Halvin lentokoulutus

C-152koulukoneena

Vertailen mielenkiinnosta kouluttajia, joilla on monia eri tyyppisiä koneita. Nelipaikkaista Piperia, kaksipaikkaista Cessnaa, mutta nelipaikkaisella peruskoulutuksen jälkeen et heti tarvitsisi lisäkoulutusta. Jos haluat lennättää siis vaikka sukulaisia. Toisaalta minulle on kerrottu, että esim. C-152 -mallilla kouluttavien lentokoulujen kustannukset ovat todella pieniä. Tämän tyypin koneessa ei ole huolto-yllätyksiä ja polttoainekulutkin ovat noin puolet nelipaikkaisiin verrattuna. Olen luulossa, että C-152 on minulle sopivin koulukone ja sen jälkeen noin tunnin lentokoulutus suurempaan.

4

338

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peter__T

      lennonopettajana olen pitkälti samaa mieltä siinä, että jos tärkein kriteeri lentokoulun valinnassa on hinta, kannattaa kouluttautua C-152:lla.

      Mitä taas tulee kulutukseen, aloittaja oli väärässä. Jos 4-paikkainen C172 tai PA28 kuluttaa noin 32 l/h, C152:n kulutus on lähempänä 24 litraa. Se on 75%, ei 50%.

      Jos esim. PPL-kurssi on lennetty C152:lla, voin vakuuttaa lennonopettajana, että tarvitaan selvästikin enemmän kuin 1 tunti, että 4-paikkaisella Piperilla tai Cessnalla lentäminen on taloudellista ja turvallista. Paljon toki riippuu myös koneiden varustuksesta. useimmissa C152.ssa on analogiset mittarit ja monissa 4-paikkaisissa on jo enemmän lasiohjaamoita käytössä.

      Kyse ei ehkä niinkään ole penkkien lukumäärästä kuin poisoppimisesta "helposta lentelystä" siirryttäessä enemmän "flying by numbers" -ympäristöön. Tästä voin sanoa omaavani ensi käden kokemusta. Suoraan oppilaan suusta kuultuna. "On tää vaan NIIN erilaista lentämistä kuin mopo-Cessnalla". Eikä suinkaan huonompaan suuntaan.

      Mutta, ollaksemme uskollisia aloitusviestille, Cessna152:lla saat lupakirjan halvemmalla kuin C172:lla tai PA28:lla. Ja lentäjä osaa sen jälkeen lennellä sitä C152sta. Lentämisen opettelu alkaa sitten siirryttäessä vaativampiin koneisiin, vaativampaan avioniikkaan ja matkalentoihin.

    • Faktankaivaja

      Kilpailuta ja ota halvin. Niin kaikki tekee ja hyvä tulee. Aina.

    • cavalierseul

      Jos pystyt tekemään lupakirjasi lennonopettajan menojen mukaan epäsäännöllisesti, ja konetyypillä ei ole merkistystä, suosittelen Faktankaivajan ehdottamaa metodia.
      Itse tein lupakirjani Cessna 152- konetyypillä ja yhdyn Peterin kommentteihin: tunnin lisäkoulutus ei riitä isomman konetyypin tyypitykseen.
      Minulla henkilökohtaisesti tavoitteeni on tehdä mittarilentokelpuutus tulevaisuudessa ja nyt hiukan kaduttaa etten valinnut esim. Constellan PA28 konetta, jolle olen lentänyt tyypit myöhemmin ja jolla olisin saanut mittarilentämiseen erinomaiset valmiudet jo PPL-koulutusvaiheessa.
      Mutta vain itse tiedät mitä haluat lupakirjaltasi. Jos tavoitteesi ovat pidemmällä, 1000-2000 euron lisäinvestointi PPL-koulutusvaiheessa voi maksaa itsensä monikertaisesti takaisin myöhemmin.

    • cgm

      Minusta peruslentokoulutuksessa on tärkeintä oppia käyttämään sitä ulkona näkyvää horisonttia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      26
      2446
    2. paras asia kaivatussasi?

      ❤️‍🔥
      Ikävä
      114
      2076
    3. Vihaan sua todella paljon.

      Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      121
      1732
    4. Syitä välttelyyn

      En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      45
      1557
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1497
    6. Miksi kaivattunne

      ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1075
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      123
      1044
    8. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      975
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      967
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

      Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      949
    Aihe