Muuttuvat metsästysajat

Tulipahan mieleen kun tässä on jo muutamat vuodet totutetltu aina muuttuviin hirvenmetsästys ja kanalinnustus aikoihin että miksi ei olisi yksinkertaisempaa lakia että kaikki on sallittuja metsästettäviä ympäri vuoden MUTTA tarkista aluekohtaiset vuosittaiset metsästysajat elokuun alussa netistä tai metsästäjä lehdestä.
Periaatteessahan nyt esim kanalinnustus aika ei ole aika vaan ajat määritellään joka vuosi uudelleen. Samoin hirvieläinjahdit. Piti moneen kertaan tällekin kaudelle tarkistaa koska saa pyytää mistä ja mitä ja milloin.
Tuotakin on rustattu vuosittain aina uudestaan jostakin päästä aikaistuvaksi tai pidennettäväksi että tuskin ensi vuonnakaan osaa vanhojen tapojen mukaan metälle lähteä ilman tietojen päivitystä netistä.

Onhan se positiivista että ajat eivät ole kiveen kirjoitettuja vaan laji kohtaisesti voidaan tiettyjä lajeja joko pyytää pidempään, lyhyemmän aikaa tai rauhoittaa toistaiseksi.
Vesilinnuissahan tätä outoa taantumaa on jatkunut vuosikaudet tuhansien järvien maassamme jonka luulisi lättänokkia elättävän mutta näkyy olevan jo sillä mallilla että liekkö heinäsorsa kohta ainoa pyydettävä. Ja miksi ei olisi vaikka vain muutaman vuoden ainoa metsästettävä. Onhan tietyt vesilintulajit esim jouhisorsa, heinätavi, lapasorsa jo paikoin niin alhaisissa kannoissa että suuremman riistaeläimen ollessa kyseessä näiden pyynti vaatisi jo valtion pyyntiluvan uhanalaisuuteensa johtuen.

Reilusti petopainotteista saisi riistanhoidollisesti ajatkin olla ja esim joku tai joitakin petolintulajeja voisi hyvinkin nostaa jo metsästettävien joukkoon.
Varislinnuista naakan rauhoituksen poisto oli jo kerrankin joku positiivinen seikka näissä asioissa eikä kaikki rauhoitetut mene automaattisesti tiukan suojelun piiriin vaikka kanta hipoisi jo miljoonissa.
Kanalintu kanta näytti todella positiivisia merkkejä tänä syksynä lapissa. Lintuja oli ilmestynyt kuin tyhjästä viime vuoteen nähden joten jos ensikesä on vähääkään yhtä suosiollinen vuoden päästä aletaan olemaan taas ainakin pohjoisessa pian kannanvaihtelu huipussa. Siellä näkyy vielä vaihtelu pelaavan siinä missä eteläisessä ja keskisessä-suomessa lintukanta on aina tasaisen alhainen tai keksinkertainen sanotaanko muuttumatta juuri niistä lukemista mitä esim lapisssa kanta on ollessaan aallonpohjassa mutta se on enemmän luonnon olosuhteista (voimakas metsätalous ja soiden ojitukset) kuin muista tekijöistä kiinni.

0

144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
        Haapavesi
        82
        1369
      2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
        Maailman menoa
        66
        1144
      3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
        Maailman menoa
        199
        1140
      4. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
        Maailman menoa
        207
        1136
      5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
        Ikävä
        12
        1029
      6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
        Ikävä
        103
        983
      7. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
        Ikävä
        68
        906
      8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
        Ikävä
        124
        846
      9. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
        Ikävä
        123
        778
      10. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
        Ikävä
        77
        755
      Aihe