoi 42 kiloa? Ei se mene taskuun. Jos se olisi painanut puolet tuosta, olisin kantanut sen kellarikomeroon ja sieltä joskus vaikka sorttiautolle. En olisi kantanut ko. TV:tä metriäkään.


      • Niin ja mikä on se lähin kauppa. On kummasti vähentyneet nämä kodinkoneliikkeet. Ennen oli Vallilassakin joku, mutta se lopetti joskus 2000. Viime aikoina on poistunut OnOff, Musta-Pörssi (3 kpl), Hirvox, Veikon Kone, Anttila (4 kpl.), Stockmann (2 kpl.) Enää Helsingissä on kaksi Giganttia ja kaksi Poweria sekä Verkkokauppa.com ja Prismat ja Cittarit. Lisäksi on Euronics Hyvät Merkit Hämeentiellä. Se periaatteessa olisi se lähin. Toki asiakas on tästä hyötynyt hintojen halpenemisen myötä. Omat lkaitehankinnat 2000 luvulla on mennyt: Gigantti Markantalo 29 %, Power Expert 17 %, Verkkokauppa.com 14%. Muut kukin 5% tai alle. Tavallaan ironista, että molemmat telkkarit on Verkkiksestä ja tietokone Gigantista.


      • SuosiLähikauppaa

        Minä, kun olen landepaukku, niin minulla on lähimpään tv-kauppaan peräti 42 km. Pyydä naapuria avuksi nostamaan peräkärryyn. Myyjä auttaa sitten kaupassa sen pois. Vastaisen varalle myös hyvä neuvo: osta 17 tuuman telkkari, ovat kepeitä nostella ja vievät tosi vähän sähköä - kuka oikeasti tarvitsee isoa telkkaria, voihan sitä katsoa lähempääkin. :)


      • SuosiLähikauppaa kirjoitti:

        Minä, kun olen landepaukku, niin minulla on lähimpään tv-kauppaan peräti 42 km. Pyydä naapuria avuksi nostamaan peräkärryyn. Myyjä auttaa sitten kaupassa sen pois. Vastaisen varalle myös hyvä neuvo: osta 17 tuuman telkkari, ovat kepeitä nostella ja vievät tosi vähän sähköä - kuka oikeasti tarvitsee isoa telkkaria, voihan sitä katsoa lähempääkin. :)

        Minulla on 20 tuumainen kakkostelkku. Maksoi Verkkiksessä satasen.


    • Oravapyörässä

      Kun vielä hankit kunnon telkkarin, esim isohkon oledin, nousee summa yli 2000 euroon.

      Seuraavaksi huomaat, että soundbarin ääni ei sittenkään ole kovin häävi. Edessä kunnollisten aktiivikaiuttimien hankinta (noin 1000€), subbari, kotiteatterisysteemi, jne

      Kun tämä varustelukierre alkaa olla valmis, on markkinoille työnnetty uusia laitemalleja, joissa on mullistavia uusia ominaisuuksia, toimintoja tai palveluita. Alkaa uusi varustelukierre.

      Asiaa auttaa huomattavasti, kun seuraat alan lehdistä tuoteuutisia, vertailutestejä ja laite-esittelyjä, ja käyt messuilla ja liikkeissä tutustumassa uusimpaan tarjontaan.

      Markkinavoimat jyllää, kuluttaja kuluttaa.

      • Riski tuossa toki on. Vanhassa se koko rajoitti vaihtamista, Nyt on helpompi vain kantaa uusi tilalle ja vanha pois. Kirjahyllyyn tosin ei juuri isompi mahdu enkä kaipaa. On tuossakin jo selvästi isompi kuva kuin vanhassa: 80 cm vs. 66 cm. Äänen suhteen en ole nirso. En mieti taajuusvasteita tms. kunhan jonkun verran bassoa sentään tule. Oma ääni oli luvattoman huono.

        Sinänsä ihmettelen, että vian yhteen TV:hen kymmenestä myydään soundbar tai soundbase. Ilmeisesti porukka sietää tuota onnetonta ääntä.

        Tähän mennessä ei yksikään iso TV ole poistunut käytöstä ehjänä, joten tuskin heti alan vaihtamaan.


      • Mieltä
        okaro kirjoitti:

        Riski tuossa toki on. Vanhassa se koko rajoitti vaihtamista, Nyt on helpompi vain kantaa uusi tilalle ja vanha pois. Kirjahyllyyn tosin ei juuri isompi mahdu enkä kaipaa. On tuossakin jo selvästi isompi kuva kuin vanhassa: 80 cm vs. 66 cm. Äänen suhteen en ole nirso. En mieti taajuusvasteita tms. kunhan jonkun verran bassoa sentään tule. Oma ääni oli luvattoman huono.

        Sinänsä ihmettelen, että vian yhteen TV:hen kymmenestä myydään soundbar tai soundbase. Ilmeisesti porukka sietää tuota onnetonta ääntä.

        Tähän mennessä ei yksikään iso TV ole poistunut käytöstä ehjänä, joten tuskin heti alan vaihtamaan.

        Mun mielestäni telkkarin pitää olla ilman kaiuttimia, sillä turha maksaa turhasta, ja mahdollisimman pienet raamit telkkarissa on näteimmät. Niin hyvää soundbaria ei olekaan, että se korvaisi kunnon erilliskaiuttimet.


      • Mieltä kirjoitti:

        Mun mielestäni telkkarin pitää olla ilman kaiuttimia, sillä turha maksaa turhasta, ja mahdollisimman pienet raamit telkkarissa on näteimmät. Niin hyvää soundbaria ei olekaan, että se korvaisi kunnon erilliskaiuttimet.

        TV:n kaiuttimet on takana, joten ei ne tilaa vie. Hintaankin vain saattaisi lisätä tehdä ilman niitä. Pienet sarjat maksavat. Itse jo tilan takia en itää kaiuttimia halua. Niille pitäisi lisäksi olla vahvistin ja käyttö olisi hankalampaa.


      • Raikasta
        okaro kirjoitti:

        Riski tuossa toki on. Vanhassa se koko rajoitti vaihtamista, Nyt on helpompi vain kantaa uusi tilalle ja vanha pois. Kirjahyllyyn tosin ei juuri isompi mahdu enkä kaipaa. On tuossakin jo selvästi isompi kuva kuin vanhassa: 80 cm vs. 66 cm. Äänen suhteen en ole nirso. En mieti taajuusvasteita tms. kunhan jonkun verran bassoa sentään tule. Oma ääni oli luvattoman huono.

        Sinänsä ihmettelen, että vian yhteen TV:hen kymmenestä myydään soundbar tai soundbase. Ilmeisesti porukka sietää tuota onnetonta ääntä.

        Tähän mennessä ei yksikään iso TV ole poistunut käytöstä ehjänä, joten tuskin heti alan vaihtamaan.

        Ääni suunnataan katsojasta poispäin, sitten myydään niitä saundbaareja… Kauppa kannattaa.
        Uusiksi on menossa tv ja antennit ja digiboxit vaikka hyvin toimivat. Lähden lenkille.


      • Mieltä
        okaro kirjoitti:

        TV:n kaiuttimet on takana, joten ei ne tilaa vie. Hintaankin vain saattaisi lisätä tehdä ilman niitä. Pienet sarjat maksavat. Itse jo tilan takia en itää kaiuttimia halua. Niille pitäisi lisäksi olla vahvistin ja käyttö olisi hankalampaa.

        Ai niin, sulle riittää että sieltä nyt edes jotain meteliä tulee. Kaiuttimet tulee olla suunnattu kuulijaan päin jos meinaa kunnollista ääntä kuunnella.
        Monitorikaiuttimissa on vahvistin sisäänrakennettuna.

        Mutta sinänsä hyvä, että telkkarissa on kaiuttimet piilossa. Ei ne siellä haittaa, kunhan kytkee pois päältä.

        Käyttö on toki hankalaa, kun pitää virta kytkeä napista päälle ja pois ihan manuaalisesti. Telkkarin/digiboxin kaukosäätimellä (riipuu kytkennästä) saa säädettyä sentään volumea.

        Mutta valintoja valintoja. Musta kunnon kaiuttimien hyvälaatuinen ääni on tärkeämpää kuin samanhintaisen soundbarin paljon huonompi ääni. Vaikka viehän nuo tietty tilaa..


      • Mieltä kirjoitti:

        Ai niin, sulle riittää että sieltä nyt edes jotain meteliä tulee. Kaiuttimet tulee olla suunnattu kuulijaan päin jos meinaa kunnollista ääntä kuunnella.
        Monitorikaiuttimissa on vahvistin sisäänrakennettuna.

        Mutta sinänsä hyvä, että telkkarissa on kaiuttimet piilossa. Ei ne siellä haittaa, kunhan kytkee pois päältä.

        Käyttö on toki hankalaa, kun pitää virta kytkeä napista päälle ja pois ihan manuaalisesti. Telkkarin/digiboxin kaukosäätimellä (riipuu kytkennästä) saa säädettyä sentään volumea.

        Mutta valintoja valintoja. Musta kunnon kaiuttimien hyvälaatuinen ääni on tärkeämpää kuin samanhintaisen soundbarin paljon huonompi ääni. Vaikka viehän nuo tietty tilaa..

        Minullehan nimenomaan ei TV:n ääni riittänyt. 2.7. asensin TV:n. 5.7. hain soundbarin. En kaipaa mitään surround ääniä. Itsesiassa hämää, jos ääni tulee takaa, eikä tilaakaan olisi kaiuttimille. Tuon soundbarin kanssa ei tarvitse ko. laitteen säätimeen koskea. Se menee päälle ja pois automaattisesti.

        Mistä saat kaiutinsysteemin 120 eurolla?


    • Jormauotilankaveri

      No tässä nyt selvästikin kysymys vain ja ainoastaan tekemistäsi virheistä. Olet jäänyt kehityksessä niin pahasti jälkeen ilmeisesti että tiedonpuute aiheutti nämä kaikki kulut. Olisit ostanut kätetyn 55" samsungin smart 4k tv kaupasta alle 600€ kaikki pelaa tai käytettynä niitä saa vähäväliä 300€ kun ihmiset ostelee isompia tilalle.

      • En todellakaan halua mitään 55 tuuman kolhoa. Lisäksi samat lisäkulut olisi tullut vielä päälle olisi ostanut minkä tahansa. Jos olisi ostanut tyhmä-TV:n olisi vielä pitänyt ostaa chromecast,


    • sarjadiggari

      Kaikki telkkareita myyvät liikket ovat velvollisia ottamaan vanhan veloituksetta vastaan vaikket ostaisikan sieltä mitään. Kuljetuksen joutuu tietenkin itse hoitamaan.

      Itse tilasin aikoinaan hyvät aktiivimonitorit Saksasta vähän yli satasella. Niissä on tietenkin myös kuulokeliitin.

      Signalin telkkariin olisit saanut vaikka vanhasta digiboksistasi tavallisilla rca-kaapeleilla.

      • Tuo velvollisuus koskee vain laitteita, joiden mikään mitta ei ylitä 25 cm. 10 tuuman tabletti voi jo olla liian iso tuohon. Isompia pitää ottaa vastaan vain ostettaessa uusi.

        http://www.serkierratys.fi/fi/kuluttajille/mihin-vanhan-laitteen-voi-palauttaa

        Perinteisesti olen palanuttanut romut aina keväisin sorttiautolle, joka tulee n. 400 metrin päähän. Väliaikaisesti niitä voi pitää vaikka kellarissa. Tämä oli liian iso siihen. Gigantilla aikaisemmin oli palvelu, jossa toivat uuden ja veivät pois, mutta se oli lopetettu, kun kaikki kai jo olivat päässeet eroon putki-TV:istä. Ennen tuli meille vuosittain pihaan lava, johon sai toimittaa noita, mutta sen jälkeen, kun nämä ilmaiset kierrätykset tuli, se loppui. Eli se siitäkin parannuksesta.

        Suomen ylenmääräistä sääntelyä kuvaa se, että ennen nykysäännöksiä kaupoille oli laitonta ottaa vastaan esimerkiksi vanhoja energiansäästölamppuja. Silti vein niitä sinne. Lain mukaan olisi pitänyt viedä se jonnekin sorttiasemalle, joka on kilometrin päässä lähimmästä bussipysäkistä.


    • pcjatv

      Ite olin joskus tuossa ongelmassa piti olla monta laitetta yhtä äkkiä huomasin hifi räkki oli 9 laitetta ja kun jokin vanhenee se ei takuulla toimi vanhojen laiteiden kanssa koska valmistaja haluu et ostat uuden koko setin sitten 2000 luvun alussa myin kaikki pois nyt on 2 laitetta pc ja tv sennheiser kuulokeet ja koska pc hoitaa kaiken kun tv hajoo voin vain ostaa halvimman 55" tv kaupasta kytkee sen hdmi kiini nykyinen pc toistaa hyvin netfix 4k videot perus pc kestää noin 8vuotta käyttöä ja jos tulee joku uus formaati niin ei haitta koska katson leffat netistä hbo nordic netfix sf films ja tv ohjelmat ruutu.fi tai katsomo ym yle areena viime vuonna laskin pelkän bluray soittimen hinnalla katson pari vuotta maksulista palveluita leffoja

      • AsusDeluxe

        Mustakin pc on loistoratkaisu. Itse tosin haluan kuunnella kaiuttimista, joten sitä varten on monitorit.
        Lisään vielä, että pc:ssä on usein surroundillekin ulostulot, että jos haluaapi kuunnella niin, ni ostaa vaan lisää kaiuttimia.


      • AsusDeluxe kirjoitti:

        Mustakin pc on loistoratkaisu. Itse tosin haluan kuunnella kaiuttimista, joten sitä varten on monitorit.
        Lisään vielä, että pc:ssä on usein surroundillekin ulostulot, että jos haluaapi kuunnella niin, ni ostaa vaan lisää kaiuttimia.

        Minulla PC on PC eikä ole kytketty mitenkään TV:hen


    • Ei missään nimessä kannata ostaa LG televisiota eikä Samsungia.

      • Joo, kannattaa ostaa joku HD-Ready Sony.


    • Temat

      Tunteeko joku vielä puolilogaritmistä antennia?

    • Päivittäjä_minäkin

      Hyvinpä ovat keksineet rahastaa bussilla ja ratikalla liikkuvia stadilaisia, ja veikkaan että ne loppuneet ilmaiset SER-jätteen keräilyt liittyvät siihen, että hommia hoitelee nyt yritykset.

      60€ vanhan putkitelkkarin noutamisesta. Jep jep. Ja yleisen kustannustason jatkuvan nousun vuoksi voivat veloittaa tuosta lähivuosina satasen. Haluaisin nähdä virityksen jossa jopun tarakalla kulkee 40 kiloinen telkkari jolla on mittaa puoli kuutiota...

      • Ennen pääsi uuden ostaessa n. puolet halvemmalla, mutta jos laskee kotiinkuljetuksen hinnan mukaan, niin ollaan suunnilleen samassa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      352
      3972
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1739
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      196
      1259
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe