Minulta ette saa pois kokemusta

Uskon_kokemuksia

Saan onneksi iloita, että kokemuksia kukaan ei voi minulta ottaa pois. Se usko, joka minulla on, sen kautta saan pelastuksen taivaan kotiin.

Viime vuosina on ollut kipuilua myös siitä seurakunnasta, jossa olisi hyvä käydä. Olen ikäni käynyt Esikoislestadiolaisten seuroissa ja olen saanut kokea hyvää myös sitä kautta. Olen saanut uskon iloa myös sitä kautta. Olen saanut tuntea iloa syntein anteeksisaamisesta ja siitä armosta, jonka kautta olen taivaan perillinen.

Kun uusi yhdistys perustettiin, nimittäin Esikoiset ry, rupesi minulla käymään epäilyksiä myös siitä että onko uskoni oikealla perustuksella. Monilla asioilla perusteltiin, miksi esikoislestadiolaisten uskon perusteet ovat väärin. Lähdin uuden yhdistyksen mukaan, seuroissa olen ollut mukana. Olen kuunnellut esikoisten seuroja eri paikkakunnilta.

Aikani siellä käytyäni rupesin huomaamaan myös sen, että Esikoisten parissa on lähtenyt alkuperäinen ääni muuttumaan. Ei kuulu enää ääntä täydellisestä opista. Jumalan armosta puhutaan paljon ja taas paljon. Mutta ääni ei ole enää kaksiteräinen. Ihmisen syntisyydestä ei ole enää puhuttu samalla lailla kuin ennen.

Esikoisten seuroissa sanotaan joo, että ihminen on omalta puolelta syntinen, mutta Jeesuksen sovintotyön kautta suuresta armosta saa pelastuksen. Tämä on totta, sitä en kiellä. Sen olen itse saanut kokea, että tämäkin on totta.

Ihmisen tulee kuitenkin katua syntiä, jotta Jumalan armo on hänessä vaikuttava. Ihmisen tulee taistella syntiä vastaan, joka lihassa on. Ei syntinen omasta voimasta taistele syntiä vastaan vain Jumalan voimalla uskon hedelmänä.

Esikoisten seuroissa olen huomannut myös että hirveän usein ei ole tarvetta käydä toisilta pyytämässä todistusta syntein anteeksisaamisesta. Saarnan päätyttyä ei ole tarve mennä ystävien ja saarnaajien kaulaan ja pyytää todistusta. Uskomalla todistuksen sanaan saa uskon vahvistusta siihen, että Jumalan suuri armo kuuluu myös minulle syntiselle. Jumalan Sana on saarnan aikana haavoittanut minua. Olen kokenut itseni syntiseksi. Haluan kuulla todistuksen myös siitä että Jumalan armo kuuluu minulle.

Tätä edellisen kappaleen loppua en ole saanut kokea Esikoisten parissa. Sitä olen aiemmin kuitenkin saanut kokea Esikoislestadiolaisessa seurakunnassa ja saanut siitä voimaa. Saanut voimaa uskon elämässä. Ei uskoa seurakuntaan vaan uskoa Jumalaan ja Hänen Poikansa armotyöhön, jonka hän on minun takia tehnyt.

Olen huomannut myös, että maailmallisuus ja lihalliset synnit tulevat julkisiksi Esikoisten parissa. Korut lisääntyy ja naisilla hiusten pituus lyhenee. Vaatetus ei enää ole niin Kristityn esikuvan mukaista. Maailmalliset tapahtumat ovat tulleet luvallisemmiksi.

Palasin takaisin Esikoislestadiolaisten seuroihin ja olen saanut taas tuntea hyvää Herrasta. Sain sen vapauden takaisin, joka minulla on ollut aikaisemmin. Pyhän Hengen kautta saarnattu Jumalan Sana kaikuu edelleen voimallisena. Edelleenkin tapaan syntisiä Jumalan lapsia sunnuntaisin seuroissa, jota en Esikoisissa niin nähnyt.

Itse en saanut Esikoisista voimia ja apua uskon elämässäni. Kehotan kaikkia siellä kokouksissa käyviä miettimään ja pohtimaan sitä, mitä on saanut sieltä kautta.

Onko sinulla varmuus siitä että sinulla on elävä usko sydämelläsi? Jos kuolisit nyt, onko sinulla olo, että taivaaseen on matkasi? Onko sinulla taistelu syntiä ja omaa lihaa vastaan?

Ja nämä ovat kokemuksia joita minulla on. Niitä ei voi kukaan minulta ottaa pois. Jos vähättelet taas näitä kokemuksiani, silloin sinulla on jotain omalla kohdallasi sellaista, jota haluat peitellä.

Ole avoin ja tutki itseäsi. Onko sinulla kaikki hyvin?

38

766

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ettäsellaistataas

Kerro hiukan siitä ainoasta tärkeästä asiast a eli kuinka uudestisynnyit Jumalan Pyhän Hengen työnä?

Siihen ei tarvitse sekoittaa minkään nimisiä porukoita koska synnyttäjä on Jeesus Pyhän Hengen kautta, siis miiten on?

muuten tuo toisten kauloista todistuksen pyytäminen on ihan tarpeetonta paitsi siinä tapauksessa että on jotain todella rikkonmut lähimmäsitä vastaan, ja toinen tapaus se että se lähimmäisesi aikoo sinut pelastaa !

kai sen nyt ymmärrät ettei missään mailmalla uskovilla ole moisia kaulatapoja vai pantako se oikeastaan oliskin, kaulapanta.

• vakavastivaanotat

Kuuleppas nyt "ettäsellaistataas"!

Se vain on arvokas ja hyvänä pidetty tapa ollut ja on vieläkin.
        Siinä moni ehkä epävarmuuttakin tunteva saa lisää vahvuutta ja tulee ikäänkuin vastaan synnin anteeksi saamiseksi.

Kaiken lisäksi saat hyvän ja turvallisen mielen, kokeileppa joskus. Edellyttäen että olet tunnon alla.

Kirjoitelmastasi päätellen kaipaat kuitenkin jotain. Ehkä se on juuri mainittu asia.

• totuusvapauttaa
        vakavastivaanotat kirjoitti:

Kuuleppas nyt "ettäsellaistataas"!

Se vain on arvokas ja hyvänä pidetty tapa ollut ja on vieläkin.
        Siinä moni ehkä epävarmuuttakin tunteva saa lisää vahvuutta ja tulee ikäänkuin vastaan synnin anteeksi saamiseksi.

Kaiken lisäksi saat hyvän ja turvallisen mielen, kokeileppa joskus. Edellyttäen että olet tunnon alla.

Kirjoitelmastasi päätellen kaipaat kuitenkin jotain. Ehkä se on juuri mainittu asia.

Eli täysin sielullinen j aopittu tapa jost aon sittemmin tullu tpikkuhiljaa ihan pakollinen koska muuten se turvallinen mieli jää saamatta, vaikka todellisuudessa uudestisyntyneellä on aina turvallinen mieli jonka antaa Pyhä Henki, eikä naapurin tauno!

luopukaa siis omatekoisista hurskaustempuista ja tutkikaa mikä on todellista Jumalan hengestä kumpuavaa eikä isien perinteistä.

• EiMitäänPakkoa
        totuusvapauttaa kirjoitti:

Eli täysin sielullinen j aopittu tapa jost aon sittemmin tullu tpikkuhiljaa ihan pakollinen koska muuten se turvallinen mieli jää saamatta, vaikka todellisuudessa uudestisyntyneellä on aina turvallinen mieli jonka antaa Pyhä Henki, eikä naapurin tauno!

luopukaa siis omatekoisista hurskaustempuista ja tutkikaa mikä on todellista Jumalan hengestä kumpuavaa eikä isien perinteistä.

Pakollinen? Kuka pakottaa?

• saamennäitseensäkin
        EiMitäänPakkoa kirjoitti:

Pakollinen? Kuka pakottaa?

voi kuule kunhan hiukan mietit asiaa niin sinulle selviää kuka se pakottaa, yritä!

voit samalla miettiä miksi minun ei ole ikänäni kenenkänkaulasta hakea mitään todistusta yhtään mihinkään, vaikka olen tai juuri siksi, uudestisyntynyt jo kauan sitten.

kuka pakottaa olemaan ilman kravattia, Jumalako sen tekee, mieti?

• PaljonOnnea
        saamennäitseensäkin kirjoitti:

voi kuule kunhan hiukan mietit asiaa niin sinulle selviää kuka se pakottaa, yritä!

voit samalla miettiä miksi minun ei ole ikänäni kenenkänkaulasta hakea mitään todistusta yhtään mihinkään, vaikka olen tai juuri siksi, uudestisyntynyt jo kauan sitten.

kuka pakottaa olemaan ilman kravattia, Jumalako sen tekee, mieti?

’Joka pesty on, ei tarvitse muuta kuin että jalat pestään’, olet sinä hyvin selvinnyt, onnittelut!

• ÄläEksyKristitty

Muuttuihan se siltä osin, että lapinluottamuksen ja saarnamiehiin uskomisen tilalle tuli ehdoton luottamus Jeesukseen Kristukseen. Pysymme ev.lut. kirkon piirissä toimivana herätysliikkeenä. Ja lähetyskäsky otettiin nyt tosissaan. Lähetit vievät esikoisissa Jeesusta Kristusta, muka erehtymättömän ja ainoan oikean lestadiolaisuuden sijasta.

Eroja siis on. Mitään paineita esikolisilla ei ole painostaa ketään pois sellaisesta liikkeestä, jonka henkilö kokee hengelliseksi kodikseen.

Päin vastoin siis, kun monilla esikoislestadiolöaisilla, joilla on kyltymätön tarve osoittaa että Jeesus Kristus on erehtynyt, sovittaessaan koko maailman synnit ja luvatessaan vanhurskauden jokaiselle joka häneen uskoo.

• ylänappikiinni

Partaa ja viiksiä ei esikoislestadiolaisuudessa suvaita koska se on maailman menon mukaista koreilua ja syntiä. Parturissa mies saa käydä ja kammata hiukset jopa jakaukselle! Sehän on miesten koreilua!
      Ihmetyttää että eri puolilla päätä kasvavat karvat ovat leuassa ja nenän alla syntiä. mutta päälaella kasvat eivät ole! Loogista olisi, että vaadittaisiin miehiltä kalju pää, niin olisi helpompi erottaa markkinoillakin ja julkisilla paikoilla ainoat oikeat eläväuskoiset miehet .
      Vaaraa sekoittua suruttomiin kaljupäihin ei olisi, jos vain muistetaan pitää paidan ylänappi kiinni.

• muitaeimutta

hauskaa jos itseäsi huvittaa

• kannatanoikeutta

Sinä tunnustit anonyymisti uskoasi Esikoislestadiolaiset ry. yhdistykseen ja lapinvanhimpiin.
      Onko siitä loppupeleissä sinulle mitään hyötyä? Paavali on tunnustanut uskonsa oikealla nimellään, kuten muutkin apostolit. He eivät kirjoittaneet j todistaneet uskoaan nimimerkillä kuten sinä.
      Häpeätkö tunnustaa itsesi maailman edessä esikoislestadiolaiseksi, joka kumartaa lappiin päin?

• Aina_ei_aukea

Et aivan tainnut ymmärtää tekstistä ydinsanomaa. Ei siis pelastusta ole jonkin yhdistyksen kautta. Aloittaja kirjoittaa, että yhdistyksessä nimeltä Esikoiset hän ei ole voinut olla, koska siellä syntiä ei enää saarnata nimeltä ja tavat muuttuvat maailmallisemmaksi. Hän kirjoitti taas, että yhdistyksessä nimeltä Esikoislestadiolaiset hän tunsi olonsa turvalliseksi, koska siellä synti on edelleen nimeltä mainittu ja ihminen saa tuntea itsensä syntiseksi ja sitä kautta saa Jeesuksen sovintotyön osakseen uskomalla sen omalle kohdalleen.

• mitäsyntejä

No. Kerropa mitä syntejä esikoisten seuroissa ei enää saarnata synneiksi, mutta esikoislestadiolaisten seuroissa saarnataan edelleen synneiksi?

• miestensormus

Miesten vihkisormus on esikoislestadiolaisuudessa edelleen kadottava synti.

• erhbgvn
        miestensormus kirjoitti:

Enempi sormuksen käyttämättömyys on vanha, jo vuosikymmenten takaa muodostunut käytäntö.
        Tuskin se ketään kadottaa, vaikka pitäisikin sitä nimettömässä.

Sen enempää esikoisissa kuin es.lestoissakaan.

• HetiHeti
        miestensormus kirjoitti:

Kerro heti nimi, joka näin on sanonut!!

• miestensormus kirjoitti:

Ei kuulu Raamattuun on vain sanottu synti.
        Siitä on pitkä matka kadottavaan syntiin.
        -

• reiskako
        HetiHeti kirjoitti:

Kerro heti nimi, joka näin on sanonut!!

Joo, se oli joku saarnaaja, en muista nyt nimeä olisko ollut Reiska

• Mahdollisesti! Reiska tietenkin
        muistatteko tuhlaajapojan Isää
        joka sanoi pankaa sormus hänen
        käteensä, ja tuokaa ne parhaat vaatteet.
        -

• Viisastelua
        padasjoenukko kirjoitti:

Mahdollisesti! Reiska tietenkin
        muistatteko tuhlaajapojan Isää
        joka sanoi pankaa sormus hänen
        käteensä, ja tuokaa ne parhaat vaatteet.
        -

Teuta, nyt on kysymys eri asiasta, tiedät kyllä!

• UskoIhmisiinKielletty
        mitäsyntejä kirjoitti:

No. Kerropa mitä syntejä esikoisten seuroissa ei enää saarnata synneiksi, mutta esikoislestadiolaisten seuroissa saarnataan edelleen synneiksi?

Synniksi ei voi mitään saarnata. Mikäli Raamattu ei jotkain selkeästi synniksi todista se ei ole syntiä eikä se synniksi tule kenekään lakihenkisen "saarnaamisella".

Nämä synniksi saarnaamiset ovat ainoastaan esikoislestadiolaisten keno rakentaa omaa vanhurskauttaan, kun eivät Kristuksen sovintouhrin täydelliseen sovintoon usko.

Perusasia on, etteivät he usko Jeesukseen Kristukseen, jonka täydellinen uhri on jo annettu, koko maailman kaikkien ihmisten puolesta, vain USKO tähän uhriin tarvitaan.

He uskovat (poikkeuksiakin toki on) yhdistykseensä ja sen lakihenkisiin johtajiin,
        - muiden komentelijoihin ja vaatijiin.

Liike meni täysin metsään 1980 luvun lopulla, lakihenkisten henkilöiden vallattua Jellivaaran paavin paikan liikkeessä.

• kuinkas_on
        erhbgvn kirjoitti:

Enempi sormuksen käyttämättömyys on vanha, jo vuosikymmenten takaa muodostunut käytäntö.
        Tuskin se ketään kadottaa, vaikka pitäisikin sitä nimettömässä.

Sen enempää esikoisissa kuin es.lestoissakaan.

tuo oli oma päätelmäsi, mutta entä mitä sanoavat sepot?

• JokuTuntomerkki

Aloittajalle suuri kiitos, näin ollaan täälläkin koettu ja nähty!

• Bhjkll

Jumalalle kiitos. Olen niin odottanut teitä rakkaita matkaystäviä, että tulkaa takaisin. Teitä odotetaan..

• Tapasiparantanut

En kans oikeen jaksa uskoa nuihin uusiin esikoiset ry n pyrkyri saarnamiehiin eräskin äijä kävi avioliittonsa alkuaikoina huoraamassa milloin missäkin. Tuskin on tuntoihinsa noistakaan tullut,jonkinlaisen omanparannuksen tehny ja onnekseen tuollaiset ryöttäsynnit sentään jättänyt. NYt ollaan niin neekeriä että.
      JOteski tollaset reppanat säälittää.

• Huomaatko

Et voi täällä riepotella kenenkään syntejä, olipa kysymyksessä es.lest., esikoiset tai kuka tahansa muu...nyt kyllä jouduit itse syntiin!

• HeikoillaJäilläOvat
        Huomaatko kirjoitti:

Et voi täällä riepotella kenenkään syntejä, olipa kysymyksessä es.lest., esikoiset tai kuka tahansa muu...nyt kyllä jouduit itse syntiin!

Kaikki konstit on käytössä esikoisten mustamaalausprojektissa.

Paholainen orjineen on kokonaan unohtanut Kristuksen jossa syntisten kaikki synnit on iankaikkisesta annettu anteeksi USKON KAUTTA HÄNEN NIMEENSÄ.

Koko aika siis kuluu hukkaan näissä tuntemattomien ihmisten oletettujen syntien luetteloinnissa. Syntejä ei näet ole, koko velka on maksettu.

Pahimmasta tapauksessa tulee itselle iankaikkinen vahinko, kun Jeesus Kristus ei ole näille toisten tuomitsijoille kirkastunut Vapahtajaksi ja heidän omien syntiensä sovittajaksi.

• ÄlkääUskokoValeita

apasiparantanut 22.10.2018 22:46

"En kans oikeen jaksa uskoa nuihin uusiin esikoiset ry n pyrkyri saarnamiehiin eräskin äijä kävi avioliittonsa alkuaikoina huoraamassa milloin missäkin. ..."

Helppohan se on vallehdella nimettömänä netissä ... "eräskin heistä". Että kehtaatkin sinä tekopyhä saasta.

• Niin ja vaikka se olisi tottakin , ei sitä tule levitellä missään.
        -

• ÄlkääKristitytEksykö
        padasjoenukko kirjoitti:

Niin ja vaikka se olisi tottakin , ei sitä tule levitellä missään.
        -

Jeesukseen uskovien synnit on sovitettu. Joka ei tätä usko, ei hän ole kristitty, tai nimikristitty on, mutta ei tunne häntä, Jeesusta Kristusta, jonka ruumiin ja veren uhrilla Jeesukseen uskovien synnit on sovitettu. Maallisesti ajatellen mikäli joku rikos on tehty, niin sen sovittaminen ja korjaaminen kuuluu tekijälle ja on uhriksi joutuneen ja tekijän välinen asia. Ei siis sivullisten asia.

Hekumallistahan se on muiden synneistä tehdä parannusta, erityisesti silloin kun ei tajua sitä että tuomitessaan toisen tuomitseekin itsensä. Hirveä huuto esikoisista jotka muka koittavat riistää joltakin hänen kokemuksensa. Sehän on täysin valetta, esikoisissa ei nimittäin olla riistämässä keneltäkään uskoa tai kokemuuksia pois.

Mutta kun esikoislestadiolainen on, joille tällainen Kristuksen ja syntien sovituksen riistäminen pois toisilta, on keskeinen "uskoon" liittyvä asia, niin he ovat täysin vauhkoina, ettei vain heiltä kukaan riistäsi.

• enautuas
        padasjoenukko kirjoitti:

Niin ja vaikka se olisi tottakin , ei sitä tule levitellä missään.
        -

niin juuri, kiitos taas kerran Padasjoelle!

• kannatanoikeutta

Tuossa ylempänä joku huokaili että esikoisten saarnaaja oli käynyt vieraissa, eli tehnyt huorin. Hän itse ja esikoislestadiolaisten kaikki saarnaajat ovat tehneet huorin katsomalla himokkaasti seuroissakin toisen miehen aviopuolisoa. Liha on heikko. Kaikki me miehet ollaan siis tehty huorin, esikoislestadiolaisia ja esikoisia myöten.

• KetäSäHuudatAvuksesi

kannatanoikeutta kirjoitti 23.10.2018 13:38

Juuri näin, sinä olet tajunnut mitä synti on.

Ja kristinuskon sanoma on, että Jeesus Kristus syntyi ihmiseksi maailmaan, kärsimään viattomana meidän syntisten ragaistuksen KUOLEMAN. Näin hän teki Jumnalan tahdon, ja sovitti kaikkien ihmisten synnit Jumalan kanssa. USKO johon me kristityt uskomme kiinnittyy KOKONAAN tähän sovitukseen, sen täydelliseen epäilemättömään uskomiseen että Jeesus on minun syntini sovittanut ristillä Golgatalla. SE ON TÄYTETTY!!! Eikä hän ainoastaan kuollut, vaan hän myös nousi ylös kuolleista.

Ihmiset uskovat keksittyjä höpinöitä (ihmisoppeja) siksi, kun he eivät ota Raamattua käteensä ja lue mitä JUMALA sanassaan meille ilmoittaa.

Room. 10:1-13

Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että he pelastuisivat. Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan;sillä kun he ...

***) ... eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, ...

... eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle.

***) Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.

Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on siitä elävä.

Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: "Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" se on: tuomaan Kristusta alas, tahi: "Kuka astuu alas syvyyteen?" se on: nostamaan Kristusta kuolleista.

Mutta mitä se sanoo? ...

.. "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi";

***) se on se uskon sana, jota me saarnaamme. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".

Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
      ***) Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".

• 7283945

Joka luulee, ettei tuomitseminen ole synti, joutuu petetyksi. Toisen tuomitsija tulee itse tuomittua, tarkoittaa, että saa kadotustuomion, ellei tee parannusta.

• voinko_uskoa

Armo ei kuulu synnin rakastajillle, kuolleen uskon tunnustajille tai omanvanhurskauden ihmisille. niinkö se vaan on? Eli vain me esikoislestadilaiset ja vain siis todellakin me voimme täysin rinnoin kertoa kaikille, että vain me menemme taivaaseen, muut helvettiin? Kaidan tien taapertajalta toivon jotain kommenttia, ja ilman Luther-lainauksia, jos mahdollista. Omaa ajatustaan kaipaan.

• Anonyymi

Eivätkö esikoislestadiolaiset juuri rakasta syntiä, jota sitten toisiltaan anteeksi anovat? Ja sitten tuntevat itsensä niin ainoina oikeina taivaaseen menijöinä seurojen lopussa hetken niin parempina ihmisinä kuin maailman suruttomat?Eriseurasta puhumattakaan.

Älä nyt vaitonainen ala omaa oppiasi esittämään, vaan vastaa kysymyksiin. Entisenä ko lahkolaisena olet avainasemassa vastaamaan.

• Omavanhurskaus on todellakin sokaissut Esikoislestadiolaisen liikkeen vastuunkantajat ("hengellinen hallitus").

Aina vaan pahemmaksi menee nyt, kun liikkeestä tuli evankelisluterilaisesta kirkosta riippumaton vapaakirkko, ilman minkäänlaisia kirkollisia puitteita.

Kirkon perustaminen edellyttäisi näet ensiksikin yhteiskunnallista laillistamista, rekisteröitymällä kauppa ja rekisterihallituksen sääntäjen mukaiseksi vapaakirkoksi. Puhujien koulutus sakraalisiin tehtäviin, yms.

• Kyllähän syntien anteeksianominen on tärkeä asia. JOs esimerkiksi on varastanut toiselta omaisuutta, vihannut tai panetellut lähimmäisiään, onhan se hyvä kun käy pyytämässä anteeksi.

Esikoislestadiolaisuudessa tämä ei tapahdu kuitenkaan näin, vaan puhujien kauloilla anotaan anteeksi tietyn rekvisiitan mukaisia "syntejä", välittämättä lainkaan todellisista synneistä, kuten muiden kristittyjen pilkkaamisesta ja tuomitsemisesta, sekä toisten kristittyjen karttamisesta rakastamattomuuden vuoksi. Liikkeessä vallitsee tietty epäjärjestys, esimerkiksi soittokoneet on syntiä muille paitsi kouluissa opettajina toimiville. Tai ruukkukukka muuttuu synniksi, ylitettyään asuinhuoneen kynnyksen. Ihan tällaisia sairaita ihmisoppeja kuten tuo "hengellinen" hallituskin esimerkiksi. Käytännössä sääntöjä nikkaroiva junttaporukka, joka määräilee muille ryhmään kuuluville mikä on syntiä ja mikä ei. Ei noudata maamme lakeja, etc.

• Anonyymi

Eikä kikkelijutuista sinunkaan nuoruudessasi voinut ajatellakaan puhuttavan.
        Toista näyttää olevan nykymenon aikaan, haloo!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      73
      3305
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2353
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1879
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      31
      1861
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1431
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1381
    7. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      25
      1286
    8. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1286
    9. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1197
    10. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1197
    Aihe