mihin muunsukupuolinen-sanaa tarvittaan

eeewrrrwwg

eiks sellaiset ihmiset vaan voi olla, miks pitää antaa uusia nimiä muille, nimiteellään vaan itseämme kukin?

43

672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korjaussarjaa

      Katso jos kaapinperälle olisi jäänyt jotain juomatonta.....

    • Normaali-immeinen

      Sukupuolivammainen olisi korrekti nimike muille kuin normaalissa nais-mies suhteessa eläville. Sukupuolivammaisia on vaikka minkälaisia, ei heidän erikoiset tapansa ole millään tavoin normaalin ihmisen käytöstä.( esim. vihreiden puh.johtaja Touko Aallo.

      • Kannattaisi

        Oletko koskaan ikinä miettinyt oman vammasi nimeä?


    • muutttuututtuu

      Ihmettelin joskus kun liikennöitsijän ohjeissa oli lemmikkien kuljettamisesta bussissa sanottu että "koira tai muu eläin". Tarkoittaako tuo muu-eläin lehmää? Epäilen vahvasti jos seisottais pysäkillä "mansikin" kanssa niin bussi ajaisi ohi. Onkos muuten lehmä muu-sukupuolinen kun siitä tehdään teruastamolla häränleikettä ja härän pihvejä kaupan lihatiskille? Siis sukupuoli MUUttuu.

    • Jos seksuaalisuhteeni olisivat erikoisia ja joidenkin mielestä omituisiakin,
      en mahtuisi homoihin en lesboihin vaan jotain muuta.
      ja haluaisin itse seksuaalisuuttani erityisesti korostaa,
      kertoisin olevani seksuaalisuhteiltani muunsukupuolinen.
      mutta onneksi en ole, olen nainen ihmisten joukossa,
      eikä edes tarvitse sanaa hetero siihen eteen lisätä.

      • miinaharavat

        mielestäni ei kenekään tarvitse erikseen korostaa tai mainita sukupuoltaan.


      • einii
        miinaharavat kirjoitti:

        mielestäni ei kenekään tarvitse erikseen korostaa tai mainita sukupuoltaan.

        Sukupuolieriävä olisi riittävä nimitys.


    • Eihän heteroakaan kutsuta heteroksi kuin harvoin, yleensä vain silloin jos joku kysyy mihin "sukupuoleen" kuulut.
      Näitä muunnoksia on niin häviävän pieni määrä että turha alkaa muuttaa nimityksiä heidän takiaan, voivat halutessaan itse kertoa mitä ovat.
      Jos ei sitten lapset ala ihmetellä mitä ovat tämän hirveän polemiikin takia, heteroa ei kukaan puolusta joten on "siistimpää" olla jotain muuta.

      • bessie--

        ??? ja hohhoijaa taas.

        Esimerkiksi viisumuanomuslomakkeissa kysytään sukupuoltasi. Sinäkö vastaat "hetero"?!

        "Näitä muunnoksia on niin häviävän pieni määrä että turha alkaa muuttaa nimityksiä heidän takiaan, voivat halutessaan itse kertoa mitä ovat."
        Tietääkseni mitään ei olla muuttamassa?


      • bessie-- kirjoitti:

        ??? ja hohhoijaa taas.

        Esimerkiksi viisumuanomuslomakkeissa kysytään sukupuoltasi. Sinäkö vastaat "hetero"?!

        "Näitä muunnoksia on niin häviävän pieni määrä että turha alkaa muuttaa nimityksiä heidän takiaan, voivat halutessaan itse kertoa mitä ovat."
        Tietääkseni mitään ei olla muuttamassa?

        Piti tietysti sanoa nainen. Tässä menee sekaisin kun vanhat merkit eivät ole enää voimassa :)


      • bessie--
        mielikki.mummo kirjoitti:

        Piti tietysti sanoa nainen. Tässä menee sekaisin kun vanhat merkit eivät ole enää voimassa :)

        Mitkä ihmeen "vanhat merkit eivät ole enää voimassa"?


      • bessie-- kirjoitti:

        Mitkä ihmeen "vanhat merkit eivät ole enää voimassa"?

        Nainen ja mies, tyttö ja poika.
        Minulle on yhdentekevää mitä ovat tai haluavat olla, älä ärsyynny tyhjästä, kunhan aikani kuluksi jotain kirjoittelen.


      • bessie--
        mielikki.mummo kirjoitti:

        Nainen ja mies, tyttö ja poika.
        Minulle on yhdentekevää mitä ovat tai haluavat olla, älä ärsyynny tyhjästä, kunhan aikani kuluksi jotain kirjoittelen.

        Nainen ja mies, tyttö ja poika, ovathan ne edelleen voimassa eivätkä minun tietääkseni ole jäämässä pois.

        Ajankuluksi minäkin näitä luen ja kirjoittelen. Se, että vastasin sinulle ei tarkoita että olisin ärsyyntynyt. Nyt vastasin ja kyselin koska en ymmärtänyt mitä tarkoitat ja en muuten edelleenkään ymmärrä.


      • bessie-- kirjoitti:

        Nainen ja mies, tyttö ja poika, ovathan ne edelleen voimassa eivätkä minun tietääkseni ole jäämässä pois.

        Ajankuluksi minäkin näitä luen ja kirjoittelen. Se, että vastasin sinulle ei tarkoita että olisin ärsyyntynyt. Nyt vastasin ja kyselin koska en ymmärtänyt mitä tarkoitat ja en muuten edelleenkään ymmärrä.

        En taida itsekään ymmärtää, taitaa olla liian monimutkaista pieneen päähän :D Edes viinillä ei ole osuutta.
        Sirkka-Liisa Anttila puhui telkussa asiasta olin hänen kanssaan samaa mieltä, samoin Jari Sinkkosen. En nyt viitsi enää sotkea lisää asiaa.


    • SoSimple

      Kun sukupuolta kysytään, niin jos ei ole mies tai nainen, niin silloin on muu sukupuolinen.

    • Väri-ratkaisee

      Mamu on muun sukupuolinen kuin suomalainen.
      Ei mekään olla Afrikassa afrikkasukupuolisia vaan outoja valkoisia.

      • Ei ihonvärillä ole sukupuolen kanssa mitään tekemistä!!! Jokaisesta ihonväristä löytyy miehiä, naisia ja muunsukupuolisia.


      • Pelkokerroinoniso

        Rasisti ei näe mitään muuta kuin värin. Pelko sokaisee ja estää näkemästä, kuulemasta ja kokemasta muuta kuin sen, mitä pelokkaassa mielessä pyörii.


    • Suku-puolessakin voi olla vammainen.
      Jos Peukalossa on vika, ei kukaan ole Peukalo-eriävä. :)
      Eli, siis:
      Mies, nainen, seksuaali-vammainen.
      Tuossa arvo-järjestyksessä.

      H.

    • ö-Öö

      Mnaah

      Tarkoittaa sukupuoletonta, tai ihmistä, jolla kahdet värkit. Kyse ei sukupuolisesta suuntautumisesta, kyse ihmisistä, joitten sukupuolta ei voi yksselitteisesti määrittää. Fysikaalinen asia. Ei kovinkaan yleistä, mutta jos nyt ei ole selkeästi uros, tahi naaras, tarvitaan sillekin määrityksensä, jos nyt jostain syystä sukupuolella merkitystä asioissa.

      Sitä en tiedä, miten sukupuolenkorjausta tekevien kohdalla, mun käsittääkseni määritelmä lähinnä koskee sellaisiksi syntyneitä.

      =DW=

      • "teevee"

        Terveen ihmisen vasta-kohta on vammainen ihminen.
        Jos vamma on parannettavissa, on kyseessä kipeä ihminen.

        H.


    • mimmimum-..mi

      Tuli ihan hassu ajatus mieleen....millaista olisi kaksi tai muutama päivä miehenä...hui kauheeta...

      • mimmimum-..mi

        Onkohan täältä kukaan käynyt sukupuolineutraalissa vessassa...sekin olisi hui kauhistus...


      • Bengalitikku

        Olen käynyt Kampin kaukobussien neutraalissa toiletissa ja fyi fan, kun haisi.
        Ja joidenkin asemien hissit on "parfymoitu" samoin. Tähän ilmiöön en ole törmännyt muissa maissa, paitsi 70-luvun Leningradin Suomi-asemalla.

        Eikö voi sanoa: naiset, miehet ja muut?


      • Tavanvessa
        mimmimum-..mi kirjoitti:

        Onkohan täältä kukaan käynyt sukupuolineutraalissa vessassa...sekin olisi hui kauhistus...

        Kyl meillä käyttää samaa vessaa naiset ja miehet, pojat ja tytöt. Yleisempi se on kuin muunlaiset vessat ja sillain normaali. DD


      • mimmimum-..mi
        Tavanvessa kirjoitti:

        Kyl meillä käyttää samaa vessaa naiset ja miehet, pojat ja tytöt. Yleisempi se on kuin muunlaiset vessat ja sillain normaali. DD

        Minulla on ollut ikioma vessa....naisten vessa...se on mahdollista kodeissa joissa saunan...tai kylppärin yhteydessä on vessa...ja sitten toinen ... tykkäsin omasta naisellisesta "huoneesta"
        Pitäiskö ostaa ihan vitsinä sukupuolineutraalin vessan kilpi omaan ...vessaan...olisi aika hilpeä


      • mimmimum-..mi kirjoitti:

        Onkohan täältä kukaan käynyt sukupuolineutraalissa vessassa...sekin olisi hui kauhistus...

        Olen minä käynyt, jos on ollut pitkä jono naisten vessaan.
        Niissä sukupuolineutraaleissa vessoissa on sellainen pyörätuolin kuva ovessa.


      • bessie--
        Tellukka kirjoitti:

        Olen minä käynyt, jos on ollut pitkä jono naisten vessaan.
        Niissä sukupuolineutraaleissa vessoissa on sellainen pyörätuolin kuva ovessa.

        Jos naisten vessaan on liian pitkä jono niin menen yleensä miesten vessaan kun se tavallisesti on siinä lähellä. Kerran minulle ja ystävättärelleni vitsailtiin, että mitäs te tänne tungette, täällä kuuluu pissata pisuaariin ja siihenhän te ette pysty. Minä sanoin vain että hätä ei lue lakia ja painuin vapaana olevaan koppiin, mutta reipas ystävättäreni provosoitui että mitäs pystymistä tuo nyt vaatii ja pissasi pisoaariin, kuului vielä uhoavan että ihan ilman käsiä tehkääpä perässä.

        Aika usein vessan ovessa on vain kaksi kirjainta, ei ole tarvis pyörätuolin kuvia lähteä etsiskelemään.


    • Ihan vaan niin simppeli juttu kuin lentolipun ostaminen/varaaminen; siihen pitää ruksata MR/MRS, joten jos et ole kumpikaan, niin mihis panet?

      Itsellä asia ei ole ongelma. Sen jonkun "muunsukupuolisen" vieressäkin voin istua, ellei ole päällekäyvää sorttia.

    • kysynn

      Onkohan pajjonkin väliliä sillaettä saako lapset olla rauhassa lapsia - ilman sukupuoliin jakoa
      - enempikin elämästä tulee sukupuoliin ihmisiä jaotelleesa kuin tehtäväkeskeistä kuin näytelmien roolimallein mukaan - esm perinteiset miesten ja naisten työt
      - toisaalta viihdemaailman jutut kaikkinensa monenlaista sööpaa rutkasti toki tarjoilevat kuten ennenkin - nauraa tai itkeäkin saa ihan vapaasti
      .mutta miettiikö kukaan vastuunsa tunteva aikuinen - kuinka paljon tunneperäistö stressiä lapset joutuvat elossaan kokemaan kuormituksena luokiteltuina ties mihin ryhmiin kuuluviksi elämän muodoissa joissa enempkin lie häpeäsisältöä? Tai tavallisessa arjessakin selviytymisvaikeuksia .....

    • karujatotuuksia

      Sukupuolia on minun vanhanaikaisen käsitykseni mukaan vain kaksi. Toisilla on pimppi ja toisilla pippeli. Jos mielentila ei vastaa sitä, mikä on jalkojen välissä, niin pitää joko mielentilaa korjata tai sukupuolielimiä korjata. Muutoin vallitsee ristiriita.

      • hempppavvn

        "Sukupuolia on minun vanhanaikaisen käsitykseni mukaan vain kaksi. Toisilla on pimppi ja toisilla pippeli. Jos mielentila ei vastaa sitä, mikä on jalkojen välissä, niin pitää joko mielentilaa korjata tai sukupuolielimiä korjata. Muutoin vallitsee ristiriita. "
        noo miten omien lastesi tai itsesi kohdalla tekisit jos tällaista olisi?


    • Ihmisiäkaikkityynni

      Identiteettikysymys. Jos mieäs ja nainen määrittelevät itseään mm. sukupuolen mukaan, niin hänellä, joka ei ole kumpikaan, täytyy olla sama oikeus määritellä itseään ja olemistaan jollakin määreellä, jolla on puhe- ja kirjoituskielessä nimi.

      • Tottakai oikeus on, ihmisiähän tässä kaikki ollaan. Mikä olisi mielestäsi korrekti nimitys heille, jotka eivät koe olevansa miehiä tai naisia? Ja kuka lopulta sen nimikkeen määrittelee?


      • Itse kuitenkin soisin, että lapset saisivat olla ennen kaikkea lapsia, tyttöjä ja poikia, kunnes ovat riittävän kypsiä määrittelemään oman identiteettinsä.

        Koulunäytelmissä oltiin lapsena jopa kiviä ja kuusia, tokkopa siitä suurempia traumoja jäi. Itse valkokutrisena usein enkeli, hopeanauhaa hiuksissa laulamassa enkelitaivaanlausuinäin.... Ei jäänyt traumoja.


      • Sukupuoleton-ko

        Miten tyttö- tai poikalasta sanotaan tytöksi tai pojaksi, jos heillä ei ole sitä tunnistettavaa kapinetta alapäässä? Tai jos värkki on 'korjattu' heti syntymän jälkeen eikä se ole onnistunut oikeaan? Tilanne on synnynnäinen, ei se haarusväli elämän aikana yht'äkkisellä poksauksella muutu erilaiseksi.


      • Sukupuoleton-ko kirjoitti:

        Miten tyttö- tai poikalasta sanotaan tytöksi tai pojaksi, jos heillä ei ole sitä tunnistettavaa kapinetta alapäässä? Tai jos värkki on 'korjattu' heti syntymän jälkeen eikä se ole onnistunut oikeaan? Tilanne on synnynnäinen, ei se haarusväli elämän aikana yht'äkkisellä poksauksella muutu erilaiseksi.

        Kovasti sinä näytät nyt juuttuneen noihin "alapään kapineisiin". Minusta asia on aika paljon kiinni "yläpään kapineista".

        Ne lapset, jotka syntyvät ilman tunnistettavia sukupuolielimiä, ovat aika harvinaisia. Tässä asiassa ei liene kyse heistä.


      • suvenkorento12 kirjoitti:

        Kovasti sinä näytät nyt juuttuneen noihin "alapään kapineisiin". Minusta asia on aika paljon kiinni "yläpään kapineista".

        Ne lapset, jotka syntyvät ilman tunnistettavia sukupuolielimiä, ovat aika harvinaisia. Tässä asiassa ei liene kyse heistä.

        Tänään luin jostakin, että Trumpin porukka suunnittelee lakia, että sukupuoli määritellään synnytyslaitoksella heti, sen mukaan, millainen ´´värkki´´ on ja se on sitten sitä elämän loppuun asti.
        Hulluksi menee tämä maailman meno noiden sukupuoliasioiden kanssa, jos tuokin on totta.


      • Vähänmuttakuitenkin

        " Tässä asiassa ei liene kyse heistä. " ? - Ai, mistä sitten ? Se on totta että yläpää säätelee sen mitä alapäässä tapahtuu, mutta entä silloin, kun alakerrassa on 'väärä' värkki?


      • eppu2 kirjoitti:

        Tänään luin jostakin, että Trumpin porukka suunnittelee lakia, että sukupuoli määritellään synnytyslaitoksella heti, sen mukaan, millainen ´´värkki´´ on ja se on sitten sitä elämän loppuun asti.
        Hulluksi menee tämä maailman meno noiden sukupuoliasioiden kanssa, jos tuokin on totta.

        Eikös se ole aina ollut niin ilman mitään erityistä lakiakin, että heti lapsen synnyttyä on ilmoitettu tuliko tyttö vai poika.
        Ei ainakaan minun tytöistäni sanottu, että tytöltä näyttävät, mutta päättäkööt itse kumpaa ovat.

        Kun noista muunsukupuolisista lukee ja heidän juttujaan, niin minullakin meinaa olla nyt hukassa olenko minä mies vai nainen vaikka ikäni olen itseäni naisena pitänyt, enkä kaikkein vähiten pissalla käydessä ja lapsia synnyttäessä.
        Yksikin tuolla kertoi huomanneen olevansa enemmän poika kuin tyttö, koska oli lapsena pelastanut hämähäkiltä jonkun kaverinsa, joka pelkäsi hämähäkkejä. Huh! Kun en minäkään hämähäkkejä pelkää niinkuin minun nähtävästi naisena pitäisi.

        Ainahan niitä on ollut poikamaisia tyttöjä, Peppi Pitkätossuja, kuka enemmän kuka vähemmän. Oikeastaan aika vähän on sellaisia oikein huippu naisellisia naisia (bimboja) kun tarkemmin ajattelee, ainakaan minun tuttavapiirissäni. Joitakin on sellaisia.


      • hetu
        eppu2 kirjoitti:

        Tänään luin jostakin, että Trumpin porukka suunnittelee lakia, että sukupuoli määritellään synnytyslaitoksella heti, sen mukaan, millainen ´´värkki´´ on ja se on sitten sitä elämän loppuun asti.
        Hulluksi menee tämä maailman meno noiden sukupuoliasioiden kanssa, jos tuokin on totta.

        "Suomessa sairaalassa syntyvä lapsi saa henkilötunnuksen automaattisesti, sillä sairaala ilmoittaa lapsesta Väestötietojärjestelmään"
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Henkilötunnus

        Henkilötunnuksen yksi määräävä tekijä on sukupuoli.
        http://tarkistusmerkit.teppovuori.fi/tuatara.htm#hetu


      • hetu kirjoitti:

        "Suomessa sairaalassa syntyvä lapsi saa henkilötunnuksen automaattisesti, sillä sairaala ilmoittaa lapsesta Väestötietojärjestelmään"
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Henkilötunnus

        Henkilötunnuksen yksi määräävä tekijä on sukupuoli.
        http://tarkistusmerkit.teppovuori.fi/tuatara.htm#hetu

        Aivan, mutta pointtini kommentissani oli se, että tuossa Trumpin mallissa, sitä ei voi muuttaa elinaikanaan, vaikka kuinka leikkauttaisi ja hormoonihoidattaisi itsensä naisesta mieheksi tai päinvastoin.


    • Avoimella.mielellä

      Myös srkn vaalikonekoneessa on kysymys muunsukupuolisuudesta. Piti mennä googleen, niin oli vieras asia, ei vain ole tullut arjessa esille. No toki kaikille kirkko ja srk kuuluvat, eli listalleni tulivat valittavaksi hyväksyvät ehdokkaat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1346
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe