Väärin kirjoitettu

Yhä enemmän näkee kirjoitusvirheitä, sekä lehdissä että netissä. Joskus mietityttää miksi toisten kirjoitusvirheen havaitsee paljon helpommin kuin itsensä kirjoittaman?

189

2849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Virheetönvaihtoehto

      Minä olen, täydellinen.

      • Mukava lukea jonkun kovaan itseluottamukseen. Varo käyttämästä kännykkää viestien lähettämiseen, siellä oikeinkirjoitusjärjestelmä muuttaa oikeinkirjoitetut viestit väärinkirjoitetuiksi.


      • tökerö.täydellisyys

        Ei kuulu pilkku tuohon kohtaan, korkeintaan ajatusviiva. hih


      • tökerö.täydellisyys kirjoitti:

        Ei kuulu pilkku tuohon kohtaan, korkeintaan ajatusviiva. hih

        Kylläpäs kuuluupas, minä kyllä tiedän, kun olen aikoinaan ylli-oppilaaksi lukenut, hehee.


      • tökerö.täydellisyys kirjoitti:

        Ei kuulu pilkku tuohon kohtaan, korkeintaan ajatusviiva. hih

        tökerö.täydellisyys
        Sorry, olin niin töpinöissäni, että taisin vastata ”väärään” viestiin. Siis ei minulle tarkoitettuun.


      • valo.pilkuttaa
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Kylläpäs kuuluupas, minä kyllä tiedän, kun olen aikoinaan ylli-oppilaaksi lukenut, hehee.

        Vieläkin on iloisia illan, istuvat ravintoloissa pilkkuun asti.


      • valo.pilkuttaa kirjoitti:

        Vieläkin on iloisia illan, istuvat ravintoloissa pilkkuun asti.

        Onkohan ravintolat ja kapakat katoavaa kansanperinnettä, kun nykynuoret kuluttavat aikaa somessa eivätkä käy enää ulkona juhlimassa kuten ennen tehtiin?


      • ettäjotta
        tökerö.täydellisyys kirjoitti:

        Ei kuulu pilkku tuohon kohtaan, korkeintaan ajatusviiva. hih

        Ajatusviiva edellyttää kuitenkin että on olemassa ajatus.


    • lollolol

      Ihan jo ehtinyt vartoa paronilta aloitusta, ei siis muuten, luoja paratkoon.

      • On ollut kaikenlaisia kiireitä, eikä ole ehtinyt palstalle poikkeamaan. Talvella on kaikki toisin ja löytyy paremmin ehkä aikaa kirjoittelemisiin.


      • pilkkupilkku
        PorvoonParoni kirjoitti:

        On ollut kaikenlaisia kiireitä, eikä ole ehtinyt palstalle poikkeamaan. Talvella on kaikki toisin ja löytyy paremmin ehkä aikaa kirjoittelemisiin.

        No nyt tuli sullekin pilkkuvirhe.


      • SarvetJaHampaat
        PorvoonParoni kirjoitti:

        On ollut kaikenlaisia kiireitä, eikä ole ehtinyt palstalle poikkeamaan. Talvella on kaikki toisin ja löytyy paremmin ehkä aikaa kirjoittelemisiin.

        Aikaakin on tunti enemmän, noinniinku teoriassa.
        Onko toi noinniinku yhdyssana?


    • Tuulettaa

      No kuules, Paroni, minua harmittaa kamalasti kun huomaan väärän kirjaimen tekstissäni. Miten se on VOINUT päästä huomaamatta.
      Kestetään nyt. Ehkä aiheet korvaavat.

      • Minun mielestä on hyvin inhimillistä, että tekee silloin tällöin kirjoitusvirheitä, enkä niitä harmittele sen kummemmin.


    • e.lä.mä

      Ihmeellinen harrastus sinulla?

      • Ruotsiin muuttanut setäni harmitteli, kun ei osannut kirjoittaa kunnolla kumpaakaan, ei suomea eikä ruotsia.


      • Pekkakossuvissy
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Ruotsiin muuttanut setäni harmitteli, kun ei osannut kirjoittaa kunnolla kumpaakaan, ei suomea eikä ruotsia.

        Miksi hän sinne Ruotsiin lähti kirjoitteleen? Ruotsissa pärjää kunhan puhuu hoono rootsi ja paikkaa sitä suomenkielellä.


      • Pekkakossuvissy kirjoitti:

        Miksi hän sinne Ruotsiin lähti kirjoitteleen? Ruotsissa pärjää kunhan puhuu hoono rootsi ja paikkaa sitä suomenkielellä.

        Hän haavoittui sodassa kolme kertaa ja teki päätöksen, että ei enää koskaan sodi suomalaisten rinnalla ja rupesi mieluummin ruotsalaiseksi.


    • kylmätotuus

      Jos luet ainoastaan minun kirjoittamani kommentit, niin et näe häiritseviä kirjoitusvirheitä.
      Tosin luettavaa on vähänlaisesti. Joutavat jorinat jätän toisten harteille.

      • Kirjoitat asiaa ja kirjoitat virheetöntä tekstiä. Ja vielä, kun otetaan huomioon, että pystyt kirjoittamaan halutessasi pitkiä viestejä, on suoritus sulkahatun noston arvoinen.


      • itsekehu

        On sulla leuhkat eväät. Vaikka kukas se lehmän hännän nostaa jos ei lehmä itte.


      • Tarkkaemäntä
        itsekehu kirjoitti:

        On sulla leuhkat eväät. Vaikka kukas se lehmän hännän nostaa jos ei lehmä itte.

        Aikamoinen saavutus saada yhteen viestiin noin paljon virheitä.


      • SarvetJaHampaat
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Kirjoitat asiaa ja kirjoitat virheetöntä tekstiä. Ja vielä, kun otetaan huomioon, että pystyt kirjoittamaan halutessasi pitkiä viestejä, on suoritus sulkahatun noston arvoinen.

        Mistä saisi hattusulkia? Mulla on kyllä hattu. Voiko niitä sulkia käyttää lippalakissa ja pipossa?
        Tuliskohan niistä uusi trendi ensikevääksi?
        Onko toi ensikevät yhdyssana?


      • SarvetJaHampaat kirjoitti:

        Mistä saisi hattusulkia? Mulla on kyllä hattu. Voiko niitä sulkia käyttää lippalakissa ja pipossa?
        Tuliskohan niistä uusi trendi ensikevääksi?
        Onko toi ensikevät yhdyssana?

        Ensi kevät ei ole yhdyssana.


    • OlgaRiipunta

      Hyvänen aika mitä soopaa tuo kaveri tänne suoltaa.

      • ettäjotta

        Soopa on vanha, tunnettu pesuaine. Valmistetaan männystä (Pinus sylvestris) halaamalla!


    • siilenämää2

      Minäkait en ikinä tee kirjoitusvirheitä ;). Oon siinä mielessä täyvellinen :D.
      Silti huimaan toisten tekemät virheet. Mutta ei silti että ne kauheesti vapaassa tekstissä haittais. Viralliset on erikseen.

      • Tiedän sinun vastaavan paljon puhelimella, siksi tulee pikku pikku virheitä joskus silloin tällöin. Ei liian usein, eikä paljon, eikä mitään merkittäviä. Samoin minullekin tulee, kumma kun ei viitsi lukea sitä omaa viestiä uudelleen ja miksi on vaan niin kiire painaa sitä "LÄHETÄ" -nappulaa?


      • siilenämää2
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Tiedän sinun vastaavan paljon puhelimella, siksi tulee pikku pikku virheitä joskus silloin tällöin. Ei liian usein, eikä paljon, eikä mitään merkittäviä. Samoin minullekin tulee, kumma kun ei viitsi lukea sitä omaa viestiä uudelleen ja miksi on vaan niin kiire painaa sitä "LÄHETÄ" -nappulaa?

        Joo kiire pilaa monta hyvää asiaa, kuten tässäkin. Pitäisi malttaa lukea ennen kuin lähettää.


      • Nappulajoo
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Tiedän sinun vastaavan paljon puhelimella, siksi tulee pikku pikku virheitä joskus silloin tällöin. Ei liian usein, eikä paljon, eikä mitään merkittäviä. Samoin minullekin tulee, kumma kun ei viitsi lukea sitä omaa viestiä uudelleen ja miksi on vaan niin kiire painaa sitä "LÄHETÄ" -nappulaa?

        Paina ensin sitä LÄHETÄ nappulaa (painike nykyään). Kirjoita se viesti vasta sittenkun kiire on ohi!


    • Minä olen aina toivonut että lukijat lukisivat minua.
      Syvällisesti paneutuen.
      Kirjoituksissani on erittäin usein kaikenlaisia piilo-merkityksiä.
      Turhan usein niitä katsotaan virheiksi. :)
      Muistaakseni vain pari kertaa olen saanut kommentin tyyliin:
      Voi heevetti sun kanssas...
      -
      En koskaan sorru Porvoolais-tyyppiseen tavis-aineeseen.

      H.

      • ...mieleiseni kommentin

        H.


      • totinentorvensoittaja
        hunksz kirjoitti:

        ...mieleiseni kommentin

        H.

        piilomerkityksesi menevät haaskuun kun ei koskaan ymmärrä niitä

        eikä kukaan kirjoita voi heevetti sun kanssas

        toiveajattelua


      • PorinOrava

        Porvoolaiset on aliarvostettu kansanheimo. Porvoolaisissa tavisvitseissä on runsaasti piilomerkityksiä (painotus sanalla PIILO).


      • ainanaakka
        hunksz kirjoitti:

        ...mieleiseni kommentin

        H.

        ex-steedari lukee sua syvällisesti paneutuen


    • Bengalitikku

      Jorisen, turisen ja murisen.
      Ei kait tästä elämästä virheittä selvitä.
      Jos sattuisit täydellisen tapaamaan, niin esittelisitkö minulle.
      Vai olisikos sittenkin niin, että k o n e tekee virheet. Hih.

      • Konehan niitä virheitä tekee. Jo silloin ennen, kun kirjoitettiin kirjoituskoneella, niin aina oli jotain vikaa siinä kirjoituskoneessa.

        Etkä sinä edes tee virheitä tai ainakaan minä en ole niihin kiinnittänyt huomiota. Eikä tämä aloitus ollut mikään moite, koska ainakaan minulla ei ole varaa huomautella muille, kun en ole sellainen täydellinen, enkä myöskään ole tavannut sellaista.


      • Hyssy
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Konehan niitä virheitä tekee. Jo silloin ennen, kun kirjoitettiin kirjoituskoneella, niin aina oli jotain vikaa siinä kirjoituskoneessa.

        Etkä sinä edes tee virheitä tai ainakaan minä en ole niihin kiinnittänyt huomiota. Eikä tämä aloitus ollut mikään moite, koska ainakaan minulla ei ole varaa huomautella muille, kun en ole sellainen täydellinen, enkä myöskään ole tavannut sellaista.

        Olethan sä kylmääntotuuteen täällä törmännyt, hän kehuu olevansa ainoa oikein kirjoittava.


      • Hyssy kirjoitti:

        Olethan sä kylmääntotuuteen täällä törmännyt, hän kehuu olevansa ainoa oikein kirjoittava.

        Poikkeus vahvistaa säännön.


    • Joskus epäilen että olenko sanasokea kun aina samanlaiset virheet tulee.
      Jos en oikolue tekstiäni niin virheitä vilisee.
      Ei niinkään läppärillä mutta kännykällä ja tabletillakin.

      • Juu, sama vika minulla esimerkiksi, kun kirjoitan ”aivan”sanan, niin siitä tulee avian tai Tapsa nimi vääntyy muotoon tapas.

        Välillä hävettää niin paljon, että on pakko korjata. Tuttujen kesken jätän korjaamatta, sillä kyllä he ymmärtävät tai josseivat ymmärrä, niin kysyvät.


    • Katselen kyllä mitä olen kirjoittanut ja korjaan virheitä.
      Viime talvena tämä nettiyhteys pätki aivan raivostuttavasti, silloin annoin mennä vieheineen, ennen kun taas olisi poikki.
      Piti sammuttaa koko kone, että sai uudelleen auki, nyt on pysynyt aika hyvin, välillä kyllä temppuileekin.
      Nykyään kun katselee esim. uutistekstejä, on sellaista kirjoitustyyliä, että on-sanaa näkee paikassa mihin se ei kuulu (ei ainakaan ennen kuulunut) esim. ennen sanottiin hän tulee pyörällä, nyt näkee kirjoitettavan, hän on tulee pyörällä.
      Myös ei ja ettei sana laitetaan samaan lauseeseen.
      Sitten joskus semmoinen hämmentää, kun kappaleen alussa sanotaan joku asia ja lopussa se ilmaistaankin toisinpäin, vähän eri sanoin.
      Joskus olen miettinyt, että onkohan kyseessä tahallinen asioiden hämärtäminen.

      • Tiedän tuon tunteen, kun kamalalla vaivalla saa viestin kirjoitettua (varsinkin kännykän pienillä näppäimillä) ja sen jälkeen ei saa millään viestiä lähetettyä. Varsinkaan pidempää tekstiä ei viitsi naputella moneen kertaan. Turhauttavaa, kun vika on järjestelmässä.

        Toimittajien kirjoitustaito on huonontunut ja mikäli yritetään tavoitella rentoutta sillä, että kirjoitan siten kuin puhutaan, siinä onnistutaan harvoin ja julkaistuihin teksteihin tulisi kiinnittää huomiota. En tarkoita näillä foorumeilla kirjoitettuja viestejä, vaan televisiossa ja lehdistössä. Samaa mieltä tuosta, että jotkut hämärtävät tahallaan asioita ja kuvittelevat saamansa epätietouden olevan hauskaa.


      • kylmätotuus

        Laittamasi uutistekstit osoittavat, että suomen kielen taito on kirjoittajilta hukassa.
        Ei noita esimerkkejäsi voi pitää kirjoitusvirheinä, vaan ne ovat selkeitä kielioppivirheitä.

        Usein lehdissä on sellaisia kielioppivirheitä, että teksti saa merkityksen, jollaista kirjoittaja ei varmaankaan tarkoittanut.

        Kouluajoilta on jäänyt mieleeni eräs esimerkki, kun suomen kielen kiemuroihin perehdyttiin. Siinä asiakas ilmoitti myyjälle haluavansa ostaa nautaa jauhelihan muodossa.

        Siis, mitä häh?!


    • Näillä palstoilla yksittäiset kirjoitusvirheet tai kieliopilliset virheetkään eivät maata kaada. Älypuhelimella tai tabletilla tulee helposti virheitä, eikä kaikilla ole joka pilkun paikka niin muistissa pysynyt vaikka ne koulussa olisi osannutkin.
      Iltapäivälehtien nettisivuilla virheitä huomaa liian usein, väliin koko lauserakenne pielessä jo otsikossa. Otsikointi sitten ihan oma juttunsa. Useinkin otsikko on liioitteleva tai harhaanjohtava.

      • Erittäin samaa mieltä kanssasi. Mutta ainakin itse pyritän pitää oman viestittelyni suht`koht ymmärrettävänä. Ja vaikka jälkikasvu joskus lähettää kummallisella suomella kirjoitettuja viestejä, ainakin siinä vaiheessa, kun rahaa pyydetään tulee viestien edes olla kunnolla kirjoitettuja, heh.

        Mielestäni on kamalaa, jos kaunis kielemme huononee sellaiseksi, että sitä ei enää ymmärrä. Arvostan todella omaa äidinkieltämme ja on hieno lukea sujuvasanaista kirjoitusta.


    • Hallaahon.äänestäjä44

      "Sitten joskus semmoinen hämmentää, kun kappaleen alussa sanotaan joku asia ja lopussa se ilmaistaankin toisinpäin, vähän eri sanoin.
      Joskus olen miettinyt, että onkohan kyseessä tahallinen asioiden hämärtäminen"

      Suomen hallituksen ammattina on hämärtäminen

      Halla-aho antaa esimerkin 24.10.
      "Käytetyt tutkimukset eivät osoita suoraan mitään isompia työllisyysvaikutuksia jollakin tietyllä aikavälillä", mutta "se vaikuttaa työnantajayrittäjien ja yritysten käyttäytymiseen jollakin aikavälillä niin, että sillä on selvästi myönteisiä työllisyysvaikutuksia"

      tästä
      https://www.iltalehti.fi/politiikka/28eeda10-644a-4b6f-b328-9a92ac6dd1f6_pi.shtml Kaunisteltiinko irtisanomislain työllisyysvaikutuksia matkan varrella?

      • Matikkaonkala

        Usein näkee kirjoitettavan esim. että jokin on viisi kertaa pienempi kuin jokin isompi luku.
        Kun minä kävin kansakoulua niin siellä opetettiin jotta kertolaskulla jokin luku suureni eikä pienentynyt.
        Onko tuo sitä A. Stubbin matikkaa?


      • Asioiden hämärtämistä tapahtuu ja asioiden vierestä puhumista, jopa asioiden kääntämistä täysin päälaelleen. Tällaisella sotkemisella yritetään hämmentää ja saada tarkoituksella ihmiset hämilleen, kun ei tiedä mihin uskoa. Sitä politiikka usein on.


      • Matikkaonkala kirjoitti:

        Usein näkee kirjoitettavan esim. että jokin on viisi kertaa pienempi kuin jokin isompi luku.
        Kun minä kävin kansakoulua niin siellä opetettiin jotta kertolaskulla jokin luku suureni eikä pienentynyt.
        Onko tuo sitä A. Stubbin matikkaa?

        Voihan se tulo pienentyä kertolaskussa, jos on kysymyksessä negatiivinen kerroin tai kerrottava.


    • mimmimum-..mi

      Ne kirjoitusvihreet ....ei maailmaa kaada ..ei ainakaan minun maailmaani..vaikka onhan tälläkin palstalla näitä kielipoliiseja ....usein tulee nopeasti kirjoitettua aivan sana virheitä ...kuin myös yhdyntä-sana virheitä... Mutta totta on että usein myös esim. iltapäivälehdissä on jopa otsikko virheitä.

      • Iltapäivälehdissä kamalimpia ovat otsikot, jotka tyrkyttävät lukemaan juttuja, joissa ei edes loppujen lopuksi vastata siihen mitä luvataan. Yrittävät saada niistä iskeviä ja houkuttelevia, mutta useimmiten tulee vain vaikutelma huomesta suomesta.

        Viattomat kirjoitusvirheet eivät maailmaa kaada ja niitä tulee väkisinkin, samoin yhdyssanavirheitä, pilkut ja pisteet puuttuvat tai niitä on liikaa. Toivon sinun uskovan, kun kerron ettei ainakaan minun ole tarkoitus ruveta kielipoliisiksi, enkä ole koskaan nähnyt vaivaa virheistä. Päinvastoin tärkeintä on kirjoittaminen, ei oikeinkirjoittaminen.


    • akka.kebnekaiselainen

      Eihän se mitään,,mutta jos on väärin luettu..

      • Tulee niitä lukihäiriöitäkin, mutta useimmiten toisella kertaa menee oikein.


    • Vihapalaa

      Kuten elävässä elämässä tallennettuna, kun susi tulee penkalta juoksemaan kilpaa ajoneuvon kanssa.

      • En nyt ihan saa kiinni vertauskuvastasi, että miten se liittyy avaukseen?


    • Miten.vaan

      Huonosti kirjoitettu vaikkei kirjoitusvirheitä.

    • Voisiko.olla

      Omaa tekstiä ei välttämättä tule luettua kovinkaan hyvin?

      • Ei tulekaan, kun on jokin ihme kiire lähettää viesti tarkistamatta ensin mitä siinä lukee. Harmittaa myöhemmin, kun näkee ihan selviä virheitä.


    • Ihanaa, että olet täällä taas. :-)), pilkuilla, tai ilman.

      • Voi kiitos, nimimerkkisi nähdessäsi tunnen itseni kevyeksi ja elämä on helppoo...


    • Mitäpä lukee tässä:
      "Jo vwlmjta nulun viemä kainki hunvi n."

      • Ostjakki

        Sä olet joku vuohipaimen Azerbaidžanin vuorilta ja sulla on koti-ikävä.
        Tuo on joku haikea kansanlaulu.


    • Pylykerö
      • Vai hyvän päälle, hehee!

        Olen joutunut työskentelemään eri murteita puhuvien kanssa ja ehdottomasti savo on vaikeinta, jopa raumaakin vaikeampaa ymmärtää. Mutta hyvällä tahdolla ja joskus tarkentavia kysymyksiä tehden, kyllä siitäkin selvän saa.


      • kylmätotuus

        Linkkis ei aavennu. Väettivät, ettei sivua löyvy.

        Katotaaha, mite nyt kääp.

        https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/IT-alan-jättiyritys-teki-työpaikkailmoituksen-savoksi-Osaajia-ei-löydy-helposti/1277016

        Taes onnistuva tae sitte ei.


      • kylmätotuus
        kylmätotuus kirjoitti:

        Linkkis ei aavennu. Väettivät, ettei sivua löyvy.

        Katotaaha, mite nyt kääp.

        https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/IT-alan-jättiyritys-teki-työpaikkailmoituksen-savoksi-Osaajia-ei-löydy-helposti/1277016

        Taes onnistuva tae sitte ei.

        Mönkää mänj minunnii yrityksen, ei voe mittää.


      • TotuudenTorvet
        kylmätotuus kirjoitti:

        Mönkää mänj minunnii yrityksen, ei voe mittää.

        Ne savolaiset, ne savolaiset - tämäkin varmaan jonkun muun syy kuin itse savolaisen.


      • kylmätotuus
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Vai hyvän päälle, hehee!

        Olen joutunut työskentelemään eri murteita puhuvien kanssa ja ehdottomasti savo on vaikeinta, jopa raumaakin vaikeampaa ymmärtää. Mutta hyvällä tahdolla ja joskus tarkentavia kysymyksiä tehden, kyllä siitäkin selvän saa.

        Esitän eriävän mielipiteeni.
        Mielestäni savon murretta on helppo ymmärtää ja puhua, mutta kirjoittaminen savoksi on todella vaikeaa.

        Mistähän näkemyseromme mahtaakaan johtua?

        Hyvvee illanköllykkätä tiältä Savosta!


      • kylmätotuus
        TotuudenTorvet kirjoitti:

        Ne savolaiset, ne savolaiset - tämäkin varmaan jonkun muun syy kuin itse savolaisen.

        En syytä ketään epäonnistuneesta linkitysyrityksestäni, vaan tiedän sen johtuvan omasta osaamattomuudestani.

        PS. Kommentistasi puuttuu verbi. Se on merkittävä kielioppivirhe.


      • minä.tässä.taas
        kylmätotuus kirjoitti:

        En syytä ketään epäonnistuneesta linkitysyrityksestäni, vaan tiedän sen johtuvan omasta osaamattomuudestani.

        PS. Kommentistasi puuttuu verbi. Se on merkittävä kielioppivirhe.

        @kylmätotuus
        Ei murhetta. Linkki menee katki, koska S24 ei ymmärrä linkeissä Ä ja Ö ja joitakin muita merkkejä. Tein linkistäsi pikalinkin https://tinyurl.com/y9v7gav

        Ps. Vastasit kysymykseeni palstan kuvien klikkaamisesta


      • minä.tässä.taas
        minä.tässä.taas kirjoitti:

        @kylmätotuus
        Ei murhetta. Linkki menee katki, koska S24 ei ymmärrä linkeissä Ä ja Ö ja joitakin muita merkkejä. Tein linkistäsi pikalinkin https://tinyurl.com/y9v7gav

        Ps. Vastasit kysymykseeni palstan kuvien klikkaamisesta

        .... ja pitää vielä korjata tämäkin https://tinyurl.com/y9v7gavj


      • kylmätotuus
        minä.tässä.taas kirjoitti:

        .... ja pitää vielä korjata tämäkin https://tinyurl.com/y9v7gavj

        Kiitos linkistä!

        Halusin tuon linkin sisällön näkyviin, koska siitä huomaa, miten vaikeaa savon murteella kirjoittaminen voi ollakaan.

        Linkissä olevassa työpaikkailmoituksessakin on paljon kirjoitusvirheitä, mutta kovasti kirjoittaja on yrittänyt savoksi kirjoittaa, ja onnistuikin siinä aivan mallikkaasti.

        Onhan tuo työpaikkailmoitus omaperäinen ja hauskaa luettavaa ainakin meille savolaisille. Onneksi ilmoitus on kuitenkin kirjoitettu myös suomeksi.

        PS. Sinäkö kyselit käyttöjärjestelmästä ja selaimesta?


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Esitän eriävän mielipiteeni.
        Mielestäni savon murretta on helppo ymmärtää ja puhua, mutta kirjoittaminen savoksi on todella vaikeaa.

        Mistähän näkemyseromme mahtaakaan johtua?

        Hyvvee illanköllykkätä tiältä Savosta!

        Ei taitu savon murre meikäläisen suusta, mutta uskallan väittää ymmärtäväni sitä, jos saan aina vähän aikaa miettiä, että mitäköhän se toinen sanoi. Siinä kokee myös suunnatonta osaamisenriemua, kun tajuaa mitä toinen suomalainen sanoi toiselle tavalla, jota itse ei koskaan käyttäisi.

        Näkemyseromme johtuvat varmaan eri siitä, kun minä olen paljasjalkainen länsisuomalainen ja sinä lähtöisin toiselta puolelta kaunista Suomen maatamme. Pakko kertoa tähän väliin, vaikka se ei mitenkään asiaan kuulukaan, niin olin viime viikonloppuna nostalgisella tanssilava tapahtumassa siellä lännessä. Paikkana oli Köyliön Lallintalo ja esiintyjinä Neljä Ruusua ja porilainen Fingo-yhtye. Oli todella hyvä meinki, aivan kuin olisi palannut ajassa 40 vuotta takaisinpäin.


      • Tuulettaa
        kylmätotuus kirjoitti:

        Esitän eriävän mielipiteeni.
        Mielestäni savon murretta on helppo ymmärtää ja puhua, mutta kirjoittaminen savoksi on todella vaikeaa.

        Mistähän näkemyseromme mahtaakaan johtua?

        Hyvvee illanköllykkätä tiältä Savosta!

        https://www.savonsanomat.fi/viihde/sutkaus/1.11.2018-Sutkaus/1278136

        Lienöökö sallittua tämän kertomine, kokkeilen.


      • kylmätotuus
        Tuulettaa kirjoitti:

        https://www.savonsanomat.fi/viihde/sutkaus/1.11.2018-Sutkaus/1278136

        Lienöökö sallittua tämän kertomine, kokkeilen.

        Tokkopa linnaa jouvut linkkis takija. Näe minä aenae uattelen.
        Jos joku kuitennii tulloo sinuva käräjille huastamaa, nii pyyvä minua avukses. Tuun paekalle sinuva puolustammaa nii joutuin ku kerkiin.

        Sutkaaksee männäksen, nii eihä sitä kukkaa voe muistoo kaekkee, mittee o tullu sanottuva tae tehtyvä.

        Mittee välijä silläkää o, kirjotinko sepustuksen oekein vae viärin?
        Ei nii mittää.


    • Joo, joskus joutuu pitkäänkin miettimään, että edes jotenkin ymmärtäisi mitä mahdetaan tarkoittaa.
      Niin kuin nyt tuo Tellukan outo teksti, varmaan funtsin sitä vielä ens' keväänäkin.
      Sehän ei ole kirjoittajan ongelma, vaan minun itseni.
      Puheen vielä onneksi jotakuinkin käsittää, kuulo nyt kumminkin pelaa.

      Tulikohan hirrrveesti virheitä, joku kertonee sen.

      • Tuo on ihan totta, että joskus ei meinaa millään ymmärtää mitä toinen on vestillään yrittänyt kertoa. Yritä siinä nyt sitten vastata kohteliassti ja sivistyneesti. Kuunnellessa on helppo möläyttää perisuomalaiseen tyyliin "Häh?" -kysymys, niin saa vielä tarkennusta puhujalta.

        Ei tullut ensimmäistäkään virhettä viestiisi, kirjoitat ihan selkosuomea.


      • Bengalitikku

        Olen sitä mieltä, että tosiaan kannattaisi kysyä, mitä toinen tarkoittaa, jos teksti ei aukea. En aina tee täydellisiä virkkeitä. Jötän sanoja pois tai laitan vain yhdennsanan.
        Sitten se, mihin tällää tekstinsä. No viimeiseksi usein ja sitten tulee joku tuikituntematon "oppoppoppo - opettaja puhuu ja kysyy, miksi tähän kirjoitit tai onko kyse mustasukkaisuudesta, kun kuitenkin tekstin lukiessaan ymmärtänee, mihin kommentti on. Turhaa rähinää.
        Tämä ohjelma ei jostain syystä aina kopioi sitä tekstiä, mihin viittaa, olen huomannut. Tavallaan platformia voisi tarkistaa siellä ylläpidossa, että se toimisi oikein. Johonkin letkaan viimeisenä usein kirjoitan ja kas jos joku on samaan aikaan kirjoittamassa, hänennasiansa livahtaa edelle, jos se on lyhyempi. En tiedä, miten tekstiä kirjoittavat "varaavat" tilan ohjelmallisesti: sekö joka aloittaa vai se joka on lähettänyt.


      • Neuvokas
        Bengalitikku kirjoitti:

        Olen sitä mieltä, että tosiaan kannattaisi kysyä, mitä toinen tarkoittaa, jos teksti ei aukea. En aina tee täydellisiä virkkeitä. Jötän sanoja pois tai laitan vain yhdennsanan.
        Sitten se, mihin tällää tekstinsä. No viimeiseksi usein ja sitten tulee joku tuikituntematon "oppoppoppo - opettaja puhuu ja kysyy, miksi tähän kirjoitit tai onko kyse mustasukkaisuudesta, kun kuitenkin tekstin lukiessaan ymmärtänee, mihin kommentti on. Turhaa rähinää.
        Tämä ohjelma ei jostain syystä aina kopioi sitä tekstiä, mihin viittaa, olen huomannut. Tavallaan platformia voisi tarkistaa siellä ylläpidossa, että se toimisi oikein. Johonkin letkaan viimeisenä usein kirjoitan ja kas jos joku on samaan aikaan kirjoittamassa, hänennasiansa livahtaa edelle, jos se on lyhyempi. En tiedä, miten tekstiä kirjoittavat "varaavat" tilan ohjelmallisesti: sekö joka aloittaa vai se joka on lähettänyt.

        Kyllä se kopioi kun painaa ”””kommentoi””” kohtaa eikä aina vaan LISÄÄ KOMMENTTI.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Olen sitä mieltä, että tosiaan kannattaisi kysyä, mitä toinen tarkoittaa, jos teksti ei aukea. En aina tee täydellisiä virkkeitä. Jötän sanoja pois tai laitan vain yhdennsanan.
        Sitten se, mihin tällää tekstinsä. No viimeiseksi usein ja sitten tulee joku tuikituntematon "oppoppoppo - opettaja puhuu ja kysyy, miksi tähän kirjoitit tai onko kyse mustasukkaisuudesta, kun kuitenkin tekstin lukiessaan ymmärtänee, mihin kommentti on. Turhaa rähinää.
        Tämä ohjelma ei jostain syystä aina kopioi sitä tekstiä, mihin viittaa, olen huomannut. Tavallaan platformia voisi tarkistaa siellä ylläpidossa, että se toimisi oikein. Johonkin letkaan viimeisenä usein kirjoitan ja kas jos joku on samaan aikaan kirjoittamassa, hänennasiansa livahtaa edelle, jos se on lyhyempi. En tiedä, miten tekstiä kirjoittavat "varaavat" tilan ohjelmallisesti: sekö joka aloittaa vai se joka on lähettänyt.

        Tällaisilla foorumeilla esiintyy aina niitä muita viisaampia tyyppejä, jotka tietävät, osaavat ja kirjoittavat paremmin kuin muut, joten bengalitikku don’t worry ja jatka vaan mukavaa sanailuasi.


      • Bengalitikku
        Neuvokas kirjoitti:

        Kyllä se kopioi kun painaa ”””kommentoi””” kohtaa eikä aina vaan LISÄÄ KOMMENTTI.

        Ojdå.
        Aina olen lisännyt. Sitten ilmeisesti vain vahingossa kommentoinut.
        Kröhöm. Pari vuotta. Ihmeellistä. Ja nyt juuri opin jotain uutta.
        Ja kun vielä yritän muistaa tämän. Se siitä plätsformista.

        Oikein suuri halaus ja kiitos. 😎


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Olen sitä mieltä, että tosiaan kannattaisi kysyä, mitä toinen tarkoittaa, jos teksti ei aukea. En aina tee täydellisiä virkkeitä. Jötän sanoja pois tai laitan vain yhdennsanan.
        Sitten se, mihin tällää tekstinsä. No viimeiseksi usein ja sitten tulee joku tuikituntematon "oppoppoppo - opettaja puhuu ja kysyy, miksi tähän kirjoitit tai onko kyse mustasukkaisuudesta, kun kuitenkin tekstin lukiessaan ymmärtänee, mihin kommentti on. Turhaa rähinää.
        Tämä ohjelma ei jostain syystä aina kopioi sitä tekstiä, mihin viittaa, olen huomannut. Tavallaan platformia voisi tarkistaa siellä ylläpidossa, että se toimisi oikein. Johonkin letkaan viimeisenä usein kirjoitan ja kas jos joku on samaan aikaan kirjoittamassa, hänennasiansa livahtaa edelle, jos se on lyhyempi. En tiedä, miten tekstiä kirjoittavat "varaavat" tilan ohjelmallisesti: sekö joka aloittaa vai se joka on lähettänyt.

        Olen huomannut, että bengalitikku heittää kommenttinsa kuin susi paskansa minne sattuu.

        Katsos, jos haluat vastata suoraan aloitukseen, niin tuolla ihan alhaalla just lähetä nappulan yläpuolella on tila, jossa lukee pienen kissan kokoisilla kirjaimilla: "Vastaa alkuperäiseen viestiin". Silloin se menee aloittajalle, eikä edelliselle vastaajalle.


      • OhMyGodness
        Tellukka kirjoitti:

        Olen huomannut, että bengalitikku heittää kommenttinsa kuin susi paskansa minne sattuu.

        Katsos, jos haluat vastata suoraan aloitukseen, niin tuolla ihan alhaalla just lähetä nappulan yläpuolella on tila, jossa lukee pienen kissan kokoisilla kirjaimilla: "Vastaa alkuperäiseen viestiin". Silloin se menee aloittajalle, eikä edelliselle vastaajalle.

        Oletko tollukka huomannut kuinka vähän sinun viesteihisi vastataan, äläkä vaan jauha iänikuista vastasit sinäkin kommenttiasi?


      • OhMyGodness kirjoitti:

        Oletko tollukka huomannut kuinka vähän sinun viesteihisi vastataan, äläkä vaan jauha iänikuista vastasit sinäkin kommenttiasi?

        No sinä ainakin olet varma vastaaja milloin milläkin nikillä.


      • Bengalitikku
        Tellukka kirjoitti:

        No sinä ainakin olet varma vastaaja milloin milläkin nikillä.

        Ai, sinäkö se olet ollutkin....ahas ahas...
        Etkö muista, että olen leijona, joten jätän isommat kikkareet.
        Kattihan se...
        Nythän päästiin asiaan.

        Nimittäin jossain vaiheessa tuo pieni kommentoi -käsky avasi minulle aivan erilaisen pohjan, mihin olisi pitänyt sp-osoitteita tms. laittaa henk.koht. ko.kirjoittajalle. No, enhän minä nyt sellaista...

        Oletko Hunksukkelon sisar?

        Kiitän silti valaistuksista. Menen solmuun sorrystä, jos on tullut ruikittua vastaukset, joidenkin mielestä, miten sattuu.
        Ennuste ei ole silti kaksinen.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Ai, sinäkö se olet ollutkin....ahas ahas...
        Etkö muista, että olen leijona, joten jätän isommat kikkareet.
        Kattihan se...
        Nythän päästiin asiaan.

        Nimittäin jossain vaiheessa tuo pieni kommentoi -käsky avasi minulle aivan erilaisen pohjan, mihin olisi pitänyt sp-osoitteita tms. laittaa henk.koht. ko.kirjoittajalle. No, enhän minä nyt sellaista...

        Oletko Hunksukkelon sisar?

        Kiitän silti valaistuksista. Menen solmuun sorrystä, jos on tullut ruikittua vastaukset, joidenkin mielestä, miten sattuu.
        Ennuste ei ole silti kaksinen.

        Olenhan minä kolmenkin "Hunksukkelon sisar".


      • TuliJää
        Tellukka kirjoitti:

        Olenhan minä kolmenkin "Hunksukkelon sisar".

        Sinulla on sentään jonkin lainen selitys viddumaisuudellesi, hunkkelilla se on pelkästään ilkeys.


      • minä.tässä.taas
        Bengalitikku kirjoitti:

        Ai, sinäkö se olet ollutkin....ahas ahas...
        Etkö muista, että olen leijona, joten jätän isommat kikkareet.
        Kattihan se...
        Nythän päästiin asiaan.

        Nimittäin jossain vaiheessa tuo pieni kommentoi -käsky avasi minulle aivan erilaisen pohjan, mihin olisi pitänyt sp-osoitteita tms. laittaa henk.koht. ko.kirjoittajalle. No, enhän minä nyt sellaista...

        Oletko Hunksukkelon sisar?

        Kiitän silti valaistuksista. Menen solmuun sorrystä, jos on tullut ruikittua vastaukset, joidenkin mielestä, miten sattuu.
        Ennuste ei ole silti kaksinen.

        @Bengalitikku
        "Nimittäin jossain vaiheessa tuo pieni kommentoi -käsky avasi minulle aivan erilaisen pohjan, mihin olisi pitänyt sp-osoitteita tms. laittaa henk.koht. ko.kirjoittajalle."

        Todnäk sinulla on jokin haittaohjelma laitteellasi....

        Lisäksi kylläkin tämä palsta ei toimi niinkuin pitäisi. Kommentoi-linkki saattaa joskus johdattaa viestin Lisää kommentti-kohtaan.


      • Bengalitikku

        Taidan nöyrästi todeta, että haitta olen itse intentioilleni. Suorastaan joskus innostus ylittänee taidot. Mutta pah.


    • mimmimum-..mi

      Sellainen vanha kieli ...siis vanhaa suomalaista tekstiä on vähän vaikeampaa aina ymmärtää....ja nuoret ei ymmärrä oikeastaan lainkaan....
      "Ei työhön mielesi tyrtyä saa,
      myös riemuja on salon teillä" esim. Mitä tarkoittaa tyrtyä....

      • Luulen sen tarkoittavan turtumista, mutta tämä ei ole varma tieto.


      • mimmimum-..mi
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Luulen sen tarkoittavan turtumista, mutta tämä ei ole varma tieto.

        Voi ollakin....mutta on tuo vanha kieli aikas vaikeeta.


    • mieleenpainuva

      Ihan pakko kertoa tällainen tapaus, koska yritän parhaani mukaan kirjoittaa oikein ja sitten käy näin.:)

      Osallistuin keskusteluryhmään, jossa hevosharrastajat kertoivat minkälaisia eri harjoja he omistavat ja käyttävät. Minun oli tarkoitus kirjoittaa sellaisesta pikkuharjasta, niin eikö vaan siitä tullutkin ”Pilluharja”! 😀

      • Että räjähdin nauramaan, on se vissiin ollut melkoinen hetki, kun sen huomasit.


      • Karvareijo

        Naiskaverini laittoi teatterin ajaksi pillimehunsa mun kassiin.
        Teatterin jälkeen kotona huomasin, että se mehu oli edelleen mun laukussa joten näpyttelin kaverille viestin, jossa luki "sun pillumehus on täällä mun kassissa" ja laitoin vielä perään sellaisen vinkkaavan kissaemojin.


      • Nyt lensi aamukahvit näytölle, kiitos tästä ratkiriemukkaasta kommentista.


    • sirpilläkinpärjätty

      Ainakin viimeistään on oltava tarkkana vaalikopissa kirjoitusvihreiden suhteen, esm. ettei tule ykkösen tai seiskan välimuodosta eriäviä tulkintoja, joita sitten puidaan viikkoja, ei tosin leikkuupuimurilla, joka on ns. viikatteen ja niittokoneen korvaava nykyaikaisempi teollinen sadonkorjuumenetelmä. Tosin nykyäänkin on vielä ainakin eduskunnassa ylläpidetty ja vaalittu perinteitä, pitämällä ns. budjettiriihtä, jolla vaalitaan menneiden vuosisatojen perinteitä.

      • Tosiaan, nykyajan lapsille opetaan numeroiden kirjoittaminen eri tavalla mitä meidän kouluaikanamme. Ei se silti tarkoita, että minä muuttaisin omaa kirjoitusasuani. Pidän perinteistä kiinni ja on hyvä, kun riihi sanaakin käytetään, vaikka ei muussa niin budjetin tekemisen yhteydessä.


    • Tutkittua.tietoa

      Eärän enlgatniliasen tuktiemlan preusetella on saamnteekvää msisä jäjresytkssesä kijraiemt snasasa oavt, anioa täkreä on se että esnimäminen ja vimienien krijian oavt okiella paiklala. Lpopu voi olla tyättä hlöypnölyä mtuta viot kiuteknin imlan viakekusia lkuea tesktiä. Tmää oninstuu sen tädhen että me emme lue yskitätisiä kijraiima vaan kookniasia snaoja.

      • Yllättävää, ihan vaivatta ymmärsin tekstisi.


      • mimmimum-..mi
        eppu2 kirjoitti:

        Yllättävää, ihan vaivatta ymmärsin tekstisi.

        Minäkin yllätyin....ymmärsi hyvin vaikka väärin olikin....


      • Olin ekakerran hämilläni lukiessani tuon kirjainsekamelskan sillä konsonanttilukihäiriöisenä koin lukevani tekstiä jopa paremmin kuin täydellistä oikeinkirjoitettua tekstiä.


      • eppu2 kirjoitti:

        Yllättävää, ihan vaivatta ymmärsin tekstisi.

        Tämä juttu toistuu joka vuosi.
        Tulee tunne että joku kirjoittaa ensin kirjoitus-virheistä...
        Ja jonkun ajan päästä laittaa sitten tämän vanhan haaskon.
        Joka kuuluisi oikeastaan 20 palstalle.
        Mehän osaamme jo.

        H.


      • Huuhaahoo
        hunksz kirjoitti:

        Tämä juttu toistuu joka vuosi.
        Tulee tunne että joku kirjoittaa ensin kirjoitus-virheistä...
        Ja jonkun ajan päästä laittaa sitten tämän vanhan haaskon.
        Joka kuuluisi oikeastaan 20 palstalle.
        Mehän osaamme jo.

        H.

        Tämä sinun jankutuksesi toistuu jokaikiseen hyvään ja kunnolliseen keskusteluun. Ei uskoisi että lähes 7-kymppinen äijä voi olla noin mustis siitä kun joku osaa tehdä hyviä avauksia palstalle. Sinä et osaa muuta kuin jotain karvaperse runokyhäelmiä jotka roikkuvat kuukausikaupalla palstalla ja niihin vastaa kolme eukkoja plus sinulta kymmeniä viestejä!


      • Bengalitikku
        hunksz kirjoitti:

        Tämä juttu toistuu joka vuosi.
        Tulee tunne että joku kirjoittaa ensin kirjoitus-virheistä...
        Ja jonkun ajan päästä laittaa sitten tämän vanhan haaskon.
        Joka kuuluisi oikeastaan 20 palstalle.
        Mehän osaamme jo.

        H.

        En ole vastaavaa tekstiä nähnyt.
        Kun olemme oppineet jollain tavalla lukemaan, niin pystymme hahmottamaan järjellisiksi sanoiksi.
        Kryptojen täyttämisessä jos tulee virhe, niin pianko sen keksii, mikä mättää.
        Samoin voi muutamalla kirjaimella täyttää sanan päässään ja jättää ehdotuksen lepäämään.
        Aivot on aika kiva juttu.


      • Huuhaahoo kirjoitti:

        Tämä sinun jankutuksesi toistuu jokaikiseen hyvään ja kunnolliseen keskusteluun. Ei uskoisi että lähes 7-kymppinen äijä voi olla noin mustis siitä kun joku osaa tehdä hyviä avauksia palstalle. Sinä et osaa muuta kuin jotain karvaperse runokyhäelmiä jotka roikkuvat kuukausikaupalla palstalla ja niihin vastaa kolme eukkoja plus sinulta kymmeniä viestejä!

        Niinhän se toistuu.
        Minullakin kun on oikeus jankuttaa jankutuksissa.
        Viimeksi totesin silloinkin.
        Että minulla ei ole mitään syytä musta-sukkaisuuteen.
        Omiin aloituksiini kirjoitan kerran päivässä.
        Ja aina uutta asiaa.
        En laske eukkoja.
        Sellainen olisi häpeällistä.
        Joten jospa sinä häpeäisit?

        H.


      • Huuhaahoo
        hunksz kirjoitti:

        Niinhän se toistuu.
        Minullakin kun on oikeus jankuttaa jankutuksissa.
        Viimeksi totesin silloinkin.
        Että minulla ei ole mitään syytä musta-sukkaisuuteen.
        Omiin aloituksiini kirjoitan kerran päivässä.
        Ja aina uutta asiaa.
        En laske eukkoja.
        Sellainen olisi häpeällistä.
        Joten jospa sinä häpeäisit?

        H.

        Kyllä kaikki täällä olijat huomasivat, kun yritit saada koulukiusaaja blogiisi uusia vastauksia. Aloitit sen kuukausi sitten, eikä siihen tällä kertaa kukaan vastannut itsesi lisäksi. Jos kaikki nostelisivat omia keskusteluitaan omilla typerillä kommenteillaan, tämä palsta muuttuisi paaskaksi. Joten älä sinäkään tee niin, ymmärrämme että kaltaistasi jälkeenjäänyttä pitää ojentaa.


      • eppu2 kirjoitti:

        Yllättävää, ihan vaivatta ymmärsin tekstisi.

        Kun nyt leuhkitte kuinka hyvin ymmärrätte väärinkirjoitettua tekstiä, niin sanokaapa nyt sitten mitä tässä lukee: "Jo vwlmjta nulun viemä kainki hunvi n."

        Se on ihan selvää ja ymmärrettävää suomea ja vastasin siihen: Kiva! Kuullaan sit kun oot heränny kunnolla.


      • Helposti pystyi lukemaan tuota siansaksaa. En ole koskaan ennen nähnyt vastavaa tutkimustulosta. Kiitos että toit sen palstalle.


      • No lue se viimeiseltään ja kerro mitä siinä lukee. Sinä, joka et ole kahjo, niin pitäisihän sinun osata.


      • VarmaTieto

        Olen kuullut heidän välillään olevasta romanssista. ❤️


      • kissimurri
        VarmaTieto kirjoitti:

        Olen kuullut heidän välillään olevasta romanssista. ❤️

        Tämähän on sellainen vaijettu salaisuus palstalla, vähän samanlainen kuin että Esko Salminen on Tauno Palon poika. Kaikki tietävät mutta itseäni ihmetyttää enemmän kumpikohan ilmoitti ylläpidolle, että romanssihuhun on poistuttava palstalta.


    • Eikös se malka ole aina helpompi nähdä toisen silmässä kuin tukki omassa ?..
      Ja kai se on pakko hyväksyä - itseltä - että lukee väärin, kirjoittaa väärin ja ymmärtää väärin..))

      Mutta kun sanotaan, että nuorillakin on samoja vaikeuksia ja kuten aloittaja totesi, jopa painetussa sanassa ammatti-ihmiset tekevät luvattoman paljon virheitä. Että mihinkään ei voi enää luottaa,, Paitsi moniin kirjoittajiin täällä ja aloittaja tietysti kuuluu heihin....))

      • Aloitusta tehdessäni ajattelin tätä malkaa silmässä, mutta näin kauan kesti ennen kuin se tuli julki. Samoin kuin tuo, kun monessa paikassa hehkutetaan suomalaisten hyvää lukutaitoa. Pitäisikö panostaa myös siihen, että ihmiset osaisivat kirjoittaa kunnolla ja ymmärrettävästi.

        Sinulla demeter on se taito tallella, kiitos hyvästä ja kannustavasta palautteesta.


    • Tuulettaa
      • Kyllä tuo linkki aukenee vaikka kuinka helposti ja alta ajan.
        Ei siihen tarvitse edes olla Pönttövuoren taltä puolelta eikä IT-alan osaaja.


      • ainanaakka
        Tellukka kirjoitti:

        Kyllä tuo linkki aukenee vaikka kuinka helposti ja alta ajan.
        Ei siihen tarvitse edes olla Pönttövuoren taltä puolelta eikä IT-alan osaaja.

        sinähän oletkin oikea sellainen girl-wonder ja entinen siivoja joka asuu ruotsissa tottakai sinä osaat


      • ainanaakka kirjoitti:

        sinähän oletkin oikea sellainen girl-wonder ja entinen siivoja joka asuu ruotsissa tottakai sinä osaat

        Sen saa kyllä helposti auki Suomessakin, ja jopa Savossakin. Eikä siihen tarvitse olla peräti siivooja. Riittää kun on aivan tavallinen talliainen, uskoisin.


      • ainanaakka
        Tellukka kirjoitti:

        Sen saa kyllä helposti auki Suomessakin, ja jopa Savossakin. Eikä siihen tarvitse olla peräti siivooja. Riittää kun on aivan tavallinen talliainen, uskoisin.

        suomessa on enää vähän tallukoita kun kaikki ovat lähteneet ruottiin


      • ainanaakka kirjoitti:

        suomessa on enää vähän tallukoita kun kaikki ovat lähteneet ruottiin

        Eikös sinun pitänyt lähteä sinne Lappiin? Yksin (kaikkien sivupersooniesi kanssa).


      • ainanaakka
        Tellukka kirjoitti:

        Eikös sinun pitänyt lähteä sinne Lappiin? Yksin (kaikkien sivupersooniesi kanssa).

        etkö sinä siirtynyt 70 palstalle


      • ainanaakka kirjoitti:

        etkö sinä siirtynyt 70 palstalle

        Siirtynyt?
        Ehei. Olen ansioitunut myös sinne ikäni puolesta, mutta alle kuuskymppistähän minusta ei enää tule koskaan. Siksi olen oikeutettu yli kuuskymppistenkin palstalle.


      • ainanaakka
        Tellukka kirjoitti:

        Siirtynyt?
        Ehei. Olen ansioitunut myös sinne ikäni puolesta, mutta alle kuuskymppistähän minusta ei enää tule koskaan. Siksi olen oikeutettu yli kuuskymppistenkin palstalle.

        ikävä juttu kaikille kuuskymppisille


      • ainanaakka kirjoitti:

        ikävä juttu kaikille kuuskymppisille

        Ja rikkautta yli seitenkymppisille.
        Sinä taidat olla sellainen iätön, joka lentää kohellat raakkumassa joka palstalla.


      • kylmätotuus

        Nimim. "minä.tässä.taas" laittoi ystävällisesti linkin, josta juttu löytyy. Linkki on tuolla ylempänä.


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Nimim. "minä.tässä.taas" laittoi ystävällisesti linkin, josta juttu löytyy. Linkki on tuolla ylempänä.

        Mustat linkithän saa helposti auki, kun avaa uuden ikkunan, maalaa linkin, kopioi tuohon ylös osoitekenttään ja napsauttaa auki. Lätt som plätt ilman joutavaa ystävällisyyttä.


      • kylmätotuus
        Tellukka kirjoitti:

        Siirtynyt?
        Ehei. Olen ansioitunut myös sinne ikäni puolesta, mutta alle kuuskymppistähän minusta ei enää tule koskaan. Siksi olen oikeutettu yli kuuskymppistenkin palstalle.

        Sinun kommenttisi herättävät minussa niin suurta hilpeyttä, ettet arvaakaan.

        Siitä hyvästä linkitän videon, jonka omistan sinulle Tellukka ystäväiseni.

        https://www.youtube.com/watch?v=qH7qzBvHFic


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Sinun kommenttisi herättävät minussa niin suurta hilpeyttä, ettet arvaakaan.

        Siitä hyvästä linkitän videon, jonka omistan sinulle Tellukka ystäväiseni.

        https://www.youtube.com/watch?v=qH7qzBvHFic

        Osaankohan minä avuton blondi bimbo avata sitä ilman jotain ystävällistä asiantuntijaa.
        Hjäääälp! Voisiko joku tehdä tuosta minulle pikalinkin!


      • Tekniikanihmelapsi

        Napautat vain hiirtä linkin päällä. Ei sieltä aukea 'kuin' Chisun Kohtalon oma -biisi. Alkumainoksilla tietty. Mikä on "pikalinkki" ?


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Sinun kommenttisi herättävät minussa niin suurta hilpeyttä, ettet arvaakaan.

        Siitä hyvästä linkitän videon, jonka omistan sinulle Tellukka ystäväiseni.

        https://www.youtube.com/watch?v=qH7qzBvHFic

        Ai jaa, tuohan on se sama, jonka olen itse linkittänyt aikaisemmin.
        Kuten sanottu: "Ei ole mitään uutta auringon alla. Vaikka jostakin sanottaisiin; katso, tämä on uutta, on sitäkin ollut jo muinoin ..."


      • Tekniikanihmelapsi kirjoitti:

        Napautat vain hiirtä linkin päällä. Ei sieltä aukea 'kuin' Chisun Kohtalon oma -biisi. Alkumainoksilla tietty. Mikä on "pikalinkki" ?

        Pikalinkki on sellainen, jonka savolaiset bimbot tarvitsevat saadakseen linkin auki.


      • Siinsaan
        Tellukka kirjoitti:

        Pikalinkki on sellainen, jonka savolaiset bimbot tarvitsevat saadakseen linkin auki.

        Kyllä ruotsinsuomalaisella pyörähti nyt oikein iso ratas, pitääkö olla huolissaan onko naisella kaikki kohdallaan?


      • Siinsaan kirjoitti:

        Kyllä ruotsinsuomalaisella pyörähti nyt oikein iso ratas, pitääkö olla huolissaan onko naisella kaikki kohdallaan?

        Kyllä se on siinä samalla kohtaa kuin aikaisemminkin, kun juuri tarkistin.


      • Puolustusasianajaja
        Tellukka kirjoitti:

        Kyllä se on siinä samalla kohtaa kuin aikaisemminkin, kun juuri tarkistin.

        Mielenterveyspotilailla suurin vaikeus on tunnistaa oma sairautensa ja muutos pahempaan suuntaan.


      • Periksi ei annata, hehee.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Periksi ei annata, hehee.

        No ei takuulla anneta periksi (vaikka ei mitään sanomista olisikaan) ennenkuin saadaan se 500 kommenttia täyteen ketjuusi .
        Tulet aina siitä niin iloiseksi kuin pikku lapsi, hehee.

        Ei se laatu vaan määrä mikä ratkaisee.


      • Jotain.rotia
        Tellukka kirjoitti:

        No ei takuulla anneta periksi (vaikka ei mitään sanomista olisikaan) ennenkuin saadaan se 500 kommenttia täyteen ketjuusi .
        Tulet aina siitä niin iloiseksi kuin pikku lapsi, hehee.

        Ei se laatu vaan määrä mikä ratkaisee.

        Miksi ihmeessä sinä sitten vastaiset tänne, jos et halua 500 vastausta keskusteluun? Atäsdäkin keskustelussa on ainakin 30 viestiä sinulta, joten voit muiden neuvomisen sijasta alkaa rajoittamaan omien paskaviestiesi lähettämistä.


      • Jotain.rotia kirjoitti:

        Miksi ihmeessä sinä sitten vastaiset tänne, jos et halua 500 vastausta keskusteluun? Atäsdäkin keskustelussa on ainakin 30 viestiä sinulta, joten voit muiden neuvomisen sijasta alkaa rajoittamaan omien paskaviestiesi lähettämistä.

        Minähän kirjoitin: "No ei takuulla anneta periksi (vaikka ei mitään sanomista olisikaan) ennenkuin saadaan se 500 kommenttia täyteen ketjuusi".

        Kuinka sinä tuon pystyit ymmärtämään, ettenkö haluaisi 500 vastausta keskusteluun?


      • Alkaa.riittää
        Tellukka kirjoitti:

        Minähän kirjoitin: "No ei takuulla anneta periksi (vaikka ei mitään sanomista olisikaan) ennenkuin saadaan se 500 kommenttia täyteen ketjuusi".

        Kuinka sinä tuon pystyit ymmärtämään, ettenkö haluaisi 500 vastausta keskusteluun?

        Haluatko tosiaan palstasta tuollaisen vänkäämis-, vääntämis- ja kääntämispaikan, jossa vaan vidduillaan kaikille vastaajille?


      • Alkaa.riittää kirjoitti:

        Haluatko tosiaan palstasta tuollaisen vänkäämis-, vääntämis- ja kääntämispaikan, jossa vaan vidduillaan kaikille vastaajille?

        Sehän on yhtälailla sinusta kuin meistä kaikista muistakin kiinni, minkälaiseksi palsta tehdään.
        Enhän minä yksinään sitä miksikään pysty tekemään.
        Mutta tietysti, jos väenväkisin mielitekosi on vängätä, vääntää, kääntää, vidduillakin, niin en halua halujasi hillitä. Anna palaa vaan ...


      • Lindy
        Tellukka kirjoitti:

        Sehän on yhtälailla sinusta kuin meistä kaikista muistakin kiinni, minkälaiseksi palsta tehdään.
        Enhän minä yksinään sitä miksikään pysty tekemään.
        Mutta tietysti, jos väenväkisin mielitekosi on vängätä, vääntää, kääntää, vidduillakin, niin en halua halujasi hillitä. Anna palaa vaan ...

        Älkää vastailko tälle monivammaiselle,


      • Lindy kirjoitti:

        Älkää vastailko tälle monivammaiselle,

        No en vain nyt pystynyt olemaan vastaamatta, kun alkoi uteliaisuus vaivaamaan, että minkäslaiset vammat siellä on kyseessä. Enhän minä mikään lääkäri silleen. Mutta jos haluat avautua, niin kuuntelen.


      • Lindy
        Tellukka kirjoitti:

        No en vain nyt pystynyt olemaan vastaamatta, kun alkoi uteliaisuus vaivaamaan, että minkäslaiset vammat siellä on kyseessä. Enhän minä mikään lääkäri silleen. Mutta jos haluat avautua, niin kuuntelen.

        Mene hoitoon, välittömästi!


      • Lindy kirjoitti:

        Mene hoitoon, välittömästi!

        Siksikö, että vastasin sinulle vaikka kielsit?


      • Lindy
        Tellukka kirjoitti:

        Siksikö, että vastasin sinulle vaikka kielsit?

        Tiedät kyllä...


    • Äikkää_oppinut

      Nykyisin kirjoitusvirheet todellakin syntyvät siitä että käytetään kirjoittamiseen puhelinta tai tablettia, jonka ennustava ja väkisin korjauksia tekevä ohjelmisto muuttaa sanoja. Kun sitten ei lueta mitä on lähdössä nettiin, virheet pääsee julki.

      Toinen virhetausta tulee siitä että ei tunneta sanojen oikeaa käyttötapaa. Puhutaan vaikkapa liuskasta vaikka tarkoitetaan luiskaa (liuska on esim. kapea paperisuikale). Tai kirjoitetaan vaikkapa tavan ihminen vaikka tarkoitetaan tavallinen ihminen (tavan on tapa -sanan taivutusmuoto). Molemmissa em. tapauksissa oikolukuohjelma ei hälyytä koska väärä sana on kuitenkin oikeantyylinen, mutta väärässä asiayhteydessä.

      Tekstiviesti ja kiireinen kirjoitustapa on myös tuonut lyhennetyt tekstit joita ehkä tekstiviestin vastaanottaja ymmärtää mitä niillä on tarkoitettu. Mutta jos samoja lyhenteitä alkaa käyttämään kirjoitetussa tekstissä, se tuntuu naurettavalta.

      • Nuo tekstiviestit lyhenteineen huonontavat kieltä ja ovay välillä niin vaikeaselkoisia, että on pakko kysyä lähettäjältä: "Mitä oikein tarkoitat"? Silloin informaation lähettäminen ei onnistunutkaan. Ja välillä siihen menee tuhottamasti aikaa, kun yritttää ratkaista näitä toisen hieroglyfejä.

        Monasti olisi paljon helpompi soittaa ja kertoa asia, mutta puhelut ovat nykyään vähentyneet, koska on halvempi tekstailla, oli se kuinka hankalaa sitten tahansa. Varsinkin työasioissa raivostuttavaa.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Nuo tekstiviestit lyhenteineen huonontavat kieltä ja ovay välillä niin vaikeaselkoisia, että on pakko kysyä lähettäjältä: "Mitä oikein tarkoitat"? Silloin informaation lähettäminen ei onnistunutkaan. Ja välillä siihen menee tuhottamasti aikaa, kun yritttää ratkaista näitä toisen hieroglyfejä.

        Monasti olisi paljon helpompi soittaa ja kertoa asia, mutta puhelut ovat nykyään vähentyneet, koska on halvempi tekstailla, oli se kuinka hankalaa sitten tahansa. Varsinkin työasioissa raivostuttavaa.

        Kun valitin tuosta ennakkosyötöstä, joku nuorista muutti sen sellaiseksi, että se tarjoaa kolme sanavaihtoehtoa, sitä mukaa kun kirjottaa.
        Jos oikea tulee, niin koko sanan saa napauttamalla näytölle, itsekseen ei laita mitään.


      • kylmätotuus
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Nuo tekstiviestit lyhenteineen huonontavat kieltä ja ovay välillä niin vaikeaselkoisia, että on pakko kysyä lähettäjältä: "Mitä oikein tarkoitat"? Silloin informaation lähettäminen ei onnistunutkaan. Ja välillä siihen menee tuhottamasti aikaa, kun yritttää ratkaista näitä toisen hieroglyfejä.

        Monasti olisi paljon helpompi soittaa ja kertoa asia, mutta puhelut ovat nykyään vähentyneet, koska on halvempi tekstailla, oli se kuinka hankalaa sitten tahansa. Varsinkin työasioissa raivostuttavaa.

        Hyvin harvoin tekstiviesteihin turvaudun, koska pitkien viestien väkertämiseen kuluu iäisyys. Paljon näppärämpää on tarttua puhelimeen ja hoidella asiat soittamalla.

        Minulla on yhdessä puhelimessani ikivanha liittymä, jolla voin soittaa saman operaattorin liittymiin ilmaiseksi . Muiden firmojen liittymiin soittaminen maksaa korkeintaan euron/vrk. vaikka puhuisin koko päivän. Noilla hinnoilla tuskin konkurssiin joudun ja onhan se mukavaa kuulla sen henkilön ääni, jonka kanssa asio, tai joutavia jorinoi.

        Asiasta kukkaruukkuun. Mainitsit porilaisen Fingo-yhtyeen tuolla ylempänä. Satutko tietämään, onko bändi levyttänyt koskaan mitään? Jos tiedät, niin viitsisitkö kertoa jonkin kappaleen nimen.
        Minä en netistä löytänyt mitään.

        Hii, haa.

        Terveiset sateisesta Savosta!


      • eppu2 kirjoitti:

        Kun valitin tuosta ennakkosyötöstä, joku nuorista muutti sen sellaiseksi, että se tarjoaa kolme sanavaihtoehtoa, sitä mukaa kun kirjottaa.
        Jos oikea tulee, niin koko sanan saa napauttamalla näytölle, itsekseen ei laita mitään.

        eppu
        Tuo kuulosta hyvältä, että voisi valita minkä sanan ottaa omaan tekstiinsä. Meikäläisellä toimii just toisin päin eli mikäli ei paina sitä koneen vehdottomaa, kone tekee päätöksen ja valitsee ehdottomansa sanan ja siitä sitä sotkua syntyy, kun ei aina muistaa poistaa niitä. Asetuksia muuttamalla varmaan voisi muuttaa, mutta olen pyrkinyt olematta pitelemästä niitä, kun on käynyt niinkin, ettei ole saanut palautettua vanhoja ja on sen vuoksi joutunut menemään työpaikan helpdeskiin. Kännykkä nimittäin on työnantajani minulle hommaama.


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Hyvin harvoin tekstiviesteihin turvaudun, koska pitkien viestien väkertämiseen kuluu iäisyys. Paljon näppärämpää on tarttua puhelimeen ja hoidella asiat soittamalla.

        Minulla on yhdessä puhelimessani ikivanha liittymä, jolla voin soittaa saman operaattorin liittymiin ilmaiseksi . Muiden firmojen liittymiin soittaminen maksaa korkeintaan euron/vrk. vaikka puhuisin koko päivän. Noilla hinnoilla tuskin konkurssiin joudun ja onhan se mukavaa kuulla sen henkilön ääni, jonka kanssa asio, tai joutavia jorinoi.

        Asiasta kukkaruukkuun. Mainitsit porilaisen Fingo-yhtyeen tuolla ylempänä. Satutko tietämään, onko bändi levyttänyt koskaan mitään? Jos tiedät, niin viitsisitkö kertoa jonkin kappaleen nimen.
        Minä en netistä löytänyt mitään.

        Hii, haa.

        Terveiset sateisesta Savosta!

        Siis voi jumagegga nääs päivää! Minä teen aloituksen väärin kirjoittamisesta ja sitten itse teen niin pahan kirjoitusvirheen, että ei mitään rajaa. Oli pakko käydä katsomassa kirjoitin Dingon sijaan Fingo, voi pyhä jysäys!


    • joalussamenipieleen

      Aloittaja, taidat tehdä kirjoitusvirheen aloituksessasi, nimittäin olisi oikein kirjoittaa "miksi toisten kirjoitusvirheet" jne...

      • Älä nyt enää väännä puukkoa haavassa.


    • Parempivoittaakuinkatua

      Eiks todellakaan ketään tiedä?... Kuuluisikohan mennä vaikka näin, että eikö todellakaan KUKAAN tiedä?
      Sitten aikoinaan Kalle Palanderin aikaan slalom-asiantuntija totesi toimittajalle, että olipa harmi kun tapahtui tuo KAATUAMINEN!

      • Juu, tuo ketään sanan väärää käyttöä näkee paljon. Esimerkiksi porilaisten puhekielessä kysytään: "Ketä tuo on"? Tällöin halutaan tietää kuka kyseessä oleva ihminen on. Kalle Palander on niin itseriittoinen ihminen, että hän voi vaikka keksiä uusia sanoaja suomen kieleen, en ottaisi häntä koskaan mukaan mihinkään ohjelmaan.


    • Werneri

      "...havaitsee paljon helpommin kuin itsensä kirjoittaman?
      Pitäisi varmaan olla "itse kirjoittamansa"

      • Kumpikampi

        Ei pitäisi.


      • petsamonpoikia
        Kumpikampi kirjoitti:

        Ei pitäisi.

        Itse asiassa yksi lysti, asia tulee selväksi molemmilla tavoilla, tuolta osin en minäkään muuttaisi aloittajan tekstiä. Tämä on hyvä esimerkki kielemme rikkaudesta, ei ole edes syytä mennä kieliopillisiin hienosteleviin nyansseihin kun jo saadaan näkemyseroja.
        On henkilökohtaista tulkinnanvaraisuutta pitääkö parempana ilmaisua "helpommin kuin itsensä kirjoittaman " tai ilmaisua "itse kirjoittamansa". Otan henk.koht. esimerkin, olen lukenut Erno Paasilinnan tuotannon ainakin hänen kirjojensa osalta. Kiinnostukseni ei ole poliittisiin asioihin sitoutunutta, enemmänkin se on mielenkiintoa esim. pohjoisen maantieteeseen ja siellä asuneiden ihmisten arkeen ja elämään liittyen. Toki tiedämme Paasilinnan olleen voimakkaan vasemmistolainen, en ole välttämättä niiltä osin hänen ihailijansa, mutta hänen käyttämänsä kirjallisen ilmaisun ihailija olen.


      • Tein selvitystyötä siitä kumpi olisi oikea vaihtoehto ja selvisi, että molemmat ihan yhtähyviä. Pääasia, että ei laita "itsensä kirjoittamansa", ei siis saa käyttää kahta omistusliitettä, mutta on sama kumpaan sanaa sen yhden laittaa. Tämä siis kielitoimiston sivuilta poimittuna.

        Siinä samalla minulle selvisi mielenkiintoinen seikka, että introvertit ihmiset huomaavat kirjoitusvirheet muita helpommin. Minut on analysoitu usean testin perusteella voimakkaasti introvertiksi ihmiseksi, joten se selittänee miksi tämän aloituksen tein. Minua kiinnosti tämä asia ja halusin keskustelun siitä.


      • petsamonpoikia
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Tein selvitystyötä siitä kumpi olisi oikea vaihtoehto ja selvisi, että molemmat ihan yhtähyviä. Pääasia, että ei laita "itsensä kirjoittamansa", ei siis saa käyttää kahta omistusliitettä, mutta on sama kumpaan sanaa sen yhden laittaa. Tämä siis kielitoimiston sivuilta poimittuna.

        Siinä samalla minulle selvisi mielenkiintoinen seikka, että introvertit ihmiset huomaavat kirjoitusvirheet muita helpommin. Minut on analysoitu usean testin perusteella voimakkaasti introvertiksi ihmiseksi, joten se selittänee miksi tämän aloituksen tein. Minua kiinnosti tämä asia ja halusin keskustelun siitä.

        MINUN mielestäni ei ole oikein kirjoittaa "yhtähyvä" vaan "yhtä hyvä". Kommenttisi sisältöä voitaisiin myös lyhentää sisällön kärsimättä esimerkiksi näin:
        Selvitykseni mukaan käytetyt ilmaisumuodot ovat yhtä hyviä.
        Selvisi myös että introvertit huomaavat kirjoitusvirheet muita helpommin jne.

        Ei siis ole tarpeen mainita erikseen, että kyse on ihmisistä silloin kun muita vaihtoehtoja ei ole.

        Tiedän, jos juuri tässä kommentissa peräänkuuluttamaani mahdollisimman yksinkertaista ja yksinkertaistettua kirjallista ilmaisua laajasti harjoitettaisiin, ajauduttaisiin hyvinkin siihen ns. kapulakieleen. Varokaamme sitä!


      • petsamonpoikia kirjoitti:

        MINUN mielestäni ei ole oikein kirjoittaa "yhtähyvä" vaan "yhtä hyvä". Kommenttisi sisältöä voitaisiin myös lyhentää sisällön kärsimättä esimerkiksi näin:
        Selvitykseni mukaan käytetyt ilmaisumuodot ovat yhtä hyviä.
        Selvisi myös että introvertit huomaavat kirjoitusvirheet muita helpommin jne.

        Ei siis ole tarpeen mainita erikseen, että kyse on ihmisistä silloin kun muita vaihtoehtoja ei ole.

        Tiedän, jos juuri tässä kommentissa peräänkuuluttamaani mahdollisimman yksinkertaista ja yksinkertaistettua kirjallista ilmaisua laajasti harjoitettaisiin, ajauduttaisiin hyvinkin siihen ns. kapulakieleen. Varokaamme sitä!

        Olen samaa mieltä "yhtä mieltä" -sanaparin kirjoittamisesta ja ehdottomasti se tulee kirjoittaa erikseen. Itselleni tuli jokin näpelöintivirhe tuohon kohtaan. Mutta onneksi armahdan itseäni sen verran, että en odota itseltäni enkä muiltakaan palstalaisilta täydellisiä lauseita tai virheetöntä kiejoittamista. Tärkeintä on, että keskustelemme.

        Tämän avauksen tarkoitus ei ollut alkaa pilkun viilaamista.


      • Sudenloukku
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Tein selvitystyötä siitä kumpi olisi oikea vaihtoehto ja selvisi, että molemmat ihan yhtähyviä. Pääasia, että ei laita "itsensä kirjoittamansa", ei siis saa käyttää kahta omistusliitettä, mutta on sama kumpaan sanaa sen yhden laittaa. Tämä siis kielitoimiston sivuilta poimittuna.

        Siinä samalla minulle selvisi mielenkiintoinen seikka, että introvertit ihmiset huomaavat kirjoitusvirheet muita helpommin. Minut on analysoitu usean testin perusteella voimakkaasti introvertiksi ihmiseksi, joten se selittänee miksi tämän aloituksen tein. Minua kiinnosti tämä asia ja halusin keskustelun siitä.

        Ihan varmasti erilaiset persoonallisuuden piirteet vaikuttavat tarkoille ihmisille enemmän. Ekstrovertit eivät ole kiinnostuneita kuin itsestään ja siitä että muut varmasti huomaavat heidät. He voivat jopa tehdä tahallaan kirjoitusvirheitä saadakseen huomiota vrt. hunkkeli.


      • kylmätotuus
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Olen samaa mieltä "yhtä mieltä" -sanaparin kirjoittamisesta ja ehdottomasti se tulee kirjoittaa erikseen. Itselleni tuli jokin näpelöintivirhe tuohon kohtaan. Mutta onneksi armahdan itseäni sen verran, että en odota itseltäni enkä muiltakaan palstalaisilta täydellisiä lauseita tai virheetöntä kiejoittamista. Tärkeintä on, että keskustelemme.

        Tämän avauksen tarkoitus ei ollut alkaa pilkun viilaamista.

        Kyllä asia on niin, että on raukkamaista piiloutua "näpelöintivirheiden" taakse, jos itsellä ei ole kirjoitustaito hanskassa.

        Minä en armoa anna, vaikka kommentti esim. tällä palstalla olisi asiallinen ja hyvin perusteltu, jos siihen sisältyy yksikin kirjoitusvirhe, niin lyttään sen oitis. Jokaisen kirjoittajan on tiedettävä, mikä on yhdyssana tai erisnimi. Kaikkein kauheinta on, etteivät kirjoittajat tiedä, miloin on käytettävä pilkkua tai pistettä.

        En tiedä, olenko Vertti vai Mortti.
        Sen kuitenkin tiedän, että tätä kirjoitustani eivät kaikki palstalaiset ymmärrä (tai halua ymmärtää) oikein.

        Tiarani taitaa joutaa talvivarastoon.
        Ehkäpä alan käydä bingossa...................


      • Tellukka
        kylmätotuus kirjoitti:

        Kyllä asia on niin, että on raukkamaista piiloutua "näpelöintivirheiden" taakse, jos itsellä ei ole kirjoitustaito hanskassa.

        Minä en armoa anna, vaikka kommentti esim. tällä palstalla olisi asiallinen ja hyvin perusteltu, jos siihen sisältyy yksikin kirjoitusvirhe, niin lyttään sen oitis. Jokaisen kirjoittajan on tiedettävä, mikä on yhdyssana tai erisnimi. Kaikkein kauheinta on, etteivät kirjoittajat tiedä, miloin on käytettävä pilkkua tai pistettä.

        En tiedä, olenko Vertti vai Mortti.
        Sen kuitenkin tiedän, että tätä kirjoitustani eivät kaikki palstalaiset ymmärrä (tai halua ymmärtää) oikein.

        Tiarani taitaa joutaa talvivarastoon.
        Ehkäpä alan käydä bingossa...................

        Olepa Vertti tai Mortti, mutta et sinäkään näy Pertti olevan.
        Koskas "milloin" on alettu kirjoittamaan "miloin"?

        Kommenttisi lytätty! Roskiin, roskiin, roskiin ...


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Kyllä asia on niin, että on raukkamaista piiloutua "näpelöintivirheiden" taakse, jos itsellä ei ole kirjoitustaito hanskassa.

        Minä en armoa anna, vaikka kommentti esim. tällä palstalla olisi asiallinen ja hyvin perusteltu, jos siihen sisältyy yksikin kirjoitusvirhe, niin lyttään sen oitis. Jokaisen kirjoittajan on tiedettävä, mikä on yhdyssana tai erisnimi. Kaikkein kauheinta on, etteivät kirjoittajat tiedä, miloin on käytettävä pilkkua tai pistettä.

        En tiedä, olenko Vertti vai Mortti.
        Sen kuitenkin tiedän, että tätä kirjoitustani eivät kaikki palstalaiset ymmärrä (tai halua ymmärtää) oikein.

        Tiarani taitaa joutaa talvivarastoon.
        Ehkäpä alan käydä bingossa...................

        No kun en muutakaan keksinyt, olihan se selvä kirjoitusvirhe, antakaa anteeksi. Yritän parantaa tapani ja kirjoittaa vain puhdasta oikeaoppista suomen kieltä, mutta sinun ylivertaisuuttasi en edes tavoittele.

        Nuo pilkut ja pisteet ovat minulla melko hyvin hanskassa, joskus tuntuu että käytän niitä liikaakin? Samoin erisnimet, kuten porilainen tai porvoolainen kirjoitetaan pienellä, kutn myös perjantai ja maaliskuu.

        Uskon sinun olevan Vertti, sillä toinen sellainen tunnistaa toisen ja tietää milloin voi huvitella kielikukkasilla kaamossynkkyyteen vaipuvien suomalaisten kanssa.

        Samoin täällä laitetaan sulkahatut talviteloille ja kaivetaan pipoa esiin. Ulkoilman lämpötila 8,8°C ja tuulen nopeus 4,4 m/s.


      • kylmätotuus
        PorvoonParoni kirjoitti:

        No kun en muutakaan keksinyt, olihan se selvä kirjoitusvirhe, antakaa anteeksi. Yritän parantaa tapani ja kirjoittaa vain puhdasta oikeaoppista suomen kieltä, mutta sinun ylivertaisuuttasi en edes tavoittele.

        Nuo pilkut ja pisteet ovat minulla melko hyvin hanskassa, joskus tuntuu että käytän niitä liikaakin? Samoin erisnimet, kuten porilainen tai porvoolainen kirjoitetaan pienellä, kutn myös perjantai ja maaliskuu.

        Uskon sinun olevan Vertti, sillä toinen sellainen tunnistaa toisen ja tietää milloin voi huvitella kielikukkasilla kaamossynkkyyteen vaipuvien suomalaisten kanssa.

        Samoin täällä laitetaan sulkahatut talviteloille ja kaivetaan pipoa esiin. Ulkoilman lämpötila 8,8°C ja tuulen nopeus 4,4 m/s.

        Olen niin jalomielinen, että annan anteeksi kirjoitusvirheesi. Päätökseeni vaikutti suuresti se, että ymmärrät, mitkä ovat erisnimiä ja osaat kirjoittaa ne oikein.

        Musiikkia ajattelin tällätä tähänkin ketjuun, vaikkei tämä mikään musaketju olekaan.

        https://www.youtube.com/watch?v=vjno0X3Uepw&index=1&list=RDvjno0X3Uepw

        Tulen aina hyvälle tuulelle, kun kuuntelen ja katselen nuorta Mikkoa. Hän on oikea ilopilleri.
        Mielipiteeni Mikosta olen aivan itse muodostanut, eikä kukaan ole sitä minulle syöttänyt. Taidanpa olla aika hankala tapaus manipuloitavaksi.


      • Porvoon.Paroni
        kylmätotuus kirjoitti:

        Olen niin jalomielinen, että annan anteeksi kirjoitusvirheesi. Päätökseeni vaikutti suuresti se, että ymmärrät, mitkä ovat erisnimiä ja osaat kirjoittaa ne oikein.

        Musiikkia ajattelin tällätä tähänkin ketjuun, vaikkei tämä mikään musaketju olekaan.

        https://www.youtube.com/watch?v=vjno0X3Uepw&index=1&list=RDvjno0X3Uepw

        Tulen aina hyvälle tuulelle, kun kuuntelen ja katselen nuorta Mikkoa. Hän on oikea ilopilleri.
        Mielipiteeni Mikosta olen aivan itse muodostanut, eikä kukaan ole sitä minulle syöttänyt. Taidanpa olla aika hankala tapaus manipuloitavaksi.

        Kiitos ettet lyttää minua, etkä teilaa yhden D-kirjaimen vaihtumisesta F-kirjaimeen. Ovat tuossa näppäimistössä vierekkäin, mutta en pyydä armoa enkä ruikuta enempää erehdystäni.

        Kyllä Alatalo on ihan OK, varsinkin ne ihan ensimmäiset Coitus Int -aikaiset kokeilut esimerkiksi tyyliin Hän hymyilee kuin lapsi tai melkein falsettiin menevä Per Vers, runoilija.


    • täältäpäs

      No jopa on pitkä ketju saatu moisesta aiheesta.Onko sillä niin väliä miten kirjoittaa yleensäkkään? Kunhan asia tulee ymmärretyksi.Varsinaista pilkunviilausta ja saivarointia.

      Mutta tätähän täällä on,minäpäs-sinäpäs,köyhää...

      • säkkään

        Miksi lisäsit mielestäsi muutenkin turhan pitkän ketjun pituutta täysin tarpeettomalla ja köyhällä kommentillasi? Miksi yleensäKKään kommentoit....


      • Sinä voit tehdä avauksen, vaikka ketjujen pituudesta? Yleismaailmalliset keskustelut ovat melko vaikeita, siksi varmaan keskustellaan minä - sinä tyyliin, luulisin. Pilkunviilaamiseen tai kielipolisiiksi ei ole ryhtynyt kukaan, poikkeus tietysti vahvistaa säännön.


      • täältäpästaas
        säkkään kirjoitti:

        Miksi lisäsit mielestäsi muutenkin turhan pitkän ketjun pituutta täysin tarpeettomalla ja köyhällä kommentillasi? Miksi yleensäKKään kommentoit....

        No miksi itse,säkkään?
        Onko sinun mielipiteesi arvokkaampi?


    • toimitus-kuluja

      https://www.hs.fi/tiede/art-2000005885698.html

      "Toinen klassinen esimerkki tällaisesta pulmasta on seuraava: maila ja pallo maksavat yhteensä 1,10 euroa. Maila maksaa euron enemmän kuin pallo. Mikä on pallon hinta? ....

      Ai niin. Lopuksi oikeat vastaukset: Kuoppaan mahtuu 27 kuutiometriä maata. Pallon hinta on viisi senttiä..." ;)

      • Uskon ihmisten manipulointiin ja siihen, että pystytään vaikuttamaan mielipiteisiin.


    • Väärinajateltu-ko

      Kun itse kirjoitan niin kuin ajattelen, niin en voi ymmärtää, miten joidenkin pilkut ja pisteet ovat ihan miten sattuu eli eivät kohdillaan. Miten silloin ajattelee sen, mitä haluaa sanoa?

      • Ei aina mene kirjoitettu teksti samalla tavoin kuin kirjoitettu.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Ei aina mene kirjoitettu teksti samalla tavoin kuin kirjoitettu.

        No mites se sitten menee?
        Minä olen aina nähnyt kirjoitetun tekstin kirjoitettuna.


      • Pilkulleen

        Ehkä hän tarkoittaa, ettei kirjoitettu mene aina kuin ajateltu - tai toisinpäin. Itse en saa tekstiä aikaiseksi muuta kuin ajattelemalla sitä asiaa, mistä skrivaan.


    • e.lä.mä

      oluepiijlh--oihkhggj.

      Suomi tänään---ilman aivoja.

      • Tästä en saanut mitään tolkkua.


    • VarmaTieto

      Täällä saa haukkua kaikki suomalaiset vaikka apinoiksi, kunhan ei kirjoita mitään negatiivista hunkkelista.

      • Ehkä se on rauhoitettu?


    • eppueikirj

      Pikkuisen menen sivuun kirjoitusvierheistä.
      Meinaan kun joka paikkaan tunkee englannin kieli. Suomalaiset nimet eivät kelpaa enää pienemmällekään firmalle.
      Eilen katsoin neloselta kisailuohjelmaa ja luettelossa sekin oli wall, miksei seinä.
      Sitten kaikki nykyään eskaloituu, vaikka suomenkielisiä vastineita kyllä löytyy useampikin.
      Tietysti vieraiden kielte osaaminen on hyvä asia, mutten oikein jaksa sulattaa sitä, että ne syrjäyttävät oman kielemme.
      Kieli sinälläänhän kyllä muuttuu ja vierasperäisistä sanoista väännetään kotimaisia muotoja, mutnykyään saa sen vaikutelman, että suomen kielen arvostus on alakantissa.
      Näinkin on kirjoitettu:
      Jo joutu armas aica, ja Suwi suloinen, Jolla caunist caiken paican,
      Caunista cuckainen.
      Nyt armas Auring meitä, taas lähte iähemmäx,
      Hän cuolleet hauto, heitä Jäll teke eläväx.

      Ne nijtyn cuckat corjat, Ja Laiho laxosa,
      Nijn ylpiät Yrtti tarhat,
      Puut wehriät werasa,
      Ne meillen muistuttawat, Suurt hywytt´ Jumalan.
      Jong caick ain nähdä saawat
      Juur ymbär Wuoden ain,
      (Erik Cajanus)
      Taas sama juttu kun eilenkin,kulmassa on kirjattuna eppu, väittää, etten ole kirjautunut.

      • Ehdottomasti samaa mieltä ja pyrin välttämään englannin kieltä omassa kielenkäytössäni. Joskus tahattomasti saattaa jotain lipsahtaa. Muuten suomen kieli on niin hieno asia, että sitä tulee vaalia. Ja nuo vanhat tekstit ovat aivan mahtavia.

        PS. minulla on ollut myös tuon kirjautumisen kanssaongelmia.


      • Bengalitikku

        Urheilu-uutisia katsellessa korvat särähtivät; joku toimittaja haastatteli japanilaisia ja totesi sitten, että matka k u s t a n t a a 8000 euroa.
        Mielestäni matkan hinta on tai matka maksaa jotakin. Japanitar sitten kustantaa matkansa tai joku muu.


      • petsamonpoikia

        Tuo kun vielä kirjoitettaisiin sellaisilla suomenkielen vanhoilla koristeellisilla ja koukeroisilla kirjaimilla, niin sepä olisi.


      • kylmätotuus

        Hienon rönsyn teit tähän aloitukseen.

        Minusta on hirvittävää kehitystä, kun suomenkieliset sanat yhä useammin pyritään korvaamaan sekakielellä, jonka sanat ovat väännöksiä englannin kielestä, "stadin slangista" ja sivistyssanoista.
        Tätä "sekokieltä" kuulee puhuttavan monissa tv-ohjelmissa, jopa Ylen-kanavilla.

        Kieli elää jatkuvasti ja se on aivan luonnollista muutosta.
        Hyvin ymmärsin kuitenkin laittamasi tekstin, vaikka sen kirjoittajakin on kuollut jo aikoja armaita sitten.
        Kirjoituksessa nähdään latinankielinen " ulkoasu". Puhuttuna latina on kuollut kieli. Toivottavasti suomen kielellä ei ole sama kohtalo.
        Saattaa olla, että putoaisin kärryiltä, jos samainen teksti julkaistaisiin nykyisellä "sekokielellä".

        Yhteinen kieli on yksi tärkeimmistä tekijöistä, joka kansoja yhdistää ja sitä on syytä vaalia.


    • Sokea

      Saakos sokeat myös kirjoittaa, tänne Suomen suurimpaan viha-puhe saittiin ?

      Tosin johan viimeinkin minuakin alkoivat hoitamaan sokeudesta, eli nyt on jo 25% näkö-kykyä, HUI !

      Siellä silmäpolilla olj männä viikolla neljä niikeria ja yks arabi, joten olihan se ihme et ottivat meikäläisenkin sinne viimein ?

      18 vuotta sitten kyselin jo hoitoa, ja nyt oli viimeinkin minun vuoro, hippheijaa kun noista velka-rahoista saa jotain. OIKEASTI ;) Mut näinhän ne meitin päättämätkin todestelevat että pakolaisuus tuo mukanaan kaksi leipää siinä missä me saadaan vaan thden.

      JOTEN, NYTKö SE HYVINVOINTI REALISOITUU MYÖS TAVANTALLAAJILLEKIN ?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      161
      2796
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      426
      2309
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      45
      2203
    4. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      129
      1530
    5. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1350
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      125
      1280
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1193
    8. Hallitus käy seuraavaksi palkansaajien sunnuntailisien kimppuun

      Vuoro-ja sunnuntaityötä tekeville työntekijöille, muun muassa hoitajille, poliiseille, kaupan työntekijöille jne. on luv
      Maailman menoa
      241
      1173
    9. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1117
    10. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      86
      1098
    Aihe