Halvin lentokoulutus

C-152koulukoneena

Vertailen mielenkiinnosta kouluttajia, joilla on monia eri tyyppisiä koneita. Nelipaikkaista Piperia, kaksipaikkaista Cessnaa, mutta nelipaikkaisella peruskoulutuksen jälkeen et heti tarvitsisi lisäkoulutusta. Jos haluat lennättää siis vaikka sukulaisia. Toisaalta minulle on kerrottu, että esim. C-152 -mallilla kouluttavien lentokoulujen kustannukset ovat todella pieniä. Tämän tyypin koneessa ei ole huolto-yllätyksiä ja polttoainekulutkin ovat noin puolet nelipaikkaisiin verrattuna. Olen luulossa, että C-152 on minulle sopivin koulukone ja sen jälkeen noin tunnin lentokoulutus suurempaan.

4

313

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peter__T

      lennonopettajana olen pitkälti samaa mieltä siinä, että jos tärkein kriteeri lentokoulun valinnassa on hinta, kannattaa kouluttautua C-152:lla.

      Mitä taas tulee kulutukseen, aloittaja oli väärässä. Jos 4-paikkainen C172 tai PA28 kuluttaa noin 32 l/h, C152:n kulutus on lähempänä 24 litraa. Se on 75%, ei 50%.

      Jos esim. PPL-kurssi on lennetty C152:lla, voin vakuuttaa lennonopettajana, että tarvitaan selvästikin enemmän kuin 1 tunti, että 4-paikkaisella Piperilla tai Cessnalla lentäminen on taloudellista ja turvallista. Paljon toki riippuu myös koneiden varustuksesta. useimmissa C152.ssa on analogiset mittarit ja monissa 4-paikkaisissa on jo enemmän lasiohjaamoita käytössä.

      Kyse ei ehkä niinkään ole penkkien lukumäärästä kuin poisoppimisesta "helposta lentelystä" siirryttäessä enemmän "flying by numbers" -ympäristöön. Tästä voin sanoa omaavani ensi käden kokemusta. Suoraan oppilaan suusta kuultuna. "On tää vaan NIIN erilaista lentämistä kuin mopo-Cessnalla". Eikä suinkaan huonompaan suuntaan.

      Mutta, ollaksemme uskollisia aloitusviestille, Cessna152:lla saat lupakirjan halvemmalla kuin C172:lla tai PA28:lla. Ja lentäjä osaa sen jälkeen lennellä sitä C152sta. Lentämisen opettelu alkaa sitten siirryttäessä vaativampiin koneisiin, vaativampaan avioniikkaan ja matkalentoihin.

    • Faktankaivaja

      Kilpailuta ja ota halvin. Niin kaikki tekee ja hyvä tulee. Aina.

    • cavalierseul

      Jos pystyt tekemään lupakirjasi lennonopettajan menojen mukaan epäsäännöllisesti, ja konetyypillä ei ole merkistystä, suosittelen Faktankaivajan ehdottamaa metodia.
      Itse tein lupakirjani Cessna 152- konetyypillä ja yhdyn Peterin kommentteihin: tunnin lisäkoulutus ei riitä isomman konetyypin tyypitykseen.
      Minulla henkilökohtaisesti tavoitteeni on tehdä mittarilentokelpuutus tulevaisuudessa ja nyt hiukan kaduttaa etten valinnut esim. Constellan PA28 konetta, jolle olen lentänyt tyypit myöhemmin ja jolla olisin saanut mittarilentämiseen erinomaiset valmiudet jo PPL-koulutusvaiheessa.
      Mutta vain itse tiedät mitä haluat lupakirjaltasi. Jos tavoitteesi ovat pidemmällä, 1000-2000 euron lisäinvestointi PPL-koulutusvaiheessa voi maksaa itsensä monikertaisesti takaisin myöhemmin.

    • cgm

      Minusta peruslentokoulutuksessa on tärkeintä oppia käyttämään sitä ulkona näkyvää horisonttia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      167
      3468
    2. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      15
      2136
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      223
      1490
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1251
    5. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1221
    6. 37
      1131
    7. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1073
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      136
      1031
    9. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      1004
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      41
      1000
    Aihe