Kitarisa/nielurisa leikkaus aikuisella

Koalaz

Hei, olen 19 vuotias ja olen todella alkanut nyt harkitsemaan kitarisa/nielurisaleikkausta, koska ne alkavat vaivaaman minua todella paljon. Kuorsaan kamalasti ja kurkku todella useasti kipeänä ja tuntuu melkein koko ajan, että olisi pala kurkussa. Haluaisin tietää kokemuksien ja eniten halauaisin tietää, että paljonko maksoi yleisellä puolella kun kävitte leikkauttamassa. Asun Oulussa. Olen juuri lukiosta valmistunut enkä ole saanut työpaikkaa, joten yksityiselle ei ole varaa.

4

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leikattu

      Hei, tässäpä sinulle tuore kokemus. Minut leikattiin 12 päivää sitten ja nyt se on siis ohi.

      Ennen leikkausta olin tietysti kahlannut koko netin läpi ja lukenut muiden kokemuksia ja pelästynyt kamalasti niistä.

      Leikkauspäivänä ma 19.11. sain odotella leikkausta pitkälle iltapäivään kun edelliset kestivät tavanomaista pidempään. Tiedot otettiin ylös ja vaatteet vaihdettiin ja sain esilääkityksen (Panadol 1g). Syömättä piti olla edellisestä illasta niin nälkähän se alkoi jo olla. Rauhoittavaa en ottanut, vaikka sitä tarjottiin, sillä en niinkään pelännyt leikkausta vaan toipumista.

      Lopulta pääsin saliin ja minut köytettiin pöytään kiinni ja laitettiin kanyyli kiinni. Kohta anestesialääkäri saapui ja laittoi nukutuslääkkeen ja n. 30s meni ja olin unessa.

      Heräsin ja suu tuntui kuivalta, mutta vähemmän kipeältä kuin olin kuvitellut. Sain kuitenkin kipulääkettä lisää. Silmiä oli työlästä pitää auki.

      Heräämöstä minut siirrettiin lepäämään ja söin mehujätskiä ja proteiinijuomaa ja join mehua ja vettä. Pää alkoi selkiintyä ja kävin vessassa. N. 3 tuntia leikkauksesta pääsin lähtemään kotiin.

      Kotiin tultua piti ottaa ensimmäinen lääke (Panacod) ja oksensin heti ulos. Paniikki iski ja ajattelin, että tästä tulee helvettiä kun heti eka päivänä näin. Myöhemmin illalla sama toistui niin että maha oli aivan tyhjä. Oksentaminen ei sattunut, sillä kaikki syömäni oli nestemäistä.

      Yöksi laitoin herätyksen lääkkeiden ottamista varten ja aamulla kurkku oli kipeä kuivumisesta. Lääkkeet piti pilkkoa pienemmäksi monta päivää kun muuten en saanut niitä alas.

      Leikkauksen jälkeisenä aamuna soitettiin lääkäriin ja sain pahoinvointilääkkeet, jotta Panacod pysyisi sisällä ja se auttoi hyvin.

      Päivät 1-3 leikkauksen jälkeen oli ihan siedettävät. Kolmannen päivän illalla alkoi kurkkua kiristellä ja ruokailussa poltella ja kirvellä. Söin pääasiassa jogurttia, mehukeittoa, jätskiä, sosekeittoa. Kaikki kirveli, mutta onneksi vain hetken. Lääkkeet otin koko ajan säännöllisesti, sattui tai ei.

      Päivät 4-6 oli varmaan kivuliaimmat, mutta kipu ei onneksi ollut kokoaikaista niin kuin olin pelännyt. Sitä samaa kirvelyä syömisen/juomisen jälkeen. Mutta loppujen lopuksi paaaaaaljon helpompaa kuin olin pelännyt. Olo meni vaan heikoksi kun syöminen oli huonoa, mutta kurkku oli ihan siedettävä. Peitteet tuntui roskana kurkussa, mikä oli lähinnä ärsyttävää ja pisti juomaan.

      Päivät 7-9 leikkauksen jälkeen alkoi pikku hiljaa olla merkkejä toipumisesta ja pystyin vähentämään lääkkeitäkin. Roskan tunne kurkussa jatkui ja sain syötyä vähän paremmin jo leipää, pastaa, kananmunaa.

      Päivät 10-12 paraneminen jatkuu ja alkaa jo olla ihan jees olo. Aivastaminen, haukoittelu ja pitkään puhuminen sattuu, mutta muuten ihan ok. Ruokailu monipuolistuu ja lääkkeet sai jättää kokonaan.

      Olen iloinen, että se on tehty, takanapäin ja se syy miksi kirjoitan on se, että pelkäsin IHAN TURHAAN. Kauhukokemuksia riittää, mutta tässä nyt yksi positiivinen vastapainoksi.

      Tsemppiä leikkaukseen menijöille! Hyvin se menee, eikä kannata turhaan pelätä niin kuin minä tein. Verta ei tullut ollenkaan koko aikana ja oksentelutkin jäi eka iltaan. Paino tippui 4 kg, mutta se on vain hyvä juttu se. :D

    • Leikattu

      Ja vielä. Lasku tuli tänään ja se oli 107e julkisella puolella. Tietty lääkkeet sitten päälle.

    • Joskusodotuspalkitaan

      Aikuisilla leikataan todella vähän nielurisoja ainakin täällä päin, että saatat todella joutua odottamaan, että ongelma otetaan vakavasti. Älä silti luovuta, vaan mainitse asia aina kun menet lääkärille.

    • risaton

      Itselläni leikattu tyksis, ja vain kahden vrk:en srl- maksu. Risoja ei poistettu nukutuksessa vaan puudutuksella. Kurkku ol iaika kipeä pitkään, siis niellessä, mutta sen kesti kun pvä kerrallaan paremmaksi.
      Kitarisoja ei aikuisilla ole, ne ovat kuihtuneet pois jo lapsuudesta nuoruuteen mennessä....yleensä.

      Nielurisoja tarvitaan estämään mm infektioiden leviämisessä kurkusta alemmas. Itse sain seuraavina vuosina herkemmin keuhkoputken tulehduksia ja jopa korvatulehduksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      275
      2911
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1880
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1552
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1320
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      259
      1148
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      983
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      941
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      804
    Aihe