Akkujen latauksen teoriaa

Alehandr

Oletetaan, että akun maksimijännite olisi 13,2v. Voiko sitä ladata tuolla jännitteellä ”loputtomasti” ilman että se kosahtaa? Ovatko lyijy- ja litiumakut erilaisia tässä suhteessa? Tiedän, että latauksen nopeuttamiseksi käytetään usein korkeampaa jännitettä väliaikaisesti molemmissa akkutyypeissä ja sitä liian pitkään jatkamalla saa akun rikki. Mutta jos akussa on 13,2 ja laturi antaa saman, tapahtuuko mitään?

Entä jos akussa on jo vaikka tuo 13,2v ja siihen kytketään laturi, joka antaa vaikka 12,80 v, kärsiikö jompi kumpi osapuoli?

Paras olisi aina käyttää älykästä laturia. joka huomioi akun tilan, mutta se ei aina ole (järkevin kustannuksin) mahdollista.

8

583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • batteryuniversity.com

      Lataus riippuu tasan tarkkaan siitä, minkätyyppinen akku on kysymyksessä. Esimerkiksi litiumakkujen lataaminen yhtään liian suurella jännitteellä tai virralla aiheuttaa todennäköisesti tulipalon.

      Aihepiiri on niin laaja, että kannattaisi tutustua nimimerkkini mukaiseen verkkosivustoon. Sieltä löytyy runsaasti tietoa aiheesta yleisemmältä tasolta yksityiskohtiin asti.

    • LataaJaLaukaise

      Lyijyakussa voi olla vakiojännitelaturi akussa, vaikka kuinka kauan, kun jännite on oikea. Tavallisessa akussa noin 13.8V . Nuo pienet lyijyhyytelöakut ovat yleensä hieman tarkempia.
      Eräässä 12V 10Ah lyijyhyytelöakussa lukee:
      Cycle Use 14,4 - 15.0V (kertalataus)
      Standby Use tai (Floating Voltage) 13,5 - 13,8V (Jatkuva latausjännite)
      Sitten nykyisin on kaikenmaailman AGM- akkuja ja kalcium tai hopeaseostettuja levyjä akussa. niin kannatta aina varmistaa, mikä on sallittu jatkuva latausjännite ja mikä voi olla kertalatausjännite. 13,8V on yleen turvallinen lyijyakuissa.

    • Fghjkkuu

      Voi sitä tuolla varata mutta akku on silloin kokoajan vajaa varauksessa. Akun kannalta parempi varata täyteen ja ylläpitovaraus kytkeytyy tarvittaessa päälle.

      • Alehandr

        OK. Jos laturi lataa tasaisella 12,8V jännitteellä ja akku on saavuttanut tuon saman jännitteen, latausvirtaa ei siis kulu? Taustaksi, että minulla on 48v sähköjärjestelmä, jonka pitäisi mahdollisimman virtapihisti ylläpitää pienempää 12v järjestelmää. DC-DC -laturit ovat kalliita, enkä näe mitenkään välttämättömäksi että 12v on täynnä. Se on lähinnä varalla.


      • jännitteen.mittaus
        Alehandr kirjoitti:

        OK. Jos laturi lataa tasaisella 12,8V jännitteellä ja akku on saavuttanut tuon saman jännitteen, latausvirtaa ei siis kulu? Taustaksi, että minulla on 48v sähköjärjestelmä, jonka pitäisi mahdollisimman virtapihisti ylläpitää pienempää 12v järjestelmää. DC-DC -laturit ovat kalliita, enkä näe mitenkään välttämättömäksi että 12v on täynnä. Se on lähinnä varalla.

        Laitat jännitteen mittauksen ja hakkurimoduulin tuottamaan tarvittaessa virtaa 12 V systeemille, kun akun jännite laskee liian alas.


    • Joakim1

      Tietoa tulee kovin pätkittäin. Alussa puhuit sekä lyijy- että litiumakuista. Nyt tuli uutena tietona 48 V järjestelmä, josta 12 V ladataan. Ja akun olo lähinnä varalla eikä tarvitse olla täysi.

      Miten isosta akusta on kyse? Kuinka nopeasti se pitää saada täyteen? Kuinka usein sitä käytetään. Onko se lyijy vai litium? Jos litium, onko se Li-ion vai LiFePO4?

      Kaikkia akkuja voi ladata pelkällä vakiojännitteellä, mutta siinä on haittapuolensa. Lyijyakut tulevat hitaasti aivan täyteen sellaisella vakiojännitteellä, joka ei niiden ikää merkittävästi lyhennä päälle jätettynä. Lyijyakulle tuollainen jännite on akusta ja lämpötilasta riippuen 13,2-13,8 V. Tuolla virta menee hyvin pieneksi latauksen loppuvaiheessa. 100 Ah akulla virta akun tultua täyteen on enintään muuta ampeerin kymmenys. Älyltaturi lataa ensin 14-15 V jännitteellä ja tiputtaa sitten 13,2-13,8 V tasolle. Sillä saa akun paljon nopeammin täyteen (esim 6 h vs. 24 h).

      Litiumakkuja ei missään tapauksessa saa yliladata. Tästä syystä vakiojännitelatauksen jännite on valittava alemmaksi kuin kertalatauksen lopetusjännite, joka taas riippuu akkutyypistä. Jos vaikkapa akku saadaan täyteen 4,2 V/kenno eli 12,6 V jännitteellä (3 Li-ion kennoa), voidaan akkua ladata ikuisesti 4 V/kenno eli 12 V jännitteellä. Tällöin vain jää osa kapasiteetista käyttämättä. Täysi akku ei ota virtaa käytännössä lainkaan. Jatkuva lataus 12,6 V tai varsinkin sen yli taas pilaa akun ja voi jopa aiheuttaa tulipalon tai räjähdyksen. LiFEPO4:llä kennoja on 4 kpl ja jännitteet eri. Ne eivät myöskään pala tai räjähdä väärästä latauksesta. Muuten tilanne sama eli eivät siedä täyden jännitteen ylläpitolatausta. Molemmat latautuvat suurella virralla myös tuolla alemmalla jännitteellä.

      • Alehandr

        Tänks, hyviä kommentteja. Vastauksesi tokassa kappaleessa on oikeastaan etsimäni substanssi.

        Erilaisia konstellaatioita tässä on mielessä vaihtoehtoina, ja nyt tuntuu mielekkäimmältä ladata 12v akkua matalalla jännitteellä. Hitaus ei haittaa, kunhan ei pilaa akkua. Litiumakuista LIFEPO4 lienee mielenkiintoisin ja turvallisin, mutta tässä sen hintaero ei ole perusteltu.


    • ProblemSolved

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      311
      3700
    2. 208
      3019
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2574
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2034
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1465
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      171
      1355
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1347
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1328
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe