kolmas sormus

tototo

oonko ihan pöhkö ku en tiedä mitä kolmas sormus nimettömässä meinaa. äidillä on sellane ja se käyttää sitä vaan harvoin, jossain juhlissa tms. joskus kysyin siltä mitä se tarkottaa mut jotain se vaan hymisi että semmosta vaan.
liittyiskö vaikka lapsen saamiseen tai jotain?? vai onko se vaan huvin vuoksi hankittu.
oliskohan jollain tietoa?

(ja ei, en nyt jaksa alkaa guuglettaa)

15

10647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xxxxxx

      Eiköhän siihen ole jokaisella ihan oma syy. Jollekin on mies tai vaikkapa anoppi lahjoittanut sormuksen, kun ensimmäinen lapsi on syntynyt tai saanut ensimmäisen hääpäivän kunniaksi.
      Tuttavapiirissä löytyy myös tapaus, jossa mies petti ja kun sopu sitten pitkän ajan kuluttua kuitenkin syntyi, hän osti vaimolle sormuksen "uuden liiton" kunniaksi. Vaimo pitää tätä vasemmassa nimettömässä kolmantena sormuksena.
      En ole ainakaan kuullut että sillä mitään erikoisempaa merkitystä olisi.

      • sormukseton

        Ja kyseisessä sormessahan saa pitää mitä sormusta vaan. Se ei ole varattu vain kihla tai vihkisormukselle.

        Kysyppä vielä siltä äidiltäsi, että jos hän päästäisi sinut "tuskistasi" ja kertoisi.

        Tuskin ainakaan on mitään yleistä tapaa pitää kolmatta sormusta. Varmaan on ihan joku oma juttu.


    • Laura

      Omalla äidilläni tuo kolmas sormus on huomenlahja, eli ensimmäisenä avioaamuna saatu lahja. Tällaista käytäntöä olen kuullut useammallakin.

      Monilla kolmas sormus on hankittu lasten johdosta. Kaunis tapa minusta on se, että jokaisen lapsen syntyessä sormukseen lisätään yksi timantti.

      Ei siis mitään yhtenäistä käytäntöä eikä toisaalta mitään pakkoa sitä kolmatta olla, käsittääkseni sen käyttö on kuitenkin enemmän poikkeus kuin sääntö.

    • saila

      kihloihin ja naimisiin mennessään vanhemmillani ei ollut juurikaan ylimääräistä rahaa, joten sormukset olivat halvat ja yksinkertaiset. myöhemmin rahatilanteen kohentuessa, isäni osti äidille timanttisormuksen, jota äitini pitää vasemmassa nimettömässä kihla ja vihkisormusten kanssa.

      • on näin

        Minulla on sormessa ensin sileä kihlasormus, sitten Tillanderin timanttivihkisormus ja kolmantena samanlainen kuin kihlasormus, mutta puoli numeroa pienempi ympärykseltään. Se pitää laihtuneissa sormissa nuo kaksi muuta sormusta kyydissä. Oikeampi syy kolmannelle sormukselle on, että sain sen oltuamme mieheni kanssa 10 vuotta yhdessä (kolme niistä naimisissa).
        Vihkisormus näyttää kivalta kahden sileän renkaan välissä.


    • Trial

      Joskus olen lukenut sellaisen selityksen, että kolmas sormus vasemmassa nimettömässä on sellainen "leuhkimissormus" tyyliin "katsokaa kuinka paljon mieheni minua rakastaa - sain kolmannen sormuksen!" Se sormus kuulemma tungetaan nimenomaan vasempaan nimettömään (voisihan uuden sormuksen hankkia johonkin muuhunkin sormeen), jotta muut ymmärtävät, että se on erityinen lahja mieheltä.

      • tapa.

        Naisen jäädessä leskeksi, ottaa hän miehensä sormuksen käyttöön. Kaikki lesket eivät lakkaa käyttämästä sormuksia.


      • .kukkis.
        tapa. kirjoitti:

        Naisen jäädessä leskeksi, ottaa hän miehensä sormuksen käyttöön. Kaikki lesket eivät lakkaa käyttämästä sormuksia.

        ...kihla- ja vihkisormukset siirretään yleensä oikean käden nimettömään. Eli oikean käden nimetön on nk. leskensormi. Aivan kuin vasemman käden nimetön on yleisesti ajateltuna tarkoitettu niille kihla- ja vihkisormuksille.


      • ...
        .kukkis. kirjoitti:

        ...kihla- ja vihkisormukset siirretään yleensä oikean käden nimettömään. Eli oikean käden nimetön on nk. leskensormi. Aivan kuin vasemman käden nimetön on yleisesti ajateltuna tarkoitettu niille kihla- ja vihkisormuksille.

        Kyllä meillä ortodokseilla oikean käden nimetön on ihan kihla- ja vihkisormusten oikea pitopaikka....


      • unknown

        Olen alalle koulutettu. Alkuperäinen käytäntö on se, että nainen leskeksi jäädessään teetätti miehensä sormuksesta kolmannen sormuksen. Se oli lesken merkki, mutta nykyään siihen on kaikilla omat syynsä. itse aion laittaa kolmannen sormuksen ensimmäisen hääpäivän kunniaksi.


      • elisaari
        .kukkis. kirjoitti:

        ...kihla- ja vihkisormukset siirretään yleensä oikean käden nimettömään. Eli oikean käden nimetön on nk. leskensormi. Aivan kuin vasemman käden nimetön on yleisesti ajateltuna tarkoitettu niille kihla- ja vihkisormuksille.

        Olen avioeron jälkeen pitänyt ex-mieheltäni saamaani timanttisormusta, jonka sain 10-vuotishääpäivänä, vasemmassa nimettömässä. Sormessa on syvä ura vihkisormuksen jäljiltä, ja se näyttää mielestäni pahalta. En ole ajatellut että tällä sormuksen pitämisellä mitenkään yritän näyttää naimisissa olevalta. Nyt kuitenkin poikani mielestä se on todella hassua ja väärin, että minulla eronneena on timanttisormus vasemmassa nimettömässä, koska se on vain ja ainoastaan kihla- ja vihkisormuksille tarkoitettu. Mitä sanoo laki ja hyvät tavat?


    • arlii

      Siskoni käyttää vasemmassa nimettömässään kolmatta sormusta.. Se on perintösormus mummoltamme. Ei sillä kai mitään muuta merkitystä hänelle ole kuin muisto mummosta. (En tosin ole kysynyt asiaa häneltä.)

    • Shekou

      Tahtoisin tietää mitä tarkoittaa sormuksien pito eri sormissa ennen ja jälkeen naimisiin menon? Nythän tuli tuo ns. leskensormi mutta onko muita? Sain anopilta oikein kauniin valkokultaisen sormuksen, jota en voi pitää vasemmassa nimettömässä kun sormus "koukeroinen".

      Mieheni piti halpissormusta peukalossaan sinkkuaikana, se tarkoitti hänen mielestään että on vapaa.

    • jokin aika sitten huomasin miestuttavani vasemmassa nimettömässä kaksi sormusta. on kai ollut jonkin aikaa "muotia", että myös mies käyttää vihkisormusta? vai onko se sittenkään kovin yleistä?

      • Neea

        Mun miehellä on kaks sormusta, kihla ja vihki. Hän halusi myös vihkin ja myös sai sellaisen. Yleistä tai ei, maku ratkaisee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe