Esikoululaisen uhma

väsynyt taistelija

Olen tässä joutunut erikoisen tilanteen eteen. Kuusivuotiaalla tytölläni on mahdoton uhma. En tiedä mitä tehdä,voimat loppuu loputtomaan taisteluun. Kaikki mitä pyydän tai käsken tekemään tai toimimaan niin vastaus on ei,en haluu.Ja sisarus kateuttakin meiltä löytyy,kolmevuotiaalle pikkusiskolleen hän osaa olla hyvin ilkeä. En tiedä joutuuko uhmakas käytös huomion hakemisesta vaiko mielen osoituksesta. Kun isä on töiden takia viikkoja pois.
Voimat loppuu ainaiseen komentamiseen ja taisteluun.Lahjomaan en ole vielä ruvennut,mutta mielessä on käynyt.

13

1321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pxi

      mutta asiallisena. murrosiässä sama meno, mutta
      muksu vaikeampi.

      tsemppiä

    • lapsenpiika

      Olin ylioppilaskesänäni eräässä perheessä piikomassa. Heillä oli juuri tuon ikäinen tyttö ja nuorempi poika, joita paimensin. Tytön piti ominpäin käydä eskarissa (matka oli lyhyt), mutta useasti
      hän kääntyikin takaisin milloin milläkin tekosyyllä
      ja yritti jäädä kotiin lorvimaan. Hän oli sietämättömän itsetietoinen pikkupimu, jota oli melko mahdoton saada ruotuun. Arvelenpa, että omasikin sairastaa tuota tytöille niin ominaista
      uhmaa, vaikuttaa samanlaiselta tapaukselta. Kyllä
      se menee ohitse, kun koulu alkaa, tulee muuta
      ajateltavaa (toivoisin). Seuraava kierros onkin
      sitten edessä 11-12:n ikäisenä.
      Ehkä sinun kannattaisi ottaa häntä enemmän huo-
      mioon, kokeile vaikka vedota hänen isosiskon ase-
      maansa jossakin asiassa, joka koskee pikkusiskoa.
      Älä vaan tee sitä virhettä, että huomioit pienempää enemmän tyyliin "me ei olla sun kaa, kun et osaa käyttäytyä". Anna vähän vastuuta ja katso
      mitä tapahtuu. Sano vaikka, että olet itse nyt
      kovin väsynyt, etkä jaksa tehdä jotakin, ehdota
      että tyttö tekisi. Jos ei tee, niin älä sinäkään
      tee. Kun tytön on tingittävä saavutetuista eduistaan, niin luulisin hänen muuttuvan pikkuhiljaa yhteistyökykyisemmäksi.

      • höpöhöpö

        Jos toisen kirjoittajan kokemus perustuu eskarityttöön ja tämän nuorempaan veljeen, on aika hataraa väittää eskarilaisen käytöstä "tyttöjen taudiksi". 6-vuotiaalla on ns. "ensimmäinen murrosikä", joka toisilla näkyy juuri uhmakkuutena ja toisilla ei ilmene mitään tavallisesta poikkeavaa käytöstä. Surkeaa jos täytyy ajatella noin sukupuolirajoitteisesti. Toivottavasti ette sentään pojan tullessa "ekaan murrosikään" ajattele että pojat on poikia, antaa uhmata.

        Joillakin uhmakkuuteen yhdistyy vielä oidipaaliset "oireet", eli tyttö on äidilleen kenkku ja isälle kuin pikku enkeli. Kaikki tämä kuuluu tiettyyn kehityskauteen ja kun yhteisistä pelisäännöistä pidetään kiinni, eikä uhman takia anneta erivapauksia (MUTTA ei myöskään rankaista liikaa!) niin kaikki menee kyllä ohitse yleensä ekaluokkaan mennessä. Muistakaa, ettei lapsi "huvikseen" uhmaa ja "temppuile", vaan on itsekin HÄMMENTYNYT tilanteesta.

        Voimia lapsien kanssa, muista että 6-vuotiaasi elää pienen lapsen ja melkein koululaisen vaiheiden murroksessa ja on hämmentynyt. Älä pidä häntä liian isona, 6-vuotiaskin haluaa olla toisinaan "pieni lapsi" etenkin jos hänellä on pikkusisaruksia.


      • höpöhöpö
        höpöhöpö kirjoitti:

        Jos toisen kirjoittajan kokemus perustuu eskarityttöön ja tämän nuorempaan veljeen, on aika hataraa väittää eskarilaisen käytöstä "tyttöjen taudiksi". 6-vuotiaalla on ns. "ensimmäinen murrosikä", joka toisilla näkyy juuri uhmakkuutena ja toisilla ei ilmene mitään tavallisesta poikkeavaa käytöstä. Surkeaa jos täytyy ajatella noin sukupuolirajoitteisesti. Toivottavasti ette sentään pojan tullessa "ekaan murrosikään" ajattele että pojat on poikia, antaa uhmata.

        Joillakin uhmakkuuteen yhdistyy vielä oidipaaliset "oireet", eli tyttö on äidilleen kenkku ja isälle kuin pikku enkeli. Kaikki tämä kuuluu tiettyyn kehityskauteen ja kun yhteisistä pelisäännöistä pidetään kiinni, eikä uhman takia anneta erivapauksia (MUTTA ei myöskään rankaista liikaa!) niin kaikki menee kyllä ohitse yleensä ekaluokkaan mennessä. Muistakaa, ettei lapsi "huvikseen" uhmaa ja "temppuile", vaan on itsekin HÄMMENTYNYT tilanteesta.

        Voimia lapsien kanssa, muista että 6-vuotiaasi elää pienen lapsen ja melkein koululaisen vaiheiden murroksessa ja on hämmentynyt. Älä pidä häntä liian isona, 6-vuotiaskin haluaa olla toisinaan "pieni lapsi" etenkin jos hänellä on pikkusisaruksia.

        vaan kolmas.


      • elähuua

        jos et nyt pidä pintaas, on vaikeaa kun tyttö on murkku. Pidä ittes tiukkana ja asiallisena, vaadi ja kehoita. Pidä puolesi älä sorru huutamaan, ei auta.


      • Lapsenpiika
        höpöhöpö kirjoitti:

        vaan kolmas.

        Nythän puhuttiin juuri tytöistä, joten miksi en saisi nimittää (näkymättömissä lainausmerkeissä)
        tuollaista käytöstä tyttöjen taudiksi? Minulla kun
        ei ole kokemusta samanikäisistä pojista, eikä kai
        ole keskustelun aloittajallakaan. Hyvä, että jollakulla on, kuten esim. sinulla. Ajatteluni ei
        välttämättä ole sukupuolisidonnaista, mutta juurihan
        itsekin kirjoitat miten TYTÖT reagoivat tuossa ekassa murrosiässä, äidille kenkkuillaan ja isille
        flirttaillaan. Oletkos tavannut poikaa, joka tekisi
        samoin? Eikös olekin sukupuolisidonnaista!


      • höpöhöpö
        Lapsenpiika kirjoitti:

        Nythän puhuttiin juuri tytöistä, joten miksi en saisi nimittää (näkymättömissä lainausmerkeissä)
        tuollaista käytöstä tyttöjen taudiksi? Minulla kun
        ei ole kokemusta samanikäisistä pojista, eikä kai
        ole keskustelun aloittajallakaan. Hyvä, että jollakulla on, kuten esim. sinulla. Ajatteluni ei
        välttämättä ole sukupuolisidonnaista, mutta juurihan
        itsekin kirjoitat miten TYTÖT reagoivat tuossa ekassa murrosiässä, äidille kenkkuillaan ja isille
        flirttaillaan. Oletkos tavannut poikaa, joka tekisi
        samoin? Eikös olekin sukupuolisidonnaista!

        Joo-o. Toki kirjoitin, miten TYTÖT reagoivat tuossa iässä, kun aloittajan "probleemana" oli kerran tyttö. Pojilla on ihan vastaavaa käytöstä kyllä, kokemuksesta tiedän, se vaan menee päinvastoin tyttöjen käytöksen kanssa. Eli POJAT kenkkuilevat isille, tytöt äidille. Näin. Oliko niin vaikeaa ymmärtää?


    • oodi

      Kuusivuotias elää ns. esimurrosikää, jossa lapsesta "kuoriutuu" reipas koululainen. Eli 6-vuotias kerjää helposti huomiota kiukuttelemalla ja kiusaamalla pienempiä sisaria. Tämänikäiset ovat myös erittäin herkkiä esim. pillahtavat itkuun pienestäkin syystä. Tuntuu, että kehitys olisi taantunut tässä vaiheessa. Anna lapsesi olla pieni lapsi vielä hetken, sillä kohta hän on jo reipas koululainen.

    • Saisitko sen vanhemman sisaruksen tekemään jotain "aikuisten asioita"? Kauppaan rahat mukana hakemaan pari purkkia maitoa tai jos uskallat jättää hoitamaan sitä nuorempaa vaikka vain siksi aikaa kun viet roskapussin? Jos sanot, että osaisitko tehdä tämän, kun itse en ehdi? Pelkäätkö että se tekee oikeasti jotain pahaa nuoremmalle?

      • väsynyt taisteluun

        Täytyypä kokeilla. Ongelma taitaa myös se että pikkusiskolla on cp-vamma.Isompi kokee jäävänsä syrjään kun äidillä ja pikkusiskolla on omaa ohjelmaa sillä aikaa kun hän on esikoulussa. Tarkoitin ohjelmalla fysioterapiaa 3ketraa viikossa. ja Isäkin on ulkomailla viikot töiden takia.


      • väsynyt taisteluun kirjoitti:

        Täytyypä kokeilla. Ongelma taitaa myös se että pikkusiskolla on cp-vamma.Isompi kokee jäävänsä syrjään kun äidillä ja pikkusiskolla on omaa ohjelmaa sillä aikaa kun hän on esikoulussa. Tarkoitin ohjelmalla fysioterapiaa 3ketraa viikossa. ja Isäkin on ulkomailla viikot töiden takia.

        että teette jotain fysioterapeutilla jotain hirveän kivoja juttuja, joista hän jää paitsi? Kateutta? Voisitko ottaa isomman lapsen joskus mukaan?


    • Lissu

      Meillä myös ollut tytön kanssa samanlainen tilanne. Olen yksinhuoltaja ja olin jo aivan voimaton. Sain neuvon, että olisin kummankin (poika 7.v ja tyttö 6 v.) kanssa kahdestaan joka päivä n. 20 minuuttia, ja lapsi saa päättää mitä tehdään yhdessä. Ei kuitenkaan telkkaria eikä pleikkaria yms. Ja kyllä siitä on apua ollut. Anna siis lapsellesi aikaa ja huomiota, vaikka et aina meinaisi ehtiäkään!

    • Anonyymi

      Esipassi, aikuiset ihmiset on poliisi laitoksen pihassa,koira etupenkillä.
      Asian takana on hyvin vakavia asioita.
      Toivottavasti tämä jää pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 109
      2118
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1986
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe