Halvin lentokoulutus

C-152koulukoneena

Vertailen mielenkiinnosta kouluttajia, joilla on monia eri tyyppisiä koneita. Nelipaikkaista Piperia, kaksipaikkaista Cessnaa, mutta nelipaikkaisella peruskoulutuksen jälkeen et heti tarvitsisi lisäkoulutusta. Jos haluat lennättää siis vaikka sukulaisia. Toisaalta minulle on kerrottu, että esim. C-152 -mallilla kouluttavien lentokoulujen kustannukset ovat todella pieniä. Tämän tyypin koneessa ei ole huolto-yllätyksiä ja polttoainekulutkin ovat noin puolet nelipaikkaisiin verrattuna. Olen luulossa, että C-152 on minulle sopivin koulukone ja sen jälkeen noin tunnin lentokoulutus suurempaan.

4

323

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peter__T

      lennonopettajana olen pitkälti samaa mieltä siinä, että jos tärkein kriteeri lentokoulun valinnassa on hinta, kannattaa kouluttautua C-152:lla.

      Mitä taas tulee kulutukseen, aloittaja oli väärässä. Jos 4-paikkainen C172 tai PA28 kuluttaa noin 32 l/h, C152:n kulutus on lähempänä 24 litraa. Se on 75%, ei 50%.

      Jos esim. PPL-kurssi on lennetty C152:lla, voin vakuuttaa lennonopettajana, että tarvitaan selvästikin enemmän kuin 1 tunti, että 4-paikkaisella Piperilla tai Cessnalla lentäminen on taloudellista ja turvallista. Paljon toki riippuu myös koneiden varustuksesta. useimmissa C152.ssa on analogiset mittarit ja monissa 4-paikkaisissa on jo enemmän lasiohjaamoita käytössä.

      Kyse ei ehkä niinkään ole penkkien lukumäärästä kuin poisoppimisesta "helposta lentelystä" siirryttäessä enemmän "flying by numbers" -ympäristöön. Tästä voin sanoa omaavani ensi käden kokemusta. Suoraan oppilaan suusta kuultuna. "On tää vaan NIIN erilaista lentämistä kuin mopo-Cessnalla". Eikä suinkaan huonompaan suuntaan.

      Mutta, ollaksemme uskollisia aloitusviestille, Cessna152:lla saat lupakirjan halvemmalla kuin C172:lla tai PA28:lla. Ja lentäjä osaa sen jälkeen lennellä sitä C152sta. Lentämisen opettelu alkaa sitten siirryttäessä vaativampiin koneisiin, vaativampaan avioniikkaan ja matkalentoihin.

    • Faktankaivaja

      Kilpailuta ja ota halvin. Niin kaikki tekee ja hyvä tulee. Aina.

    • cavalierseul

      Jos pystyt tekemään lupakirjasi lennonopettajan menojen mukaan epäsäännöllisesti, ja konetyypillä ei ole merkistystä, suosittelen Faktankaivajan ehdottamaa metodia.
      Itse tein lupakirjani Cessna 152- konetyypillä ja yhdyn Peterin kommentteihin: tunnin lisäkoulutus ei riitä isomman konetyypin tyypitykseen.
      Minulla henkilökohtaisesti tavoitteeni on tehdä mittarilentokelpuutus tulevaisuudessa ja nyt hiukan kaduttaa etten valinnut esim. Constellan PA28 konetta, jolle olen lentänyt tyypit myöhemmin ja jolla olisin saanut mittarilentämiseen erinomaiset valmiudet jo PPL-koulutusvaiheessa.
      Mutta vain itse tiedät mitä haluat lupakirjaltasi. Jos tavoitteesi ovat pidemmällä, 1000-2000 euron lisäinvestointi PPL-koulutusvaiheessa voi maksaa itsensä monikertaisesti takaisin myöhemmin.

    • cgm

      Minusta peruslentokoulutuksessa on tärkeintä oppia käyttämään sitä ulkona näkyvää horisonttia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      20
      4395
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      3214
    3. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3107
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      44
      2417
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

      Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      81
      1216
    6. Miellytänkö sinun silmää?

      Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1079
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

      Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      56
      1054
    8. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      237
      1043
    9. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

      Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      368
      1019
    10. Alex ja Sanna taas Bilderberg-kokoukseen

      Kansainvälinen parivaljakkomme on taas yhdessä siellä missä tapahtuu. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/09eda060-635e
      Maailman menoa
      139
      893
    Aihe