Pyöreän korvausilmaventtiilin puhdistus

Apua_tyhmälle

Vuokra-asuntoni yhdessä ikkunassa on pyöreä ilmastointiventtiili. Tämän näköinen: https://www.smartia.fi/lvi-ja-sahko/ilmanvaihto/venttiilit-ja-saleikot/korvausilmaventtiilit/eh-muovi-korvausilmaventtiili-pyorea-eh-100-t2000.html?nosto=nosto-page-product2
.
Miten tällaisen venttiilin saisi puhdistettua?
Epäilen, että sen sisään on jäänyt rakennuspölyä remontista.

Toinen vielä tyhmempi kysymys: miten tuo venttiili toimii? Ajattelin, että siinä roikkuvasta narusta saisi laiettua venttiiliin kiinni ja auki, mutta tuntuu ettei narusta vetämällä tapahdu yhtään mitään.

5

4185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voihann

      Kiitos linkistä sain sitä kautta tilattua ilmanohjaimet näihin omiin samanlaisiin venttiileihin.
      "Miten tällaisen venttiilin saisi puhdistettua?"
      Pyöritä sitä kanntta vastapäivään kunnes se irtoaa. Todennäköisesti siellä näkyy sellainen karkea suodatin joka on luultavasti hapertunut pilalle koska se säätönarukin on jumissa. Toisin sanoen sen verran vanhalta kuullostaa. Jos se suodatin osa on hapertunut niin vedä se imurin suulakkeella pois, niin tein itse kun hajosivat muruiksi. Tässä lainaus eräästä keskustelusta:
      "Eli sen tosiaan pitäisi aueta ja sulkeutua narusta vetämällä. Siinä on samanlainen koneisto kuin kuulakärkikynässä ja se ajan myötä ryytyy kiinni. Kun siihen Tapin juureen ruiskuttaa silikooniöljyä paukuttaa sitä hetken edes takas niin johan rupee toimimaan."
      Minulla oli kanssa jumissa se narulla tehtävä säätö mutta rasvaus ohuella oljyllä auttoi.
      Tuo venttiili sinulla on ilmeisesti ns. tuuletus luukussa kiinni. Jos näin on niin avaa se niin sieltä kun pyyhit kaikki pinnat voi tulla melkoinen törky määrä, Itsellä kävi niin ja kun sai putsattua niin ilma raikastui huomattavasti, ilmeisesti kukaan sitä ei ollut aiemmin putsannut. ja sen venttiilin pyyhit myöskin niiin edestä kuin luukun takapinnaltakin.
      Otat rauhallisesti niin kyllä se siitä.
      Olin niin hyvilläni että sain tilattua nuo ilman ohjaimet kyseiseen venttiili malliin ettei puhaltaisi kylmää ilmaa suoraan lattialle . Ilman sinua en olisi niitä löytänyt,olin kyllä aiemmin yrittänyt niin että kiitos siitä.
      Toivottavasti tästä oli sulle jotain apua.
      Muuten tyhmiähän me ollaan jokainen omalla tavallamme, mutta oppia ikä kaikki sanottiin entis aikaan.

    • Apua_tyhmälle

      Hei, kiitos paljon vastauksesta! Kiva, että minustakin oli jotain apua. :-)
      Kokeilen venttiilin puhdistusta ja lähetän tänne viestin, jos tulee uusia kysymyksiä.

    • Voihann

      Kiitos kiitoksesta ;))

      • huoltomies

        Hyvä että putsaatte itse! Tuli näitä joskus huoltomiehenä putsattua/vaihdettua kun ihmiset ei vaan välitä sisäilmanlaadusta saatika mistään muustakaan..


      • Voihann

        Täällä palvelutalossa ei huoltomies tee mitään liesituulettimen eikä tulo ilma suodattimille. Oli siinä kunnossa ettei v.1999 rakennetussa kohteessa ollut niihin lainkaan koskettu. Minusta palvelutalossa se pitäisi olla lakisääteinen asia.
        Kysyin joskus liesituulettimen suodattimen pesua huoltomieheltä niin ei kuulemma tee.
        Itsellä onneksi sen verran paikat pelaa että onnistuin keplottelemaan sen pestävän suodattimen irti ja saamaan noin kolmeksi tunniksi liotukseen astianpesuaine liuokseen.
        Sen jälkeen pesuharjalla sille kyytiä. Alkoi ilma kulkeen ilman puhinaa.
        Jos olisin täällä huoltomiehenä tai isännöitsijänä niin huolehtisin noista edellämainituista seikoista. Koska asukkaat ovat yleisesti niin huono kuntoisia ettei se heiltä onnistu.
        Ja se on sitten onnesta kiinni onko hänellä joku omainen joka osaa ja tajuaa homman tehdä. Sen varassa ei pitäisi asian olla.
        Onkohan tämä samanmoista muissakin palvelutaloissa riippumatta onko kaupungin vaiko yksityisen omistuksessa että tekemättä jätetään. Henkitys sairaana tiedän että sillä on merkitystä onko nuo asiat puhtaana vaiko ei.
        Yhdessä asuin paikassa ns. tuloilma putkesta löytyi n.40 vuoden saasteet linnun pesästä alkaen paksusti nokea ja muuta. Kun tämä putki huolella puhdistettiin niin minulta loppui ne hemmetin pahat kohtaukset kun meni henki niin tiukalle ettei olisi pystynyt apua soittamaan. Eli se pintapuolinen siistiminenkään ei riitä vaan pitää siivota tuloilma luukut tai putket myöskin sen venttiilien takana ja se pitää tehdä vähintään kerran vuodessa tai useammin paikasta riippuen. Koittakaa henkittää 40vuotta vanhan pesemättömän käytetyn villasukan läpitse että kuinka raikasta mahtaa ollakkaan se ilma.
        Ei kukaan täysipäinen pitäisi pölynimurissakaan samaa pölypussia ja suodattimia 40 vuotta. Pitäsi koulussa opettaa asumisen ja elämisen alkeet , muutakin kuin tietotekniikka.
        Sanotaan että minkä nuorena oppii sen vanha taitaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1708
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1086
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1049
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      890
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      885
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      861
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      830
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      749
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      745
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      711
    Aihe