Dronen uudet käyttötarkoitukset

Lehdessä oli uutisartikkeli, jossa esitettiin dronen käytölle eu-tason asetukset, jolloin dronea koskevat määräykset olisivat samat.
Eihän se Suomelle sovi, koska trafi ja ilmailu lainsäädäntö on hyvin tiukka dronea ja lennokkeja koskevissa turvallisuus pykälissä.
Dronea käytettäisiin yrityksissä mm. pakettien kuljettamisessa asiakkaille.
Sehän ei Suomessa onnistuisi tiukkojen määräysten takia ja RPAS määräykset.
Uusien määräysten mukaan jokaisesta lennätyksestä on tehtävä ilmoitus lähimmälle lentokentän lennon johtotornille.
On ilmoitettava lento suunnitelma, lennon lähtöaika, paikka, reitti ja ladkeutumisaika, kuten oikealla kun lentokoneella.
Trafin ja ilmailu säännösten mukaan taajama-alueella ja kaupungissa dronea ei saa lennättää, koska se aiheuttaa vaaraa ihmisille, eikä myöskään väkijoukon yläpuolella.
Drone on oltava koko ajan lennätäjän näköpiirissä ja mukana on oltava tähystäjä, joka tarkkailee ympäristöä mahdollisten vaaratilanteiden varalta, kuten havaitsee lentokoneen, joka yleensä lentää yli 8km korkeudessa, mutta silloin on drone otettava alas, ettei se aiheuta vaaraa lentokoneella, vaikka dronen suurin sallittu lentokorkeus on 150metriä ja etäisyys 500m.

Joten mitään erivapauksia ei voida antaa millekään yritykselle pakettien kuljettamisessa taajamassa ja kaupungissa, varsinkaan postille, koska ne rikkoisivat trafin ja ilmailusäädännön lakeja.
Kun kerran lainsäädäntö rajoittaa harrastajien lennokkien lennätystä, niin sama pitää koskea kaikkia.
Ei voida antaa erivapauksia, että sitä eivät turvallisuus määräykset koskevat, koska se on kuljetus firma.
Kuljetus firman drone putoaa taivaalta ihmisten niskaan ja aiheuttaa lentokoneen maahansyöksyn ihan yhtä hyvin, kuin harrastajankin drone.
Firman dronen akku voi sanoa kaput kesken lennon, tulla oikosulku, komponentti vikaantua tai moottori sammua kesken lennon.
Eivät ole yhtään sen luotettavampia.
Eikä myöskään firman lennättäjä ole yhtään sen luotettavampia, kuin lennokkeja kymmeniä vuosia aktiivisesti rakentanut ja niitä kennättänyt harrastaja, jolla lennätyskokemusta on huomattavasti enemmän, kuin firman lennättäjä ole, joka ensimmäistä kertaa lennättää dronea.
Kun kerran dronen lennon suorittaminen automaattisesti nykyaikaisella tekniikalla on mahdollista, mutta trafin turvallisuus säädäntöjen mukaan ei sallittua, niin ei mikään kuljetus firma sellaista saa suorittaa, koska silloinhan drone ei ole lennätäjän hallinnassa, mikä on laitonta.
1
Ilmoita

Itse drone-harrastajana, laskuvarjohyppääjänä ja 40 vuotta kokeneena lentäjänä en ole noin pessimistinen. Ilmailussa pitää olla säännöt ja niitä pitää kaikkien noudattaa. Ulkopuolisesta tuntuu, että tarkat säännöt ja proseduurit ovat vain Ilmailuviranomaisen kiusantekoa, mutta mahdollisimman toimivaa ja turvallista kokonaisuutta haetaan.
On koettu ja nähty, että kun yksilöt lähtevät itse toimimaan minäminäminä-asenteellaan niin syntyy vahinkoja.
Olen yllättynytkin siitä joustavuudesta miten Trafi on nytkin kuullut lentäjiä laatiessaan uusinta järkeväksi kokemaani lentomääräystä OPS MI-32. Siinähän sallitaan aikaisempaa fiksummin operatiivinen toiminta lentokenttien lähialueilla.
Drone-lentotoiminnalla tulee olemaan tulevaisuudessa valtava potentiaali ja Trafi taatusti on kehittämisessä mukana nykyaikaisella tavalla.

Kirjoituksessasi on virheitä, kuten ettei kaupungeissa ja taajamissa saisi lennättää dronea. Sehän ei ole noin. Myöskin se, että drone pitäisi muka ottaa maahan, jos näkee korkealla lentävän lentokoneen. Asiahan ei ole näinkään.
Sääntö on se, että drone väistää muita ilma-aluksia. Jos lentolaite lähestyy niin väistämisvelvollisena drone otetaan sitten tarvittaessa vaikka maahan.
Ongelmia drone-ilmailulle tuo jokainen häirikkö, joka lentelee kuin taivaan lintu.
Drone-lentäminen ei ole virtuaalilentämistä.
1
Ilmoita

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmoita
Eka drone auton tai junan tuulilasista sisään ja se on siinä , ehtii tulla kuskin naamasta hd kuvaa ensin.....voi vakoilla onko ryöstettävät kotona ,
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Dronen uudet käyttötarkoitukset

Lehdessä oli uutisartikkeli, jossa esitettiin dronen käytölle eu-tason asetukset, jolloin dronea koskevat määräykset olisivat samat.
Eihän se Suomelle sovi, koska trafi ja ilmailu lainsäädäntö on hyvin tiukka dronea ja lennokkeja koskevissa turvallisuus pykälissä.
Dronea käytettäisiin yrityksissä mm. pakettien kuljettamisessa asiakkaille.
Sehän ei Suomessa onnistuisi tiukkojen määräysten takia ja RPAS määräykset.
Uusien määräysten mukaan jokaisesta lennätyksestä on tehtävä ilmoitus lähimmälle lentokentän lennon johtotornille.
On ilmoitettava lento suunnitelma, lennon lähtöaika, paikka, reitti ja ladkeutumisaika, kuten oikealla kun lentokoneella.
Trafin ja ilmailu säännösten mukaan taajama-alueella ja kaupungissa dronea ei saa lennättää, koska se aiheuttaa vaaraa ihmisille, eikä myöskään väkijoukon yläpuolella.
Drone on oltava koko ajan lennätäjän näköpiirissä ja mukana on oltava tähystäjä, joka tarkkailee ympäristöä mahdollisten vaaratilanteiden varalta, kuten havaitsee lentokoneen, joka yleensä lentää yli 8km korkeudessa, mutta silloin on drone otettava alas, ettei se aiheuta vaaraa lentokoneella, vaikka dronen suurin sallittu lentokorkeus on 150metriä ja etäisyys 500m.

Joten mitään erivapauksia ei voida antaa millekään yritykselle pakettien kuljettamisessa taajamassa ja kaupungissa, varsinkaan postille, koska ne rikkoisivat trafin ja ilmailusäädännön lakeja.
Kun kerran lainsäädäntö rajoittaa harrastajien lennokkien lennätystä, niin sama pitää koskea kaikkia.
Ei voida antaa erivapauksia, että sitä eivät turvallisuus määräykset koskevat, koska se on kuljetus firma.
Kuljetus firman drone putoaa taivaalta ihmisten niskaan ja aiheuttaa lentokoneen maahansyöksyn ihan yhtä hyvin, kuin harrastajankin drone.
Firman dronen akku voi sanoa kaput kesken lennon, tulla oikosulku, komponentti vikaantua tai moottori sammua kesken lennon.
Eivät ole yhtään sen luotettavampia.
Eikä myöskään firman lennättäjä ole yhtään sen luotettavampia, kuin lennokkeja kymmeniä vuosia aktiivisesti rakentanut ja niitä kennättänyt harrastaja, jolla lennätyskokemusta on huomattavasti enemmän, kuin firman lennättäjä ole, joka ensimmäistä kertaa lennättää dronea.
Kun kerran dronen lennon suorittaminen automaattisesti nykyaikaisella tekniikalla on mahdollista, mutta trafin turvallisuus säädäntöjen mukaan ei sallittua, niin ei mikään kuljetus firma sellaista saa suorittaa, koska silloinhan drone ei ole lennätäjän hallinnassa, mikä on laitonta.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta