Lenovon BIOS

Tiedättehän LeNovo Ideapadin? Se on se lähes miniläppärin kokoinen, jossa kovalevy on korvattu jollkin saman tapaisella kuin tableteissa on. Siinä on kuitenkin melkoisesti tilaa, ja koska akunkestokin on melkein tabletin luokkaa, pidän siitä muuten, mutta haluaisin vaihtaa käyttiksen kun en ole Windows 10:iin tyytväinen.
Mutta mitäs kun ma en löydä siitä pääsyä BIOSiin . Joihinkin asetuksiin kyllä pääsee F2:n kautta, mutta en vain löydä sieltä sellaista missä saisi boottausasemaksi vaihdettua usb- portin. Minulla on valmiina muistitikulla jo tuleva käyttis.
Saisko hyvän neuvon, tai vaikkapa vain vihjeen :)

12

4433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Useimmissa läppäreissä pääsee suoraan boottausvalikkoon painamalla käynnistyksessä jotain funktionäppäintä. Tämä on usein sieltä "oikeasta laidasta", esim. [F9] tai [F12].

      "Jos ei mikään muu auta, on pakko lukea käyttöohje" pätee tässä myös.

    • xsälli

      Windows 10 Home asetuksista pääsee suoraan käynnistämään usb tikun.

      Windows 10 S ei ole tietoa?

      Pistä nyt kumminkin tikulle se nykyinen Windows 10 versiosi, jos asennus menee pieleen, niin on jäljellä sentään joku käyttöjärjestelmä.

      Windows 10 Home asetuksista usb tikun (UEFI) käynnistys:

      Asetukset > Päivittäminen ja suojaus > Palauttaminen > Käynnistä nyt uudelleen > Käytä laitetta > EFI USB Device.


      Uefi / bios asetuksiin Windows 10 Home asetuksista:

      Asetukset > Päivittäminen ja suojaus > Palauttaminen > Käynnistä nyt uudelleen > Vian määritys > Lisäasetukset > UEFI - laiteohjelmiston asetukset > Käynnistä uudelleen.


      Jos teit usb tikun legacy modella, vaihda Uefi/biosissa , UEFI > Legacy modeen.

    • Youtubesta löysin videon mistä selvisi että BOOT asetuksiin pääsee käynnistämällä kone ensin lähes huomaamattomasta namikasta joka on merkkivalojen kanssa samassa linjassa. En sitä itse pysty erottamaankaan ilman silmälaseja, ja sitä ei auta painella sormella, kuulakärkikynä sopii.
      Se todellakin ampuu suoraa valikkoon missä on yksinomaan tämä toiminto: Boot option menu.
      ja siinä kaksi vaihtoehtoa: EFI Boot Devices ja Windows Boot Manager.
      ja alla ohjeet että nuolinäppäimellä saa tehtyä valinnan.
      Mutta kun ei saa, vaan asetus on Windovs managerin päällä ja millään sitä ei saa siitä liikkumaan.

      Uskotteko, että sieltä Windowsista itsestään saisi tuon usb kanavan käyttöönsä ja sitten jyrättyä koko flash-levyn sileäksi. Sillä en todellakaan aio asentaa Windowsia, en uutta enkä vanhaa, vaan erään U-kirjaimella alkavan.

      • Anonyymi

        Kiitos tästä "namikasta", joka itselläni, Lenovossa, löytyy virtajohdon vierestä (pieni reikä, johon kuulakärkikynä juuri kävi).
        Ja Ubuntu asentuu nyt... (win10:n jälkeen)...


    • Idepadeja-erilaisia

      Minulla kyllä on Ideapad missä on ihan oikea SATA kiintolevy ja sen voi vaihtaakin.

      • Olet oikeassa, huomasin itsekin että ei "ideapad" tarkoitakaan sitä mitä luulin, kun olen ollut tekemisissä vain tämän yhden kanssa.
        Kyseessä on Ideapad 100S, ja tämä on todella erikoinen, miniläppärin kokoinen ja käynnistyy melkein yhtä nopeasti kuin tabletit. Ja kovalevyä ei siis varsinaisesti ole.
        En tiedä johtuuko siitä, että bios on niin erikoinen. Löysin siitä kyllä valikon missä pitäisi voida vaihtaa boottaus usb portista, mutta kuinka ollakaan, sei tunnista koko boottaustikkua, koska siinä ei ole Windows, ja juuri winikasta minä haluankin päästä eroon.


      • 625
        xjuippi kirjoitti:

        Olet oikeassa, huomasin itsekin että ei "ideapad" tarkoitakaan sitä mitä luulin, kun olen ollut tekemisissä vain tämän yhden kanssa.
        Kyseessä on Ideapad 100S, ja tämä on todella erikoinen, miniläppärin kokoinen ja käynnistyy melkein yhtä nopeasti kuin tabletit. Ja kovalevyä ei siis varsinaisesti ole.
        En tiedä johtuuko siitä, että bios on niin erikoinen. Löysin siitä kyllä valikon missä pitäisi voida vaihtaa boottaus usb portista, mutta kuinka ollakaan, sei tunnista koko boottaustikkua, koska siinä ei ole Windows, ja juuri winikasta minä haluankin päästä eroon.

        On kokemusta, että ( mahdollisesti ) tikku pitää olla kiinni koneessa, jotta bios tarjoaa vaihtoehdoksi myös stidiä.


      • Turbo-Urpo1
        xjuippi kirjoitti:

        Olet oikeassa, huomasin itsekin että ei "ideapad" tarkoitakaan sitä mitä luulin, kun olen ollut tekemisissä vain tämän yhden kanssa.
        Kyseessä on Ideapad 100S, ja tämä on todella erikoinen, miniläppärin kokoinen ja käynnistyy melkein yhtä nopeasti kuin tabletit. Ja kovalevyä ei siis varsinaisesti ole.
        En tiedä johtuuko siitä, että bios on niin erikoinen. Löysin siitä kyllä valikon missä pitäisi voida vaihtaa boottaus usb portista, mutta kuinka ollakaan, sei tunnista koko boottaustikkua, koska siinä ei ole Windows, ja juuri winikasta minä haluankin päästä eroon.

        Onko se niitä 11 tuuman kannettavia, jos niin siinä on BIOS -pääsy novo -painikkeen takana, joka taas on lähellä virtaliitintä.


      • 625
        xjuippi kirjoitti:

        Olet oikeassa, huomasin itsekin että ei "ideapad" tarkoitakaan sitä mitä luulin, kun olen ollut tekemisissä vain tämän yhden kanssa.
        Kyseessä on Ideapad 100S, ja tämä on todella erikoinen, miniläppärin kokoinen ja käynnistyy melkein yhtä nopeasti kuin tabletit. Ja kovalevyä ei siis varsinaisesti ole.
        En tiedä johtuuko siitä, että bios on niin erikoinen. Löysin siitä kyllä valikon missä pitäisi voida vaihtaa boottaus usb portista, mutta kuinka ollakaan, sei tunnista koko boottaustikkua, koska siinä ei ole Windows, ja juuri winikasta minä haluankin päästä eroon.

        Missään Windowsissa ei ole vaikuttanut onko siinä tikussa U-käyttöjärjestelmä kunhan tikku on kiinni Biosia avatessa. Kymppiä minulla ei ole.


      • xsälli
        xjuippi kirjoitti:

        Olet oikeassa, huomasin itsekin että ei "ideapad" tarkoitakaan sitä mitä luulin, kun olen ollut tekemisissä vain tämän yhden kanssa.
        Kyseessä on Ideapad 100S, ja tämä on todella erikoinen, miniläppärin kokoinen ja käynnistyy melkein yhtä nopeasti kuin tabletit. Ja kovalevyä ei siis varsinaisesti ole.
        En tiedä johtuuko siitä, että bios on niin erikoinen. Löysin siitä kyllä valikon missä pitäisi voida vaihtaa boottaus usb portista, mutta kuinka ollakaan, sei tunnista koko boottaustikkua, koska siinä ei ole Windows, ja juuri winikasta minä haluankin päästä eroon.

        Millä ohjelmalla teit käynnistyvän usb tikun?


    • Anonyymi

      pystyykö lenovo e31 saada windows 11

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      277
      674
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe