Oletetaan, että akun maksimijännite olisi 13,2v. Voiko sitä ladata tuolla jännitteellä ”loputtomasti” ilman että se kosahtaa? Ovatko lyijy- ja litiumakut erilaisia tässä suhteessa? Tiedän, että latauksen nopeuttamiseksi käytetään usein korkeampaa jännitettä väliaikaisesti molemmissa akkutyypeissä ja sitä liian pitkään jatkamalla saa akun rikki. Mutta jos akussa on 13,2 ja laturi antaa saman, tapahtuuko mitään?
Entä jos akussa on jo vaikka tuo 13,2v ja siihen kytketään laturi, joka antaa vaikka 12,80 v, kärsiikö jompi kumpi osapuoli?
Paras olisi aina käyttää älykästä laturia. joka huomioi akun tilan, mutta se ei aina ole (järkevin kustannuksin) mahdollista.
Akkujen latauksen teoriaa
8
755
Vastaukset
- batteryuniversity.com
Lataus riippuu tasan tarkkaan siitä, minkätyyppinen akku on kysymyksessä. Esimerkiksi litiumakkujen lataaminen yhtään liian suurella jännitteellä tai virralla aiheuttaa todennäköisesti tulipalon.
Aihepiiri on niin laaja, että kannattaisi tutustua nimimerkkini mukaiseen verkkosivustoon. Sieltä löytyy runsaasti tietoa aiheesta yleisemmältä tasolta yksityiskohtiin asti. - LataaJaLaukaise
Lyijyakussa voi olla vakiojännitelaturi akussa, vaikka kuinka kauan, kun jännite on oikea. Tavallisessa akussa noin 13.8V . Nuo pienet lyijyhyytelöakut ovat yleensä hieman tarkempia.
Eräässä 12V 10Ah lyijyhyytelöakussa lukee:
Cycle Use 14,4 - 15.0V (kertalataus)
Standby Use tai (Floating Voltage) 13,5 - 13,8V (Jatkuva latausjännite)
Sitten nykyisin on kaikenmaailman AGM- akkuja ja kalcium tai hopeaseostettuja levyjä akussa. niin kannatta aina varmistaa, mikä on sallittu jatkuva latausjännite ja mikä voi olla kertalatausjännite. 13,8V on yleen turvallinen lyijyakuissa. - Fghjkkuu
Voi sitä tuolla varata mutta akku on silloin kokoajan vajaa varauksessa. Akun kannalta parempi varata täyteen ja ylläpitovaraus kytkeytyy tarvittaessa päälle.
- Alehandr
OK. Jos laturi lataa tasaisella 12,8V jännitteellä ja akku on saavuttanut tuon saman jännitteen, latausvirtaa ei siis kulu? Taustaksi, että minulla on 48v sähköjärjestelmä, jonka pitäisi mahdollisimman virtapihisti ylläpitää pienempää 12v järjestelmää. DC-DC -laturit ovat kalliita, enkä näe mitenkään välttämättömäksi että 12v on täynnä. Se on lähinnä varalla.
- jännitteen.mittaus
Alehandr kirjoitti:
OK. Jos laturi lataa tasaisella 12,8V jännitteellä ja akku on saavuttanut tuon saman jännitteen, latausvirtaa ei siis kulu? Taustaksi, että minulla on 48v sähköjärjestelmä, jonka pitäisi mahdollisimman virtapihisti ylläpitää pienempää 12v järjestelmää. DC-DC -laturit ovat kalliita, enkä näe mitenkään välttämättömäksi että 12v on täynnä. Se on lähinnä varalla.
Laitat jännitteen mittauksen ja hakkurimoduulin tuottamaan tarvittaessa virtaa 12 V systeemille, kun akun jännite laskee liian alas.
- Joakim1
Tietoa tulee kovin pätkittäin. Alussa puhuit sekä lyijy- että litiumakuista. Nyt tuli uutena tietona 48 V järjestelmä, josta 12 V ladataan. Ja akun olo lähinnä varalla eikä tarvitse olla täysi.
Miten isosta akusta on kyse? Kuinka nopeasti se pitää saada täyteen? Kuinka usein sitä käytetään. Onko se lyijy vai litium? Jos litium, onko se Li-ion vai LiFePO4?
Kaikkia akkuja voi ladata pelkällä vakiojännitteellä, mutta siinä on haittapuolensa. Lyijyakut tulevat hitaasti aivan täyteen sellaisella vakiojännitteellä, joka ei niiden ikää merkittävästi lyhennä päälle jätettynä. Lyijyakulle tuollainen jännite on akusta ja lämpötilasta riippuen 13,2-13,8 V. Tuolla virta menee hyvin pieneksi latauksen loppuvaiheessa. 100 Ah akulla virta akun tultua täyteen on enintään muuta ampeerin kymmenys. Älyltaturi lataa ensin 14-15 V jännitteellä ja tiputtaa sitten 13,2-13,8 V tasolle. Sillä saa akun paljon nopeammin täyteen (esim 6 h vs. 24 h).
Litiumakkuja ei missään tapauksessa saa yliladata. Tästä syystä vakiojännitelatauksen jännite on valittava alemmaksi kuin kertalatauksen lopetusjännite, joka taas riippuu akkutyypistä. Jos vaikkapa akku saadaan täyteen 4,2 V/kenno eli 12,6 V jännitteellä (3 Li-ion kennoa), voidaan akkua ladata ikuisesti 4 V/kenno eli 12 V jännitteellä. Tällöin vain jää osa kapasiteetista käyttämättä. Täysi akku ei ota virtaa käytännössä lainkaan. Jatkuva lataus 12,6 V tai varsinkin sen yli taas pilaa akun ja voi jopa aiheuttaa tulipalon tai räjähdyksen. LiFEPO4:llä kennoja on 4 kpl ja jännitteet eri. Ne eivät myöskään pala tai räjähdä väärästä latauksesta. Muuten tilanne sama eli eivät siedä täyden jännitteen ylläpitolatausta. Molemmat latautuvat suurella virralla myös tuolla alemmalla jännitteellä.- Alehandr
Tänks, hyviä kommentteja. Vastauksesi tokassa kappaleessa on oikeastaan etsimäni substanssi.
Erilaisia konstellaatioita tässä on mielessä vaihtoehtoina, ja nyt tuntuu mielekkäimmältä ladata 12v akkua matalalla jännitteellä. Hitaus ei haittaa, kunhan ei pilaa akkua. Litiumakuista LIFEPO4 lienee mielenkiintoisin ja turvallisin, mutta tässä sen hintaero ei ole perusteltu.
- ProblemSolved
Esim tuossa stepdown converter Input 8 - 55V ja ulostulo säädettävä 1 - 36 volttiin. Jonkun tuontapaiset tilaat, niin latausongelmat on tipotiessään.
https://www.aliexpress.com/item/200W-15A-DC-DC-8-55V-to-1-36V-Adjustable-Buck-Converter-Step-Down-Module-Voltage/32822843408.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743320
- 2012872
- 242709
- 492648
- 212534
Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl412355Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez2101823Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v241767- 371640
- 181486