Toverille tili.

asphaltfermer

En ole vielä hoksannu, mitenkä luodan Kawerille käyttöön tili, ei kä mitään superuser- oikeuksia, vaan että ees nettiin pääsis omilla tunnuksillaan.

19

401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Xubuntuisti

      En tiedä tarkalleen miten emo-Ubuntussa mutta Xubuntussa menee näin:
      Sovellusvalikko->Asetukset->Käyttäjät ja ryhmät

      Eteen tulee ikkuna "Käyttäjien asetukset", siitä klikkaa painiketta Lisää, kysyy salasanaa jonka naputeltuasi avautuu "Luo uusi käyttäjä", kysyy nimeä ja käyttäjätunnusta, jonka jälkeen tulee uusi ikkuna jossa asetetaan uudelle käyttäjälle salasana.

      Sen jälkeen klikataan taulukosta kyseisen uuden käyttäjän kohtaa ja Vaihda-nappia kohdassa "Tunnuksen tyyppi". Sen jälkeen avautuu ikkuna "Vaihda käyttäjän käyttäjätunnuksen tyyppi", oletuksena on Mukautettu joka muutetaan Työpöytäkäyttäjäksi ja lopuksi nappia OK.
      Toivottavasti tästä on apua myös sulle ja muillekin.

      • Xubuntuisti

        Lisään vielä omaan kommenttiini, että Työpöytäkäyttäjä voi käyttää nettiä ym. mutta ei voi asentaa/poistaa sovelluksia, eikä muutenkaan muuttaa järjestelmää. Eli pitää olla joko mukautettu tai Ylläpitäjä jos haluaa tehdä muutoksia, asentaa ja poistaa sovelluksia ym.

        Eli samanlainen suojaussysteemi kuin wintoosassa jossa vain Järjestelmänvalvoja voi tehdä muutoksia, asentaa ja poistaa sovelluksia ym. mutta tavallisella käyttäjällä näitä oikeuksia ei ole.


      • sudoers

        Jos et ole ymmärtänyt tietoturvallisuudesta, on muistutettava, että tavan käyttäjälle ei pidäkään sallia ohjelmien asentaminen järjestelmätasolle.
        Jos haluat perehtyä tarkemmin mitä monipuolisimman sudo -ohjelman ominaisuuksiin, kannattaa lukea ohjelman dokumentteja. Perusinfo löytyy jo komentoriviltä: man sudo


      • Xubuntuisti
        sudoers kirjoitti:

        Jos et ole ymmärtänyt tietoturvallisuudesta, on muistutettava, että tavan käyttäjälle ei pidäkään sallia ohjelmien asentaminen järjestelmätasolle.
        Jos haluat perehtyä tarkemmin mitä monipuolisimman sudo -ohjelman ominaisuuksiin, kannattaa lukea ohjelman dokumentteja. Perusinfo löytyy jo komentoriviltä: man sudo

        Luepa viestini uudelleen, pelle, niin ehkä tajuat viestini sisällön! En ole missään kohtaa kyseenalaistanut tietoturvaa ja tiedän varsin hyvin ettei taviskäyttäjälle tulekaan sallia järjestelmän muutoksia, ohjelmien asentamista ym.!


    • lyhyesti komentorivillä sudo adduser kaverinnimi. Oletukset riittänee. Jos peruoikeudet ei riitä voi käyttäjän lisätä vaikka video (pelit voi vaatia), game. cat /etc/group listaa ryhmät ja groups listaa ne mihin kuuluu.

      • graafisuus_rulettaa

        Mikko, taviskäyttäjälle ja aloittelijalle nuo komentorivirimpsut voi olla vaikeita joten kannattaa neuvoa myös graafinen käyttötapa. Tehokäyttäjä voi kyllä hyötyä noista komentorivirimpsuista.
        Lisäksi oletko varma että adduser tekee nimenomaan peruskäyttäjän eli työpöytäkäyttäjän oikeuksilla eikä esim, Mukautettu tai Ylläpitäjä joilla molemmilla on oikeus sudotella mielensä mukaan?


      • graafisuus_rulettaa kirjoitti:

        Mikko, taviskäyttäjälle ja aloittelijalle nuo komentorivirimpsut voi olla vaikeita joten kannattaa neuvoa myös graafinen käyttötapa. Tehokäyttäjä voi kyllä hyötyä noista komentorivirimpsuista.
        Lisäksi oletko varma että adduser tekee nimenomaan peruskäyttäjän eli työpöytäkäyttäjän oikeuksilla eikä esim, Mukautettu tai Ylläpitäjä joilla molemmilla on oikeus sudotella mielensä mukaan?

        Käytännöt vaihtelevat eri jakeluilla ja työpöydillä. adduser.conf (/etc kansiossa) sisältää oletukset. Oletus on työpöytäkäyttäjä. Yleensä järjestelmässä on työpöytä. Käyttäjiä voi lisäillä paikallisesti ja etänä hyvin monilla työkaluilla. Kun ei tiedä jakelua en ala niitä kaikkia selostamaan. adduser toimii hyvin vaikka ssh istunnossa. Käyttäjien lisääminen tehdään yleensä etänä. En minä ainakaan paikalle mene tuollaisen takia. tuubista löytyy helposti esimerkkejä graafisista työkaluista.


      • enpä-epäilisi
        graafisuus_rulettaa kirjoitti:

        Mikko, taviskäyttäjälle ja aloittelijalle nuo komentorivirimpsut voi olla vaikeita joten kannattaa neuvoa myös graafinen käyttötapa. Tehokäyttäjä voi kyllä hyötyä noista komentorivirimpsuista.
        Lisäksi oletko varma että adduser tekee nimenomaan peruskäyttäjän eli työpöytäkäyttäjän oikeuksilla eikä esim, Mukautettu tai Ylläpitäjä joilla molemmilla on oikeus sudotella mielensä mukaan?

        Tuo on hyvin helppo kirjoittaa näppiksellä, kyllä aloittelijallakin on näin alkeelliset taidot hallussa että osaa kirjoittaa näppiksellä tekstiä näytölle.


      • enpä-epäilisi kirjoitti:

        Tuo on hyvin helppo kirjoittaa näppiksellä, kyllä aloittelijallakin on näin alkeelliset taidot hallussa että osaa kirjoittaa näppiksellä tekstiä näytölle.

        Voi myös käyttää copypastea jolloin ei tarvitse edes kirjoittaa.


    • Turbo-Urpo1

      Laitetaas malliksi Linux Mint 19 Xfce 64-bit käyttäjille ohje uuden tilin luonnista:

      https://i.postimg.cc/G3BhRg57/Valinta-221.png

      Koska kuvasta jäi pois kuinka luotu tili poistetaan niin laitan sen tähän:

      sudo userdel -r 'matti'

      • Turbo-Urpo1

        No eihän se nyt mennyt ihan kohdilleen, olisi pitänyt vielä mainita että tuo salasanan määrittely tapahtuu järjestelmän suorittamaan kyselyyn vastaamalla, ja siihen esimerkissä oli vastattu 1234.


      • Turbo-Urpo1
        Turbo-Urpo1 kirjoitti:

        No eihän se nyt mennyt ihan kohdilleen, olisi pitänyt vielä mainita että tuo salasanan määrittely tapahtuu järjestelmän suorittamaan kyselyyn vastaamalla, ja siihen esimerkissä oli vastattu 1234.

        No joo, tässä tuo tieto nyt korjattuna: https://i.postimg.cc/wBvYV7Kf/Valinta-222.png


      • heh_heh1

        Älä nyt Matille ala tiliä tehdä, heh heh. :D Eikös tuo M-Kar osaa jo kaiken kun on kaiken tietävinään ja osaavinaan. :D :D


    • aivan_helppoo

      Asetukset-Tiedot-Käyttäjät, avaat Ylläpitäjän tilin, lisäät normaalikäyttäjän. (asetukset löytyy yläoikealta kuvakkeesta tai käyttäjät suoraan sovelluksien haulla "käyttäjät"...

    • kommari

      Kommunistien omaisuus on yhteistä, ei ne mitään omia tilejä tarvitse.

      • äkkiseltään

        Eipä tuomita toverita ;-) Ehkäpä suomeenkin saataisiin joskus toverillinen lojaallisuus, eikä aina vain tätä alati kasvavaa suvakkien ylläpitämää kansallista turvattomuutta.


      • lopeta_jo

        Meeppäs kommunisti muualle trollaamaan!


      • lopeta_jo
        lopeta_jo kirjoitti:

        Meeppäs kommunisti muualle trollaamaan!

        Viestini siis nimimerkille kommari.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1185
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1004
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      94
      761
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      286
      713
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe