Miten puolustaudutte kiusaajilta/haukkujilta ?

Parallaksi

Hei, olen ollut nyt noin vuoden kiusattuna ja haluaisin kovasti oppia sanomaan takaisin ja puolustamaan itseäni.
Joten haluaisin kysyä että mitä yleensä teette jos joku tulee haukkumaan teitä...?
Olen niin kyllästynyt olemaan pelkkä lattiamatto :(

12

550

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juujaa

      Itse yleensä hymyilen vaan tosi ivallisesti ja ärsyttävästi jos joku tulee aukomaan päätä mun eteen :D
      Mutta muistan yhen tilanteen jolloin olin vielä yläasteella, istuin yksin ihan normaaliin tapaan ruokalassa, ja sitten silloisen kouluni ”siisteimmät” ja ”kovimmat” tyypit tulivat mun eteen ja sanoivat että mun laisen ruman huoran kanssa ei kukaan halua olla (mulla ei sillon vielä ollut yhtään kavereita).
      Olin sinä päivänä ollu tosi väsyny ja vittuuntunut, joten hetken päähän pistoksesta päätin tarttua mun juomalasiin ja heittää se vesi siitä tämän pään aukojan päälle, poistuin tän jälkeen paikalta.

      En tiedä että oliko toi nyt mitenkään järkevää sillä jouduin sen jälkeen puhutteluun, mutta eivätpä nämä kiusaajat enään tulleet aukomaan päätään.
      Mutta tsemppiä sulle <3

    • bnmj

      Riippuu siitä mistä ja miten ne kiusaavat, että mitä pitää sanoa.
      Termit:
      "Ketä kiinnostaa", käytetään lähinnä silloin kun joku väittää sinusta asiaoita jotka eivät pidä paikkaansa. Mutta pitää muistaa, että väitökset sinusta eivät aina ole kiusaamista.
      "Hanki itselles elämä", jos joku kiusaa sinua vaikkapa naisasioista
      "Osta itselles elämä", sama kuin edellinen.

      Valitettava totuus on vain sekin, että jotkut ihmiset ovat niin yksinkertaisia tyyppejä, että ymmärtävät asiaoita kiusaamiseena jotka eivät sitä ole vaan esim. huolenpitoa mutta se taas on eriasia onko tähän huolenpitoon oikeasti tarvetta. Ja koulussa on tyypejä, jotka itse käyttäytyvät sinua kohtaan epäasiallisesti ja sitten jos sanot vähän niille suuttuneena takaisin niin ne eivät edes ymmärrä että itse käyttäytyivät epäasiallisesti mistä raktioisi johtuu.

      Älä sitten väärin käytä näitä termejä. Kaikki eivät vain tiedä missä yhteydessä niitä kuuluu käyttää ja väärin käyttävät niitä milloin tulee konfliketeja kuten esim. koulukaverisuhde menee ikusiksi aijoiksi poiki vaikka itse ei haluasi.

    • Kerro

      Kerro rehtorille

    • Hei Parallaksi,
      Paras tapa saada kiusaaminen loppumaan on kertoa siitä aikuiselle. Esimerkiksi opettajalle tai vaikka kuraattorille.

      Silja, Joensuun NettiSaapas

      • Paitsi että useilla se ei auta.


    • Ainoakeino

      "Vasikointi" ei auta. Lyö turpaan. Säikähtävät

    • edwdwed

      Älä missään nimessä käänny väkivallan puoleen. Siitä koituu vain sinulle suurempia ongelmia, kuin kiusaajillesi.
      Suosittelisin ensimmäiseksi kertomaan opettajille, rehtorille ja omille vanhemmillesi. En tiedä millaista kiusaamisesi on, mutta itse sanoisin että paras keino on vain vastata yksinkertaisesti takaisin, kuten sanomalla "Kiitos" ja hymyilemällä. Jos lähdet mukaan siihen, että yrität haukkua samalla tavalla niin kiusaaminen tulee jatkumaan.
      Jos tosin kiusaaminen on fyysistä, niin olisi hyvä, että kävisit vaikka poliisilaitoksella jos kukaan ei usko.
      Jos kiusaaminen tapahtuu netissä, esim instagramissa, facessa ynnämuussa niin kannattaa poistattaa tilit tai laittaa ne salaisiksi.

    • Hei!

      On tärkeää puhua jollekin turvalliselle ja luotettavalle aikuiselle asiasta, jotta asia ei jää pimentoon ja huomioimatta. Turvallinen aikuinen voi opettajien lisäksi olla koulukuraattori, terveydenhoitaja, koulupsykologi, vanhemmat, sukulaiset, läheiset aikuiset. Myös nuorisotyönohjaajat niin seurakunnissa kuin myös kunnan puolella ovat hyviä vaihtoehtoja. Väkivallalla aikaan ei saa muuta kuin huonoja seurauksia, vaan puhumalla ja hankkimalla tukea asioita voidaan lähteä ratkomaan yhdessä. Some-kanavissa tapahtuvassa kiusaamisessa on hyvä ottaa yhteys ylläpitäjään.

      Toivomme, että asia ratkeaa mahdollisimman pian!

      NettiSaapas Sotkamo, Joni ja Oskari

    • Olen ollut samassa tilanteessa n. vuosi sitten(olen kutosella ja kiusaaminen alkoi ekalla luokalla) ja ainut mikä auttoi oli näyttäminen heille paljon se sattui kiusaamaan 2 kaverin kanssa. En tehnyt oikein mutta en vain jaksanut. Opelle tai eek sille kertominen ei auta koska ne on vaan nössöjä.

    • Bee

      sano niille että lopettakaa mulla nousee teidäntakia

    • turpaankiusaajia

      vedä turpaan vaa sellasii

    • Openfire

      Kunpa sen saa seurakunnalta, niin tapahtuu. Jumala näki kasvot.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe