Huomioita ikääntymisestä

Padasjoen Sanomat on pohdiskellut vanhuutta:
"Mistä huomaa, että on tulossa vanhaksi? Esimerkiksi siitä, että ennen vanhaan aina sattui ja tapahtui, nykyään ei tapahdu mitään, mutta joka paikkaan kyllä sattuu. Ja kylmä kahvi kaunistaa, mutta maha ei kestä niin paljon kuin naama vaatisi."

Tämä mietteet on Suomen Kuvalehti poiminut Jyviin ja Akanoihin, joista minä ne nyt jäljennän ja leviän palstalaisillekin tutkailtavaksi.
Näissä sanoissa piilee totuuden siemen.

20

334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aika hyvätuulisia ne onkin, näppäriä oivalluksia.
      Ollessani tyttäreni vierailulla illalla valokuvauksen kohteena, katselin kuvia kännykässäni ja totesin, jessus sentään kun olen vanhan näköinen,. likka sisimmässä tuppaa unohtamaan ajan kulun.
      Ei ikä tai valokuvavinkkelit muuta sitä sisintä kuitenkaan,..:)

    • odotan-jo-kuolevani

      Huomaan olen vanha,
      voimat hiipuu,
      kävely käy hitaammin,
      joudun aina sanomaan kaverille, ei mennä niin lujaan, mä en jaksa,
      kaikenlainen toiminta on vähentyny,
      siivouski käy huonosti,
      vain jonkun nurkan kerrallan voi siivota,
      kokonaisuutena siivous ei enään onnistu,
      koko aikainen kipu käy voimille, olen äryny,
      yksiseni kiroilen aina jotain puuhaillessa, kun mistää ei tahdo tullaa mitään,
      tunnen avuttomuutta,
      se harmittaa suunnattomasti,
      en tiedä edes mistä saisin apua,

    • Suosittelen, että hommaat siivoojan. Sen verran pitää antaa iälle periksi, ettei enää rasita selkäänsä jynssäämisellä. Siivousta kun on mahdoton suorittaa pää pystyssä ja selkä suorana. Kotitalousvähennys vähän helpottaa.

      Minun jälkikasvuni varottelee aina, että en saisi kiivetä tikkaille, etten putoa ja katkaise niskaani. Totuus on, että en ole ikinä kiipeillyt niin paljon kuin nyt yksin asuessani, sillä en ylety mihinkään. Eteisen kattolamppu oli vaihtamatta koko kesän, kun en ikinä muistanut pyytää nuoria apuun, kun kävivät. Samoin palovaroitin. Lopulta sitten on vaan itse kiivettävä katon rajaan. Yläkaapeissa on harvemmin tarvittavia tavaroita, mutta pitäähän ne sitten saada alas, kun niitä tarvitsee.

      Kyllä olen samaa mieltä, että välillä tuntuu, ettei mistään tule mitään. Ei edes nukkumisesta, kun uni karkaa, vaikka olis kuinka väsynyt. Tässä nytkin naputtelen konetta, vaikka kello on vaikka mitä.

      Mutta hei - vähän taukojumppaa, venyttelyä, kävelyä vaikka kuinka hitaasti. Kauppakassi pyörille. Olen niin tottunut jo peräkärryyni, että tunnen oloni oudoksi, jos lähden puotiin ilman sitä.
      Kengät pitää olla mukavat, ja kiire pitää unohtaa. Tämän päivän ikäihmisten ei ole pakko olla "vanhuksia", saavat ihan hyvillä mielin ottaa osaa arkielämään.

    • toime.lias

      Kummallista pelkkiävanhuuden oireitten luettelointia tässä ikäportaalissa !!! Kyllä ne tutuilta/koetuilta kuullostaa Juuttuu sitä vähemmästäkin valitusäksyilystä voimattomuuteen. Siksihän se sitten kiroiluttaakin avuttomana

      Sekin energia minkä turhaansurkutteluun käyttää, pitäisi kohdistaa toimintatarmoon avun saamiseksi. Sitä nimittäin löytyy jokaisen oman kotikunnan terveyskeskuksen neuvontapisteessä.

      • eiköedeshävetä

        Olet kuin se hollannin vanhus joka vain seikkailee ja oppii koko ajan uutta, matkustaa ja käy klubeilla jazzaamassa. Ottakaa oppua näistä ikilikkukista Karibialla seikkailijoistaTehän plette nuorempia, hävetkää ! Kyllä suomalainen on köyhä ja kippee eikä edes opi mitään.


      • Ei täällä niin vaivoja valitella. Monellahan niitä on, ja on vain luonnollista mainita joskus, miksi jotkut asiat eivät suju niin rivakasti kuin nuoruuden päivinä.
        Tämän päivän ihmiset elävät voimiensa mukaan ja mieluitenm itsenäisesti omassa kodissaan Tuskinpa se huollettavaksi joutuminen houkuttelevaa on.
        Omista isovanhemmistamme voimme muistaa, kuin ikiaikaiselta he vaikuttivat, kamferin tuoksuisilta, huonosti liikkuvilta ikääntyneiltä vanhuksilta, valokuvissa vakavina ja mustissa asuissa. Heitä "otti sydämestä", reumatismi vaivasi, näkö oli huonontunut, samoin kuulo. Ei tällaisten vaivojen kanssa minnekään lääkäriin menty, vanhuus tuo vaivat tullessaan . . ,
        Ja kun sitten katsot hautakivestä kuolinajat, huomaat, että olet 20 v vanhempi nyt kuin vanhimmaksi elänyt isovanhempasi!
        Eikä vieläkään ole tarvinnut ostaa kamferttia eikä hoffmannintippoja.


      • mummo.pulassa

        Mitäs sitä niitä vaivojaan valittelee, eteenpäin vaan sanoi mummokin lumessa!
        Minä tunnen itseni kummajaiseksi, kun vielä viime keväänä vaihdoin itse auton renkaatkin. Nuorempi väki ihmetteli , mites sinä sillain? Mutta kun nuo asuvat sen verran kaukana,ettei kehtaa aina olla apua pyytämässä, "minä itte" olen aina ollut!
        Taas se olisi aika vaihtoon, ensi viikonloppuna, jolleivät ne penskat yllätä, saas nähä, vähän voimat on viime keväästä vähentyneet, huomaan siitä kun purkin kannet on tullu piukemmiksi.
        Vielä kuitenkin yritän tulla toimeen vähillä avunpyynnöillä, siksi joka päivä tunnin parin lenkillä käyn ja kerran viikossa kuntosalilla pyrin käymään.

        Omat vanhempani tässä iässä olivat tosi huonokuntoisia, siskonikin jo käyvät 9-kymmentä, toinen jo ylikin ja nyt hoitokodissa, pari vuotta sitten vielä tansseissa kävivät. Elikkä eipä sitä tiedä kuntonsa kestämistä, mutta päivä kerrallaan. Mitäs sitä etukäteen tulevia murehtimaan, tulee mikä on tullakseen, vielä on kaikki suht'koht hyvin.😄


    • katt..leija

      Tuollaiseen näkemykseen yhdyn. On luonnonlahja että näkee vanhaksi tulemisensakin positiivisessa joskus jopa humoristisessakin valossa.
      Onhan niitä ikinuoria tyyppejä, jotka kavahtavat jo sanaakin vanha...nuoriahan tässä vielä ollaan niinhän tuo myyjäkin tuolla leninkiliikkeessä ihmetteli, että "ei uskoisi rouvaa kahdeksankymppiseksi". Tietysti otamme kohteliaisuuden todesta, vaikka toinen varmisti vain leninkikaupan onnistumisen kehuillaan.
      Niin kauan on hyvä kun pystyy itse asiansa hoitamaan ja ymmärtää ratkaista eteen tulevia ongelmia ja osaa tarvittaessa hankkia apua siihen mihin ei itse kykene.
      Itse toivon saavani elää kotonani loppuun asti, mutta siitä en aio alkaa etukäteen murehtia.
      On viisasta ottaa vanhenemisensa huomioon ajoissa. Omalla kohdallani vaihdoin asuntoni sellaiseen, jossa pärjään vanhana, vaikka tulisi liikkumisvaikeuksiakin. Asunnossani ei ole yhtään porrasta ulko-ovelta siisään asti, hissi on.
      Asuinalueen palvelut ja kulkuyhteydet ovat tärkeitä. Palveluauto vie mukavasti rollaattorilla liikkujankin mm. citymarkettiin.
      ps. pakko kehua googlea, on se mainio apu monessa ja minulle varsinkin nimimuistin huonontuessa.

    • Mukava lukea Katt..leijan kommenttia, vaikka hymyilytti ensin tuo irrallinen katt,..(tuttu kissahan se).
      Järjestettävähän se elämän kulku on edellysten mukaan. Samoilla aatoksilla siirryin itsekin vaatimattomampaan elämänmuotoon kerrostalossa. Pihojen, mökillä kuin rivitalossa, oli jo liikaa yhdelle sisukkaallekin, joten niin paljon kuin niistä pidinkin, koin helpotuksena luopumisen. Olinhan jo 80 kun vielä hoidin muuton, ja uuden asunnon oston.
      No, yhden Vappupäivän oli tytär selvittämässä vaatekaappejani, osa vietäväksi Nurmijärven työttömien pajaan.

      Täällä uudessa on sisustukseni selkeän moderni ja vapaa, olen sovittanut väjästi ne huonekalut joita tarvitsen. Tyytyväinen ja kiitollinen olen päivittäin, pienestä somasta kodistani.

      Nyt on käyty suihkussa, tämän melko työteliään päivän päätteeksi, vielä johonkin filmiin uppoutuminen ennen kuin satelee,...Nukku Matin Hyvän Yön suukkoja 😀)) moikka!

    • väsyny-loppusuoralla

      Vanhuutta on sydäm.vajaatoiminta, ei jaksakävellä kuin hitaasti, välliin pysähtyä jotta jaksaa ottaa seuraavan askeleen,
      tietääkö joku, kuinka kauan syd,tahdistimen varassa elämä jatkuu,
      kuinka loppu tulee sen kanssa,
      mulla on s-tahdistin,
      saan päivittäin jatkuvasti kipukohtauksia penistäkin liikkumisesta,
      nitrot ei juurikaan auta, tai auttaneeko enään ollenkaa, ku en huomaa,
      jotenki tiedän olevani kuolemaisillaan,
      mutta se tahdistin pitääkö se mua hengissä kipukohtauksista huolimatta,

      • ang.pectoris

        Lääkärillehän tuosta kannattaa kertoa, sydänvaivat on kuitenkin yksilöllisiä.
        Rytmihäiriön on itsellänikin lisääntyneet, pieni tärinä ilman kipua on ohitusleikatussa sydämmessä. Itse soita myös ja tilaan ajan aamulla.


    • Voimia sinulle, väsynyt. Olet varmasti jatkuvassa tarkkailussa, sillä kai sydäntahdistimen käyttäjällä on mahdollisuus käydä vastaanotolla tarvittaessa nopeastikin.
      Onneksi on nyt lauha syksy. Jaksat kulkea lenkillä leppoisassa syyssäässä.

      • kai-vielä-olen-hengissä-

        Nyt ensivuonna siis muutaman kuukauden kuluttua on kontrolli,
        siinä säädetään tahditimeen virtaa tai nopeutta,
        jotain ne aina säätää siihen ,

        muutama vuosi sitten kun tahdistin laitettiin ,
        kontrolli oli ensin vuoden välein,
        nyt tämä viimenen kontrolli laitettiin 3 vuoden päähän,
        siis ensivuoden alussa pitäisi tulla kutsu sydän konrolliin,


        joku sanoi reissullani ollessani, että tahdistin pitää mua hengissä,
        etten niinvain kuolekkaa, no katsotaan ,
        voi olla että elän vielä vuosia tahdistimen varassa, vaikka olenki raihnainen,

        sydän lääkäri sanoi ,
        kun tahdistin laitettiin,
        että se vaihdetaan uuteen kun tämä lopettaa käynnin,
        joten elän varmaan ikuisesti heh kauhistus,,, reuma-kipujen kanssa, ei hyvä,


    • sini.s

      Ei ne lääkäritkään ihan turhaan pidä ketään hengissä, ole vaan luottavainen hyvä ihminen. Jokainen meistä luopuu aikanaan, ja siihenhän olemme ajatuksissamme jo tottuneet. Hyvä elämä kun on takana, voimme kiittää siitä mitä se antoi.

      Näinkin pitkän ja siunatun elämä ajattelen joskus :)

      Hyvää matkaa Sinulle!

    • IlmeisenNuori

      Siitä huomaa, että on tullut vanhaksi, kun märät unet ja kuivat pierut vaihtavat paikkaa.

    • Onhan.se-kallista

      Minullakaan ei ollut aikaa ryypätä,kun kävin töissä .Nyt menee helposti 15 pulloo kossua kuukaudessa.

      • Onneksi olkoon, kun olet "rikas eläkeläinen", jolla on varaa harrastuksiinsa nyt kun työelämä ei enää aseta rajoituksia.


    • hunttalulla

      Siitä ikääntymisen huomaa kun entiset heilat tulee rollaattorilla vastaan.

    • Lemmenkäinen

      Kävin terveysasemalla, ottivat verikokeen ja virtsanäytteen.- Naislääkäri tutki ja lopuksi tunki sormensa mun peppureikään :D Mikä lie ollut mielessä?

      • Olet siinä iässä, että tarvitsisit robottikoiran, josta oli puhetta toisessa ketjussa. Se jaksaisi kuunnella törkeitäkin vitsejä, joille tuossa elämäntilanteessasi joudut nauramaan yksiksesi..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    6. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3035
    7. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3035
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3029
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3026
    Aihe