Lenovon BIOS

Tiedättehän LeNovo Ideapadin? Se on se lähes miniläppärin kokoinen, jossa kovalevy on korvattu jollkin saman tapaisella kuin tableteissa on. Siinä on kuitenkin melkoisesti tilaa, ja koska akunkestokin on melkein tabletin luokkaa, pidän siitä muuten, mutta haluaisin vaihtaa käyttiksen kun en ole Windows 10:iin tyytväinen.
Mutta mitäs kun ma en löydä siitä pääsyä BIOSiin . Joihinkin asetuksiin kyllä pääsee F2:n kautta, mutta en vain löydä sieltä sellaista missä saisi boottausasemaksi vaihdettua usb- portin. Minulla on valmiina muistitikulla jo tuleva käyttis.
Saisko hyvän neuvon, tai vaikkapa vain vihjeen :)

12

3246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Useimmissa läppäreissä pääsee suoraan boottausvalikkoon painamalla käynnistyksessä jotain funktionäppäintä. Tämä on usein sieltä "oikeasta laidasta", esim. [F9] tai [F12].

      "Jos ei mikään muu auta, on pakko lukea käyttöohje" pätee tässä myös.

    • xsälli

      Windows 10 Home asetuksista pääsee suoraan käynnistämään usb tikun.

      Windows 10 S ei ole tietoa?

      Pistä nyt kumminkin tikulle se nykyinen Windows 10 versiosi, jos asennus menee pieleen, niin on jäljellä sentään joku käyttöjärjestelmä.

      Windows 10 Home asetuksista usb tikun (UEFI) käynnistys:

      Asetukset > Päivittäminen ja suojaus > Palauttaminen > Käynnistä nyt uudelleen > Käytä laitetta > EFI USB Device.


      Uefi / bios asetuksiin Windows 10 Home asetuksista:

      Asetukset > Päivittäminen ja suojaus > Palauttaminen > Käynnistä nyt uudelleen > Vian määritys > Lisäasetukset > UEFI - laiteohjelmiston asetukset > Käynnistä uudelleen.


      Jos teit usb tikun legacy modella, vaihda Uefi/biosissa , UEFI > Legacy modeen.

    • Youtubesta löysin videon mistä selvisi että BOOT asetuksiin pääsee käynnistämällä kone ensin lähes huomaamattomasta namikasta joka on merkkivalojen kanssa samassa linjassa. En sitä itse pysty erottamaankaan ilman silmälaseja, ja sitä ei auta painella sormella, kuulakärkikynä sopii.
      Se todellakin ampuu suoraa valikkoon missä on yksinomaan tämä toiminto: Boot option menu.
      ja siinä kaksi vaihtoehtoa: EFI Boot Devices ja Windows Boot Manager.
      ja alla ohjeet että nuolinäppäimellä saa tehtyä valinnan.
      Mutta kun ei saa, vaan asetus on Windovs managerin päällä ja millään sitä ei saa siitä liikkumaan.

      Uskotteko, että sieltä Windowsista itsestään saisi tuon usb kanavan käyttöönsä ja sitten jyrättyä koko flash-levyn sileäksi. Sillä en todellakaan aio asentaa Windowsia, en uutta enkä vanhaa, vaan erään U-kirjaimella alkavan.

      • Anonyymi

        Kiitos tästä "namikasta", joka itselläni, Lenovossa, löytyy virtajohdon vierestä (pieni reikä, johon kuulakärkikynä juuri kävi).
        Ja Ubuntu asentuu nyt... (win10:n jälkeen)...


    • Idepadeja-erilaisia

      Minulla kyllä on Ideapad missä on ihan oikea SATA kiintolevy ja sen voi vaihtaakin.

      • Olet oikeassa, huomasin itsekin että ei "ideapad" tarkoitakaan sitä mitä luulin, kun olen ollut tekemisissä vain tämän yhden kanssa.
        Kyseessä on Ideapad 100S, ja tämä on todella erikoinen, miniläppärin kokoinen ja käynnistyy melkein yhtä nopeasti kuin tabletit. Ja kovalevyä ei siis varsinaisesti ole.
        En tiedä johtuuko siitä, että bios on niin erikoinen. Löysin siitä kyllä valikon missä pitäisi voida vaihtaa boottaus usb portista, mutta kuinka ollakaan, sei tunnista koko boottaustikkua, koska siinä ei ole Windows, ja juuri winikasta minä haluankin päästä eroon.


      • 625
        xjuippi kirjoitti:

        Olet oikeassa, huomasin itsekin että ei "ideapad" tarkoitakaan sitä mitä luulin, kun olen ollut tekemisissä vain tämän yhden kanssa.
        Kyseessä on Ideapad 100S, ja tämä on todella erikoinen, miniläppärin kokoinen ja käynnistyy melkein yhtä nopeasti kuin tabletit. Ja kovalevyä ei siis varsinaisesti ole.
        En tiedä johtuuko siitä, että bios on niin erikoinen. Löysin siitä kyllä valikon missä pitäisi voida vaihtaa boottaus usb portista, mutta kuinka ollakaan, sei tunnista koko boottaustikkua, koska siinä ei ole Windows, ja juuri winikasta minä haluankin päästä eroon.

        On kokemusta, että ( mahdollisesti ) tikku pitää olla kiinni koneessa, jotta bios tarjoaa vaihtoehdoksi myös stidiä.


      • Turbo-Urpo1
        xjuippi kirjoitti:

        Olet oikeassa, huomasin itsekin että ei "ideapad" tarkoitakaan sitä mitä luulin, kun olen ollut tekemisissä vain tämän yhden kanssa.
        Kyseessä on Ideapad 100S, ja tämä on todella erikoinen, miniläppärin kokoinen ja käynnistyy melkein yhtä nopeasti kuin tabletit. Ja kovalevyä ei siis varsinaisesti ole.
        En tiedä johtuuko siitä, että bios on niin erikoinen. Löysin siitä kyllä valikon missä pitäisi voida vaihtaa boottaus usb portista, mutta kuinka ollakaan, sei tunnista koko boottaustikkua, koska siinä ei ole Windows, ja juuri winikasta minä haluankin päästä eroon.

        Onko se niitä 11 tuuman kannettavia, jos niin siinä on BIOS -pääsy novo -painikkeen takana, joka taas on lähellä virtaliitintä.


      • 625
        xjuippi kirjoitti:

        Olet oikeassa, huomasin itsekin että ei "ideapad" tarkoitakaan sitä mitä luulin, kun olen ollut tekemisissä vain tämän yhden kanssa.
        Kyseessä on Ideapad 100S, ja tämä on todella erikoinen, miniläppärin kokoinen ja käynnistyy melkein yhtä nopeasti kuin tabletit. Ja kovalevyä ei siis varsinaisesti ole.
        En tiedä johtuuko siitä, että bios on niin erikoinen. Löysin siitä kyllä valikon missä pitäisi voida vaihtaa boottaus usb portista, mutta kuinka ollakaan, sei tunnista koko boottaustikkua, koska siinä ei ole Windows, ja juuri winikasta minä haluankin päästä eroon.

        Missään Windowsissa ei ole vaikuttanut onko siinä tikussa U-käyttöjärjestelmä kunhan tikku on kiinni Biosia avatessa. Kymppiä minulla ei ole.


      • xsälli
        xjuippi kirjoitti:

        Olet oikeassa, huomasin itsekin että ei "ideapad" tarkoitakaan sitä mitä luulin, kun olen ollut tekemisissä vain tämän yhden kanssa.
        Kyseessä on Ideapad 100S, ja tämä on todella erikoinen, miniläppärin kokoinen ja käynnistyy melkein yhtä nopeasti kuin tabletit. Ja kovalevyä ei siis varsinaisesti ole.
        En tiedä johtuuko siitä, että bios on niin erikoinen. Löysin siitä kyllä valikon missä pitäisi voida vaihtaa boottaus usb portista, mutta kuinka ollakaan, sei tunnista koko boottaustikkua, koska siinä ei ole Windows, ja juuri winikasta minä haluankin päästä eroon.

        Millä ohjelmalla teit käynnistyvän usb tikun?


    • Anonyymi

      pystyykö lenovo e31 saada windows 11

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      157
      27890
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      202
      17807
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      354
      9341
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6368
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4183
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      193
      3781
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      32
      1925
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1477
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      49
      1235
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      51
      1177
    Aihe