Ubuntu Cosmic 18.10

Cosmic-1810

Ubuntun uusin versio on julkistettu. Hienosti päivittyivät 18. 04 LTS -versiot uusimpaan 18.10-versioon. Päivittäköön ne, jotka eivät turhia ;)
Samalla päivitysinnoissani päivitin pari 16.04 -versiota uusimpaan LTS-versioon 18.04. Hienosti onnistuivat.

15

478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asennan-vain-LTSiä

      Kun ei 18.10 ilmeisesti ole LTS, niin mitäpä sitä turhaan hätäisenä sottaamaan.

      • Hohhoijaatiii

        18.10 on beta, ei tosistoimiin beetoja!


    • tattista_vaan

      Kiitokset testaajille. Ilman teidän arvokasta testityötä meillä muilla ei olisi vakaita ja toimivia LTS-jakeluja.

      • Cosmic-1810

        Kiitos, kiitos. Kokemukseni Ubuntu-jakeluista perustuu vuodelta 2004. Kaikki Ubuntu-versiot ovat olleet koneilla. Pääsääntöisesti päivittäminen versiosta _seuraavaan_ on toiminut ilman uudelleen asentamista. Viimeksi uudelleen asennus oli tarpeen, kun laitekanta vaihtui 32-bittisestä 64-bittisiin prosessoreihin. Nyt ensimmäisen kerran kokeilin LTS-version (U1604) päivitystä seuraavaan (U18.04), joka myös onnistui ongelmitta.
        Uudelleen asentaminen väliin on ihan hyödyllistä tarpeettomien, vuosien saatossa asennettujen ohjelmien poistamiseksi.


      • Cosmic-1810 kirjoitti:

        Kiitos, kiitos. Kokemukseni Ubuntu-jakeluista perustuu vuodelta 2004. Kaikki Ubuntu-versiot ovat olleet koneilla. Pääsääntöisesti päivittäminen versiosta _seuraavaan_ on toiminut ilman uudelleen asentamista. Viimeksi uudelleen asennus oli tarpeen, kun laitekanta vaihtui 32-bittisestä 64-bittisiin prosessoreihin. Nyt ensimmäisen kerran kokeilin LTS-version (U1604) päivitystä seuraavaan (U18.04), joka myös onnistui ongelmitta.
        Uudelleen asentaminen väliin on ihan hyödyllistä tarpeettomien, vuosien saatossa asennettujen ohjelmien poistamiseksi.

        Päivitys poistaa vanhoja ei tuettuja ohjelmia. Paketinhallinnan ulkopuolelta asennetut ohjelmat eri asia. Jos joitain metapaketteja kuten ubuntu-desktop poistettu en ole ihan varma onnistuuko versiopäivitys.


    • OnUbeebeta

      On hieno ja nopea, mutta se on vielä beta, eikä ohjelmasaaniti siihen ole vielä edes kohtuullinen.
      Joten arkipäivän koneeseen älkä asennelko, jos on koe kone, niin sitten kyllä.
      Testaus on tärkeetä, Ubuntullla testaajien milipiteet on Microsoftia tärkeämpiä.
      Ja mikäs on testata noin mahtavaa käyttöjärjestelmää. sulava kuin unelma betaksi.

      • Jotakin_Faktaa

        Ubuntu 18.10 on julkaistu 18.10. 2018. Siis on virallinen Ubuntu-julkaisu. Ei toki LTS, joka julkaistaneen huhtikuussa 2020 = Ubuntu 20.04.
        Virallisista ohjelmalähteistä löytyy kaikki jakeluun tarvittavat avoimet ohjelmat.


    • korjaussarja.-

      otsikossa on kirjoitusvirhe. pitää olla Ubuntu Comic

      • älyhoiäläjätä

        Nimimerkkisi on väärin: po. "koomainen-hömelö"


    • ohimenee44

      Ohops, eka Ubuntun julkaisu, joka meni täysin ohi iteltä. Mutta toisaalta ei nämä käyttikset enää jaksa kiinnostaa, pääasia on hyvä toimivuus. Käymässä samoin kuin pelailulle, tuntuu että kaikki on nähty, samaa uusissa kuorissa.

    • Itse päivitin Lubuntu 14 versioksi 18.4 lst. Tein täysasennuksen koska menee nopeammin. Jos kone (htpc) pysyy ehjänä tähän tulee seuraavaksi kai Lubuntu 22.... ulkoisia repoja nyt vain yksi käytössä. Ongelmia on tuottanut kauko-ohjain. Sen asennus on muuttunut tai rikki. Skanneri myös voi tuottaa ongelmia. Ajuri löytynee, mutta sen asunnuksessa nettikeskustelujen mukaan jotain rikki.

      Vaapi ja VDPAU rajapinta myös vaatii säätöä. Outoa jos tukea Intelin piirin rautapurulle ei asennu automaattisesti. Ongelmat pysyneet melko samoina ja saatu hyöty päivityksessä olematon. Jos korjaukset pitäisi teettää tuntityönä niin lasku olisi suuri.

      Lubuntun 14 vika, että näytön lukitusta ei saa avattua on sentään korjattu. Pirullinen keksintö mikä oletuksena päällä. Viimeksi poistin koko softan jokaisen bitin. Muutama muukin kiusankappale lähti.

      kauko-ohjain ongelma ratkomatta. Helpoin ratkaisu olisi asentaa Lubuntu 16 tai sen paketinhallinnasta lirc. Ehkä korjaantuu. Kuvitelkaa TV ilman kauko-ohjaina. Nyt sitten käytetään langatönta näppistä.

    • Ubuntun-wlan-onglema

      Tarviikin kokeilla livenä. Olisivatko viimein saaneet wlanin kuntoon... odotukset eivät ole kylläkään kovin korkealla.

      • Ubuntun.wlan.ei.toimi

        Eipä toimi Ubuntussa vieläkään wlan. Kun kirjautui heti bootin jälkeen langattomaan verkkoon, niin muutaman sekunnin kuluttua katosivat kaikki tarjolla olleet verkot. Ubuntun tekijät saavat näin ollen pitää tunkkinsa edelleen.


      • aprillia1803
        Ubuntun.wlan.ei.toimi kirjoitti:

        Eipä toimi Ubuntussa vieläkään wlan. Kun kirjautui heti bootin jälkeen langattomaan verkkoon, niin muutaman sekunnin kuluttua katosivat kaikki tarjolla olleet verkot. Ubuntun tekijät saavat näin ollen pitää tunkkinsa edelleen.

        Joko taas, sama romukone.


      • Ubuntun.wlan-ongelmat
        aprillia1803 kirjoitti:

        Joko taas, sama romukone.

        Koneessa on totta kai huippuluokan laatuosat. Windowsilla toimii kaikki moitteetta. Näyttää tuo wlan toimivan tällä Manjarollakin.

        [manjaro@manjaro-pc ~]$ nmcli dev wifi
        IN-USE SSID MODE CHAN RATE SIGNAL BARS SECURITY
        * wlan-netti Infra 6 130 Mbit/s 100 ▂▄▆█ WPA2
        DNA-Mokkula-4G-FH7Q21 Infra 11 195 Mbit/s 100 ▂▄▆█ WPA2
        HARRI-2222 Infra 6 130 Mbit/s 50 ▂▄__ WPA2
        [manjaro@manjaro-pc ~]$

        Ubuntun tekijät eivät vaan osaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      279
      679
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe