Kuinka kannustavia voivat tuntemattomat ihmiset olla toisilleen?
Ikuinen kysymys, onko sairauden, varattomuuden, surun, tms. keskellä painiskelevalla ihmisellä edes rohkeutta puhua asioista?
Kaikilla ei ole. Joilla on, heitä jopa halveksutaan.
Aamulla minuun iski nuoren miehen lausuma; ” Kukaan ei minua ymmärrä, haluan kuolla!”
Miksi yhteiskuntamme on näin kova, miksi emme näe muuta kuin oman napamme?
Päättäjät eivät taida tajuta kuinka syvällä osa kansasta henkisesti ja aineellisesti joutuu elämäänsä jatkamaan. Pelkkä tukiraha ja leipäjonot eivät poista yksittäisen ihmisen hätää. Henkinen kuorma, mitättömyyden tunne, halveksittuna ja hyljeksittynä olemisen kokemin, koulukiusatusta ikätovereiden halveksimaksi ja itsetunnon kadottamaksi aikuiseksi kasvaminen ei jätä mitään ehjää askelmaa jolle kipuaisi paremman elämän toivossa.
Ei se koske vain nuoria. Aikuisväestössä on lukematon joukko ihmisiä joille jokainen aamu tuo eteen samat ajatukset;
” Miksi minun pitää elää, kun kukaan ei minusta välitä?”
Koulutuskaan ei riitä takaamaan työtä, ihmissuhteet ovat supistuneet keskusteluun kaupan kassan kanssa, uutiset luetaan eilisen päivän lehdestä, jonka naapuri heitti paperinkeräykseen. Moni liikuskelee hämärissä roskalaatikoiden lähistöllä, jos sinne olisi ilmestynyt syömäkelpoista, kaikki kelpaa.
Olenkin nyt ottanut tavakseni, että silloin tällöin jätän roskakatokseen pussukan tuolle miehelle joka sieltä elääksensä kaiken kelvollisen kerää. Tyhjiä pulloja, metalliromua, ja mahdollista syötävää.
Illalla vein leipäpussin ja avokadon metallijätelaatikon kannelle, nyt kävin katsomassa ja oli pussukka kelvannut. Tarkistin vielä, ettei kukaan ole heittänyt jätteisiin, ei ollut, vaan hämäränmies, kuten häntä kutsun, oli pussukkalahjani löytänyt, tai kuka tahansa, eihän siinä nimeä ollut.
Pieni apu, mutta esim. matkalle lähtiessä ei jää leipää kaappiin homehtumaan.
Mitä tukia tahasa jaetaankin, osalle ihmisiä ei mikään riitä.
Silloin onkin kyseessä ihmisen kyvyttömyys huolehtia edes perustarpeistaan. Sellaiselle henkilölle osa tuesta pitäisi ohjata materiaalina, ei rahana tai ostokorttina.
Sekin aika on koettu, kun varattomille annettiin ostokortti esim. kumisaappaiden ostamiseen. Ostokorttia ei saanut rahana, vaan piti ostaa saappaat.
Kyllä sekin HerraX saappaat oli ostanut, joka kaupan edessä tarjosi minulle niitä saappaita satasella. Markka aikaa, ja sen ajan tapa, saappaat myytiin ja raha vaihtui kaljaan ja tupakkaan. Leipää ei muistettu ja varpaat saivat liota vesilammikoissa.
Henkistä tukea tarvitsevia on lukematon määrä myös sellaisissa joille ei taloudellista tukea anneta.
Ihmisen yksinäisyys ja hyljättynä olemisen tunne ei poistu tarjoamalla ruokakassi, tai taksiseteli!
Ihmistä pitää kuunnella!
Yksinäiselle pitää tarjota sitä hoitoa jota ilman hän on, hoitoa jonka puutteessa hänen elämänhalunsakin katoaa. Sitä hoitoa on toisen ihmisen halu kuunnella, ei tarjota ohjeita, vaan kuunnella ja keskustella. Se vaatii luottamusta puolin ja toisin, mutta luottamushan ansaitaan ja sen saa kun molemmin puolin uskalletaan olla avoimia.
Olen nähnyt ja kuullut kuinka yksinäisyydestä kärsivä ihminen, kun lopulta uskaltaa, vaikka ihan nimettömänä paljastaa henkisen yksinäisyytensä ja pyytää ymmärtämistä, hän saakin ymmärtämisen sijaan moitteita. Kuinka kehtaat valittaa, hae apua, mene lääkäriin, ota lääkkeesi jne.
Näillä palstoilla, näiden keskustelijoiden joukossa on monta yksinäistä.
Kuinka joukko heihin suhtautuu, ymmärtääkö, vai hylkääkö pitkien ripityksien jälkeen omaan loukkoonsa valittamaan?
Se riippuu meistä yksilöinä. Se riippuu minusta ja sinusta, olemmeko valmiit hyväksymään joukkoomme sen hyljeksityn onnettoman joka mielestämme aina valittaa? Vai, olemmeko tukemassa, olemmeko kantamassa syvimmän kuilun ylitse sallaisenkin henkilön jota emme tunne. Kuuntelemeko, vai torjummeko?
Kun nuorikin mies tuntee ammulla haluavansa kuolla, kuinkahan moni ikääntynyt tuntee ehkä samoin.
” Kun minua ei kukaan tarvitse!”
Se on jo hätähuuto jonka pitäisi sattua ihan jokaiseen ihmiseen ja joka pitää kuulla.
Ps. koneeltani lähtee.
Asiallisuutta kaivataan
41
574
Vastaukset
- koulut-avainasemassa-
Surullista mutta totta,
erittäin koskettava aamun avaus palstalla,
kysymys kuuluuki mitä yhteiskuntamme voi tehdä kurjuuden poistamiseksi,
oma ajatus on:
kaikki lapset pitää kouluissa opettaa itsenäiseksi yrittäjiksi,
kaikki suomen lapset on ohjattava ammattikouluihin, joissa oppii oaman käden taidot,
jossa oppii työn jonkavaraan voi perustaa yrityksen,
oma mummo aikoinaan satavuotta sitten opetti
" työ on ilomme, ainoa ilo joka ei petä koskaan "
joskus vaikuttaa siltä, liian tietotekninen maailama on tehny suurimmasta osaa ihmisä avuttomiksi, syrjäytyneiksi, tarpeettomiksi,
ei olekkaan opetettu oma-alotteisuutta omien käsien tekemisen taitoja,
lapsille pitää opettaa suunittelutaitoja ,
niin että aikustuttuaan osaa ryhtyä toimeen
perustaa oma mielekäs yritys
jossa työtä riittää,
ja työn tuloksia pitää osata myydä ja viedä jopa ulkomaille,
tehdä itse omilla käsillään työtä,
väitän koulut on avaiasemassa kasvataa kaikki lapset itsenäiseen suunitteluun,
ammateihin
ja työntekoon omissa yrityksissään, työtä varmasti riittää silloin kaikille,
opetus-suunitelmat kouluissa
on kaikkein tärkeintä jos halutaan yhteiskuntamme muuttuvan työntäyteiseksi mielekkääksi koko kansalle,
on myös opetettava kaikki lapset kuinka aikuistuttuaan osaavat hankkia rahotuksen yrityksiinsä,ym. tärkeää yritysmaailmaan liityen,
surulla olen seurannu yhteiskuntaamme,
jo toisen sukupolven syrjäyttämistä
inhimillisestä työteliäästä elämästä
kurjuuteen tarpettomuuteen osaamattomuuteen,
monipuoliset ammattikoulut kunniaan
jokainen nuori oppii monipuolista työntekoa kun se jo lapsena kouluissa opetetaan , - asiantuntija-ammatti
Peruskoulun kuuluu opettaa yleissivistystä ja tarpeelliset valmiudet jatko-opintoihin. Tarvitaan myös syöpätutkijoita, tekniikan huippuosaajia, suurten yritysten talouden vastuunkantajia, kansainvälisten yhteyksien pitäjiä jne. , ei vain käsillä tekijöitä ja ammattinsa hallitsevia.
Koulutus on koulun tehtävä, kasvatus kodin. Kotoa lähtee työhalukkuus tai haluttomuus, sosiaaliturvan varaan heittäytyminen on liian helppoa.
Koulutus on ilmaista yliopistoa myöten, kyllä niissä saa myös oppia yrittämiseen. Eivät kaikki voi kuitenkaan yrittäjiä olla ! - tulevastahuolestunut
Omaa itseänsä on vaikea opettaa.
On helppo antaa ohjeita ja neuvoja, mutta miksi on niin vaikeaa syventyä kuuntelemaan, kun nuorisomme ei ole ainoa tukea kaipaava.
Vanhukset ovat yksinäisiä.
Sairaus sitoo kodin seinien sisään, kun jalat, eivät kanna ( niin, olen nähnyt täälläkin sanottavan, että oma syysi kun et liiku), kun huimaa ja kun ei vain yksinkertaisesti huvita lähteä mihinkään.
Lähteminen on itsestä kiinni, mutta jos masennus on vienyt halun lähteä, jos ei ole rahaa, eikä paikkaa minne uskaltaisi mennä tuntematta itseään ulkopuoliseksi.
Sellaisen ihmisen rinnalta puuttuu ymmärtäjä, voisiko ajatella, että juuri minä ja sinä voisimme olla sellaisia olkapäitä jota vasten masentunut taa muuten tukea kaipaava voisi nojata.
Koulun kasvattava vaikutus ei yksin riitä. Jokaisella lapsella pitää olla tuki ja turva kotona.
Kun se puuttuu, tai se on liian "kasvattavaa" nuoressa syntyy uhma ja hän iäänkuin ajautuu yksinäisyyteen. Muitakin syitä on, mutta jääköön nyt selittelemättä, kun me jokainen niitä tunnemme.- Isänpäivän-aattona
Tuota aina hoetaan että liiku ja mene harrastamaan uintia ja vesijumpaa ja kulttuuria, matkusta ja elä menevää elämää. Kaikilla ei ole siihen kuntoa, halua, rahaa tai vaan tykkää olla kotipiirissä. Minä olen työn puolesta lentänyt maailmalla ja perheen kanssa turustina tarpeeksi, enää ei paljon kiinnosta ja ilmaston pilaukseen en halua osallistua turhilla lennoilla. Jääpä lentokiintiötä vielä lastenlapsillekkin. Jotenkin ärsyttävää kun aina omia menemisiä mainostetaan niinkuin se ketään ulkopuolista kiinnostaisi. Miksei tuttujensa kanssa jaa kuulumisia vai luulevatko täällä tekevänsä vaikutuksen ? Meillä on oma velaton viihtyisä omakotitalo, en kaipaa muualle. Laitan kohta takkavalkean, tulee kodikas lämpö ja iltasella lämmitän saunan . Myös vaimo samanlainen, tykätään olla täällä kotona kahdestaan ja nauttia kättemme töistä ja jälkipolvien seurasta. Huomenna tulee ukille onnittelijoita, monta pientä kirkassilmää myös. Hirvipaistia ja täytekakku on tarjolla.
- aloituksen.tekijä
Isänpäivän-aattona kirjoitti:
Tuota aina hoetaan että liiku ja mene harrastamaan uintia ja vesijumpaa ja kulttuuria, matkusta ja elä menevää elämää. Kaikilla ei ole siihen kuntoa, halua, rahaa tai vaan tykkää olla kotipiirissä. Minä olen työn puolesta lentänyt maailmalla ja perheen kanssa turustina tarpeeksi, enää ei paljon kiinnosta ja ilmaston pilaukseen en halua osallistua turhilla lennoilla. Jääpä lentokiintiötä vielä lastenlapsillekkin. Jotenkin ärsyttävää kun aina omia menemisiä mainostetaan niinkuin se ketään ulkopuolista kiinnostaisi. Miksei tuttujensa kanssa jaa kuulumisia vai luulevatko täällä tekevänsä vaikutuksen ? Meillä on oma velaton viihtyisä omakotitalo, en kaipaa muualle. Laitan kohta takkavalkean, tulee kodikas lämpö ja iltasella lämmitän saunan . Myös vaimo samanlainen, tykätään olla täällä kotona kahdestaan ja nauttia kättemme töistä ja jälkipolvien seurasta. Huomenna tulee ukille onnittelijoita, monta pientä kirkassilmää myös. Hirvipaistia ja täytekakku on tarjolla.
Juuri noin.
Kun kaikki on itsellä hyvin, eihän ole mitään syytä ottaa mitään kantaa siihen, jos ihminen kertoo kärsivänsä yksinäisyydestä.
Se naapurin pappa tai mummo ei ole ehkä koskaan istunut lentokoneessa, eikä hän sinne edes kaipaa. Hänellä voi olla ajatukena kuinka sen maitolitran ja leivän saa kaupasta kotiin.
Yksinäinen ihminen kietoutuu vilttinsä sisään, makaa palellen vuoteellaan kuulematta yhdenkään ihmisen ääntä, jaksamatta laittaa edes ruokaansa.
Hän olisi kiitollinen edes yhdestä vieraasta ovellaan, mutta ei ilmesty isän- eikä äitienpäivänä niitä kirkkaita lasten silmiä ilostuttamaan elämää.
Syitä on monia kaikki yhtä paljon omaa kuin muidenkin syytä, mutta syitä riittää ja ne kukin tuntee omalla kohdallaan jo koettuina katkerina tunteina joita ei aina aikakaan korjaa. On turha syyttää ketään siitä, mitä hän on eläessään tehnyt tai jättänyt tekemättä. Kenekään peilistä ei näy eilinen, enmmän kuin huominenkaan.
Oman elämän herra, niin jokainen haluaisi, mutta kun se ei aina mene niin kuin ajattelee.
Kiitos kun kuitenkin kerroit ja otit kantaa asiaan omalla tavallasi.
Eiköhän ole aika lopettaa lasten kasvattaminen. Lapsemme kasvattavat omat lapsensa siten kuin parhaaksi tuntevat.
Olemme siinä iässä jo, että tiedostamme ikäihmisten ongelmat, yksinäisyyden ja pahan olon vaikutukset ikäihmisiin. Asiallisuutta palstakirjoittelijoissa on myös aloituksen sanoma, aloitus on pitkillä kiertoilmaisuilla kirjoitettu. Ilkeily ikäryhmien kirjoittelussa kertoo yksinäisyydestä joka ajaa huomionhakuisuuteen. Olen parhaani mukaan yrittänyt antaa huomiota minua "kaipaaville". En mitätöi heitä, en sääli, mutta yritän ymärrärtää. Vihan määrä voi olla hirveä kun itse ei voi vihaamansa ihmisen asioihin vaikuttaa Ainoa keino mikä vihaajalla jää on vihakirjoittelu, tekstien vääristely, oletuksiensa oikeaksi todistelu ja valheiden kirjoitus.
Vanhusten ikävä.
Eilen vieraillessani Petzen sisaren luona sain kuulla minunkin tapaamani vanhemman naisen tekemästä itsemurhasta. Maallinen rikkauskaan ei riittänyt hänen yksinäisyyden ja ikävän poistoon.
Yksinäisyys ei välttämättä ole köyhien ongelma.- Mummojaukki
Missä korpikirjailija näet ilkeilyä kiertoilmauksin tässä ketjussa? Itse tunnut yksinäiseltä, kun kaiken aikaa roikut palstalla. Vaikuttaako vieraat ihimset ja vieras kieli jota et ymmärrä ja oletko kenties jäänyt ilman lapsia tai lapsenlapsia vai eivätkö he pidä yhteyttä sinuun? Kyllä normaalisti isovanhemmat osallistuu mielellään jälkikasvun elämään, ei tietysti tuppautuen eikä olla enää kasvatusvastuussa. Paljon puuttuisi jos ei saataisi tavata viikottain omaa jälkikasvus ja on meistä apuakin. Autetaan tukemalla lastenlasten harrastuksia ja ollaan kotimiehinä, niin vanhemmat saa kahdenkeskistä aikaa.
- avauksentehnyt
Korpikirjailija.
Oletatko aloittajan olevan kiusattu?
Aloittajaa ei ole missään kiusattu, ei edes ulkonäöstä huomautettu kuin yhden ainoan kerran elämässä ja sekin oli lapsena, kun mummo sanoi; "Ota nyt lihasoppaa sinäkin pallinaama!" Rakkaudella mummo sen sanoi, eikä väärin sanonut, olin läskinaama, lihava ja ruma itsenikin mielestä.
Siinä olen samaa mieltä, ettei raha tuo onnea, eikä poista yksinäisyyttä, mutta yhdenkin ihmisen oikea suhtautuminen yksinäisen hätään on miljoonia arvokkaampaa.
Tiedän rikkaan vanhanpojan kohatolon, kun hän ei löytänyt rakkautta ja häpesi akattomuuttaan. Asiasta hän ei koskaan kenellekään puhunut, se selvisi päiväkirjoistaan kun perunkirjoituksessa tavaroita kaiveltiin.
Harmi, hän oli aviomiesluokan mies, mutta eihän pohjoisessa ollut suuren talon isännällekään naista, kun naiset muuttivat etelään, eikä maatalon työt sovi kaikille naisille. - Korppis11
avauksentehnyt kirjoitti:
Korpikirjailija.
Oletatko aloittajan olevan kiusattu?
Aloittajaa ei ole missään kiusattu, ei edes ulkonäöstä huomautettu kuin yhden ainoan kerran elämässä ja sekin oli lapsena, kun mummo sanoi; "Ota nyt lihasoppaa sinäkin pallinaama!" Rakkaudella mummo sen sanoi, eikä väärin sanonut, olin läskinaama, lihava ja ruma itsenikin mielestä.
Siinä olen samaa mieltä, ettei raha tuo onnea, eikä poista yksinäisyyttä, mutta yhdenkin ihmisen oikea suhtautuminen yksinäisen hätään on miljoonia arvokkaampaa.
Tiedän rikkaan vanhanpojan kohatolon, kun hän ei löytänyt rakkautta ja häpesi akattomuuttaan. Asiasta hän ei koskaan kenellekään puhunut, se selvisi päiväkirjoistaan kun perunkirjoituksessa tavaroita kaiveltiin.
Harmi, hän oli aviomiesluokan mies, mutta eihän pohjoisessa ollut suuren talon isännällekään naista, kun naiset muuttivat etelään, eikä maatalon työt sovi kaikille naisille.Minä en muuten oleta mitään.
Jätän kirjoitukseni lukijan vastuulle ymmärtää tai olla ymmärtämättä.
Kirjoitin yleisesti, otsakkeen mukaiseen kysymykseen.
Asiallisuutta kaivataan.
"Kuinka kannustavia voivat tuntemattomat ihmiset olla toisilleen?"
Vastaus mummojaukki@ nimimerkiltä, tuli valaiseva esimerkki oletuksista.
Niin, aina ei huono-osaisuus ole yhteiskunnan tai kasvatuksen puute, vaan kylväpä pussista siemeniä kylvölaatikkoon, niin eikä reunoille ja liian tiheään osuneet siemenet tuota hennompia taimia ?
Sijoittelet niitä hennompiakin sitten miten hyvään kasvupaikkaan tahansa, jää ne huonommat lähtökohdat saaneet taimet aina muista jälkeen kasvussaan.
Luonnonvalinnalle ei vaan mahda mitään, kuinka paljon kukin sitten toivoisikaan, elämä taas on joka asiassa johdonmukainen.
Kuitenkin maassamme on kaikille, aivan syystä riippumatta! taattu kohtuullinen toimeentulo. En niin ollen sorru surkuttelemaan roskisdyykkareita, tai edes pyri ihanneyhdyskunnasta unelmoimaan.
Taitohan on osata sopeua vallitseviin olosuhteisiin, siitä on paljon hyviä esimerkkejä, ja tehdä omilla valinnoillaan elämästään elämisen arvoista.- Porkkanana
Kivan tunteen varmaan sait aloittaja, kun keksit alkaa opastaa ja kertoa leivänkannikoiden antamisestasi. Ei, en millään pahalla tuota edellistä kirjoittanut.
Se nyt vaan on niin, että syyt kunkin kurjan kurjuuteen ovat moninaiset ja syvällä ja tulevat kaukaa.
Ei ole minulla 🥕 resursseja eikä kompetenssia kaikkien kurjien eikä edes kohtaamieni kurjien tilanteen korjaamiseen.
Riittää, kun koitan itse porskuttaa ja pitää pääni vedenpinnan yläpuolella ja en potki heikompiani mutta minua nokkivia nokkasen takaisin, että kopsahtaa ja varovat toista kertaa sitä tekemästä.
"Köyhät teillä on aina keskuudessanne", todetaan Raamatussa.- jee.jeejee
Siinäpä porskutti yks kananen tutulla tyylillään.
- Porkkanana
jee.jeejee kirjoitti:
Siinäpä porskutti yks kananen tutulla tyylillään.
tutulla tyylillään
Häh? Kuka muka mä oon?
Ettäkö tyylini sulle tuttu? Kuules lyyli, erehdyit juuri :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
Koitas, lyyli, vastata aloitukseen!
- aloituksentehnyt
Sinisirkku ja Porkkana.
Kyse ei ole vain siitä mitä on ja mitä annetaan muille!
Kaunis sana ja lämmin ajatus korvaa usein sen leipäkannikan jonka minä annan naapurin alkoholistille. Älkää te jakako omia eväitänne, eihän se ollut juttuni tarkoitus, että kehoittaisin antamaan rahaa tai tavaraa.
En pyydä antamaan, mutta toivoisin, että yksinäisen hätää ja avunhuutoa ei kuitata tälläkään palstalla sanomalla; Mene hoitoon! - allu.kulkee.yksin
Hyvä aloitus. Elän itsekin yhteiskunnan laitamilla. Samoissa työrytkyissä kuljen, joita tosin pesen, kuten hygienisyyttänikin hoidan.
Näen paljon ympärilläni vähäosaisuutta ja yksinäisyyttäkin. He tunnistavat meikän oitistansa samanlaiseksi. Joskus pyytävät jäämään juttusille.
Sanon ettei ole aikaa, mene pubiin vaikka kahvikupilliselle. Korppi ei toista korppia nokkaise, sanotaan.
Varakkaat katsovat säälien kauppojen kassoilla pieniä ostoksiani. Jotkin kouluikäiset pojat melkein osoittavat sormellaan. Ilkivallanteot ovat nyt vähentyneet. Usein saan fillarini kotiin taluttaa kun ilmat on renkaasta laskettu.
Eipä täältä ole surku poistua sitten kun noutaja tulee. En lähde vapaaehtoisesti edes tässä hiukan huonossa hapessa. On kuitenkin ihmisiä, joille voin olla hyödyksi.- aloituksen.tehnyt
allu.kulkee.yksin
10.11.2018 19:17
Sinulla on hyvä itsetunto. Et anna muiden katseiden häiritä, eikä sinulla ole kuolemaan.
Uskon että sinulla ja meillä kaikilla on joillekin jokin merkityskin, joku rakastaa jokaista, vaikka hyvin syvään masennukseen vajonnut uskoo olevansa kaikkien hylkäämä.
Kaikki eivät osaa päästää ketään lähellensä.
Silloin ei heidän yksinäisyyteensä voi tarjota helpotusta.
Toivotan sinulle kaikkea hyvää tuleviin päiviisi. Niin kauan kuin jaksaa itse katsoa elämää positiivisesti, eivät pienet harmit ja ilkeilyt satuta.
Pyyhkäise harmit harteiltasi ja vietä huomenna isänpäivää vaikka kahvikupin äärellä. - Kaikesta.selviää
Minä en ole ikinä hävennyt pieniä ostoksiani. Ei ole välähtänyt mieleenikään, että joku toinen arvioisi taloudellisen tilani kaupan kassalla. Pienet tulot eivät sen puoleen ole mikään häpeä.
Kun nuoruudessani jouduin olemaan lapsieni vuoksi kotona poissa työelämästä muutaman vuoden, muuttui taloutemme ja elättämisemme ylivoimaiseksi miehelleni. Hän oli ainoa palkansaaja perheessä, ja hän ei sisäistänyt perheenpään roolia, vaan alkoi kadota kotoa ja tuli rahattomana sitten kun tuli. Silloin olisi ollut kyllä todella tervetullut leipäpaketti roska-astian kannella aamuhämärissä. Kun oli joka suupala laskettava. Mutta pyytämään en ruvennut.
En kertonut asiaa kenellekään. Vauras lapsuudenkotini oli kaikeksi onneksi kaukana, he eivät tilannettani tienneet. Ja jos tiesivät, eivät olleet tietävinään. Pohojalaanen ei puutu toisen asioihin.
Kun myöhemmin olen saanut elämäni kuntoon, olen auttanut keräyksissä ja tehnyt kuukausittaisen maksusopimuksen kansainväliseen järjestöön, mutta en osaa mennä ojentamaan apua kädestä käteen. Ihmisellä pitää olla oikeus omanarvontuntoon. Se mimulla oli kurjimpanakin köyhyysaikanani. Tärkeintä oli, että lapset eivät tänäkään päivänä tiedä, kuinka ankeaa aikaa heidän lapsuutensa oli. Pidin huolta, että heillä ei ollut nälkä eikä kylmä.
Mutta ystävää olisin kaivannut. Ymmärtävää ystävää, joka olisi joskus tullut käymään pullapitkon kanssa.
- e.lä.mä
Suomi on hyvin voiva valtio ja valtion mielestä (meedia) aina paras maailmassa.
Olen suomalainen menttaliteetti on kuitenkin niin ihmiset olemme samanlaisia kaikkialla maailmassa. - aloituksen.tehnyt
tätä.se.on.
Tuolla nimimerkillä kerroin avustajan kokemuksia vanhustenhoidossa yksinäisen vanhuksen aloitukseen. Kyse on vain yhdestä vanhuksesta, ei yleistetä tapausta, eikä kohdisteta palstalaisiin, koska sitä se ei ole.
Jokainen vanhuskin on yksilö, ottaa vastaan apua kiitollisena, tai panee vastaan melkein kaikessa, mutta valittaa!
On ilmeisen turhaa kertoa mitä tiedän ja mitä olen vain kuullut ja mistä julkisuudessa paljon keskustellaan. Asiahan on esillä jollain sektorilla joka päivä, niin ajankohtaista.
Toivottavsti jokainen väsynyt vanhus täälläkin löytää oman tiensä ylös uupumuksesta!
Menen jatkamaan arvokkaaksi sanottua tehtävääni.- minua-muistetaan
Ihanaa, että haluat pelastaa kaikki yksinäiset ja puuttessa olevat, sillä onhan siinä melkoinen possakka sinulle.
Tosin jos muutamankin elämää helpotat, niin kiitos siitä sinulle, mutta itse en kaipaa ketään ovelleni kyselemään, olenko yksinäinen? En ole ja ovi sulkeutuu heti.
Mielestäni paras olisi, jos terveyskeskus kartoitaisi nämä yksinäiset, kuka haluaa jotain seuraa ja ohjaisi heidät paikkakuntansa tapahtumiin.
Se hieman ihmetyttää, että meidän ikäisillä oli vielä perheet, lapsia ja jopa lapsenlapsia, niin missä meni pieleen, että kukaan heistä ei muista vanhuksia? - jepp
minua-muistetaan kirjoitti:
Ihanaa, että haluat pelastaa kaikki yksinäiset ja puuttessa olevat, sillä onhan siinä melkoinen possakka sinulle.
Tosin jos muutamankin elämää helpotat, niin kiitos siitä sinulle, mutta itse en kaipaa ketään ovelleni kyselemään, olenko yksinäinen? En ole ja ovi sulkeutuu heti.
Mielestäni paras olisi, jos terveyskeskus kartoitaisi nämä yksinäiset, kuka haluaa jotain seuraa ja ohjaisi heidät paikkakuntansa tapahtumiin.
Se hieman ihmetyttää, että meidän ikäisillä oli vielä perheet, lapsia ja jopa lapsenlapsia, niin missä meni pieleen, että kukaan heistä ei muista vanhuksia?Minusta aloittaja suurentelee vaikeuksissa olevien määrää? Valtaosa ihmisistähän elää hyvää ja työntäyteistä elämää maassamme, eläkeläisetkin! Työttömyys on vähentynyt ja noususuhdanne on päällä toistaiseksi. Saattaa olla hyväksi Euroalueen ja Suomen taloudelle, demarien lisäpaikat amerikan vaaleissa.
Miksi lehdistöistä tai mediasta kannattaisi pelkistä valittajista lukea, ei se ole rakentavaa, se mentaliteetti tarttuu! Palstalla sen kyllä huomaa, mutta surkutteleminen tai omahyväisenä pussukoiden asettelu on hölmöilyä, voi perkele! - se.on.nähtyä
minua-muistetaan kirjoitti:
Se hieman ihmetyttää, että meidän ikäisillä oli vielä perheet, lapsia ja jopa lapsenlapsia, niin missä meni pieleen, että kukaan heistä ei muista vanhuksia?Eihän toki kukaan mene kenekään olelle kyselemään seuran tarpeesta!
Jos sellaista tapahtuu siinä ei ole enää hyväntahtoisuus kyseessä, ja sen tiedät itsekin.
On monia vanhuksia, enemmän kuin julkisesti kerrotaan, joilla ei ole mitään sukua ja osalla eivät edes lapset muista, ei edes jouluna tai synttärinä. Kyllä perinnönjakoon löytyy omaisia.
Kiva kun sinulla on kaikki hyvin.
Aloituksen kirjoituksen kommentointiisi en vastaa tämän enempää. - näin.se.vain.on
jepp kirjoitti:
Minusta aloittaja suurentelee vaikeuksissa olevien määrää? Valtaosa ihmisistähän elää hyvää ja työntäyteistä elämää maassamme, eläkeläisetkin! Työttömyys on vähentynyt ja noususuhdanne on päällä toistaiseksi. Saattaa olla hyväksi Euroalueen ja Suomen taloudelle, demarien lisäpaikat amerikan vaaleissa.
Miksi lehdistöistä tai mediasta kannattaisi pelkistä valittajista lukea, ei se ole rakentavaa, se mentaliteetti tarttuu! Palstalla sen kyllä huomaa, mutta surkutteleminen tai omahyväisenä pussukoiden asettelu on hölmöilyä, voi perkele!Jos niin on, niin kiroa vain auttajia.
Heitä ei ole edes tarpeeksi.
Luehan aikasi kuluksi vaikka vanhustenhoidosta julkaistuja kirjoituksia monilta kanavilta, lue kuinka vanhuksen luona käydään kerran vuorokaudessa, kuinka vanhus kuolee huoneeseensa ja löytyy joskus.. kaikke atapahtuu, mutta kulje sinä laput silmilläsi kuten tähänkin asti.
Silloin ei puute kolkuta ovellesi.
minä olen huutanut apua polvillaan lattialla ja tiedän mitä on kun ei kukaan tule ja se opetti huutamaan apua ja antamaan leipää nälkäiselle!
Älä hyvä ihminen ota liian vakavasti muiden nyssäköitä, eivät ne sinun nälkääsi ole annettukkaan. - jepp
näin.se.vain.on kirjoitti:
Jos niin on, niin kiroa vain auttajia.
Heitä ei ole edes tarpeeksi.
Luehan aikasi kuluksi vaikka vanhustenhoidosta julkaistuja kirjoituksia monilta kanavilta, lue kuinka vanhuksen luona käydään kerran vuorokaudessa, kuinka vanhus kuolee huoneeseensa ja löytyy joskus.. kaikke atapahtuu, mutta kulje sinä laput silmilläsi kuten tähänkin asti.
Silloin ei puute kolkuta ovellesi.
minä olen huutanut apua polvillaan lattialla ja tiedän mitä on kun ei kukaan tule ja se opetti huutamaan apua ja antamaan leipää nälkäiselle!
Älä hyvä ihminen ota liian vakavasti muiden nyssäköitä, eivät ne sinun nälkääsi ole annettukkaan.Voin tietenkin aloitukseen viitaten, asiallisesti kertoa tehneeni 7-8 vuotta vanhusten kotiavustustyötä ammatikseni, pidin sekä asiakkaistani, että tehtävistäni.
Yhteyttä pidin joskus vapaa-aikananikin muutamiin, ja sosiaalitoimiston mukaan olin kysytty ja pidetty kotiavustajana.
Asiallisena koen kiroilevan harmistumiseni , koska ruokatavaroiden ja leipäpussien sisällöt lisäävät helposti myös rottakantaa taloyhtiöissä. - näin.näreet
jepp kirjoitti:
Minusta aloittaja suurentelee vaikeuksissa olevien määrää? Valtaosa ihmisistähän elää hyvää ja työntäyteistä elämää maassamme, eläkeläisetkin! Työttömyys on vähentynyt ja noususuhdanne on päällä toistaiseksi. Saattaa olla hyväksi Euroalueen ja Suomen taloudelle, demarien lisäpaikat amerikan vaaleissa.
Miksi lehdistöistä tai mediasta kannattaisi pelkistä valittajista lukea, ei se ole rakentavaa, se mentaliteetti tarttuu! Palstalla sen kyllä huomaa, mutta surkutteleminen tai omahyväisenä pussukoiden asettelu on hölmöilyä, voi perkele!Korppis, kyllähän täällä tiedetään sinun vanhustenhoidostasi, mutta ei kai aloittajan eväspussia roskiksen päältä rotat vie ja snoi huolehtivansa ettei harakatkaan.
kiroilehan sie - Makriina.ei.kirj
jepp kirjoitti:
Miksi lehdistöistä tai mediasta kannattaisi pelkistä valittajista lukea, ei se ole rakentavaa, se mentaliteetti tarttuu! Palstalla sen kyllä huomaa, mutta surkutteleminen tai omahyväisenä pussukoiden asettelu on hölmöilyä, voi perkele!Yksinäisyyteen tuomittu elää varjoissa. Häntä ei huomata, hänet sivuutetaan, mutta emme edes tiedä sitä. Hän on huomaamaton. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä huomaamattomaksi jää, kun ystävät ja ikätoverit häviävät ympäriltä. Ainoa juttukaveri on se kaupan kassa. Ja jos käy, kuten aloittaja kertoo, ei ole varaa käydä kassalla joka päivä.
Muu suku on toisella puolella Suomea. Vaikea on vanhusta tavoittaa, jos matka on pitkä.
