Iso koiranpentu ja portaat!?

Sakurotti

Kuullut niin paljon juttua että pentu pitäisi lonkkien takia kantaa ylös ja alas portaita ja vasta joskus 8kk ikäisenä alkaa itse kulkea rappusia. Talossamme ei ole hissiä. Miten on sitten jos pentu on jo sen verran kookas että pystyy jo itse kulkemaan rappuset ensimmäiseen kerrokseen itsenäisesti.

Pitääkö silti aina väkisin kantaa ylös ja alas? (Välillä tulee kannettua jos siltä näyttää ainakin alaspäin). Mitäs sitten kun tämä oma sakemanni-rotikka onkin jo minun kokonen, mites sitten kannetaan? Menee vielä näin 11vk ikäisenä mutta sillä vauhdilla millä kasvaa tuskin paljon kauempaa. (itse olen pienehkö ihminen)

Ihan vain näin yleisesti kysyisin että miten itse tässä tilanteessa tekisitte.

3

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sakullinen

      Et tullut ajatelleeksi asiaa ennen koiran hankintaa? Mielestäni voi ihan hyvin antaa kävellä rappuset ensimmäiseen kerrokseen, pitää vain olla huolellinen siitä, että koira menee raput hitaasti liukastelematta yhtään, sitä pitää varoa. Osta vaikka kumipohjaiset tossut, niin ei liukastele. Opeta heti alusta alkaen kulkemaan hitaasti ja rauhallisesti rappusissa. Omat koirani ovat kävelleen raput heti kotiuduttuaan omasta halustaan, tosin vain muutamia rappuja kerrallaan, alaovelta on hissille n. 6 rappusta. Ei ole vaikuttanut lonkkiin.

      • Sakurotti

        On käynyt mielessä mutta eipä löytynyt samanlaista kysymystä googlettamalla ja päätin nyt sitten myöhemmin kysellä mielipiteitä. Ihan ensimmäisessä kerroksessa asun ettei tarvitse taivaaseen asti aina kiivetä kuitenkaan.

        Ja näin rauhallisesti ollaankin otettu. Ihan nätisti neiti tulee perässä ylös että alas ja katsoo mihin astuu jonka takia en ole nähnyt haitaksi antaa itse kävellä jos haluaa ja hienosti pystyy. :)


    • sakullinen

      Sitten kun tulee painoa lisää, pitää olla tosi varovainen, ettei liukastu. Kyllähän ne pennut luonnossakin leikkivät aika rajusti, ja suositus on, että pentu saisi olla mahdollisimman paljon vapaana, että nivelet ja lihakset kehittyvät vahvoiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1915
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      50
      1836
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1363
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1099
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1098
    Aihe