Eläketuki laajenee STM.FI

alaoalkla

Eläketuki laajenisi koskemaan ennen 1. syyskuuta 1958 syntyneitä henkilöitä, jotka olisivat olleet työttöminä lähes yhtäjaksoisesti viisi vuotta. Eläketuen myöntäminen edellyttäisi myös sitä, että henkilö olisi ollut oikeutettu työmarkkinatukeen 31.8.2018. Nämä henkilöt saisivat 1. lokakuuta 2019 työmarkkinatuen sijasta oikeuden eläketukeen eläketukea korotetaan 784 2019 alkaen.

52

1383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parrrsssa

      Onko linkkiä?? Faktaa / linkkiä kehiin.

    • pilvpout

      Kuulostaa järkevältä. Työvoimapulaa tuskin tulee, ja vaikka tuliskin niin ennen vuotta 1958 syntyneet tuskin vaadittuja hommia osaa/jaksaa tehdä.
      STM:n sivulla on aiheesta tiedote.

      • pakjåptj

        Itse täytän ikäedellytyksen , mutta koen että olen täysin työkykyinen . Vastustan lain vahvistusta.


      • hyväksikäytettypiika

        Itse olen täyttänyt ikäedellyksen eläketukeen ajat sitten . Lain vahvistamista en vastusta halutessaan voi hakea eläketukea tai olla hakematta. minä en ole hakenu enkä hae ikää 63 olen työmarkkinatuella kun haen kansaneläkettä. työeläkkeeni on jäännyt 100 euron paikkeille työhistoria vähäinen te-toimisto ja sosiaalitoimiston sosiaalintyöntekijä käyttivät minua hyväkseen oli työelämävalmennusta ja kuntouttavaa työtoimintaa ilman palkkaa eläkettä ei kertynyt ja työsuhteita en ole työrajoitteinen minä haluaisin vaikka osaaika töitä on ikää vaan en kelpaa minnekään eli oli ilmaistöissä 2004-2016 välisen ajan


      • selbnöl

        Eläketuella saa tehdä työtäkin jonkin verran jos saat asumistukea voi lakkautua kokonaan eipä eläketuesta ole hyötyä jos asuu vuokra-asunnossa. niille on hyötyä joilla on oma asunto


      • 167-176
        selbnöl kirjoitti:

        Eläketuella saa tehdä työtäkin jonkin verran jos saat asumistukea voi lakkautua kokonaan eipä eläketuesta ole hyötyä jos asuu vuokra-asunnossa. niille on hyötyä joilla on oma asunto

        Asumistukea saa myös omistusasuntoon joten samalla viivalla ollaan.


    • miettii

      Eikö eläketuen saaja katsota eläkkeensaajaan asumistuen joukkoon joka on mielestäni hieman parempi.

    • pilkio

      Paljonko eläkkeensaajan asumistuki on isompi jos esim. nyt saisi yleinen asumistuki vaikka 300 e niin paljonko tuon esimerkin mukaan euroja saisi enemmän?

      • 167-176

        Minulla tuo erotus on n. 20€
        Kannatttaa laskea noilla Kelan laskuerilla, ainakin minun kohdalla ne on olleet joka kerta sentilleen oikeassa
        https://www.kela.fi/laskurit

        On se hyvä että Kelassa toimii muukin kun virakavastuun pakoilu 😁


    • Työkkärijänestää

      Miten kukaan enää voi olla 5v työttömänä, kun on näitä kaikenmaailman 9e päiväjuttuja ja kuntouttavia ym.

      • 167-176

        Minä ole ollut jo yli 6 vuotta työttömänä kun olen avannut suuni muuallakin kun ruokapöydässä ja hammaslääkärissä sekä enemmän tai vähemmän epäkohteliaasti kertonut etten suostu vapaaehtoisesti noihin kyykytyksiin mutta en kieltäydykkään jos lain voimalla pakotetaan. Ei ole edes yrittäneet pakottaa.
        Nuo "toimenpiteissä" oloajat lasketaan mukaan tuohon 5 vuoteen.
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20161531#L1P2

        https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_204 2018.aspx


      • Ajojahdinkohde
        167-176 kirjoitti:

        Minä ole ollut jo yli 6 vuotta työttömänä kun olen avannut suuni muuallakin kun ruokapöydässä ja hammaslääkärissä sekä enemmän tai vähemmän epäkohteliaasti kertonut etten suostu vapaaehtoisesti noihin kyykytyksiin mutta en kieltäydykkään jos lain voimalla pakotetaan. Ei ole edes yrittäneet pakottaa.
        Nuo "toimenpiteissä" oloajat lasketaan mukaan tuohon 5 vuoteen.
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20161531#L1P2

        https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_204 2018.aspx

        Jäin jokin aika sitten työttömäksi ja kyllä Te-toimisto minua pompottaa kovasti. Kohtelevat kuin olisin pitkäaikaistyötön.


      • keplu

        Nämä 9 euron jutut tehdään työmarkkinatuella.
        - Siis kääntäen kun olet näissä hippa hei kursseilla tai orjatyössä . Palkkasi koostuu korotetusta työmarkkinatuesta ( oliko vitskan verran ekstraa joka päivälle.)
        - Sitten on tämä 9 euron sätti lisäksi per osallistumispäivä
        - Sitten vielä bussikortti yleensä sossusta jos pitempää kulkua.
        - jotain 100- 150 ekua siinä kuukausitilissä lisää yhteensä.


      • 167-176
        keplu kirjoitti:

        Nämä 9 euron jutut tehdään työmarkkinatuella.
        - Siis kääntäen kun olet näissä hippa hei kursseilla tai orjatyössä . Palkkasi koostuu korotetusta työmarkkinatuesta ( oliko vitskan verran ekstraa joka päivälle.)
        - Sitten on tämä 9 euron sätti lisäksi per osallistumispäivä
        - Sitten vielä bussikortti yleensä sossusta jos pitempää kulkua.
        - jotain 100- 150 ekua siinä kuukausitilissä lisää yhteensä.

        Tuet eivät ole palkkaa.


      • keplu

        Ei olekaan vaan korvaus pellehyppelystä tai orjatyöstä.


    • 1999995

      Tuossa joku kysyi paljonko parempi on eläkkeensaajan asumistuki kuin yleinen asumistuki! Näytti, että 167-176 vastasikin.

    • 167-176
      • On-the-Freeway

        "Kun kyse on lain muuttamista niin taitaa olla helppo juttua ja varmasti hyväksytään. "

        Laki tulee voimaan vasta 1.10.2019, että eikö tuollaisen lain voi uusi hallitus ja eduskunta mitätöidä niin halutessaan. Koska EK ei kannata uutta lakia, Sipilä puhui sellaista eläketuelle pääsevistä joilla terveydellisiä ongelma. Orpo puhui työkykyselvityksestä, joka käsitykseni mukaan kytkettäisiin tuohon eläketuelle pääsemiseksi. Mutta lakiehdotuksessahan ei ole mainintaa työkykyselvityksestä selvästi kirjoittamalla.


      • 167-176
        On-the-Freeway kirjoitti:

        "Kun kyse on lain muuttamista niin taitaa olla helppo juttua ja varmasti hyväksytään. "

        Laki tulee voimaan vasta 1.10.2019, että eikö tuollaisen lain voi uusi hallitus ja eduskunta mitätöidä niin halutessaan. Koska EK ei kannata uutta lakia, Sipilä puhui sellaista eläketuelle pääsevistä joilla terveydellisiä ongelma. Orpo puhui työkykyselvityksestä, joka käsitykseni mukaan kytkettäisiin tuohon eläketuelle pääsemiseksi. Mutta lakiehdotuksessahan ei ole mainintaa työkykyselvityksestä selvästi kirjoittamalla.

        Mitä tahansa voi tapahtua joten ei tuossa ole muuta tehtävissä kun odotella, vuoden päästä tuonkin asian tietää.


      • 167-176
        167-176 kirjoitti:

        Mitä tahansa voi tapahtua joten ei tuossa ole muuta tehtävissä kun odotella, vuoden päästä tuonkin asian tietää.

        Jotain tapahtui jo tänään
        Asia lähetettiin sosiaali- ja terveysvaliokuntaan.


      • papsla

        eläketuki kuntouttava työtoiminta pillun arvoista työnnä vittuusi alle 1000 euron tuet töitä tekisin ei anneta vaan kuntouttava on parasta herkkua


      • 167-176
        papsla kirjoitti:

        eläketuki kuntouttava työtoiminta pillun arvoista työnnä vittuusi alle 1000 euron tuet töitä tekisin ei anneta vaan kuntouttava on parasta herkkua

        Kuntouttavaksi työtoiminnaksi kutstuutu orjuuttaminen ei liity eläketukeen muuten kun siinä tapauksessa että jos pääsee eläketuelle niin pääsee samalla pois orjuudesta ja voi halutessaan haistattaa niin pitkät vitut noille orjuuttajille että ne tukehtuvat siihen 😁

        Elkäketukilain muutoksen ensimmäinen käsittely on tänään klo 14 alkaneessa täysistunnosta listan asiana nro 15, iltaan menne mutta hyvä tulee ja tuskin kukaan vastustaa ellei sitten J. Vartiainen.
        https://www.eduskunta.fi/FI/lakiensaataminen/taysistunnon_verkkolahetykset/Sivut/default.aspx


      • 167-176
        167-176 kirjoitti:

        Kuntouttavaksi työtoiminnaksi kutstuutu orjuuttaminen ei liity eläketukeen muuten kun siinä tapauksessa että jos pääsee eläketuelle niin pääsee samalla pois orjuudesta ja voi halutessaan haistattaa niin pitkät vitut noille orjuuttajille että ne tukehtuvat siihen 😁

        Elkäketukilain muutoksen ensimmäinen käsittely on tänään klo 14 alkaneessa täysistunnosta listan asiana nro 15, iltaan menne mutta hyvä tulee ja tuskin kukaan vastustaa ellei sitten J. Vartiainen.
        https://www.eduskunta.fi/FI/lakiensaataminen/taysistunnon_verkkolahetykset/Sivut/default.aspx

        "Eduskunta hyväksyi hallituksen esitykseen HE 204/2018 vp sisältyvän lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena. Lakiehdotuksen ensimmäinen käsittely päättyi."
        Vain kaksi keskustan edustajaa piti puheenvuoron.
        Tuo kyllä tarkoittaa käytännössä sitä että lainmuutos tulee voimaan vasta 1.10.2019.


      • VandaVantaa
        167-176 kirjoitti:

        "Eduskunta hyväksyi hallituksen esitykseen HE 204/2018 vp sisältyvän lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena. Lakiehdotuksen ensimmäinen käsittely päättyi."
        Vain kaksi keskustan edustajaa piti puheenvuoron.
        Tuo kyllä tarkoittaa käytännössä sitä että lainmuutos tulee voimaan vasta 1.10.2019.

        Hyvältä näyttää LL2 :n toteutuminen. Sopivasti minulla onkin yli-huomenna asiaa työkkäriin, että saapa nähdä mitä TE-täti tietää asiasta kun itsekin kuulun niinhin jotka täyttävät LL2 määreet.


      • 167-176
        VandaVantaa kirjoitti:

        Hyvältä näyttää LL2 :n toteutuminen. Sopivasti minulla onkin yli-huomenna asiaa työkkäriin, että saapa nähdä mitä TE-täti tietää asiasta kun itsekin kuulun niinhin jotka täyttävät LL2 määreet.

        Paskat ne mitään tietää ainakaan vielä ja jos kerrot niin voivat tehdä vielä "loppukirin" kyykytyksille. Saas nähdä kuinka monelle nuo katkerat TE-toimiston "sitruunapillut" hommaavat vielä ikikarenssin ennen eläketuelle pääsyä, se karenssi tosin loppuu 30.9.2019.


    • hyväasia

      Olen ollut eläketuella 1.6.2017 alkaen. Aviossa oleva, nyt 64v ja rapiat. Olen erittäin tyytyväinen em. tukeen. Teen pikku palkkatöitä lisäksi, sillä eläketuki ei sido palkkatulojen ansaitsemista, kuten esim. takuueläke tekisi. Saan tienata vaikka 2.000 eur/kk, mutta palkkatulosta tietysti menee veroa suhteellisesti enemmän.
      Asumistukea emme saa, koska puolisoni on vielä työelämässä. Ensi vuonna sitten haen KELA:n vanhuuseläkettä.
      Hakekaa ihmeessä kaikki sairaat ja väsyneet tätä tukea. Loppuu henkinen stressi ainaisen työttömyyden takia.

      • Hakekaa

        Kommentissasi on asiaa ja kerrot omakohtaisesta kokemuksestasi. Ilman muuta kannattaa hakea, jos siihen vaan on mahdollisuus.


    • rainnnneee

      juu tietysti näin . Olen syntynyt 1.10.1958 ......??

    • huom

      Osittain varhennettu työeläke estää hakemasta tätä eläketukea. Siinä on iso vääryys heille, joiden työttömyys johtuu terveydellisistä seikoista ja OVE on pieni summa. Itse jouduin ottamaan osittain varhennetun, koska Kela ja työeläkeyhtiö eivät myöntäneet työkyvyttömyyseläkettä. Olen pitkäaikaissairas ja -työtön, ollut jo 6 vuotta, ikää 62v. Eläkesummani on noin satanen kuussa (50%) ja sillä saan lääkkeet ostettua. Muuten on vain työmarkkinatuki.

    • 167-176
      • 167-176

        Aika varmalta näyttää. Nyt puuttuu vain pressan nimmari ja sen kyllä saa. Tuon voi estää käytännössä enää seuraava hallitus tai maailman loppu tai vieläkin vakavampi asia.

        30.11.2018

        Eduskunta hyväksyi ensimmäisessä käsittelyssä sisällöltään päätetyn, hallituksen esitykseen HE 204/2018 vp sisältyvän lakiehdotuksen.
        Lakiehdotuksen toinen käsittely päättyi.
        Asian käsittely päättyi.


      • norjasta-data-sapuu
        167-176 kirjoitti:

        Aika varmalta näyttää. Nyt puuttuu vain pressan nimmari ja sen kyllä saa. Tuon voi estää käytännössä enää seuraava hallitus tai maailman loppu tai vieläkin vakavampi asia.

        30.11.2018

        Eduskunta hyväksyi ensimmäisessä käsittelyssä sisällöltään päätetyn, hallituksen esitykseen HE 204/2018 vp sisältyvän lakiehdotuksen.
        Lakiehdotuksen toinen käsittely päättyi.
        Asian käsittely päättyi.

        Presidentti kaiketi vuoden vaihteessa hyväksyy lain. Tuon jälkeen vielä jännittää, josko uusi hallitus ei lakia hyväksyisikään. Niin lain pitäisi tulla voimaan 1.10.2019.

        Tuota ennen minun pitää hakea kaikenlaista mitä sivuilleni on asetettu nähtäväksi. Tuon on se uusi keino pakottaa työtöntä hakemaan esim. työkokeiluja.


      • 167-176
        norjasta-data-sapuu kirjoitti:

        Presidentti kaiketi vuoden vaihteessa hyväksyy lain. Tuon jälkeen vielä jännittää, josko uusi hallitus ei lakia hyväksyisikään. Niin lain pitäisi tulla voimaan 1.10.2019.

        Tuota ennen minun pitää hakea kaikenlaista mitä sivuilleni on asetettu nähtäväksi. Tuon on se uusi keino pakottaa työtöntä hakemaan esim. työkokeiluja.

        "Tuon jälkeen vielä jännittää, josko uusi hallitus ei lakia hyväksyisikään. "
        Ei sen sitä tarvitse hyväksyä vaan kumota jos haluavat estää sen voimaantulon. Kävi tuossa mielessä sekin että jos nuo samat perslävet on vielä seuraavassakin hallituksessa ministereinä niin saattavat itse kumota sen ja sanoa että ähäkutti kun meitä taas äänestitte.

        Minullekin ehdotti joku työllisyyskoordinaattori jollaista en ole edes koskaan nähnyt tuollaista työkokeilua senkin jälkeen kun olin lähettänyt hänelle CV:n sähköpostilla. Vastasin että lue se CV ja siitä kyllä näkee että on tullut muutakin kun kokeiltua ja ihan oikeasti tehtyäkin. Kerroin vielä etten ole enää niin tyhmä että uskoisin palkattoman työn tuomaan autuuteen, aikoinaan olin ja vieläkin harmittaa kun niin tyhmä olin ja siitä on jo 15 vuotta. Työllisyyskoordinaattori antoi sähköpostivastauksessaan yhteystiedot josta kysellä palkkatukipaikkoja ja kysyinkin mutta sillä hetkellä ei ollut ja se asia jäi sikseen eikä mitään ole kuulunut eikä näkynytkään yli vuoteen.
        Kyllä varmaan olisi mielenkiintoista joskus nähdä tuollainen työllisyyskoordinaattori, separaattorin olen nähnyt, onkohan ne samanlaisia epeleitä 😏

        Saa nähdä ottaakohan nuo työllisyyskoordinaattorit ja muutkin virkahaitakkeet erikoiskyykytykseen sellaiset jotka pääsevät eläketuelle ensi syksynä. Jos ottavat ja minä joudun kohteeksi niin siitä tulee kyllä hauskaa 😁


      • narri
        norjasta-data-sapuu kirjoitti:

        Presidentti kaiketi vuoden vaihteessa hyväksyy lain. Tuon jälkeen vielä jännittää, josko uusi hallitus ei lakia hyväksyisikään. Niin lain pitäisi tulla voimaan 1.10.2019.

        Tuota ennen minun pitää hakea kaikenlaista mitä sivuilleni on asetettu nähtäväksi. Tuon on se uusi keino pakottaa työtöntä hakemaan esim. työkokeiluja.

        Meinaaatko tosissaan kun lakiesitys on tuommoisen rumban jälkeen nimmaria vailla valmis ja hyväksytty .
        Tulipas pitkä lause . Tarkoitus sanoa että demaritko vois skipata tuosta noin valtaisen prosessin käyneen lakimuutoksen. Höpö höpö sanon minä.


      • chuck-norris

        "Meinaaatko tosissaan kun lakiesitys on tuommoisen rumban jälkeen nimmaria vailla valmis ja hyväksytty ."

        Lakiesitys on hyväksytty eli se on käynyt hyväksyttävästi läpi 2 eduskunnnan täysistuntoa. Seuraava vaihe oletettavasti on kun presidentti hyväksyy lain ihan perinteisesti noin vuoden vaihteessa. Sitten on vielä mahdollista, että uusi hallitus estää lain voimaan tulon ennen 1.10.2019. En tiedä miksi laki estettäisiin tulemasta voimaan, mutta 167-761 vitsinomaisesti mainitse, että jos siniset valitaan taas eduskuntaan, niin kumoavat itse ajamansa lain ja toteavat, että : "ähäs kutti ja aprillia - ei passaa uskoa kaikkea".


      • 167-176
        chuck-norris kirjoitti:

        "Meinaaatko tosissaan kun lakiesitys on tuommoisen rumban jälkeen nimmaria vailla valmis ja hyväksytty ."

        Lakiesitys on hyväksytty eli se on käynyt hyväksyttävästi läpi 2 eduskunnnan täysistuntoa. Seuraava vaihe oletettavasti on kun presidentti hyväksyy lain ihan perinteisesti noin vuoden vaihteessa. Sitten on vielä mahdollista, että uusi hallitus estää lain voimaan tulon ennen 1.10.2019. En tiedä miksi laki estettäisiin tulemasta voimaan, mutta 167-761 vitsinomaisesti mainitse, että jos siniset valitaan taas eduskuntaan, niin kumoavat itse ajamansa lain ja toteavat, että : "ähäs kutti ja aprillia - ei passaa uskoa kaikkea".

        Tuo nyt oli puoliksi vitsi ja puoliksi sarvipäisen hiilihankohenkilön (ent. piru) maalaminen seinälle.
        Nykyisen jallituksen koijjareista voi uskoa ihan mitä tahansa joten jos oli pelkkä vaalitemppu niin kumoavat tuon lain vaalien jälkeen jos pystyvät, eivät taida pystyä.


    • norjasta-tuulee
    • VandaVantaa

      Tässähän pääsee kohta suuriin rahoihin käsiksi ensi vuonna 2019, kun pääsen LL2:n piirin ja veroja tarvitsee maksaa ainoastaan 9kk ajalta - siitä työmarkkinatuesta. Eläketuki kun on veroton, että verottajan tämän vuoden laskurilla päädyin 12% veroprosenttiin työmarkkituesta 9kk osalta.

    • Joustoa

      Mitä jos täyttää syksyllä 63 v, ollut 5 vuotta työttömänä eikä toimeentulotukea pelkästään työmarkkinatuen kautta, niin pitääkö vielä hypätä kursseilla ja hakea töitä? Rupee meneen loputkin mehut koko pompotteluun!

      • 167-176

        Täytin äskettäin 62 ja olen järjestänyt asiat niin että voin haistattaa pitkät .. hm... mikä se v:llä alkava sana nyt sitten oli kun on päässyt unohtumaan 😐
        Minulle soitti tammaikuussa TE-toimistosta jokin naisihminen joka sanoi nimensäkin niin epäselvästi ettei siitä saa mitään tolkkua vaikka kuinak usein kuuntelee sen äänitteen, siis tämä äänestä päätellen nainen ei tiennyt mitään tuosta elkäketukilain muutoksesta joten se on ainakin aluksi syytä kertoa jos alkavat virkanlkit perseilemään ja sitten voikin vaatia polvistumaan ne eteensä 😁


      • Mietipä

        Miksi et hae vanhuuseläkettä. Työssä kertyneen eläkkeen saat täytenä 63 vuotiaana. Jos se jää pieneksi, voit hakea halutessasi lisäksi kansaneläkkeen varhennettuna. Jos kansaneläkkeen hakee 63 vuotiaana, siihen tulee 9,6% varhennusvähennys, mutta ehdit saamaan tuota kansaneläkettä jo 2 vuoden ajan ennen 65 vuoden ikää.. Tuo varhennusvähennys kompensoituu esim. verotuksessa, joten ainakin itse hakisin noi eläkkeet jo 63 vuotiaana. Jos työeläkettä on kertynyt esim. 700e/kk, se on jo enemmän kuin työmarkkinatuki, lisäksi voit saada kansaneläkkeen varhennettuna kahdella vuodella. Kansaneläke on 9,6 % (noin 30 e/kk) pienempi kuin se olisi 65 vuoden iässä. Yksin asuvan kansaneläke on noin 277 e/kk. Eläkkeet ovat yhteensä noin 977 e/kk. Noita kannattaa kysyä Kelasta, minkä suuruiset eläkkeet olisivat omalla kohdallasi.


      • 167-176
        Mietipä kirjoitti:

        Miksi et hae vanhuuseläkettä. Työssä kertyneen eläkkeen saat täytenä 63 vuotiaana. Jos se jää pieneksi, voit hakea halutessasi lisäksi kansaneläkkeen varhennettuna. Jos kansaneläkkeen hakee 63 vuotiaana, siihen tulee 9,6% varhennusvähennys, mutta ehdit saamaan tuota kansaneläkettä jo 2 vuoden ajan ennen 65 vuoden ikää.. Tuo varhennusvähennys kompensoituu esim. verotuksessa, joten ainakin itse hakisin noi eläkkeet jo 63 vuotiaana. Jos työeläkettä on kertynyt esim. 700e/kk, se on jo enemmän kuin työmarkkinatuki, lisäksi voit saada kansaneläkkeen varhennettuna kahdella vuodella. Kansaneläke on 9,6 % (noin 30 e/kk) pienempi kuin se olisi 65 vuoden iässä. Yksin asuvan kansaneläke on noin 277 e/kk. Eläkkeet ovat yhteensä noin 977 e/kk. Noita kannattaa kysyä Kelasta, minkä suuruiset eläkkeet olisivat omalla kohdallasi.

        Eläketuella ei tule noita varhennusvähennyksiä ja sitä saa 65-vuotiaaksi. Minulla on tuo alin eläkeikä 63 vuotta ja 9 kuukautta joten yli vuoden aikaisemmin saan tuon eläketuen.


      • Mietipä
        167-176 kirjoitti:

        Eläketuella ei tule noita varhennusvähennyksiä ja sitä saa 65-vuotiaaksi. Minulla on tuo alin eläkeikä 63 vuotta ja 9 kuukautta joten yli vuoden aikaisemmin saan tuon eläketuen.

        No kommenttini oli tarkoitettu sellaisille, jotka eivät pääse eläketuella, vastasin "Joustoa" kommentoijalle, en sinulle.


      • 167-176
        Mietipä kirjoitti:

        No kommenttini oli tarkoitettu sellaisille, jotka eivät pääse eläketuella, vastasin "Joustoa" kommentoijalle, en sinulle.

        Minun kommenttini oli tarkoitettu niille jotka voivat valita eläketuen ja varhennetun vanhuuseläkkeen väiltä. Sitten on vielä OVE-kusetus erikseen (OVE=Osittainen varhennettu vanhuuseläke). Kuinkahan moni otti tuota OVE:a ja siksi ei nyt pääse eläketuelle. Olisin saanut tuota OVE:a jo vuosi sitten mutta olipa hyvä etten ottanut, laskin kyllä jo silloin ettei se kannata, eläkettuen muutoksesta ei silloin ollut vielä tietoa.


      • Mietipä
        167-176 kirjoitti:

        Minun kommenttini oli tarkoitettu niille jotka voivat valita eläketuen ja varhennetun vanhuuseläkkeen väiltä. Sitten on vielä OVE-kusetus erikseen (OVE=Osittainen varhennettu vanhuuseläke). Kuinkahan moni otti tuota OVE:a ja siksi ei nyt pääse eläketuelle. Olisin saanut tuota OVE:a jo vuosi sitten mutta olipa hyvä etten ottanut, laskin kyllä jo silloin ettei se kannata, eläkettuen muutoksesta ei silloin ollut vielä tietoa.

        Ove onkin paikallaan sellaisille henkilöille jotka ovat ja jatkavat vielä työelämässä.


      • VakuutusKorruptio
        167-176 kirjoitti:

        Minun kommenttini oli tarkoitettu niille jotka voivat valita eläketuen ja varhennetun vanhuuseläkkeen väiltä. Sitten on vielä OVE-kusetus erikseen (OVE=Osittainen varhennettu vanhuuseläke). Kuinkahan moni otti tuota OVE:a ja siksi ei nyt pääse eläketuelle. Olisin saanut tuota OVE:a jo vuosi sitten mutta olipa hyvä etten ottanut, laskin kyllä jo silloin ettei se kannata, eläkettuen muutoksesta ei silloin ollut vielä tietoa.

        Olen kuullut että moni osa eläkeelle mennyt on jumissa osa eläkkessä, vaikka kunto on huono !! ei siis pääse oikealle eläkeelle?

        Olisko syynä että tilstoissa näkyy osa eläkeläinen jotenkin työllistyneenä,, tms?? Tai vakuutsyhtiö säästää kuluissa, tms?


      • 167-176
        VakuutusKorruptio kirjoitti:

        Olen kuullut että moni osa eläkeelle mennyt on jumissa osa eläkkessä, vaikka kunto on huono !! ei siis pääse oikealle eläkeelle?

        Olisko syynä että tilstoissa näkyy osa eläkeläinen jotenkin työllistyneenä,, tms?? Tai vakuutsyhtiö säästää kuluissa, tms?

        Tuo OVE on silkkaa kusetusta, olisi pitänyt huomata tuo siitä ettei sitä voi perua edes siloin vaikka tilanne muuttuisi.


    • 1955_

      Täytän tammikuussa 2019 65 vuotta. Mutta vielä tuli te-p@skasta kirje, että olisi tapaaminen xx.04.2019 mitähän he vielä yrittävät. Onko neuvoja mitä heille kerron sillä en nyt kylläkään enää mihinkään hih-huh-li kurseille mene.

      Kiitos jos joku jelppii:)

    • 1955_

      Kirjoitin väärin eli täytän tammikuussa 2020 65v.

    • Anonyymi

      Kela lähetti pari viikkoa sitten ehdotuksen hakea eläketukea. Hain ja se myönnettiin melko pian. Alkaa 1.10. Oikeus eläkkeensaajan asumistukeen samalla tiedotettiin. Olen ainakin siihen asti kuntouttavassa työtoiminnassa, 9€/osallistumispäivä hyvä ruoka ilmainen bussikortin lataus juttukavereita mielekästä tekemistä, jossa olen oppinut uusia asioita. Vaikka jotkut näitä etuja moittii, minä olen kiitollinen että Suomessa turvataan toimeentulo. Eläketuki poistaa stressiä työttömyydestä ja on aikaa harrastaa ja olla lastenlasten kanssa.

      • Anonyymi

        Jees! Hyviä eläkepäiviä!!!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1841
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1759
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1705
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1551
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1415
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe