Bussikuskilla vilkut väärin kiertoliittymässä

vilkkusäännöt

Eikö uusille autoilijoille voida kertoa, että Suomessa käytetään vilkkua vasta ennen kuin poistutaan kiertoliittymästä. Vilkulla kerrotaan etukäteen, mistä kohdasta ollaan poistumassa eli kääntymässä oikealle.

Taas näin bussin, jonka kuski laittoi vilkun vasemmalle kun ajoin kiertoliittymään.

77

689

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Autoileva

      Näitä näkyy välillä. Samoin tuossa kyläkeskuksessa kun tie kaartuu vasemmalle ja risteävän tien risteys on oikealle, jotkut päätietä ajavat vilkuttavat vasemmalle, vaikka ajavat etuoikeutettua tietä kääntymättä

      • Se on vakavaa, jos ei käänny mutkassa. Toivottavasti on paljon maavaraa ja neliveto. Jos tuo mutka sattuu vielä olemaan risteyksessä, niin sittenhän siinä kuski (ja hyvällä tuurilla autokin) kääntyy risteyksessä, eli vilkkua pitää käyttää...


      • kunhanvainihmettelen
        TheRat kirjoitti:

        Se on vakavaa, jos ei käänny mutkassa. Toivottavasti on paljon maavaraa ja neliveto. Jos tuo mutka sattuu vielä olemaan risteyksessä, niin sittenhän siinä kuski (ja hyvällä tuurilla autokin) kääntyy risteyksessä, eli vilkkua pitää käyttää...

        Löytyy monta paikkaa jossa päätiessä on mutkan kohdalla liittymätie. Missä kohtaa tällainen mutka muuttuu risteykseksi? Onko jokin tietty määrä asteita määritelty milloin näin käy?


      • Autoileva
        TheRat kirjoitti:

        Se on vakavaa, jos ei käänny mutkassa. Toivottavasti on paljon maavaraa ja neliveto. Jos tuo mutka sattuu vielä olemaan risteyksessä, niin sittenhän siinä kuski (ja hyvällä tuurilla autokin) kääntyy risteyksessä, eli vilkkua pitää käyttää...

        Ymmärrät kyllä että tarkoitin sitä ,että jatkaa päätietä, kääntymättä RISTEYKSESTÄ pois päätieltä


      • Autoileva kirjoitti:

        Ymmärrät kyllä että tarkoitin sitä ,että jatkaa päätietä, kääntymättä RISTEYKSESTÄ pois päätieltä

        Ahaa. Mutta olennaista onkin, ettei laki puhu mitään kääntymisestä RISTEYKSESTÄ, vaan nimen omaan kääntymisestä risteyksessä. Tämä juuri siksi, ettei sillä ole mitään väliä, jatkatko päätietä vai sivutietä, vaan vain sillä, käännytkö.


      • Merkkien_mukaan
        kunhanvainihmettelen kirjoitti:

        Löytyy monta paikkaa jossa päätiessä on mutkan kohdalla liittymätie. Missä kohtaa tällainen mutka muuttuu risteykseksi? Onko jokin tietty määrä asteita määritelty milloin näin käy?

        Siinä kohtaa kun risteyksen opasteissa päätien suunnallekin tulee kääntyvä nuoli. Kun päätien nuoli on opasteessa suora, päätien jatke ei muodosta risteystä tulosuunnan kanssa.


      • Merkkien_mukaan kirjoitti:

        Siinä kohtaa kun risteyksen opasteissa päätien suunnallekin tulee kääntyvä nuoli. Kun päätien nuoli on opasteessa suora, päätien jatke ei muodosta risteystä tulosuunnan kanssa.

        Poistit sitten juuri 99% kaupunkialueen risteyksistä. Hyvää tekemistä sinulla...


      • kaarre-ja-risteys
        TheRat kirjoitti:

        Ahaa. Mutta olennaista onkin, ettei laki puhu mitään kääntymisestä RISTEYKSESTÄ, vaan nimen omaan kääntymisestä risteyksessä. Tämä juuri siksi, ettei sillä ole mitään väliä, jatkatko päätietä vai sivutietä, vaan vain sillä, käännytkö.

        Tässä on hyvä esimerkki jossa kaarteessa on tienhaara (sivutie kolmiolla).

        https://goo.gl/maps/HRF3xxkJJ5J2

        En vilkuta kaartaessani päätietä vasemmalla mutta vilkutan kyllä jos käännyt tiehaarasta oikealla.


      • kaarre-ja-risteys kirjoitti:

        Tässä on hyvä esimerkki jossa kaarteessa on tienhaara (sivutie kolmiolla).

        https://goo.gl/maps/HRF3xxkJJ5J2

        En vilkuta kaartaessani päätietä vasemmalla mutta vilkutan kyllä jos käännyt tiehaarasta oikealla.

        Entäpä jos joku rakentaa tuohon toisen sivutien, joka menee täsmälleen kuvaamissuuntaan? Etkö edelleenkään vilkuta kääntyessäsi risteyksestä vasemmalle?

        Minä vilkuttaisin muuten tuossa.


      • näin.on.nähtävä
        TheRat kirjoitti:

        Entäpä jos joku rakentaa tuohon toisen sivutien, joka menee täsmälleen kuvaamissuuntaan? Etkö edelleenkään vilkuta kääntyessäsi risteyksestä vasemmalle?

        Minä vilkuttaisin muuten tuossa.

        Mutkassa ei kuulu eikä pidä vilkuttaa.
        Jos käänyt oikealle niin vilkutus, kuten kaarre-ja-risteys aivan oikein totesi.


      • näin.on.nähtävä kirjoitti:

        Mutkassa ei kuulu eikä pidä vilkuttaa.
        Jos käänyt oikealle niin vilkutus, kuten kaarre-ja-risteys aivan oikein totesi.

        Näytätkö sen lakikohdan, joka kieltää vilkuttamasta kun kääntyy mutkassa?
        Minä voin sitten näyttää sen lakikohdan, joka vaatii vilkuttamaan kun kääntyy risteyksessä.

        Sitten voidaan yhdesäs miettiä, miten näiden ristiriita ratkaistaan.

        Jos et osaa lakikohtaa esittää, niin opettele vaikkapa vilkuttamaan oikein.


      • risteyksessästä
        TheRat kirjoitti:

        Entäpä jos joku rakentaa tuohon toisen sivutien, joka menee täsmälleen kuvaamissuuntaan? Etkö edelleenkään vilkuta kääntyessäsi risteyksestä vasemmalle?

        Minä vilkuttaisin muuten tuossa.

        "Etkö edelleenkään vilkuta kääntyessäsi risteyksestä vasemmalle?"

        Mitä?! RISTEYKSESTÄ? :o Mitä se sellainen risteyksestä kääntyminen oli? Eihän tieliikennelakikaan tunne sellaista. Risteyksessä kääntyminen on eri asia. Näinhän sinä olet opettanut. Ne termit, ne termit, Rotta...!


      • Kääntyminen-Kääntäminen

        Rotta ei ymmärrä käsitteitä juridisesti- ja teknisesti suoraan ajaminen/kääntyminen. Rotta kuvittelee että aina kun ratti/pyörät kääntyvät, ja ollaan risteyksessä, on vilkutettava, vaikka kyse olisi vain mutkasta tiessä, jota jatkaa, eikä käänny toiselle tielle, eli juridisesti suoraan ajamisesta, vaikka teknisesti pyörät kääntyvät. Ei se pyörien/ratin kääntyminen/kääntäminen risteyksessä ole kriteeri vilkun käytön pakollisuudelle, vaan juridinen kääntyminen, joutui rattia kääntämään tai ei.

        Juuri tuo Google Maps -esimerkki. Ei tietenkään siinä vilkuteta vasemmalle jos ajetaan juridisesti suoraan, vaika teknisesti käännetään rattia vasemmalle. Jos tuossa taas käännytään oikealle, vilkutetaan, koska oikealle käännytään/käännetään sekä teknisesti että juridisesti. Myös päinvastaisia paikkoja on; teknisesti ajetaan suoraan rattia kääntämättä, mutta juridisesti käännytään (esim. poistumisrampille), jolloin vilkutetaan. Jos taas jatketaan juridisesti suoraan, vaikka rattia joutuu kääntämään (mutka), eli teknisesti käännytään tien mukaisesti, ei tietenkään vilkuteta. Joku voi vaikka luulla, että olet vaihtamassa kaistaa, jos siinä kohtaa alat turhia vilkuttelemaan.


      • rotta_risteyksessä
        TheRat kirjoitti:

        Entäpä jos joku rakentaa tuohon toisen sivutien, joka menee täsmälleen kuvaamissuuntaan? Etkö edelleenkään vilkuta kääntyessäsi risteyksestä vasemmalle?

        Minä vilkuttaisin muuten tuossa.

        Entäpä jos joku rakentaa tuohon kolmannen sivutien 90 astetta vasemmalle? Minnekäs päin Rotta silloin vilkuttaa päätietä jatkaessaan, jos kerran ilman vasemmalle kääntyvän sivutien haaraa vasemmalle tykkää tuossa vilkuttaa? Voidaan sitten yhdessä miettiä ristiriitaa, kun kukaan ei tiedä mihin Rotta on menossa, kun se mutkissakin vilkuttelee.


      • anti.....vänkääminen
        Kääntyminen-Kääntäminen kirjoitti:

        Rotta ei ymmärrä käsitteitä juridisesti- ja teknisesti suoraan ajaminen/kääntyminen. Rotta kuvittelee että aina kun ratti/pyörät kääntyvät, ja ollaan risteyksessä, on vilkutettava, vaikka kyse olisi vain mutkasta tiessä, jota jatkaa, eikä käänny toiselle tielle, eli juridisesti suoraan ajamisesta, vaikka teknisesti pyörät kääntyvät. Ei se pyörien/ratin kääntyminen/kääntäminen risteyksessä ole kriteeri vilkun käytön pakollisuudelle, vaan juridinen kääntyminen, joutui rattia kääntämään tai ei.

        Juuri tuo Google Maps -esimerkki. Ei tietenkään siinä vilkuteta vasemmalle jos ajetaan juridisesti suoraan, vaika teknisesti käännetään rattia vasemmalle. Jos tuossa taas käännytään oikealle, vilkutetaan, koska oikealle käännytään/käännetään sekä teknisesti että juridisesti. Myös päinvastaisia paikkoja on; teknisesti ajetaan suoraan rattia kääntämättä, mutta juridisesti käännytään (esim. poistumisrampille), jolloin vilkutetaan. Jos taas jatketaan juridisesti suoraan, vaikka rattia joutuu kääntämään (mutka), eli teknisesti käännytään tien mukaisesti, ei tietenkään vilkuteta. Joku voi vaikka luulla, että olet vaihtamassa kaistaa, jos siinä kohtaa alat turhia vilkuttelemaan.

        Rotta on patologinen väittelijä. Se vänkää vaan vänkäämisen vuoksi. Sen kuluneet jutut voisi melkein jättää huomioitta mutta joku aloitteleva kuski voisi silloin pitää niitä totuutena.


      • näin.on.nähtävä
        TheRat kirjoitti:

        Näytätkö sen lakikohdan, joka kieltää vilkuttamasta kun kääntyy mutkassa?
        Minä voin sitten näyttää sen lakikohdan, joka vaatii vilkuttamaan kun kääntyy risteyksessä.

        Sitten voidaan yhdesäs miettiä, miten näiden ristiriita ratkaistaan.

        Jos et osaa lakikohtaa esittää, niin opettele vaikkapa vilkuttamaan oikein.

        Kaipa sitä mutkassakin voi halutessaan vilkuttaa, toki typeräähän se on vaikka ei laitonta olisikaan.

        Vilkutan niissä kohdin missä laki määrää.
        Mutkissa ei tietääkseni vielä määrää.


      • muista....laki
        näin.on.nähtävä kirjoitti:

        Kaipa sitä mutkassakin voi halutessaan vilkuttaa, toki typeräähän se on vaikka ei laitonta olisikaan.

        Vilkutan niissä kohdin missä laki määrää.
        Mutkissa ei tietääkseni vielä määrää.

        Lain mukaan pitää vilkuttaa niin että suuntamerkki on hyvin näkyvä ja ymmärrettävä.

        Syytä mieltää asiaa siten että ei pidä vilkuttaa niin että vilkutusen voi ymmärtää väärin.


    • ABeCD

      Liikenteen joustavuuden kannalta on suotavaa , että vilkku laitetaan OIKEALLE jo ennen kuin ajetaan liikenneympyrään .
      Jos poistutaan ENSIMMÄISESTÄ liittymästä .

      • vanhus

        Sehämn tarkoittaa että käännyt ensimmäisestä liittymässä pois


    • EiköSeNäinJuuriMene

      Hei, liikenneympyrässähän auto kääntyy kokoajan VASEMMALLE niin silloinhan kuuluu muös vilkuttaa vasemmalle. Hehe.

      • kaarreajoaseon

        Minä ajan liikenneympyrässä kaarreajoa ja käännyn jostain liittymästä pois. En vilkuta kaarteissa, vaan risteyksissä ja liittymissä.


      • PerusRisteysAjoSääntöjä
        kaarreajoaseon kirjoitti:

        Minä ajan liikenneympyrässä kaarreajoa ja käännyn jostain liittymästä pois. En vilkuta kaarteissa, vaan risteyksissä ja liittymissä.

        Liikenneympyrässä on useampia risteyksiä, useimmiten neljä, ja risteykset ovat muodostaneet ympyrän. Poistuessasi ympyrästä, mistä tahansa näistä useammsta risteyksestä on sinunkin käytettävä vilkkua. Aivan saman säännön mukaan kuin vaikka suoralla maantiellä josta olet kääntymässä sivutielle.


      • kaarreajoaseon
        PerusRisteysAjoSääntöjä kirjoitti:

        Liikenneympyrässä on useampia risteyksiä, useimmiten neljä, ja risteykset ovat muodostaneet ympyrän. Poistuessasi ympyrästä, mistä tahansa näistä useammsta risteyksestä on sinunkin käytettävä vilkkua. Aivan saman säännön mukaan kuin vaikka suoralla maantiellä josta olet kääntymässä sivutielle.

        Lue vielä kerran viestini ja huomaat että toimin juurikin noin. Vastasin edelliselle, että en vilkuta kaarreajossa (en vilkuta vasemmalle), vaan risteyksissä ja liittymissä, eli silloin kun poistun liikenneympyrästä (vilkutus oikealle poistuessani).


    • Ei ne vanhatkaan autoilijat vielä kaikki osaa oikeaa vilkunkäyttöä. Jotkut jopa tien kaartaessa vasemmalle ,vilkuttavat vasemmalle vaikka eivät poistu etuajo-oikeutetulta tieltä. Näin omassa kyläkeskuksessa

      • Joo, tuo on aika hämmentävää. Eri asia tietysti, jos tuossaon risteys, mutta siitä ei ilmeisesti ollut kyse, toisin kuin vähän vastaavassa tapauksessa tuossa ylempänä.

        Etuajo-oikeus ei tietenkään vaikuta mitenkään vilkutussääntöihin, joten en oikein hahmota miten sen otit mukaan keskusteluun.


      • tarkkana.pitää.olla

        Sellaisia paikkoja tosiaan on, joissa mutka näyttää risteykseltä tai risteys suoralta tieltä. Näissä pitäisi ehdottomasti pitää huoli siitä, että merkinnät ja opasteet sekä liikennemerkit ovat pippeli hyvässä kunnossa.


      • PippeliMielessäVai
        tarkkana.pitää.olla kirjoitti:

        Sellaisia paikkoja tosiaan on, joissa mutka näyttää risteykseltä tai risteys suoralta tieltä. Näissä pitäisi ehdottomasti pitää huoli siitä, että merkinnät ja opasteet sekä liikennemerkit ovat pippeli hyvässä kunnossa.

        Kysyn taas, mitä tarkoittaa tuo pippeli-sana kommenteissasi? Miksi kylvät pippeli-sanaa kirjoituksiisi vaikkei se liity itse aiheeseen mitenkään?


      • TheRat kirjoitti:

        Joo, tuo on aika hämmentävää. Eri asia tietysti, jos tuossaon risteys, mutta siitä ei ilmeisesti ollut kyse, toisin kuin vähän vastaavassa tapauksessa tuossa ylempänä.

        Etuajo-oikeus ei tietenkään vaikuta mitenkään vilkutussääntöihin, joten en oikein hahmota miten sen otit mukaan keskusteluun.

        Kyllä se etuajo-oikeutettu vaikuttaa. Vai vilkutatko joka risteyksen kohdalla, vaikka jatkat koko ajan päätien ajamista kääntymättä mistään risteyksestä


      • Reininranta kirjoitti:

        Kyllä se etuajo-oikeutettu vaikuttaa. Vai vilkutatko joka risteyksen kohdalla, vaikka jatkat koko ajan päätien ajamista kääntymättä mistään risteyksestä

        En tietenkään vilkuta. Vilkutan vain jos käännyn. Sillä ei ole mitään väliä, minne "päätie" menee, vaan sillä minne minä menen. Jos minä käännyn risteyksess,ä minä vilkutan.


      • paskapää
        Reininranta kirjoitti:

        Kyllä se etuajo-oikeutettu vaikuttaa. Vai vilkutatko joka risteyksen kohdalla, vaikka jatkat koko ajan päätien ajamista kääntymättä mistään risteyksestä

        Eiköhän se tuossa tapauksesa ole tien haaara joka erkanee päätiestä


      • laki.vai.maalaisjärki
        paskapää kirjoitti:

        Eiköhän se tuossa tapauksesa ole tien haaara joka erkanee päätiestä

        Miten erotetaan sitten tienhaara ja päätie sekä risteys vilkuttamisen kannalta toisistaan? Onhan päätiestä erkaneva tienhaara myös risteys.

        Käytän maalaisjärkeä. Itse en siis vilkuta jatkaessani päätiellä, vaan ainoastaan jos poistun päätieltä tienhaaran kohdalla, vaikkakin päätie kääntyisikin juuri tienhaaran kohdalla. Saattaa olla jopa sellaisia päätie/tienhaara yhdistelmiä jossa päätie tekee lähes 90 asteen mutkan ja tienhaara jatkuu suoraan.


    • Oletko varma, että kyse oli kiertoliittymästä eikä kiertoristeyksestä? Jos kiertoristeyksessä vilkuttaa vasemmalle, se on täysin oikein tehty... Noita ei toki hirveän montaa enää ole.

      Kiertoliittymissä vilkuttussääntö perustuu poliisin ohjeistukseen. Hyvä ohjeistus, vaikkakin toki laiton. Suosittelen noudattamaan.

