Isä teroitti veitseni, no ei enää. Tiedän että pikasuutarille voi viedä, mutta haluaisin tehdä itse. Onko hyviä teroittimia ja mistä saa? Kasvikset menee vähemmälläkin, mutta lihan leikkuussa ja kalan fileroinnissa jo takkuaa. Veitseni ovat laadukkaita. En hallitse kokkien teroittajan heilutusta puolelta toiselle osaavin elkein. Jotakin sellaista mihin veitsen vaan tökkäisi, ehkä vähä puolelta toiselle kääntäisi, haluaisin. Onko? Merkki ja mistä saa. Oi. niin iloinen olisin.
Veitsenteroitin
23
4138
Vastaukset
- ndlalhiaw
Marketeissa myydään nykyään Fiskarsin veitsenteroittimia. Teroittimet ovat mustaa muovia ja niissä on lovi jossa veistä vedellään. Terä hioutuu kahden rullamaisen jutun (mitä lie ainetta) välissä. Itsellä toiminut hyvin veitsien teroittamisessa, mutta saksien terä ei oikein mahdu tuohon systeemiin. Huonompi homma, kun vanhemmat sakset eivät enää kunnolla leikkaa kangasta. Paperia ja pahvia kylläkin.
Saksille on ihan oma teroittimensa.
https://www.fiskars.fi/tuotteet/Sakset/saksien-teroitin-1005137
Itse olen myös hieman onneton teroittaja, mutta tuolla Fiskarsin teroittimella saa kyllä sakset ihan hyvään kuntoon.- Anonyymi
Veitsen teroitin toimii ihan kohtuudella,se muovinen härpäke.
Hienojakoisella kivellä saa paremman terävyyden.Vaatii tietysti vakaata kättä ja harjoittelua.
Sakset teroitan vapaalla kädellä,timanttiviilalla.Hyvin tyytyväisiä ovat olleet saksiinsa kankaan leikkaajatkin käsittelyn jälkeen.
Jannu-
- mimmimum-..mi
Olen ostanut ihan heräteostona sellaisen veitsenteroittimen ... se on tosi hyvä ...pienen matkasilitysraudan kokoinen (pienempikin) jossa tukeva kahva pitää kiinni ja kolme erilaista teroitinta ...mihin vaan vedellään veistä tai vaikka saksia... Lidlistä ostin ...siellä on niitten omia merkkejä.. tämä oli Ernesto.
heräteostona myös LIdlistä ostettu sähköteroitin.
Tässä on viisi eri toimintoa, viiteen eri asentoon voi veitsen siihen tökätä.
Sen kyljessä lukee SilverCrest, matkasilitysraudan kokoinen tämäkin on.
Verraton peli, helppokäyttöinen, ilman en tulisi toimeen, vaikka huushollista löytyy teroitussauvakin, mutta se on saanut rauhassa laatikossa lojua kun SilverCrest tuli taloon.- Bob
maissii kirjoitti:
heräteostona myös LIdlistä ostettu sähköteroitin.
Tässä on viisi eri toimintoa, viiteen eri asentoon voi veitsen siihen tökätä.
Sen kyljessä lukee SilverCrest, matkasilitysraudan kokoinen tämäkin on.
Verraton peli, helppokäyttöinen, ilman en tulisi toimeen, vaikka huushollista löytyy teroitussauvakin, mutta se on saanut rauhassa laatikossa lojua kun SilverCrest tuli taloon.Eipä kestänyt kovinkaan paljon käyttöä samanlainen silver crest meillä. No haikaillut sitten sellaista "ammattimaisempaa" versiota,,harmillisen arvokkaita vaan ovat. Sillai pärjää jos on käytössä teroituskone,sillä muutaman kuukauden välein kevyesti,timanttipuikko pitää väli-ajat veitset käyttökunnossa. Sattumalta joissakin kyläpaikoissa tms. törmännyt suorastaan järkyttävän tylsiin leikkuu-veitsiin...minulla aiheuttaa verenpaineen nopeata nousua sellaiset joilla ei esimerkiksi tomaattia pysty ollenkaan leikkaamaan.
Bob kirjoitti:
Eipä kestänyt kovinkaan paljon käyttöä samanlainen silver crest meillä. No haikaillut sitten sellaista "ammattimaisempaa" versiota,,harmillisen arvokkaita vaan ovat. Sillai pärjää jos on käytössä teroituskone,sillä muutaman kuukauden välein kevyesti,timanttipuikko pitää väli-ajat veitset käyttökunnossa. Sattumalta joissakin kyläpaikoissa tms. törmännyt suorastaan järkyttävän tylsiin leikkuu-veitsiin...minulla aiheuttaa verenpaineen nopeata nousua sellaiset joilla ei esimerkiksi tomaattia pysty ollenkaan leikkaamaan.
Eihän toi SilverCrest mikään kaksinen voi olla, kun oli niin halpakin.
Hyvin vielä pelannut, en tiedä miten paljon vaikuttaa veitsien laatu ja materiaali.
Veitsissä huomaan, että yhden hyvän tarvitsen ja sitä mielelläni käytän kaikkeen,
vaikka seinällä on oma versionsa erilaisille leikattaville..
Tomaatti paljastaa heti tylsän veitsen, leikkasin sen ennen sahateräisillä pikkupuukoilla, mutta nyt saan tämän jokapaikan veitseni niin teräväksi, että tomaattikin menee tosi liukkaasti viipaleiksi.
Minulla on Suomessa Fiskarsin sekä veitsen, että saksen teroittimet, loistavasti toimivat. Tänne Espanjaan löysin ihan halvan Ikean veitsenteroittimen, lieneekö Fiskarsin kopio. Ihan hyvin tekee tehtävänsä. Sellainen ammattikokkien käyttämä teroituskeppi, ihan liian vaikea minulle.
- ö-Öö
Mekaaninen teroitin.
Ei siis sähkömoottorinen. Ei muistia, mistä ostettuja, tai minkä merkkisiä- Siis tsadissa ja pöndellä- kuin myös teroituspuikot. Noit teroituspuikot pitää muistaa, ne poistaa veitsen terästä karkeuden, teroittaa viimmesen päälle. Noin periaatteessa liippakivi ois kai paras teroitin, harva viitsii käyttää, en mäkään. Mutta juu teroituskivi on olemassa, tollasia rullahärpäkkeitä käytössä.....
Japanilaisia kokinveitsiä mulla ei ole, niissä eri teroituskulma.
Mä käytän Sanellin veitsiä- Hyvälaatuisia, sopuhintaisia ja tavallinen teroituskulma. Mulla on parit Fiskassin veitset, ei hyvä, liian pehmeä metalli. Hyvä veitsi on useampi kerroksinen. Ydin kovaa, reunoja kohti pehmeämpää. Kysykää puukkotehtailijoilta tarkempia reseptejä ja damakustahan sen pitäis olla:D
Lähettäkää rahaa kunnon puukkoon!
=DW= - 1eero
Teroitan itse hiomakivellä, on useampia veitsiä pari veistä on ollut kymmeniä vuosia koska ovat helppoja teroittaa ei mene montaa sekunttia teroitukseen. Valmiita teroittimia kokeillut kohtalaisin tuloksin muttei pärjää hiomakivelle.
Mökillä on smirkeli ja hiomalaikka myös tahko mut nämä onkin jo eri juttu, naisimmeiselle muovinen teroitin jossa useampi ura.- NeinenVoiOsataParemmin
Olen nainen ja osaan teroittaa veitset sekä sakset hiomakivellä. Hallitsen tarpeelliset tekemiset monia miehiä paremmin. Kun olen aina ollut kiinnostunut asioista ja tekemisistä, olen ehtinyt oppia monenmoista ja tietoa voi aina hankkia lisää.
- 1eero
Uskon tuon, tunnen miehen joka innokas neulomaan villasukkia, multa ei onnistu edes parsiminen.
Hyväkun on kaksi kättä ja Black deckker
- teräväjuttu
Tylsällä veitsellä ne vahingot tulee:)
Näitä riittää, eri valmistajilta, eri hintaisia...Tämä on mielestäni hyvä, myydään muuallakin...
https://www.motonet.fi/fi/tuote/8600103/Fiskars-Roll-Sharp-veitsenteroitin 2kpl. Fiskarsin tikkuja.
Loistava tulos kunhan osaa hallita ranteensa.
Sekä omaa myös Fiskarsin veitset.
H.- Muuten.kokata-osaava
Kiitos vastaajille. Nyt on lainassa sähkökäyttöinen OBH Nordica. Sain veitset teräviksi tai niin luulen. Kun kokeilee vetää veitsen terää kynteen, jos ei liiku, veitsi on terävä, jos liikkuu, se ei ole (rakkaan ystäväni, vanhan saaristolaisen kalastajan oppeja). Ei liikkuneet veitseni terät kynnessä.
Huomenna haen lohta, jonka fileroin itse. Vahinko että kun katsoin juuri samanlaista nyt lainaamani googlen kuvista, sitä ei enää ollut, Gigantista ostettu aikanaan. Olen epäluuloinen, se mikä on tullut hyvän tuotteen jälkeen, on huonompi.
On työkalupakissa hiomakivi, jolla käsin hiotaan. Kyllä haluaisin opetella, voi kun olisi isä nevomassa. NeinenVoiOsataParemmin-nimim. siitä osaamisesta kirjoitti.- Bengalitikku
Fiskarsin teroitin ja tikku löytyvät mun varusteista. Silti en oikein saa teräväksi mm. saksia, aidot F. Zja plaki-F.
Ostin taka vuosina oikein Tukholman Pubista laatikollisen erilaisia veitsiä.
Mielestäni laadukkaita.
Mutta muistattekos Sorsakosken "haavaveitsen", sellaisen harmaan, joka kutistui teroitusten jäljiltä.
Minä en uskaltaisi testata veitsen terävyyttä kynsiä vasten.
- > Nauravat nakit? - elleus
häh, sama kai se on hiomakivellä tai teroituspuikolla, laitetaan lappeelleen teroitettavan päälle siihen nähden poikittain ja nostetaan teroitinta sieltä teroitettavan hamarapuolelta suunnilleen 30 astetta ylös, jolloin on suunnilleen samassa kulmassa terän reunan viisteiden kanssa, ja sitten vain vedellään siitä edestakaisin terän reunan suuntaisesti koko terän matkalta jotta tulee lisää harjannetta niihin terän viistoihin reunoihin, semmoiset viikatteen liippauselkeet voi unohtaa suosiolla, kokeillaan aina välillä peukalolla varovasti terävyyttä, kyllä sen huomaa aika nopsaan mikä on riittävää tai voi sitä vetäistä vaikka johonkin vihannekseen, saksissa leikkausäänikin jo muuttuu, vaikein osio on havaita terän viisteiden olemassaolo, siis että terä ei ole leikkausprofiililtaan tasapäinen, vaan kapenee reunaan päin, ja teroitus tapahtuu tämän suuntaisesti koska ei ole tarkoitus hioa lyhyemmäksi kuten esimerkiksi kynsiä viilatessa
- uutuusta
Keittiöveitset tylstyvät helposti ja nopeasti.Yhtä nopsaan pitisi saada teräviksikin.Vaimoväen kynsiviila,kulunutkin,kunhan on timanttinen,puree alun ja puikko lopun.
- TerävästiKaikkiToimii
Minä teroitan veitset hiomakivellä, jossa on sekä sileämpi että karkeampi puoli. Opin tavan jo pikku-lapsena isältä ja isoisältä. Toimii edelleen erinomaisesti.
Pyöreä terästankoteroitin on tullut joskus hankituksi, mutta sille ei oikeastaan taida olla käyttöä. - Anonyymi
Veitsenterävyyden ylläpitäminen on kyllä tärkeää, ja olen itsekin huomannut, että tylsä veitsi voi olla jopa vaarallinen käytössä. Olen käyttänyt pitkään veitsenteroitinta, jossa on kaksi teroitusvaihtoehtoa: toinen karkea ja toinen hieno, ja se on toiminut todella hyvin jopa laadukkaiden veitsien kanssa. https://minasydankoti.fi/eri-veitsityyppien-teroitusvaatimukset/. Suosittelen tutustumaan, jos kaipaat lisätietoa ennen ostopäätöstä!
- Anonyymi
Olin kadottanut hiomakiveni, kaupassa etsin sellaista, myyjä osta teroitin ja ostin hyvin toimii.
- Anonyymi
Se puikko on oikestaan vain viimeistelyyn ja kierteen poistoon.
- Anonyymi
Kirjoita nettiin hakusanaksi veitsien teroitus. Kyllä lähtee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367659Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361903Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251880- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791545Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4799- 241767