Vuokra-asuntoni yhdessä ikkunassa on pyöreä ilmastointiventtiili. Tämän näköinen: https://www.smartia.fi/lvi-ja-sahko/ilmanvaihto/venttiilit-ja-saleikot/korvausilmaventtiilit/eh-muovi-korvausilmaventtiili-pyorea-eh-100-t2000.html?nosto=nosto-page-product2
.
Miten tällaisen venttiilin saisi puhdistettua?
Epäilen, että sen sisään on jäänyt rakennuspölyä remontista.
Toinen vielä tyhmempi kysymys: miten tuo venttiili toimii? Ajattelin, että siinä roikkuvasta narusta saisi laiettua venttiiliin kiinni ja auki, mutta tuntuu ettei narusta vetämällä tapahdu yhtään mitään.
Pyöreän korvausilmaventtiilin puhdistus
5
4899
Vastaukset
- Voihann
Kiitos linkistä sain sitä kautta tilattua ilmanohjaimet näihin omiin samanlaisiin venttiileihin.
"Miten tällaisen venttiilin saisi puhdistettua?"
Pyöritä sitä kanntta vastapäivään kunnes se irtoaa. Todennäköisesti siellä näkyy sellainen karkea suodatin joka on luultavasti hapertunut pilalle koska se säätönarukin on jumissa. Toisin sanoen sen verran vanhalta kuullostaa. Jos se suodatin osa on hapertunut niin vedä se imurin suulakkeella pois, niin tein itse kun hajosivat muruiksi. Tässä lainaus eräästä keskustelusta:
"Eli sen tosiaan pitäisi aueta ja sulkeutua narusta vetämällä. Siinä on samanlainen koneisto kuin kuulakärkikynässä ja se ajan myötä ryytyy kiinni. Kun siihen Tapin juureen ruiskuttaa silikooniöljyä paukuttaa sitä hetken edes takas niin johan rupee toimimaan."
Minulla oli kanssa jumissa se narulla tehtävä säätö mutta rasvaus ohuella oljyllä auttoi.
Tuo venttiili sinulla on ilmeisesti ns. tuuletus luukussa kiinni. Jos näin on niin avaa se niin sieltä kun pyyhit kaikki pinnat voi tulla melkoinen törky määrä, Itsellä kävi niin ja kun sai putsattua niin ilma raikastui huomattavasti, ilmeisesti kukaan sitä ei ollut aiemmin putsannut. ja sen venttiilin pyyhit myöskin niiin edestä kuin luukun takapinnaltakin.
Otat rauhallisesti niin kyllä se siitä.
Olin niin hyvilläni että sain tilattua nuo ilman ohjaimet kyseiseen venttiili malliin ettei puhaltaisi kylmää ilmaa suoraan lattialle . Ilman sinua en olisi niitä löytänyt,olin kyllä aiemmin yrittänyt niin että kiitos siitä.
Toivottavasti tästä oli sulle jotain apua.
Muuten tyhmiähän me ollaan jokainen omalla tavallamme, mutta oppia ikä kaikki sanottiin entis aikaan. - Apua_tyhmälle
Hei, kiitos paljon vastauksesta! Kiva, että minustakin oli jotain apua. :-)
Kokeilen venttiilin puhdistusta ja lähetän tänne viestin, jos tulee uusia kysymyksiä. - Voihann
Kiitos kiitoksesta ;))
- huoltomies
Hyvä että putsaatte itse! Tuli näitä joskus huoltomiehenä putsattua/vaihdettua kun ihmiset ei vaan välitä sisäilmanlaadusta saatika mistään muustakaan..
- Voihann
Täällä palvelutalossa ei huoltomies tee mitään liesituulettimen eikä tulo ilma suodattimille. Oli siinä kunnossa ettei v.1999 rakennetussa kohteessa ollut niihin lainkaan koskettu. Minusta palvelutalossa se pitäisi olla lakisääteinen asia.
Kysyin joskus liesituulettimen suodattimen pesua huoltomieheltä niin ei kuulemma tee.
Itsellä onneksi sen verran paikat pelaa että onnistuin keplottelemaan sen pestävän suodattimen irti ja saamaan noin kolmeksi tunniksi liotukseen astianpesuaine liuokseen.
Sen jälkeen pesuharjalla sille kyytiä. Alkoi ilma kulkeen ilman puhinaa.
Jos olisin täällä huoltomiehenä tai isännöitsijänä niin huolehtisin noista edellämainituista seikoista. Koska asukkaat ovat yleisesti niin huono kuntoisia ettei se heiltä onnistu.
Ja se on sitten onnesta kiinni onko hänellä joku omainen joka osaa ja tajuaa homman tehdä. Sen varassa ei pitäisi asian olla.
Onkohan tämä samanmoista muissakin palvelutaloissa riippumatta onko kaupungin vaiko yksityisen omistuksessa että tekemättä jätetään. Henkitys sairaana tiedän että sillä on merkitystä onko nuo asiat puhtaana vaiko ei.
Yhdessä asuin paikassa ns. tuloilma putkesta löytyi n.40 vuoden saasteet linnun pesästä alkaen paksusti nokea ja muuta. Kun tämä putki huolella puhdistettiin niin minulta loppui ne hemmetin pahat kohtaukset kun meni henki niin tiukalle ettei olisi pystynyt apua soittamaan. Eli se pintapuolinen siistiminenkään ei riitä vaan pitää siivota tuloilma luukut tai putket myöskin sen venttiilien takana ja se pitää tehdä vähintään kerran vuodessa tai useammin paikasta riippuen. Koittakaa henkittää 40vuotta vanhan pesemättömän käytetyn villasukan läpitse että kuinka raikasta mahtaa ollakkaan se ilma.
Ei kukaan täysipäinen pitäisi pölynimurissakaan samaa pölypussia ja suodattimia 40 vuotta. Pitäsi koulussa opettaa asumisen ja elämisen alkeet , muutakin kuin tietotekniikka.
Sanotaan että minkä nuorena oppii sen vanha taitaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla402877- 382507
- 961811
Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881383Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511330Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51245Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?2911181- 561068
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta10910- 34823