      • PerustelutLöytyykö

        Kiertoliittymissä vilkuttussääntö perustuu poliisin ohjeistukseen. Hyvä ohjeistus, vaikkakin toki laiton. Suosittelen noudattamaan.

        Perusteluja?


      • PerustelutLöytyykö kirjoitti:

        Kiertoliittymissä vilkuttussääntö perustuu poliisin ohjeistukseen. Hyvä ohjeistus, vaikkakin toki laiton. Suosittelen noudattamaan.

        Perusteluja?

        Löytyy perusteluja.

        On yleiseurooppalainen (ehkä jopa maailmanlaajuinen) tapa vilkuttaa oikealle liikenneympyröissä (=kiertoliittymä). Pääsääntöisesti on hyvä noudattaa globaaleja käytäntöjä kun mahdollista, niin ei tule hämmennyksenaiheita turistien kanssa tai itse ulkomailla palloillessa.

        Vasemmalle vilkuttaminen pidemmän aikaa on muutenkin hieman hämmentävää. Miten tuossa sitten erotetaan aikomus vaikkapa vaihtaa kaistaa siitä, että olisi vain jatkamassa ympyrässä?

        Oletko eri mieltä? Miksi ohjeistus olisi sinusta huono?


      • PerustelutLöytyykö
        TheRat kirjoitti:

        Löytyy perusteluja.

        On yleiseurooppalainen (ehkä jopa maailmanlaajuinen) tapa vilkuttaa oikealle liikenneympyröissä (=kiertoliittymä). Pääsääntöisesti on hyvä noudattaa globaaleja käytäntöjä kun mahdollista, niin ei tule hämmennyksenaiheita turistien kanssa tai itse ulkomailla palloillessa.

        Vasemmalle vilkuttaminen pidemmän aikaa on muutenkin hieman hämmentävää. Miten tuossa sitten erotetaan aikomus vaikkapa vaihtaa kaistaa siitä, että olisi vain jatkamassa ympyrässä?

        Oletko eri mieltä? Miksi ohjeistus olisi sinusta huono?

        Minä kysyin perusteluja siihen, miksi on laitonta vikuttaa oikealle poistuessaan ympyrästä, toimia siis poliisinkin ohjeistuksen mukaan? Mikä siis poliisin ohjeituksessa on laitonta kuten väitit?


      • PerustelutLöytyykö kirjoitti:

        Minä kysyin perusteluja siihen, miksi on laitonta vikuttaa oikealle poistuessaan ympyrästä, toimia siis poliisinkin ohjeistuksen mukaan? Mikä siis poliisin ohjeituksessa on laitonta kuten väitit?

        Hieno huomio. Laki ei todellakaan sano, mihin suuntaan vilkkua pitäisi näyttää, kun risteyksessä kääntyy, vain sen, että sitä pitää näyttää. Noin maalaisjärjellä toki vilkkua pitäisi näyttää siihen suuntaan, johon kääntyy.

        Yleensä liikenneympyrässä ajettaessa käännytään vasemmalle ja siinä on risteys = vilkku vasemmalle.
        Poistuttaessa taas yleensä ajetaan suoraan tai käännytään oikealle, eli ei vilkkua tai vilkku oikealle.

        Luulin oikeasti, että kysyit sitä mielenkiintoisempaa asiaa, eli miksi ohjeistus on hyvä.


      • PerusJuttuaUseimmille
        TheRat kirjoitti:

        Hieno huomio. Laki ei todellakaan sano, mihin suuntaan vilkkua pitäisi näyttää, kun risteyksessä kääntyy, vain sen, että sitä pitää näyttää. Noin maalaisjärjellä toki vilkkua pitäisi näyttää siihen suuntaan, johon kääntyy.

        Yleensä liikenneympyrässä ajettaessa käännytään vasemmalle ja siinä on risteys = vilkku vasemmalle.
        Poistuttaessa taas yleensä ajetaan suoraan tai käännytään oikealle, eli ei vilkkua tai vilkku oikealle.

        Luulin oikeasti, että kysyit sitä mielenkiintoisempaa asiaa, eli miksi ohjeistus on hyvä.

        Käännyttäessä risteyksessä on kääntyjän käytettävä suuntamerkkiä. Liikenneympyrä, joka siis on ryhmä useampia peräkkäin olevia risteyksiä, vaatii laki käyttämään vilkkua. Ympyrästä poistuva kääntyy "pääväylältä" oikealle, siis sivutielle.


      • niinhän.se.oli
        PerusJuttuaUseimmille kirjoitti:

        Käännyttäessä risteyksessä on kääntyjän käytettävä suuntamerkkiä. Liikenneympyrä, joka siis on ryhmä useampia peräkkäin olevia risteyksiä, vaatii laki käyttämään vilkkua. Ympyrästä poistuva kääntyy "pääväylältä" oikealle, siis sivutielle.

        Liikenneympyrässä pitää vilkuttaa vasemmalle, koska siinä käännytään vasemmalle. Vilkku laitetaan pois ympyrästä poistuttaessa, koska silloin ajetaan suoraan. Ympyrään ei saa ajaa, jos siellä on jo joku. Edessä ajava pitää ohittaa oikealta.


      • RotanOhjeillaTaivaaseen
        niinhän.se.oli kirjoitti:

        Liikenneympyrässä pitää vilkuttaa vasemmalle, koska siinä käännytään vasemmalle. Vilkku laitetaan pois ympyrästä poistuttaessa, koska silloin ajetaan suoraan. Ympyrään ei saa ajaa, jos siellä on jo joku. Edessä ajava pitää ohittaa oikealta.

        Ylinopeutta ajamalla pystyt tekemään vuorokauteen lisää minuutteja tai vuoteen vuorokausia.


      • PerusJuttuaUseimmille kirjoitti:

        Käännyttäessä risteyksessä on kääntyjän käytettävä suuntamerkkiä. Liikenneympyrä, joka siis on ryhmä useampia peräkkäin olevia risteyksiä, vaatii laki käyttämään vilkkua. Ympyrästä poistuva kääntyy "pääväylältä" oikealle, siis sivutielle.

        Sillähän ei ole mitään merkitystä, kääntyykö joku pääväylältä vai vaikka kärrypolulta. Olennaista on se, kääntyykö risteyksessä. Jos kääntyy, niin vilkkua tulisi käyttää.

        Mutta edelleen poliisin ohjeistus on parempi kuin laki tässä.


      • maanisuus.lisääntymässä

        Eikö kukaan tartu tuohon rotan syöttiin? Se olisi sille tärkeää.


      • sanoo...se
        TheRat kirjoitti:

        Hieno huomio. Laki ei todellakaan sano, mihin suuntaan vilkkua pitäisi näyttää, kun risteyksessä kääntyy, vain sen, että sitä pitää näyttää. Noin maalaisjärjellä toki vilkkua pitäisi näyttää siihen suuntaan, johon kääntyy.

        Yleensä liikenneympyrässä ajettaessa käännytään vasemmalle ja siinä on risteys = vilkku vasemmalle.
        Poistuttaessa taas yleensä ajetaan suoraan tai käännytään oikealle, eli ei vilkkua tai vilkku oikealle.

        Luulin oikeasti, että kysyit sitä mielenkiintoisempaa asiaa, eli miksi ohjeistus on hyvä.

        Laissa lukee että: "Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä."

        Kyllä laki määrää, että vilkkua pitää käyttää niin että se on ymmärrettävä, eli selkeästi viestittää muille aiotusta toimenpiteestä. Aika hyvin laki määrää tuolla lauseella, että miten pitää vilkuttaa.


      • uudessalaissalukee

        Uudessa laissa lukee näin:

        48 §
        Suuntamerkki

        Suuntamerkki on ajoneuvolla ajettaessa annettava suuntavalaisimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla:

        1) lähdettäessä liikkeelle tien reunasta;

        2) käännyttäessä risteyksessä tai tiellä;

        3) vaihdettaessa ajokaistaa;

        4) poistuttaessa liikenneympyrästä;

        5) muuten siirryttäessä sivusuunnassa.

        Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Se on annettava hyvissä ajoin ennen 1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä ja sen tulee kestää toimenpiteen ajan.


      • sanoo...se kirjoitti:

        Laissa lukee että: "Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä."

        Kyllä laki määrää, että vilkkua pitää käyttää niin että se on ymmärrettävä, eli selkeästi viestittää muille aiotusta toimenpiteestä. Aika hyvin laki määrää tuolla lauseella, että miten pitää vilkuttaa.

        Tämä on totta. Pääsääntöisesti ainakin. Paitsi nyt sitten siellä liikenneympyrässä, jossa ihmiset vilkuttavat vähän miten sattuu.


      • uudessalaissalukee kirjoitti:

        Uudessa laissa lukee näin:

        48 §
        Suuntamerkki

        Suuntamerkki on ajoneuvolla ajettaessa annettava suuntavalaisimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla:

        1) lähdettäessä liikkeelle tien reunasta;

        2) käännyttäessä risteyksessä tai tiellä;

        3) vaihdettaessa ajokaistaa;

        4) poistuttaessa liikenneympyrästä;

        5) muuten siirryttäessä sivusuunnassa.

        Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Se on annettava hyvissä ajoin ennen 1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä ja sen tulee kestää toimenpiteen ajan.

        Tuo on erittäin hyvä muutos. Tuo kakkoskohta on hieman erikoinen tosin. Tuon mukaan pitäisi vilkuttaa myös mutkissa... Olisiko haettu uukkaria, tms? Tosin siinäkin kyllä yleensä ajokaista vaihtuu ja vitoskohtakin pääsääntöisesti pätee. Voisi vähän tarkemmin miettien tarkoittaa (ajoratamerkitsemättömiä) parkkipaikkoja ja muita vastaavia teitä, joissa kaistan määritelmä voi olla hieman hähmäinen.


      • vanhus
        niinhän.se.oli kirjoitti:

        Liikenneympyrässä pitää vilkuttaa vasemmalle, koska siinä käännytään vasemmalle. Vilkku laitetaan pois ympyrästä poistuttaessa, koska silloin ajetaan suoraan. Ympyrään ei saa ajaa, jos siellä on jo joku. Edessä ajava pitää ohittaa oikealta.

        Liikenneympyräassä ei voi kääntyä vasemmaalle vaikka kiertäsit kuinka kauan


      • vanhus
        niinhän.se.oli kirjoitti:

        Liikenneympyrässä pitää vilkuttaa vasemmalle, koska siinä käännytään vasemmalle. Vilkku laitetaan pois ympyrästä poistuttaessa, koska silloin ajetaan suoraan. Ympyrään ei saa ajaa, jos siellä on jo joku. Edessä ajava pitää ohittaa oikealta.

        Liikenneympyrässä ohitetaan vasemmalta, ei saa ajaa kääntyvän eteen


      • hyvin---kiteytetty
        vanhus kirjoitti:

        Liikenneympyräassä ei voi kääntyä vasemmaalle vaikka kiertäsit kuinka kauan

        Bingo! Juurikin näin. Liikenneympyrässä ajaminen on "kaarreajoa". Kääntyminen tapahtuu oikealle, eli silloin kun poistutaan liikenneympyrästä.


      • hyvin---kiteytetty kirjoitti:

        Bingo! Juurikin näin. Liikenneympyrässä ajaminen on "kaarreajoa". Kääntyminen tapahtuu oikealle, eli silloin kun poistutaan liikenneympyrästä.

        Jos et käännä kaarteessa, päädyt metsähallituksen puolelle. Kyseisessä kaarteessa on myös risteyksiä. Käännät siis risteyksessä.

        Ei mitään mussuttamisen mahdollisuutta tuossa.

        Sen sijana se, että ohjeistus on parempi kuin laki tässä tapauksessa, on hyvä asia.


      • en_vilkuta_kaarteessa
        TheRat kirjoitti:

        Jos et käännä kaarteessa, päädyt metsähallituksen puolelle. Kyseisessä kaarteessa on myös risteyksiä. Käännät siis risteyksessä.

        Ei mitään mussuttamisen mahdollisuutta tuossa.

        Sen sijana se, että ohjeistus on parempi kuin laki tässä tapauksessa, on hyvä asia.

        Minä käännän, eli kaarran kyllä usein risteyksen kohdalla, kuten myös liikenneympyrässä tapahtuu, mutta en aina käänny risteyksestä. Siksi en liikenneympyrässä vilkuta vasemmalle, vaan vasta oikealle kuin oikeasti käännyn risteyksestä.

        Vilkutatko myös päätiellä jatkaessasi sitä kaartaen eteenpäin jos kaarteen kohdalla sattuu oleman risteys. Outo toimintamalli sinulla.


      • en_vilkuta_kaarteessa kirjoitti:

        Minä käännän, eli kaarran kyllä usein risteyksen kohdalla, kuten myös liikenneympyrässä tapahtuu, mutta en aina käänny risteyksestä. Siksi en liikenneympyrässä vilkuta vasemmalle, vaan vasta oikealle kuin oikeasti käännyn risteyksestä.

        Vilkutatko myös päätiellä jatkaessasi sitä kaartaen eteenpäin jos kaarteen kohdalla sattuu oleman risteys. Outo toimintamalli sinulla.

        Mutta kun laki nimen omaan velvoittaa vilkuttamaan kun kääntyy *risteyksessä*, ei risteyksestä!

        Ero on merkittävä ja järkevä. Vilkulla on tarkoitus osoittaa, jos on kääntymässä johonkin suuntaan. Ei voida olettaa, että muut tienkäyttäjät tuntevat tiestön ja osaavat arvioida, mikä on "päätie" tai milloin tien nimi muuttuu, mikä nyt kelläkin kriteerinä sattuu olemaan.

        > Vilkutatko myös päätiellä jatkaessasi sitä kaartaen eteenpäin jos
        > kaarteen kohdalla sattuu oleman risteys. Outo toimintamalli sinulla.

        Yleensä kyllä. Laki noin velvoittaa toimimaan ja onhan se kohteliasta muutoinkin.

        Esimerkiksi tässä pääset joko suoraan tai käännyt päätietä pitkin vasemmalle. Miten vilkutat meneväsi suoraan, jos et kerran vilkulla osoita kääntyväsi vasemmalle?
        https://goo.gl/maps/HFME18D52sD2

        Juu, tiedän. Suurin osa ei vilkuta kääntyessään. Jotkut vilkuttavat ajaessaan suoraan (joskaan suurin osa ei). Suurin osa onneksi vilkuttaa kääntyessään vasemmalle (aika moni senkin tuossa tekee).


      • TheRat kirjoitti:

        Mutta kun laki nimen omaan velvoittaa vilkuttamaan kun kääntyy *risteyksessä*, ei risteyksestä!

        Ero on merkittävä ja järkevä. Vilkulla on tarkoitus osoittaa, jos on kääntymässä johonkin suuntaan. Ei voida olettaa, että muut tienkäyttäjät tuntevat tiestön ja osaavat arvioida, mikä on "päätie" tai milloin tien nimi muuttuu, mikä nyt kelläkin kriteerinä sattuu olemaan.

        > Vilkutatko myös päätiellä jatkaessasi sitä kaartaen eteenpäin jos
        > kaarteen kohdalla sattuu oleman risteys. Outo toimintamalli sinulla.

        Yleensä kyllä. Laki noin velvoittaa toimimaan ja onhan se kohteliasta muutoinkin.

        Esimerkiksi tässä pääset joko suoraan tai käännyt päätietä pitkin vasemmalle. Miten vilkutat meneväsi suoraan, jos et kerran vilkulla osoita kääntyväsi vasemmalle?
        https://goo.gl/maps/HFME18D52sD2

        Juu, tiedän. Suurin osa ei vilkuta kääntyessään. Jotkut vilkuttavat ajaessaan suoraan (joskaan suurin osa ei). Suurin osa onneksi vilkuttaa kääntyessään vasemmalle (aika moni senkin tuossa tekee).

        Sori, siis tuossa käännytään päätietä pitkin oikealle.


      • kaarto_tai_käännös
        TheRat kirjoitti:

        Mutta kun laki nimen omaan velvoittaa vilkuttamaan kun kääntyy *risteyksessä*, ei risteyksestä!

        Ero on merkittävä ja järkevä. Vilkulla on tarkoitus osoittaa, jos on kääntymässä johonkin suuntaan. Ei voida olettaa, että muut tienkäyttäjät tuntevat tiestön ja osaavat arvioida, mikä on "päätie" tai milloin tien nimi muuttuu, mikä nyt kelläkin kriteerinä sattuu olemaan.

        > Vilkutatko myös päätiellä jatkaessasi sitä kaartaen eteenpäin jos
        > kaarteen kohdalla sattuu oleman risteys. Outo toimintamalli sinulla.

        Yleensä kyllä. Laki noin velvoittaa toimimaan ja onhan se kohteliasta muutoinkin.

        Esimerkiksi tässä pääset joko suoraan tai käännyt päätietä pitkin vasemmalle. Miten vilkutat meneväsi suoraan, jos et kerran vilkulla osoita kääntyväsi vasemmalle?
        https://goo.gl/maps/HFME18D52sD2

        Juu, tiedän. Suurin osa ei vilkuta kääntyessään. Jotkut vilkuttavat ajaessaan suoraan (joskaan suurin osa ei). Suurin osa onneksi vilkuttaa kääntyessään vasemmalle (aika moni senkin tuossa tekee).

        Tässä vastaavanlainen tilanne. En vilkuta kaartaessani vasemmalle mutta vilkutan kääntyessäni oikealle.

        https://goo.gl/maps/HRF3xxkJJ5J2


      • kaarto_tai_käännös kirjoitti:

        Tässä vastaavanlainen tilanne. En vilkuta kaartaessani vasemmalle mutta vilkutan kääntyessäni oikealle.

        https://goo.gl/maps/HRF3xxkJJ5J2

        Muttet sitten vastannut kysymykseen?

        Kun kokemusta kertyy, vilkuttaminen risteyksessä kääntyessä muuttuu automaatioksi. Olisi kuitenkin hyvä harjoitella sitä aluksi, niin sitten se uppoaa nopeammin selkäytimeen.


      • kaarto_tai_käännös
        TheRat kirjoitti:

        Muttet sitten vastannut kysymykseen?

        Kun kokemusta kertyy, vilkuttaminen risteyksessä kääntyessä muuttuu automaatioksi. Olisi kuitenkin hyvä harjoitella sitä aluksi, niin sitten se uppoaa nopeammin selkäytimeen.

        Jos minulta kysyt, niin vilkutan tuossa esimerkissäsi vasemmalle, kun kerta poistun pääväylän vasemmalle puolelle (ajaessani suoraan).


      • en_vilkuta_kaarteessa
        TheRat kirjoitti:

        Mutta kun laki nimen omaan velvoittaa vilkuttamaan kun kääntyy *risteyksessä*, ei risteyksestä!

        Ero on merkittävä ja järkevä. Vilkulla on tarkoitus osoittaa, jos on kääntymässä johonkin suuntaan. Ei voida olettaa, että muut tienkäyttäjät tuntevat tiestön ja osaavat arvioida, mikä on "päätie" tai milloin tien nimi muuttuu, mikä nyt kelläkin kriteerinä sattuu olemaan.

        > Vilkutatko myös päätiellä jatkaessasi sitä kaartaen eteenpäin jos
        > kaarteen kohdalla sattuu oleman risteys. Outo toimintamalli sinulla.

        Yleensä kyllä. Laki noin velvoittaa toimimaan ja onhan se kohteliasta muutoinkin.

        Esimerkiksi tässä pääset joko suoraan tai käännyt päätietä pitkin vasemmalle. Miten vilkutat meneväsi suoraan, jos et kerran vilkulla osoita kääntyväsi vasemmalle?
        https://goo.gl/maps/HFME18D52sD2

        Juu, tiedän. Suurin osa ei vilkuta kääntyessään. Jotkut vilkuttavat ajaessaan suoraan (joskaan suurin osa ei). Suurin osa onneksi vilkuttaa kääntyessään vasemmalle (aika moni senkin tuossa tekee).

        Tässä vielä yksi esimerkki. Pääväylä kaartaa oikealle ja vasemmalle on tienhaara, eli kolmiolla oleva sivutie. En vilkuta jatkaessani päätietä, vaan ainoastaan jos käännyt risteyksessä vasemmalle.

        https://goo.gl/maps/x5a72qd9cgQ2


    • pöljää.porukkaa

      Muutamat pöljät laittaa vilkun vasemmalle ennen kiertoliittymään ajoa, sitten viimehetkellä oikealle kun poistuvat kiertoliittymästä. Missä näin on opetettu.

      • OmatSäännötLuoArpomista

        Ovat keksineet sen omasta päästään. Kukaan tai mikään ei tuollaista opeta eikä ohjeista niin toimimaan. Eihän ympyrässä vasemmalle vilkuttaminen mitään haittaa. Ehkä siinä ympyrässä ajava yrittää viestittää ympyrään tulijoille ettei ole vielä seuraavasta liittymästä poistumassa ympyrästä mutta saman viestin voi kertoa sillä ettei käytä vilkkua kuin vasta hetkeä ennen poistumistaan ympyrästä.
        Nämä vastoin yleisiä ohjeistuksia toimivia, ja omasta päästään toimintamalleja keksivät aiheuttavat kyllä ihmettelyä ja arvailua muissa autoilijoissa. Sääntöjen ja ohjeiden mukaan ajavat eivät voi mitenkään tietää mitä omien ajotapojen ja sääntöjen mukaan ajavat toimivat.


      • vielä.pöljempää

        Vielä useammat pöljät ei käytä vilkkua lainkaan.


    • se-on-liikenneympyrä

      Oikea termi on liikenneympyrä.

      Suomen lainsäädäntö ei tunne termiä “kiertoliittymä”. Tieliikennelaki (267/1981) ei käsitettä mainitse millään nimellä. Tieliikenneasetus (182/1982) tuntee määräysmerkin numero 416 (pakollinen kiertosuunta), jonka selitysteksti puhuu liikenneympyrästä, sekä varoitusmerkin numero 116 (liikenneympyrä). Lisäksi kärkikolmion (merkki numero 231) ja stop-merkin (numero 232) selitystekstit mainitsevat liikenneympyrän. Liikenneministeriön päätös liikenteen ohjauslaitteista (203/1982) puhuu myös vain liikenneympyrästä.

      • ViisastelullaTaivaaseen

        Hienoa ettå jaksat saivarrella liikenneympyrästä ja kiertoliittymästä. Se on erittäin tärkeää muistuttaa tästå vaikka jokainen tietää ja ymmärtää ettå KÄYTÄNNÖSSÄ samaa asiaa tarkoittavat. Mutta hyvä juttu että pääsit taas osoittamaan erinomaisuuttasi.


      • se-on-liikenneympyrä
        ViisastelullaTaivaaseen kirjoitti:

        Hienoa ettå jaksat saivarrella liikenneympyrästä ja kiertoliittymästä. Se on erittäin tärkeää muistuttaa tästå vaikka jokainen tietää ja ymmärtää ettå KÄYTÄNNÖSSÄ samaa asiaa tarkoittavat. Mutta hyvä juttu että pääsit taas osoittamaan erinomaisuuttasi.

        Palstalla ollaan usean toimesta aika tarkkoja, että mitä laissa lukee ja miten säännöt oikein menevät. Hyvin yksinkertaisesti se on siis niin että asia ei päde, ellei sitä laista löydy.


      • eiuudessakaanlaissa

        Tuleva (uusi) tieliikennelaki ei myöskään tunne termiä kiertoliittymä. Sieltä löytyy kuitenkin nyt liikenneympyrä.

        2 §
        Määritelmät

        Tässä laissa tarkoitetaan:

        15) liikenneympyrällä liikennemerkeillä osoitettua kahden tai useamman risteyksen muodostamaa kokonaisuutta;

        Lähde: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180729


      • eiuudessakaanlaissa kirjoitti:

        Tuleva (uusi) tieliikennelaki ei myöskään tunne termiä kiertoliittymä. Sieltä löytyy kuitenkin nyt liikenneympyrä.

        2 §
        Määritelmät

        Tässä laissa tarkoitetaan:

        15) liikenneympyrällä liikennemerkeillä osoitettua kahden tai useamman risteyksen muodostamaa kokonaisuutta;

        Lähde: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180729

        Toivottavasti nuo liikennemerkit jotenkin määritellään sitten asetuksessa, muuten on vähän hankala...

        Esimerkiksi kiertotien merkki osoittaa kahta tai useampaa risteystä ja huppista...


      • löytyy.säädösliitteestä
        TheRat kirjoitti:

        Toivottavasti nuo liikennemerkit jotenkin määritellään sitten asetuksessa, muuten on vähän hankala...

        Esimerkiksi kiertotien merkki osoittaa kahta tai useampaa risteystä ja huppista...

        Liikennemerkit löytyvät Tieliikennelain säädösliitteestä. Tämä löytyy taas linkin takaa olevan lain alalaidasta. Tieliikenneasetus on ilmeisesti korvattu tuolla säädösliitteellä.


    • Heltanheilutar

      Ihana monikulttuurisuus näkyy bussikuskistossa!

    • frefrerefr445354t

      Espoossa monella bussikuskilla toimi vilkku mihinkään suuntaan.
      Mutta, siinäpähän oottelevat risteyksessä kun ei se toimi mullakaan, on meinaan valikoiva vilkun käyttö että kelle näytän. Osa bussikuskeista tekee myös hyvin vaarallisia pysäkiltä lähtöjäkin.

    • onhannäitä

      "Oletko varma, että kyse oli kiertoliittymästä eikä kiertoristeyksestä? Jos kiertoristeyksessä vilkuttaa vasemmalle, se on täysin oikein tehty... Noita ei toki hirveän montaa enää ole.

      Kiertoliittymissä vilkuttussääntö perustuu poliisin ohjeistukseen. Hyvä ohjeistus, vaikkakin toki laiton. Suosittelen noudattamaan. "

      Tässä melkein kotinurkilla Helsingissä (Käpylässä) on vielä tuollainen ihmetys. Näyttää ihan liikenneympyrältä, mutta ei ole merkitty liikenneympyräksi. Siinä siis pitäisi vilkuttaa kiertäessä vasemmalle ja poistuttaessa ei tarvitse enää vilkuttaa. Kyseessä on neljän kadun kiertoristeys, jossa mm. bussireitti menee suoraan risteyksen vastakkaisista liittymistä. Tuolloin suoraan ajetaessa ei tarvitse vilkutella. Toiseen suuntaan ajolinja onkin lähes suora ja autoilijat jättävät vilkuttelematta ihan luonnostaan. Vastakkaiseen suuntaan ajettaessa ajetaan ympyränkaaressa, joten silloin meneekin pasmat sekaisin.

      • Eikös tuossa ole vielä ratikkakiskot sotkemassa mukavasti, jos en täysin väärin muista...

        Olen kerran tuossa kiertoristeyksessä muuten päässyt puhaltamaan poliisin pilliin kolmesti minuutin sisällä. Hämmennyin niin ensimmäisestä vihellyksestä, että käännyin vahingossa väärään suuntaan ja piti käydä tekemässä uukkari. Puhalluttivat tullessa, poistuessa ja uudestaan tullessakin... :)


      • juu.kyä.me.uskotaan
        TheRat kirjoitti:

        Eikös tuossa ole vielä ratikkakiskot sotkemassa mukavasti, jos en täysin väärin muista...

        Olen kerran tuossa kiertoristeyksessä muuten päässyt puhaltamaan poliisin pilliin kolmesti minuutin sisällä. Hämmennyin niin ensimmäisestä vihellyksestä, että käännyin vahingossa väärään suuntaan ja piti käydä tekemässä uukkari. Puhalluttivat tullessa, poistuessa ja uudestaan tullessakin... :)

        Tuo on varmasti yhtä totta kuin muutkin tarinasi.


      • Näitä-riittää

        Helsinki on täynnä vaikka minkälaisia häkkyröitä, joissa oikein kukaan ei tiedä miten niissä pitäisi ajaa. Töölöntori; yritäpä Sandelsinkadulta jotenkin järkevästi kääntyä vasemmalle. Taka-töölössä Topeliuksenkadun/Linnakoskenkadun hässäkkä. Mannerheimintien/Sofianlehdonkadun/Koskelantien kiertoympyräristeysmikälie. Tässäkin ketjussa jo mainittu Käpylän Pohjolanaukion liikenneymp... Eikun kiertoristeysmikäonkaan. Näitä riittää.


    • s.herlock

      Saatan tietää paikan, oli miten oli niin jos ei ole risteteystä niin ei vilkuteta!
      Jos taas kääntyy risteyksessä niin vilkutetaan, huom ajoissa. Oli siinä se kiertoliittymän merkki tai ei. mutkassahan ei vilkuteta, erottakaa risteys ja mutka..

      No liikennejärjestelyt ei ole täydellisiä eikä lait, harmittavan usein ajelijoilla on perusteetkin niin hukassa että mitä vaan vaan voi kohdata, järkevää lokiikkaa saa käyttää, toimi niin kuin odotat itse muiden toimivan on sellaista maalaisjärkeä. Ei se että vilkuttaa kiertoliittymässä vasempaan varmaan haittaa mutta muista myös toimia kääntyessäsikin oikein.

      Joka päivä liikenteessä näkee sen että vilkkua käytetään aivan vailla mitään järkeä.
      Mitä jos laissa lukisi että radio autossa pitää laittaa samalla päälle kun vaihtaa kaistaa, ajoissa.
      No suurin osa toimisi niin että katsoisi missä se ration virva namiskuukkeli on samalla kun vaihtaa kaistaaa ja power on, katse vaan oli radiossa silloin kun vaihtoi kaistaa ja muut väisti jos kohdalle sattui.. Näin se menee arjessa suurimman osan liikenteessä ajelu. anteeksi kai annettavaa on se että lain ja vaatimusten mukaan se ajokortti on saatu, näillä mennään!

      Olisiko koulutuksessa petrattavaa vai millä asia korjata, tyhmyyttä on vaikea korjata.

      • Rotta_osaa_vilkuttaa

        "mutkassahan ei vilkuteta, erottakaa risteys ja mutka.."

        Paitsi Rotta vilkuttaa mutkissakin. Kai se on Rotan ohjeiden mukaan alettava moottoritielläkin vilkuttamaan vasemmalle jokaisen liittymän kohdalla josta ei aio poistua, jos liittymään jatkettaisi suoraan rattia kääntämättä, ja moottoritiellä jatkaessaan joutuu mutkassa kääntämään samalla vasemmalle.


    • demhaNassah

      Aleppolaisen autokoulun opetuksen mukaan vilkkuja käytettiin aivan oikein sikäläisen tavan mukaan.

    • HaliAasia

      Minä ainakin vilkutan jo ennen kuin käännyn.

    • Xlost

      Karhuherra Paddington matkasi r-junalla Hki - Tre ja niin poispäin 🐻

      • sulle.neuvo

        Työnnä se r-juna vaikka prrseeseesi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      67
      2073
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      80
      1435
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      87
      1408
    4. 52
      1273
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1032
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      1019
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      940
    8. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      908
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      41
      901
    10. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      893
    Aihe