Imagen kirjoittaminen

retroilijall

Miten kirjoitan *.img tiedoston, (joka on 720k levyke) 1,44 levykkeelle?

dd kyllä kirjoittaa sen ja se toimii linuxissa, mutta kun levykkeen avaa DOS:ssa niin ei se toimikaan.

Veikkaan että johtuu siitä, että image on 720k levykkeestä ja levyke jolle yritän kirjoittaa on1,44Mt

17

246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eijymmärrä

      He tota miten se niinkuin toimii linuxssissa?

      • hyvin-toimimaton

        He miksei muka DOS:ssa toimi
        Veikkaan ettei mitään toiminnallisuutta ole kummassakaan käyttiksessä
        Linuxissa saattaa tietenkin näkyä levyllä tiedostoja DOS ei välttämättä ymmärä käytettyä tiedostojärjestelmää


      • retroilijall

        Linux pystyi lukemaan imagen tiedostot, mutta dos väitti, että tiedosto on korruptoitunut.


      • uusi-image
        retroilijall kirjoitti:

        Linux pystyi lukemaan imagen tiedostot, mutta dos väitti, että tiedosto on korruptoitunut.

        Tommosen imagen ny väsää hetkessä jos epäilee et johtuu käytettävän korpun koosta niin mikään ei estä tekemästä tasan sellasta imagee joka sopii 1,44 levykkeelle
        Siihen imageen sitten vaan oikee tiedosto järjestelmä ja romut vanhasta imagesta jos boottaava niin ekat? 1000? (tässä vaihteluu) tavuu vanhasta levykkeestä dd:llä sellasenaan uuteen imageen ja sen jälkeen dd:llä uus image > 1,44 levykkeelle.
        (mitä yrität tehdä)


      • ffffaakkk
        uusi-image kirjoitti:

        Tommosen imagen ny väsää hetkessä jos epäilee et johtuu käytettävän korpun koosta niin mikään ei estä tekemästä tasan sellasta imagee joka sopii 1,44 levykkeelle
        Siihen imageen sitten vaan oikee tiedosto järjestelmä ja romut vanhasta imagesta jos boottaava niin ekat? 1000? (tässä vaihteluu) tavuu vanhasta levykkeestä dd:llä sellasenaan uuteen imageen ja sen jälkeen dd:llä uus image > 1,44 levykkeelle.
        (mitä yrität tehdä)

        "jos boottaava niin ekat? 1000?"
        Ton vedän takas...
        Jos ei tiedä mitä tekee niin pikkasen hankalaa asentaa boottaavaksi suoraan kopioimalla vanhasta imagesta boottisektori Sotkematta levykirjanpitoo eli helponta olis asentaa imageen vaan uus bootlooder.


    • Korppu pitää mahdollisesti ensin formatoida Dossissa väkisin 720 kilotavuiseksi joko parametreilla tai peittämällä HD-korpun HD -ilmaisin teipillä.

      • retroilijall

        Tämähän se oli, teipin ja formatoinnin jälkeen rupesi imaget toimimaan!


      • kummaksi-on-mennyt
        retroilijall kirjoitti:

        Tämähän se oli, teipin ja formatoinnin jälkeen rupesi imaget toimimaan!

        Ajat muuttuvat. Ennen porailtiin dd-korppuihin reikiä jotta niistä saatiin hd-korppuja. Nykyään sitten päinvastoin... Mulla oli joskus lerppuleikkuri, jolla sai tehtyä yksipuoleisesta lerpusta kaksipuoleisen. Oli huomattavan kätevä verrattuna puukon käyttöön.


      • retroilijall kirjoitti:

        Tämähän se oli, teipin ja formatoinnin jälkeen rupesi imaget toimimaan!

        Formatointi turhaa kun dd kirjoittaa suoraan laitteeseen. En edes muista mikä levyke on. /dev/fda hieman eri kuin /dev/fda1. fda on oikein. Osion numeroa ei saa olla.


    • 4r556g

      Korppu experttejä saa nykypäivänä etsiä. En edes muista millain olen viimeksi korppua käyttänyt. 15 vuotta sitten?

    • ihme-että-toimivat

      On kyllä varsinainen ihme että ne korput ja lerput saattoi edes toimia.

      Joku vuosi sitten möin vähän yli sata käytettyä korppua pois ja joku jopa osti ne. Olivat olleet käyttöä vailla kaapissa, kuivassa ja tasaisessa huoneenlämmössä pölyltä suojattuna 10-25 v.

      Tässäkin ajassa muutama, en tarkkaan muista montako, oli pilaantunut käyttökelvottimiksi. Kun yritti formatoida myyntiä varten, niin eipä niille rikkoontuneille onnistunut.

      • retroilijall

        Harmi että myit, nykypäivänä niistä pyydetään yli 1€/kpl.


      • ihme-että-toimivat
        retroilijall kirjoitti:

        Harmi että myit, nykypäivänä niistä pyydetään yli 1€/kpl.

        Veivät kaapissa vain tilaa. Aivan sama vaikka halvalla menivät. Ei haittaa yhtään. Kuka hullu tuommosia enää ostaa.


      • hulluilla.halvat.huvit
        ihme-että-toimivat kirjoitti:

        Veivät kaapissa vain tilaa. Aivan sama vaikka halvalla menivät. Ei haittaa yhtään. Kuka hullu tuommosia enää ostaa.

        Saattaahan niitä joku tarvita. Itselläni löytyy korppuja formatoituina 720kB, 880kB, 1,44MB ja 1,76MB kapasiteeteille. Viimeksi käytin korppuasemaa muutama vuosi sitten jotain vanhaa 386-konetta Linuxille säätäessäni.

        Joku laite tuki muuten 2,88 megan korppujakin, ja näköjään yli 200 megaisia superkorppujakin on valmistettu. https://en.wikipedia.org/wiki/SuperDisk

        Zip-asema levykkeineen pitäisi myös löytyä jostain komerosta, mutta sen levyt ovat fyysisesti eri kokoisia kuin orggiskorput.


      • hieman-kehitystä
        hulluilla.halvat.huvit kirjoitti:

        Saattaahan niitä joku tarvita. Itselläni löytyy korppuja formatoituina 720kB, 880kB, 1,44MB ja 1,76MB kapasiteeteille. Viimeksi käytin korppuasemaa muutama vuosi sitten jotain vanhaa 386-konetta Linuxille säätäessäni.

        Joku laite tuki muuten 2,88 megan korppujakin, ja näköjään yli 200 megaisia superkorppujakin on valmistettu. https://en.wikipedia.org/wiki/SuperDisk

        Zip-asema levykkeineen pitäisi myös löytyä jostain komerosta, mutta sen levyt ovat fyysisesti eri kokoisia kuin orggiskorput.

        Zip-levykkeissä alkoikin olla vähän enemmän järkeä mutta taisi teknologia sitten jäädä USB-tikkujen jalkoihin, mikä ei kyllä sekään haittaa yhtään.


    • e4r5tr4e3w2q

      Mihin näitä korppuja nykyään käytetään?

      • Ikivanha PC XT ym. toimii vain DOS:silla. Itse annoin jotain reilut 100 korppua viinipullon hinnalla. Kaapissa vielä jokunen korppu ja lerppu. Voi kysellä jos tarvetta. Asema on kaapissa. Vanhoja piuhoja löytyy myös. Scart, rca,


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe