Dronen uudet käyttötarkoitukset

SamaLakiKaikille

Lehdessä oli uutisartikkeli, jossa esitettiin dronen käytölle eu-tason asetukset, jolloin dronea koskevat määräykset olisivat samat.
Eihän se Suomelle sovi, koska trafi ja ilmailu lainsäädäntö on hyvin tiukka dronea ja lennokkeja koskevissa turvallisuus pykälissä.
Dronea käytettäisiin yrityksissä mm. pakettien kuljettamisessa asiakkaille.
Sehän ei Suomessa onnistuisi tiukkojen määräysten takia ja RPAS määräykset.
Uusien määräysten mukaan jokaisesta lennätyksestä on tehtävä ilmoitus lähimmälle lentokentän lennon johtotornille.
On ilmoitettava lento suunnitelma, lennon lähtöaika, paikka, reitti ja ladkeutumisaika, kuten oikealla kun lentokoneella.
Trafin ja ilmailu säännösten mukaan taajama-alueella ja kaupungissa dronea ei saa lennättää, koska se aiheuttaa vaaraa ihmisille, eikä myöskään väkijoukon yläpuolella.
Drone on oltava koko ajan lennätäjän näköpiirissä ja mukana on oltava tähystäjä, joka tarkkailee ympäristöä mahdollisten vaaratilanteiden varalta, kuten havaitsee lentokoneen, joka yleensä lentää yli 8km korkeudessa, mutta silloin on drone otettava alas, ettei se aiheuta vaaraa lentokoneella, vaikka dronen suurin sallittu lentokorkeus on 150metriä ja etäisyys 500m.

Joten mitään erivapauksia ei voida antaa millekään yritykselle pakettien kuljettamisessa taajamassa ja kaupungissa, varsinkaan postille, koska ne rikkoisivat trafin ja ilmailusäädännön lakeja.
Kun kerran lainsäädäntö rajoittaa harrastajien lennokkien lennätystä, niin sama pitää koskea kaikkia.
Ei voida antaa erivapauksia, että sitä eivät turvallisuus määräykset koskevat, koska se on kuljetus firma.
Kuljetus firman drone putoaa taivaalta ihmisten niskaan ja aiheuttaa lentokoneen maahansyöksyn ihan yhtä hyvin, kuin harrastajankin drone.
Firman dronen akku voi sanoa kaput kesken lennon, tulla oikosulku, komponentti vikaantua tai moottori sammua kesken lennon.
Eivät ole yhtään sen luotettavampia.
Eikä myöskään firman lennättäjä ole yhtään sen luotettavampia, kuin lennokkeja kymmeniä vuosia aktiivisesti rakentanut ja niitä kennättänyt harrastaja, jolla lennätyskokemusta on huomattavasti enemmän, kuin firman lennättäjä ole, joka ensimmäistä kertaa lennättää dronea.
Kun kerran dronen lennon suorittaminen automaattisesti nykyaikaisella tekniikalla on mahdollista, mutta trafin turvallisuus säädäntöjen mukaan ei sallittua, niin ei mikään kuljetus firma sellaista saa suorittaa, koska silloinhan drone ei ole lennätäjän hallinnassa, mikä on laitonta.

26

4320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OscarHotel

      Itse drone-harrastajana, laskuvarjohyppääjänä ja 40 vuotta kokeneena lentäjänä en ole noin pessimistinen. Ilmailussa pitää olla säännöt ja niitä pitää kaikkien noudattaa. Ulkopuolisesta tuntuu, että tarkat säännöt ja proseduurit ovat vain Ilmailuviranomaisen kiusantekoa, mutta mahdollisimman toimivaa ja turvallista kokonaisuutta haetaan.
      On koettu ja nähty, että kun yksilöt lähtevät itse toimimaan minäminäminä-asenteellaan niin syntyy vahinkoja.
      Olen yllättynytkin siitä joustavuudesta miten Trafi on nytkin kuullut lentäjiä laatiessaan uusinta järkeväksi kokemaani lentomääräystä OPS MI-32. Siinähän sallitaan aikaisempaa fiksummin operatiivinen toiminta lentokenttien lähialueilla.
      Drone-lentotoiminnalla tulee olemaan tulevaisuudessa valtava potentiaali ja Trafi taatusti on kehittämisessä mukana nykyaikaisella tavalla.

      Kirjoituksessasi on virheitä, kuten ettei kaupungeissa ja taajamissa saisi lennättää dronea. Sehän ei ole noin. Myöskin se, että drone pitäisi muka ottaa maahan, jos näkee korkealla lentävän lentokoneen. Asiahan ei ole näinkään.
      Sääntö on se, että drone väistää muita ilma-aluksia. Jos lentolaite lähestyy niin väistämisvelvollisena drone otetaan sitten tarvittaessa vaikka maahan.
      Ongelmia drone-ilmailulle tuo jokainen häirikkö, joka lentelee kuin taivaan lintu.
      Drone-lentäminen ei ole virtuaalilentämistä.

      • Anonyymi

        Annettava metsästyslupa, niinkuin riistalle. Jos näkyy, niin hirvikiväärillä ammuttava alas. Metsästysaika ympäri vuotinen. Kun viranomainen käyttää droneja, he tekevät niistä ilmoitukset.
        Droneihin vaadittava rekisterikilvet, niin kuin ajoneuvoilla.


    • Dromex

      Eka drone auton tai junan tuulilasista sisään ja se on siinä , ehtii tulla kuskin naamasta hd kuvaa ensin.....voi vakoilla onko ryöstettävät kotona ,

    • Ssssumurffi

      Asentaa tehokkaan äänitorvern siihen herätellä ihmisiä aamulla

    • EiToiminutLelu

      Ei mennyt pakettien lähetys dronella ihan "putkeen". Pyhtäällä (myös Mikkelissä)kehitellään droneja josko ne olisi toimivia.

    • Anonyymi

      Rikolliset kyllä keksii keinon millä tällainen paketti- dronen saa alas kesken toimituslennon. Ei tarvita muuta kuin ohjauksen häirintä.

    • Anonyymi

      Huippuolosuhteet .
      Suomessa halutaan tehdä miehittämättömistä ilma-aluksista bisnes – vireillä on jo isoja lentokoneita ja helikoptereita
      Pyhtään uudesta lentokentästä kaavaillaan minikoptereiden tuotekehityspaikkaa.
      Monelle tuttu kuvauskopteri ilmassa.Henrietta Hassinen / Yle
      Mistä on kyse?

      Pyhtäälle rakennettava lentokenttä haluaa tulevaisuuden ilmailutekniikan testauspaikaksi
      Yritykset kehittelevät muun muassa kauko-ohjattavia koptereita ja miehittämättömiä ilma-aluksia esimerkiksi erilaisiin kuljetus- ja tutkimuspalveluihin
      Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan Suomi kulkee alan kärkijoukossa
      Suomen ensimmäinen miehittämättömien ilma-alusten testikeskus avattiin Mikkeliin vuonna 2015

      Suomalaiset yritykset etsivät uutta liiketoimintaa ilmailun uusista keksinnöistä.

      Esimerkiksi kauko-ohjattavat minikopterit eli dronet muuttuvat entistä kehittyneemmiksi miehittämättömiksi ilma-aluksiksi.

      – Tulevaisuuden ilmailussa ei ole kyse pelkkien pakettien kuljettelusta minikoptereilla, vaan pienet kasvuyritykset ja isot yhtiöt miettivät, miten tulevaisuuden droneja voi hyödyntää, sanoo Redstone Aero Oy:n hallituksen puheenjohtaja Esa Korjula.

      Myös Liikenteen turvallisuusvirastossa alan tekniikan kehitys ja uudet liiketoimintamahdollisuudet tunnistetaan.

      – Tällä kasvavalla alalla liiketoiminnan näkökulmasta oikeastaan mielikuvitus on vain rajana. Erilaisten kuljetus- ja taksipalveluiden lisäksi uutta tekniikkaa kehitetään esimerkiksi meren ja maaperän tutkimusta varten, sanoo Trafin johtava asiantuntija Jukka Hannola.

      Kauko-ohjattavia koptereita käytetään nyt kuvauksen lisäksi muun muassa voimalinjojen tarkastuksessa sekä pelastuslaitosten apuna onnettomuuspaikoilla.

      – Kaikki laitteet eivät ole enää pieniä nelikopterimallisia, vaan kehittelyssä on isoja laitteita, jotka muistuttavat helikopteria tai lentokonetta kiinteine siipineen.
      Pyhtää haluaa tuotekehityksen testipaikaksi

      Pyhtäälle rakennettava lentokenttä haluaa perinteisen lentotoiminnan lisäksi palvella miehittämättömän ilmailualan tuotekehittäjiä.

      Tämä vaatisi hallin rakentamista kentän yhteyteen. Hallissa voisi säilyttää droneja sekä järjestää laitteiden esittely- ja koulutustilaisuuksia. Korjula puhuu myös tilojen järjestämisestä start upeille eli alan nuorille kasvuyrityksille.

      – Suomessa tällaisten yritysten hankkeille ei ole tuotekehityspaikkaa. Pyhtään lentokenttä voisi toimia tällaisena hyvin, Esa Korjula Redstone Aerosta arvioi.

      Tulevaisuuden ilmailussa ei ole kyse pelkkien pakettien kuljettelusta minikoptereilla.

      Esimerkiksi kaikki kiinteäsiipiset lennokit vaativat kiitotien.
      Esa Korjula uskoo, että Pyhtään kenttä soveltuu hyvin tulevaisuuden ilmailun testipaikaksi.

      Eurooppalaiset drone-asiantuntijat kokoontuivat viime vuoden lopulla Helsingissä. Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu totesi tuolloin, että Suomi kulkee alan kehityksen kärjessä.

      – Suomella on poikkeuksellisen liberaali lähestymistapa tekniikan testaamiseen. Erilaisilla poikkeusluvilla ja ilmatilaratkaisulla voidaan mahdollistaa tällaista testitoimintaa, sanoo myös Trafin johtava asiantuntija Jukka Hannola.

      Alan ensimmäinen keskus Suomessa avattiin vuoden 2015 lopulla Mikkelissä. Testikeskuksessa voidaan lennättää ilma-aluksia ja testata niiden ohjelmistoja.

      Tällä kasvavalla alalla liiketoiminnan näkökulmasta oikeastaan mielikuvitus on vain rajana.
      Pyhtäälläkin on Hannolan mukaan mahdollisuuksia.

      – En tunne kenttää kovin tarkasti, mutta Pyhtään sijainti on erittäin hyvä. Siellä on järjestettävissä huomattavan paljon ilmatilaa testejä varten.
      Perinteinen lentotoiminta alkaa tänä vuonna

      Ilmailun tulevaisuuden visiot saattavat tuoda Pyhtään kentälle lisätuloja, mutta liiketoiminta perustuu perinteiselle ilmailulle.

      Pyhtään kentälle tavoitellaan 2000–4000 lentoa vuodessa. Yksi käyttäjäryhmä kentällä tulevat olemaan Malmilta siirtyvät lentäjät.

      Kentän koelaskeutuminen tehtiin viime marraskuussa. Rakennustyöt etenevät, ja tällä hetkellä tehdään turvasektoreita muun muassa kiitoradan viereen.

      Ennen kiitoradan asvaltointia rata saa vielä lopullisen tasoituksen.

      – Tavoitteenamme on, että kentän kaupallinen toiminta alkaa tänä vuonna, sanoo Esa Korjula Redstone Aero Oy:stä.

    • Anonyymi

      ...Bestseller-kirjallaan ”Lentolaitteiden ihmisoikeudet”, mikä hahmottelee drone-tyyppisten lentolaitteiden oikeuksia mm. rakasteluun ja hedelmöittämiseen...

      • Anonyymi

        Siis kaiketi vuonna 3247?


    • Anonyymi

      1.7.2020 alkaa eu :n tiukka säänöstely ja rahastus myös drone harrastajilta. Jää kuvaamatta paljon hienoja kohteita tämän sääntö nipotuksen vuoksi.
      120m lentokorkeus on liian matala sekä näköyhteuden pitäminen droneen.
      Kuvaat esim viljelysmaitasi pellon pituudet on satoja metrejä. Drone jo katoaa parinsadan metrin päästä vaikka olisi avoin maasto. Kotiintulo automaatti varmistaa dronen paluun jos ei hajoa ja putoa . Tälle et mahda mitään vaikka hajoaisi näkökentässäsi.

      Aviamaps antaa ohjeet kussakin paikassa. mutta DJI estää kys. paikassa kokonaan lentämisen.
      Vituttaa säätely nipotus drone harrastus on hyvä harrastus, jota ei saa pilata tiukoilla sääntelyillä. Ei rikolliset näitä ohjeita noudata .

      • Anonyymi

        Tässä on ylsi hyvä keino, älä rekisteröidy vaan boikotoi älytöntä sääntöä. Tarpeeksi moni kun sen jättää huomioimatta niin laista tulee kuollut kirjain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on ylsi hyvä keino, älä rekisteröidy vaan boikotoi älytöntä sääntöä. Tarpeeksi moni kun sen jättää huomioimatta niin laista tulee kuollut kirjain.

        Samaa mieltä, ihan turha lähteä tätä pientä Mavikkia rekisteröimään. Saa ihan rauhassa virkavalta tulla tänne korpeen sitä etsimään.


      • Anonyymi

        Taitaa jäädä drone rekisteröimättä ja verkkotentit tekemättä. Huomenna astuu voimaan Eurostoliiton uusi dronesääntely, joka on niin urpalaisesti päissään tehty ettei anttirinne-järjellä varustettu Trafikoneistokaan siitä mitään ymmärrä, saatikka sitten paavolipposen perikunta.
        Poliisi osaa takavarikoida ja sakottaa ilmailurikkomuksista mutta ei tiedä miksi, minne menee ja kusta tulee!

        Mutta dronet pitää poistaa taivaalta ettei maahanmuuttajaväestö ja punavihreä kepukansa häiriinny.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa jäädä drone rekisteröimättä ja verkkotentit tekemättä. Huomenna astuu voimaan Eurostoliiton uusi dronesääntely, joka on niin urpalaisesti päissään tehty ettei anttirinne-järjellä varustettu Trafikoneistokaan siitä mitään ymmärrä, saatikka sitten paavolipposen perikunta.
        Poliisi osaa takavarikoida ja sakottaa ilmailurikkomuksista mutta ei tiedä miksi, minne menee ja kusta tulee!

        Mutta dronet pitää poistaa taivaalta ettei maahanmuuttajaväestö ja punavihreä kepukansa häiriinny.

        Vihapuhe ja EU:n dronesääntely ovat samaa keskiaikaista epätäsmällistä doktriinia, jonka varjolla kuka tahansa saadaan kuseen ja demokratian irvikuvaoikeuden eteen vastaamaan "rikoksesta", joka jollekin toiseen hyvekarsinaan kuuluvalle kermaperseelle on täysin sallittua.

        Rikoksen tunnusmerkistöjä ei edellisessä ole määritelty faktisesti ja jälkimmäisessä taas sääntely on tehty niin epäselvästi ja laajasti, ettei "laillinen" toiminta faktisesti ole mitenkään mahdollista.

        Huomenna uusi säädös astuu voimaan ja edelleen Trafi on kuin kusi sukassa, hiljaa...hiljaa!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vihapuhe ja EU:n dronesääntely ovat samaa keskiaikaista epätäsmällistä doktriinia, jonka varjolla kuka tahansa saadaan kuseen ja demokratian irvikuvaoikeuden eteen vastaamaan "rikoksesta", joka jollekin toiseen hyvekarsinaan kuuluvalle kermaperseelle on täysin sallittua.

        Rikoksen tunnusmerkistöjä ei edellisessä ole määritelty faktisesti ja jälkimmäisessä taas sääntely on tehty niin epäselvästi ja laajasti, ettei "laillinen" toiminta faktisesti ole mitenkään mahdollista.

        Huomenna uusi säädös astuu voimaan ja edelleen Trafi on kuin kusi sukassa, hiljaa...hiljaa!!!

        Taas varsinaista töpeksintää. Ensin uhkaillaan ja sitten ei edes osata tehdä itse vaatimia järjestelmiä. Ja se kapulakieli, epäonnistunutta virkamiestoimintaa kun tavallinen ihminen ei ymmärrä sitä:

        ”ATS-elimen aukioloaikoina UAS-toiminta alueella on sallittua ainoastaan ilmaliikennepalvelun tarjoajan luvalla.
        EFHK UAS A -vyöhykkeen sivurajojen ulkopuolella lennättäminen esteen läheisyydessä (enintään 50 m vaakasuoralla etäisyydellä) esteestä on kuitenkin sallittua kaikkina aikoina, ja esteen ylittäminen enintään 15 metrillä on sallittua esteestä vastaavan yksikön pyynnöstä.”

        Siis saako lentää vai ei?!?


    • Anonyymi

      Samat säännöt vain kuin lentokoneille ja helikoptereille, miten lähellä saa lentää yksityisalueita.

      • Anonyymi

        Eikös yksityisalueen ilmatila ole yleisessä ilmailukäytössä? Vai kunnioittaako mediheli minun tontin rajoja?


    • Anonyymi

      Olisi kohtuullista, että dronella saisi lentää vain valtion maiden yläpuolella Metsähallitukselta ostetun luvan perusteella alle 100 metrin korkeudella merenpinnasta (MSL) mutta vähintään 150 metrin korkeudella maanpinnasta (AGL).

      Lennosta tulee kuuluttaa megafonilla lähiseudun ihmisille ja eläimille. Kunnasta haetaan lupa, joka hinnoitellaan kunnan taloudellisen tilanteen mukaan.

      Lennätysalue tulee merkitä lippusiimoilla vähintään viikkoa ennen aiottua lennätysaktia.

      • Anonyymi

        Meinasin rekisteröityä mutta mutta sehän maksaa, ihme rahastusta. Harmi, nyt on jatkettava kuten aikaisemminkin...


    • Anonyymi

      Minulla on pikkuinen DJI Mavic Air.
      Käytin sitä 2018 Inarijärvellä kaksi kertaa ja
      kerran mökillä Kauhajoella ottaakseni ilmakuvan.
      Viime vuonna eli 2019- 2020 se ei käynyt kertaakaan ilmassa.
      Pari kertaa kämpässä ohjelmiston päivitin.

      EN MAKSA !!!

      Mitä p...eleen kuluja nämä aiheuttaa - ei muuta kuin rekisteröinnit jää tekemättä.

      • Anonyymi

        Mie perustin drone-ampulanssin tänne Helsinkin Vuosaareen. Kantavuus 30kiloo, toimii jäältä, suora lentoyhteys Vuosaaresta Mogadishun kaupungin sairaalaan, kolmen välilaskun taktiikalla. Sain KELAsta ja Virheiltä tähän kehitystukea 79 miltsiä / kolme kuukautta, joten ny om hyvä pisnis.

        Hiihaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mie perustin drone-ampulanssin tänne Helsinkin Vuosaareen. Kantavuus 30kiloo, toimii jäältä, suora lentoyhteys Vuosaaresta Mogadishun kaupungin sairaalaan, kolmen välilaskun taktiikalla. Sain KELAsta ja Virheiltä tähän kehitystukea 79 miltsiä / kolme kuukautta, joten ny om hyvä pisnis.

        Hiihaa.

        Piti hankkii tuulensuojus, ettei kumihuulet tärise turbulenssissa. Miltsi lisää fyffee Virheiltä?


    • Anonyymi

      Trafille tärkeintä koko hommassa oli nimenomaan päästä rahastamaan käyttäjiä.

      Koko puljun päädoktriini on hankaloittaa ja rahastaa kaikkea liikkumista.

      Ihmiset eivät edes huomaisi tai jäisi kaipaamaan jos koko byrokratialaitos lakkautettaisiin.

      Kuinkahan monta sataa ihmistä siellä miettii päivät pitkät jotain liikennemerkin ulkoasua tai jotain uutta maksua..?

      • Anonyymi

        Täysin samaa mieltä, taas uusi hallituksen temppu jolla rahastetaan veronmaksajia mitä typerimmällä syyllä. Mutta hei kyllähän se meidän suomalaisten tehtävä on auttaa maahanmuuttajia ja tarjota heille elatus tukea, vai mitä. Siis ainakin jos nykyisiltä päättäjiltä kysytään...


    • Anonyymi

      Ja vieraslajit tapetaan surutta, niin kuin kaikki harrastukset.

    • Anonyymi

      120 m merenpinnasta vai Sallan tuntureista ?

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6263
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4006
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2416
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1413
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe