Akkujen latauksen teoriaa

Alehandr

Oletetaan, että akun maksimijännite olisi 13,2v. Voiko sitä ladata tuolla jännitteellä ”loputtomasti” ilman että se kosahtaa? Ovatko lyijy- ja litiumakut erilaisia tässä suhteessa? Tiedän, että latauksen nopeuttamiseksi käytetään usein korkeampaa jännitettä väliaikaisesti molemmissa akkutyypeissä ja sitä liian pitkään jatkamalla saa akun rikki. Mutta jos akussa on 13,2 ja laturi antaa saman, tapahtuuko mitään?

Entä jos akussa on jo vaikka tuo 13,2v ja siihen kytketään laturi, joka antaa vaikka 12,80 v, kärsiikö jompi kumpi osapuoli?

Paras olisi aina käyttää älykästä laturia. joka huomioi akun tilan, mutta se ei aina ole (järkevin kustannuksin) mahdollista.

8

755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • batteryuniversity.com

      Lataus riippuu tasan tarkkaan siitä, minkätyyppinen akku on kysymyksessä. Esimerkiksi litiumakkujen lataaminen yhtään liian suurella jännitteellä tai virralla aiheuttaa todennäköisesti tulipalon.

      Aihepiiri on niin laaja, että kannattaisi tutustua nimimerkkini mukaiseen verkkosivustoon. Sieltä löytyy runsaasti tietoa aiheesta yleisemmältä tasolta yksityiskohtiin asti.

    • LataaJaLaukaise

      Lyijyakussa voi olla vakiojännitelaturi akussa, vaikka kuinka kauan, kun jännite on oikea. Tavallisessa akussa noin 13.8V . Nuo pienet lyijyhyytelöakut ovat yleensä hieman tarkempia.
      Eräässä 12V 10Ah lyijyhyytelöakussa lukee:
      Cycle Use 14,4 - 15.0V (kertalataus)
      Standby Use tai (Floating Voltage) 13,5 - 13,8V (Jatkuva latausjännite)
      Sitten nykyisin on kaikenmaailman AGM- akkuja ja kalcium tai hopeaseostettuja levyjä akussa. niin kannatta aina varmistaa, mikä on sallittu jatkuva latausjännite ja mikä voi olla kertalatausjännite. 13,8V on yleen turvallinen lyijyakuissa.

    • Fghjkkuu

      Voi sitä tuolla varata mutta akku on silloin kokoajan vajaa varauksessa. Akun kannalta parempi varata täyteen ja ylläpitovaraus kytkeytyy tarvittaessa päälle.

      • Alehandr

        OK. Jos laturi lataa tasaisella 12,8V jännitteellä ja akku on saavuttanut tuon saman jännitteen, latausvirtaa ei siis kulu? Taustaksi, että minulla on 48v sähköjärjestelmä, jonka pitäisi mahdollisimman virtapihisti ylläpitää pienempää 12v järjestelmää. DC-DC -laturit ovat kalliita, enkä näe mitenkään välttämättömäksi että 12v on täynnä. Se on lähinnä varalla.


      • jännitteen.mittaus
        Alehandr kirjoitti:

        OK. Jos laturi lataa tasaisella 12,8V jännitteellä ja akku on saavuttanut tuon saman jännitteen, latausvirtaa ei siis kulu? Taustaksi, että minulla on 48v sähköjärjestelmä, jonka pitäisi mahdollisimman virtapihisti ylläpitää pienempää 12v järjestelmää. DC-DC -laturit ovat kalliita, enkä näe mitenkään välttämättömäksi että 12v on täynnä. Se on lähinnä varalla.

        Laitat jännitteen mittauksen ja hakkurimoduulin tuottamaan tarvittaessa virtaa 12 V systeemille, kun akun jännite laskee liian alas.


    • Joakim1

      Tietoa tulee kovin pätkittäin. Alussa puhuit sekä lyijy- että litiumakuista. Nyt tuli uutena tietona 48 V järjestelmä, josta 12 V ladataan. Ja akun olo lähinnä varalla eikä tarvitse olla täysi.

      Miten isosta akusta on kyse? Kuinka nopeasti se pitää saada täyteen? Kuinka usein sitä käytetään. Onko se lyijy vai litium? Jos litium, onko se Li-ion vai LiFePO4?

      Kaikkia akkuja voi ladata pelkällä vakiojännitteellä, mutta siinä on haittapuolensa. Lyijyakut tulevat hitaasti aivan täyteen sellaisella vakiojännitteellä, joka ei niiden ikää merkittävästi lyhennä päälle jätettynä. Lyijyakulle tuollainen jännite on akusta ja lämpötilasta riippuen 13,2-13,8 V. Tuolla virta menee hyvin pieneksi latauksen loppuvaiheessa. 100 Ah akulla virta akun tultua täyteen on enintään muuta ampeerin kymmenys. Älyltaturi lataa ensin 14-15 V jännitteellä ja tiputtaa sitten 13,2-13,8 V tasolle. Sillä saa akun paljon nopeammin täyteen (esim 6 h vs. 24 h).

      Litiumakkuja ei missään tapauksessa saa yliladata. Tästä syystä vakiojännitelatauksen jännite on valittava alemmaksi kuin kertalatauksen lopetusjännite, joka taas riippuu akkutyypistä. Jos vaikkapa akku saadaan täyteen 4,2 V/kenno eli 12,6 V jännitteellä (3 Li-ion kennoa), voidaan akkua ladata ikuisesti 4 V/kenno eli 12 V jännitteellä. Tällöin vain jää osa kapasiteetista käyttämättä. Täysi akku ei ota virtaa käytännössä lainkaan. Jatkuva lataus 12,6 V tai varsinkin sen yli taas pilaa akun ja voi jopa aiheuttaa tulipalon tai räjähdyksen. LiFEPO4:llä kennoja on 4 kpl ja jännitteet eri. Ne eivät myöskään pala tai räjähdä väärästä latauksesta. Muuten tilanne sama eli eivät siedä täyden jännitteen ylläpitolatausta. Molemmat latautuvat suurella virralla myös tuolla alemmalla jännitteellä.

      • Alehandr

        Tänks, hyviä kommentteja. Vastauksesi tokassa kappaleessa on oikeastaan etsimäni substanssi.

        Erilaisia konstellaatioita tässä on mielessä vaihtoehtoina, ja nyt tuntuu mielekkäimmältä ladata 12v akkua matalalla jännitteellä. Hitaus ei haittaa, kunhan ei pilaa akkua. Litiumakuista LIFEPO4 lienee mielenkiintoisin ja turvallisin, mutta tässä sen hintaero ei ole perusteltu.


    • ProblemSolved

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3320
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2872
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      24
      2709
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2648
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      21
      2534
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2355
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1823
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1767
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1640
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1486
    Aihe