Jotain hyvääkin sentään

Ruune_

Oien kokenut paljon vuosien kuluessa. Alkuaikoina oli lyyli se, joka pelkin pienin kirjaimin kirjoitti elämästään.

Pidin tuon pienen lyylin kirjoituksia suorastaan hurmaavina.Kun lyyli kirjoiti elämästään, paljastui siinä kuin kirjallinen suuruus, joka vähin vaatimattomin elein kertoi arjesta ja kokemuksistaan.

Kun Jalmari oli kuukahtanut peltotöidenä ääreen jäi lyylilleaikaa itselleenkin ja myös rahaa jota hän voi käyttää itsensä hyväksi.

Uteliaassa vilkkaudessaan kohtasi lyyli myös kauppiaan , joka möi hänelle arvattavasti läppärin tai pöytäkoneen. Hurjan lahjakas täytyi lyylin olla kun hän ilmeisen vähin neuvoin oppi tietokoneen käytön. Isoja kirjaimia tai pilkkuja ja pisteitä ei lyyli koskaan käyttänyt. lyylillä oli lyylin tyyli ja sillä hän meni ja hyvin menikin. ” mie taian olla se kaikkein vähäpätöisin ja pienin ihminen”vähätteli hän itseään, mutta innostui kuitenkin ihmettelemään, ”ties mikä muist viel talloo”?

Paljon tuosta oppimattomasta naisesta kehittyi, Kiertokoulun pohjalta maailmanmaineeseen suuntautui lyyli tietämättään. lyylin lahjakkuus oli tuolta pohjalta ponnistaen suorastaan huikea. Minä ihailin noita kerronnan kykyjä, monipuolisuutta ja hauskuutta. Aleksis Kivestä tuli Suomen kirjallisuuden isä ihan yliopistopohjalta, mutta lyyli ei voinut yltää Vastaavaksi äidiksi, kykyjä kyllä oli , mutta koulutus vajaa.

Mikäs sinä Ruuneperi olet ketään nostamaan. Oma suoritettu supistettu kansakoulusi ei mihinkään riitä, sanotte. Sanokaa mitä vaan vaan, kyllä minä lyylini tunsin.

Sitä pilkattiin, että lyyli kirjoitti pienin kirjaimin. Parempaa ei kuitenkaan kiertokulussa opetettu.

lyylin nitistäjäksi rakennettiin kahvipirttejä, jotka eivät kirjallisessa mielessä yltäneet lyylin tasolle yhtään, Eivät Kahvipirtit ”muuksi taakaksi” joutuneetkaan kuten sanotte.

Vieläkin muistan lyylin monia tarinoita retkistään ja vähän seikkailuistaan. lyylihän vietti lapsuutensa maalaistaloissa kiertäen äitinsä kanssa. lyyli oppi siis varhain tekemään töitä. äiti opetti lyylin myös kohteliaasti. ”Jos talon ruoka maistuu hyvältä, niin kehu sitä” vaati äiti.
Oltiin sitten talon ruokapöydässä niin lyyli antaa näytteen saamastaan opetuksesta. Perkeleen hyvää keittoa täräytti lyyli suureen ääneen. ja ilmeisesti talon väen tyytyväiseksi. lyyli taas sai ympäri korviaan äidiltään

Kun Jalmari kuukahtanut työnsä ääreen pellolle, jäi lyylille vauras, kovalla työllä hankittu leskeksi, johon sisältyi myös auto, vanha Mosse.

lyyli suoritti tietysti ajokortin päästäkseen autoilemaan. Oli kova pakkanen kun lyyli oli starttaamassa Mossea. Kun moottori pyöri vähän laiskasti, ei se startannut lyylin harmiksi lyylipämuisti silloin Jalmari nevon. Ellei Mosse kylmällä starttaa. niin nouse autosta ja potkaise Mossen kylkeen. Kyllä se sillä starttaa. lyyli teki työtä käskettyä, osui autosta ja potkaisi autoa kylkeen. astui sitten uudestaan Mossea käynnistämään ja starttasihan se. ”AI ku minuu nauratti”, ihasteli lyyli tavallaan.