Mutta me, joilla on ystäviä ja sukua, voisimme kyllä panna sen ruokapussin roskiksen kannelle, jos sille olisi hakija. Ei sitä tarvitse muitten ruveta nälvimään.
Aloittajan kirjoitus oli myötätuntoinen ja ymmärtävä. Miksi siihen pitää tarttua?
Minusta on kyllä hyvä muistuttaa, että kaikilla ei mene täällä hyvin ja aloitus teki sen tehokkaasti ja koskettavasti.
Äiti Teresa, Rakkauden lähettiläs, totesi joskus, että länsimainen köyhyys ei
ole ruuan vaan rakkauden puutetta. Minusta tuossa on vinha perä ja kyllä minustakin itsekkyys ja välinpitämättömyys ovat lisääntyneet sitä mukaa kuin elintaso on kasvanut ja vastuu vähäosaisista on siirretty "yhteiskunnalle", joka olemme me.
Tietysti - kuten joku sanoikin - köyhyys on muuttanut luonnettaan. Se ei enää ole vilua ja nälkää vaan se vertautuu aina jollakin tavalla toisiin ja yhteiskunta sitten pyrkii vähentämään tuota eriarvoisuutta erilaisin tukitoimin.
Ihminen ei kuitenkaan elä pelkästään leivästä, kuten Iso Kirja opettaa, ja siksi asenteiden tarkistaminen on varmasti tarpeen välillä. Mihin omat rahkeet sitten riittävät, sen tietää itse kukin omalla kohdallaan.- puhu-kuuntelen
Eivät vain vanhukset, vaan nämä rauhoittavilla lääkkeillä lohdutetut nuoret joiden elämän ensimmäinen vastoinkäyminen purkautuu kiukkuna ja pahantekona, josta lääkärille ja pilleripurkin kanssa potemaan pahaa mieltä.
Kaikkein PAHINTA, ANNETAAN LÄÄKETTÄ KU N IHMINEN KAIPAA IHMISTÄ.
Masennuslääkkeillä lääkitään jo 12 vuotiaita lapsia.
Olen nähnyt mihin se johtaa, suljetulle osastolle, kun ne itkupotkuraivarit vain jatkuvat, pää on aamusta iltaan sekaisin, nukkuun kuinka nukkuu ja hoitohenkilöstö sanoo hulluksi.
Meillä ei ole aikaa kuunnella!
Meille ei uskalleta puhua, kun me vain kohautamme harteitamme ja käskemme ottamaan lääkkeet, tai menemään hoitoon.
Näen, ettei tämä foorumi,tai tämän palstan ihmiset ole myötämielisiä keskustelemaan asiasta, vaikka ainakin yksi palstalainen tuntee olevansa lopussa, voimattomuuskin on osa mielentilaa, pirteä ihminen jaksaa paitsi henkisesti, myös fyysisesti paljon enemmän kuin koko ajan omaa heikkouttaan huomioiva henkilö.
Täällä halutaa puhua kirjoittajista, kirjoittaa siveettömiä vitsejä, avata uusia keskusteluja joissa ei ole päätä eikä häntää alun alkaenkaan ja sitten joku sanoo, ettei mikään vanha ole hyvää, tämä uusi tapa on kiinnostavaa.
Niin kiinnostavaa, ettei asiallinen, kovin tärkeästä asiasta puhuminen ole minkään arvoista.
Tähän aloitukseen vastanneiden luonteenpiirre ja sielun sivistys paljastuu viestien kautta, arviointeja ei tarvita.
Joukossa helmiä jotka tuntevat ja tietävät millaisessa tilanteessa moni yksinäinen elää, mutta sitten on niitä joiden mielestä mitään apua ei kukaan tarvitse, eläköön omillaan.
Tehdäänkö näin. Tämä asiapitoinen aloitus painuu historiaan ja sieltä jälkeemme tulevat nostavat sen jonain kauniina päivänä esiin ja sanovat; joku sentään ajatteli millaisia vaikeuksia elämässä voi olla ja kuinka niitä helpotettaisiin.
Tulevilla sukupolvilla on varmasti omat vaikeutensa, mutta yksinäisiä riittää, ja vanhojakin on elossa vielä kymmenekin vuoden kuluttua, ellei telluskin räjähdä! - jepp
Ja mielestäsi pitäisi jokaiselle löytyä ihminen, joka kuuntelee! Kun ihmiset niin tarvitsevat toista ihmistä!!! Mistä luulisit niitä löytyvän, jotka vuosi vuoden jälkeen kuuntelisi valitusta, miten ei vanhemmat ymmärtäneet, miten ei kukaan tarvitse minua,.olen niin masentunut.kun minua on niin surku,.nyyhky ´nyyh ja itkut ja kurjuudessa rypeminset,....
On helppoa sanoin esittää sääliä ja sujauttaa hyväntekeväisyysalmuja muita neuvoen ällön hurskaasti. Mene sensijaan työksesi vanhusten luo, pese alapesut, rasvaa ja pue tarvittavat vaatteet heille ja ulkoiluta, osta ruuat, valmista ateria. pese nyrkkipyykkiä, ja siisti kotia ennen lähtöäsi. Silloin tiedät illalla tehneesi arvokasta aputyötä, mutta ei sitä suinkaan säälistä tehty, vaan ihan avuntarpeesta. - aloituksen.tehnyt
jepp kirjoitti:
Ja mielestäsi pitäisi jokaiselle löytyä ihminen, joka kuuntelee! Kun ihmiset niin tarvitsevat toista ihmistä!!! Mistä luulisit niitä löytyvän, jotka vuosi vuoden jälkeen kuuntelisi valitusta, miten ei vanhemmat ymmärtäneet, miten ei kukaan tarvitse minua,.olen niin masentunut.kun minua on niin surku,.nyyhky ´nyyh ja itkut ja kurjuudessa rypeminset,....
On helppoa sanoin esittää sääliä ja sujauttaa hyväntekeväisyysalmuja muita neuvoen ällön hurskaasti. Mene sensijaan työksesi vanhusten luo, pese alapesut, rasvaa ja pue tarvittavat vaatteet heille ja ulkoiluta, osta ruuat, valmista ateria. pese nyrkkipyykkiä, ja siisti kotia ennen lähtöäsi. Silloin tiedät illalla tehneesi arvokasta aputyötä, mutta ei sitä suinkaan säälistä tehty, vaan ihan avuntarpeesta.Jep.
Puhut osin asiaakin, vaikka ironiaa aloittajalle.
Vastaan, että teen juuri tuota työtä! Olen tehnyt ja teen, vaikka kaikki autettavani eivät kykene maksamaan minun avustani joka kattaa sen avun jota 12 minuutin kotiavun piiriin ei mahdu. En vaadi heiltä palkkaa, sen mitä yhteiskunta minulle maksaa, teen kyllä ilman kelloon katsomista, ei ne minun ylimääräiset minuutit ole ylityötä, vaan minun työtä .
On hyvä huutaa, tee, mutta moni tekee, minäkin, hakematta muilta kehumisia ja kiitoksia. Se kiitos jonka autettavakta saa, riittää minulle, täällä ei ole tarvetta kiitoksia hakea, en kerjää itselleni, pyydän yksinäisille ja masentuneille enemmän ymmärtäjiä.
Auttajiksi ei kyllä ole kaikista. Sairaalle ei kirota, ei huudeta, ei tönitä, ei potkita, ei heitetä sänkyyn, ei käännetä väkivalloin... vieläkö jatkan?
Rakastan tätä auttamisenosaani ja toivon että joskus kun olen avuton, saan ystävälliseen pyyntööni ystävällisen vastauksen.
Nostan hattua omaishoitajille joiden työ on 24h / 24h - jepp
aloituksen.tehnyt kirjoitti:
Jep.
Puhut osin asiaakin, vaikka ironiaa aloittajalle.
Vastaan, että teen juuri tuota työtä! Olen tehnyt ja teen, vaikka kaikki autettavani eivät kykene maksamaan minun avustani joka kattaa sen avun jota 12 minuutin kotiavun piiriin ei mahdu. En vaadi heiltä palkkaa, sen mitä yhteiskunta minulle maksaa, teen kyllä ilman kelloon katsomista, ei ne minun ylimääräiset minuutit ole ylityötä, vaan minun työtä .
On hyvä huutaa, tee, mutta moni tekee, minäkin, hakematta muilta kehumisia ja kiitoksia. Se kiitos jonka autettavakta saa, riittää minulle, täällä ei ole tarvetta kiitoksia hakea, en kerjää itselleni, pyydän yksinäisille ja masentuneille enemmän ymmärtäjiä.
Auttajiksi ei kyllä ole kaikista. Sairaalle ei kirota, ei huudeta, ei tönitä, ei potkita, ei heitetä sänkyyn, ei käännetä väkivalloin... vieläkö jatkan?
Rakastan tätä auttamisenosaani ja toivon että joskus kun olen avuton, saan ystävälliseen pyyntööni ystävällisen vastauksen.
Nostan hattua omaishoitajille joiden työ on 24h / 24hAloituksen tehnyt.
Samaa alaa olemme sitten tehneet molemmat,..mutta olen joutunut myös alkoholisoituneita komentamaan, jopa kutsua virkavallan apuun viemään putkaan rauhoittumaan. Mitä siinä, minulla löytyy auktoriteettiä tarvittaessa, enkä näe voimasanojen käytönkään olevan aivan tarpeetonta!Voinhan räiskäyttää reippaasti kirosanallakin rikki liiallisuudet!
Se siitä, mutta sydäntä vaatii kaikki lähimmäisten auttaminen, miten sen itsekukin sitten teemmekin 💕
- Huolestuttava.tilanne
Juuri kuulin puhelimessa kuinka eräs minulle hyvin tuttu, ja läheisillä ihminen joka on lievästi kehitysvammainen, mutta käynyt koulut kuten me muutkin ja tehnyt töitä kotitilalla, on viime aikoina masentunut ja lopettanut syömisen hyvin niukaksi, pakottamalla ottaa jotain, mutta puristaa suunsa kiinni ja sanoo, ettei mikään huvita, ei mikään maistu.
Ehkä hän on päättänyt näivettää itsensä hautaan, kun terveyskeskusessa tehtiin juuri kaikki tutkimukset ja todettiin kaikkien muiden arvojen olevan hyvi, vain yksi mitätön poikkeama jota ei tarvitse lääkitä.
Ilmeisesti hän haluaa itse valita mitä tekee ja läheisillä ei ole enää keinoja joilla elämänhalua parannettaisiin.
Kuinka menetellä?
Antaisitteko te läheisellenne vallan päättää syökö vai ei?
Minä itkin kun kuulin asiasta, mutta olen kaukana eikä ihan heti ole mahdollisuuttakaan edes mennä ilhduttamaan käynnilläni.- Porkkanana
Sinuna lähettäisin iiiiiiison paketin herkkuja. Sellaisia melko terveellisiä mutta kuitenkin vastustamattomia herkkuja.
Ovat kehottamatta kehitysvammaista niitä syömään.
Jättävät herkut näkyville.
Muut perheenjäsenet niitä välillä käyvät napostelemassa.
Tuo syömälakkoinen näkee herkut mutta niitä ei tarjota hänelle eikä häntä yhtään pyydetä ottamaan niitä. - talonpoikaisjärjellä
En kiusaisi ihmistä herkuilla, toisten vielä nauttiessa hänen nähtensä! Lähes julmalta se minusta tuntuisi! Jokaisen on lupa valita ja tehdä niinkuin oikein tuntuu, syö tai on syömättä, jollei sitten kiusaa omaisiaan olematta syömättä. Pienet lapset huomaavat herkästi jos saavat äidin huolehtimaan ylenpalttisesti ruokailustaan, joten saattaa olla taantumaakin kehitysvammaisella.
Samoin jos epäilee olevansa pelkkä työjuhta tilalla, ei halua pysyä voimissaan ainakaan siinä roolissa. Antaa nuoren miehen olla vapaana ja omassa rauhassakin jos hän vaikka niin tarvitsee ! - Porkkanana
talonpoikaisjärjellä kirjoitti:
En kiusaisi ihmistä herkuilla, toisten vielä nauttiessa hänen nähtensä! Lähes julmalta se minusta tuntuisi! Jokaisen on lupa valita ja tehdä niinkuin oikein tuntuu, syö tai on syömättä, jollei sitten kiusaa omaisiaan olematta syömättä. Pienet lapset huomaavat herkästi jos saavat äidin huolehtimaan ylenpalttisesti ruokailustaan, joten saattaa olla taantumaakin kehitysvammaisella.
Samoin jos epäilee olevansa pelkkä työjuhta tilalla, ei halua pysyä voimissaan ainakaan siinä roolissa. Antaa nuoren miehen olla vapaana ja omassa rauhassakin jos hän vaikka niin tarvitsee !Ehkä hän on päättänyt näivettää itsensä hautaan, kirjoitti Huolestuttava.tilanne
Sinä annat "nuoren miehen olla vapaana ja omassa rauhassakin" näivettää itsensä hautaan. - ei.kiva.tilanne.siellä
Kyse ei ole nuoresta miehestä, vaan jo eläkeikäisestä naisesta joka on viimeiset vuodet ollut vähemmän liikkuva, ei jaksa enää töitä, eikä talossa niitä olekkaan kun muu perhe hoitaa taloustyötkin.
Kerroin hiukan huonosti, aiemmin hän teki kaikkea, hoiti kasvilavan ja muut puutarhahommatkin, ainakaan kolmeen vuoteen ei ole kasvilavaan mitään kylvänyt, kertoivat juuri puhelimessa.
on nainen, ikääntynyt ja vanhuuden vaivoja kuten meillä kaikilla.
Tortaina oli käristemakkarasta haukannut ja muutaman ranskanperunan syönyt, sen jälkeen ei mitään.
talossa ei ole pulaa edes herkuista, eikä niiden ottaminen ole häneltä kielletty, mutta harvoin hän suklaatakaan on syönyt aiemminkaan.
Masennus, koska hän itkee paljon, mutta ei valita.
Kertoo vain olevansa kyllästynyt.
Pakkosyöttää ei voi ketään, mutta tarvittaessahan sairaalassa panevat tiputukseen, mutta hän on kotona. - huolissaanko-ollaan
Porkkanana kirjoitti:
Ehkä hän on päättänyt näivettää itsensä hautaan, kirjoitti Huolestuttava.tilanne
Sinä annat "nuoren miehen olla vapaana ja omassa rauhassakin" näivettää itsensä hautaan.Onko tuo syömätön potilas mies? Syö kuitenkin niukasti, joten ei siihen äkkiä kuole ja pitääkö häntä syöttää, koska oli maininta, että pistää suunsa tiukasti kiinni?
Tuntematta paremmin tapausta, muuta kuin pienistä kirjoituksista, niin en olisi huolissani. Onhan täällä vanhuksiakin, joille ei ruoka maistu ja sitten on kehoituksia, että syökää perunaa, ...niin ja porkkanaa.
Lapsetkin on ollut, ainakin minun lapseni, joskus huolestuttavan kauan syömättä ruokaa, mutta heillä on tainnut olla silloin joku karkkivarasto jemassa!D
Tuossa olisi hyvä kirjoitus sinne telkkariohjelmaan; Pitääkö olla huolissaan? - lakkaisin-syömästä
ei.kiva.tilanne.siellä kirjoitti:
Kyse ei ole nuoresta miehestä, vaan jo eläkeikäisestä naisesta joka on viimeiset vuodet ollut vähemmän liikkuva, ei jaksa enää töitä, eikä talossa niitä olekkaan kun muu perhe hoitaa taloustyötkin.
Kerroin hiukan huonosti, aiemmin hän teki kaikkea, hoiti kasvilavan ja muut puutarhahommatkin, ainakaan kolmeen vuoteen ei ole kasvilavaan mitään kylvänyt, kertoivat juuri puhelimessa.
on nainen, ikääntynyt ja vanhuuden vaivoja kuten meillä kaikilla.
Tortaina oli käristemakkarasta haukannut ja muutaman ranskanperunan syönyt, sen jälkeen ei mitään.
talossa ei ole pulaa edes herkuista, eikä niiden ottaminen ole häneltä kielletty, mutta harvoin hän suklaatakaan on syönyt aiemminkaan.
Masennus, koska hän itkee paljon, mutta ei valita.
Kertoo vain olevansa kyllästynyt.
Pakkosyöttää ei voi ketään, mutta tarvittaessahan sairaalassa panevat tiputukseen, mutta hän on kotona.ei.kiva.tilanne.siellä
Taidate olla vain liikaa huolissanne, jos nainen on eläkeikäinen ja ruoka ei aina maistu? Ei ole mikään ihme sekään, että ei "tartu töihin", jos hänen työnsä on muuttuneet toiseksi.
Mitä tuokin tarkoittaa;,
"Kyse ei ole nuoresta miehestä, vaan jo eläkeikäisestä naisesta joka on viimeiset vuodet ollut vähemmän liikkuva, ei jaksa enää töitä, eikä talossa niitä olekkaan kun muu perhe hoitaa taloustyötkin.
Kerroin hiukan huonosti, aiemmin hän teki kaikkea, hoiti kasvilavan ja muut puutarhahommatkin, ainakaan kolmeen vuoteen ei ole kasvilavaan mitään kylvänyt, kertoivat juuri puhelimessa."??
Nyt minä en ymmärrä yhtään mitään, että eläkeiässä oleva nainen ei jaksa laittaa jotain kasvilavaa, ja mitähän sekin tarkoittaa? Jaa, sitä, koska on aina ennenkin sen laittanut?
Onkohan teille sukulaisille tullut koskaan mieleen, että vanhuus ja väsymys voisi tulla jo ennen 100-vuotis päivää ja miksi tämän, kuten kirjoitit kehitysvammaisen homma on teidän kasvilavan laitto? - Palstaa.seurannut
lakkaisin-syömästä kirjoitti:
ei.kiva.tilanne.siellä
Taidate olla vain liikaa huolissanne, jos nainen on eläkeikäinen ja ruoka ei aina maistu? Ei ole mikään ihme sekään, että ei "tartu töihin", jos hänen työnsä on muuttuneet toiseksi.
Mitä tuokin tarkoittaa;,
"Kyse ei ole nuoresta miehestä, vaan jo eläkeikäisestä naisesta joka on viimeiset vuodet ollut vähemmän liikkuva, ei jaksa enää töitä, eikä talossa niitä olekkaan kun muu perhe hoitaa taloustyötkin.
Kerroin hiukan huonosti, aiemmin hän teki kaikkea, hoiti kasvilavan ja muut puutarhahommatkin, ainakaan kolmeen vuoteen ei ole kasvilavaan mitään kylvänyt, kertoivat juuri puhelimessa."??
Nyt minä en ymmärrä yhtään mitään, että eläkeiässä oleva nainen ei jaksa laittaa jotain kasvilavaa, ja mitähän sekin tarkoittaa? Jaa, sitä, koska on aina ennenkin sen laittanut?
Onkohan teille sukulaisille tullut koskaan mieleen, että vanhuus ja väsymys voisi tulla jo ennen 100-vuotis päivää ja miksi tämän, kuten kirjoitit kehitysvammaisen homma on teidän kasvilavan laitto?Väärin ymmärtäminen ja muiden kirjoitelmien repostelu on kaikkein hauskinta näillä palstoilla. Varsinkin yksinäisillä.
- olenymmärtänyt
lakkaisin-syömästä kirjoitti:
ei.kiva.tilanne.siellä
Mitä tuokin tarkoittaa;,
Onkohan teille sukulaisille tullut koskaan mieleen, että vanhuus ja väsymys voisi tulla jo ennen 100-vuotis päivää ja miksi tämän, kuten kirjoitit kehitysvammaisen homma on teidän kasvilavan laitto?Ei kannata ottaa kantaa joe ei ymmärrä!
Ei kai kukaan terve ihminen, nuorikaan lopeta harrastuksiaan jos hän ne kykenee hoitamaan ja tekemään.
Pitäisikö sinun saada sairaskertomus luettavaksesi, että ymmärtäisit, etteivät kaikki eläkeikää nuoremmetkaan ole terveitä ruuniillisesti , eikä kannata edes PUHUA ETTÄ KEHITYSVAMMAKIN VIELÄ.
Anna olla kun et ymmärrä! - uhallakin
Onhan tuolla kerrottu hänen kyllästyneen ! Kyllästyy kai nuoremmatkin aina samoihin odotuksiin muilta. Hanttin panevat ihan oman huoneen siivoamisenkin,..tylsäähän se kelle tahansa onkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain607492Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1232916- 1421766
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651649Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1151458Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1671394- 1301134
- 73827
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47802- 51707