Tulipa mieleen kertoa,
asun yksin,
puolisoni on jo tuonpuoleisessa ollu muutaman vuoden,
asun yksin , on iltapäivä ruokailun aika,
ruokahalu on heikentyny, syön pienempiä määriä mitä milloinkin,
tänään sain ispikksen vanhoilta lapsuuteni ajoilta,
jollon oli sota juuri loppunu ja kaikesta oli suuri puute,
me asuimme maalla pienellä maatilalla, oli kaikenlaista karjaa lehmät lampaat possu joka vuosi, kanoja kanija, kissoja koiria, hevonenki, työtä paljon,
mutta ruoka oli yksinkertaista ,
muistot heräsi mieleen,
siitä sainki kimmokkeen keittää perunoita, 3 herkullista maukasta perunaa,
söin perunat paloteltuna voin kera,
ruisleipää, jossa oli vain juusto leikkeleenä,
viiliä särpimeeksi,
oijoi-joi kuinka olikaan ihana ateri, maukas ihana,
kaapista olisi kyllä löytyny tomattia, kurkkua , paprikkaa, pari erilaista salaattia,
ei vain niitä tehny yhtään mieli,
kaikkein ihanin ja maukkain ateria tuli pelkästä perunasta voin kera,
ruisleipä ja piimää, nam nam nam ,
kaikki tämä yksinkertaisuus on jääny kymmeniksi vuosiksi unholaan,
mutta nyt sen muisti
ja nautin elämäni ihanimman aterian vainajien muistopäivänä,
jolloin yleensä olen aina vieny kynttilät rakkaitteni haudoille,
nyt en voinu lähteä,
ensimmäisen kerran elämässäni muistan raikkaitani vain kotona,
on kyllä hieman haikea mieli,
kyyneleetki ilmestyy välliin väkisin silmänurkaan,
elämä on lyhyt,
vaikka nuorena tuntuu ettei elämä lopu koskaan ja kaikki on mahdollista,
elämä on lyhyt, kaikki nyt takanapäin,
nyt tänään on iloa ja surua yhtaikaa,
ilo vanhanajan ruokanautinnosta,
ja suru kaikkein läheisimpien pois nukkuneitten vuoksi,
Yksin asuvan vanhuksen ruokailu !
75
972
Vastaukset
Kyllä peruna voin kanssa on hyvä yhdistelmä, vesi tulee kielelle vaikka päiväruuan olen syönytkin.
Samoin ruisleipä ja piimä on niin maukasta, ihan tulee mummolan rukiinen leipä mieleen :)
Kerran tai pari voikin unohtaa liha tai kalaruuan, mutta proteiiniä ei saisi unohtaa päivittäisistä aterioistaan. Kanamunakin antaa jo maidon ja piimän lisäksi tarvitsemaasi.
Mukavalta kuullostaa miten Sinulle maistui nuo ruuat, ihanan pelkistetysti.- semmostase
ja puolukatahan ei saa unohtaa.se perusruoka.kala peruna(voitakin)metsämarjat,sienet.niitä torilta haen.ja siin sivus torilla se sosiallinen elämä.tutut jututtaa,kah onpa kotiin hyvämieli mukana.bonuuksina.ja kissi joka ootti,mamma.
- e.lä.mä
2018 kaikenlaista ruokaa on saatavissa pakasteessa valmista en tarkoita eineksiä niitä ei ole Ruotsissa, ruoka on hyvin halpaa tänään. Perunoita tuskin syön-- vähän.. .
Ravintoloissa lounas ateriat ovat halpoja---sama hinta Suomi Ruotsi.- Sikaasyövä.julkihetero
En muuten usko yhtään, että ravintolan ruoka olisi halpaa olivat sitten lounaita tai luoteita!
On muuten parikymmentä vuotta siitä, kun viimeksi ravintolassa kävin. Porvoossa, opetusravintolassa. Oli entisen työ- ja kiusaamispaikkani täyttänyt vuosia ja kutsuivat ja menin uhallakin. Entinen esinahka puhui samaa paskaa kuin ennenkin. Ruoka oli luokattoman huonoa siihen verraten, mitä ravintolalta odotin. Eikä leipää eikä maitoa ollut tarjolla ollenkaan, pelkkä heikkolaatuinen soosi ja perunaa.
Nyt pääsisin taloyhtiön hallituksen palkkiona käymään syömässä ravintolassa vaan en taatusti mene! Siinä pitäisi käydä puhku ja ravatti kaupasta ostamassa ja sitten koko ilta odotetta sitä ruokaa ja luultavasti joku taustamökä hirveän voimakkaana häiritsisi. Se on jossakin perustavaa laatua oleva vika, jos ei kymmenessä minuutissa saa syödyksi!
- pinkkiruusu
Minäkin herkuttelin tänään. Pakastimessa on sieniä esim. vuodelta 2014. Ne säilyvät hyvin omassa nesteessään. Löysin kaupasta pienen sisäfileen, jonka paistoin pihveinä. Sienistä tein muhennoksen ja perunamuusin pakasteesta. Hyvää oli. Minun pitää pikkuhiljaa syödä nuo sienet. Melko harvoin syön lihaa. Tuo pieni filé eimaksanut kuin viitisen euroa. Minäkin ajattelin polttaa kynttilöitä kotona, mutta sitten veinkin kahdelle hautausmaalle. Siitä on 50 v kun kävin ensi kertaa vierailulla tulevan mieheni vanhempien luona. Nyt jäljellä tuosta porukasta on vain minä.
- suolattomat-pahaa-ruokaa
Ruokahalu on kadonnu,
syön kaikenlaisia vitamiineja myös rauta-lääkettä väliin
jotta pysyisi jonkinlainen halu syödä jotain,
maku aisti on hunontunu,
joskus tuntuu mikään ei enään maistu hyvälle,
syöminen on menny jotensakki väkinäiseksi,
kai tämä on vanhuutta, - Ravinto-onrakennusaine
Herkkuruokahetken lisäksi kannattaa myöhemmin syödä myös ne kaapista löytyvät vihannekset. Jos hampaat pystyvät ruisleipään, ne pystyvät salaatteihin ja juureksiinkin. Jos kalusto on huonossa kunnossa, salaattiruoka-aineet voi tehdä vaikka mehuksi, joka on helppo juoda, sillä ravintoaineiden monipuolisuudesta kannattaa pitää huolta - varsinkin vanhana.
- pinkkiruusu
Muistan harjoittelupaikasta, kun isäntä sanoi, ettei mikään voita makunautinnossa uusia perunoita, tilliä ja keitettyä suolalahnaa. Ei tarvita monia aineita.
- Voishantuotapottuavilika
Uusia pottuja olen joskus saanut ja kai sitä tilliäkin on jossakin yhteydessä ollut. Keitetty suolalahna on niitä herkkuja, joita ei sota-ajan rahvaan lapsi ole osannut edes kaivata. Norsia joskus olen ostanut ja paistanut, viimeksi tosin maivoja. Ne norret muuten maksoivat viitisen vuotta sitten kauppahallissa saman kilohinnan kuin kirjolohi.
- sota-ajan-sekundaa
Muistan lastentautien profesori Arvo Ylppön viimesen esiintymisen TV:ssä
hän kertoi paljonki asiaa,
jäi mieleen se kun hän sanoi nauttivansa eniten pelkistetystä yksinkertaisesta ruuasta,
ei salateista eikä hienoista kastikkeista välittäny,
lähinnä vaikutti mieltymykset alottajan tavoin yksinkertaisista vanhanajan tavasta laittaa ruokaa,
hän eli lähes sata vuotiaaksi,- Väistänkö.muurin
Minä kun muistelen, että eli noin 110 -vuotiaaksi...
- kotiruoka-maukkainta
Väistänkö.muurin kirjoitti:
juu kyllä hän saattoi elääkki sata kymmen vuotiaaksi, jokatapauksessa vanhaksi,
hän todella kertoi pitävänsä pelkistetystä yksinkertaisista vanhanajan ruuasta, - tietoa-Googlesta
kotiruoka-maukkainta kirjoitti:
juu kyllä hän saattoi elääkki sata kymmen vuotiaaksi, jokatapauksessa vanhaksi,
hän todella kertoi pitävänsä pelkistetystä yksinkertaisista vanhanajan ruuasta,. Ylppö kuoli 28. tammikuuta 1992 104-vuotiaana.
- ikämies10
Väistänkö.muurin kirjoitti:
Muistelen Ylpöltä kysytyn aikoinaan jonkun merkkivuoden ylitettyään mitä vielä toivoo elämältään, sanoi että kun sairastuisi aidsiin,. Jatkokysymys miksi, vastaus että kun senjälkeen keskimääräinen elinikä on 15 vuotta..
- Ravinto-onrakennusaine
"Pelkistetty, yksinkertainen ruoka" ei välttämättä tarkoita sitä muonaa, mistä tässä ketjussa puhutaan ja mitä ihannoidaan. Arkkiatri ymmärsi varmasti ruuan perimmäisen tarkoituksen; ihminen syö siksi, että ravinnosta tulee saada kaikki ne ravintoaineet, joita elimistö tarvitsee - solutasoa myöten - pysyäkseen terveenä. Jos ko. henkilö ei syönyt salaatteja, hän söi oletettavasti kuitenkin salaatin ainesosia erikseen, esimerkiksi.
Joten ei kannata pitää omia luulojaan varmoina tietoina. Varsinkaan, jos se estää itseä syömästä monipuolisesti ja ymmärtämästä mistä ruokailussa on kyse kun mennään sen perimmäisiin aiheisiin asti ihmettelemään.
- Voitajaleipää
Yksin asuvia vanhuksia on kai enemmän kun pareittain asuvia, ellei oteta laitoksissa eläviä lukuun.
Yksin asuvana, oman ruokani valmistavana syön varmasti monipuolisemmin kuin vanhus joka saa ruokapalvelusta ateriansa, kotiin tuotuna, tai monissa laitoksissa ruoka ei varmasti ole ravintoarvoltaankaan vanhukselle riittävää. Sen on saanut havaita julkisuuteenkin jaetuissa kuvissa olevista annpksista joita vanhukselle tuodaan/tarjoillaan. Veteen keitettyä perunamuusia, ilman rasvaa, pari valmislihapullaa, lusikallinen soosia ja kuorittua maitoa lasiin.
En halua kuulua laitoksessa viruvien vanhusten joukkoon.
Asun yksin, laitan itse ruokani ja ellen jaksa muuta laittaa, vedän voita ruileivälle ja hörppään täysmaitoa särpimeksi. Potut ja voi, sipulia ja suolaa, niissäkin on voimaa!
Vaatimaton ruoka on kautta sukupolvien ruokkinut kansan ja niiden voimin on tehty työt ja vietetty vapaat. Nälkään kuolee hän joka ei kykene syömään, heitäkin on, letkun varassa hengissä pidettäviä.
Syödään kun on nälkä, eikä ajatella vanhana mikä lihottaa, tai mikä on muka epäterveellistä! Kukaan ei elä syömättä, eikä vanhalla ole vaaraa kuolla liian hyvin syöneenä, ellei syö liian paljon kerralla!- tällä-mennään-tänään
"voita ja leipää "
Hyvin kuvasit nyky laitosruuan,
oijoi kun oikein vatsaa väänsi inho kun kerroit nyky valmisruoasta
jota tarjotaan vanhuksille laitoksissa, hyi kaihistus,
veteen keitetty perunamuusi ilman rasvaa, kuorittu maito, valmis-lihapullaa hyi,
just noita ruokia inhoan jo kaukaa katsottuna,
olet oikeassa,
yksinkertainen vanhanajan yksinkertainen ruoka on parasta ja herkullisinta,
kotona itse keitetyt potut, piimä, voi, sipuli, joskus porkkanoita, oikea maito, suola, joskus jotain kalaa,
joskus kananmunia, puolukka, ym, marjoja jos on hankkinu pakastimeen, tai nykyään saa kaupasta marjoja pakastimesta,
hyi noita laitosruokia, ne puistataa,
toivottavasti luoja vie suorilta jaloilta ennen kuin joutuu laitoshoitoon,
--
tänään aamupalana 2 monivilja leipää päällä 2 nakkia halkaistuna, voi/rasva sekote, juustoa viipaleena,
salaattia tomaattia kurkkua välissä, ja kahvia,
myös kaikki aamulääkkeet, myös päivän vitamiinit purkista, - palvelua
Miksi moinen ennakkoasenne?. Veljeni ja sisareni ovat ns laitoksessa ja ovat tyytyväisiä. Sivusta seuranneena heillä on ihan hyvä ruoka. Varmaan parempi kuin monen itse tekemä.
- SUOLA_TAKS_KUNIAAN
palvelua kirjoitti:
Miksi moinen ennakkoasenne?. Veljeni ja sisareni ovat ns laitoksessa ja ovat tyytyväisiä. Sivusta seuranneena heillä on ihan hyvä ruoka. Varmaan parempi kuin monen itse tekemä.
Puolisoni kuoli pitkällisen sairauden seurauksena laitokseen,
edellinen kuvaus laitosruuasta oli saman tyylinen,
ei houkutellu minuakaan sitä syömään, sori,
tietenkin meillä vanhuksilla makuaistit heikkenee,
mutta luulen,
laitosruuasta on poistettu suola kokonaan
se tekee kaikesta valnisruuasta erittäin vastenmielistä,
jää kyllä syömättä, HYIIIII helekutti,
suola EI ole myrkkyä, se on jopa välttämätöntä vanhuksille,
esm, munullekki sairaalassa tuotiin suolasilliä yö-palaksi kun syd. leikattiin, - palvelua
Jos vain suolan vähyys on huolena, eikö voisi pyytää lisää tai pitää omaa suolapurkkia?
- jokin-on-pielessä
palvelua kirjoitti:
Jos vain suolan vähyys on huolena, eikö voisi pyytää lisää tai pitää omaa suolapurkkia?
Ei ole noin yksinkertaista,
joki on pielessä,
maku on huono jokatapauksessa laitosruuissa, sori,
ilmeisesti rasvat puuttuu ja kaikki se mikä on aitoa luonnonmukaista makua,
kuten ennen maalla
lapsuuden muistot ei haihdu koskaan,
ja se ruoka on edelleen parempaa kuin laitosruoka,
myös kotikalja heinäpelolla aikoinaan oli kuin olisi junu taivaallista juomaa,
ei ollu promilleja
mutta maku ei haihdu ikinä muistoista, - palvelua
Tähän ikään mennessä on oppinut, että maailma muuttuu. Jos elää menneessä, mikään uusi ei ole hyvää. Olen työni puolesta tutustunut erilaisiin joukkoruokailupaikkoihin ja yleensä olen saanut hyvää ruokaa, myös varuskunnissa.
- latti
Tein sallattia, sitä äitini teki usein, varsinkin syksyisin. Se on aika kova töistä, mutta tulos on sen väärtti. Parasta juuri valmistuneena, jotain kalaa aina mukana, ruisleipää ja voita leivällä,
ei voi parempaa olla!! Oikein juhlaruokaa! - Viatonsivullinen
Näin on, voiperunaa ei voita mikään koskaan, pitää pintansa kehdosta hautaan. Harvoin syön perunaa mutta se on juuri sitten tuossa muodossa. Jos on vielä säästynyt diabetekseltä kuten minä olen, kannattaa perunansyönti pitää minimissä. Kerran kuussa saattaa olla sopiva, mieluusti vähemmän. Eihän perunaa oikein voi korvata muulla, luopuminen on kuitenkin tässä iässä jo sääntö.
Viljat, puurot ja vellit ruisleivän kanssa sopivaa kun ei ole kulutustaan suurta.- hyvinsyönpotutkin
Ettäkö perunan syöntiä vältettävä?
Siitäkö se diabetes tuleekin, enpä ole moista ennen kuullut.
Syön perunaa melkein joka päivä jossain muodossa. Ei ole sokerit korkealla, eikä ole kolesteroolitkaan nousussa.
Peruna on ruokaisaa ja siitä saa mitä monipuolisimpia ruokia, mutta makaroonit ja makkarat sitä vastoin valkoisen viljan tuotetta, makkaroissakin suuri osa jauhoja.
Mieluummin silliä ja perunaa kuin makkaraa ja makaroonia.
Puurot ja vellit eivät korvaa perunaa ruokavaliossa, juureksilla voi korvata kuidun saantia, eri värisissä erilaiset vitamiinitkin pääosin.
Laitosruoka on yksi keitetty peruna, sanoi Vieno, ja pyysi lisää, jolloin sanoivat että saat toki, toivat kolme ja hän söi ne kaikki.
Kukaan ei sanonut että lihot liikaa tai että soskerit nousee,.
Tänäänkin laitan janssoninkiusausta johon en osta anjovista, vaan teen sen maustesillistä, tulee hyvää ja halpaa, kun lisää muutaman pekoniviipaleen pinnalle ruskistumaan. Hyvää, kun liemi on kermaa ja sillin lientä.
Syön hyvin, mutta en liho. Pottu ei lihota, liikunta vie liiat kalorit ja sitähän teen urakalla.
Hyvää ruokahalua perunan parissa, sallaatilla tai iliman sallaatteja.
Juoaman minulla on turetta porkkanamehua suoraan mehunpuristimesta.
Huomenna se juoma voi olla kurkusta, punajuuresta ja inkivääristä, mistä milloinkin, mutta aina tuoreena. - palvelua
Peruna on yksi monipuolisimmista ruoka-aineista. Siinä on jopa hyvälaatuista valkuaista enemmän kuin monissa muissa kasvisperäisissä ruoka-aineissa. Kun vanhanajan ruoista on puhe tässä ketjussa, niin esim. keitetyt perunat valkokastikkeen kanssa on ihan hyvä ateria.
- Samoin
olen tehnyt, aina kun ostan neljä perunaa, heitän ne vanhentuneina roskiin jääkaapin vihanneslaatikosta ajan mentyä. Sen sijaan luomukeräkaali tekee kauppansa.
Diabetes minuakin pelottaa, sitä tautia en halua. Enkä tietenkään muutakaan. - Samoin
Samoin kirjoitti:
olen tehnyt, aina kun ostan neljä perunaa, heitän ne vanhentuneina roskiin jääkaapin vihanneslaatikosta ajan mentyä. Sen sijaan luomukeräkaali tekee kauppansa.
Diabetes minuakin pelottaa, sitä tautia en halua. Enkä tietenkään muutakaan.Huvitti tuo m ----ja m-----en ole niitä syönyt 70-luvun jälkeen.
- mikä-mitä-höh-
Samoin kirjoitti:
Huvitti tuo m ----ja m-----en ole niitä syönyt 70-luvun jälkeen.
höh,,,
mikä m---ja m--- kerohan selkokielellä ett tyhmempiki ymmärtää hah, - Viatonsivullinen
m..m tarkoittaa ilmeisesti makaroni ja makkara johon lisäisin myös riisin, ne on melkoisen turhaa vatsantäytettä.
Juurekset ja vihannekset käy vaihtoehdoiksi. Kaalit myös jos vatsa sietää ja sappi.
Peruna kyllä voittaa makaronin, pastan, onhan perunassa ravintoarvoa ja sekin on juures. - peruna-mutettu-
Viatonsivullinen kirjoitti:
m..m tarkoittaa ilmeisesti makaroni ja makkara johon lisäisin myös riisin, ne on melkoisen turhaa vatsantäytettä.
Juurekset ja vihannekset käy vaihtoehdoiksi. Kaalit myös jos vatsa sietää ja sappi.
Peruna kyllä voittaa makaronin, pastan, onhan perunassa ravintoarvoa ja sekin on juures.Samaa mieltä,
perunoissa on erilajikkeita,
useimmat huonoja,
vanhanajan " pitoperuna " nykyisin eri nimikkeenä , on paras,
usein on harmittanu se kun innokkaat geenitutkijat ovat pilanneet hyvät maukaat perunalajikkeet ,
jotkut vetisiä pahan makuisia, jotkut liian mureita,
puikula ja kiinteä perun a ovat mielestäni parhaita,
kuhan eivät geeniviljeleisi niitäki pilalle, - Omamoka
Jos ostaa "neljä perunaa" eikä osaa käyttää niitä mihinkään - vaikkapa "luomukeräkaalin" 'tukevoittajana' - niin eikö se ole ... tyhmyyttä.
- juuu-----
Omamoka kirjoitti:
Jos ostaa "neljä perunaa" eikä osaa käyttää niitä mihinkään - vaikkapa "luomukeräkaalin" 'tukevoittajana' - niin eikö se ole ... tyhmyyttä.
heh, " omamoka"
on se kiva,
sinä taidat ollakki älyksä, hihii ainaki omasta mielestäsi - Revisiitä
"Älyksä" ? En, mutta olen taloudellinen ja tiedän, mikä on perunan ravintoarvo.
- Viatonsivullinen
Kahvi ja pipari saa vanhan naisen liekkeihin 🔥 nyt on menossa Töysäläiset Voipiparit!
Tooosihyviä ja natsaa Nordquistin Reko kahvin keralla, vanha ihminen tarvitsee Aina jotain makeaa, se kasvattaa siivet kantapäihin!
Hei, mä meen! 😊- enikinäenääostanoita
Ostin Töysäläisiä pipareita, huonompia en ole koskaan ostanut kuin nuo piparit ovat.
Joutavat linnunruokien joukkoon, tahmeita, tarttuvat suuhun... ei uskois kotimaisiksi. - edelleenkinsamaamieltä
Himmelsauge1 kirjoitti:
Ihanko kiinni jämähti, nyt kyllä valehtelet, olet hiton huonolla tuulella 🤣
En ole mielipidettäsi kysynyt, minun suuhuni ne takertuivat.
Rasvaton, jauhoinen, ei mene liemettä alas!
Tykkää sinä mistä tahdot, mutta minun mielialani ei kuulu sinulle, eikä ole riippuvainen pipareista!
Pysy aisoissa! - makean-ystävä
edelleenkinsamaamieltä kirjoitti:
En ole mielipidettäsi kysynyt, minun suuhuni ne takertuivat.
Rasvaton, jauhoinen, ei mene liemettä alas!
Tykkää sinä mistä tahdot, mutta minun mielialani ei kuulu sinulle, eikä ole riippuvainen pipareista!
Pysy aisoissa!Minäki ostin töysän pipareita,
tykkään niistä ruuan jälkeen pienenä makupalana hiukan napostella,
ei jää kurkkuun kiinni,
ehkä ne ei ole yhtähyviä kuin joskus aikasemmin, menettelee kuitenki, No eihän niitä nyt kuivana pidä syödä, kahvin kanssa ja voi kastaa kahviin niin likoo mukavan sopivaksi hampaattomalle. Voi helvetti kun naurattaa 🤣
- niinhäntuonaurattaa
Himmelsauge1 kirjoitti:
No eihän niitä nyt kuivana pidä syödä, kahvin kanssa ja voi kastaa kahviin niin likoo mukavan sopivaksi hampaattomalle. Voi helvetti kun naurattaa 🤣
Voi helvetti kun naurattaa!
Kuka niitä nyt kuivana syö, ei ole hyviä edes kahvin kanssa, eikä nyt kysytä sinulta mielipidettä. - Makriina.ei.kirj
niinhäntuonaurattaa kirjoitti:
Voi helvetti kun naurattaa!
Kuka niitä nyt kuivana syö, ei ole hyviä edes kahvin kanssa, eikä nyt kysytä sinulta mielipidettä.Panepas Aurajuustoa siihen päälle. MMM-mm.
- mnää.ite
Ruuanlaittotaitokin kulkee suvuittain. Veljeni on mainio kokki. Nykyään kaupoissa on niin hyvät ruuanvalmistusaineet, että niillä kyllä tumpelompikin onnistuu.
Lidlin Grillimestari-kastikkeen tapaisilla tuotteilla saa aterioihin särmää ja makua. Niitä samanlaisia saa kaikista elintarvikekaupoista.
Yksinelävä vanha ihminen on mielestäni ja onneksi v a i n mielestäni hukassa, ellei hän harrasta jotain kehoa elvyttävää liikuntaa päivittäin.
Surkuttelen ihmisiä, jotka hankkivat rullatuolin liian aikaisessa vaiheessa. Tunnen tälläisiä miehiäkin. Sehän rappeuttaa ensiksi alaraajat. Sitten tukirangan jne. - eipassaajuu
Ei passaa tuomari oli kun juu massa käänsi kansan kassan
- pottu-on-parasta-
" peruna on pyöreä, peruna soikea, peruna on aivan oikea "
- kaalit.ja-juurekset
Terveet lapset syö halukkaasti muutakin kuin perunaa. samoin terveet vanhukset syövät monipuolisesti ja voivat sen myötä hyvin!
- en-vaan-oo-nähny
kaalit.ja-juurekset kirjoitti:
Terveet lapset syö halukkaasti muutakin kuin perunaa. samoin terveet vanhukset syövät monipuolisesti ja voivat sen myötä hyvin!
heh, onko terveitä vanhuksia olemassa ?????????????????????????????????????
- Pienetpiiritsulla
Asunet kellarissa tai karsinassa jos et ole nähnyt. Pikkuvika, -vaiva tms. remppa ei tee nuorestakaan ihmisestä sairasta, miksi sitten iäkkäämmästä.
- kokemuksenijaneuvoni
Kadotin kävelykeppini torin tungoksessa. Jouduin ottamaan kävelysauvat käyttöön. Olkapäät, hartiat ,lantiot kaikki alkoi pelata paremmin . Niitä pitää jumppauttaa ja liikuttaa ,levossa ne surkastuu ja kohta et saa vaatteita itse päälle. Tässä 80-v miehen muistutus niille jotka kärsivät yläkropan ongelmista. Tänäänkin otan repun selkään ja sauvat käteen, kun lähden kauppaan.
- sini.sirkku-ek
Mitä ongelmaa on ruokailussa? Vielä saan ruokatarvikkeet hankittua ja valmistettua hyvinkin.
Ahvenfileet keitin juuri sipulin ja maustepippurin kanssa valmiiksi huomiseen. Lisään silloin perunat ja sitten maidon, reippaan voinokareen kanssa. Ruisleipä ja kalasoppa, se on siinä.
Pieni valkokaali ja broilerin jauheliha, odottaa loppuviikon ruoka-annosta, kaali ja porkkana pataa taidan pyöräyttää aineksista.
Sunnuntaina tarjoan suvun isille perheineen 11 hengelle Nokkalan Majakalla lohisoppaa, sitten lähtevätkin talvilomalla, jolloin ei nähdä vähään aikaan.- siemenet.toisaalta
Mitä ongelmaa on ruokailussa?
Ehkä sinulle ei ole ongelma, mutta kaikilla eivät asia ole yhtä hyvin.
Elämä kun ei ole jakanut meille kaikille samoja kortteja, eivätkä ne kylvetyt siemenetkään ole kaikki itäneet, joten se voi olla ongelma.
Hyvähän se on kertoa herkuista kun jaksaa mennä kauppaan ja laittaa ruokaa, mutta kun ei jaksa, ei vain jaksa vaikka haluaisi.
Se kertoo siitä, että elämänhalua katoaa elämän aikana koettujen asioiden myötä.
Kun kuormasta tulee liian raskas, menee viimeinenkin halu avata edes silmät aamulla.
Kovaa, mutta tämänkin päivän todellisuutta keskuudessamme.
Oman hyvinvoinnin keskellä on vaikea nähdä maassa olevia roskia.
Sellainen minäkin olin, kunnes asia tuli liian lähelle, niin lähelle, että se satutti.
- e.lä.mä
Suomi on rikas valtio samoin eläkeläiset mistä on kysymys?
- greissii
Täällä kaupungissamme on perunanviljelijä, jonka perunat ovat erittäin maukkaita, muita en ostakaan. Melko usein käymme laivaristeilyllä ja puhvetti lounaana tai päivällisenä kuuluu asiaan. Kylmän kalan kanssa keitetyt perunat saavat kalankin maistumaan.. Nykyisin ne ovat pieniä ja kuorellisia, miksiköhän? Eivät ole makunautinto.
- e.lä.mä
Finni apinat kirjoittavat paskaa, koska valtio on nolla Venäjän alhainen. Putinin lapset eivät asu venäjällä.
Suomi lapset huotavat lapsia maailmalla tv--täyttä paskaa, kuin koko media.- oikeaaelämääeiolesinussa
e.lä.mä
8.11.2018 0:02
UUSI
Finni apinat kirjoittavat paskaa, koska valtio on nolla Venäjän alhainen. Putinin lapset eivät asu venäjällä.
Suomi lapset huotavat lapsia maailmalla tv--täyttä paskaa, kuin koko media.
Kun (ja jos vanhempiesi avustamana) pääsit sinne Ruotsiin, leveää ja sokeroitua leipää haukkaamaan, oletko ansainnut ja tehnyt suurenkin työn Ruotsin taloudellisen tilanteen eteen, auttanut Ruotsin valtiota kehittymään paremmaksi kuin Suomi?
Sinunko ansiostasi Ruotsilla menee hyvin?
Me suomalaiset emme toivottavasti moiti Sinun kauttasi naapurivaltion kansaa, vaikka annatkin siihen erittäin painavat perusteet, mutta kun Ruotsin alkuperäinen kansalainen ei osoita suomalaisiin samaa vihaa kuin Sinä, katkeroitunut maahanmuuttaja vieraalla maalla. Isiesi maa on Suomi. Sinähän olet siirtolainen!
Millä tarmolla oletkin pyrkinyt saattamaan itsesi huonoon valoon tämän palstan kirjoittajana, sitä ei voi halveksia. Olet tehnyt kaikkesi, että me tiedämme kuinka Sinä vihaat Suomen kansaa, vaikka Sinussa ei virtaa muuta verta kuin suomalaista!
Oletko hukannut itsesi?
Oletko syöttänyt sieluusi oletuksen, että vain Sinä pystyt sanomaan millaisia suomalaiset ovat, mitä he tekevät oikein ja ... eiväthän he teekkään mitään oikein !
Kaikki on sinusta väärin mitä täällä synnyinmaassasi tehdään!
Minun mielestäni ja huomaa, minun mielestäni; suurin virhe jonka suomalainen on tehnyt, on se, kun synnytti Sinut katkeroitumaan ja elämään maahanmuuttaneena ruotsalaisena! oikeaaelämääeiolesinussa kirjoitti:
e.lä.mä
8.11.2018 0:02
UUSI
Suomi lapset huotavat lapsia maailmalla tv--täyttä paskaa, kuin koko media.
Kun (ja jos vanhempiesi avustamana) pääsit sinne Ruotsiin, leveää ja sokeroitua leipää haukkaamaan, oletko ansainnut ja tehnyt suurenkin työn Ruotsin taloudellisen tilanteen eteen, auttanut Ruotsin valtiota kehittymään paremmaksi kuin Suomi?
Sinunko ansiostasi Ruotsilla menee hyvin?
Me suomalaiset emme toivottavasti moiti Sinun kauttasi naapurivaltion kansaa, vaikka annatkin siihen erittäin painavat perusteet, mutta kun Ruotsin alkuperäinen kansalainen ei osoita suomalaisiin samaa vihaa kuin Sinä, katkeroitunut maahanmuuttaja vieraalla maalla. Isiesi maa on Suomi. Sinähän olet siirtolainen!
Millä tarmolla oletkin pyrkinyt saattamaan itsesi huonoon valoon tämän palstan kirjoittajana, sitä ei voi halveksia. Olet tehnyt kaikkesi, että me tiedämme kuinka Sinä vihaat Suomen kansaa, vaikka Sinussa ei virtaa muuta verta kuin suomalaista!
Oletko hukannut itsesi?
Oletko syöttänyt sieluusi oletuksen, että vain Sinä pystyt sanomaan millaisia suomalaiset ovat, mitä he tekevät oikein ja ... eiväthän he teekkään mitään oikein !
Kaikki on sinusta väärin mitä täällä synnyinmaassasi tehdään!
Minun mielestäni ja huomaa, minun mielestäni; suurin virhe jonka suomalainen on tehnyt, on se, kun synnytti Sinut katkeroitumaan ja elämään maahanmuuttaneena ruotsalaisena!Hyvin kirjoitit minunkin ajatukseni, johon lisäisin vain, että hän on alkoholisoitunut ihminen, jonka apina viestit ilmestyvät yleensä viikonloppuisin entisestä tottumuksesta työajoilta, mutta nyt hän ilmeisesti juo päivittäin.
Olen käsittänyt, että hänen lapuuskotinsa oli kommunismin kannattaja ja isänsä koki suuren vääryyden, kun Suomea ei liitettykään silloiseen Neuvostoliittoon. Aika monihan sinne pakeni lukemieni kirjojen mukaan, mutta teloitushan siellä tuli.
Onhan täällä ilmeisesti aivan kotimainen versio hölmöydestä, joka vähänväliä on tietävinään, että tämä alias e-lä-mä on Raisiosta kotoisin oleva ruuneperi, vai mikä hänkin nyt mahtaa olla, kun jatkuvasti uusii nikkiään ja viimeisin taisi olla Apu.
Turhaan on heille "apuaan" tarjota ja johdatella oikealle tielle, koska he ovat valinneet tiensä ja siitä ei horjuta. Hyvä niin. Pitäkää pintanne.
Yksi kirjoittaa apinoista ja Suomen oloista, toinen valittaa yksinäisyydestään, syyttäen toisia, jotka eivät osaa kirjoittaa ja entä tämä kolmas! Hän ei usko millään, että tämä e-lä-mä ei asu Raisiossa ja on mukamas tarkastanut jopa IP-osoitteet päätyen, niin mihin, harhaan!
Olisikohan mitään piristävää aloitusta tulossa tähän torstain harmauteen? En taida minäkään keksiä mitään.
Vaan, abropoo, aloitushan koski vanhusten ruokailua ja hänellä olikin gourmee ruokana keitetyt perunat voin kanssa, johon itse olisin lisännyt vielä suolakalan.
- näin-tänään-iso-äiti
Huomenta !
Tänään aamupalana oli ruisleipää, vihreä salatinlehi, tomaatisiivu , juusto viipale, graavilohta tillillä maustettuna, kahvia,- liikaalihonut
Tänään aamupalana lautasella salaattia, kädessä leipää ja kupissa kahvia.
Tavallisesti se on kaurapuuroa, mutta kun jo hämärissä menin aamulenkille juotuani kupin kahvia, niin ei se puuron keitto enää kiinnostanut.
Ruokana sitten tänään paistettua merilohta ja jäävuorisalaattia sinappikastikkeella.
kunhan se ruokailun aika nyt koittaa, on tästä lenkille mentävä uusi kerta, liikkumalla kiloja kuriin.
- Viatonsivullinen
Aamupuuro tavanmukainen kaurapuuro vesimaito nesteeseen haudutettuna. Kaupan rusinaluumu-keitto maustettuna juoksevalla 🏃🏻♀️hunajalla. Senjälkeen täällä muodissa olevalle pysäkkilenkille,
meitä oli 11 lenkkeilijää ja tunti käveltiin, aina eri reittiä, keskenämme jutellen. Vauhti ei ole kova koska carmin näytti sykkeen olleen 111 korkeimmillaan. Nyt olen kotona ja kahvia keittelen 😊- Ruokaonperusjuttu
Lounasaikaan ?
- väsyny-vaeltaja
Vanhuksen ruokailu muuttuu yksipuoliseksi,
omallakohdalla en osaa enään tehdä maukasta ruokaa,
tai en haluakkaa enään tehdä ruokaa,
vaikka aikoinaan monilapsisen perheen äitinä tein monipuolista hyvää ruokaa,
myös viikottain leivoin ison pullataikinan pitkoiksi ym.
myös kymmeniä vuosia jouluksi ämpärillisen taikinasta pipareita ja torttuja tietenki, myös joka joulu on noin 7 -9 kg kinkku uunissa, synttäriksi ja juhlaan aina täytekakkua ym.
mistähän johtuu kun ruuan laitto ei enään kiinosta, mieluummin unohtaa koko touhun,
en koskaan ole pitänykkää ruuanlaitosta, perheellisenä oli pakko tehdä ruokaa,
nyt vanhana yksin jäätyäni
syön puuroja ja yksinkertaista perunaa milloin minkäki särpimen kaa,
viilit ja piimä on hyvää,
yksinkertainen ruoka parasta,
aina väsyttää,- Viatonsivullinen
Hanki vitamiineja, syön B12 ja D3 ja toisinaan vielä Multivitaa lisäksi. Hunajaa ja vihreää teetä, ei minua mitenkään erikoisemmin väsytä. Nyt kun on pimeää niin nukuttaa enemmän mutta senkun nukkuu vaan. Vettä pitää juoda tarpeeksi, kuulin neuvon, juo vettä ensin jos tunnet uupumusta.
- Omamoka
Niiinpä, jos unohtaa syödä ja juoda, niin melko pika-pikaa väsyttää niiin jotta hauta aukeaa. Tosin nykypäivänä matka on pidennyt ja pillerilastit lisääntyneet avuksi niille, joille perusjutut ja päivittäishommelit alkavat olla liiallisia. Ja se matka / tapa vie tilaan, jossa todellakin lopulta unohtaa että elämiseen ja jaksamiseen tarvitaan ravintoa ja nestettä. Riittävät määrät.
- Viatonsivullinen
Minä en syö kun aamiaisen ja päivällisen. Välipalan syön nimellä päiväkahvi. Saatan syödä banaanin ja joskus pari-kolme tomaattia tai mandariinia, omenan. Päivällisen syön usein 16-18 välillä. En syö leipää kun keiton kanssa ja muutoin hyvin harvoin, vain juuston tähden koska pidän juustoista.
Illemmalla en syö mitään mutta juon vettä ja teetä saatan juoda. Siinä lyhykäisyydessään tämän mimmim syömiset.- Viatonsivullinen
Illalla olin konsertissa ja väliajalla join kahvia ja söin leivoksen. Kun tulin kotii noin kello 22 söin omenan ja join vettä, katselin telkkaa MTV3-kanavalla ja sitten kun alkoi nukuttaa painoin pääni tyynyyn. Nykyään nään aikapaljon unia!
- Makriina.ei.kirj
Minä syön kohtuullisesti ja terveellisesti koko päivän ajan iltaan asti. Muta pitäisi lopettaa syöminen klo 18. Siihen ei tahdo voimia riittää, iltasyöminen on niin ihanaa.
- syöm.alkaa-olla-omgelma
Miulle on käyny vanhemuuten samoin, syön montakertaa päivässä pieniä suupaloja,
en varmaankaa kovinkaa terveelisesti,,,, luulen,,,
aina tuntuu olevan nälkä,
yö syöntiä en harrasta,
- nälkäkuolema-näkyvissä
Nyt just on näklä enkä tiedä mitä söisin, kaikki mitä on kaapissa yököttää,
on lenkki, nakkia, salattia , tomaattia, viili, maitoa, juustoa lauantaimakkaraa, munia, perunoita, porkkanaa,
taidanki raastaa porkkanaa aivan ohueksi raasteeksi,
se vie joksikiaikaa nälän pois,
päätä hieman särkee,
hieman huippaa, pyörryttää, sydän tekee loopuuaan,
ei jaksa kävellä kuin hitaasti, seki aiheutta rinnassa puristusta,
tympii tämä nälkä,
kun mikää ruoka ei kuitenkaan tyydytä sitä,
miksi kaikki ruoka tuntuu pahalta,- tsemppiäruuanlaittoon
Sinulla on kolmenlaista rasvaista makkaraa, ei ihme että tympii. Osta kalaa tai kanaa tuoreena ja valmista itse, niin varmasti maistuu. Lohikeiton saat yhdestä medaljongista (poikittain leikattu pala). muutama perunapieneksi pilkottuna , tilliä ja tilkka kermaa liemeen. Uunissa valmistuu itsekseen uunikala ja sen alle pottusuikaleita, ruokakermaa päälle ja jotain mielimaustetta. Valmiit broilersuikaleet valmistuu pannulla nopeasti, sekaan jotain pakastevihanneksia. Osta välillä siskonmakkaraa soppaan, se on parempaa kuin nakit. Laita raikkaita marjoja viiliin, on hyvää. Tee munakas ja siihen jotain lisäksi, vaikka vähän nakinpaloja ja tomaattia. Kypsä sipuli. tomaatti ja paprika maistuu usein paremmalta eikä ärsytä mahaa. Jos itselle ei mikään muu maistu, otan pakasteesta jäätelöä.
- helppoaseon
Kiehauta vettä vedenkeittimellä 2dl , ota mummon muusijauhetta 0,5dl lautaselle sekoita ja sinuulla on osa lämpimästä ateriasta valmiina ,muut lisukkeet mukaan ja ei kun syömään.
- pottunikeitän
ettäkö veteen perunamuusia ja vielä pussista, ei ikinä minun huushollissani tehdä niin, niin laiskaa minusta ei tule ettenkö pottumuusin saa keitettyä oikeista potuista, maitoon ja voita höysteeksi suolan lisäksi.
- Tatuvaari
On siinäkin nykymummu muusineen,! Kolme neljä hyvää perunaa malttaa kyllä kuka vaan keittää, muusata itse ja maustaa suolalla ja voilla. Sipulikin tekee terää, ja maistuu 10 kertaa paremmalta tämän isoisän perunamuhennos! Paistettu maksa sipulirenkaineen, on jo juhla-ateria huomenna.
Se vaarin yksinäisyydestä terveisin!- muussii
Kyllä ihan hyvin voi puolivalmisteita käyttää, ei ole laiska. Itse ostan usein perunasoseen pakasteena. Perunat keitän kuorittuina. Usein teen juuressosetta. Käytännön jutut pitää ottaa huomioon. Esim. perunoiden säilyminen on rajallista. Sekä sosejauhe, että pakaste säilyvät kauemmin.
- hyvää-on-
muussii kirjoitti:
Kyllä ihan hyvin voi puolivalmisteita käyttää, ei ole laiska. Itse ostan usein perunasoseen pakasteena. Perunat keitän kuorittuina. Usein teen juuressosetta. Käytännön jutut pitää ottaa huomioon. Esim. perunoiden säilyminen on rajallista. Sekä sosejauhe, että pakaste säilyvät kauemmin.
Litlin mussi-jauhe on mielestäni parasta,
se maistuu aivan kuin itse olisi perunoistamuusannu,
joskus näin
en tykkää ruuanlaitos, syön mieluummin toisenlaittamaa,
- hiffa
Kyllä peruna on päivittäin päivällisellä tärkeä. Sanotaan, että peruna ei lihota, mutta rasvaiset soosit sen sijaan kyllä.
On monenlaista kalaa saatavilla, myös broilerin lihaa, jossa ei rasvaa ole, ainakaan paljon.
Salaatti lisänä ja toisinaan keitän punajuuria, aivan ihania ruuan lisänä.
Peruna on perusruokaa, sitä ei mitkään makaroonit voita!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi423880Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal393466- 703078
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912920Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no851914- 351908
- 241749
- 321693
- 291691
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231644