Mitä ihmettä - olivatko norjalaiset meriupseerit huppelissa ?!?!
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4dkdWE/slik-var-de-dramatiske-minuttene-da-knm-helge-ingstad-krasjet-i-sola-ts?utm_content=row-1&utm_source=vgfront&utm_term=df-86-d22e58e7:df-86-d22e58e7
Radiokeskustelu ennen törmäystä Norjassa
5
328
Vastaukset
- Ylpee.Meripuseeri
Radiokeskustelusta VTS:n kanssa en mitään ymmärtänyt (en osaa Norjaa), mutta tutkakuvan persuteella sata-alus ajoi 17 solmun nopeudella toisen aluksen perään.... Taisi mennä vähän kylki edellä joten iso repeämä on varmasti tullut.
- Joakim1
Tutkakuvassa tulivat kyllä keulat vastakkain. Sota-aluksella ei ollut nimeä ja nopeutta alussa, joten ei ilmeisesti pitänyt AISia päällä. Ei myöskään ilmeisesti vastaanottanut AISia tai ainakaan välittänyt siitä. Käsittämätöntä, ettei tehnyt mitään, vaikka VTS käski väistämään selvästi ennen törmäystä.
Tuossa englanniksi asiasta, jos sitä ymmärrät paremmin: https://www.maritime-executive.com/article/wrecked-norwegian-frigate-was-warned-prior-to-collision
Aika samanlaista touhua kuin USA:n Burke-luokan kolme törmäystä lyhyen ajan sisään. AIS pois päältä, ei katsota AISia ja hienoista tutkista huolimatta ei havaita isoja suoraan ajavia laivoja, vaan ajetaan päin.
- Fregatti
Pätevää porukkaa. Öö.......öö............ööööööö.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005896493.html - Väistelty_ilmassakin
Tyypillistä NATO-touhua. Minä tulen nyt --- alta pois jos ehditte!
Taas unohtui tähysytys.
Vaikuttaa siltä että kovien sotaharjoituksien jälkeen kokenut miehistö on vetäytynyt messiin ja laivan ajo satamaan on jätetty varusmiehille. Siinä plotterin mukaan ajaessa ei olla huomattu vastaantulevaa. Siinä vaiheessa kun VTS ottanut yhteyden, sillalla on syntynyt pieni paniikki. Toivottavasti olen vääsässä!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut ja Tall poppy -syndrooma
Persut ovat uhranneet käytännössä koko elämänsä lannistaakseen tai sabotoidakseen yksilöitä, jotka erottuvat joukosta ky124860Oot mahtava tyyppi
En tiedä luetko palstaa. Koitan siitä huolimatta. Oot mun mielestä tosi erityinen tyyppi. Nopeesti taisin ihastua. Jot444754Orpo: Seuraavalla hallituksella ei ole yhtään enempää rahaa
Valtiovarainministeriön virka-arvion mukaan julkisen talouden sopeutuksen tarve on noin kymmenen miljardia euroa ensi va1983929Suomen kieli hiipuu vähitellen Vantaalla
nykytahdilla jo joka kolmas vantaalainen on vieraskielinen 2030-luvun alussa. Maahanmuutto, suomalaisten alhainen synty523675Miksi vihereät ja vasemmisto haluavat tuhota tämän maan?
He halusivat, että kannabis tulisi lailliseksi? - eikö kylliksi nuoria tuhota jo nyt huumeilla? - kannabis tuhosi minun1233614Sofia servasi Pikku-Villen suvereenisti
– Ihanko tosissaan tuleva sosiaali- ja terveysministeri hyökkää oppositiopuolueen puheenjohtajaa vastaan siksi, että täm683112Kun puolustusvoimat on huolissaan nuorison huonosta kunnosta
ajatellen varusmiespalvelusta(kun moni joutuu keskeyttään), niin johan tuli joku yliopiston vasemmistonainen selittään,1172061Ikävän karkoitukseen klassikkokysymys
Mikä biisi saa hymyn huulille ja ajatukset mukavasti siihen yhteen ja ainoaan? 🤩 Laita biisin sanat, älä linkkiä. Alo121100Elämäni rakkaus
Sitä sinä olet minulle ollut. Siksi tämä on kai niin vaikeaa. Jos sinä luopuisit niin ehkä se tulisi luonnostaan sitten63907- 93822