Maalais-vanhus pyöräilee

hunksz

Dokumentti Esim.YLE.
Kävimme katsomassa Ainoa, joka toistaiseksi kykenee hoitamaan asioitaan polku-pyörällä polkien.
Täällä kaukana ei heitä montaa enää ole.
Aino kertoo että on onnellista että hänen miehensä saa vielä aja omalla autolla.
Ainon silmiin tulvahtavat kyyneleet hänen kertoessaan, että Nimis-mies on alkanut vihjailla miehen kyvystä hallita autoaan.
Se poliisi on vielä meidän kylämme Liisukan pojan-poika.
Liisukka on jo kuollut.
Minä en ymmärrä sitä poikaa...pellavapäätä yhy!
-
Päätimme ostaa ja viedä Ainolle sähkö-pyörän.
Seurasimme myös hänen opetteluaan polkemaan ilman kipeitä ponnistuksia.
Jaksossa kymmenen on oikein onnellinen loppu.
Ostimme saman-laisen pyörän Ainon miehellekin.
Liisukan poika sai turpiinsa.
Mies myi autonsa.
Kukaan ei tiedä mihin mies polkaisi...
_

Jos joku kiinnostuu tästä aloituksestani, niin unohtakaa "mahdollinen piilo-huumori"
Miettikää Isojen kaupunkien, maalaisten veroilla kustantamia pyörä-teitä ja kaupunki-pyöriä.
-
Porvoosta ei sitten matkita venytellen tätä.
70 -porukka saa viitata tähän, mutta ei tulla tänne nuorten palstoille vanheilemaan.

H.

7

305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täällä maalla moni mummo polkee mummopyörällä hyvinkin pitkiä matkoja.
      Harmi kun ei ole pyöräteitä kun keskustassa. Isot rekat maantiellä tuntuvat häijyltä kun ajavat läheltä, joskus tuntuu että paineaalto viskaa ojaan.
      Itse olen laiska, ajan autolla pidemmät matkat ja ilman sähköpyörää en enää halua olla. Olen harkinnut toisen ostamista mökille.
      Tänäänkin sataa tihuutti, silti polkaisin sen tavanomaisen 13km lenkkini.
      Hunkzs minä en ikinä ymmärrä puoliakaan siitä mitä milloinkin kirjoittelet, itseäni se ei vaivaa. Ei myöskään kriittiset kommentit.

    • Jos aloittaja olisi jättänyt viimeisen lauseen pois, niin olisin peukuttanut.
      Nyt en viitsi etusormeani vaivata edes painamalla punaistakaan peukkua.

    • Tuulettaa

      Tässä Hunkkelille:
      https://yle.fi/uutiset/3-10499548

      Mielikki.mummolle vastaan, että sama juttu täällä. Kapeat tiet ilman pyöröteitä ei innosta pyöräilyyn. Rekat viuhauttavat ojaan. Toiseksi, ei pyörässä isompia ostosmääriä kuljeta.
      Aina tosin löytyy ihmisiä jotka kertovat sen ja sen NIIN vanhana oleva topakka. Kerää marjoja monta sankkoa ja kuljettaa pyörällä myytäväksi. Kai jotkut iloitsevat kuulijan mitätöinnistä.
      Mitäpä noista kunhan itse tekemisensä tietää.
      Sairauteni vähän kiukuttelee, mutta se ei tapa. Iloitaan siis päivästä. Eipähän ole liukasta jos pimeää onkin.

      • Kyllä sairastelu voi olla aika valikoivaa sen suhteen mitä voi tehdä.
        Eräs nainen oli jatkuvasti sairaslomalla kun oli olkapäät ja polvet olivat hänen mukaansa ihan loppuun kuluneet. Silti hän keräsi marjoja sankokaupalla myyntiin sairasloman aikana. Pääsi eläkkeelle näistä vaivoista, ihmettelin kuinka jaksaa rämpiä metsässä päiväkaudet kipeillä jaloillaan. Pyörällä hänkin ajeli kun ei ollut ajokorttia.
        Hyvähän se on jos jaksaa, mutta vain sitä mitä haluaa tehdä.

        Iän muuttaminen 20-vuotta nuoremmaksi on toiveajattelua. Ei tuonkaan hollantilaisen miehen naama nuorta jumalaa muistuttanut, vaikka niin itse vaatimattomasti sanoi.
        Kyllä kaksikymmentä vuotta tuntuu iässä, valitettavasti.


      • Tuulettaa
        mielikki.mummo kirjoitti:

        Kyllä sairastelu voi olla aika valikoivaa sen suhteen mitä voi tehdä.
        Eräs nainen oli jatkuvasti sairaslomalla kun oli olkapäät ja polvet olivat hänen mukaansa ihan loppuun kuluneet. Silti hän keräsi marjoja sankokaupalla myyntiin sairasloman aikana. Pääsi eläkkeelle näistä vaivoista, ihmettelin kuinka jaksaa rämpiä metsässä päiväkaudet kipeillä jaloillaan. Pyörällä hänkin ajeli kun ei ollut ajokorttia.
        Hyvähän se on jos jaksaa, mutta vain sitä mitä haluaa tehdä.

        Iän muuttaminen 20-vuotta nuoremmaksi on toiveajattelua. Ei tuonkaan hollantilaisen miehen naama nuorta jumalaa muistuttanut, vaikka niin itse vaatimattomasti sanoi.
        Kyllä kaksikymmentä vuotta tuntuu iässä, valitettavasti.

        Minulla ei ole kulumavikoja eikä lihakipuja. Vaivani on muu. Esim. joidenkin marjojen keruu aiheutti kamalan poltteen kämmeniin. Hyville marjapaikoille pitäisi ajaa kauas täällä päin.
        Hyvä kun marjaruljanssi on tältä vuodelta ohi.


    • Norjan valtio, tiettävästi on päättänyt aloittaa tutkimuksen.
      Ovatko maan paperi-teollisuuden luvat kunnossa.
      Norjassa upposi sota-laiva.
      Kerrotaan myös että törmänneen Tankki-laivan ainoa vamma oli seinältä pudonnut vaahto-sammutin.
      Yksi mies nosti yksin vahingoittumattoman sammuttimen takaisin naulaansa.
      -
      Eiväthän nuo maalais-tiet Stadilaiselta kehuja ansaitse.
      Paitsi jos on maalta muuttanut Helsinkiläinen.
      Joku Hämeentie ei kovin romanttinen ole.
      -
      Stadissa on Joukko-liikenne.
      Stadissa on Takseja.
      Nyt alkaa olla veroilla kevennettyjä sähkö-polku-pyöriäkin.
      Maa-seudulla ei ole.
      Minusta Stadin veroilla voisi ostaa miljoona sähkö-mopoa ja luovuttaa pyörät maalle.
      Sillä.
      Maalla alkaa olla liian paljon heitä, jotka eivät myyneet talojaan rahakkaasti ja muuttaneet kaupunkeihin ajoissa.
      Minusta he ansaitsevat vankilaansa edes jotain pientä helpotusta.
      Kruunu lahjoituksessa olisi ohjaus-tangossa roikkuva marjan-keräys tanko.
      Saman-lainen mitä Thai-tytöt sato-aikaan maalla käyttävät.
      Ei tarvitsisi maalais-vanhuksien kumarrella mättäilleen.
      Se olisi oikea rakkauden-muoto.
      Kreikaksi: Marjos Mustiosos Grandeos
      Eikä Ruotsalais-tyyppinen vanhus-lempi-versio.

      H.

    • näkemys-

      Mummojen ja pappojen pyöräilyä maanteillä voisi helpottaa, jos annettaisiin luvalla ajaa vasenta puolta tiestä. Olisi paljon turvallisempaa, kun näkisi miten vastaantulija aikoo sivuuttaa. Jos kuorma-auto takaa tullessaan ohittaa liian läheltä, sitä ei huomaa ennen kuin makaa ojan pohjalla ihmettelemässä maailmamenoa. Siinä on vain yksi pulma, kaikkien olisi siirryttävä kerralla vasemmalle. Tai käy kuin Ruotsissa oikeanpuoleiseen liikenteeseen siirryttäessä, että raskaliikenne siirtyi ensin, ja sitten vasta muut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1606
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      931
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      618
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      159
      497
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      188
      428
    Aihe