Valmet 802 lopetti käynnistymisen. Startatessa kuuluu vain naksahdus. Akun jännite on 14,3 V, akun kengät puhtaat ja strttimoottorin liittimet kiinni ja puhtaat. Onko vika itse starttimoottorissa vaiko missä?
Vain naksahdus startatessa
22
2904
Vastaukset
Missä tilanteessa ja mistä jännite on mitattu
Niin
Mittaustietoa ei ole kuulunut.
Kaksi henkilöä ja normaali yleismittari nin asia selviää.
Vaihtoehto laadukas muistiin merkitsevä yleismittari hauenleukapäillä nin asia selviää yksin.
Näin se menee. On myös turvallista
14.3 volttia on lataujännitearvo käyvässä koneessa.. Sillä ei ole mitään merkitystä tässä asiassa.
- Menovesi
Lähdetään ajatuksesta että akku on kunnossa samoin sähköliitokset, tällöin vika ilmeisesti käynnistyssolenoidissa kun kosketuspinnat palaneet Tuonkin vian voi testata, mutta kokeilu on vaarallinen jos traktorin vaihde on kytkettynä niin traktori lähtee liikkeelle startatessa, tapaturman vaara on ilmeinen.
Siis, yhdistä kuvan solenoidin kohdat joissa on mutterit, mieluiten kupari tai messinki esinellä. Yhdistäminen on hetkellinen, siis vain yhdistetään hetkeksi. Jos tällöin kone käynnistyy on vika juuri tuossa solenoidissa.
Kuten sanoin, vaihde vapaalla, käsijarru päälle, lisäksi huomioitava kipinöinnistä aiheutuva tulipalon vaara.
VAROVAISUUTTA .
https://aijaa.com/1G7E1j- merkkejäavaruudesta
Solenoidia voi varovasti napauttaakin vaikka puukalikalla tai vasaralla.. jolloin yleensä toimii.
- Ei_käynnisty_noin
Startti vaan pyörii tyhjää.
- Kunttajussi
Saattaa se vika olla siellä kytkinpolkimen turvakatkaisijassa, eli Valluissahan pitää kytkinpoljin olla pohjassa, että starttaa. Vanhemmissa se taitaa olla vaide vapaalla, asento. Molempien oikkuilusta on kokemusta. Joten tuo kannattaa ensin varmistaa, toki tuolloinkin lähtee käyntiin kun startin päästä viilalla yhdistää navat. Tuolla em. konstilla yksi isäntä pääsi hengestään , kun vaihde päällä, ja mezzo "käveli" pään yli ja takaraivo meni murskaksi. Joten varovaisuutta peliin.
- Mökkimarza
Akun jännite mitattu seisovasta koneesta, koska ei käynnisty. Otin starttimoottorin irti ja kokeilin penkissä syöttämällä akkuvirtaa paksulla kaapelilla. Kun maadoitus oli kytketty, johdin johdontkällä virtaa herätevirtanapaan kuului naksahdus kun ratas liikahti taakse mutta ei pyörähtänyt. Onko startin hiilet tai ankkuri entiset?
Seisovassa koneessa akussa ei voi olla yli 14 v jännitettä ellet just ole sitä irroittanut laturista.
Kerro ensin millainen startti sulla on kyseessä. Tyypit kyljestä.
802 voi olla ainakin 10 erilaista tarvikekäynnistintä.
Kun startin tyyppi on tiedossa jos sulla on se viilapenkissä'(parempi olis kokonaisuus tutkia jos laitat sen takaisin paikalleen) voi antaa sulle ohjeet mitä teet.
- Mökkimarza
Startti on 28 80 LUCAS 18S. 12 V.
Latasin akun ennen mittausta. Silloin se näytti 14,3 V. Nyt mittauksessa 13,9 V.- Mökkimarza
Löytyi maalauksen alta numero 77027A. Polttoaineen syötössä on ongelmia syksyisin. Tankin tyhjennys muutaman kerran auttaa. Olen kuullut että sähkötoiminen siirtopumppu syöttäisi tasaisemmin jolloin ilmaustarve vähenee?
Rivipumpussa lukee England, muuta tyyppimerkintää ei näy. Onko tuo startin numero startissa vai solenoidissa ?
Ruiskutuspumpussa on kyllä tyyppikilpi, metalliosassa josta paineputket lähtee suuttimille.- A-siantuntija
Mökkimarza kirjoitti:
Löytyi maalauksen alta numero 77027A. Polttoaineen syötössä on ongelmia syksyisin. Tankin tyhjennys muutaman kerran auttaa. Olen kuullut että sähkötoiminen siirtopumppu syöttäisi tasaisemmin jolloin ilmaustarve vähenee?
Rivipumpussa lukee England, muuta tyyppimerkintää ei näy.Näissä 802:ssa valluissa on Simms/Minimec ruiskutuspumput, niinkuin kaikissa senaikaisissa 02 ja 03 sarjalaisissa valluissa. Poikkeuksena 70-luvun puolivälin jälkeen , jolloin toimitusvaikeuksien takia mm:ssa 502 ja 702 varustettiin osaksi tsekkiläisellä PAL-pumpulla. PAL-pumppu olikin sitten oma juttunsa ja mieliharmi.
Niin
Kyllä on tiedossa mitkä pumput ja startit siellä kuuluu olla.
Kyselen näitä tyyppejä vaan monasti siksi että onko siellä oikeesti joku tilanne päällä vai leikkiikö siellä joku.
Pal pumpun ongelmista on paljon väärää tietoa liikkeellä. Millaisia tietoja sulle on kerrottu tai mitä olet kokenut. ??- A-siantuntija
Senioridieselasentaja kirjoitti:
Niin
Kyllä on tiedossa mitkä pumput ja startit siellä kuuluu olla.
Kyselen näitä tyyppejä vaan monasti siksi että onko siellä oikeesti joku tilanne päällä vai leikkiikö siellä joku.
Pal pumpun ongelmista on paljon väärää tietoa liikkeellä. Millaisia tietoja sulle on kerrottu tai mitä olet kokenut. ??Kokemusta SR-360 puimurista ja siinä olevasta Pal-pumpusta. Ensinnäkään tämän 3-syl. moottori ei ollut ripeästi käynnistymässä tuolla ruiskutuspumpulla. Samaan aikaan rinnan vertailussa V-500 ja V-502 Simms/Minimec- pumpulla. Oli eroa kuin yöllä ja päivällä käynnistyvyydessä. Lisäksi tämä Sampon pumppu alkoi kusemaan ylivuotoputkesta mpö:ä, johtuiko se siitä, kun puimuri seisoo sen 10-11kk:ta vuodessa. Pääsikö jotain kumiosaa kuivumaan pumpusta vai miten? No Valmetin huoltomies tr:n huollonyhteydessä vaihtoi osia pumppuun. Em. huoltomies sanoi kyllä suoraan näistä Pal-pumpuista, että ovat toisen luokan tavaraa, ettei niistä ole muutakuin harmia, verrattuna Simms/Minimeciin. No se on taakse jäänyttä elämää. Näissä nykytraktoreissani on Boschin rivipumput, eikä harmittomampaa voisi olla. Verrattuna siis vielä Simms/Minimeciin.
Hei
Historiasta olet hyvin jäljillä
Tästä Motorpal ruiskutuspumppujen asiasta olen kirjoittanut jo aiemminkin tälle palstalle ja pyytänyt kellä näitä on eri laitteissa tarkistamaan joitakin juttuja. Nimenomaan peruskoneiden osalta, ei pumpuista. Yhtään vastausta ei tullut. Mielenkiintoista vaikka ongelmia on paljon.
Eivät kuitenkaan kaikki johdu pumpusta.
En avaa tätä enää enempää ainakaan aluksi kun tämän.
Mitatkaa pumpulle tulevan puhtaan polttoaineen paine eri tilanteissa.
Se nousee useissa rakenteissa liian korkealle.
Tämä paine vaikuttaa o renkaiden välissä pumpun täytöspuolella.
Eivät pidä ja polttoaine valuu alas nokka-akselikoteloon ja siitä ulos.
Syytetään o renkaita????? EI ne ihan parhaita ole, osa dieselkorjaamoistakin korvaa ne paremmalla laadulla.
Varsinainen syy on kuitenkin muualla. Selviää helposti ajattelemalla ja päättelemällä.
Kysynkin palstalaisilta, saatteko selville. ? Vinkki järjestelmästä puuttuu useasti yksi ratkaiseva komponentti kokonaan.
- jupules
otat eturenkaan irti ja vettä tankkiin heti käynnistyy
- Mökkimarza
Joo, hyvin onnistui. Jos sinulla on vastaavia ongelmia, laske renkaista ilma pois ja laita ilmaa tankkiin, niin lähtee lentoon.
Tarkistappa startin numerot jotain puuttuu tai on väärin.
Mistä ostit toimittajan osanumero.
Sulla tais olla myös se ilmaongelma 802 traktorissa.
Annappa ruiskutuspumpun tyyppi.- Mökkimarza
Kiitos asiallisista vastauksista. Startti toimii taas. Nyt on polttoaineen syöttöhäiriöiden korjaus. Minulle on kahdelta taholta kerrottu, että sähkötoiminen polttoaineen siirtopumppu pienentää ilmausongelmia. Pumpun voisi mahdollisesti asentaa ennen alkuperäistä pumppua. Onko kokemuksia?
- A-siantuntija
Kokemusta ei ole kuin henkilöautosta, jossa oli piilevä sähkövika liittimessä, joten sitten voi varautua niihinkin. Maalaisjärkeni sanoo, että joutuuhan se sähköpumppukin yhtälailla imemään sen polttoaineen. Ettei se ongelma sillä välttämättä poistu, jos imupuolella on vuoto. Joten edelleenkin ne imupuolen liitokset ja putkien kunto on avainasemassa. Pitäisi olla sähkö uppopumppu siellä tankissa, niin homma voisi olla teoriassa siinä. Vaan sitä ajatusta kun ei ole vielä ilmeisesti toteuttanut kukaan. Taikka Valmetin tankki pitää saada ylemmäksi konepeiton alle, niin ilmavaivat imupuolelta poistuu tai ainakin vähenee. Tuossa em. Sampo puimurissa ei ollut koskaan ilmavaivoja, kun tankki oli n. 0,5 metriä ylempänä kuin koko ruiskutuspumppu oheislaitteineen.
- Tämmöstä_tällä_kertaa
Onhan niitä sähköpumppuja ja hyvin toimivat. Meilläkin on Fordissa alhaalla olevan tankin päällä sähköpumppu, ja ilmavuoto on on teoriassakin mahdollinen vain siinä imuputken pätkässä tankin sisältä pumpulle. Muuten koko systeemissä on pieni ylipaine, ja se näkyis vuotona ulospäin, jos vuotoa olis. Niissä vanhemmissa Valluissahan ne imupuolen ilmavaivat on hyvinkin yleisiä, ja sähköpumppu on siihen vaivaan "lopullinen ratkaisu".
- Minullesattui
Ei olut 802 vaan 602 jolla aikoinaan ajoin noukinvaunulla AIV:tä. Oli jo aika iso kuorma, ja sattui karhosta niin iso heinämälli noukkimeen että kone sammui. No sitten vaan kytkin alas ja vaihdekin vapaalle, mutta silti vain naks naks ja naks kun yritin startata. Onneksi en ehtinyt hälyttää starttiapua muualta kun keksin, että voimanotto oli edelleen päällä, ja että eihän se startti jaksanut mitään kun olisi pitänyt voimanoton ja nivelakselin välityksellä pyörittää koko noukinvaunua, jolla oli niin sanotusti pala kurkussa. Heti starttasi kun älysin panna voimanoton kytkimen alas.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387715Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381935Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4879Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33793