Sähköpolkupyörä ei ole mikään invamopo

Sähköpyörä on mäkisen maaston apuväline. Se soveltuu erinomaisesti niille, joiden fyysinen suorituskyky on iän tai muun myötä laskenut. Mutta ei sillä ole mitään etuoikeutta esim. hautausmaalla ajamiseen. Asun melko lähellä hautausmaata ja olen huomannut joidenkin jopa lenkkeilevän juoksujalkaa hautausmaalla. Mielestäni hautarauha tulee ottaa vakavasti!

178

2181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainanaakka

      ei onneksi tuollaista hautausmaa käyttäytymistä hyväksy kuin hunksz ja tellukka

      • Juu, kyllä pitäisi olla itsestään selvää miten hautausmaalla tulee käyttäytyä. Eihän missään lue, että hautausmaalle ei saa ajaa linja-autollakaan, eikä silti kukaan kuskaa bussilastillista eläkeläisiä pitkin hautausmaan käytäviä. Ihan sama asia sähköpyörän kanssa. Jokaisen pitäisi se itse ymmärtää, mutta ehkäon liian aikeata, jos sitä ei kielletä.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Juu, kyllä pitäisi olla itsestään selvää miten hautausmaalla tulee käyttäytyä. Eihän missään lue, että hautausmaalle ei saa ajaa linja-autollakaan, eikä silti kukaan kuskaa bussilastillista eläkeläisiä pitkin hautausmaan käytäviä. Ihan sama asia sähköpyörän kanssa. Jokaisen pitäisi se itse ymmärtää, mutta ehkäon liian aikeata, jos sitä ei kielletä.

        """Mielestäni hautarauha tulee ottaa vakavasti!"""

        Vakavastihan hautarauha otetaankin vaikka siinä pyöräiltäisiinkin. Jos nyt niinkuin ymmärtäisit mitä sillä sanalla "hautarauha" tarkoitetaan.


      • kylmätotuus
        Tellukka kirjoitti:

        """Mielestäni hautarauha tulee ottaa vakavasti!"""

        Vakavastihan hautarauha otetaankin vaikka siinä pyöräiltäisiinkin. Jos nyt niinkuin ymmärtäisit mitä sillä sanalla "hautarauha" tarkoitetaan.

        Sinulla on mieletön tarve saivarrella, Tellukka ystäväiseni. Oletettavasti saat siitä mielihyvää, ethän muuten sitä harrastaisi.

        Kommenttisi alussa on ensin hyväntahtoinen siteerausksesi aloittajan kirjoituksesta, jossa hän mainitsee hautarauhan.

        Nyt kävi kuitenkin niin, että kirjoituksesi viimeistä kappaletta en voi nauramatta lukea, koska teit sen ensimmäisessä virkkeessä niin suuren kielioppivirheen, ettei mitään rajaa.

        Kirjoitit näin:" Vakavastihan hautarauha otetaankin vaikka siinä pyöräiltäisiinkin."
        Kertoisitko minulle, miten hautarauhassa pyöräillään?

        Ymmärrätköhän itsekään, mitä tarkoittaa sana hautarauha?

        PS. PorvoonParonin edellisessä aloituksessa kirjoitin esimerkin , jossa asiakas halusi ostaa nautaa jauhelihan muodossa.
        Lieneekö kukaan ymmärtänyt, mikä tuossa lauseessa oli täysin pielessä?

        Minä en halua olla jauheliha.


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Sinulla on mieletön tarve saivarrella, Tellukka ystäväiseni. Oletettavasti saat siitä mielihyvää, ethän muuten sitä harrastaisi.

        Kommenttisi alussa on ensin hyväntahtoinen siteerausksesi aloittajan kirjoituksesta, jossa hän mainitsee hautarauhan.

        Nyt kävi kuitenkin niin, että kirjoituksesi viimeistä kappaletta en voi nauramatta lukea, koska teit sen ensimmäisessä virkkeessä niin suuren kielioppivirheen, ettei mitään rajaa.

        Kirjoitit näin:" Vakavastihan hautarauha otetaankin vaikka siinä pyöräiltäisiinkin."
        Kertoisitko minulle, miten hautarauhassa pyöräillään?

        Ymmärrätköhän itsekään, mitä tarkoittaa sana hautarauha?

        PS. PorvoonParonin edellisessä aloituksessa kirjoitin esimerkin , jossa asiakas halusi ostaa nautaa jauhelihan muodossa.
        Lieneekö kukaan ymmärtänyt, mikä tuossa lauseessa oli täysin pielessä?

        Minä en halua olla jauheliha.

        Hautarauha ei siis ole sama asia kuin hautausmaan rauha, jos nyt pitää sinullekin rautalangasta vääntää, aikuiselle ihmiselle näitä suomenkielen käsitteitä.
        Sillä ei riko hautarauhaa, jos pyöräilee tai juoksee pitkin hautausmaan käytäviä, jos viitsit vaivautua lukemaan tuon laittamani linkin tuosta alempaa hautarauhan rikkomisesta.


      • Tellukka kirjoitti:

        Hautarauha ei siis ole sama asia kuin hautausmaan rauha, jos nyt pitää sinullekin rautalangasta vääntää, aikuiselle ihmiselle näitä suomenkielen käsitteitä.
        Sillä ei riko hautarauhaa, jos pyöräilee tai juoksee pitkin hautausmaan käytäviä, jos viitsit vaivautua lukemaan tuon laittamani linkin tuosta alempaa hautarauhan rikkomisesta.

        "Juoksee hautausmaalla". Kuka helvetti sinne juoksemaan menee? Olen toki nähnyt tupakka hmpaissa kulkevia, äänekkäästi keskustelevia ihmispartioita, mutta en sentään onneksi juoksulenkillä olevia.

        On täysin käsittämätöntä, että kaikki se, mitä ei ole kieltotauluissa erikseen mainittu, on siis täysin suvaittavaa.

        Hyvät ihmiset, minne on kadonnut hyvä käytös, ja sivistyneet käytöstavat?

        Kun olen vienyt kynttilöitä omaisteni haudoille, on kieltämättä tullut mieleen, pitäisikö uusavuttomille järjestää kurssi siitä, kuinka hautausmaalla käyttäydytään.


      • suvenkorento12 kirjoitti:

        "Juoksee hautausmaalla". Kuka helvetti sinne juoksemaan menee? Olen toki nähnyt tupakka hmpaissa kulkevia, äänekkäästi keskustelevia ihmispartioita, mutta en sentään onneksi juoksulenkillä olevia.

        On täysin käsittämätöntä, että kaikki se, mitä ei ole kieltotauluissa erikseen mainittu, on siis täysin suvaittavaa.

        Hyvät ihmiset, minne on kadonnut hyvä käytös, ja sivistyneet käytöstavat?

        Kun olen vienyt kynttilöitä omaisteni haudoille, on kieltämättä tullut mieleen, pitäisikö uusavuttomille järjestää kurssi siitä, kuinka hautausmaalla käyttäydytään.

        No huh ja puh!
        Aloittaja kertoi: """Asun melko lähellä hautausmaata ja olen huomannut joidenkin jopa lenkkeilevän juoksujalkaa hautausmaalla. Mielestäni hautarauha tulee ottaa vakavasti!"""

        Vieläkin. Sellainen ei ole hautarauhan rikkomista vaan ehkä hautausmaan rauhan rikkomista.


      • kylmätotuus
        Tellukka kirjoitti:

        Hautarauha ei siis ole sama asia kuin hautausmaan rauha, jos nyt pitää sinullekin rautalangasta vääntää, aikuiselle ihmiselle näitä suomenkielen käsitteitä.
        Sillä ei riko hautarauhaa, jos pyöräilee tai juoksee pitkin hautausmaan käytäviä, jos viitsit vaivautua lukemaan tuon laittamani linkin tuosta alempaa hautarauhan rikkomisesta.

        Hautarauha ja hautausmaan rauha eivät tarkoita samaa asiaa. Se asia on minulle aivan selvä juttu, mutta sinä itse sekoilet noiden käsitteiden kanssa.

        Turhaan kiemurtelet ystäväiseni.
        Sinä sekosit käsitteissä ja teit itsestäsi pellen, kun yritit leikkiä viisasta "halveeraamalla " aloittajaa.

        Hautarauhassa pyöräileminen ei ole mahdollista ja sillä siletti.
        Jos et usko minua, niin kysy kirjoittamasi lauseen merkitystä ylemmältä taholta.

        Olehan jatkossa tarkempi, kun seuraavan kerran arvostelet palstalaisia heidän tekemistään suomen kielen kielioppivirheistä.


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Hautarauha ja hautausmaan rauha eivät tarkoita samaa asiaa. Se asia on minulle aivan selvä juttu, mutta sinä itse sekoilet noiden käsitteiden kanssa.

        Turhaan kiemurtelet ystäväiseni.
        Sinä sekosit käsitteissä ja teit itsestäsi pellen, kun yritit leikkiä viisasta "halveeraamalla " aloittajaa.

        Hautarauhassa pyöräileminen ei ole mahdollista ja sillä siletti.
        Jos et usko minua, niin kysy kirjoittamasi lauseen merkitystä ylemmältä taholta.

        Olehan jatkossa tarkempi, kun seuraavan kerran arvostelet palstalaisia heidän tekemistään suomen kielen kielioppivirheistä.

        Kumpikos meistä nyt on arvostellut kumpaa kielioppivirheestä?

        Minä en ole oikeinkirjoituksellani koskaan pröystäillytkään niinkuin eräs, joka sitten itse kirjoitti "miloin", kun piti kirjoittaa "milloin". Sekös se vielä juippii?


      • kylmätotuus
        Tellukka kirjoitti:

        Kumpikos meistä nyt on arvostellut kumpaa kielioppivirheestä?

        Minä en ole oikeinkirjoituksellani koskaan pröystäillytkään niinkuin eräs, joka sitten itse kirjoitti "miloin", kun piti kirjoittaa "milloin". Sekös se vielä juippii?

        Sinä takerruit kirjoitusvirheeseenI, jolla ei ollut mitään merkitystä kommenttini sisältöön. Minua lapsellinen mielenilmaisusi ei hetkauta sinne eikä tänne.

        Minä puutuin kielioppivirheeseesi, koska se oli räikeä moka, jota et näköjään vieläkään ymmärrä.
        Syynä kirjoitukseeni on myös se, että yrität kaikin keinoin mollata toisia nimimerkkejä heidän tekemistään virheistä, mutta et huomaa omia mokiasi.

        Minulla ei ole halua jatkaa kinaamista kanssasi, koska edellytän, että nimimerkillä, jonka kanssa sanansäilää ryhdyn heiluttamaan on edes alkeet hallussaan lajista. Tylsät tikat eivät riitä herättämään mielenkiintoani .
        Kovin vähäiset ovat evääsi, joten odotellaan vielä parempia aikoja ja aiheita.


      • Tellukka
        kylmätotuus kirjoitti:

        Sinä takerruit kirjoitusvirheeseenI, jolla ei ollut mitään merkitystä kommenttini sisältöön. Minua lapsellinen mielenilmaisusi ei hetkauta sinne eikä tänne.

        Minä puutuin kielioppivirheeseesi, koska se oli räikeä moka, jota et näköjään vieläkään ymmärrä.
        Syynä kirjoitukseeni on myös se, että yrität kaikin keinoin mollata toisia nimimerkkejä heidän tekemistään virheistä, mutta et huomaa omia mokiasi.

        Minulla ei ole halua jatkaa kinaamista kanssasi, koska edellytän, että nimimerkillä, jonka kanssa sanansäilää ryhdyn heiluttamaan on edes alkeet hallussaan lajista. Tylsät tikat eivät riitä herättämään mielenkiintoani .
        Kovin vähäiset ovat evääsi, joten odotellaan vielä parempia aikoja ja aiheita.

        Minulla tulee halut puuttua vain sellaisten (niinkuin sinun) kirjoitusvirheisiin, jotka kehuvat oikeinkirjoituksellaan ja sitten tekevät kirjoitusvirheitä itse.
        Se on jotenkin niin kivaa potkaista sinua alemmaksi sieltä huojuvalta korokkeeltasi.


    • Miten Porvoossa ymmärretään "hautarauha"?

      Katsotaanpa, mitä Wikipedia sanoo hautarauhan rikkomisesta:
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Hautarauhan_rikkominen

      Ei siinä mitään mainita, että sähköpyöräily tai muukaan pyöräily hautausmaan käytävillä olisi hautarauhan rikkomista.

      • Tuskin vainajat pyöräilystä häiriintyvät, hautajaisväki ehkä jos pyörällä ohi suhautetaan kesken hautaan laskun, pastorin puheen tai virrenveisuun.
        En pidä oikeana huvikseen hautausmaalla pyöräilyä, niin kuin jo toisaalla kirjoitin.

        Jos huonojalkainen on käymässä edesmenneen läheisen tms. haudalla, voi hän toki haudalle pyöräillä. Ellei todellakaan jaksa kävellä.
        Täytyyhän joitain tapoja olla.


      • Anceli kirjoitti:

        Tuskin vainajat pyöräilystä häiriintyvät, hautajaisväki ehkä jos pyörällä ohi suhautetaan kesken hautaan laskun, pastorin puheen tai virrenveisuun.
        En pidä oikeana huvikseen hautausmaalla pyöräilyä, niin kuin jo toisaalla kirjoitin.

        Jos huonojalkainen on käymässä edesmenneen läheisen tms. haudalla, voi hän toki haudalle pyöräillä. Ellei todellakaan jaksa kävellä.
        Täytyyhän joitain tapoja olla.

        En uskonut jonkun alkavan lakia lukea asiasta. Mielestäni ihmisillä tulee olla käytöstapoja ja hyvää ajatuskykyä mitä saa huvikseen tehdä ja missä.

        Hyväksyn täysin huonojalkaisten haudalla käynnit, jopa autolla voivat puolestani mennä, vaikka ei sitäkään käsittääkseni ole mihinkään kirjoitettu.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        En uskonut jonkun alkavan lakia lukea asiasta. Mielestäni ihmisillä tulee olla käytöstapoja ja hyvää ajatuskykyä mitä saa huvikseen tehdä ja missä.

        Hyväksyn täysin huonojalkaisten haudalla käynnit, jopa autolla voivat puolestani mennä, vaikka ei sitäkään käsittääkseni ole mihinkään kirjoitettu.

        "mitään etuoikeutta"

        Viittaa vahvasti lain-säädäntöön.
        Alahan tarkistaa kirjoituksiesi antamaa ulko-asua.
        Eikö alakin venymään typeryys mukavasti?

        H.


      • Anceli kirjoitti:

        Tuskin vainajat pyöräilystä häiriintyvät, hautajaisväki ehkä jos pyörällä ohi suhautetaan kesken hautaan laskun, pastorin puheen tai virrenveisuun.
        En pidä oikeana huvikseen hautausmaalla pyöräilyä, niin kuin jo toisaalla kirjoitin.

        Jos huonojalkainen on käymässä edesmenneen läheisen tms. haudalla, voi hän toki haudalle pyöräillä. Ellei todellakaan jaksa kävellä.
        Täytyyhän joitain tapoja olla.

        Joo, mutta eikös tässä alunperin ollut (vaikkakin toisessa ketjussa) Malmin hautausmaalla pyörälläajon opettelemisesta, josta tämä porvoolaisen tekemä aloitus juontaa ja missä hän vertaa sitä heidän omaan pikku hautausmaahansa.
        Kun katsot googlelta kuvia Malmin hautausmaasta ja niistä puilla ja tiheillä kuusikoilla reunustetuista leveistä käytävistä, niin en ymmärrä ketään häiritsevän, jos vanha mies hartaan näköisenä siinä pyöräilee vaikka siinä kuusikon takana olisi hautajaiset meneillään.

        Kun äitiäni haudattiin, niin pikkusen pidin häiritsevänä sellaista, kun siinä aika vieressä hautaa oli kappelin remontti meneillään ja kuului vasaran naputusta ja välillä jonkun poran pärähdykdiä ja muuta mitä nyt yleensä rakennuksilta kuuluu.
        Mutta niinhän se on, että elävät jatkavat elämäänsä kunnes kuolevat hekin.
        Ja toisaalta taas, kun ukkonenkin jyrähteli vielä ...


      • ainanaakka
        Tellukka kirjoitti:

        Joo, mutta eikös tässä alunperin ollut (vaikkakin toisessa ketjussa) Malmin hautausmaalla pyörälläajon opettelemisesta, josta tämä porvoolaisen tekemä aloitus juontaa ja missä hän vertaa sitä heidän omaan pikku hautausmaahansa.
        Kun katsot googlelta kuvia Malmin hautausmaasta ja niistä puilla ja tiheillä kuusikoilla reunustetuista leveistä käytävistä, niin en ymmärrä ketään häiritsevän, jos vanha mies hartaan näköisenä siinä pyöräilee vaikka siinä kuusikon takana olisi hautajaiset meneillään.

        Kun äitiäni haudattiin, niin pikkusen pidin häiritsevänä sellaista, kun siinä aika vieressä hautaa oli kappelin remontti meneillään ja kuului vasaran naputusta ja välillä jonkun poran pärähdykdiä ja muuta mitä nyt yleensä rakennuksilta kuuluu.
        Mutta niinhän se on, että elävät jatkavat elämäänsä kunnes kuolevat hekin.
        Ja toisaalta taas, kun ukkonenkin jyrähteli vielä ...

        miksi ihmisen pitää mennä huvin vuoksi ajamaan polkupyörällä malmin hautausmaalle


      • Tellukka kirjoitti:

        Joo, mutta eikös tässä alunperin ollut (vaikkakin toisessa ketjussa) Malmin hautausmaalla pyörälläajon opettelemisesta, josta tämä porvoolaisen tekemä aloitus juontaa ja missä hän vertaa sitä heidän omaan pikku hautausmaahansa.
        Kun katsot googlelta kuvia Malmin hautausmaasta ja niistä puilla ja tiheillä kuusikoilla reunustetuista leveistä käytävistä, niin en ymmärrä ketään häiritsevän, jos vanha mies hartaan näköisenä siinä pyöräilee vaikka siinä kuusikon takana olisi hautajaiset meneillään.

        Kun äitiäni haudattiin, niin pikkusen pidin häiritsevänä sellaista, kun siinä aika vieressä hautaa oli kappelin remontti meneillään ja kuului vasaran naputusta ja välillä jonkun poran pärähdykdiä ja muuta mitä nyt yleensä rakennuksilta kuuluu.
        Mutta niinhän se on, että elävät jatkavat elämäänsä kunnes kuolevat hekin.
        Ja toisaalta taas, kun ukkonenkin jyrähteli vielä ...

        Noh, meidän taajamamme hautausmaa on melko pieni ja vielä toimiessaan viereisen kennelin koirat säestivät haukunnallaan hautajaisia.
        Se on vähän ketä mikäkin häiritsee, jos pyöräilijä hyräilisi tai jopa laulaisi sopivaa virttä, voisivat kuulijat olettaa kanttorin siinä polkevan.


      • ainanaakka kirjoitti:

        miksi ihmisen pitää mennä huvin vuoksi ajamaan polkupyörällä malmin hautausmaalle

        Kyllä niin monenlaista pyöräilijää näkee keskellä liikennettä, että voisin suositella useammallekin jo suoraan hautausmaata.


      • Tellukka kirjoitti:

        Joo, mutta eikös tässä alunperin ollut (vaikkakin toisessa ketjussa) Malmin hautausmaalla pyörälläajon opettelemisesta, josta tämä porvoolaisen tekemä aloitus juontaa ja missä hän vertaa sitä heidän omaan pikku hautausmaahansa.
        Kun katsot googlelta kuvia Malmin hautausmaasta ja niistä puilla ja tiheillä kuusikoilla reunustetuista leveistä käytävistä, niin en ymmärrä ketään häiritsevän, jos vanha mies hartaan näköisenä siinä pyöräilee vaikka siinä kuusikon takana olisi hautajaiset meneillään.

        Kun äitiäni haudattiin, niin pikkusen pidin häiritsevänä sellaista, kun siinä aika vieressä hautaa oli kappelin remontti meneillään ja kuului vasaran naputusta ja välillä jonkun poran pärähdykdiä ja muuta mitä nyt yleensä rakennuksilta kuuluu.
        Mutta niinhän se on, että elävät jatkavat elämäänsä kunnes kuolevat hekin.
        Ja toisaalta taas, kun ukkonenkin jyrähteli vielä ...

        Malmin hautausmaa ei ole mikään "pikku hautausmaa", mikä sinulle tiedoksi.

        Vävyni sukua on haudattu Nordiska museetin hautausmaalle, jonne sinulle ei ainakaan järjesty hautapaikkaa, jota pääsisit häpäisemään, onneksi. Kaltaisesi pyöräilkööt, missä haluavat!
        Oman sukuni perhehaudat löytyvät Inkoon hautausmaalle, sinne älä tule juoksemaan tai pyöräilemään!


      • suvenkorento12 kirjoitti:

        Malmin hautausmaa ei ole mikään "pikku hautausmaa", mikä sinulle tiedoksi.

        Vävyni sukua on haudattu Nordiska museetin hautausmaalle, jonne sinulle ei ainakaan järjesty hautapaikkaa, jota pääsisit häpäisemään, onneksi. Kaltaisesi pyöräilkööt, missä haluavat!
        Oman sukuni perhehaudat löytyvät Inkoon hautausmaalle, sinne älä tule juoksemaan tai pyöräilemään!

        Sen varmaan joissakin kommenteissani olen antanutkin jo ymmärtää. Kehoittanut googlaamaan siitä kuviakin niistä leveistä puitten reunustamista käytävistä, joilla mekin ollaan ajettu autoilla oikein pitkässä letkassa.
        Ja siitähän aloittaja tuon kauhistuneen aloituksensa tekikin, kun hunksz oli ajanut sähköpyörällään Malmin hautausmaan käytävillä.
        Kunhan jatkat ketjua eteenpäin, niin siellä on laittmani linkki kuinka siellä hautausmaalla on papin siunauksella soitettu humppaakin.


      • Tellukka kirjoitti:

        Sen varmaan joissakin kommenteissani olen antanutkin jo ymmärtää. Kehoittanut googlaamaan siitä kuviakin niistä leveistä puitten reunustamista käytävistä, joilla mekin ollaan ajettu autoilla oikein pitkässä letkassa.
        Ja siitähän aloittaja tuon kauhistuneen aloituksensa tekikin, kun hunksz oli ajanut sähköpyörällään Malmin hautausmaan käytävillä.
        Kunhan jatkat ketjua eteenpäin, niin siellä on laittmani linkki kuinka siellä hautausmaalla on papin siunauksella soitettu humppaakin.

        Tiedän kyllä, mitä tarkoittaa "hautarauha", ja mitä tarkoittavat hyvät tavat hautausmaalla, ei tarvitse googlettaa, onneksi on hyvä kotikasvatus.

        Omassa seurakunnassani ei ihan varmasti soiteta humppaa kappelissa, eikä hautausmaallakaan, siitä heille suuri kiitos.


      • suvenkorento12 kirjoitti:

        Tiedän kyllä, mitä tarkoittaa "hautarauha", ja mitä tarkoittavat hyvät tavat hautausmaalla, ei tarvitse googlettaa, onneksi on hyvä kotikasvatus.

        Omassa seurakunnassani ei ihan varmasti soiteta humppaa kappelissa, eikä hautausmaallakaan, siitä heille suuri kiitos.

        Kyllä nämä hautausmaabileet ovat ihan teidän omaan kirkkoonne kuuluvan lut.papin järjestämiä, joissa kovaäänisistä on humppaa soitettu. Joku saapunut paikalle polkupyörälläkin, sillä syntisellä kapineella, pyhään paikkaan.

        https://www.etlehti.fi/artikkeli/matkaopas/laulujen_hautausmaakierros_kertoo_rakastettujen_taiteilijoiden_tarinoita

        Ei ne olla vain me kirkkoonkuulumattomat pakanat, jotka teidä "hautarauhaanne" häiritään. Ota omia pappejanne niskasta kiinni.


      • suvenkorento12
        Tellukka kirjoitti:

        Kyllä nämä hautausmaabileet ovat ihan teidän omaan kirkkoonne kuuluvan lut.papin järjestämiä, joissa kovaäänisistä on humppaa soitettu. Joku saapunut paikalle polkupyörälläkin, sillä syntisellä kapineella, pyhään paikkaan.

        https://www.etlehti.fi/artikkeli/matkaopas/laulujen_hautausmaakierros_kertoo_rakastettujen_taiteilijoiden_tarinoita

        Ei ne olla vain me kirkkoonkuulumattomat pakanat, jotka teidä "hautarauhaanne" häiritään. Ota omia pappejanne niskasta kiinni.

        Lienee viisainta suorittaa uusi "Uskon puhdistus", liikaa maallistuneita jossain päin Suomea, onneksi ei kotiseurakunnassani. Jos näin tietäisin tapahtuneen, vaihtaisin heti seurakuntaa.


      • suvenkorento12 kirjoitti:

        Lienee viisainta suorittaa uusi "Uskon puhdistus", liikaa maallistuneita jossain päin Suomea, onneksi ei kotiseurakunnassani. Jos näin tietäisin tapahtuneen, vaihtaisin heti seurakuntaa.

        Samaa mieltä.
        Luther kääntyisi haudassaan, jos tietäisi kuinka hänen kirkkonsa on vesittynyt/maallistunut.
        Ei se ole enää sama, mihin hän sen katolilaisuudesta puhdisti. Ei hän tuntisi sitä enää samaksi, jos pääsisi näkemään.


      • Tellukka kirjoitti:

        Kyllä nämä hautausmaabileet ovat ihan teidän omaan kirkkoonne kuuluvan lut.papin järjestämiä, joissa kovaäänisistä on humppaa soitettu. Joku saapunut paikalle polkupyörälläkin, sillä syntisellä kapineella, pyhään paikkaan.

        https://www.etlehti.fi/artikkeli/matkaopas/laulujen_hautausmaakierros_kertoo_rakastettujen_taiteilijoiden_tarinoita

        Ei ne olla vain me kirkkoonkuulumattomat pakanat, jotka teidä "hautarauhaanne" häiritään. Ota omia pappejanne niskasta kiinni.

        Kiitos linkistä, kävin lukemassa. Olen olut Malmilla vain yksissä hautajaisissa. Minun kaikista rakkain ja läheisin serkkuni ( kuoli nuorena syöpään) on sinne siunattu. Olin niin surun murtama, etten muista niistä hautajaisista paljonkaan.

        Luulen, ettei jokainen humpasta pitävä (itse inhoan, en suostu ikinä edes tanssimaan) ei halua siunaustilaisuuteensa humppaa musiikiksi. Onneksi meillä on osaavia kanttoreita, ja viisaita pastoreita, joten ei pelkoa.


      • suvenkorento12 kirjoitti:

        Kiitos linkistä, kävin lukemassa. Olen olut Malmilla vain yksissä hautajaisissa. Minun kaikista rakkain ja läheisin serkkuni ( kuoli nuorena syöpään) on sinne siunattu. Olin niin surun murtama, etten muista niistä hautajaisista paljonkaan.

        Luulen, ettei jokainen humpasta pitävä (itse inhoan, en suostu ikinä edes tanssimaan) ei halua siunaustilaisuuteensa humppaa musiikiksi. Onneksi meillä on osaavia kanttoreita, ja viisaita pastoreita, joten ei pelkoa.

        No tuohan ei ollut siunaustilaisuudessa kuitenkaan vaan hautausmaan maksullisella ryhmäkierroksella.


    • Toistaiseksi laki ei seuraa hartautta.
      Näköjään ei tule seuraamaan enää koskaan.
      Kolmatta suku-puolta vain.
      Joten pyöräile sinäkin siellä missä sitä ei laki kiellä.
      Tangolla tai ilman.
      Minullahan ovat ne rajoittavat jalat.
      -
      Nonni.
      Nyt alkaa tosi-venytetty keskustelu.
      Kun otit minut mukaan.
      Aika saastainen keino sinulta kuitenkin.

      H.

    • kalmiston.kauhu

      Jokunen aika sitten uutiset kertoivat, että Ruotsissa annetaan tukiaisia sähköpyörän ostoon. Myyntiluvut nousseet hurjasti. Saas nähdä millaisia p*llurallia papat alkavat hautausmailla ajaa.

      Ohittelin tunti sitten Honkanummen hautausmaan. Ei pyöräilijöitä siellä näkynyt. Jäin miettimään sitä muovien määrää mitä niistä kertakäyttöisistä hautakynttilöistä kertyy. Parempi olisi kunnon lyhty ja vielä parempi sytyttää tuohus minun mielestäni.

      • Suomi seuraa monessa asiassa ruotsalaisia, ehkä niitä tukia alkaa tulla tännekin. Ja sen jälkeen vasta aletaan miettimään niitä lakeja, sillä joidenkin mielestä on sallittua kaikki mitä ei ole erikseen kielletty.

        Olet oikeassa tuon muovikrääsän suhteen. On kauniin näköistä, kun hautausmaalla palaa tuhatmäärin kynttilöitä, mutta ekologisuus on vähissä. Varmaan pitäisi kehitellä jotain muovin talteenottoa?


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Suomi seuraa monessa asiassa ruotsalaisia, ehkä niitä tukia alkaa tulla tännekin. Ja sen jälkeen vasta aletaan miettimään niitä lakeja, sillä joidenkin mielestä on sallittua kaikki mitä ei ole erikseen kielletty.

        Olet oikeassa tuon muovikrääsän suhteen. On kauniin näköistä, kun hautausmaalla palaa tuhatmäärin kynttilöitä, mutta ekologisuus on vähissä. Varmaan pitäisi kehitellä jotain muovin talteenottoa?

        Veimme syyskuun 14 päivä tyttären haudalle patterilla varustetun kynttilän, se palaa vieläkin vaikka on ollut koko ajan päällä.
        Patterin kun vaihtaa, niin toimii taas, kovalla pakkasella ehkä lyhyemmän aikaa.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Suomi seuraa monessa asiassa ruotsalaisia, ehkä niitä tukia alkaa tulla tännekin. Ja sen jälkeen vasta aletaan miettimään niitä lakeja, sillä joidenkin mielestä on sallittua kaikki mitä ei ole erikseen kielletty.

        Olet oikeassa tuon muovikrääsän suhteen. On kauniin näköistä, kun hautausmaalla palaa tuhatmäärin kynttilöitä, mutta ekologisuus on vähissä. Varmaan pitäisi kehitellä jotain muovin talteenottoa?

        Ruotsin lakeja?
        Ole tarkenpana.

        H.


      • Anceli kirjoitti:

        Veimme syyskuun 14 päivä tyttären haudalle patterilla varustetun kynttilän, se palaa vieläkin vaikka on ollut koko ajan päällä.
        Patterin kun vaihtaa, niin toimii taas, kovalla pakkasella ehkä lyhyemmän aikaa.

        Meillä on kotona noita patterilamppuja pihalla ja ne tosiaan palavat ihan monta kuukautta kerrallaan. Olen varmasti pienoinen poikkeus tämänikäisten joukossa, sillä minulla ei lähistöllä sukulaisia, jonka haudalle veisin kynttilöitä. Puolison mukana olen joskus haudoilla mukana lähinnä seuramiehenä ja apupoikana. Tuo "tyttären haudalle" liikuttaa ihan oikeasti minuakin, koska se on varmasti äärimmäisen vaikea asia.


      • kalmiston.kauhu
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Suomi seuraa monessa asiassa ruotsalaisia, ehkä niitä tukia alkaa tulla tännekin. Ja sen jälkeen vasta aletaan miettimään niitä lakeja, sillä joidenkin mielestä on sallittua kaikki mitä ei ole erikseen kielletty.

        Olet oikeassa tuon muovikrääsän suhteen. On kauniin näköistä, kun hautausmaalla palaa tuhatmäärin kynttilöitä, mutta ekologisuus on vähissä. Varmaan pitäisi kehitellä jotain muovin talteenottoa?

        Kyllähän Berner tukiaisia väläytteli jossain vaiheessa, mutta silloin ne tukiaiset tyrehtyivät.

        Tuolla alempana mainittiinkin patterikynttilä. Ne led-tuikut ovat kyllä minun mielestäni kauniita lepattavan näköisine liekkeineen. Sairaaloissahan ei elävän tulen kynttilöitä saa polttaa ja siellä luodaan jouluksi tunnelmaa led-tuikuin. Kannatan.


      • Tässä joku aika sitten luin, että Ruotsissa tukiaisten antaminen sähköpyöriin on lopetettu, kun siihen tarkoitukseen myönnetyt rahat loppuivat.
        En ymmärrä kyllä yhtään, että niitä tukiaisia myönnettiin vain sähköpyöriin, joita pelkästään rikkaimmilla on vara ostaa. Miksi ei tavallisiin polkupyöriin myös, joihin vain köyhillä nippa nappa on varaa jos on.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Suomi seuraa monessa asiassa ruotsalaisia, ehkä niitä tukia alkaa tulla tännekin. Ja sen jälkeen vasta aletaan miettimään niitä lakeja, sillä joidenkin mielestä on sallittua kaikki mitä ei ole erikseen kielletty.

        Olet oikeassa tuon muovikrääsän suhteen. On kauniin näköistä, kun hautausmaalla palaa tuhatmäärin kynttilöitä, mutta ekologisuus on vähissä. Varmaan pitäisi kehitellä jotain muovin talteenottoa?

        Älynväläys Porvoosta:
        """Varmaan pitäisi kehitellä jotain muovin talteenottoa?"""

        Hanki patentti keksinnöllesi, kun vihdoin työnsit pääsi ulos tynnyristä, jossa olet nähtävästi elänyt viimeiset vuodet.


      • ainanaakka
        Tellukka kirjoitti:

        Tässä joku aika sitten luin, että Ruotsissa tukiaisten antaminen sähköpyöriin on lopetettu, kun siihen tarkoitukseen myönnetyt rahat loppuivat.
        En ymmärrä kyllä yhtään, että niitä tukiaisia myönnettiin vain sähköpyöriin, joita pelkästään rikkaimmilla on vara ostaa. Miksi ei tavallisiin polkupyöriin myös, joihin vain köyhillä nippa nappa on varaa jos on.

        kyllä ojan kaikilla on varaa polkupyörän ostamiseen oletko joku deekis


      • Tellukka
        ainanaakka kirjoitti:

        kyllä ojan kaikilla on varaa polkupyörän ostamiseen oletko joku deekis

        Ei näy kaikilla oleva.
        Miksi ne muuten niitä varastelisivat?


      • kalmiston.kauhu kirjoitti:

        Kyllähän Berner tukiaisia väläytteli jossain vaiheessa, mutta silloin ne tukiaiset tyrehtyivät.

        Tuolla alempana mainittiinkin patterikynttilä. Ne led-tuikut ovat kyllä minun mielestäni kauniita lepattavan näköisine liekkeineen. Sairaaloissahan ei elävän tulen kynttilöitä saa polttaa ja siellä luodaan jouluksi tunnelmaa led-tuikuin. Kannatan.

        Onneksi eivät menneet ne sähköpolkupyörätuet lävitse ja voisimme olla jossakin ruotsalaisia viisaampia. Eivät ne sähköpyörät mitään tolkuttoman kalliita olleet mitä ilmoituksesta katselin niiden hintoja. Kyllä sellaisen pystyy hankkimaan sitä haluava.

        Juu, ne led-tuikut ovat todella näyttävän näköisiä ja paljon perinteisiä turvallisempia. Kannatan.


      • hytinäx1

        Ruotsissa tosiaankin oli budgetoitu 395 milj. ruotsin kruunua tukiaisiin vuodelle 2018 näihin sähköllä kulkeviin vempaimiin ja ne rahat loppuivat lokakuulla ja on jouduttu jo lainaamaan ensi vuoden budgetistakin . Tukea on voitu hakea paitsi sähköpyöriin myös sähkömopoihin, -moottoripyöriin , sähkömoottoreihin veneisiin ja fyysisesti vammaisten kulkuvälineisiin. Sitä saa vain upouuteen sähkömoottorilla kulkevaan vempaimeen korkeintaan 25% hinnasta riippuen.
        Suurin osa hakijoista tulee Tukholman alueelta, Skånesta ja Länsi Götanmaalta joissa myöskin eniten asukkaita ja työpaikkoja. Hakijoiden ikä haarukka enimmäkseen 40-80 vuotiaita melkein 77500 henkilöä sai tätä tukea vuonna 2018 syyskuuhun mennessä. Suurin osa haki tätä tukea sähköpyöränsä ostoon.
        Näyttää noita sähköpyöriä löytyvän monessa hintaluokassa Näyttää tuollainen 7 vaihteinen 28" citypyörä korilla , kettinkisuojalla , valoilla maksavan 15000 sek ylöspäin.
        Kuinkahan paljon sellaisen pyörän korjaus tai edes vuosittainen huolto tulee maksamaan ja onkohan niitä huoltajia edes koulutettu tehtäväänsä?


      • hytinäx1 kirjoitti:

        Ruotsissa tosiaankin oli budgetoitu 395 milj. ruotsin kruunua tukiaisiin vuodelle 2018 näihin sähköllä kulkeviin vempaimiin ja ne rahat loppuivat lokakuulla ja on jouduttu jo lainaamaan ensi vuoden budgetistakin . Tukea on voitu hakea paitsi sähköpyöriin myös sähkömopoihin, -moottoripyöriin , sähkömoottoreihin veneisiin ja fyysisesti vammaisten kulkuvälineisiin. Sitä saa vain upouuteen sähkömoottorilla kulkevaan vempaimeen korkeintaan 25% hinnasta riippuen.
        Suurin osa hakijoista tulee Tukholman alueelta, Skånesta ja Länsi Götanmaalta joissa myöskin eniten asukkaita ja työpaikkoja. Hakijoiden ikä haarukka enimmäkseen 40-80 vuotiaita melkein 77500 henkilöä sai tätä tukea vuonna 2018 syyskuuhun mennessä. Suurin osa haki tätä tukea sähköpyöränsä ostoon.
        Näyttää noita sähköpyöriä löytyvän monessa hintaluokassa Näyttää tuollainen 7 vaihteinen 28" citypyörä korilla , kettinkisuojalla , valoilla maksavan 15000 sek ylöspäin.
        Kuinkahan paljon sellaisen pyörän korjaus tai edes vuosittainen huolto tulee maksamaan ja onkohan niitä huoltajia edes koulutettu tehtäväänsä?

        Lähde? Mistä?
        Onko ensi vuoden budjetti jo valmis? En ole kuullutkaan.

        https://www.expressen.se/dinapengar/elcykelbidraget-stoppas-pengarna-ar-helt-slut/?fbclid=IwAR0dOI6NnuODzbbfaw20hkSN9okeBdUlswYv9pJnviofncTXUAAOjCLjhUE


      • hytinäx1
        Tellukka kirjoitti:

        Lähde? Mistä?
        Onko ensi vuoden budjetti jo valmis? En ole kuullutkaan.

        https://www.expressen.se/dinapengar/elcykelbidraget-stoppas-pengarna-ar-helt-slut/?fbclid=IwAR0dOI6NnuODzbbfaw20hkSN9okeBdUlswYv9pJnviofncTXUAAOjCLjhUE

        Taas hätiköin kun unohdin lähteen:
        http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/Bidrag-for-kop-av-elcykel-eller-elmoped/
        http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/bidrag-elcykel/Statistik/

        Niin en tiedä miltä valtion 2019 budgetin osa-alueelta on jo napattu rahat.


      • hytinäx1 kirjoitti:

        Taas hätiköin kun unohdin lähteen:
        http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/Bidrag-for-kop-av-elcykel-eller-elmoped/
        http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/bidrag-elcykel/Statistik/

        Niin en tiedä miltä valtion 2019 budgetin osa-alueelta on jo napattu rahat.

        Tuossahan lukee:
        "Har du köpt ett bidragsberättigat elfordon så kan du fortfarande lämna in din ansökan. Vi kan dock varken behandla den eller betala ut några pengar innan Naturvårdsverket fått ny budget för 2019.
        Om det i 2019 års budget inte anslås pengar till bidrag för elfordon, kommer du att få ett avslagsbeslut om detta."

        Ei siis mistään ole napattu rahoja vielä, kunhan odotellaan tuleeko ensi vuoden budjetissa siihen rahaa vai ei.


    • ö-Öö

      Totta

      Invavehkeet on invavehkeitä. Mun muistin mukaan sattuu hupaisasti. Invaskootteri luetaan jalankulkijaksi, kun nopeus ei saa olla yli 25. Eli invaskootteria ei lasketa moottoriajoneuvoksi. Eikä polkupyörääkään luokitella moottoriajoneuvoksi. Mutta kun tavallisellakin pyörällä pääsee viittäkympiä :D Se3 3ro, invaskootterilla kun ajelee kännissä, so what= kun kerran kännissä saa kävellä, saa ajella sitten sellaisellakin pelillä. Mutta polkupyöräilijä luokitellaan tankojuopoksi ja sakot tulee.... Ikinä en ole kuullut, että jalankulkija ois saanut sakot päissään kävelemisestä.

      Noh, toi oli tota saivartelua.

      Hautausmaat suosittuja ulkoilualueita. Etenkin kaupungeissa harvoja paikkoja, missä rauhallista, ei liikenneväyliä, autoja tms, Sen kun meneskelee ja kuuntelee linnunlaulua, hyvin hoidetut polutkin.

      Koiran paskottajista ajoittain valiteltu. Nyt sitten joku keksinyt pyöräilyn. Noh, tuskin kumpaakaan voi kieltää. Mutta jos koira paskoo, vaikkapa haudalle, tai polulle, siitä voi sitten antaa sakot. Mä en tiedä, voiko pyöräilijää sakottaa oikein mistään. Ei ole oikeestaan yleistä aluetta, mutta ei suljettua yksityisaluettakaan. Jos ajaa jonkun päälle, sitten ehkä poliisi.

      Ihan yksinkertainen keino, jos jotakuta häiritsee. Kilpi "Pyöräily kielletty". Tai "Koirat kielletty". Ois vaan kiintoisaa nähdä skouden ilme, kun joku hälyttää sen hautaasmaalle sakottaan koiran ulkoiluttajaa, tahi pyöräilijää. Ja ois hupaisaa kuunnella oikeudessa, miten perustellaan polkupyörän ja sähköavusteisen polkupyörän eroja lakien mukaan :DDD

      Kun mun mielestä sähköavusteinen fillari on tosiasiassa moottoriajoneuvo. Kuin myös invaskootterikin. Mutta mitens tavan polkupyöräiliän tapauksessa....... Voisko verrata pyörätuoliin, hä?

      Että, jatkakaapa jaarittelua vaikka tolta pohjalta.

      =DW=

      • Tästä on hyvä jatkaa!

        Nimittäin ainakin Porvoon hautausmaalle ei toivota niitä koiria. Portin pielessä on kyltti, jossa on koirankuva ja henkselit menee sen ylitse. Eli seuraavassa vaiheessa siihen koirankuvan viereen ilmestyy sähköpolkupyörän kuva, jota ajaa hunkkelinnäköinen mies ja punainen rasti päälle! Hehee.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Tästä on hyvä jatkaa!

        Nimittäin ainakin Porvoon hautausmaalle ei toivota niitä koiria. Portin pielessä on kyltti, jossa on koirankuva ja henkselit menee sen ylitse. Eli seuraavassa vaiheessa siihen koirankuvan viereen ilmestyy sähköpolkupyörän kuva, jota ajaa hunkkelinnäköinen mies ja punainen rasti päälle! Hehee.

        Se kuvahan tarkoittaa sitä, että koirien kusetus siellä sallittua, jos koiralla on henkselit, mutta irrallaan ei saa juosta.


      • ainanaakka
        Tellukka kirjoitti:

        Se kuvahan tarkoittaa sitä, että koirien kusetus siellä sallittua, jos koiralla on henkselit, mutta irrallaan ei saa juosta.

        sinä olet kyllä kummallinen



      • ainanaakka

      • ainanaakka kirjoitti:

        hyvä että tiedostat olevasi outo ja kummallinen sitä sä todella oot

        Tiedostan olevani sinun mielestäsi kummallinen, koska olet sen jo niin monta kertaa kirjoittanut.


    • mimmimum-..mi

      Sähköskootterit on lisääntyneet paljon...suhahtaa ihan äänettömästi ohi kävely- ja jalkakäytävillä melko lujaa vauhtiakin...
      Kai siellä hautausmaalla vähän pahempaakin on tehty ....kuin äänettömästi liikkuvalla pyörällä liikuttu...jopa lapsentekotapaa kuulemma harrastettu ....ja kiviäkin kaadettu ja tuhottukin..
      Muistelin hautausmaita joita tiedän ...tai tunnen ..niin yksi niistä on sellainen joka usein oikaistaan kulmasta kulmaan ....ja siellä on muutoinkin aika paljon läpikulkua...Mutta jos ihminen näkee että hautaus on menossa .....ei kai siihen mene ....edes kävellen...

      • Ei käy, ei kerta kaikkiaan käy. Eihän siitä mitään tule, jos kaikki hyväksytään ja annetaan periksi hyville tavoille. Ennen piti seurata, etteivät lapset tee mitään kiellyttyä. Nyt on pakko puuttua ikäkollegojen holtittomaan käytökseen.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Ei käy, ei kerta kaikkiaan käy. Eihän siitä mitään tule, jos kaikki hyväksytään ja annetaan periksi hyville tavoille. Ennen piti seurata, etteivät lapset tee mitään kiellyttyä. Nyt on pakko puuttua ikäkollegojen holtittomaan käytökseen.

        Joskus kuultu sellaistakin, että joku ikäkolleega oli ajanut autollaan holtittomasti risteykseen ja päin punaisia valoja. Voi aikoja, voi tapoja! Mihin tämä maailma on menossa, kun eivät aikuiset ihmiset enää kunnioita edes liikennesääntöjä.


    • 1eero

      Hautuunmaa ei sen ihmeempi kuin joku puisto, aikoinaan kulin töihin hautumaan läpi kun oikaisi mukavasti, pyörällä tai jalan niin teki muutkin. Harley davidson olisi tuskin sopinut mutta sähköpolkupyörä kyllä, kauppareissut käy vielä tavallisella pyörällä.

      • Ei se kaikille olekaan sen ihmeellisempi paikka, mutta eikö voi kunnioittaa heidän näkemystään, joille se on hyvin erityinen ja harras paikka?

        Hautausmaan kiertämisestä ei tule pitkää lenkkiä ja nykyään, kun liikunnan merkitystä touhotetaan koko ajan, niin ainakaan itse en oikaise kauppareissulla hautausmaan lävitse, vaikka sitä kautta olisikin lyhyempi matka. Olemme erilaisia ja se tekee meistä niin inhimillisiä.


      • voimyöskiertää

        Meidän hautausmailla on portit kiinni, ne pitää avata jopa pyörällä läpi kulkien.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Ei se kaikille olekaan sen ihmeellisempi paikka, mutta eikö voi kunnioittaa heidän näkemystään, joille se on hyvin erityinen ja harras paikka?

        Hautausmaan kiertämisestä ei tule pitkää lenkkiä ja nykyään, kun liikunnan merkitystä touhotetaan koko ajan, niin ainakaan itse en oikaise kauppareissulla hautausmaan lävitse, vaikka sitä kautta olisikin lyhyempi matka. Olemme erilaisia ja se tekee meistä niin inhimillisiä.

        Sopiikos sinulle siihen hartauteen paremmin tällainen, että soitetaan hautausmaalla kaiuttimista humppaa kuin että ajelee hartaan näköisenä kieli keskellä suuta (sähkö)polkupyörällä. Polkupyörällä kerrotaan tähänkin tapahtumaan jonkun tulleen:

        https://www.etlehti.fi/artikkeli/matkaopas/laulujen_hautausmaakierros_kertoo_rakastettujen_taiteilijoiden_tarinoita


    • Mielestäni

      Hautausmaata voi kunnioittaa, tärkeämpi on muisto elävästä ihmisestä kuin jäte maan sisällä.

      • Hautausmaata pitää kunnioittaa.


    • Ajan kuuden km matkan hautausmaalle sähköpyörällä aika usein. Mutta jätän pyörän aidan taakse.
      Yleensä pidemmän matkaa että tulee päivässä ainakin 13-15 km.
      Täällä on aika mäkiset maastot joten sähköpyörä on paikallaan. Kun sähkäristä puhkesi kumi niin ajelin monivaihteisella maastopyörällä tai yksivaihteisella mummopyörällä, tuli ikävä sähköpyörää. Nyt on taas kunnossa.

      • Tiesin sinulle olevan sähköpyörän, mutta en hetkeäkään kuvitellut sinun ajelevan sillä hautausmailla. Näin hyvin oppii tuntemaan toisen pelkästään kirjoittelemalla. Uskon sellaisen sähkärin olevan monelle ihan "soiva peli" ja tarpeellinen kulkuväline. Voisin harkita, vaikka itsekin. Mutta täytyisi ottaa varmaan ensiksi koekäyttöön, kun ei tiedä tykkäisikö.


    • staka

      Jos joskus ihan kunnolla mummoudun eli tulen niin huonokuntoiseksi ettei jalat kanna ja useamman kilometrin matkoja olisi silti kuljettava eikä omaa autoa olisi, niin alkaisin ehkä harkita sähköpyörän hankkimista. Jos olisi vielä sen verran tuohta taskussa. Toistaiseksi polkupyörä on minulle enemmän kuntoilu- kuin liikkumisväline paikasta A paikkaan B.

      Puolison isoisältä amputoitiin jalka yli 8-kymppisenä. Hiukan aikaisemmin oli kuollut mumeli, vaimonsa. Veljekset veivät autolla isoisän mumelin haudalle, ajoivat siis autolla lähelle hautaa. Pappa istuksi aikansa läheisellä penkillä muistoissaan, itsekseen. Sitten sanoi että nyt voidaan lähteä. Ei mennyt kauaa kun isoisä kuoli. Jäi veljeksille hyvä mieli. Olikohan lakia rikottu? Ihan sama!

      Siis: erikoistapauksissa hyväksyn jopa henkilöautolla ajon hautausmaalle. En ymmärrä miksi hautausmaalla pitäisi saada ajella polkupyörällä, varsinkaan sähköpyörällä, jos on yleisesti ottaen terveestä ihmisestä kysymys. Eikö varsinkin sähköpyörällä pääse keveästi myös kiertämään se reitillä hankalasti sijaitseva hautausmaa, sillä kun on niiiin keveää ja mukavaa ajella?

      • Niin hyväksyn minäkin erikoistapauksessa jopa käytettävän autoa hautausmaalla, mutta huvikseen polkupyörällä ajelevan täytyy kyllä olla jotenkin poikkeava yksilö. Ja nimenomaan sitä varten sähköpyörät on tenty, että pääsee helposti kiertämään paikkoja joihin ei ole toivottavaa mennä.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Niin hyväksyn minäkin erikoistapauksessa jopa käytettävän autoa hautausmaalla, mutta huvikseen polkupyörällä ajelevan täytyy kyllä olla jotenkin poikkeava yksilö. Ja nimenomaan sitä varten sähköpyörät on tenty, että pääsee helposti kiertämään paikkoja joihin ei ole toivottavaa mennä.

        Selvisi se nyt tuokin ja oikein asiantuntijan taholta, että miksi sähköpyörät on tehty.
        Onko niille mitään muuta käyttöä?


    • Heikunkeikku

      Minustakin tulee ottaa huomioon ihmiset, jotka hautausmaalla kulkevat.
      Ei ole soveliasta kuleksia pyörällä tai lenkkeilymielessä juosta hikihattumaisesti tosta-noin-vaan-hutasemalla ohi hautojen.
      On monia reittejä, joita lenkkeilijät voivat käyttää ja he ehkä voisivat valikoida sellaisen reitin, joka ei häiritse niitä, jotka todella ovat hiljentymässä oman rakkaansa kanssa.
      Minun mielestäni hautausmaat ovat poisnukkuneitten oma paikka. Läheiset ja tuttavat ja ystävät voivat mennä sinne heitä muistamaan.
      Minulle hautausmaa on pyhä paikka. Siellä on minun rakas mieheni. Siellä on myös äitini ja isäni. Siellä on myös moni muu tuttavani, jotka kuuluvat historiaani.

      • Kiitos Heikku, minullekin hautausmaa on pyhä paikka, jossa tulee käyttäytyä hillitysti, ja kaikkien surua kunnioittaen. Lenkkeilijöille löytyy kyllä reittejä, joissa hölkätä.

        Kun menen vanhempieni, tai puolisoni haudalle, haluan viettää siellä hiljaisen hetken heitä muistellen. Sätkä suussa astelevien äänekäs keskustelu ei kuulu sinne.

        Alan yhä vakaammin toivoa, että kirkoon kuulumattomille olisi ihan ikioma hautausmaa, pitäkööt siellä vaikka grillijuhlia tai discobileitä. En myöskään halua maksamillani kirkollisveroilla ylläpitää heidän omaistensa hautapaikkoja. Perustakoot perunapellolle omansa.


      • ö-Öö
        suvenkorento12 kirjoitti:

        Kiitos Heikku, minullekin hautausmaa on pyhä paikka, jossa tulee käyttäytyä hillitysti, ja kaikkien surua kunnioittaen. Lenkkeilijöille löytyy kyllä reittejä, joissa hölkätä.

        Kun menen vanhempieni, tai puolisoni haudalle, haluan viettää siellä hiljaisen hetken heitä muistellen. Sätkä suussa astelevien äänekäs keskustelu ei kuulu sinne.

        Alan yhä vakaammin toivoa, että kirkoon kuulumattomille olisi ihan ikioma hautausmaa, pitäkööt siellä vaikka grillijuhlia tai discobileitä. En myöskään halua maksamillani kirkollisveroilla ylläpitää heidän omaistensa hautapaikkoja. Perustakoot perunapellolle omansa.

        Tiedoksi

        Kirkkoon kuulumattomilla on omia hautausmaita:

        Forssa
        Jyväskylä
        Kajaani
        Karkkila (ei enää liiton jäsenyhdistys)
        Kemi
        Kolari
        Kotka
        Kuusankoski
        Raahe
        Siikaisten Sammunkylä (Satakunnan vapaa-ajattelijat ry:n omistama)

        Lisäksi kai kaikilla luterilaisten hautausmailla on kirkkoon kuulumattomien alue.

        Ja vielä lisäksi, luterilaisia tosin paljon, mutta suomessa kolmisenkymmentä rekisteröityä uskontokuntaa, kaikki kyllä hoitelevat omat vainajansa, omilla tavoillaan.

        Ei pidä solkata uskonnosta yleensäkään, vielä vähemmän, jos ei tiedä asioista yhtään mitään. niettä mietippä kommenttiasi. Kun todennäköisimmin net, joita arvostelit, oli ihan tavisluterilaisia.

        =DW=


      • suvenkorento12 kirjoitti:

        Kiitos Heikku, minullekin hautausmaa on pyhä paikka, jossa tulee käyttäytyä hillitysti, ja kaikkien surua kunnioittaen. Lenkkeilijöille löytyy kyllä reittejä, joissa hölkätä.

        Kun menen vanhempieni, tai puolisoni haudalle, haluan viettää siellä hiljaisen hetken heitä muistellen. Sätkä suussa astelevien äänekäs keskustelu ei kuulu sinne.

        Alan yhä vakaammin toivoa, että kirkoon kuulumattomille olisi ihan ikioma hautausmaa, pitäkööt siellä vaikka grillijuhlia tai discobileitä. En myöskään halua maksamillani kirkollisveroilla ylläpitää heidän omaistensa hautapaikkoja. Perustakoot perunapellolle omansa.

        Ylläpidetäänkö Suomessa omaisten hautapaikat kirkollisveroilla?


      • ö-Öö kirjoitti:

        Tiedoksi

        Kirkkoon kuulumattomilla on omia hautausmaita:

        Forssa
        Jyväskylä
        Kajaani
        Karkkila (ei enää liiton jäsenyhdistys)
        Kemi
        Kolari
        Kotka
        Kuusankoski
        Raahe
        Siikaisten Sammunkylä (Satakunnan vapaa-ajattelijat ry:n omistama)

        Lisäksi kai kaikilla luterilaisten hautausmailla on kirkkoon kuulumattomien alue.

        Ja vielä lisäksi, luterilaisia tosin paljon, mutta suomessa kolmisenkymmentä rekisteröityä uskontokuntaa, kaikki kyllä hoitelevat omat vainajansa, omilla tavoillaan.

        Ei pidä solkata uskonnosta yleensäkään, vielä vähemmän, jos ei tiedä asioista yhtään mitään. niettä mietippä kommenttiasi. Kun todennäköisimmin net, joita arvostelit, oli ihan tavisluterilaisia.

        =DW=

        Minun puolestani tulkoot haudatuiksi ihan minne haluavat, en vaan halua osallistua killingälläkään niiden maiden hoitoon. Mieliuiten tulkoot tuhkat haudatuiksi vaikka Itä-Mereen.


      • suvenkorento123
        ö-Öö kirjoitti:

        Tiedoksi

        Kirkkoon kuulumattomilla on omia hautausmaita:

        Forssa
        Jyväskylä
        Kajaani
        Karkkila (ei enää liiton jäsenyhdistys)
        Kemi
        Kolari
        Kotka
        Kuusankoski
        Raahe
        Siikaisten Sammunkylä (Satakunnan vapaa-ajattelijat ry:n omistama)

        Lisäksi kai kaikilla luterilaisten hautausmailla on kirkkoon kuulumattomien alue.

        Ja vielä lisäksi, luterilaisia tosin paljon, mutta suomessa kolmisenkymmentä rekisteröityä uskontokuntaa, kaikki kyllä hoitelevat omat vainajansa, omilla tavoillaan.

        Ei pidä solkata uskonnosta yleensäkään, vielä vähemmän, jos ei tiedä asioista yhtään mitään. niettä mietippä kommenttiasi. Kun todennäköisimmin net, joita arvostelit, oli ihan tavisluterilaisia.

        =DW=

        Asiaa sivuten, luin tänään digilehteä täällä lomakodissani, ja siitä katson aina sunnuntaisin kuolinilmoitukset, siltä varalta, että joku tuttu on kuollut Suomessa.

        Minua hämmästyttää ilmoitusten lause: "Siunattu... Miten voidaan siunata joku, joka ei ole kristitty? Siinähän pitäisi lukea: "Hautaan saatettu..", tai jotain ihan muuta. Eihän heitä voi siunata, sehän on heidän vakaumuksensa vastaista. Ketään, joka ei kuulu kirkkoon, ei voi siunata.


      • ö-Öö kirjoitti:

        Tiedoksi

        Kirkkoon kuulumattomilla on omia hautausmaita:

        Forssa
        Jyväskylä
        Kajaani
        Karkkila (ei enää liiton jäsenyhdistys)
        Kemi
        Kolari
        Kotka
        Kuusankoski
        Raahe
        Siikaisten Sammunkylä (Satakunnan vapaa-ajattelijat ry:n omistama)

        Lisäksi kai kaikilla luterilaisten hautausmailla on kirkkoon kuulumattomien alue.

        Ja vielä lisäksi, luterilaisia tosin paljon, mutta suomessa kolmisenkymmentä rekisteröityä uskontokuntaa, kaikki kyllä hoitelevat omat vainajansa, omilla tavoillaan.

        Ei pidä solkata uskonnosta yleensäkään, vielä vähemmän, jos ei tiedä asioista yhtään mitään. niettä mietippä kommenttiasi. Kun todennäköisimmin net, joita arvostelit, oli ihan tavisluterilaisia.

        =DW=

        """Lisäksi kai kaikilla luterilaisten hautausmailla on kirkkoon kuulumattomien alue. """

        Mahtaako se enää olla niin? Vanhempani eivät kuluneet kirkkoon ja heidän hautansa on suhteellisen keskellä hautausmaata. Siinä on ympärillä sellaisia, joitten tiedän kuuluneen kirkkoon.


      • ö-Öö
        suvenkorento12 kirjoitti:

        Minun puolestani tulkoot haudatuiksi ihan minne haluavat, en vaan halua osallistua killingälläkään niiden maiden hoitoon. Mieliuiten tulkoot tuhkat haudatuiksi vaikka Itä-Mereen.

        Tiedoksi

        Jokainen suomalain en maksaa yhteisöveroa, myös luterilaiselle kirkolle. Lisäks siitä siivu menee ortodokseille. Mutta kaikki muut uskontokunnat, niitten hautausmaatkaan eivät saa mitään verotuloja.

        Esimerkki; Joku budhalainen tilaa muhamettilaiselta kepapiin omistajalta jehova-kokin tekemän ruoka-annoksen, jonka roudaa kotipaketissa perille juutalainen. Ne kaikki maksaa veroja luterilaisille, mutta ite eivät saa mitään verohyötyä. Veronkano-oikeus on lutetilaisilla ja ortodokseilla, ei muilla. Korostan, suomessa kymmeniä uskontokuntia, eikä ne hyödy yhteisöverosta mitään. Mä ehkä uskonnoton, mutta aina kun ostan tupakkiaskin, osa veroista menee luterilaisille.

        Kandeis tosiaan edes vähän ottaa selvää asioista, ennenkuin häpäsee ittensä nettipalstalla kirjoittelemalla mitä sattuu totaaliskeidaa.

        =DW=


      • suvenkorento123 kirjoitti:

        Asiaa sivuten, luin tänään digilehteä täällä lomakodissani, ja siitä katson aina sunnuntaisin kuolinilmoitukset, siltä varalta, että joku tuttu on kuollut Suomessa.

        Minua hämmästyttää ilmoitusten lause: "Siunattu... Miten voidaan siunata joku, joka ei ole kristitty? Siinähän pitäisi lukea: "Hautaan saatettu..", tai jotain ihan muuta. Eihän heitä voi siunata, sehän on heidän vakaumuksensa vastaista. Ketään, joka ei kuulu kirkkoon, ei voi siunata.

        Monikohan lut.kirkkoon kuuluva oikeastaan tunnustaa olevansa kristitty, uskovansa Jumalaankaan Luojana ja Raamattuun?
        Luulen melkein, että ne oikeat kristityt löytyvät lut.kirkon ulkopuolelta, suurin osa.
        Monethan eroavat kirkosta juuri siksi, kun lut.kirkko ei enää vastaa heidän käsitystään kristillisyydestä.


      • Kiitos Heikunkeikku.
        Pyöräilijöiden ja lenkkeilijöiden tulisi käsittää hautausmaa pyhänä paikkana, jonne mennään hiljentymään. Ei sitä ole tehty sähköpolkupyöräilijöitä varten, eikä lenkkeilijöitä. Siksi tiet ja käytävät ovat siistejä, kun siellä ei pyöräillä, eikä ravata ympäriinsä. Sähköpyöräilijät voivat etsiä pyöräilyreittinsä muualta kuin puistoistoista tai hautausmaalta.


      • Tellukka kirjoitti:

        Monikohan lut.kirkkoon kuuluva oikeastaan tunnustaa olevansa kristitty, uskovansa Jumalaankaan Luojana ja Raamattuun?
        Luulen melkein, että ne oikeat kristityt löytyvät lut.kirkon ulkopuolelta, suurin osa.
        Monethan eroavat kirkosta juuri siksi, kun lut.kirkko ei enää vastaa heidän käsitystään kristillisyydestä.

        Se minuakin kummastuttaa, että kirkkoon kuulumattomien oletetaan ilman muuta olevan ateisteja.
        Ei oikea usko ole kirkkoon kuulumisesta riippuvainen, mikä saattaa olla pelkkää ulkokultaista tekopyhyyttä.

        Ehkä kirkosta eroamisella halutaan näyttää ettei hyväksytä kaikkea.
        Kirkoissa pidetään kaikenmaailman rock-konsertteja ym. riehakkaita esityksiä, kun pyritään haalimaan tietynsorttista väkeä mukaan toimintaan.
        "Huivipäämummot" ovat sitä itsestään selvää kirkkoväkeä, uutta verta pitää saada, sillä mummuista pian aika jättää.


      • ö-Öö kirjoitti:

        Tiedoksi

        Jokainen suomalain en maksaa yhteisöveroa, myös luterilaiselle kirkolle. Lisäks siitä siivu menee ortodokseille. Mutta kaikki muut uskontokunnat, niitten hautausmaatkaan eivät saa mitään verotuloja.

        Esimerkki; Joku budhalainen tilaa muhamettilaiselta kepapiin omistajalta jehova-kokin tekemän ruoka-annoksen, jonka roudaa kotipaketissa perille juutalainen. Ne kaikki maksaa veroja luterilaisille, mutta ite eivät saa mitään verohyötyä. Veronkano-oikeus on lutetilaisilla ja ortodokseilla, ei muilla. Korostan, suomessa kymmeniä uskontokuntia, eikä ne hyödy yhteisöverosta mitään. Mä ehkä uskonnoton, mutta aina kun ostan tupakkiaskin, osa veroista menee luterilaisille.

        Kandeis tosiaan edes vähän ottaa selvää asioista, ennenkuin häpäsee ittensä nettipalstalla kirjoittelemalla mitä sattuu totaaliskeidaa.

        =DW=

        Yhteisövero, tiedoksi sinullekin:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Yhteisövero


      • ö-Öö
        suvenkorento12 kirjoitti:

        Yhteisövero, tiedoksi sinullekin:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Yhteisövero

        Luetun ymmärtäminen?

        "vastaava rahamäärä alettiin jakaa valtionrahoituksena vuodesta 2016 ", vain muoto muuttui, ei summat, ei maksumiehet. Ja maksajathan on tietenkin veronmaksajat, vakaumuksesta huolimatta,

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Luetun ymmärtäminen?

        "vastaava rahamäärä alettiin jakaa valtionrahoituksena vuodesta 2016 ", vain muoto muuttui, ei summat, ei maksumiehet. Ja maksajathan on tietenkin veronmaksajat, vakaumuksesta huolimatta,

        =DW=

        Minulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia luetun ymmärtämisen kanssa. Kuullun ymmärtämisen kanssa on toisin, koska minulla on selektiivinen kuulo, kuulen vain sen, minkä haluankin kuulla.

        Yhteisöveroa ei maksa jokainen suomalainen, sitä maksavat yritykset ja yhteisöt. Valtio sitten sitä kakkua jakaa poliittisten päätösten perusteella. Vapaa ajattelijat haluaisivat tietenkin erottaa valtion ja kirkon toisistaan, onneksi he eivät sitä voi päättää, koska kirkon asema on säädetty perustuslaissa.

        Kirkolla on säädettyjä tehtäviä, joita se hoitaa; se siunaa, kastaa ja vihkii, pitää omalta osaltaan väestörekisteriä.

        Minut on kastettu, olen käynyt pyhäkoulua, minut on konfirmoitu, vihitty, lapseni on kastettu, ovat käyneet seurakunnan päiväkerhoa, heidät on konfirmoitu ja kirkossa vihitty, omaiseni on kirkossa siunattu viimeiselle matkalleen. Perheeni osalta kirkko on hoitanut hyvin sille annetut tehtävät.
        Kirkollisverot on maksettu, kirkkoon kuuluminen on ollut yhtä itsestään selvää kuin jokapäiväinen leipämme. Ja olen ylpeä siitä, että lapsemme saamistaan yliopistotutkinnoista huolimatta ovat halunneet kulkea perheineen isiensä tietä.

        Ymmärrän, että yhteiskunnassame on ns. vapaamatkustajia, jotka ottavat kyllä vastaan palvelut, vaikka eivät halua tai pysty niistä maksamaan.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirkkojen_ja_valtion_suhde_Suomessa


      • suvenkorento12 kirjoitti:

        Minulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia luetun ymmärtämisen kanssa. Kuullun ymmärtämisen kanssa on toisin, koska minulla on selektiivinen kuulo, kuulen vain sen, minkä haluankin kuulla.

        Yhteisöveroa ei maksa jokainen suomalainen, sitä maksavat yritykset ja yhteisöt. Valtio sitten sitä kakkua jakaa poliittisten päätösten perusteella. Vapaa ajattelijat haluaisivat tietenkin erottaa valtion ja kirkon toisistaan, onneksi he eivät sitä voi päättää, koska kirkon asema on säädetty perustuslaissa.

        Kirkolla on säädettyjä tehtäviä, joita se hoitaa; se siunaa, kastaa ja vihkii, pitää omalta osaltaan väestörekisteriä.

        Minut on kastettu, olen käynyt pyhäkoulua, minut on konfirmoitu, vihitty, lapseni on kastettu, ovat käyneet seurakunnan päiväkerhoa, heidät on konfirmoitu ja kirkossa vihitty, omaiseni on kirkossa siunattu viimeiselle matkalleen. Perheeni osalta kirkko on hoitanut hyvin sille annetut tehtävät.
        Kirkollisverot on maksettu, kirkkoon kuuluminen on ollut yhtä itsestään selvää kuin jokapäiväinen leipämme. Ja olen ylpeä siitä, että lapsemme saamistaan yliopistotutkinnoista huolimatta ovat halunneet kulkea perheineen isiensä tietä.

        Ymmärrän, että yhteiskunnassame on ns. vapaamatkustajia, jotka ottavat kyllä vastaan palvelut, vaikka eivät halua tai pysty niistä maksamaan.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirkkojen_ja_valtion_suhde_Suomessa

        Mitäs palveluja kirkkoon kuulumattomat ottavat vastaan kirkolta? Erittele pikkuisen niitä.
        Itse en ole tarvinnut lut.kirkon palveluja koskaan.

        Wikiltä:
        "Valtio tilittää vuosittain kuluttajahintaindeksiin sidotun summan kirkolle sen lakisääteisiä tehtäviä varten kasvavana pysyvänä menona. Vuonna 2015 summa oli 114 miljoonaa euroa."

        Mistäs valtio sitä rahaa saa, ellei veronmaksajilta?

        Pitäähän kirkko rekisteriä omistaan siihen kuuluvista jäsenistään, tottakai, niinhän kaikki muutkin uskonnolliset yhteisöt tekevät, mutta väestörekisterikeskus toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla, eikä kirkon.


      • ö-Öö
        suvenkorento12 kirjoitti:

        Minulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia luetun ymmärtämisen kanssa. Kuullun ymmärtämisen kanssa on toisin, koska minulla on selektiivinen kuulo, kuulen vain sen, minkä haluankin kuulla.

        Yhteisöveroa ei maksa jokainen suomalainen, sitä maksavat yritykset ja yhteisöt. Valtio sitten sitä kakkua jakaa poliittisten päätösten perusteella. Vapaa ajattelijat haluaisivat tietenkin erottaa valtion ja kirkon toisistaan, onneksi he eivät sitä voi päättää, koska kirkon asema on säädetty perustuslaissa.

        Kirkolla on säädettyjä tehtäviä, joita se hoitaa; se siunaa, kastaa ja vihkii, pitää omalta osaltaan väestörekisteriä.

        Minut on kastettu, olen käynyt pyhäkoulua, minut on konfirmoitu, vihitty, lapseni on kastettu, ovat käyneet seurakunnan päiväkerhoa, heidät on konfirmoitu ja kirkossa vihitty, omaiseni on kirkossa siunattu viimeiselle matkalleen. Perheeni osalta kirkko on hoitanut hyvin sille annetut tehtävät.
        Kirkollisverot on maksettu, kirkkoon kuuluminen on ollut yhtä itsestään selvää kuin jokapäiväinen leipämme. Ja olen ylpeä siitä, että lapsemme saamistaan yliopistotutkinnoista huolimatta ovat halunneet kulkea perheineen isiensä tietä.

        Ymmärrän, että yhteiskunnassame on ns. vapaamatkustajia, jotka ottavat kyllä vastaan palvelut, vaikka eivät halua tai pysty niistä maksamaan.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirkkojen_ja_valtion_suhde_Suomessa

        Aivopesua

        Alkaa tosiaan jo puolustuskyvyttömänä vauvana. Tosiasia, ei mitää kirkkoa, tai uskontoja tarvita yhtään mihinkään. Kaikki hoituu vakaumuksesta huolimatta kyllä muutenkin.

        Höpiset vapaamatkustajista. Mietippä, veroista maksellaan kirkkojen hommeleita. Suomessa siis on hitosti uskontokuntia, myös uskonnottomia. Kaikilta kerätään fyrkat, vaikkei saa mitään tilalle.

        Toi kirkon ja valtion naittaminen yhteen perustuu valtakoaliitioon, kumpikin käyttänyt toistaan hyväkseen. Sekin, suomen luonnonuskonnot tuhottu melkein kokonaan, kristinusko, kaikki muutkin tuontikamaa. Uskontojen määrä sen verran suuri, varmaan vituttaa maksella vääräuskoisten kahelointia. Maassa näennäisesti uskonvapaus, mutta just valtion ja kirkon liitäminen yhdeksi tuhoaa sen.

        Se totta, lakeja pitää muuttaa, paljon purkaa turhia kytkentöjä. Kas, ei ole mitään välttämätöntä syytä valtiokirkolle.

        Mun vakaumus ei kuulu sinällään asiaan, aikaan pakkokastettu luterilainen, myöhemmin vapaa-ajattelija, nykyisin pastafarai. Mulle se ja sama mitä joku muu palvoo.

        =DW=


    • Äidintyttö

      Setäni oli sellainen inva-mopedi mies, joka ajoi hautausmaalle mopollaan, koska hänellä ei ollut toista jalkaa ja toinenkin oli huono.

      Nämä nykyajan sähköpyörä-miehet ajelevat huvikseen puistoissa ja hautausmailla. Siis niin älytöntä ettei pitäisi joutua kertomaan aikuiselle.

      • Tottakai invamopoilla ajavat voivat käydä haudalla menopelillään. Hehän saavat pysäköidäkin ihan kaupan eteen juuri siksi, että liikkumismatka olisi mahdollisimman lyhyt. Polkupyörät eivät kuulu hautausmaalle muuten kuin taluttamalla niitä.


    • kalmiston.kauhu

      Kesällä Helsingin Hietaniemen hautausmaalla sortui kiviaita. Viereisellä uimarannalla järjestettiin konsertti. Järjestelyt eivät toimineet. Jostain syystä nuoriso kulki kiviaidalla ja se sortui.
      Korjaussumma oli mielestäni todella iso vaikken sitä nyt muistakaan.
      Hautausmaat ovat rauhoittavia (vai sanoisinko voimauttavia) paikkoja käydä hiljentymässä vaikkei kenenkään haudalla varsinaisesti vierailisi.
      Joten ei mielellään myöskään skeittilaudoilla tai potkulaudoilla.

      • ö-Öö

        Aidan hinta

        Se todellakin mainittiin tähtitieteelliseksi. Mulla mielikuva, se oli vakuutusyhtiön kans riitelemistä varten niin iso. Maksaahan se kiviaidan tekeminen, mutta ei mahdottomia. En muista numeroita, mutta aivan käsittämättömän suuri summa oli mainittu. Sekin, kai net valmistautui oikeusriitelyyn sitten sen tapahtuman järjestäjää vastaan, kas, vakuutusyhtiö mieluusti perii menonsa, jos löytää syyllisen johonkin keissiin....

        Sen kummemmin aloitukseen lisää kommentoimatta. Kuitenkin yks asia aina kummastuttanut, hautausmailla aina sääskiä, vesisade, tai julmetun kylmä. Siis silloin harvoin, kun joskus käynyt. Miks noista asioista ei valiteta, sitä ihmettelen.

        =DW=


      • Onhan se pelottavaa ajatella, kun keskittyneenä edesmenneen muistelemiseen tulet hautausmaan käytävälle, niin joku hiljainen sähköpyöräilijä ajaa päällesi, kun olet niin omissa ajatuksissasi. Ei edes hiljaisia laitteita hautausmaalle, puhumattakaan skeitti- tai potkulaudoista.


    • Harmittaa

      Poikani huomasi tänään että hänen sähköpyöränsä on varastettu pihasta. Poikani oli ottanut akun sisälle ja siihen akun laittamiseen tarvitaan kuulemma avain joka on pojallani kotona. Mitä ne varkaat tekevät akuttomalla pyörällä?

      • No niin just.
        Jätäpä sitten pyöräsi hautausmaan ulkopuolelle, kun olet menossa käymään haudalla.

        Yksi tuttuni meni käymään sellaisella pikku loppiksella ja jätti pyöränsä oven viereen. Ei viipynyt kauan ja kun tuli takaisin, niin pyörä oli poissa vaikka oli lukossa.


      • Varmaan bisnestä yrittävät kehitellä, koska sähköpyörät ovat tavallisia kalliimpia. Onneksi eivät sentään varasta hautausmaan ulkopuolelta pyörätelineistä. Ehkä heilläkin on sentään jotain rotia?


    • ajattelettomuus

      Oulun hautausmaa on yksi oudoimpia hautausmaita sen suhteen, että siellä tapaa jatkuvalla syötöllä pyöräilijöitä, sekä sähkö että tavallisia, sauvakävelijöitä (terveitä ja nuoria), autoilijoita ja koiranulkoiluttajia. Käyn aika usein esim. Helsingissä Hietaniemen hautausmaalla, niin en ole kertaakaan nähnyt siellä moista menoa. Sama rauhallisuus vallitsee monessa maaseudun hautausmaalla.

      • Uskon tuollaisen typeryyden leviävän, kun nähdään yhden pervon ajelevan hautausmaalla, niin siitä tehdäänkin yht'äkkiä mukamas sallittua. Suomessa on tavattoman paljon mukavia ja rauhallisia hautausmaita, joissa voi hiljentyä ja nauttia rauhallisuudesta ilman sauvakävelijöitä tai sähköpyöräilijöitä.


    • Pena65

      Kaikki asiat eivät sovi hautausmaalle, vaikkei niitä ole erikseen kielletty.

      • Jotkut moittivat, että Suomi oli ennen oikea kieltojen maa. Älä tallaa nurmikoita kylttejä yms. oli monissa paikoissa, mutta nykyään onneksi nämä ovat vähentyneet. Ehkä vieläkin on niitä, joiden mielestä on sallittua kaikki mikä ei ole kiellettyä. Että he ihan oikeasti tarvitsevat sen kiellon eivätkä pysty itse ajattelemaan onko joku soveliasta tai hyvää käytöstä.


    • Löysin.tämän

      • Autoa käytetään hautausmaalla vain välttämättömään huoltotoimintaan.
      • Hautausmaalla pyörällä liikuttaessa sitä talutetaan.
      • Älä tuo hautausmaalle lemmikkieläimiä.
      • Tuo lapsia hautausmaalle ja opeta heitä kulkemaan siellä. Hautausmaa
      ei kuitenkaan ole juoksurata eikä leikkipaikka.

      • Vaikea selittää lapselle, että miksi tuo lenkkeilijä saa juosta hautausmaalla tai toinen hörhö ajella sähköpyörällään, jos lapset eivät saa leikkiä hautausmaalla. Näihin jokaiseen seikkaan on poikkeuksia, jotka normaali ihminen pystyy käsittämään ilman opastusta.


      • Mistä löysit?
        Minkä hautausmaan säännöt?

        Minä löysin tällaisia:
        "Myös Malmin hautausmaa-alueella ajoneuvoliikenne on yksisuuntainen. Sisäänajo Malmin hautausmaalle tapahtuu Pihlajamäentien ja Ketokivenkaaren kautta eteläisestä portista ja ulosajo pohjoisesta portista Malmin kalmistotietä Tattariharjuntielle. Toinen poistumisreitti on hautausmaan pääväylältä Lahden moottoritien alitse Viikkiin."
        https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/9397-hautausmailla-vierailevia-varotetaan-ruuhkasta

        Eikös sähköpolkupyörä ole ajoneuvo sekin?

        Ja niistä lemmikkieläimistä tuolla jo laitoin linkin aikaisemmin, jossa sanotaan:
        "Koirakieltokyltit seisovat yhä monilla hautausmailla, vaikka Suomen järjestyslaki sallii hihnassa kulkevien koirien piipahtamisen hautausmaan aitojen sisäpuolella. "


    • Mielipiteeni

      Hautaaminen vie suhteettoman paljon hyvää rakennusalaa, tuhkaaminen on siinä mielessä kätevä tapa, vainaja tuhkattuna mahtuu pieneen rasiaan jonka voi säilyttää valkka takan reunalla.
      Kuollut on jätettä ainakin ihminen, jätteelle pyhitetään useampi neliö maata, kunnioitan ihmistä kuolleena yhtälailla kuin elävänä, kuollut on muistona mielen sopukoissa.
      Joillekkin hautuunmaa voi olla hiljentymisen paikka, enemmänkin tapa itse en käy hautuunmaalla muutenkuin maahan laittajissa.

      • Ei-tilasta-kiinni

        Ei vaan tarpeeton ja häiritsevä liikkuminen hautausmailla ei ole sallittua. Ymmärrät varmaan, että osa joutuu menemään jopa autoilla omaistensa haudoille, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki menevät sinne ajelemaan ja oikaisemaan reittiänsä.


      • Sitä.vain

        Suomessa ei kiinni tilasta mut maailmanlaajuisesti jos kaikki ihmiset haudattaisi satoja vuosia niin lopulta maapallo olisi yhtä hautuunmaata, hyväpuoli että ihmiset voisivat hiljentyä ja rauhoittua, entä pyöräily ?


    • loppiksella

      On kyllä kieltomerkit porteilla - sekä polkupyrille että koirille. Mutta nykyajan ongelmista pahimmat, lukutaidottomuus ja välinpitämättömyys, jylläävät.

      • Jep, jep.


      • Niinpä niin.
        Lukutaidottomuus jyllää, kun ymmärretään vain kuvat.

        Kolmannen kerran:
        "Koirakieltokyltit seisovat yhä monilla hautausmailla, vaikka Suomen järjestyslaki sallii hihnassa kulkevien koirien piipahtamisen hautausmaan aitojen sisäpuolella. "


      • loppiksella
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Jep, jep.

        Luin tuolta alempaa kun kommentoit tuota perässä roikkujasi kommentointia tuntemattomille, vaikkeivät nämä edes vastaa hänelle. Oli niin pahaa lukutaidottomuutta tai ei vaan muuten käsittänyt.


    • ÄlyHoi

      Esimerkiksi Hietaniemen hautausmaan läpi pyöräilevät ovat patalaiskoja idiootteja! Hautausmaan kiertävä pyörätie valmistui vuosia sitten. Käyttäkää torvet sitä! Älkääkä vaarantako hautausmaalla kävijöiden tai työntekijöiden turvallisuutta!

      • Enemmistö-päättää

        Hankalia käyttää sähköpyörät Helsingissä, siksi varmaan puupäät menevät hautuumaalle missä on vähemmän autoja häiritsemässä heitä. Vidun reikäpäät!


      • Yhdyn kirjoittajan mielipiteeseen.


    • Isomyy

      Sen verran pitää ihmisen pään sisällä olla tietämystä ja ymmärrystä,
      että osaa kunnioittaa hautausmaiden rauhaa .

    • Sivustaseurannut

      Mikä tarve jollakin on on ajella sähköpyörällä juuri hautausmaalla? Onko joku pervo?

      • OhMyGodness

        Toiset pyöräilevät pyörätiellä ja maantiellä, mutta jotkut pyöräilet hautausmailla. Ettei vain olisi niitä hiippareita, joista kyllä kaikki tietävät...


      • En tiedä ovatko pervoja, mutta melko huonoa esimerkkiä ovat nuoremmille antamassa soveliaasta ja hyvästä käytöksestä.


    • Kehitysidea

      Helsingin Polkupyöräiijät Ry:n hallitus voisi tehdä aloitteen pyöräilijöiden omasta hautausmaasta Helsinkiin, jossa saisi ajaa polkupyörillä vapaasti, mutta autot kiellettäisiin. Se varmasti saadaan läpi demareiden, vasemmistoliiton ja vihreiden tuella.

      Helsingin Kaupungin pyöräilystä vastaavaa liikennesuunnittelija Marek Salermo voisi jo aloittaa alustavasti suunnittelun.

      Toinen edullisemmaksi tuleva vaihtoehto olisi, että jo valmis baana rakennettaisiin uurnahautausmaaksi. Pyöräilijöiden tuhkauurnat voidaan joko sijoittaa vanhan radan muureihin tai tuhkat voidaan sirotella asvaltille.

      • Hihii,

        Tuo tuhkien sirottaminen asvaltille estäisi varmaan liukkautta, että jälkipyöräilysukupolvien olisi parempi laittaa menemään eteenpäin.


    • Eiootottaa

      Kun vein lauantaina kynttilöitä läheisteni haudoille, niin vastaan ajeli monia pyöräilijöitä ja ainakin yksi sähköpyöräilijä, lisäksi nainen koiransa kanssa. Eipä paljon passaa näille mennä huomauttelemaan, jää helpolla toiseksi. Mielestäni nämä rikkoivat hautausmaan rauhaa.

      • Ne vasta ovatkin aggressiivisia, kun kuvittelevat olevansa oikeassa. Olen samaa mieltä hautausmaan rauhan rikkomisesta.


    • Ei tule ongelmaa sähköpyörän kanssa, kun ei sellaista ole, enkä aio hankkiakaan.
      Eikös se yksi maahantuoja konkurssia tee, kun oli melkoinen kissanhännänveto, syttyikö se tulipalo sähköpyörän akusta vai ei.

      • En usko minunkaan hankkivan, sen verran hyvin vielä omat jalat pelaavat. Rouva sai kuntopyörän itselleen, että pääsee treenaamaan polveaan. Olen kokeillut jonkun kerran pyöräillä sisätiloissa ja se tuntuu ihan hyvältä, kun ei tarvitse huolehtia mitä laittaa päälleen vrt. vesisateessa ävelyä.

        Juu, seurasin tuota sähköpyörän aiheuttamaa tulipalo jupakkaa ja pahoin pelkään, että sähköautoillakin voi olla samanlaatuista probleemaa.


    • Voi-aikoja

      Ennen perheyhteisöissä lapset ja lapsenlapset katsoivat isovanhempien perään, kun asuttiin saman katon alla. Seurattiin ettei se vanha isoisä ala touhuilemaan mitään hulluja omineen, kuten nyt vaikka ajelemaan hautausmailla sähköpolkupyörällään. Oltiin selvillä vanhojen höppnöiden tekemisistä ja katsottiin perään. Tälla palstalla muutamat mummelit suorastaan yllyttävät isoisää aina hölmömpiin tempauksiin, yksinäisiä hekin eikä kontrolli enää pelaa.

      • ainanaakka

        ainakin yks kummallinen mummo tuntuu olevan ihan töpinöissään


      • Niks
        ainanaakka kirjoitti:

        ainakin yks kummallinen mummo tuntuu olevan ihan töpinöissään

        Tellervolla menee joskus vähän överiksi...


      • Muisteletkohan sinä nyt jotain painajaisuntasi tai sitten olet kovin nuori?
        Ei minun isoisälläni ainakaan (eikä isällänikään) vielä ollut sähköpolkupyörää.


      • Kyllä oli hyvä asia, kun vähän katsottiin isovanhempia, eikä annettu ihan hölmöläisten tekohin ryhtyä. Ne yksinäiset miehet olivat säälittävimpiä, muistan erään talon renkinä työskennelleen, joka erakoitui omaan mökkiinsä ja oli merkillinen äijä, sekä juttuineen että tekoineen.


      • ö-Öö
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Kyllä oli hyvä asia, kun vähän katsottiin isovanhempia, eikä annettu ihan hölmöläisten tekohin ryhtyä. Ne yksinäiset miehet olivat säälittävimpiä, muistan erään talon renkinä työskennelleen, joka erakoitui omaan mökkiinsä ja oli merkillinen äijä, sekä juttuineen että tekoineen.

        Joop

        Agraaliyhteiskunnan aikoina monet asiat oli erilailla, vanhuksia hoidetiin kotona, se oli mahdollista, eikä vaihtoehtoina ollut kuin ehkä vaivaistaloja.

        Monet jutut muuttuneet, yks tärkee on elinikä. Kokoajan vanhempia ihmisiä hukassa ja vaikka terveys muuten pitäiskin lääketieteen ansiosta, muistisairaudet jatkuvana puheenaiheena.E n muista nyt varmaa, tais olla yli kasikymppinen papparainen karussa ja jotenkin muistelen, fillarilla. Kun vanhuksillehan sähköfillarit hyviä, vaikka kunto huononee, pääsee pyörällä kuitenkin liikkeelle, jos pääsee. Seuraillyt yhtä ukkelia, oli kova pyöräileen, jalat meni kehnoksi, vetelee rollattorilla, oletan, invamopoa kehiin jossain vaiheessa. Oletan myös, jossain vaiheessa se sitten hukassa.

        Liittyy aloitukseen, koska loispummeille ihan varmaan alkaa ilmaantuun sähköfillareita ja net sitten fillaroi, milloin missäkin. Alussa net olleet enenpi nuorempien suosiossa, tilanne todennäköisesti muuttuu, kun hinnatkin laskee.

        =DW=


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Kyllä oli hyvä asia, kun vähän katsottiin isovanhempia, eikä annettu ihan hölmöläisten tekohin ryhtyä. Ne yksinäiset miehet olivat säälittävimpiä, muistan erään talon renkinä työskennelleen, joka erakoitui omaan mökkiinsä ja oli merkillinen äijä, sekä juttuineen että tekoineen.

        Jotkut taas vaikuttavat muuttuvan höperöiksi jo kuudenkymmenen kieppeillä.
        Kulkevat prässihousuissaan kyttäämässä hautausmaan ympärillä, josko siellä joku syntinen kulkisi trikoissaan. Eivät uskalla astua jalallaan hautausmaalle, kun pelkäävät jonkun ajavan sähköpyörällä heidän päälleen ...


      • ö-Öö kirjoitti:

        Joop

        Agraaliyhteiskunnan aikoina monet asiat oli erilailla, vanhuksia hoidetiin kotona, se oli mahdollista, eikä vaihtoehtoina ollut kuin ehkä vaivaistaloja.

        Monet jutut muuttuneet, yks tärkee on elinikä. Kokoajan vanhempia ihmisiä hukassa ja vaikka terveys muuten pitäiskin lääketieteen ansiosta, muistisairaudet jatkuvana puheenaiheena.E n muista nyt varmaa, tais olla yli kasikymppinen papparainen karussa ja jotenkin muistelen, fillarilla. Kun vanhuksillehan sähköfillarit hyviä, vaikka kunto huononee, pääsee pyörällä kuitenkin liikkeelle, jos pääsee. Seuraillyt yhtä ukkelia, oli kova pyöräileen, jalat meni kehnoksi, vetelee rollattorilla, oletan, invamopoa kehiin jossain vaiheessa. Oletan myös, jossain vaiheessa se sitten hukassa.

        Liittyy aloitukseen, koska loispummeille ihan varmaan alkaa ilmaantuun sähköfillareita ja net sitten fillaroi, milloin missäkin. Alussa net olleet enenpi nuorempien suosiossa, tilanne todennäköisesti muuttuu, kun hinnatkin laskee.

        =DW=

        Jotkut taas pysyvät pirteinä yli satavuotiaaksi.
        Ei tästä kauan ole, kun poliisit kyselivät 104 vuotiaan miehen perään. Sanoivat, että tosin miehellä on täysi oikeus kulkea missä kulkee rollaattorinsa kanssa, ei hän mitenkään silleen kenenkään vahdittava ole, mutta kun ilta alkoi painaa päälle, niin hänen ikänsä huomioon ottaen olivat vain huolissaan ettei jää yöksi ulos, ja ettei mitään ole sattunut.
        Kyllä se sitten selvisi, että hän oli ihan vain kyläreissullaan ja kaikki oli hyvin.


      • ö-Öö kirjoitti:

        Joop

        Agraaliyhteiskunnan aikoina monet asiat oli erilailla, vanhuksia hoidetiin kotona, se oli mahdollista, eikä vaihtoehtoina ollut kuin ehkä vaivaistaloja.

        Monet jutut muuttuneet, yks tärkee on elinikä. Kokoajan vanhempia ihmisiä hukassa ja vaikka terveys muuten pitäiskin lääketieteen ansiosta, muistisairaudet jatkuvana puheenaiheena.E n muista nyt varmaa, tais olla yli kasikymppinen papparainen karussa ja jotenkin muistelen, fillarilla. Kun vanhuksillehan sähköfillarit hyviä, vaikka kunto huononee, pääsee pyörällä kuitenkin liikkeelle, jos pääsee. Seuraillyt yhtä ukkelia, oli kova pyöräileen, jalat meni kehnoksi, vetelee rollattorilla, oletan, invamopoa kehiin jossain vaiheessa. Oletan myös, jossain vaiheessa se sitten hukassa.

        Liittyy aloitukseen, koska loispummeille ihan varmaan alkaa ilmaantuun sähköfillareita ja net sitten fillaroi, milloin missäkin. Alussa net olleet enenpi nuorempien suosiossa, tilanne todennäköisesti muuttuu, kun hinnatkin laskee.

        =DW=

        Tuo muistisairaus on ollut kovasti esillä viime aikoina, mutta uskon sitä olleen ihan samalla tavalla meidän nuoruudessamme.

        Vielä pelottavampaa olisi, että alkaisi höpöttää yksikseen tai vieraille ihmisille, jotka eivät edes vastaisi, vaan katsoisivat kummeksuen.

        Nämä sähköfillarit tulevat lisäämään onnettomuuksia, kun vauhdit kiihtyvät, eikä ikäihmisillä hoksottimet enää palaa luin ennen. Ja papparaiset pääsevät karkureissuillaan yhä kauemmas, kun kukaan ei ole pysäyttämässä.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Tuo muistisairaus on ollut kovasti esillä viime aikoina, mutta uskon sitä olleen ihan samalla tavalla meidän nuoruudessamme.

        Vielä pelottavampaa olisi, että alkaisi höpöttää yksikseen tai vieraille ihmisille, jotka eivät edes vastaisi, vaan katsoisivat kummeksuen.

        Nämä sähköfillarit tulevat lisäämään onnettomuuksia, kun vauhdit kiihtyvät, eikä ikäihmisillä hoksottimet enää palaa luin ennen. Ja papparaiset pääsevät karkureissuillaan yhä kauemmas, kun kukaan ei ole pysäyttämässä.

        No tuo just.
        Yksi Australiasta Suomessa käymässä ollut kertoi just tuosta, kuinka monet suomalaiset ihan kuin pelkäävät ja kauhistuneena vetäytyvät kauemmaksi, jos heille alkaa heille ennestään tuntematon ihminen puhumaan jotain.
        En tiedä, oliko hänen kokemuksensa yksittäisesti Porvoosta, vaiko yleisesti Suomesta.


    • 1eero

      Tavallisella pyörällä vielä kauppareissut tehdyt, 1,5 km jollei kauemmas, sähköpyörän ostan jossain vaiheessa kun siltä tuntuu, kolmipyöräinen sähköpyörä olis turvallisin niissä on pieni tavaratila.
      Parikymmentä vuotta asunut tässä paikassa, hautuunmaat on toisella puolen kaupunkia jot en ole häirinny kenenkään rauhaa muutenkaan.

      • Hyvissä käsissä sähköpyörästä on varmasti apua helpottamaan liikkumista ja auttaa hoitamaan arjenaskareita.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Hyvissä käsissä sähköpyörästä on varmasti apua helpottamaan liikkumista ja auttaa hoitamaan arjenaskareita.

        Katselin tänään tullutta mainosta.
        Siinä oli noita sähkömopoja kaksi pyöräisetkin lähempäna 2000 euroa. Neli- la kolmipyöräiset noin 4000-5000 euroo.
        Ei tuollaisia rahoja ole kaikilla ottaa tuosta vaan, vaikka tervetta ilmenisikin.
        Noitten sähköpyörien hintoja en tiedä.
        Kerran näin sellaisen kulkijan, jolla oli tavallinen poljettava pyörä, mutta siinä oli kolme normaalinkokoista pyörää.


    • Liisapien

      Liikuntarajoitteisilla on oikeus käyttää tarvittavia apuvälineitä, invamopedia ja tarvittaessa siis vaikka autoa. Pyörä on myös apuväline, sillä useat tuovat haudalle kukkia pyörän mukana. Yleisesti ajelu hautausmaalla on kiellettyä. Hautausmaalla on oma tarkoituksensa, eikä sitä ole tehty sähköpyöräilyä varten. Kaikki asiat eivät sovi hautausmaalle, vaikka niitä ei ole erikseen kielletty.

    • Jos sähköpolkupyörä auttaa jotain huonokuntoista pääsemään omaisensa haudalle, niin mitä pahaa siinä on. Olen minäkin kuskannut autolla huonokuntoisen äitini isäni haudalle, kun hän ei olisi sinne muuten päässyt, enkä koe hautarauhaa rikkoneeni.

      • ainanaakka

        onko hunksz antanut vaikutelman olevansa niin huonokuntoinen


      • mistä.me.tiedetään
        ainanaakka kirjoitti:

        onko hunksz antanut vaikutelman olevansa niin huonokuntoinen

        Ehkä hän on huonokuntoisempi kuin antaa ymmärtääkkään, jospa lähes liikuntakyvytön ilman sähköpyöräänsä.


    • Bob
    • borgååå

      Porvoon Paronikaan ei ole parooni !

    • ei-korppis
      • Se vauhdin lisääntyminen tulee tuottamaan ongelmia. Sen vuoksi mopot tai skootterit eivät ole hyvä valinta ikäihmiselle, kun hoksottimet huononevat iän myötä. Enää ei tarvitse päästä äkkiä mihinkään.


    • Pyöräilevä

      Näin juuri. Elämän pitää olla helppoa juuri nyt.
      On tosin pieni riski, tai ehkä suurempikin, että sitten vanhana, ylipainoisena ja huonokuntoisena elämä ei olekaan helppoa vaikka olisi sähköpyöräkin. Kohta 50 vuotta olen polkenut ja puuskuttanut vanhaan malliin, ja taidanpa jatkaa niin kauan kuin kykenen.

      • Vanha kunnon munamankeli, siinä kunto nousee kohisten. Eräällä tutultani ei koko elämänsä aikana ollut muuta liikuntaa kuin pyöräily töihin 5 km ja hän oli timmissä kunnossa koko elämänsä.


      • 1eero

        Vastikään eläkkeelle tuttu kävi pyörällä töissä kesät talvet, työmatka päivittäin yli 10 km,, auto oli vähän aikaa muttei välittänyt autoilusta.
        Näin vanhempana sähköpyörä on paikallaan jos siltä tuntuu koska ylämäet voi käydä pumpun päälle.
        Itse luovuin autosta puolitoista vuotta sitten kun vuotuinen käyttö jäi muutamiin satoihin kilometreihin vuodessa, taksia käytän talvisin ja tutulla pakettiauto joka jelppaa tarvittaessa.


    • Eihautausmaalle

      Kokemuksen perusteella tuntuu siltä, että sähköpyörä sopii liiankin hyvin hektiseen nykyaikaan. Mutta ei se mihinkään hautausmaa ajeluun sovellu,Ssillä saa nimittäin helposti liian kovan vauhdin päälle.

      Sähköavustus lakkaa 25 kilometrin nopeudessa, mutta siihen saakka poljinvoimaa on tarjolla reippaasti lisää.

      Pyörän keskinopeus nousee siis huomattavasti korkeammaksi kuin pelkällä lihasvoimalla polkiessa.

      Fiksu sähköpyöräilijä ottaa vauhdin huomioon ja pitää järjen tallella. Varsinkin yhteisillä väylillä kävelijöitä ei pidä käyttää pujottelukeppeinä.

      Lapset, vanhukset ja yhtäkkiä kävelysuuntaansa muuttavat ihmiset ovat vaaratekijä, johon jokaisen pyöräilijän pitää olla henkisesti varautunut jo ennakolta.

      • Kyllä hautausmaat tulee säilyttää paikkoina, jossa ei tarvitse pelätä jäävänsä kovaa vauhtia tulevan sähköpyörän alle.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Kyllä hautausmaat tulee säilyttää paikkoina, jossa ei tarvitse pelätä jäävänsä kovaa vauhtia tulevan sähköpyörän alle.

        Taisit kerran jo tuolla aikaisemmin jotain sen suuntaista kuin sivunmennen mainitakin.


      • Sivustaseurannut
        Tellukka kirjoitti:

        Taisit kerran jo tuolla aikaisemmin jotain sen suuntaista kuin sivunmennen mainitakin.

        Sinäkin olet sivumennen mainiten toistanut aika montaa asiaa tässä keskustelussa.


      • Sivustaseurannut kirjoitti:

        Sinäkin olet sivumennen mainiten toistanut aika montaa asiaa tässä keskustelussa.

        "Kertaus on opintojen äiti"


      • Eihautausmaalle

        Ostin itselleni ja vaimolleni Helkama TE2800 -sähköpyörät. Pyöriä mainostettiin siten, että niiden akkujen luvattiin kestävän jopa 80 km ajoa.

        Kellot alkoivat soida kun pyörän mukana tulleiden huolto-ohjeiden mukana oli pyörässä käytetyn Panasonicin moottorin ohjekirja.

        Siinä akun kestoksi luvattiin vallan muuta. Pyörässä on 12 Ah:n akku , ja sille luvattiin ajomatkaksi 45-60 km. Tätä tietoa mainoksissa ei tietenkään näkynyt, ja nyt käytännön kautta voin sanoa tuon tiedon pitävän paikkansa.

        Soitinkin Helkamalle ja ihmettelin mainonnan ja todellisuuden eroa. He sanoivat, että mainoksissa käytetty kilometrimäärä on saavutettu TM:n testissä ja siksi paikkansa pitävä. Voi olla, mutta käytäntö on toista.

        Jos siis harkitsette ao. pyörän hankintaa, älkää suunnitelko tekevänne pyörällä retkiä yli 25-30 km etäämmäs kotia. Paluumatkalla voi akku loppua ja pyörä on raskas polkea ilman moottorin apua.


    • kalmiston.kauhu

      Hui kauheeta. Laitoin vahingossa television kanavalle, josta tuli joku "hengenvaarallisesti lihava". Voi sen nuorenmiehen jalkoja :( Jos sähköpyöräilijällä diabeteksen myötä on jalat huonontuneet,niin se liikunta lienee todella tarpeen. Sähköpyörä kuitenkin auton peräkontissa kulkee hautausmaalle, niin siinähän on miltei vieressä Malmin lentokenttä. Sen ympäri on ulkoilutie. Ei siellä päiväsaikaan ole kulkijoita. Keskuspuistoon pääsee Laakson kentän vierestä. Lähinnä siellä työmatkapyöräilijöitä.
      Ja nämä ihanat "nähtävyysreitit":

      https://www.hel.fi/helsinki/fi/kartat-ja-liikenne/pyoraily-ja-kavely/pyorareitit/kotiseutupyorailyreitit

      Huomioliivit päälle, vesipullo ja ladattu kännykkä mukaan.

      • Erittäin samaa mieltä, kyllä löytyy paljon parempia ja muita vähemmän häiritseviä pyöräilyreittejä kuin hautausmaat. Lentokentän ympäristö on yhtä tasaistakin mitä hautuumaa, jos ei halua pyöräillä mäkisillä teillä. Paljon enemmän katsottavaa kuin ohivilahtavat hautakivet ja totiset haudalla kävijät.


    • Respektii

      Mielestäni ei missään tapauksessa saa ajaa polkupyörällä hautausmaalla. Ei voi kenelläkään olla se muka kiire, ettei ehdi hiljentyä poismenneiden pyhätössä. Polkupyörää, myös sähköpyörää pitää taluttaa tai ottaa toinen reitti. Kunnioitusta.

      • Kallistn tämän näkökulman puoleen. Liikunnalliset pyöräretket PN syytä tehdä jossain muualla kuin hautausmaalla.


    • ö-Öö

      Patu löytynyt

      Ei liity sähköpyöriin, ois voinu liittyä hautausmaihin. Yli kasikymppinen patu oli hävinnyt fillarilla, nyt löytynyt "hyväkuntoisena". Tarkemminhan tossa ei ollut, mutta palvelutalosta oli lähtenyt pyöräileen. Kunto pysyy yllä polkemalla, vaan fillarilla pääsee nopeesti kauas, miten käynee kaatuessa, entäpä jos polttimo himmennyt..... Sähköfillarilla pääsis helpommalla kauemmas ja jokatapauksessa seurauksena vois olla hautajaiset.

      Nojoo, autolla pääsee vielä paremmin liikkeelle, monille pakollinen apuvälinekin. Kortteja hyvin vanhoilakin vielä, nehän jo vaarallisia tien päällä, jos niikseen sattuu. Jotrnkin tuntuu, eläkeläisreservaatteja vartioineen jonnekin, ois vähemmän häslinkiä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/palvelutalosta-polkupyoralla-lahtenyt-81-vuotias-mies-loytyi-hyvakuntoisena-poliisi-kiittaa/7152062#gs.B9ShCBg

      =DW=

      • Etelänmeren saarilla olen katsellut näitä eläkeläisukkoja, jotka kokoontuvat isoihin ryhmiin heittämään läppää keskenään. Vastaavaa ei näe Suomessa. Äijät ovat yksinään kotona (jotkut pyöräilemässä hautausmaalla) enimmäkseen ja sosiaalinen elämä tajoittautuu kauppareissuihin ja terveyskeskuskäynteihin.

        Melko synkkä tulevaisuus?


      • a.a.t
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Etelänmeren saarilla olen katsellut näitä eläkeläisukkoja, jotka kokoontuvat isoihin ryhmiin heittämään läppää keskenään. Vastaavaa ei näe Suomessa. Äijät ovat yksinään kotona (jotkut pyöräilemässä hautausmaalla) enimmäkseen ja sosiaalinen elämä tajoittautuu kauppareissuihin ja terveyskeskuskäynteihin.

        Melko synkkä tulevaisuus?

        Unohdit esso-miesköörit !
        Valitettavasti noita "essoja" ei enää paljoa ole. Vai onko joku nähnyt ABC-ravintoloissa/kahviloissa vanhojen ukkojen porukoita? Jossain kauppakeskuksissa ehkä? Mutta ei sama juttu kuin lämpimissä etelän maissa, missä voi oleilla ulkona päivät yöt. Ja pelata korttia tai jotain vielä mielekkäämpää. Synkkä maa synkkä kansa, ei ilon pilkahdusta vanhoiksi ehtineillä. Siis pian jo meillä.


      • Porvoon.Paroni
        a.a.t kirjoitti:

        Unohdit esso-miesköörit !
        Valitettavasti noita "essoja" ei enää paljoa ole. Vai onko joku nähnyt ABC-ravintoloissa/kahviloissa vanhojen ukkojen porukoita? Jossain kauppakeskuksissa ehkä? Mutta ei sama juttu kuin lämpimissä etelän maissa, missä voi oleilla ulkona päivät yöt. Ja pelata korttia tai jotain vielä mielekkäämpää. Synkkä maa synkkä kansa, ei ilon pilkahdusta vanhoiksi ehtineillä. Siis pian jo meillä.

        En ole nähnyt ABC-asemilla äijäporukoita. Ehkä siksi, kun ne ovat usein isojen teiden varrella, jonne mennään autoilla, pyöräillen tai kävellen pitkä matka?

        Torikahviloissa oli ennen myös miesporukoita, jotka ovat nyttemmin kadonneet.

        Etelässä juuttuu niihin ravintoloihin ja kahviloihin, saattaa mennä tunteja kun vaan istuskelee, kun nauttii lämpimistä ilmasta ja elämästä.


      • ö-Öö
        Porvoon.Paroni kirjoitti:

        En ole nähnyt ABC-asemilla äijäporukoita. Ehkä siksi, kun ne ovat usein isojen teiden varrella, jonne mennään autoilla, pyöräillen tai kävellen pitkä matka?

        Torikahviloissa oli ennen myös miesporukoita, jotka ovat nyttemmin kadonneet.

        Etelässä juuttuu niihin ravintoloihin ja kahviloihin, saattaa mennä tunteja kun vaan istuskelee, kun nauttii lämpimistä ilmasta ja elämästä.

        Mä olen

        Hikiältä lopetettiin shell, juoru-ukot etti muita paikkoja, naapuripitäjistä. Yks jengi istuu ABC.llä, vakipöytä oven vierssä, kyttäävät kävijät ja juoruilevat niistä-

        Yks ukkojengi valloittanut paikallisen autokorjaamon. Siellä ne istuu kahvilla j juoruaa korjaamon asiakkaista. Lisäks ne on jostain romulavoilta keränneet tuoleja korjaamon nurkkaan, että pääsevät kahvien päälle livenä kyttään asiakkaita. Noh, mä käytän sitä korjaamoa, mikäpä siinä, homma toimii nyyttikestiperiaatteella, aina on pullaa ja kahvia. Ja kuulee uusimmat juorut, samalla kun auto huolletaan.

        Lisäks yks lounaskahvila ja joku kai seurakunnan jokin kokoontumispaikka. Riitasaa porukkaa, kaikissa melkein kaikki eri porukoita. Ai niin ja työväentalon paari.

        Joilla auto ja korttikin, kulkee autoilla. Joilla ei kaverit roudaa. Muutama vetää fillarillakin, jokunen rollaattoreilla.

        Noin siis pöndellä, kaupungeissa kaljapaarinsa, seurakunnankerhot jne.
        Ja alanmiehethän kokoontuu ostareitten penkeille, tsadin slummissa tosin penkit poistettiin, kun ihmisroskat kai häiritsi muuta väkeä. Häiritsikin.

        Enenpi vois huolestua juoruakoista. Ei niitä näy missään ikinä. Niillä suljetut ringit, netti, puhelin jne. Mitäpä sitä suotta julkisesti ois juoruilemassa, mainekin vois kärsiä.

        Mulla sormituntuma, iteasiassa ukot juoruilee jengeissään ja kyttäilee ihmisiä paljon enenpi, kuin akat.

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Mä olen

        Hikiältä lopetettiin shell, juoru-ukot etti muita paikkoja, naapuripitäjistä. Yks jengi istuu ABC.llä, vakipöytä oven vierssä, kyttäävät kävijät ja juoruilevat niistä-

        Yks ukkojengi valloittanut paikallisen autokorjaamon. Siellä ne istuu kahvilla j juoruaa korjaamon asiakkaista. Lisäks ne on jostain romulavoilta keränneet tuoleja korjaamon nurkkaan, että pääsevät kahvien päälle livenä kyttään asiakkaita. Noh, mä käytän sitä korjaamoa, mikäpä siinä, homma toimii nyyttikestiperiaatteella, aina on pullaa ja kahvia. Ja kuulee uusimmat juorut, samalla kun auto huolletaan.

        Lisäks yks lounaskahvila ja joku kai seurakunnan jokin kokoontumispaikka. Riitasaa porukkaa, kaikissa melkein kaikki eri porukoita. Ai niin ja työväentalon paari.

        Joilla auto ja korttikin, kulkee autoilla. Joilla ei kaverit roudaa. Muutama vetää fillarillakin, jokunen rollaattoreilla.

        Noin siis pöndellä, kaupungeissa kaljapaarinsa, seurakunnankerhot jne.
        Ja alanmiehethän kokoontuu ostareitten penkeille, tsadin slummissa tosin penkit poistettiin, kun ihmisroskat kai häiritsi muuta väkeä. Häiritsikin.

        Enenpi vois huolestua juoruakoista. Ei niitä näy missään ikinä. Niillä suljetut ringit, netti, puhelin jne. Mitäpä sitä suotta julkisesti ois juoruilemassa, mainekin vois kärsiä.

        Mulla sormituntuma, iteasiassa ukot juoruilee jengeissään ja kyttäilee ihmisiä paljon enenpi, kuin akat.

        =DW=

        Meillä on sentään työpaikalla vielä kahviporukka pystyssä, mitä sitten taas naisporukoilla ei ole enää ollut kymmeneen vuoteen. Naiset hakevat kahvinsa automaatista ja vievät työpisteeseensä, jossa syövät eväänsä samalla tietokonetta näpelöiden.

        Miehet joutuvat kävelemään jonkun matkaa, kun tulevat eri työpisteistä yhteiseen paikkaan, jossa vuorotellen keitetään vielä kahvit toisillemme ja jutellaan kaikesta muusta, mutta ei työnteosta. No, ei sekään kiellettyä ole ja joskus tulee sivuttua, jos on hätätapaus. Muuten tarinoidaan harrastuksista, perheestä, naisista, ruuasta, autoista, naisista ja naisista. Syödään eväät siinä samalla ja on kolme asiaa, joista ei puhuta eikä arvostella: Toisen eväät, työkaverin palkka tai työkaverin muija!


    • Kysynpähänvaan

      Miksi ostaa sähköpyörä jos joutuu autolla viemään sen hautausmaalle jossa alkaa pyöräillä?

      • En minäkään tätä logiikkaa ymmärtänyt, varmaan löytyisi liikuntaharrastukselle parempiakin paikkoja kuin hautausmaa. Toisaalta siellä on vähemmän liikennettä sellaista kaipaavalle, mutta luulisi kanssaihmisten vihaisten katseiden häiritsevän. Pöyristyttävää käytöstä!


    • kulkuväline

      Sähköpolkupyörä on erittäin oiva apu 10-20 km pituisille ajomatkoille ja sitä pidemmillekin. Ei tarvitse olla huonokuntoinen tai iältään vanhempi, mitä ikävuodet viestittää.
      Olen huristellut parin vuoden ajan kyseisellä ajopelillä. Enkä koe olevani liikuntarajoitteinen vaan hyvän yleiskunnon ylläpitäjä, saaden riittävää fyysistä toimintaa normaalipolkemisella sitä halutessani.
      Hautausmaaliikkumiseen ei kuulu pyörilläajo millään muotoa. Pyörän taluttaminen hautausmaalla on ok, koska kohtuuarvokas fillari on helposti varastettavissa jätettäessä normiparkkipaikalle.

      Mitä mieltä olet lasten leikkimisestä/piilosilla olosta hautausmaalla? Se on mielestäni epäsopivaa, eikä ole paikalle millään lailla oikeutettua liikuntamuotoa.

      • Ei ole lasten leikkipaikka hautausmaa, eikä vanhojen äijien pyöräilypuisto.

        Lapsille pitää opettaa mikä on soveliasta ja miten eri paikoissa käyttäydytään. Ne oppivat helposti ja muistavat kyllä ja noudattavat sääntöjä. Tuollainen uhoaminen ja kuvitelma, että jos ei ole eriseen kielletty, niin kaikki muut asiat sopivat hautausmaalle.

        Uskon sähköpolkupyörän olevan hyvä kulkuneuvo oikeissa käsiissä ja sen, että sillä saa ylläpidettyä hyvää yleiskuntoa.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Ei ole lasten leikkipaikka hautausmaa, eikä vanhojen äijien pyöräilypuisto.

        Lapsille pitää opettaa mikä on soveliasta ja miten eri paikoissa käyttäydytään. Ne oppivat helposti ja muistavat kyllä ja noudattavat sääntöjä. Tuollainen uhoaminen ja kuvitelma, että jos ei ole eriseen kielletty, niin kaikki muut asiat sopivat hautausmaalle.

        Uskon sähköpolkupyörän olevan hyvä kulkuneuvo oikeissa käsiissä ja sen, että sillä saa ylläpidettyä hyvää yleiskuntoa.

        Jokohan sinä kerran jotain tuohon suuntaan mainitsitkin.


      • Sivustaseurannut
        Tellukka kirjoitti:

        Jokohan sinä kerran jotain tuohon suuntaan mainitsitkin.

        Kertaus on opintojen äiti.


      • Sivustaseurannut kirjoitti:

        Kertaus on opintojen äiti.

        Palstalla kaikuu ...


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Ei ole lasten leikkipaikka hautausmaa, eikä vanhojen äijien pyöräilypuisto.

        Lapsille pitää opettaa mikä on soveliasta ja miten eri paikoissa käyttäydytään. Ne oppivat helposti ja muistavat kyllä ja noudattavat sääntöjä. Tuollainen uhoaminen ja kuvitelma, että jos ei ole eriseen kielletty, niin kaikki muut asiat sopivat hautausmaalle.

        Uskon sähköpolkupyörän olevan hyvä kulkuneuvo oikeissa käsiissä ja sen, että sillä saa ylläpidettyä hyvää yleiskuntoa.

        Taidanpa huomenna poiketa Malagan anglikaanisella hautausmaalla, jonne on haudattu mm. suomalainen kirjailija Outsider, joka kirjoitteli aikanaan Kalle Kustaa Korkista ja Pekka Lipposen seikkailuista.

        Arvelen, ettei siellä ajella sähköpyörillä, invamopolla saattaa jokunen huristella.


      • suvenkorento12 kirjoitti:

        Taidanpa huomenna poiketa Malagan anglikaanisella hautausmaalla, jonne on haudattu mm. suomalainen kirjailija Outsider, joka kirjoitteli aikanaan Kalle Kustaa Korkista ja Pekka Lipposen seikkailuista.

        Arvelen, ettei siellä ajella sähköpyörillä, invamopolla saattaa jokunen huristella.

        Kyllä minä Outsiderin muistan, olen lukenutkin paljon. En tiennyt hänen olevan haudattuna Espanjaan. Olet onnekas, kun saat viettää paljon valoisammissa oloissa loppusyksyä. Kello on nyt vähän yli ½-neljä ja ulkona hämärtää voimakkaasti koti-Suomessa.

        Mielestäni etelänihmisten käyttäytyminen hautausmailla on moitteetonta, enkä usko siellä sähköpyöriltä ajeltavan, ainakaan itse en ole nähnyt. Enpä ole silti kotimaassakaan nähnyt ja toivon jonkun uskaliaan ottavan järjen käteensä.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Kyllä minä Outsiderin muistan, olen lukenutkin paljon. En tiennyt hänen olevan haudattuna Espanjaan. Olet onnekas, kun saat viettää paljon valoisammissa oloissa loppusyksyä. Kello on nyt vähän yli ½-neljä ja ulkona hämärtää voimakkaasti koti-Suomessa.

        Mielestäni etelänihmisten käyttäytyminen hautausmailla on moitteetonta, enkä usko siellä sähköpyöriltä ajeltavan, ainakaan itse en ole nähnyt. Enpä ole silti kotimaassakaan nähnyt ja toivon jonkun uskaliaan ottavan järjen käteensä.

        Sinulla on aikamoinen työ, kun vielä 1/2-neljä olet valveilla, pidät meistä hyvää huolta, kiitos siitä.
        Täällä tänään aamulla 10, mutta päivällä taas 20, shortsikelit, aurinko paistoi. Tuo valon määrä on se suurin ihanuus, toki muutakin, sympaattiset, ystävälliset espanjalaiset, ja ihana ruoka, hyvä viini.


    • Ronkaine

      Toivottavasti hunkkelilla ei oo niitä pyöräilyshortseja jalassa kun se vetää siellä hautuumaalla. On muuten naurettavan näköisiä vaippahousuja aikuisilla miehillä?

      • Ainakin.kesällä

        Varmasti vetää hielle haisten Kanaria-paita päällä, kirkkaan räikeät pyöräilyshortsit jalassa, vyölaukku lanteilla ja tietenkin asukokonaisuuden kruunaavat sandaalit, kera valkoisten tennissukkien. Tuulipuvut ovat tietenkin asia erikseen. Suomen kansallisasu on junttihelsinkimiehillä sininen!


      • Pyöräilyshortsit ovat maailman rumin vaatekappale, legginsit ovat muotivaate niihin verrattuna.


    • bobgeldof

      Niikö se lienee,että käyttäytymis-säännöt koskevat hautausmaalla ainoastaan meitä suomalaisia?
      Jos siellä sopii ulkomailta tänne "hätääkärsivinä" saapuneiden ivata ja pilkata suomalaisten hautoja ja käyttäytyä kuin sika,on todellakin erikoista ettei polkupyörällä ajoa sallittaisi? Tai kävelyä?
      Kaksinaismoralismia? Kiellot koskevat vain suomalaisia?
      https://www.youtube.com/watch?v=ZQ09MCGjHGE

      • Muslimit jätetään tämän keskustelun ulkopuolelle. Olen ylpeä suomalaisuudestani ja arvostan sitä, että esim. liikennesääntöjä noudatetaan (tyhjässä kaupungissa, keskella yötä voi joustaa) ja tärkeimpänä kaikesta, että suomalaiseen voi luottaa.


    • K.T

      Voisiko se olla eräänlaista laiskuutta kun ihminen hankkii sähköisen fillarin, voisiko? Eihän pyörä tosin polkematta liiku, mutta helpottaa matkantekoa siinä määrin, että tavalliseen pyöräilyyn verrattuna terveyshyödyt ja kunnon ylläpitäminen/kohottaminen estyy, kun omilla lihaksilla ei tarvitse enää tehdä juurikaan töitä. Liikunnan merkitys ihmisen hyvinvoinnille on kiistaton, ja nyky-yhteiskunnassa on muutenkin jo paljon ihmistä helpottavia koneita ja välineitä, ettei monikaan saa edes hyötyliikuntaa. Työmatkat polkupyörällä on hyvää hyötyliikuntaa, mutta jos ja kun, nämä sähköfillarit jossain vaiheessa halpenevat, niin hankkivatko ihmiset sellaisen tavallisen tilalle? Silloin menetetään suuri hyötyliikunnan muoto. Ja se on myös kansantaloudellisestikin vakava asia.

      • Ainakin kaupungissa niillä on hyvä tehdä työmatkoja ruuhka-aikana. Sujahtavat sujuvasti autojonojen ohi.
        Kai miljön suojelijat tarkoittavatkin, että ihmiset pyöräilisivät enemmän töihinsä ja jättäisivät auton kotia tai kaupungin ulkopuolelle pitkäaikaisparkkeeraukseen.


      • Mielestäni ei se ole mitään laiskuutta, vaan iän myötä esim. polvet voivat krempata ja silloin sähköpyörä voi tarjota apua niille, jotka kuitenkin haluavat liikkua ulkona paikasta toiseen.


      • sujahdellen
        Tellukka kirjoitti:

        Ainakin kaupungissa niillä on hyvä tehdä työmatkoja ruuhka-aikana. Sujahtavat sujuvasti autojonojen ohi.
        Kai miljön suojelijat tarkoittavatkin, että ihmiset pyöräilisivät enemmän töihinsä ja jättäisivät auton kotia tai kaupungin ulkopuolelle pitkäaikaisparkkeeraukseen.

        Enpä lähtisi kaupunkien keskustaan sähköpolkupyöräilemään, on se sen verran hankalaa ja jopa vaarallistakin. Useat liikennevalot sadan/kahdensadan metrin välein, ruuhkaiset jalkakäytävät eivät minua saisi tulemaan keskustaan. Pelkkä ajatuskin saa verenpaineeni kohoamaan.


      • sujahdellen kirjoitti:

        Enpä lähtisi kaupunkien keskustaan sähköpolkupyöräilemään, on se sen verran hankalaa ja jopa vaarallistakin. Useat liikennevalot sadan/kahdensadan metrin välein, ruuhkaiset jalkakäytävät eivät minua saisi tulemaan keskustaan. Pelkkä ajatuskin saa verenpaineeni kohoamaan.

        Näkyy ne vaan Tukholmassa uskaltavan.
        Niistä on nyt tullut liikenteen kuninkaita (ennen ne oli taksit). Ei niillä näy olevan mitään liikennesääntöjä. Sitä mennään ja lujaa mistä kolosesta vain mahtuu menemään. Ja mahtuuhan ne, kun jalankulkijat hyppivät alta pois. Kun itsellä on vihreät valot suojatiellä, niin on ihan luojassa ehtiikö mennä yli ennenkuin valot vaihtuvat, kun pyöräilijät lentävät päin omia punaisia valojaan.

        Kesällä niitä on ihan älyttömästi, pitkinä jonoina ja suurina parvina. Nyt on vähän hellittänyt, mutta paljon näkyy olevan vieläkin.
        Ei tulisi mieleenkään lähteä mummopyörälläni niiten sekaan.


    • kylmätotuus

      Lyhykäinen mielipiteeni käyttäytymisestä hautausmaalla on, että voisimme edes yrittää kunnioittaa vainajien omaisten surutyötä tai heidän tarvettaan hiljentyä muistelemaan läheisiään.

      Hautausmaan hiljaisuus on yleinen käsite ja siitä on olemassa vertauskuvallinen sananlaskukin.

      Pyöräily, juoksu, leikki , Pokemonien jahtaus ja koirien ulkoilutus eivät mielestäni kuulu hyvään käytökseen hautausmaalla.

      • KYLLÄ,

        Nimenomaan kunnioittaa vainajien omasiten surutyötä ja hiljentymistä.

        En saanut sanalaskua mieleen, epäilen ettei se ole "hiljaista kuin hautausmaalla", mutta löysin ohjeita hautausmaalla käyttäytymisen ja siinä yksiselitteisesti kielletään fillarit:

        https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/vaitellaan-hautausmailla-on-puhuttava-hiljaa-minna-aho-


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      328
      3716
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      225
      3224
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      146
      2623
    4. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2135
    5. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      20
      2132
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      16
      1977
    7. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1775
    8. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1752
    9. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      296
      1488
    10. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      123
      1372
    Aihe