Dronen uudet käyttötarkoitukset

Anonyymi

Lehdessä oli uutisartikkeli, jossa esitettiin dronen käytölle eu-tason asetukset, jolloin dronea koskevat määräykset olisivat samat.
Eihän se Suomelle sovi, koska trafi ja ilmailu lainsäädäntö on hyvin tiukka dronea ja lennokkeja koskevissa turvallisuus pykälissä.
Dronea käytettäisiin yrityksissä mm. pakettien kuljettamisessa asiakkaille.
Sehän ei Suomessa onnistuisi tiukkojen määräysten takia ja RPAS määräykset.
Uusien määräysten mukaan jokaisesta lennätyksestä on tehtävä ilmoitus lähimmälle lentokentän lennon johtotornille.
On ilmoitettava lento suunnitelma, lennon lähtöaika, paikka, reitti ja ladkeutumisaika, kuten oikealla kun lentokoneella.
Trafin ja ilmailu säännösten mukaan taajama-alueella ja kaupungissa dronea ei saa lennättää, koska se aiheuttaa vaaraa ihmisille, eikä myöskään väkijoukon yläpuolella.
Drone on oltava koko ajan lennätäjän näköpiirissä ja mukana on oltava tähystäjä, joka tarkkailee ympäristöä mahdollisten vaaratilanteiden varalta, kuten havaitsee lentokoneen, joka yleensä lentää yli 8km korkeudessa, mutta silloin on drone otettava alas, ettei se aiheuta vaaraa lentokoneella, vaikka dronen suurin sallittu lentokorkeus on 150metriä ja etäisyys 500m.

Joten mitään erivapauksia ei voida antaa millekään yritykselle pakettien kuljettamisessa taajamassa ja kaupungissa, varsinkaan postille, koska ne rikkoisivat trafin ja ilmailusäädännön lakeja.
Kun kerran lainsäädäntö rajoittaa harrastajien lennokkien lennätystä, niin sama pitää koskea kaikkia.
Ei voida antaa erivapauksia, että sitä eivät turvallisuus määräykset koskevat, koska se on kuljetus firma.
Kuljetus firman drone putoaa taivaalta ihmisten niskaan ja aiheuttaa lentokoneen maahansyöksyn ihan yhtä hyvin, kuin harrastajankin drone.
Firman dronen akku voi sanoa kaput kesken lennon, tulla oikosulku, komponentti vikaantua tai moottori sammua kesken lennon.
Eivät ole yhtään sen luotettavampia.
Eikä myöskään firman lennättäjä ole yhtään sen luotettavampia, kuin lennokkeja kymmeniä vuosia aktiivisesti rakentanut ja niitä kennättänyt harrastaja, jolla lennätyskokemusta on huomattavasti enemmän, kuin firman lennättäjä ole, joka ensimmäistä kertaa lennättää dronea.
Kun kerran dronen lennon suorittaminen automaattisesti nykyaikaisella tekniikalla on mahdollista, mutta trafin turvallisuus säädäntöjen mukaan ei sallittua, niin ei mikään kuljetus firma sellaista saa suorittaa, koska silloinhan drone ei ole lennätäjän hallinnassa, mikä on laitonta.

8 kommenttia

Vastaukset

  • Itse drone-harrastajana, laskuvarjohyppääjänä ja 40 vuotta kokeneena lentäjänä en ole noin pessimistinen. Ilmailussa pitää olla säännöt ja niitä pitää kaikkien noudattaa. Ulkopuolisesta tuntuu, että tarkat säännöt ja proseduurit ovat vain Ilmailuviranomaisen kiusantekoa, mutta mahdollisimman toimivaa ja turvallista kokonaisuutta haetaan.
    On koettu ja nähty, että kun yksilöt lähtevät itse toimimaan minäminäminä-asenteellaan niin syntyy vahinkoja.
    Olen yllättynytkin siitä joustavuudesta miten Trafi on nytkin kuullut lentäjiä laatiessaan uusinta järkeväksi kokemaani lentomääräystä OPS MI-32. Siinähän sallitaan aikaisempaa fiksummin operatiivinen toiminta lentokenttien lähialueilla.
    Drone-lentotoiminnalla tulee olemaan tulevaisuudessa valtava potentiaali ja Trafi taatusti on kehittämisessä mukana nykyaikaisella tavalla.

    Kirjoituksessasi on virheitä, kuten ettei kaupungeissa ja taajamissa saisi lennättää dronea. Sehän ei ole noin. Myöskin se, että drone pitäisi muka ottaa maahan, jos näkee korkealla lentävän lentokoneen. Asiahan ei ole näinkään.
    Sääntö on se, että drone väistää muita ilma-aluksia. Jos lentolaite lähestyy niin väistämisvelvollisena drone otetaan sitten tarvittaessa vaikka maahan.
    Ongelmia drone-ilmailulle tuo jokainen häirikkö, joka lentelee kuin taivaan lintu.
    Drone-lentäminen ei ole virtuaalilentämistä.

  • Eka drone auton tai junan tuulilasista sisään ja se on siinä , ehtii tulla kuskin naamasta hd kuvaa ensin.....voi vakoilla onko ryöstettävät kotona ,

  • Asentaa tehokkaan äänitorvern siihen herätellä ihmisiä aamulla

  • Ei mennyt pakettien lähetys dronella ihan "putkeen". Pyhtäällä (myös Mikkelissä)kehitellään droneja josko ne olisi toimivia.

  • Rikolliset kyllä keksii keinon millä tällainen paketti- dronen saa alas kesken toimituslennon. Ei tarvita muuta kuin ohjauksen häirintä.

  • Huippuolosuhteet .
    Suomessa halutaan tehdä miehittämättömistä ilma-aluksista bisnes – vireillä on jo isoja lentokoneita ja helikoptereita
    Pyhtään uudesta lentokentästä kaavaillaan minikoptereiden tuotekehityspaikkaa.
    Monelle tuttu kuvauskopteri ilmassa.Henrietta Hassinen / Yle
    Mistä on kyse?

    Pyhtäälle rakennettava lentokenttä haluaa tulevaisuuden ilmailutekniikan testauspaikaksi
    Yritykset kehittelevät muun muassa kauko-ohjattavia koptereita ja miehittämättömiä ilma-aluksia esimerkiksi erilaisiin kuljetus- ja tutkimuspalveluihin
    Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan Suomi kulkee alan kärkijoukossa
    Suomen ensimmäinen miehittämättömien ilma-alusten testikeskus avattiin Mikkeliin vuonna 2015

    Suomalaiset yritykset etsivät uutta liiketoimintaa ilmailun uusista keksinnöistä.

    Esimerkiksi kauko-ohjattavat minikopterit eli dronet muuttuvat entistä kehittyneemmiksi miehittämättömiksi ilma-aluksiksi.

    – Tulevaisuuden ilmailussa ei ole kyse pelkkien pakettien kuljettelusta minikoptereilla, vaan pienet kasvuyritykset ja isot yhtiöt miettivät, miten tulevaisuuden droneja voi hyödyntää, sanoo Redstone Aero Oy:n hallituksen puheenjohtaja Esa Korjula.

    Myös Liikenteen turvallisuusvirastossa alan tekniikan kehitys ja uudet liiketoimintamahdollisuudet tunnistetaan.

    – Tällä kasvavalla alalla liiketoiminnan näkökulmasta oikeastaan mielikuvitus on vain rajana. Erilaisten kuljetus- ja taksipalveluiden lisäksi uutta tekniikkaa kehitetään esimerkiksi meren ja maaperän tutkimusta varten, sanoo Trafin johtava asiantuntija Jukka Hannola.

    Kauko-ohjattavia koptereita käytetään nyt kuvauksen lisäksi muun muassa voimalinjojen tarkastuksessa sekä pelastuslaitosten apuna onnettomuuspaikoilla.

    – Kaikki laitteet eivät ole enää pieniä nelikopterimallisia, vaan kehittelyssä on isoja laitteita, jotka muistuttavat helikopteria tai lentokonetta kiinteine siipineen.
    Pyhtää haluaa tuotekehityksen testipaikaksi

    Pyhtäälle rakennettava lentokenttä haluaa perinteisen lentotoiminnan lisäksi palvella miehittämättömän ilmailualan tuotekehittäjiä.

    Tämä vaatisi hallin rakentamista kentän yhteyteen. Hallissa voisi säilyttää droneja sekä järjestää laitteiden esittely- ja koulutustilaisuuksia. Korjula puhuu myös tilojen järjestämisestä start upeille eli alan nuorille kasvuyrityksille.

    – Suomessa tällaisten yritysten hankkeille ei ole tuotekehityspaikkaa. Pyhtään lentokenttä voisi toimia tällaisena hyvin, Esa Korjula Redstone Aerosta arvioi.

    Tulevaisuuden ilmailussa ei ole kyse pelkkien pakettien kuljettelusta minikoptereilla.

    Esimerkiksi kaikki kiinteäsiipiset lennokit vaativat kiitotien.
    Esa Korjula uskoo, että Pyhtään kenttä soveltuu hyvin tulevaisuuden ilmailun testipaikaksi.

    Eurooppalaiset drone-asiantuntijat kokoontuivat viime vuoden lopulla Helsingissä. Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu totesi tuolloin, että Suomi kulkee alan kehityksen kärjessä.

    – Suomella on poikkeuksellisen liberaali lähestymistapa tekniikan testaamiseen. Erilaisilla poikkeusluvilla ja ilmatilaratkaisulla voidaan mahdollistaa tällaista testitoimintaa, sanoo myös Trafin johtava asiantuntija Jukka Hannola.

    Alan ensimmäinen keskus Suomessa avattiin vuoden 2015 lopulla Mikkelissä. Testikeskuksessa voidaan lennättää ilma-aluksia ja testata niiden ohjelmistoja.

    Tällä kasvavalla alalla liiketoiminnan näkökulmasta oikeastaan mielikuvitus on vain rajana.
    Pyhtäälläkin on Hannolan mukaan mahdollisuuksia.

    – En tunne kenttää kovin tarkasti, mutta Pyhtään sijainti on erittäin hyvä. Siellä on järjestettävissä huomattavan paljon ilmatilaa testejä varten.
    Perinteinen lentotoiminta alkaa tänä vuonna

    Ilmailun tulevaisuuden visiot saattavat tuoda Pyhtään kentälle lisätuloja, mutta liiketoiminta perustuu perinteiselle ilmailulle.

    Pyhtään kentälle tavoitellaan 2000–4000 lentoa vuodessa. Yksi käyttäjäryhmä kentällä tulevat olemaan Malmilta siirtyvät lentäjät.

    Kentän koelaskeutuminen tehtiin viime marraskuussa. Rakennustyöt etenevät, ja tällä hetkellä tehdään turvasektoreita muun muassa kiitoradan viereen.

    Ennen kiitoradan asvaltointia rata saa vielä lopullisen tasoituksen.

    – Tavoitteenamme on, että kentän kaupallinen toiminta alkaa tänä vuonna, sanoo Esa Korjula Redstone Aero Oy:stä.

  • ...Bestseller-kirjallaan ”Lentolaitteiden ihmisoikeudet”, mikä hahmottelee drone-tyyppisten lentolaitteiden oikeuksia mm. rakasteluun ja hedelmöittämiseen...

    • Siis kaiketi vuonna 3247?

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.