Iso koiranpentu ja portaat!?

Sakurotti

Kuullut niin paljon juttua että pentu pitäisi lonkkien takia kantaa ylös ja alas portaita ja vasta joskus 8kk ikäisenä alkaa itse kulkea rappusia. Talossamme ei ole hissiä. Miten on sitten jos pentu on jo sen verran kookas että pystyy jo itse kulkemaan rappuset ensimmäiseen kerrokseen itsenäisesti.

Pitääkö silti aina väkisin kantaa ylös ja alas? (Välillä tulee kannettua jos siltä näyttää ainakin alaspäin). Mitäs sitten kun tämä oma sakemanni-rotikka onkin jo minun kokonen, mites sitten kannetaan? Menee vielä näin 11vk ikäisenä mutta sillä vauhdilla millä kasvaa tuskin paljon kauempaa. (itse olen pienehkö ihminen)

Ihan vain näin yleisesti kysyisin että miten itse tässä tilanteessa tekisitte.

3

177

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sakullinen

Et tullut ajatelleeksi asiaa ennen koiran hankintaa? Mielestäni voi ihan hyvin antaa kävellä rappuset ensimmäiseen kerrokseen, pitää vain olla huolellinen siitä, että koira menee raput hitaasti liukastelematta yhtään, sitä pitää varoa. Osta vaikka kumipohjaiset tossut, niin ei liukastele. Opeta heti alusta alkaen kulkemaan hitaasti ja rauhallisesti rappusissa. Omat koirani ovat kävelleen raput heti kotiuduttuaan omasta halustaan, tosin vain muutamia rappuja kerrallaan, alaovelta on hissille n. 6 rappusta. Ei ole vaikuttanut lonkkiin.

• Sakurotti

On käynyt mielessä mutta eipä löytynyt samanlaista kysymystä googlettamalla ja päätin nyt sitten myöhemmin kysellä mielipiteitä. Ihan ensimmäisessä kerroksessa asun ettei tarvitse taivaaseen asti aina kiivetä kuitenkaan.

Ja näin rauhallisesti ollaankin otettu. Ihan nätisti neiti tulee perässä ylös että alas ja katsoo mihin astuu jonka takia en ole nähnyt haitaksi antaa itse kävellä jos haluaa ja hienosti pystyy. :)

• sakullinen

Sitten kun tulee painoa lisää, pitää olla tosi varovainen, ettei liukastu. Kyllähän ne pennut luonnossakin leikkivät aika rajusti, ja suositus on, että pentu saisi olla mahdollisimman paljon vapaana, että nivelet ja lihakset kehittyvät vahvoiksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      106
      5520
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3683
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3245
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      453
      2568
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      261
      1610
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1356
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1309
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1283
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1248
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      150
      1192
    Aihe