”lyyli, äpärätyttö ” on pyörinyt mielessäni tarinana näytelmäksi.

Vaatimattomien taitojani pohjalta olen aikeestani luopunut.

14

292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isoäiti_

      Lyyli oli persoona SUURILLA kirjaimilla. Rakkaudella me kaikki häntä muistelemme.

      Nykyinen palsta on muuttunut, ja usein herää ajatus- mitkä parodian ainekset palstalla ovatkaan. Jorma Etto oli oikeassa kirjoittaessaan rannalla huutavasta suomalaisesta,
      sillä näinhän palsta toimii - kukin huutelee omiaan vastakommentteja saamatta.
      Oo- la-laa!!
      Pikkasen tietysti kärjistettynä asiasta kirjoittelen, joten suuttumiseen ei tarvitse kenenkään energiaansa uhrata,

      Jatketaan huuteluja Ruuneperi ja kumppanit!

      • sini.sirkku-ek

        Saattaa olla tuon kiertelevän elämänmuodon vaikuttaneen Lyylin lapsuudessa, jatkuvaa vaihtelua ja virikkeellisyyttähän se antoi kasvavalle. Eri tapojen ihmisiltä vilkasälyinen lapsi oppii huomaamattaan, ja eiköhän perinnöllisyydelläkin ole osansa.

        Hauskaa on ollut arkistosta lukea Lyylin vilkasta kerrontaa, josta ei puuttunut hienotunteisuuskaan. Musikaalisuus kertomalahjojen lisäksi oli ilmeistä, ja mieleeni on jäänyt rakennusmiehille aamusoittaminen. Tosi hauska ja aito karjalan Lyydia, joka vain kerran ehti vastaamaan omaan aloitteeseeni.

        Aloitteeni ei ollut 70 puolella, mutta Lyyli vaikutti myötäelävältä ja iloiselta kertoessani Kesäheinästä.
        Vilkkaalle maalaisleski Lyylille itselleen, tuo kehitysvaihe datan käyttäjäksi, oli taatusti valtava muutos ja tie laajempiin ihmistuntemuksiin, ja lopulliseen itsenäistymiseen. Uteliaisuus on hyvä ominaisuus!


    • Makriina.ei.kirj

      En ollut vakituinen palstalla kävijä Lyylin aikoina, mutta joskus luin hänen sujuvia tekstejään ihastuksella.
      Siellä kaukaisessa menneisyydessä oli useitakin kirjoittajia, joilla oli sujuva kynä. Aika on heidät vienyt, tilalle on tullut tämä asialinja.

      Poimikaapa arkistosta jokin Lyylin jutustelu luettavaksemme, minä kun en ole perehtynyt arkistoinnin saloihin.

      • sini.sirkku.ek

        Miten noin voit sanoa tai kokea ruune ! Lyylin nitistäjäksi Kahvipirttejä rakennettiin ? Huh kamalaa,...miten kuvitteellista itsestäsi.
        Varmaan olit niin ykspuolisesti lyylin lumoissa, että tyttöjen oli pakko avata oma soppi, jossa saivat muidenkin miesväen huomion, joka on ollutkin pysyvää, ihan tähän päivään asti. Eihän nyt koko palsta voinut olla pelkästään Sinun metsästysmaitasi, vaikka olitkin jäänyt nuorena paljosta vaille.

        Kauniisti on minusta Kahvipirtin Skillan suhtautunut "murjaisuihisi" vuosien varrella, joten suo nyt toisillekin omat onnen kokemuksensa, ihan Sinusta riippumattomina ! 🙂 Minusta Late Vaan'kin on ollut niin kannustava minua kohtaan, kun kiusattuna olin ihan epätoivoinen joskus! Sellaisia ihmisiä osaa arvostaa ja oppii kokemaan arvokkaiksi, kuin lahjoina elämältä.

        Minusta on ollut kaunista muistelusi lyylistä, ja miks'ei kaikista kiintymyksistä mitä elämä on itsekullekin antanut!


      • sini.sirkku.ek kirjoitti:

        Miten noin voit sanoa tai kokea ruune ! Lyylin nitistäjäksi Kahvipirttejä rakennettiin ? Huh kamalaa,...miten kuvitteellista itsestäsi.
        Varmaan olit niin ykspuolisesti lyylin lumoissa, että tyttöjen oli pakko avata oma soppi, jossa saivat muidenkin miesväen huomion, joka on ollutkin pysyvää, ihan tähän päivään asti. Eihän nyt koko palsta voinut olla pelkästään Sinun metsästysmaitasi, vaikka olitkin jäänyt nuorena paljosta vaille.

        Kauniisti on minusta Kahvipirtin Skillan suhtautunut "murjaisuihisi" vuosien varrella, joten suo nyt toisillekin omat onnen kokemuksensa, ihan Sinusta riippumattomina ! 🙂 Minusta Late Vaan'kin on ollut niin kannustava minua kohtaan, kun kiusattuna olin ihan epätoivoinen joskus! Sellaisia ihmisiä osaa arvostaa ja oppii kokemaan arvokkaiksi, kuin lahjoina elämältä.

        Minusta on ollut kaunista muistelusi lyylistä, ja miks'ei kaikista kiintymyksistä mitä elämä on itsekullekin antanut!

        En käsittääkseni ole juuri murjaissut kahvipirtistå. Oleellista Pirteissä oli työrauha. Myös hyväsuomen kieli oli aseena lyylin murretta vastaan, jota paljon pilkattiin.

        Pirteissä kerrottiin tekemisestä eli ei keskusteltu. Tuo on selvä totuus.


      • voi-meitä-raukkoja
        sini.sirkku.ek kirjoitti:

        Miten noin voit sanoa tai kokea ruune ! Lyylin nitistäjäksi Kahvipirttejä rakennettiin ? Huh kamalaa,...miten kuvitteellista itsestäsi.
        Varmaan olit niin ykspuolisesti lyylin lumoissa, että tyttöjen oli pakko avata oma soppi, jossa saivat muidenkin miesväen huomion, joka on ollutkin pysyvää, ihan tähän päivään asti. Eihän nyt koko palsta voinut olla pelkästään Sinun metsästysmaitasi, vaikka olitkin jäänyt nuorena paljosta vaille.

        Kauniisti on minusta Kahvipirtin Skillan suhtautunut "murjaisuihisi" vuosien varrella, joten suo nyt toisillekin omat onnen kokemuksensa, ihan Sinusta riippumattomina ! 🙂 Minusta Late Vaan'kin on ollut niin kannustava minua kohtaan, kun kiusattuna olin ihan epätoivoinen joskus! Sellaisia ihmisiä osaa arvostaa ja oppii kokemaan arvokkaiksi, kuin lahjoina elämältä.

        Minusta on ollut kaunista muistelusi lyylistä, ja miks'ei kaikista kiintymyksistä mitä elämä on itsekullekin antanut!

        Hyvin kirjoitit sini-sirkku.

        Kun taas ruune; "En käsittääkseni ole juuri murjaissut kahvipirtistå."?


      • oma-näkökanta

        Jatkuu,...

        Niin, ehkä tuo asetelma syntyy väkisin palstayhteisöissä, joissa miehet ovat vähemmistönä.

        Ei minua saa mikään uskomaan Kahvipirtin perustetun kenenkään nitistämiseen, vaan saadakseen omassa yhteisössään olla omana itsenään. Minusta hyvinkin tervejärkinen irtiotto.

        Varmaan alkuaikoina harkitsemattomuudet, tai hulvattomat kuvitelmat kaikkien kilpailleen sheriffien suosiosta kuului vielä yhteisöjen ns. lapsen kenkiin.
        Kokemani mukaan Kahvipirtti elää omalla hyvällä tavallaan, ja Ruune_ taas jää muistiin yhä tyypiltään samana naisvirikkeiden etsijänä, valkaten joukosta omia suosikkejaan.


      • näinonmarjat
        oma-näkökanta kirjoitti:

        Jatkuu,...

        Niin, ehkä tuo asetelma syntyy väkisin palstayhteisöissä, joissa miehet ovat vähemmistönä.

        Ei minua saa mikään uskomaan Kahvipirtin perustetun kenenkään nitistämiseen, vaan saadakseen omassa yhteisössään olla omana itsenään. Minusta hyvinkin tervejärkinen irtiotto.

        Varmaan alkuaikoina harkitsemattomuudet, tai hulvattomat kuvitelmat kaikkien kilpailleen sheriffien suosiosta kuului vielä yhteisöjen ns. lapsen kenkiin.
        Kokemani mukaan Kahvipirtti elää omalla hyvällä tavallaan, ja Ruune_ taas jää muistiin yhä tyypiltään samana naisvirikkeiden etsijänä, valkaten joukosta omia suosikkejaan.

        Senora Lyyli kirjoitti ketään loukkaamatta hyvin hauskasti, asiantuntevasti, "aina pilke silmäkulmassa" siitä elämästä jota hän oli itse elänyt ja kokenut.

        Kahvipirtti on ollut alusta asti pirttihirmujen valtakunta johon ei mitkään sivistyksen aallot ole vaikuttaneet, ainoastaan D-aate.

        Mutta Lyyli oli aikansa soihdunkantaja sillä tasa-arvoisella tiellä, jota hän noudatti. Jopa liukkaalla tiellä "horjahtaneita" yksilöitä, hän auttoi takaisin elämän uudelle polulle, mikä ihmeellistä
        HÄN siis LYYLI onnistui auttamistehtävässä.


      • elämää.nähneenä

        Nooo, pysyikö ne autetut rentut sillä kaidalla tiellä, ja kävikö "ihmeellisen lyylinkin" hyvin siinä auttajan roolissaan?
        Eiköhän Lyylikin hakenut yksinäiseen elämäänsä sisältöä, ja saikin sitä, jopa elää ja nauttia hm,..äitiyden ja mummin roolista, hänkin siitä paitsi jääneenä..
        Hyvähän se kaikille paitsi ( rentun raskaana olevalle vaimolle) oli siellä Lyylin maalaismaisemassa,

        Tosiasiassa hauska ja iloluontoinen Lyyli eli lesken elämäänsä hyväuskoisena kokemattomuuttaan, parantumattoman juopporentun elämänkuvioissa.

        Fakta ja fiktio on hyvä pitää erillään.
        ,


      • Pleace

        Jos haluat lukea senõra Lyylin hauskoja tarinoita klrjoita nimi esim senora lyyli, oikeassa yläkulmassa laatikkoon, jo löytyy juttua monenmoista, iltalukemista parhaimmillaan.


    • sini.sirkku-ek

      Luin vielä filmin jälkeen jonkin aikaa, alkoi silmät vaan jo väsymään :)
      Oli vaan Ajomiehen ikävystyttäviä ohjeita ja kinastelua, en ainakaan tiedä mihin niissä pyrki?

      Tuo senora lyylin kertoma syövän ilmaantuminen, sekö pysähdytti iloisen kirjoittelun, joita joskus aiemmin olin lukenyt. Kissat ja iso berhandilainen nukkui lyylin kanssa samassa sängyssä,.aivan hurmaavaa ja lämmintä!

      puh.ollen sängystä, on alettava unen helmaan, ystävättäreni tarvitsee huomenna minua, on niin kova paikka hänellä nuo perintöasiat tyttärien kanssa.
      No saan hänet näkemään asiat niin kuin ne on, kaikki haluaa omansa! öitä :D

    • Yritän löytää "jotain hyvää sentään" tässä kaamoksessa, mutta vaikealta tuntuu nyt. Olen joutunut hankalaan kierteeseen, joka vielä vie jonkin aikaa, kun sovittuja menoja, laboratoriotutkimuksia ja muita tapaamisia on yht ´äkkiä jokaiselle päivälle. Lähdettävä määrätyllä kellonlyömällä liikkeelle ja tuntien päästä sitten takaisin. Ensi viikolla helpottaa.
      Kaiken lisäksi huomaan kulkevani kaikkien muiden perässä, poistun viimeisenä bussista päättärillä, kömmin alas metron portaita vielä puolivälissä, kun muu joukko on jo ulko-ovella, ja bussipysäkillä minulle annetaan tilaa, että pääsen istumaan penkille bussia odottelemaan. Minä olen ilmeisesti tullut vanhaksi. Käyn kerran viikossa kuntosalilla, ja huomasin, että ryhmäni on "huonokuntoiset", huoh.
      Ensi kerran elämässäni ajattelen, että olisi mukava, kun minulla olisi koira, jota voisin ulkoiluttaa päivittäin. En vain muuten jaksaisi mitään elikkoa huoneissani, joten sen pitäisi olla robottikoira. Robotit valtavat alaa nykyisin, olen pannut merkille uutisista. Joku tässä taannoin kertoi, että oli outo tilanne, kun hän KESKUSTELI robotin kanssa jollakin messuilla. - Niin varmasti.

    • OLihan oivallus,.. 😘 robottikoira! Eipä hassumpi idea, ei ruokaa kuppiin kerjäävä, ei karvan karvaa siivottavana, ja lämpimästi asettuisi kainaloon halittavaksi.

      Älä nyt suotta tarkkaile niin kovin itseäsi muihin vertaillen , hitaasti han hyvää tulee, etpähän stressaa enään ruuhka-aikoina ainakaan. Helpotushan se sinänsä on.

      Joo, paljot menot vaativat helppoja vaateratkaisuja, joskus olen nauranut tyttölapsilleni, että äiti Afrikan on viisas, vaatetuskin on kankainen kokovartaloasu turbaaneineen. Osa minunkin vaatteistani onkin viittoja, ponschoja ja muita päänyli sujautettavia.

      Turhat rintsikatkin jätän joskus ilolla, onneksi ei nuo etupehmukkeet kovin mittavat ole , ja vaikka oliskin 😊

      En suostuisi oikein haastateltavaksi robotin kanssa,, joskaa ei kirjalliset kaavamaiset kyselyt paljon eroakaan . Tietty ihmisen näköinen söpöliini herättäisi uteliaisuutta, meten se toimii,...mutta söpökin mekaniikka olis niin ,huh mekaanista !

      Niin varmasti, sanoi Makriinakin, ..heippa!

    • Muistan jostain 60-luvulta televisiosarjan, joka kertoi NY:n asukkaista mottona: "Kaupungissa on 5 miljoonaa tarinaa, tämä on yksi niistä". Yksi tarina on jäänyt mieleeni. Henkilö oli yksin suurkaupungissa. Hänellä ei ollut yhtäkään tuttavaa eikä puhekaveria. Ja niin hän soitti johonkin auttavaan puhelimeen, joka kysyi: "Miten voin auttaa?" Henkilö vuodatti murheensa luuriin ja kertoi vaikeutensa, ja puhelin vastasi: "Tämä on puhelinvastaaja. Keskusteluaika on klo sejase. Kiitos soitosta."
      Tähän vähitellen on tultu, ja se on siis alkanut yli puoli vuosisataa sitten. Emme enää kohtaa kanssakulkijoitamme. Ohi vaan! Ja lujaa!
      Tarvitsemme tulevaisuudessa keskustelurobotteja!

      Sinisirkku arveli, että koirarobotti olisi mukava kainalossa pidettävä. Nythän muistisairaitten hoivakodeissa on robottihylkeitä, joita voi pitää sylissä ja silitellä. Ovat kuulemma hyvinkin terapeuttisia apuvälineitä vanhusten hoidossa.

      - Niin varmasti!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      64
      2655
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      342
      2500
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      95
      2160
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      67
      1844
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1753
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1734
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    8. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      64
      1523
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      121
      1503
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe