Vertailen mielenkiinnosta kouluttajia, joilla on monia eri tyyppisiä koneita. Nelipaikkaista Piperia, kaksipaikkaista Cessnaa, mutta nelipaikkaisella peruskoulutuksen jälkeen et heti tarvitsisi lisäkoulutusta. Jos haluat lennättää siis vaikka sukulaisia. Toisaalta minulle on kerrottu, että esim. C-152 -mallilla kouluttavien lentokoulujen kustannukset ovat todella pieniä. Tämän tyypin koneessa ei ole huolto-yllätyksiä ja polttoainekulutkin ovat noin puolet nelipaikkaisiin verrattuna. Olen luulossa, että C-152 on minulle sopivin koulukone ja sen jälkeen noin tunnin lentokoulutus suurempaan.
Halvin lentokoulutus
4
323
Vastaukset
- Peter__T
lennonopettajana olen pitkälti samaa mieltä siinä, että jos tärkein kriteeri lentokoulun valinnassa on hinta, kannattaa kouluttautua C-152:lla.
Mitä taas tulee kulutukseen, aloittaja oli väärässä. Jos 4-paikkainen C172 tai PA28 kuluttaa noin 32 l/h, C152:n kulutus on lähempänä 24 litraa. Se on 75%, ei 50%.
Jos esim. PPL-kurssi on lennetty C152:lla, voin vakuuttaa lennonopettajana, että tarvitaan selvästikin enemmän kuin 1 tunti, että 4-paikkaisella Piperilla tai Cessnalla lentäminen on taloudellista ja turvallista. Paljon toki riippuu myös koneiden varustuksesta. useimmissa C152.ssa on analogiset mittarit ja monissa 4-paikkaisissa on jo enemmän lasiohjaamoita käytössä.
Kyse ei ehkä niinkään ole penkkien lukumäärästä kuin poisoppimisesta "helposta lentelystä" siirryttäessä enemmän "flying by numbers" -ympäristöön. Tästä voin sanoa omaavani ensi käden kokemusta. Suoraan oppilaan suusta kuultuna. "On tää vaan NIIN erilaista lentämistä kuin mopo-Cessnalla". Eikä suinkaan huonompaan suuntaan.
Mutta, ollaksemme uskollisia aloitusviestille, Cessna152:lla saat lupakirjan halvemmalla kuin C172:lla tai PA28:lla. Ja lentäjä osaa sen jälkeen lennellä sitä C152sta. Lentämisen opettelu alkaa sitten siirryttäessä vaativampiin koneisiin, vaativampaan avioniikkaan ja matkalentoihin. - Faktankaivaja
Kilpailuta ja ota halvin. Niin kaikki tekee ja hyvä tulee. Aina.
- cavalierseul
Jos pystyt tekemään lupakirjasi lennonopettajan menojen mukaan epäsäännöllisesti, ja konetyypillä ei ole merkistystä, suosittelen Faktankaivajan ehdottamaa metodia.
Itse tein lupakirjani Cessna 152- konetyypillä ja yhdyn Peterin kommentteihin: tunnin lisäkoulutus ei riitä isomman konetyypin tyypitykseen.
Minulla henkilökohtaisesti tavoitteeni on tehdä mittarilentokelpuutus tulevaisuudessa ja nyt hiukan kaduttaa etten valinnut esim. Constellan PA28 konetta, jolle olen lentänyt tyypit myöhemmin ja jolla olisin saanut mittarilentämiseen erinomaiset valmiudet jo PPL-koulutusvaiheessa.
Mutta vain itse tiedät mitä haluat lupakirjaltasi. Jos tavoitteesi ovat pidemmällä, 1000-2000 euron lisäinvestointi PPL-koulutusvaiheessa voi maksaa itsensä monikertaisesti takaisin myöhemmin. - cgm
Minusta peruslentokoulutuksessa on tärkeintä oppia käyttämään sitä ulkona näkyvää horisonttia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli204395Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm103214Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403107IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm442417Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas811216- 791079
- 561054
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2371043Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3681019Alex ja Sanna taas Bilderberg-kokoukseen
Kansainvälinen parivaljakkomme on taas yhdessä siellä missä tapahtuu. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/09eda060-635e139893