hokkus-fokkus

taivaspaikka

Jokos on kertynyt käyttökokemuksia uudesta Focuksesta? -Tuo 1,5 litrainen 150hv automaatti bensakone on kyllä alkanut kovasti kiinnostaa. Nythän viikonloppuna farkkukin on eka kertaa esittelyssä liikkeissä, joten pitänee käydä mulkaisemassa ja polkaisemassa.

28

498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaiSuolestaKysytNeuvoa

      Justhan noita vasta on saanut, ei varmaankaan kovin syväluotaavia kokemuksia vielä löydy keltään.
      Talven jälkeen kannattaa kysyä uudelleen kun on ajettu puoli vuota talven olosuhteissa.

    • anteeksi_

      No sitä minä jo arvelin, ettei täältä kannata mitään kysellä. Pahan mielen vain saa.

    • Ettänäin

      Juuri sain perjantaina alle wagonin 1,0 125hv titanium A8 automaatilla. Täytyy sanoa, että on todella hyvä ja hiljainen ajaa. Kokemusta tosin vasta 270km, mutta ei voi kun kehua ajettavuutta ja hiljaisuutta. Toistaiseksi tuo automaatti on ollut positiivinen kokemus. Vaihtaa pehmeästi ja huomaamattomasti. Pehmeyden osalta laatikko ei ehkä parhaimmillaan kunnon reippaassa ajossa koska silloin hätäisempi kuski varmaan kaipaa täsmällisempiä vaihtoja mitä tämmönen perinteinen momentinmuunnin laatikko tarjoaa, mutta itse pidän vaihteiston toiminnasta kovasti. Varusteita on hyvin. Led ajovaloissa näyttäisi riittävän valotehoa erittäin kivasti joten niitä voi suositella perinteisten halogeenien sijaan. Mukautuva vakionopeudensäädin hyvä varuste, mutta tuosta älykkäästä toiminnosta en pidä joka siis säätää liikennemerkkien tunnistuksen kanssa mukautuvasti tuon nopeuden rajoituksen mukaan. Tavallaan toimiessaan erinomainen idea, mutta osui pienemmillä maanteillä mukaan alueita missä tunnisti nopeuden syystä tai toisesta väärin ja lähtee 80kmh alueella kiihdyttämään sataseen vaikka rajoitus edelleen 80kmh. Isommalla tiellä pitkällä matkalla varsin toimiva varuste. Mukautuva vakkari hoitaa hommansa muuten erittäin hyvin ja tuotahan säädettyä kolmeen tasoon niin että toimii joko perinteisen vakkarin tapaan ja myös mukautuvasti ottaen huomioon etäisyyden edellä ajavaan tai älykkäästi nopeusrajoituksen huomioiden mistä en itse pidä. Jos jotain itse siihen kaipaisin niin mielestäni maantienopeuksille mukautuvan vakkarin jättämä suurin etäisyys saisi ehdottomasti olla pidempi edellä ajavaan eli turvaväliä enemmän. En tiedä miksi tuo etäisyys on noin 2,5-3 sekuntia. Ainut mitä keksin on tekniikan tuomat rajoitteet eli onkohan tutkan kantama maks. tuota luokkaa. Toki kerron mielellään lisäkokemuksia jos kiinnostusta löytyy

      • Kkkkffkfkf

        Mihin vertaat sanoessasi hiljaiseksi? Eli millaisilla autoilla olet ennen ajanut?


      • HyväUutuus

        Ei se kolme eri mittaa vakkarissa mielestäni tarkoita muuta kuin etäisyyttä. Eli mukautuva on aina mukautuva, korjatkaa jos olen väärässä. Ja on hiljainen verrattuna muihin c-segmentin autoihin. Esimerkiksi Audi A3 ei ole ainakaan hiljaisempi, mieluummin päinvastoin. Juu S-sarjan MB on varmasti vieläkin hiljaisempi ja suorituskykyisempi, muistetaan kuitenkin hintaluokka


      • ValtavaKokemus

        Ja rengastus verrokeissa??


      • JihuuMitäÄlykköjä

        Johan mahtavaa, 270 km kokemusta, sehän kertoo ihan kaiken Kiinasta ja totuus paljastuu kun ajanut vaikkapa 10tkm. Palaa sitten asiaan.
        Autotestit kertoo tuollaiset asiat riippumattomasti ja yhden kiimaisen pieni koeajo on kuin tyhjät housut.


      • JihuuMikäPönttö

        No sinähän se varsinainen valopää olet. Alat heti vittuilun kun joku kertoo ihan asiallisesti ensi fiilikset uudesta autostaan. Sitähän sanotaan, että ensimmäiset 5 min. paljastaa autosta sen, voisiko ajatella omistavansa sitä. Henkilökohtaisia kokemuksiahan täällä juuri kaipaillaankin. Autolehtien testit ja vertailut on sitten ihan oma juttunsa.


      • KäyItseAjamassa
        JihuuMitäÄlykköjä kirjoitti:

        Johan mahtavaa, 270 km kokemusta, sehän kertoo ihan kaiken Kiinasta ja totuus paljastuu kun ajanut vaikkapa 10tkm. Palaa sitten asiaan.
        Autotestit kertoo tuollaiset asiat riippumattomasti ja yhden kiimaisen pieni koeajo on kuin tyhjät housut.

        Ainut vaan, että autotesteissä on myöskin kehuttu uutuutta. YouTubesta löytyy esim. Tuulilasin koeajo, missä kehutaan mm. hiljaisuutta, nettiauton kautta Liinpään koeajo, joka nostaa uuden Focuksen jopa segmenttinsä uudeksi mittapuuksi. Se niistä kiimaisista kilometreistä siis. Ainut mistä saanut moitteita, niin momentinmuunninvaihteiston nopeudesta. Siinäkin mukavuus ja kestävyys taas menee nopeuden edelle, joten makuasioita sanoi koira kun...


      • Ettänäin
        Kkkkffkfkf kirjoitti:

        Mihin vertaat sanoessasi hiljaiseksi? Eli millaisilla autoilla olet ennen ajanut?

        Vertaan saman kokoluokan autoihin mitä markkinoilla tällä hetkellä.


      • Ettänäin
        JihuuMitäÄlykköjä kirjoitti:

        Johan mahtavaa, 270 km kokemusta, sehän kertoo ihan kaiken Kiinasta ja totuus paljastuu kun ajanut vaikkapa 10tkm. Palaa sitten asiaan.
        Autotestit kertoo tuollaiset asiat riippumattomasti ja yhden kiimaisen pieni koeajo on kuin tyhjät housut.

        Ei tässä autoista mitään märkiä yöunia nähdä toisin kuin joillain saattaa tulla ennenaikaisesti nähdessään unelma autostaan kuvia. Valitsin auton joka on mielestäni erittäin hyvä ajaa, kokoluokassaan hiljainen ja käytettävyydeltään miellyttävä. Parannettaviakin asioita löytyy, mutta toistaiseksi vielä vähän. Selvinnee pidemmän käyttökokemuksen jälkeen, Focuksella on tasan yhtä paljon tekemistä Kiinan kanssa kuin muillakin merkeillä. Suuri osa komponenteista tulee todennäköisesti alihankintana Aasiasta.


      • Ettänäin
        HyväUutuus kirjoitti:

        Ei se kolme eri mittaa vakkarissa mielestäni tarkoita muuta kuin etäisyyttä. Eli mukautuva on aina mukautuva, korjatkaa jos olen väärässä. Ja on hiljainen verrattuna muihin c-segmentin autoihin. Esimerkiksi Audi A3 ei ole ainakaan hiljaisempi, mieluummin päinvastoin. Juu S-sarjan MB on varmasti vieläkin hiljaisempi ja suorituskykyisempi, muistetaan kuitenkin hintaluokka

        Juu tarkoitin siis, että mukautuvan vakkarin saa tässä uudessa Focuksessa säädettyä toimimaan kolmella eri tavalla. Eli ihan perinteisenä vakkarina ilman mukautuvaa säätöä, sitten mahdollisuus valita toimimaan aktiivisena, jossa voi tuon etäisyyden säätää jolloin nopeus/etäisyys säätyy edessä ajavan auton mukaan ja viimeisenä ns, älykäs toiminto joka säätää etäisyyden lisäksi automaattisesti nopeuden vastaamaan sen hetkistä nopeusrajoitusta. Viimeinen älykös toiminto siis jarruttaa nopeuden itsestään esim. nopeudesta 100kmh —> 80kmh oli edessä muita autoja tai ei. Perustuu siis liikennemerkkientunnistamisjärjestelmään. Tähän pystyy siis asettamaan toleranssin jos haluaa esim. että auto laskee nopeuden vaikka 84 kmh nopeuteen kun todellinen rajoitus on 80kmh. Sinänsä viisas toiminto eli ei tule vahinkosakkoja jos itseltä jäänyt huomaamatta pienempi rajoitus, mutta vaatii totuttelua opetella käyttämään.


      • Jujujju

        Miten vakkari hoitaa vauhdin hiljentämisen kun bensakoneessa ei ole moottorijarrutusta? Kuluvatko jarrupalat loppuun alle 80.000 km?


      • Plkjjjkkkk
        Ettänäin kirjoitti:

        Juu tarkoitin siis, että mukautuvan vakkarin saa tässä uudessa Focuksessa säädettyä toimimaan kolmella eri tavalla. Eli ihan perinteisenä vakkarina ilman mukautuvaa säätöä, sitten mahdollisuus valita toimimaan aktiivisena, jossa voi tuon etäisyyden säätää jolloin nopeus/etäisyys säätyy edessä ajavan auton mukaan ja viimeisenä ns, älykäs toiminto joka säätää etäisyyden lisäksi automaattisesti nopeuden vastaamaan sen hetkistä nopeusrajoitusta. Viimeinen älykös toiminto siis jarruttaa nopeuden itsestään esim. nopeudesta 100kmh —> 80kmh oli edessä muita autoja tai ei. Perustuu siis liikennemerkkientunnistamisjärjestelmään. Tähän pystyy siis asettamaan toleranssin jos haluaa esim. että auto laskee nopeuden vaikka 84 kmh nopeuteen kun todellinen rajoitus on 80kmh. Sinänsä viisas toiminto eli ei tule vahinkosakkoja jos itseltä jäänyt huomaamatta pienempi rajoitus, mutta vaatii totuttelua opetella käyttämään.

        Onko sinulla HUD? Itse valitsen sen niin näkee esimerkiksi nopeudenrajoitukset näytössä suoraan edessä.


      • Ettänäin
        Plkjjjkkkk kirjoitti:

        Onko sinulla HUD? Itse valitsen sen niin näkee esimerkiksi nopeudenrajoitukset näytössä suoraan edessä.

        Hudia en ottanut, vaikkakin olisi kieltämättä ihan jees varuste :). Ehkä näin perheellisenä jäi pykälän verran harmittamaan kun ei tullut tuota sähköistä takaluukkua valittua.


      • Plkjjjkkkk
        Ettänäin kirjoitti:

        Hudia en ottanut, vaikkakin olisi kieltämättä ihan jees varuste :). Ehkä näin perheellisenä jäi pykälän verran harmittamaan kun ei tullut tuota sähköistä takaluukkua valittua.

        Itse otin senkin ja Familyn pack suksiluukun takia (STW).


      • Ettänäin
        Jujujju kirjoitti:

        Miten vakkari hoitaa vauhdin hiljentämisen kun bensakoneessa ei ole moottorijarrutusta? Kuluvatko jarrupalat loppuun alle 80.000 km?

        Adaptiivinen vakkari ainakin Focuksessa hoitaa vauhdin hiljentämisen ihan niin kuin hoidat itsekin eli keventämällä kaasua tai jarruttamalla riippuen siitä kuinka suuri on nopeuden muutos eli esim. 100 —> 80kmh hoidetaan jo jarrujen avulla. Sanoisin että ajotyyli vaikuttanee enemmän jarrupalojen kulumiseen kuin vakkari :)


      • Plkjjjkkkk
        Ettänäin kirjoitti:

        Adaptiivinen vakkari ainakin Focuksessa hoitaa vauhdin hiljentämisen ihan niin kuin hoidat itsekin eli keventämällä kaasua tai jarruttamalla riippuen siitä kuinka suuri on nopeuden muutos eli esim. 100 —> 80kmh hoidetaan jo jarrujen avulla. Sanoisin että ajotyyli vaikuttanee enemmän jarrupalojen kulumiseen kuin vakkari :)

        Ok. Kiitos tiedosta! Tosin tilasin M6 dieselin. Dieselissä moottorijarrutus on tehokkaampi. Nykyisessä 1.0 Ecoboostissa (M6) nopeus nousee monissa alamäissä kun nopeussäädin on päällä.


      • Mmkffkfkkfkf
        Plkjjjkkkk kirjoitti:

        Ok. Kiitos tiedosta! Tosin tilasin M6 dieselin. Dieselissä moottorijarrutus on tehokkaampi. Nykyisessä 1.0 Ecoboostissa (M6) nopeus nousee monissa alamäissä kun nopeussäädin on päällä.

        Se moottorijarruhan siis tuhoaa energiaa, jos on tehokas.
        Itse ainakin tykkään, että nopeus saa nousta, jos kuitenkin nollakulutuksella mennään. Ei Suomessa kuitenkaan sellaisia alamäkiä ole, joissa liian hurjaksi kiihtyisi.


      • Kkkfkfkfkfkfkf
        Ettänäin kirjoitti:

        Adaptiivinen vakkari ainakin Focuksessa hoitaa vauhdin hiljentämisen ihan niin kuin hoidat itsekin eli keventämällä kaasua tai jarruttamalla riippuen siitä kuinka suuri on nopeuden muutos eli esim. 100 —> 80kmh hoidetaan jo jarrujen avulla. Sanoisin että ajotyyli vaikuttanee enemmän jarrupalojen kulumiseen kuin vakkari :)

        Typerää jarruttaa jarruilla 100->80 tai edes 120->60 tilanteessa. Minä ainakin haluan antaa vauhdin hidastua moottorijarrulla tai rullaten, ellei sitten ole suoraa törmäysvaaraa tai hiton tutkaa edessä.


      • Ettänäin
        Plkjjjkkkk kirjoitti:

        Ok. Kiitos tiedosta! Tosin tilasin M6 dieselin. Dieselissä moottorijarrutus on tehokkaampi. Nykyisessä 1.0 Ecoboostissa (M6) nopeus nousee monissa alamäissä kun nopeussäädin on päällä.

        Juu, itseasiassa hyvä pointti, en tuota kunnon alamäkeen ole vielä kokeillutkaan missä nopeus pääsee nousemaan joten sen osalta ei kokemusta. Täytyypä kokeilla kun osuu kohdalle. Lähinnä tuon adaptiivisen vakkarin älykästä toimintoa testannut eli kun liikennemerkkientunnistus poimii pienemmän nopeusrajoituksen niin aika voimakkaastikin ottaa vauhtia pois saavuttaakseen pienemmän rajoituksen. Hieman toki viiveellä tulee ennen kuin järjestelmä ehtii poimia rajoituksen eli en ehkä maantieajossa peltipoliisien suhteen aina luottaisi että ehtii pudottaa nopeuden ajoissa. Aiemmassa 16 mallin Focus automaatissa tuo vakkarin nopeuden ylläpito moottorijarrutuksen avulla oli toteutettu alamäessä ärsyttävästi eli löi aina pienempää silmään. Oli ainakin Lapin reissuilla ärsyttävä piirre kun jyrkässä alamäessä löi joskus jopa 3 vaihteen silmään ja kone huusi kun syötävä.


      • Plkjjjkkkk
        Mmkffkfkkfkf kirjoitti:

        Se moottorijarruhan siis tuhoaa energiaa, jos on tehokas.
        Itse ainakin tykkään, että nopeus saa nousta, jos kuitenkin nollakulutuksella mennään. Ei Suomessa kuitenkaan sellaisia alamäkiä ole, joissa liian hurjaksi kiihtyisi.

        Ajan reitillä missä on 40 km/h rajoitus ja jyrkkä alamäki. Ilman jarrujen käyttö notkossa nopeus on yli 80 km/h...


      • Plkjjjkkkk
        Ettänäin kirjoitti:

        Juu, itseasiassa hyvä pointti, en tuota kunnon alamäkeen ole vielä kokeillutkaan missä nopeus pääsee nousemaan joten sen osalta ei kokemusta. Täytyypä kokeilla kun osuu kohdalle. Lähinnä tuon adaptiivisen vakkarin älykästä toimintoa testannut eli kun liikennemerkkientunnistus poimii pienemmän nopeusrajoituksen niin aika voimakkaastikin ottaa vauhtia pois saavuttaakseen pienemmän rajoituksen. Hieman toki viiveellä tulee ennen kuin järjestelmä ehtii poimia rajoituksen eli en ehkä maantieajossa peltipoliisien suhteen aina luottaisi että ehtii pudottaa nopeuden ajoissa. Aiemmassa 16 mallin Focus automaatissa tuo vakkarin nopeuden ylläpito moottorijarrutuksen avulla oli toteutettu alamäessä ärsyttävästi eli löi aina pienempää silmään. Oli ainakin Lapin reissuilla ärsyttävä piirre kun jyrkässä alamäessä löi joskus jopa 3 vaihteen silmään ja kone huusi kun syötävä.

        Esimerkiksi Siuntiossa tiellä 51 on länteen ajaessa alamäki missä nopeus laskee 80-> 60 ja tolppa on heti risteyksen jälkeen. Itäänpäin ajaessa tolppa on just ennen Pikkalan ABC, alamäessä... Myös tässä nopeus laskee 80-> 60 km/h. Bensa-Focuksella pitää vaihtaa neloselle ettei jarrua tarvitsee käyttää ja ennakoida ainakin 500 m.


      • Ettänäin
        Kkkfkfkfkfkfkf kirjoitti:

        Typerää jarruttaa jarruilla 100->80 tai edes 120->60 tilanteessa. Minä ainakin haluan antaa vauhdin hidastua moottorijarrulla tai rullaten, ellei sitten ole suoraa törmäysvaaraa tai hiton tutkaa edessä.

        Saat jarrutella puolestani miten haluat. Minä käytän jarrua jo ihan sen takia että perseessä hiihtäjät kännykkää tuijottavat kuskit heräisi jarruvalojen syttyessä siihen todellisuuteen että edessä vauhti hidastuu.


      • anonyymi_n3i

        Ostin litrasella koneella olevan focuksen. Nyt autolla ajettu 4500km. Pakokaasu suodatin osittain täynnä ilmoitus palanut noin 3500km. Eli miltei koko ajan. Ohjekirjassa neuvotaan ajamaan niin kauan että valo sammuu, mutta ei auta ajo ei. Onko muilla kokemuksia kyseisestä viasta. Bensankulutus ollut näin talvikelillä huimat 10litran molemmin puolin.


      • Plkjjjkkkk
        anonyymi_n3i kirjoitti:

        Ostin litrasella koneella olevan focuksen. Nyt autolla ajettu 4500km. Pakokaasu suodatin osittain täynnä ilmoitus palanut noin 3500km. Eli miltei koko ajan. Ohjekirjassa neuvotaan ajamaan niin kauan että valo sammuu, mutta ei auta ajo ei. Onko muilla kokemuksia kyseisestä viasta. Bensankulutus ollut näin talvikelillä huimat 10litran molemmin puolin.

        Oho! 2014 Focus 1.0 farkuissa ķulutus on ollut 4,5-8,0. Keskimäärin 5,8.


      • ilveshockey
        anonyymi_n3i kirjoitti:

        Ostin litrasella koneella olevan focuksen. Nyt autolla ajettu 4500km. Pakokaasu suodatin osittain täynnä ilmoitus palanut noin 3500km. Eli miltei koko ajan. Ohjekirjassa neuvotaan ajamaan niin kauan että valo sammuu, mutta ei auta ajo ei. Onko muilla kokemuksia kyseisestä viasta. Bensankulutus ollut näin talvikelillä huimat 10litran molemmin puolin.

        Sanoivat autokaupassa, että tehtaalla asennettu bensakoneeseen oman suodattimen lisäksi myös dieselin pakokaasusuodatin? ja tämä herjaa kehoitusta puhdistaa suodatin. Ohjeena antoivat, että ajaa puolisen tuntia niin, että kierrokset kävisi välillä yli 1500 niin muistuttelu loppuu. Ei lopu, vaan joka ajolla muistuttaa puhdistuksesta ja pitää kuitata ok-painikkeella pois. Kertoivat myös, ettei ilmoituksesta tarvitse välittää.

        Tänään tuli ilmoitus uuden focuksen huolto-kampanjasta, littyen mahdollisuudesta jarrupolkimen saranan pultin murtumiseen.


      • Ettänäin
        anonyymi_n3i kirjoitti:

        Ostin litrasella koneella olevan focuksen. Nyt autolla ajettu 4500km. Pakokaasu suodatin osittain täynnä ilmoitus palanut noin 3500km. Eli miltei koko ajan. Ohjekirjassa neuvotaan ajamaan niin kauan että valo sammuu, mutta ei auta ajo ei. Onko muilla kokemuksia kyseisestä viasta. Bensankulutus ollut näin talvikelillä huimat 10litran molemmin puolin.

        Itselläni tuota kanssa herjannut silloin tällöin 5000km aikana. Kysyin asiaa maahantuonnista ja tähän on tulossa päivitys, kun sen saavat valmistajalla valmiiksi. Ilmeisesti tällä päivityksellä muutetaan raja-arvoja, ettei tuo herjaa niin herkästi. Vastaavaa näyttää ilmenneen muillakin valmistajilla näiden pienten koneiden kanssa. Talvikeleillä pakolämpötilat eivät nouse riittämiin jolloin hiukkassuodattimen poltto prosessi ei pääse toteutumaan kunnolla, mistä johtuu tämä suodattimen herkkä ilmoittelu. Suodatin ei ole tuossa kohtaa vielö suinkaan tukossa vaan ikäänkuin ennakkovaroitus


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe