Mistä ajurit?

kyusas

17

491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuollutta tekniikkaa. Hyvä, että ajureita vielä edes Linuxeille on ylipäätään saatavana.

      • mitä_ihmettä

        Siis mikä on kuollutta tekniikkaa? Ulkoiset kiintolevyt? Kumma että niitä yhä myydään.


      • mitä_ihmettä kirjoitti:

        Siis mikä on kuollutta tekniikkaa? Ulkoiset kiintolevyt? Kumma että niitä yhä myydään.

        Nykyään ulkoiset kiintolevyt liitetään aivan muilla keinoin kuin NDAS:lla.


      • mitä_ihmettä
        Kollimaattori kirjoitti:

        Nykyään ulkoiset kiintolevyt liitetään aivan muilla keinoin kuin NDAS:lla.

        Ahaa. Itselläni vain usb-liitäntäisiä kovoja. BTW, mikä on NDAS?


      • särsse-pelllelle

        wituupele, linux ei mitäänj ajureita tarvi!


    • w32

      Miksi ihmeessä aloittaja ei voi kertoa edes tuon ikivanhan härvelin valmistajaa.

      • Taisi jo paljastua trolliksi: USB -kiintolevyjä ei liitetä NDAS:lla kuin IO Cellnetworksin kaupallisessa lähiverkkosysteemissä, eikä kyselijä edes tiennyt, mikä NDAS onkaan.


      • mitä_ihmettä
        Kollimaattori kirjoitti:

        Taisi jo paljastua trolliksi: USB -kiintolevyjä ei liitetä NDAS:lla kuin IO Cellnetworksin kaupallisessa lähiverkkosysteemissä, eikä kyselijä edes tiennyt, mikä NDAS onkaan.

        Anteeksi nyt vaan mutta EN ole mikään trolli, en oikeasti tiedä mikä on NDAS! En ole koskaan sellaisesta kuullutkaan! Enkä minä ole aloittaja vaan ihan eri ihminen.


      • kyusas

        Kiintolevy on IOCELL NetDISK DUO, ostettu viikko sitten bebekista.


      • w32
        kyusas kirjoitti:

        Kiintolevy on IOCELL NetDISK DUO, ostettu viikko sitten bebekista.

        Saahan sitä ostaa mitä haluaa.
        Ko. laitteesta ei oikein löydy (uusia)tietoja, mitä nyt jostain vuosikymmenen alkupuolelta.


      • frrttt
        Kollimaattori kirjoitti:

        Taisi jo paljastua trolliksi: USB -kiintolevyjä ei liitetä NDAS:lla kuin IO Cellnetworksin kaupallisessa lähiverkkosysteemissä, eikä kyselijä edes tiennyt, mikä NDAS onkaan.

        Taisi jo paljastua trolliksi Kollimaattori


      • kfjksdhjgh
        kyusas kirjoitti:

        Kiintolevy on IOCELL NetDISK DUO, ostettu viikko sitten bebekista.

        Tuo on verkko kovalevy, ei tavallinen USB-levy.


    • tämäpä-yllätys

      Tarvitseeko ulkoinen kiintolevy välttämättä muka jonkun ajurinkin?

      • kyusas

        Verkkokiintolevy näköään tarvitsee


      • moninaisia_syitä

        Kyllä ja ei.. kyse on lähinnä siitä, mitä kautta data levylle uitetaan ja joskus tulee säästöä oikomalla vähän polkuja. Siispä tuolla voisi kuvitella olevan yhdistelmän ethernet-ajuria jonka kyljessä levyajuri. Tällöin ne voi vaikka jakaa muistipuskurit ja tehdä levykirjoitusta optimaalisella nopeudella, kun homman on ensin laittanut käyntiin. Vähän samaan tapaan, kuin DMA-siirto ohittaa cpu:n. Ja kyllä: homma ei toimi ilman ajuria, koska myös lähettävän pään on tiedettävä jotain yhteydestä eli luultavasti se bufferoi dataa ja yrittää pitää kirjoituspuskurin levyllä mahdollisimman pienenä(mutta ei tyhjänä), koska käyttäjiä on monia.
        Tuon kaltaisella viilauksella voi saada nopeusetua kilpailijoihin nähden, kun lähetettävä paketti on enemmän täynnä dataa, kuin mitä perus-protokollilla - levy tuntuu vähän nopeammalta.
        Entä mitä jää puuttumaan nettikiintolevyltä verrattuna tavanomaiseen? Voi olla vähän hankala vaikka osioida levy tai katsoa sen smart-tietoja ilman että joku tuo ne langalle. Nythän on ideana kai, ettei nettipakalle voi tehdä loginia.
        Toisaalta levyyn voi varmasti viitata sen UUID:n avulla, jolloin levyjä voi olla tallissa vaikkapa miljoona - silti kaikki serverit pystyy niitä käyttämään ja saa datansa giga-eetterin läpi nopeasti. Ja jos levy hajoaa, olisi mukavaa, jos ajuri pystyisi tästä käyttäjälle vihjaamaan - ehkä jopa ilmoittamaan levyn sijainnin maapallolla, jos levyt on hajautettu eri datakeskuksiin..


    • saku40
    • linuxtoimii

      Ei oo tarvinnu koskaan ajureita linuxin kanssa.
      4 eri ulkoista ollut käytössä ja nytkin on 2 eikä kysele ajureita.
      Wintoosa kyselee kyllä. Mutta se onkin mikkisoftan roskaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      176
      1727
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      347
      1288
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      67
      1187
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      195
      940
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      45
      905
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      52
      806
    7. 69
      778
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      37
      735
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      664
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      650
    Aihe