Yleinen käsitys on, että taajaman ulkopuolella hybridijärjestelmästä ei sitten juuri etua olekaan. Maantiellä ei jarrutusenergiaa pääse akkuun varastoimaan ja käytännössä auto kulkee melkein pelkästään bensan voimalla.
Tämän käsityksen TM:n testi kuitenkin kumosi. Lexus oli myös maantiellä 79 kilometrin keskinopeudella ja tasaisen nopeuden kulutuksillaan selvästi paras, kaikilla nopeuksilla.
Leike Tekniikan Maailmasta:
"Mikä sitten hybridistä tekee taloudellisen myös maantieajossa?
Vastaus on bensamoottorin niin sanottu Atkinson työkierto, jossa imuventtiili sulkeutuu tavanomaista myöhemmin. Lyhyemmällä puristustahdilla saavutetaan pienemmät kaasunvaihdon energiahäviöt ja pakokaasujen lämpötila madaltuu. Koska hybridiautossa huipputeho saavutetaan sähkö- ja polttomoottorin yhteistyöllä, voi polttomoottorin optimoida mahdollisimman vähän tasaisella kuormituksella kuluttavaksi.
Vaikka siis pienet bensaturbot ovat taloudellisia tien päällä verrattuna vanhanaikaisiin isoihin bensamoottoreihin, on hybridi vieläkin taloudellisempi."
Toyotan hybridi säästää paljon maantieajossakin
11
155
Vastaukset
- tojon.hybridit.vanhoja
Taas piruparka kierrättää näitä monia vuosia vanhoja juttuja kun tylsä mieli ei pysy kehityksen perässä eikä muutenkaan pysty tuottamaan uutta tekstiä.
Paljon tuoreempi tältä vuodelta kertoo että muut ovat kehittyneet, tojo ei.
Autohulluissa ajettiin kulutusvertailu 80 kmh tasaisella nopeudella.
Ocu TSI 4,2
Golf TSI 4,4
Auris hybrid 4,7
Lisäksi Auriksen harmina oli kova rengasmelu ja suuri mittarivirhe. Saman ohjelman pidemmällä testilenkillä tojon surkea kuskinpenkki sai kuskin kiemurtelemaan kun yritti etsiä parempaa asentoa ettei menisi selkä paskaksi.
Kaikki Tojon vakio-ominaisuudet tulivat hyvin esille.
oetas löytää jotain muuta kuin näitä iänikuisia kierrätyksiä. Vai eikö löydy älyllistä kapasiteettia siihen? Vai olisiko niin että Tojo on jäänyt niin jalkoihin ettei löydy mitään tuoreempaa oikeaa artikkelia? - TotuusOnTämä
Tuon testin jälkeenhän Toyota on nostanut tuon moottorin hyötysuhteen huiman korkealle eli se on nyt 40 Prosenttiin. Toyotan Atkinson työkierrolla oleva bensiinimoottori on hyötysuhteeltaan maailman paras. 40% polttoaineesta käytetään liike-energian tuottamiseen. Siihen ei pysty edes dieselmoottorit.
Myös polttomoottorin parina toimiva hybridijärjestelmä on kokenut myös täydellisen uudistumisen ja sähkömoottori on aiempaa huomattavasti tehokkaampi.
Tässä vielä vanhalla hyötysuhteella ajettu testi:
Mikään auto, eikä mikään moottori voita Toyotan hybridiä millään ajokilometrimäärällä kulutuksen ja verojen pienuudessa. Katso linkistä aukeavan sivut taulukot sivun alalaitasta kohdasta: "Polttoainekulut ja verot €/100 km"
https://tekniikanmaailma.fi/hybridit-vastaan-modernit-polttomoottorit/- ACT.lepuuttaa
Tuo juttu on päivätty 3.11.2010. Tosi vanhaa kamaa ja tuo 1.2 TSI ei ole edes perheen pihein.
Vuonna 2018 mitatussa vertailussa sekä 1.4TSI ja 1.5TSI olivat pihimpiä maantiellä ja moottoritiellä kuin Toyotan hybridi.
- kaasua.kk-maksulla
"Mikään auto, eikä mikään moottori voita Toyotan hybridiä millään ajokilometrimäärällä kulutuksen ja verojen pienuudessa. "
Vaikka jätetään ladattavat pois niin jäljelle jää kaasuautot jotka pieksevät tojon hybridit mennentullen ja palatessa. Ja ero kasvaa koko ajan kun kilometrit lisääntyvät. Vaikka ei edes käyttäisi kiinteää kuukausimaksua kaasulle. - bensatojot
Tojon hybridit ovat 100% bensalla käyviä autoja. Oikeasti ympäritöystävälliset autot ottavat virtaa valtakunnan verkosta tai käyvät paljon puhtaamalla kaasulla.
- mitäPenttiHolistiTähän
Tuollaisessa normitoimittajan sekalaisessa maantieajossa Auris hybrit 6,4litraa ja Skoda octavia 1,4l turbo vei 6,1 litraa Autohullujen testissä.
Lisäksi Testaaja sai Auriksen kanssa selkänsä kipeäksi ja oli testilenkin jälkeen todella väsynyt kovaan meluun ja fyysisesti uupunut kun joutui koko matkan ohjastamaan ja keskittymään pitämään Toyotaa kaistojen välissä.
Että tässä hyvää todellista dataa kenttäolosuhteista - ÄläValehtele
Auriksen painavin ja suurin malli kulutti TM:n 60.000 km:n testin aikana keskimäärin 5,5 l/100 km. (TM 2014). Pienempi malli kuluttaa paljon vähemmän. Muutakaan tekstiäsi ei ole kirjoitettu missään. Ei tuo ei ole tietoa vaan valetta.
Siinä totuus.- faktoja_unohtamatta
Paitsi että kaikki mitä kirjoitit on valhetta!
TM:n käyttötestissä oli pienikorisin Auris eli 1,8 Hybrid Active.
Tuon pienempää Auris Hybridiä ei ole olemassakaan!
Käyttotestin keskikulutus oli 5,6l/100km! Vaikka ero 5,5 litraan on pieni, on 5,5l kuitenkin selvä valhe ja osoittaa se ja 1. väittämäsi sinun luotettavuudesta keskustelukumppanina kaiken tarvittavan.
https://tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/asteikko_issues/issue86/page297420/79d5fac6ccaf580fa6c2187f0cbe0d33.jpg
- Yhdenkoonauris
"Pienempi malli kuluttaa paljon vähemmän. "
Mikäköhän on se pienempi Auris? - turha.ihmetellä
Säästäähän se, kun nopeusmittari näyttää jo 80 km/h nopeudella 6-7 km/h liian vähän uusilla renkaillakin.
- turha.ihmetellä
....siis liikaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833288
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli352639- 612258
Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.732239Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512181Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1102153Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.191927- 621904
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv201859- 861632