Linux on sietämätön!

krendel

Jopa Microsoftin Windows XP Pro on huomattavasti parempi! Kolmea eri Linux-distroa koitettuani en voi muuta sanoa, kuin että kuulkaa:
1) Linuxin "pakettiasennus" on niiden puuhaa, joilla ei ole parempaa tekemistä. UT2K3-demo oli aikoinaan hieno yllätys, mutta kun sen asentaakseen piti asennella tunnin verran omituisia paketeita! Tämä pätee kaikkiin ohjelmiin - jos jotain haluaa asentaa, pitää asentaa vielä vähän! "Downward compatibility" on varmasti ennen kuulumatonta linux-ninjoille...
2) Kuulostaa pinnalliselta, mutta sekä KDE että Gnome näyttävät (ja ovatkin) amatöörien puuhalta. Rosoista/sumeaa tekstiä, käsittämättömät valikot ja puolet tärkeistä jutuista sujuu nopeammin tai ainoastaan komentolinjalta (asentelu, filujen poisto, versioiden tsekaaus). Käyttäjä-ystävällinen työympäristö tosiaankin!
3) Ohjelmat ovat leisesti ottaen huonompia kuin kaupalliset, poikkeuksena AppleWorks 5:sta parempi OpenOffice. Ja hyvin vähän yleishyödyllistä tai mielenkiintoista kaupallista softaa ylipäätään tarjolla, aina pitää tyytyä johonkin ikuisessa beta-vaiheessa olevaan avoimen koodin harraste versioon!

Ainoana bonuksena ehkä se ohjelmapyörityksen nopeus. Kun sain ajurit ja UT2K3 demon parissa päivässä asennettua, niin se pyöri nopsemmin kuin myöhemmin samalla alustalla wintoosan alaisena! Linuxin poistin, kun asensin Firefoxia ja Mandrake pyysi aloittamaan sellaisen 6 tunnin pakettien metsästyksen jälleen kerran!

Käyttäjiin en puutu kun niitä on moneen rekeen.

105

4197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Anonyymi

        Hakemaasi sivua ei löytynyt, mutta oletan sen olevan ihan ajankohtaista, niin kuin muutkin linuksista kertovat menneiä vuosina olevat sivut - ongelmia täynnänsä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hakemaasi sivua ei löytynyt, mutta oletan sen olevan ihan ajankohtaista, niin kuin muutkin linuksista kertovat menneiä vuosina olevat sivut - ongelmia täynnänsä!

        Linukseissa nuo ongelmat korjataan hyvin hitaasti ja varsinkin ne takaportit ja selvät haittaohjelmat, joita mm. NSA ja CIA ovat sinne ujuttaneet tubutinpoikien tietämättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linukseissa nuo ongelmat korjataan hyvin hitaasti ja varsinkin ne takaportit ja selvät haittaohjelmat, joita mm. NSA ja CIA ovat sinne ujuttaneet tubutinpoikien tietämättä.

        Ja jostain syystä niin ajankohtainen aloitus, vaikka onkin vuodelta 2005!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jostain syystä niin ajankohtainen aloitus, vaikka onkin vuodelta 2005!

        Juu, 16 vuotta ja edelleen kuin tästä päivästä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, 16 vuotta ja edelleen kuin tästä päivästä!

        Onhan tuosta vähän uudempikin vuodatus, olikohan se vain 8 vuotta vanha, mutta ihan samanlainen. Linuksin käyttäjät itse nuo rustaavat!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, 16 vuotta ja edelleen kuin tästä päivästä!

        Ai ikkunatrinsessojen tietotekniikka taidot vai?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, 16 vuotta ja edelleen kuin tästä päivästä!

        Erinomainen aloitus ja oikeanlainen. Itse asiassa nyt tilanne on edelleen sama, mutta emmehän voi vaatiakaan perunasäkkipalkalla työskenteliviltä tubutinpojilta samanlaista työnjälkeä, kuin mitä Microsoftin ammattilaiset tekevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erinomainen aloitus ja oikeanlainen. Itse asiassa nyt tilanne on edelleen sama, mutta emmehän voi vaatiakaan perunasäkkipalkalla työskenteliviltä tubutinpojilta samanlaista työnjälkeä, kuin mitä Microsoftin ammattilaiset tekevät.

        Kannattaa kaivella ennen syntymäänsä aloituksia ja sitten todistaa osaamattomuutensa niin kaikki on hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa kaivella ennen syntymäänsä aloituksia ja sitten todistaa osaamattomuutensa niin kaikki on hyvin.

        Ja ihan vain sen takia, koska ette itse sitä tee, vaikka syytä olisikin. Nytkin 18 vuotta vanha aloitus on kuin olisi tätä päivää!


    • sillä

      XP:llä seuraava juttu automaattisesti:

      Ota pienestä tietokannasta varmuuskopio. Zippaa se. Lähetä zip-paketti sähköpostilla itsellesi.

      Kaikki kolme kohtaa ilman, että menet itse käpristelemään. Eipä taida sillä huomattavasti paremmalla XP:llä onnistua edes rahalla.

      • Catilina

        Vaihdapas XP:llä käyttäjää parilla näppäimen painalluksella :)


      • m30-joku on rekisteröinyt sen?
        Catilina kirjoitti:

        Vaihdapas XP:llä käyttäjää parilla näppäimen painalluksella :)

        Tuo "monen käyttäjän tuki" on taas jälleen ollut Microsoftille tyypillinen räpellys: homma toimii älyttömän hitaasti ja arvosana verrattuna alkuperäiseen (Linux ym) on akselilla säälittävä-naurettava-hävettävä. Sanoisin että suhteissa 45%, 20% ja 35%.

        Vielä(!) surkeampi on RunAs(s) toiminto, joka yksinkertaisesti on huono, puhumattakaan komentotulkin tabulaattoritäydennyksestä, joka on surkein universumissa esitetty plagiaatti. Edes µ$hitin ei uskoisi tuohon pystyvän.

        Pahinta on että joku vielä luulee että Windows on jotenkin *hyvä*, niin onhan se hyvä jos ei _paremmasta_ tiedä..


      • krendel
        Catilina kirjoitti:

        Vaihdapas XP:llä käyttäjää parilla näppäimen painalluksella :)

        WIN l

        Ei toi mun mielestä mikään mahdoton oppia ole, eikä järin pitkäkään näppäinyhdistelmä.

        Noista tietokantojen kopioinnista en osaa sanoo mitään, ei oo tullu tarvetta sellasiin hommiin. Ja eiks sen saman gigaisen tiedoston lähettäminen itselleen oo aika tyhmää?


      • m30-joku on rekisteröinyt sen?
        krendel kirjoitti:

        WIN l

        Ei toi mun mielestä mikään mahdoton oppia ole, eikä järin pitkäkään näppäinyhdistelmä.

        Noista tietokantojen kopioinnista en osaa sanoo mitään, ei oo tullu tarvetta sellasiin hommiin. Ja eiks sen saman gigaisen tiedoston lähettäminen itselleen oo aika tyhmää?

        minun ainakin (Xp Pro / en) täytyy naputella joka kerta WIN l klikata tunnusta kirjoittaa salasana. Ei auta vaikka kuinka olisin jo kerran antanut salasanat kaikille käytössä oleville istunnoille. Miten tämän voisi tehdä nopeammin, jos minä en vain osaa?

        Lisäksi (tässä kun ei ole niitä virtuaalityöpöytiä..) joskus tekisi mieli logata monta sessiota auki yhtäaikaa, mutta se ei taida olla edes mahdollista yhdellä käyttäjätunnuksella?

        Tietokantojen kopiointi on erittäin järkevää, jos koneella killuu tutkimustyöt ja muut ihan-aikuisten-oikeasti tärkeät tiedostot. Minä maksoin eräälle tulevalle atk-inssille nipun euroja moisen "update & backup & compress every night" -sovelluksen teosta. Se kun ei tässä edullisessa ja hyvässä Windowsissa onnistu (kunnolla) vakiotyökaluilla, toisin kuin Linuxissa.. - jaa eihän kukaan ole tainnut väittääkkään että Windows soveltuisi muuhun kuin kotikäyttöön?


      • krendel
        m30-joku on rekisteröinyt sen? kirjoitti:

        minun ainakin (Xp Pro / en) täytyy naputella joka kerta WIN l klikata tunnusta kirjoittaa salasana. Ei auta vaikka kuinka olisin jo kerran antanut salasanat kaikille käytössä oleville istunnoille. Miten tämän voisi tehdä nopeammin, jos minä en vain osaa?

        Lisäksi (tässä kun ei ole niitä virtuaalityöpöytiä..) joskus tekisi mieli logata monta sessiota auki yhtäaikaa, mutta se ei taida olla edes mahdollista yhdellä käyttäjätunnuksella?

        Tietokantojen kopiointi on erittäin järkevää, jos koneella killuu tutkimustyöt ja muut ihan-aikuisten-oikeasti tärkeät tiedostot. Minä maksoin eräälle tulevalle atk-inssille nipun euroja moisen "update & backup & compress every night" -sovelluksen teosta. Se kun ei tässä edullisessa ja hyvässä Windowsissa onnistu (kunnolla) vakiotyökaluilla, toisin kuin Linuxissa.. - jaa eihän kukaan ole tainnut väittääkkään että Windows soveltuisi muuhun kuin kotikäyttöön?

        joutuu klikkaamaan sitä käyttäjää, jona haluaa logata. etkö ole huomannut? ja eiköhän se ole ihan hyvä juttu vaan, että kun luovuttaa jollekkin muulle koneen käyttöön (esim mä tunnuksella "Vieras") niin se ei voi logata sun puolelle? no, linuxhan nyt on sellainen tietoturvaihme ettei siinä edes mitään salasanoja tarvi. ;)

        siis mikä on tietokanta? onkos se sellainen, että kun mulla lojuu suojatussa koti kansiossa ihan oikeasti tärkeitä tekstejä ja itse tehtyjä musapätkiä, niin otetaan niistä varmuuskopiot vetämällä ne winrarilla kasaan ja ulkoiselle kovolle?


      • m30-joku on rekisteröinyt sen?
        krendel kirjoitti:

        joutuu klikkaamaan sitä käyttäjää, jona haluaa logata. etkö ole huomannut? ja eiköhän se ole ihan hyvä juttu vaan, että kun luovuttaa jollekkin muulle koneen käyttöön (esim mä tunnuksella "Vieras") niin se ei voi logata sun puolelle? no, linuxhan nyt on sellainen tietoturvaihme ettei siinä edes mitään salasanoja tarvi. ;)

        siis mikä on tietokanta? onkos se sellainen, että kun mulla lojuu suojatussa koti kansiossa ihan oikeasti tärkeitä tekstejä ja itse tehtyjä musapätkiä, niin otetaan niistä varmuuskopiot vetämällä ne winrarilla kasaan ja ulkoiselle kovolle?

        « joutuu klikkaamaan sitä käyttäjää »

        siis ei tarvitse kirjautua kuin kerran. Sitten ctrl-alt-[F1..F7], ja vaihto sujuu ajassa 1 sekunti. Yleensä F7= graafinen työpöytä ja F1.. = mustaruutu.

        Graafisiakin istuntoja voi olla useita, mutta minä en niitä ole jaksanut asentaa koska
        a) Linuxissa on tilaa tarjoavat virtuaalityöpöydät

        b) työpöydälle voi avata terminalin jossa su (joku muu käyttäjä) toimii täydellisen hyvin, toisin kuin Windowsin säälittävän RunAsS-räpellys, joka sekoilee kansioiden lukuoikeuksien kanssa ym.

        c) komentotilassa on niin tehokkaita työkaluja, että graafiset kilkkeet häviävät 2...10 kertaisesti niille nopeudessa ja käytettävyydessä. Tämä pätee niin Windowsin ohjauspaneeliin kuin Linuxin parhaisiinkin hiiriviidakoihin. Ihan oikeasti- komentorivi on, silloin kun kyseessä ei ole kuvan/äänenkäsittely tai CAD-sovellus vähintään (2 n)x parempi kun mikään hiirihärdelli.

        Linuxissa tuo nopea vaihto sujuu siis näppämistöltä, etänä kavereita voi olla samassa koneessa n kpl, eivätkä he pääse minun istuntoihini käsiksi yhtään mitenkään. Mikään käyttäjärjestelmä ei tarjoa suojaa koneeseen fyysisesti käsiksi pääsevää murtautujaa vastaan, joten tämä "vapautus salasanan kyselystä meneen kertaan" ei ole tietoturvavirhe. Jos minä poistun koneen luota, silloin suljen komentotulkista istuntoni ja lukitsen graafisen näyttötilan salasanalla.

        Tietokanta .. esim. http://www.hai.cop.fi/henkilokunta/Jouko.Hautamaki/access/tietokanta/tietokanta.htm


      • krendel
        m30-joku on rekisteröinyt sen? kirjoitti:

        « joutuu klikkaamaan sitä käyttäjää »

        siis ei tarvitse kirjautua kuin kerran. Sitten ctrl-alt-[F1..F7], ja vaihto sujuu ajassa 1 sekunti. Yleensä F7= graafinen työpöytä ja F1.. = mustaruutu.

        Graafisiakin istuntoja voi olla useita, mutta minä en niitä ole jaksanut asentaa koska
        a) Linuxissa on tilaa tarjoavat virtuaalityöpöydät

        b) työpöydälle voi avata terminalin jossa su (joku muu käyttäjä) toimii täydellisen hyvin, toisin kuin Windowsin säälittävän RunAsS-räpellys, joka sekoilee kansioiden lukuoikeuksien kanssa ym.

        c) komentotilassa on niin tehokkaita työkaluja, että graafiset kilkkeet häviävät 2...10 kertaisesti niille nopeudessa ja käytettävyydessä. Tämä pätee niin Windowsin ohjauspaneeliin kuin Linuxin parhaisiinkin hiiriviidakoihin. Ihan oikeasti- komentorivi on, silloin kun kyseessä ei ole kuvan/äänenkäsittely tai CAD-sovellus vähintään (2 n)x parempi kun mikään hiirihärdelli.

        Linuxissa tuo nopea vaihto sujuu siis näppämistöltä, etänä kavereita voi olla samassa koneessa n kpl, eivätkä he pääse minun istuntoihini käsiksi yhtään mitenkään. Mikään käyttäjärjestelmä ei tarjoa suojaa koneeseen fyysisesti käsiksi pääsevää murtautujaa vastaan, joten tämä "vapautus salasanan kyselystä meneen kertaan" ei ole tietoturvavirhe. Jos minä poistun koneen luota, silloin suljen komentotulkista istuntoni ja lukitsen graafisen näyttötilan salasanalla.

        Tietokanta .. esim. http://www.hai.cop.fi/henkilokunta/Jouko.Hautamaki/access/tietokanta/tietokanta.htm

        "c) komentotilassa on niin tehokkaita työkaluja, että graafiset kilkkeet häviävät 2...10 kertaisesti niille nopeudessa ja käytettävyydessä."

        On se, mutta ainakaan mä en peruskäytössä ole koskaan joutunut XP:ssä joutunut avaamaan komentolinjaa, OSX:ssä kerran kun halusin sen aloitusfanfaarin pois. Linuxissa tosiaan pari istuntoa meni siinä, kunnei millään muulla pystynyt PERUSASIOITA tekemään.

        "Ihan oikeasti- komentorivi on, silloin kun kyseessä ei ole kuvan/äänenkäsittely tai CAD-sovellus vähintään (2 n)x parempi kun mikään hiirihärdelli."

        Eipäs tuo VIM ollut mistään kotoisin tekstinkäsittelyssä ja LYNX oli aivan syvältä. Ei siitä komentorivistä ole kuin konffaamiseen, joka onkin Linuxin olemassaolon perin tarkoitus.


      • krendel kirjoitti:

        "c) komentotilassa on niin tehokkaita työkaluja, että graafiset kilkkeet häviävät 2...10 kertaisesti niille nopeudessa ja käytettävyydessä."

        On se, mutta ainakaan mä en peruskäytössä ole koskaan joutunut XP:ssä joutunut avaamaan komentolinjaa, OSX:ssä kerran kun halusin sen aloitusfanfaarin pois. Linuxissa tosiaan pari istuntoa meni siinä, kunnei millään muulla pystynyt PERUSASIOITA tekemään.

        "Ihan oikeasti- komentorivi on, silloin kun kyseessä ei ole kuvan/äänenkäsittely tai CAD-sovellus vähintään (2 n)x parempi kun mikään hiirihärdelli."

        Eipäs tuo VIM ollut mistään kotoisin tekstinkäsittelyssä ja LYNX oli aivan syvältä. Ei siitä komentorivistä ole kuin konffaamiseen, joka onkin Linuxin olemassaolon perin tarkoitus.

        txt editorina joe, txt selaimena links(toimii graafisella puolella MYÖS graafisena selaimena) tukien MYÖS kehyksiä... Eli et ole sit työkses joutunut winukkaa säätämään jollet ole konsolia joutunut käyttämään....


      • krendel
        djmosse kirjoitti:

        txt editorina joe, txt selaimena links(toimii graafisella puolella MYÖS graafisena selaimena) tukien MYÖS kehyksiä... Eli et ole sit työkses joutunut winukkaa säätämään jollet ole konsolia joutunut käyttämään....

        no en tosiaankaan tee windowsin säätämistä työkseni! joskus saatan ehkä joutua säätämään winblowsia, jos sellaiseen firmaan eksyn jossa atk-tuki ei pelitä. mitä sun postista pitäis oikein päätellä? et kaikkien tietokonetta käyttävien pitäis olla jtn tukihenkilöitä?


      • sanoin
        krendel kirjoitti:

        WIN l

        Ei toi mun mielestä mikään mahdoton oppia ole, eikä järin pitkäkään näppäinyhdistelmä.

        Noista tietokantojen kopioinnista en osaa sanoo mitään, ei oo tullu tarvetta sellasiin hommiin. Ja eiks sen saman gigaisen tiedoston lähettäminen itselleen oo aika tyhmää?

        pienestä tietokannasta enkä gigalomaanisesta. Pakattuna koko noin 2Mt, ei gigaa vaan megaa.


      • ksym
        krendel kirjoitti:

        no en tosiaankaan tee windowsin säätämistä työkseni! joskus saatan ehkä joutua säätämään winblowsia, jos sellaiseen firmaan eksyn jossa atk-tuki ei pelitä. mitä sun postista pitäis oikein päätellä? et kaikkien tietokonetta käyttävien pitäis olla jtn tukihenkilöitä?

        >> et kaikkien tietokonetta käyttävien pitäis olla
        >> jtn tukihenkilöitä?

        Ei.

        Vaan osaavia tietokoneharrastajia, terveellä
        asenteella.

        Eli ei vittuilla kaverin käyttikselle, jos
        ei sitä itse osaa (tm).

        Phhhyh.


      • krendel
        ksym kirjoitti:

        >> et kaikkien tietokonetta käyttävien pitäis olla
        >> jtn tukihenkilöitä?

        Ei.

        Vaan osaavia tietokoneharrastajia, terveellä
        asenteella.

        Eli ei vittuilla kaverin käyttikselle, jos
        ei sitä itse osaa (tm).

        Phhhyh.

        eli sun mielestäs jokaisen sihteerin, muusikon, graafikon ja kioskinpitäjän pitäis olla "osaava tietokoneharrastajaa, terveellä
        asenteella."

        mietis uudelleen, linux-boi. :D


      • omaan nilkkaan
        ksym kirjoitti:

        >> et kaikkien tietokonetta käyttävien pitäis olla
        >> jtn tukihenkilöitä?

        Ei.

        Vaan osaavia tietokoneharrastajia, terveellä
        asenteella.

        Eli ei vittuilla kaverin käyttikselle, jos
        ei sitä itse osaa (tm).

        Phhhyh.

        "Eli ei vittuilla kaverin käyttikselle, jos
        ei sitä itse osaa (tm)."

        Mitä muuta sä liimatukka teet?


      • ksym
        omaan nilkkaan kirjoitti:

        "Eli ei vittuilla kaverin käyttikselle, jos
        ei sitä itse osaa (tm)."

        Mitä muuta sä liimatukka teet?

        koska te ette osaa käyttää Windowsia
        ettekä Linuxia. Te ette osaa yhtään mitään.
        Olette kädettömiä pellejä.

        Osaamisella tarkoitan nyt SITÄ, että
        oikeasti tietää, mitä se tietokone taustalla
        säätää, ja miten järjestelmän komponentit
        saa tarvittaessa vaikka käsin konffattua.

        Ja olet oikeassa, me EMME TARVITSE ketään
        avuttomia klik'n'play blondie-sihteerejä
        räpeltämään tietokoneella. Tajutkaa jo,
        että 80-luvulta lähtien tämä "tietokone-idiooteille" homma on tehnyt meidän TODELLISTEN
        tietokoneharrastajien elämän todella
        vaikeaksi.

        Jos ainoastaan osaavat ja oppimisenhaluiset
        hakkerit säätäisivät vieläkin tietokoneita
        (niinkuin ennenaikaan), niin meillä ei
        olisi Microsoftin kaltaista monopoliongelmaa.

        Jos et ole oikeasti osaavat tietokonehenkilö,
        ja vittuilet tänne, niin ole valmis
        ottamaan trollia vastaan. Vitun pellet.


      • krendel
        ksym kirjoitti:

        koska te ette osaa käyttää Windowsia
        ettekä Linuxia. Te ette osaa yhtään mitään.
        Olette kädettömiä pellejä.

        Osaamisella tarkoitan nyt SITÄ, että
        oikeasti tietää, mitä se tietokone taustalla
        säätää, ja miten järjestelmän komponentit
        saa tarvittaessa vaikka käsin konffattua.

        Ja olet oikeassa, me EMME TARVITSE ketään
        avuttomia klik'n'play blondie-sihteerejä
        räpeltämään tietokoneella. Tajutkaa jo,
        että 80-luvulta lähtien tämä "tietokone-idiooteille" homma on tehnyt meidän TODELLISTEN
        tietokoneharrastajien elämän todella
        vaikeaksi.

        Jos ainoastaan osaavat ja oppimisenhaluiset
        hakkerit säätäisivät vieläkin tietokoneita
        (niinkuin ennenaikaan), niin meillä ei
        olisi Microsoftin kaltaista monopoliongelmaa.

        Jos et ole oikeasti osaavat tietokonehenkilö,
        ja vittuilet tänne, niin ole valmis
        ottamaan trollia vastaan. Vitun pellet.

        Mistä lähtien mä en oo osannu käyttää Windowsia? Kyllä mä windowsia osaan käyttää ihan suvereenisti, siitä varmaan kertoo jotain etten ole joutunut asentamaan tätä uudestaan kertaakaan SP2 päivityksen jälkeen. siitä on varmaan vuosi tms. eikä ole edes kaatunut sinä aikana kertaakaan.

        tuo "tietokone vaan niille jotka jaksaa opetella 20000 komentolinja viitettä ulkoa ja surffata netissä tekstiselaimella konffattuaan sitä ensin 2 tuntia koodaamalla" on säälittävien hieltä haisevien nörttien puhetta. sä taidat oikeasti olla stereotyyppisin linux-nörtti jonka mä olen koskaan nähnyt.

        sitä paitsi mä en edes halua olla "osaava tietokonehenkilö", mä haluan saada tietokoneella jotain aikaan. vitun nörtti! hommaa elämä, would ya?

        Oikeesti, mä lähinnä naureskelin sun "vittuilulle". nörtit on säälittäviä eli sä oot säälittävä. :D


      • ksym
        krendel kirjoitti:

        Mistä lähtien mä en oo osannu käyttää Windowsia? Kyllä mä windowsia osaan käyttää ihan suvereenisti, siitä varmaan kertoo jotain etten ole joutunut asentamaan tätä uudestaan kertaakaan SP2 päivityksen jälkeen. siitä on varmaan vuosi tms. eikä ole edes kaatunut sinä aikana kertaakaan.

        tuo "tietokone vaan niille jotka jaksaa opetella 20000 komentolinja viitettä ulkoa ja surffata netissä tekstiselaimella konffattuaan sitä ensin 2 tuntia koodaamalla" on säälittävien hieltä haisevien nörttien puhetta. sä taidat oikeasti olla stereotyyppisin linux-nörtti jonka mä olen koskaan nähnyt.

        sitä paitsi mä en edes halua olla "osaava tietokonehenkilö", mä haluan saada tietokoneella jotain aikaan. vitun nörtti! hommaa elämä, would ya?

        Oikeesti, mä lähinnä naureskelin sun "vittuilulle". nörtit on säälittäviä eli sä oot säälittävä. :D

        En ole nörtti.
        Ainoastaan syrjäytynyt ja epäsosiaalinen.
        Mutta siis, aiheeseen ...

        >> Kyllä mä windowsia osaan käyttää ihan
        >> suvereenisti, siitä varmaan kertoo jotain etten
        >> ole joutunut asentamaan tätä uudestaan
        >> kertaakaan SP2

        Tuo ei osoita vitunkaan vertaa osaamistasi
        missään tietokoneilun osapiirissä.
        Osta elämäsi jonkin muun skenen piiristä,
        ja lakkaa häiritsemästä meitä omistautuneita
        hakkereita.

        >> tuo "tietokone vaan niille jotka jaksaa
        >> opetella 20000 komentolinja viitettä ulkoa ja
        >> surffata netissä tekstiselaimella konffattuaan
        >> sitä ensin 2 tuntia koodaamalla" on
        >> säälittävien hieltä haisevien nörttien puhetta.

        Ei, vaan vannoutuneiden harrastajien ja
        tietokoneharrastajien puhetta. Ja liioittelit
        aika törkeästi, nykyään ei Linuxissa tarvitse
        edes murto-osaa tuosta säätämisestä.

        Sitäpaitsi säätäminen on vielä tässä vaiheessa
        osa Linuxia, koska se on niin nuori
        käyttis, jolla ei ole tarpeeksi kaupallista
        tukea. Se ei kuitenkaan tee siitä huonoa,
        päinvastoin: haluan aina käyttää sellaista
        käyttistä, jossa jokainen namiska on
        näppien ulottuvilla ja säädettävissä.

        >> sitä paitsi mä en edes halua olla "osaava
        >> tietokonehenkilö", mä haluan saada
        >> tietokoneella jotain aikaan. vitun nörtti!
        >> hommaa elämä, would ya?

        Osaamattomuus ei minua haittaa JOS
        vaan pysytte poissa trollaamasta.
        Jos jotain kunnon perusteita löytyy,
        siis ettei johdu ahdinko omasta kädettömyydestä,
        niin sitten voitte huomautella. JA
        mielellään rakentavaan sävyyn, kiittos.

        Eli olet sellainen "ihminen" jota halveksin.
        Juuri kaltaisesi kädettömät mäntit on niitä,
        jotka trollaa käyttiksiä täysin ilman syytä.
        Trollaatte, koska ette vaan osaa,
        ja haluatte purkaa turhautumistanne meihin
        tietokoneharrastajiin.

        >> Oikeesti, mä lähinnä naureskelin sun
        >> "vittuilulle". nörtit on säälittäviä eli sä oot
        >> säälittävä. :D

        Ehkä olenkin. Monien ihmisten mielestä voin
        olla maailman säälittävin paska, joka ansaitsisi
        ainoastaan tulla ammutuksi niskaan saunan
        takana. Mutta sehän ei tässä ole aiheena,
        vaan aiheena on kädettömät trollaajat,
        jotka omaa osaamattomuuttaan tuo ilmi
        vittuilemalla aiheetta Linuxista.
        Painukaa jo vittuun, ahdistaa tuommoinen.


      • krendel
        ksym kirjoitti:

        En ole nörtti.
        Ainoastaan syrjäytynyt ja epäsosiaalinen.
        Mutta siis, aiheeseen ...

        >> Kyllä mä windowsia osaan käyttää ihan
        >> suvereenisti, siitä varmaan kertoo jotain etten
        >> ole joutunut asentamaan tätä uudestaan
        >> kertaakaan SP2

        Tuo ei osoita vitunkaan vertaa osaamistasi
        missään tietokoneilun osapiirissä.
        Osta elämäsi jonkin muun skenen piiristä,
        ja lakkaa häiritsemästä meitä omistautuneita
        hakkereita.

        >> tuo "tietokone vaan niille jotka jaksaa
        >> opetella 20000 komentolinja viitettä ulkoa ja
        >> surffata netissä tekstiselaimella konffattuaan
        >> sitä ensin 2 tuntia koodaamalla" on
        >> säälittävien hieltä haisevien nörttien puhetta.

        Ei, vaan vannoutuneiden harrastajien ja
        tietokoneharrastajien puhetta. Ja liioittelit
        aika törkeästi, nykyään ei Linuxissa tarvitse
        edes murto-osaa tuosta säätämisestä.

        Sitäpaitsi säätäminen on vielä tässä vaiheessa
        osa Linuxia, koska se on niin nuori
        käyttis, jolla ei ole tarpeeksi kaupallista
        tukea. Se ei kuitenkaan tee siitä huonoa,
        päinvastoin: haluan aina käyttää sellaista
        käyttistä, jossa jokainen namiska on
        näppien ulottuvilla ja säädettävissä.

        >> sitä paitsi mä en edes halua olla "osaava
        >> tietokonehenkilö", mä haluan saada
        >> tietokoneella jotain aikaan. vitun nörtti!
        >> hommaa elämä, would ya?

        Osaamattomuus ei minua haittaa JOS
        vaan pysytte poissa trollaamasta.
        Jos jotain kunnon perusteita löytyy,
        siis ettei johdu ahdinko omasta kädettömyydestä,
        niin sitten voitte huomautella. JA
        mielellään rakentavaan sävyyn, kiittos.

        Eli olet sellainen "ihminen" jota halveksin.
        Juuri kaltaisesi kädettömät mäntit on niitä,
        jotka trollaa käyttiksiä täysin ilman syytä.
        Trollaatte, koska ette vaan osaa,
        ja haluatte purkaa turhautumistanne meihin
        tietokoneharrastajiin.

        >> Oikeesti, mä lähinnä naureskelin sun
        >> "vittuilulle". nörtit on säälittäviä eli sä oot
        >> säälittävä. :D

        Ehkä olenkin. Monien ihmisten mielestä voin
        olla maailman säälittävin paska, joka ansaitsisi
        ainoastaan tulla ammutuksi niskaan saunan
        takana. Mutta sehän ei tässä ole aiheena,
        vaan aiheena on kädettömät trollaajat,
        jotka omaa osaamattomuuttaan tuo ilmi
        vittuilemalla aiheetta Linuxista.
        Painukaa jo vittuun, ahdistaa tuommoinen.

        osaatko virittää kitaran kuulolla?
        soittaa sitä?
        vaihtaa bemarin/ladan jakohihnan?
        säätää venttiilinvälykset?
        koodata .cc?
        tehdä flash-pätkiä?
        koota/purkaa rynnäkkökiväärin?
        hiihtää luistelutyylillä?


      • fanisi
        krendel kirjoitti:

        osaatko virittää kitaran kuulolla?
        soittaa sitä?
        vaihtaa bemarin/ladan jakohihnan?
        säätää venttiilinvälykset?
        koodata .cc?
        tehdä flash-pätkiä?
        koota/purkaa rynnäkkökiväärin?
        hiihtää luistelutyylillä?

        Sain sargasmin!


      • ksym
        krendel kirjoitti:

        osaatko virittää kitaran kuulolla?
        soittaa sitä?
        vaihtaa bemarin/ladan jakohihnan?
        säätää venttiilinvälykset?
        koodata .cc?
        tehdä flash-pätkiä?
        koota/purkaa rynnäkkökiväärin?
        hiihtää luistelutyylillä?

        En osaa noista läheskään kaikkia asioita,
        mutta onneksi en mene minnekkään trollaamaan
        bemarin jakohihnoja, tai rynnäkkökiväärejä ...

        Toisin kuin sinä, joka trollaat vaikka et
        osaa. Ole jo hiljaa.


      • valittaja-asiamies
        ksym kirjoitti:

        En osaa noista läheskään kaikkia asioita,
        mutta onneksi en mene minnekkään trollaamaan
        bemarin jakohihnoja, tai rynnäkkökiväärejä ...

        Toisin kuin sinä, joka trollaat vaikka et
        osaa. Ole jo hiljaa.

        Joo tuo luettelo on ehkä kaikkien aikojen pohjanoteeraus. Korniuden kiteytymä.




        ------------------------------------------------

        Ihan väittelyteknisesti - koska kyseessä on sotapalsta - siinä vaiheessa, kun tarvitsee moisia listoja heittää kehiin, on peli jo menetetty.

        Mutta sitähän urpot ei edes tajua.


      • ksym
        valittaja-asiamies kirjoitti:

        Joo tuo luettelo on ehkä kaikkien aikojen pohjanoteeraus. Korniuden kiteytymä.




        ------------------------------------------------

        Ihan väittelyteknisesti - koska kyseessä on sotapalsta - siinä vaiheessa, kun tarvitsee moisia listoja heittää kehiin, on peli jo menetetty.

        Mutta sitähän urpot ei edes tajua.

        Huomasin jo kauan sitten, kuinka 'krendel'
        heitti jo pyyhkeen kehään. Hänen
        hihassaan olevat 'ässät' osoittautuivatkin
        kaikkein aikojen toistetuimmiksi ja
        vääriksi todistetuiksi Linuxin trolleiksi.

        Tuntuu samalta, kuin keskustelisi kivelle.

        Mutta haluan yrittää ... ahdistaa muutenkin
        koko helvetin käyttis sota.

        Totuus on kuitenkin se, että Linux saa yhtä
        paljon paskaa naamalleen kuin Windows, tai
        enemmänkin, koska sillä on uutena ja tuoreena
        käyttöjärjestelmäkonseptina niin paljon
        pr-arvoa ...


      • ...
        krendel kirjoitti:

        no en tosiaankaan tee windowsin säätämistä työkseni! joskus saatan ehkä joutua säätämään winblowsia, jos sellaiseen firmaan eksyn jossa atk-tuki ei pelitä. mitä sun postista pitäis oikein päätellä? et kaikkien tietokonetta käyttävien pitäis olla jtn tukihenkilöitä?

        ....


    • 31337

      1. Linuxin asennus oli naurettavan helppoa. Fedora core 2 dvd koneeseen ja reboot. pari kyssäriä ja käyttis valmis käyttöön. Ei mitään pakettien metsästelyä tässä vaiheessa

      2. Sekä KDE ja GNOME näyttävät ihan hyvältä. Fontit tarkat, tarkemmat kuin Windouzzizza. Kaikki valikot tutuilla paikoillaan sielä missä ne olivat Fedora core 1:ssä.
      Ohjelmien asennus onnistuu ihan tuplaklikkaamalla asennuspaketin yms. kuvaketta? Konsolia joutuu harvemmin käyttäämään. Versioiden tsekkaus on todellakin välttämätön. Jos windouz sisältäisi edes jonkinliaisen kunnollisen versiokontrollin niin sekin voisi ehkä toimia paremmin.

      3. Ohjelmat ovat ihan yhtä hyviä kuin kaupalliset. Open Office on omassa käytössäni paljon parempi kuin Ms office. En tarvitse MS officen miljoonaa turhaa toimintoa. Enkä kaipaa MS officen bugeja.

      Asensin Firefox 1.0 fedoraan. Aikaa meni 2 min. Selaimen lataus netistä ja asennus. Ei mitää pakettien metsästystä.

      Ai niin. Ajureitakaan ei ole vielä tarvinnut asennella ylimääräisiä. Kaikki on toiminut ihan ok vakio asennuksella.
      Kuinkas moni windouz kone futaa täysin heti asennuksen jälkeen, ilman yhtään ajuri asennusta tai päivitystä?

      Niin ja pelit ovat toimineet myös.
      Doom3 joka vaati säätöä mutta ei ollut todellakaan maailman monimutkaisin asia.
      Enemy territory joka e vaatinut kuin asennuksen. ei säätöä.
      Civ Call to power. asennus ja ei säätöä.
      Quake2 ja Quake3, asennus ei säätöä.

      Miksi sen on niin sietämättömän vaikeaa?

      • Maco

        Vaikutti aika metkalta, kun koko käyttis latautui cd:ltä, ilman kovalevy asennuksia...noin 3-4 minuuttia...ajurit toimii, netti toimii...koko hoito...voi tietysti asentaa kovalevyllekkin...itselläni on XP, mutta ei tuo Linux Knoppix huono paketti missään nimessä ole...tsekkaa tuolta
        http://www.knoppix.net/


      • linuxukko
        Maco kirjoitti:

        Vaikutti aika metkalta, kun koko käyttis latautui cd:ltä, ilman kovalevy asennuksia...noin 3-4 minuuttia...ajurit toimii, netti toimii...koko hoito...voi tietysti asentaa kovalevyllekkin...itselläni on XP, mutta ei tuo Linux Knoppix huono paketti missään nimessä ole...tsekkaa tuolta
        http://www.knoppix.net/

        niin ja kun siinä knoppiksissa kirjoittaa konsolissa moisen käskyn saa sen asennettua sellaisenaan koneeseesi :D
        joko 1:1 tai sit debbarina tai näitten välimuotona...
        tolla 1:1 asennuksella saa "pika-asennettua" toimintavalmiin raudat tunnistavan linukan ohjelmineen noin 20minuutissa j


      • krendel

        käyttiksen asennus helppoa! mutta tuo loputon konffaaminen alkaa oikeasti nyppiä hermon päälle. fontit ei ole tosiaankaan tarkemmat ku windowsissa, se nyt on lähinnä väärää todistelua.
        suurin osa niistä pakoista mitä erilliset ohjelmat vaatii tulee ihan .tar.gz tiedostoina, ja komentorivillinen tekstiä 20 kertaa putkeen ei oo nannaa ku hikisille nörteille.
        firefox 0.8.7 valitti jostain helvatan paketeista asennettaessa, jätin linux kokeilut siihen. en tosta fedorasta tiedä kyl yhtään, siinä on varmaan 100000 turhaa pakettia millä ei koskaan tee mitään ja vie sen perus 4 gigaa tilaa.

        windows xp pro ON ylivoimainen linuxiin nähden. linux ei ole käyttäjien järjestelmä käyttäjille, vaan nörttien järjestelmä nörteille! mutta windowsiakin ehdottomasti parempi on kyl OSX, siitä ei pääse mihinkään.


      • tarkasti
        krendel kirjoitti:

        käyttiksen asennus helppoa! mutta tuo loputon konffaaminen alkaa oikeasti nyppiä hermon päälle. fontit ei ole tosiaankaan tarkemmat ku windowsissa, se nyt on lähinnä väärää todistelua.
        suurin osa niistä pakoista mitä erilliset ohjelmat vaatii tulee ihan .tar.gz tiedostoina, ja komentorivillinen tekstiä 20 kertaa putkeen ei oo nannaa ku hikisille nörteille.
        firefox 0.8.7 valitti jostain helvatan paketeista asennettaessa, jätin linux kokeilut siihen. en tosta fedorasta tiedä kyl yhtään, siinä on varmaan 100000 turhaa pakettia millä ei koskaan tee mitään ja vie sen perus 4 gigaa tilaa.

        windows xp pro ON ylivoimainen linuxiin nähden. linux ei ole käyttäjien järjestelmä käyttäjille, vaan nörttien järjestelmä nörteille! mutta windowsiakin ehdottomasti parempi on kyl OSX, siitä ei pääse mihinkään.

        Et sitten viitsinyt vilkaista tuota eka vastauksen linkkiä ?

        http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=23151&tyyppi=1

        >..loputon konffaaminen alkaa oikeasti nyppiä hermon päälle.

        Ciscon tietohallintopäällikkö J. Craig Manningin mukaan Winukan ylläpito vaatii 5...10 kertaa enemmän porukkaa.

        >..indows xp pro ON ylivoimainen

        Ciscon miehet on mielestäsi siis vain katselleet netistä kuvia eikä ollenkaan itse kokeilleet ? ;-)

        Vai oletko itse winukan tukihenkilöitä ? Silloin kyllä ymmärtää tuskasi ja trollaus on sen mukaista :D


      • krendel kirjoitti:

        käyttiksen asennus helppoa! mutta tuo loputon konffaaminen alkaa oikeasti nyppiä hermon päälle. fontit ei ole tosiaankaan tarkemmat ku windowsissa, se nyt on lähinnä väärää todistelua.
        suurin osa niistä pakoista mitä erilliset ohjelmat vaatii tulee ihan .tar.gz tiedostoina, ja komentorivillinen tekstiä 20 kertaa putkeen ei oo nannaa ku hikisille nörteille.
        firefox 0.8.7 valitti jostain helvatan paketeista asennettaessa, jätin linux kokeilut siihen. en tosta fedorasta tiedä kyl yhtään, siinä on varmaan 100000 turhaa pakettia millä ei koskaan tee mitään ja vie sen perus 4 gigaa tilaa.

        windows xp pro ON ylivoimainen linuxiin nähden. linux ei ole käyttäjien järjestelmä käyttäjille, vaan nörttien järjestelmä nörteille! mutta windowsiakin ehdottomasti parempi on kyl OSX, siitä ei pääse mihinkään.

        niinhän se vie tilaa, SuSE 9.1Pro:in asensin 75MHz penaan huimaan 440-500MB(välissäkoko kovo noin 800M) tilaan JA graafisen kilkkeen kera... Suurin "säätö" oli kun mietin miten säästää tilaa jotta vielä sais ladattua manuaalisesti apachen ja php, sekä myslin ja kääntäis ne jotta saadaan optimoitua tuolle koneelle(no hyvinhän ne mahtui, jäikin vielä loppujen lopuksi tilaa!)!
        Et sillai.... Siis ihan kauheeta tilan tuhlausta :-D
        Seuraavan kerran koneeseen sit kosketaankin kun rauta antaa perix ja ei enään toimi!
        Mites winukalla vastaava?


      • krendel
        tarkasti kirjoitti:

        Et sitten viitsinyt vilkaista tuota eka vastauksen linkkiä ?

        http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=23151&tyyppi=1

        >..loputon konffaaminen alkaa oikeasti nyppiä hermon päälle.

        Ciscon tietohallintopäällikkö J. Craig Manningin mukaan Winukan ylläpito vaatii 5...10 kertaa enemmän porukkaa.

        >..indows xp pro ON ylivoimainen

        Ciscon miehet on mielestäsi siis vain katselleet netistä kuvia eikä ollenkaan itse kokeilleet ? ;-)

        Vai oletko itse winukan tukihenkilöitä ? Silloin kyllä ymmärtää tuskasi ja trollaus on sen mukaista :D

        mä tarkoitan katsokaas normaalia käyttöä. se on sellaista jossa silloin tällöin on kiva asennella ja testata kaikkea uutta, tehdä töitä, pelailla jne. täysin tuntematonta puuhaa siis linux-ninjoille, ymmärrän. eli tavalliseen käyttöön linux on ihan toivoton. se on mun pointti, ja sitä en tule ihan äkkiä muuttamaan!

        miks nää jutut aina menee siihen kuinka joku taas pyörittää servereitään linuxilla? totta kai ne on helpompia ylläpitää ku windows sellaseen puuhaan, kun yks mainframe riittää! ite trollaat, Tutki, kun et lue mun posteja. idiota!


      • väärä distro...
        krendel kirjoitti:

        käyttiksen asennus helppoa! mutta tuo loputon konffaaminen alkaa oikeasti nyppiä hermon päälle. fontit ei ole tosiaankaan tarkemmat ku windowsissa, se nyt on lähinnä väärää todistelua.
        suurin osa niistä pakoista mitä erilliset ohjelmat vaatii tulee ihan .tar.gz tiedostoina, ja komentorivillinen tekstiä 20 kertaa putkeen ei oo nannaa ku hikisille nörteille.
        firefox 0.8.7 valitti jostain helvatan paketeista asennettaessa, jätin linux kokeilut siihen. en tosta fedorasta tiedä kyl yhtään, siinä on varmaan 100000 turhaa pakettia millä ei koskaan tee mitään ja vie sen perus 4 gigaa tilaa.

        windows xp pro ON ylivoimainen linuxiin nähden. linux ei ole käyttäjien järjestelmä käyttäjille, vaan nörttien järjestelmä nörteille! mutta windowsiakin ehdottomasti parempi on kyl OSX, siitä ei pääse mihinkään.

        Nuo RedHat-pohjaiset jakelut on leluja. Asenna Debian koneelle, niin homma pelaa aivan eri tahtiin. Sid on vakaampi kuin Mandrake, joka kertoo jo paljon siitä...FireFoxin asennus on niinkin helppoa kuin:

        #apt-get install mozilla-firefox

        Ei paketin purkua, ei konffaamista. Debianiin saatavilla yli 8000 pakettia ja ohjelmaa.

        http://www.debian.org/index.fi.html

        Jos ei "aito" Debian innosta, niin kokeile Mepistä- hyvä laitetunnistus ja pitkälle automaattinen konffaus. Live cd, jonka asentaminen vie alle 20 minuuttia- asennettuna aika pitkälle Debian testing- samat paketit käytössä. Aptilla KDE, OO jne suomenkieliseksi, jos on edellytys käytölle.

        http://www.mepis.org/


      • Turhaa...
        väärä distro... kirjoitti:

        Nuo RedHat-pohjaiset jakelut on leluja. Asenna Debian koneelle, niin homma pelaa aivan eri tahtiin. Sid on vakaampi kuin Mandrake, joka kertoo jo paljon siitä...FireFoxin asennus on niinkin helppoa kuin:

        #apt-get install mozilla-firefox

        Ei paketin purkua, ei konffaamista. Debianiin saatavilla yli 8000 pakettia ja ohjelmaa.

        http://www.debian.org/index.fi.html

        Jos ei "aito" Debian innosta, niin kokeile Mepistä- hyvä laitetunnistus ja pitkälle automaattinen konffaus. Live cd, jonka asentaminen vie alle 20 minuuttia- asennettuna aika pitkälle Debian testing- samat paketit käytössä. Aptilla KDE, OO jne suomenkieliseksi, jos on edellytys käytölle.

        http://www.mepis.org/

        Elämää vailla olevilla nörttejä lukuun ottamatta, kenellä riittää aikaa ja mielenkiintoa kahlata läpi kaikki n 1 Linux-distroa löytääkseen niistä sen joka edes jotenkuten soveltuu käyttötarkoitukseen?


      • krendel
        Turhaa... kirjoitti:

        Elämää vailla olevilla nörttejä lukuun ottamatta, kenellä riittää aikaa ja mielenkiintoa kahlata läpi kaikki n 1 Linux-distroa löytääkseen niistä sen joka edes jotenkuten soveltuu käyttötarkoitukseen?

        Mulle nimenomaan suositeltiin Mandrakea helppokäyttöisenä. no eipä ollut sen helpompaa kuin AX:än jakohihnan vaihto..


      • Hyödyllistä
        Turhaa... kirjoitti:

        Elämää vailla olevilla nörttejä lukuun ottamatta, kenellä riittää aikaa ja mielenkiintoa kahlata läpi kaikki n 1 Linux-distroa löytääkseen niistä sen joka edes jotenkuten soveltuu käyttötarkoitukseen?

        No, 3 riittää. Ensimmäiseksi joku live distro (jolainen kannattaa muutenkin olla rescue cd:nä vaikka käyttäsisikin windowsia), jolla voi kokeilla sitä Linuxia turvallisesti. Sitten kovalevyasennus. RedHat-pohjainen distro koneelle (SuSe, Mandrake, Fedora) ja Debian-pohjainen (vaikkapa Mepis liveltä) tai sitten Debian. Sitten vain katsoo kumpi on itselle selkeämpi ja parempi, rh vai debian- poistaa toisen ja asentaa uudestaan varmuuden vuoksi asentamansa- saattaa olla, että on jotain pikkumokia tultua tehtyä. Ja sillä mielellä liikkeelle, ettei sitä osaa käyttää kunnolla, niin ensimäinen asennus tuskin tulee olemaan pysyvä. Eli kanattaa se Windows kuitenkin pitää koneella- sinä toimii kuitenkin jotkut ohjelmat toistaiseksi paremin kuin Linuxissa.


      • loppu
        krendel kirjoitti:

        Mulle nimenomaan suositeltiin Mandrakea helppokäyttöisenä. no eipä ollut sen helpompaa kuin AX:än jakohihnan vaihto..

        Mandrake On helpokäyttöinen- se on vaan harmillisen buginen välillä. Oman mielipiteeni mukaan paskempi ku XP. Eli hommaa se Debian ja lopeta toi trollaaminen:)


      • krendel
        loppu kirjoitti:

        Mandrake On helpokäyttöinen- se on vaan harmillisen buginen välillä. Oman mielipiteeni mukaan paskempi ku XP. Eli hommaa se Debian ja lopeta toi trollaaminen:)

        Tän palstan nimi on Sodat, huomaa. En viitsiny tulla trollimaan sinne linux-hihhulien osiolle, niin puran sitten sappeni tähän. istä lähtien mielipiteet on ollu trollia? Linux ei kertakaikkiaan sovi peruskäyttäjälle, joka haluaa tehdä jotain hyödyllistä.

        Mandrake ei ollut mulle helppo. Se oli liikaa hypetetty, buginenkin, hidas ja mikään ei tuntunut toimivan. Kokeilen ehkä sitten debiania kun tää OSX kaatuu ekan kerran. Sain muuten sen megajämeräntitaanikäyttis-linuxin kernel panikkiin. jepjep...


      • esimerkkiä
        Hyödyllistä kirjoitti:

        No, 3 riittää. Ensimmäiseksi joku live distro (jolainen kannattaa muutenkin olla rescue cd:nä vaikka käyttäsisikin windowsia), jolla voi kokeilla sitä Linuxia turvallisesti. Sitten kovalevyasennus. RedHat-pohjainen distro koneelle (SuSe, Mandrake, Fedora) ja Debian-pohjainen (vaikkapa Mepis liveltä) tai sitten Debian. Sitten vain katsoo kumpi on itselle selkeämpi ja parempi, rh vai debian- poistaa toisen ja asentaa uudestaan varmuuden vuoksi asentamansa- saattaa olla, että on jotain pikkumokia tultua tehtyä. Ja sillä mielellä liikkeelle, ettei sitä osaa käyttää kunnolla, niin ensimäinen asennus tuskin tulee olemaan pysyvä. Eli kanattaa se Windows kuitenkin pitää koneella- sinä toimii kuitenkin jotkut ohjelmat toistaiseksi paremin kuin Linuxissa.

        >...toimii kuitenkin jotkut ohjelmat toistaiseksi paremin kuin Linuxissa.

        Voisitko noin esimerkin vuoksi mainita ihan vaikkapa vain yhden tällaisen ohjelmatyypin. Itse en ole sellaiseen törmännyt. Tosin kokemusta on Windowsista parikymmentä vuotta eli koko sen elinkaari mutta Linuxista vain pari vuotta.


      • uudestaan
        krendel kirjoitti:

        mä tarkoitan katsokaas normaalia käyttöä. se on sellaista jossa silloin tällöin on kiva asennella ja testata kaikkea uutta, tehdä töitä, pelailla jne. täysin tuntematonta puuhaa siis linux-ninjoille, ymmärrän. eli tavalliseen käyttöön linux on ihan toivoton. se on mun pointti, ja sitä en tule ihan äkkiä muuttamaan!

        miks nää jutut aina menee siihen kuinka joku taas pyörittää servereitään linuxilla? totta kai ne on helpompia ylläpitää ku windows sellaseen puuhaan, kun yks mainframe riittää! ite trollaat, Tutki, kun et lue mun posteja. idiota!

        >...normaalia käyttöä. se on sellaista jossa silloin tällöin on kiva asennella ja testata kaikkea uutta

        Meillä valtaosalla käyttäjistä töissä tietokoneet on sitä varten että saataisiin jotain hyödyllistä aikaiseksi. Ei siksi että olisi "jotain kivaa" ajankulua tai saataisiin mahdollisimman paljon örkkejä tuhottua.

        >kun yks mainframe riittää!

        Tutkihan taas kerran vielä vähän tarkemmin tuota juttua. Tyyppi korostaa juurikin sitä miten paljon helpommalla Linuxilla pääsee satojen _työasemien_ kanssa. Ei ollut edes puhetta servereistä jossa winukasta ei ole edes kilpailijaksi.


      • audio-softat
        esimerkkiä kirjoitti:

        >...toimii kuitenkin jotkut ohjelmat toistaiseksi paremin kuin Linuxissa.

        Voisitko noin esimerkin vuoksi mainita ihan vaikkapa vain yhden tällaisen ohjelmatyypin. Itse en ole sellaiseen törmännyt. Tosin kokemusta on Windowsista parikymmentä vuotta eli koko sen elinkaari mutta Linuxista vain pari vuotta.

        Jeah. EAC, Monkey´s audio, shn, mpc jne sekä audio-softat- äänitys ja miksaus. Niitä mä käytän- ja tarvin. Linux nettikäytös kaikessa muussa, windows musaa varte. macciin ei oo vara vielä. tuskin tarvetta ku noi pelaa ihan ok.


      • joillakin
        audio-softat kirjoitti:

        Jeah. EAC, Monkey´s audio, shn, mpc jne sekä audio-softat- äänitys ja miksaus. Niitä mä käytän- ja tarvin. Linux nettikäytös kaikessa muussa, windows musaa varte. macciin ei oo vara vielä. tuskin tarvetta ku noi pelaa ihan ok.

        >... audio-softat- äänitys ja miksaus.

        Saattaa olla, en tiedä kun ei ole kokemusta, mutta monellako ihmisellä esim Suomessa on tarvetta tuollaisille ?

        Sen sijaan tavalliset DVD-elokuvien katselu ja CD:en kuuntelu sekä netistä ladattavat videopätkät (mpeg, avi, rm, vmf,asf...) toimivat Linuxilla selvästikin paremmin eivätkä mitenkään haittaa muuta työskentelyä koneella.


      • krendel
        joillakin kirjoitti:

        >... audio-softat- äänitys ja miksaus.

        Saattaa olla, en tiedä kun ei ole kokemusta, mutta monellako ihmisellä esim Suomessa on tarvetta tuollaisille ?

        Sen sijaan tavalliset DVD-elokuvien katselu ja CD:en kuuntelu sekä netistä ladattavat videopätkät (mpeg, avi, rm, vmf,asf...) toimivat Linuxilla selvästikin paremmin eivätkä mitenkään haittaa muuta työskentelyä koneella.

        audio softaa on suurin piirtein niin monella koneella kuin on instrumenttien kans taiteilevia ihmisiä, kuten mä. linuxille ei ole kelvollista audio softaa! ja vaikka olisi, niin se olis takuulla hepposta kopiota Cubasiksen softista. Itelläni Cubase 4 ja hyvin pelittää winukallakin.

        enkä oo kuullu yhdestäkään graafikosta joka käytäis linuxia. gimp ei sovi kunnolliseen ediotintiin.

        eli siis linux sopii:
        - nörteille
        - tekstinkäsittelyyn
        - serveriksi


      • VAIKEETA
        krendel kirjoitti:

        käyttiksen asennus helppoa! mutta tuo loputon konffaaminen alkaa oikeasti nyppiä hermon päälle. fontit ei ole tosiaankaan tarkemmat ku windowsissa, se nyt on lähinnä väärää todistelua.
        suurin osa niistä pakoista mitä erilliset ohjelmat vaatii tulee ihan .tar.gz tiedostoina, ja komentorivillinen tekstiä 20 kertaa putkeen ei oo nannaa ku hikisille nörteille.
        firefox 0.8.7 valitti jostain helvatan paketeista asennettaessa, jätin linux kokeilut siihen. en tosta fedorasta tiedä kyl yhtään, siinä on varmaan 100000 turhaa pakettia millä ei koskaan tee mitään ja vie sen perus 4 gigaa tilaa.

        windows xp pro ON ylivoimainen linuxiin nähden. linux ei ole käyttäjien järjestelmä käyttäjille, vaan nörttien järjestelmä nörteille! mutta windowsiakin ehdottomasti parempi on kyl OSX, siitä ei pääse mihinkään.

        asennat sen customina ja valitset mitä haluat!!! fedora core 3 vie development asetuksilla ja netti/s-postilla n. 2.5 Gigaa ja nyky kovalevyt on >80 gigaa joten kyl siä ny tilaa riittää!!!

        ""siinä on varmaan 100000 turhaa pakettia millä ei koskaan tee mitään ja vie sen perus 4 gigaa tilaa."" OTA SELVÄÄ ENNEN KUIN ITKET...ISO MIES!


      • verrattuna M$ tuotteisiin
        krendel kirjoitti:

        käyttiksen asennus helppoa! mutta tuo loputon konffaaminen alkaa oikeasti nyppiä hermon päälle. fontit ei ole tosiaankaan tarkemmat ku windowsissa, se nyt on lähinnä väärää todistelua.
        suurin osa niistä pakoista mitä erilliset ohjelmat vaatii tulee ihan .tar.gz tiedostoina, ja komentorivillinen tekstiä 20 kertaa putkeen ei oo nannaa ku hikisille nörteille.
        firefox 0.8.7 valitti jostain helvatan paketeista asennettaessa, jätin linux kokeilut siihen. en tosta fedorasta tiedä kyl yhtään, siinä on varmaan 100000 turhaa pakettia millä ei koskaan tee mitään ja vie sen perus 4 gigaa tilaa.

        windows xp pro ON ylivoimainen linuxiin nähden. linux ei ole käyttäjien järjestelmä käyttäjille, vaan nörttien järjestelmä nörteille! mutta windowsiakin ehdottomasti parempi on kyl OSX, siitä ei pääse mihinkään.

        Juu on se helppoa, eikä tuohon konffaamiseenkaan paljoa ole kulunut aikaa yleensä. Oletusasennuksena asentuu usein aika reilusti ohjelmia mutta nykyiset kovalevykoot huomioiden haittaako ? Mukavampi se on että asentuu tarvittava ohjelmistovalikoima kerralla eikä tarvitse Windowsin tyyliin pelleillä. Ja voihan Custom asennuksena valita tarkalleen mitä haluaa asentaa.

        Linux: Asennetaan käyttöjärjestelmä halutut ohjelmistot ja konffataan systeemi kertarysäyksellä (meniskö tunti?) ja buutataan toimivaan käyttökelpoiseen järjestelmään. Tarpeista riippuen ehkä joitain ohjelmia asennetaan tämän jälkeen.

        Windows: Asennetaan käyttöjärjestelmä, buutataan asennettuun systeemiin -> konfiguroidaan perusasioita -> asennetaan kasa ajureita buutaten jokavälissä -> konfiguroidaan systeemi loppuun -> asennetaan tarvittavat ohjelmat buutaten suurinpiirtein jokatoisen ohjelman asennuksen jälkeen. Aikaa kulunut.... päivä-puoltoista.

        Kyllä tuo Windows kokonaisuutena on se työläämpi asentaa ja konffata... nimenomaan siihen kuntoon että kaikki tarvittavat ohjelmat on myös asennettu ja toimivat.

        Ja useimmissa Linux distroissa muuten tuo riippuvuuksien hallinta on hoidettu kunnolla, paketinhallinta toteaa että tälläinen tarvittaisi, asennetaanko? asennettu ja homma jatkuu.

        Enemmän tuo riippuvuuksien hallinta Windowsissa tökkii, varsinkin kun Windows ei osaa poistaa tarpeettomia roippeita ohjelman poiston jälkeen, uudelleen asennus/rekisterin putsaus kolmannen osapuolen softalla on "välttämättömyys" Windowsilla jos haluaa sen toimivan pidempään edes tyydyttävästi. Miksei Windows osaa itse poistaa noita turhia roippeita hidastamasta ? (vastaus: surkea/olematon riippuvuuksien hallinta)


      • krendel
        verrattuna M$ tuotteisiin kirjoitti:

        Juu on se helppoa, eikä tuohon konffaamiseenkaan paljoa ole kulunut aikaa yleensä. Oletusasennuksena asentuu usein aika reilusti ohjelmia mutta nykyiset kovalevykoot huomioiden haittaako ? Mukavampi se on että asentuu tarvittava ohjelmistovalikoima kerralla eikä tarvitse Windowsin tyyliin pelleillä. Ja voihan Custom asennuksena valita tarkalleen mitä haluaa asentaa.

        Linux: Asennetaan käyttöjärjestelmä halutut ohjelmistot ja konffataan systeemi kertarysäyksellä (meniskö tunti?) ja buutataan toimivaan käyttökelpoiseen järjestelmään. Tarpeista riippuen ehkä joitain ohjelmia asennetaan tämän jälkeen.

        Windows: Asennetaan käyttöjärjestelmä, buutataan asennettuun systeemiin -> konfiguroidaan perusasioita -> asennetaan kasa ajureita buutaten jokavälissä -> konfiguroidaan systeemi loppuun -> asennetaan tarvittavat ohjelmat buutaten suurinpiirtein jokatoisen ohjelman asennuksen jälkeen. Aikaa kulunut.... päivä-puoltoista.

        Kyllä tuo Windows kokonaisuutena on se työläämpi asentaa ja konffata... nimenomaan siihen kuntoon että kaikki tarvittavat ohjelmat on myös asennettu ja toimivat.

        Ja useimmissa Linux distroissa muuten tuo riippuvuuksien hallinta on hoidettu kunnolla, paketinhallinta toteaa että tälläinen tarvittaisi, asennetaanko? asennettu ja homma jatkuu.

        Enemmän tuo riippuvuuksien hallinta Windowsissa tökkii, varsinkin kun Windows ei osaa poistaa tarpeettomia roippeita ohjelman poiston jälkeen, uudelleen asennus/rekisterin putsaus kolmannen osapuolen softalla on "välttämättömyys" Windowsilla jos haluaa sen toimivan pidempään edes tyydyttävästi. Miksei Windows osaa itse poistaa noita turhia roippeita hidastamasta ? (vastaus: surkea/olematon riippuvuuksien hallinta)

        >>Linux: Asennetaan käyttöjärjestelmä halutut ohjelmistot ja konffataan systeemi kertarysäyksellä (meniskö tunti?) ja buutataan toimivaan käyttökelpoiseen järjestelmään. Tarpeista riippuen ehkä joitain ohjelmia asennetaan tämän jälkeen.>Ja useimmissa Linux distroissa muuten tuo riippuvuuksien hallinta on hoidettu kunnolla, paketinhallinta toteaa että tälläinen tarvittaisi, asennetaanko? asennettu ja homma jatkuu.


      • väärä distro...
        krendel kirjoitti:

        >>Linux: Asennetaan käyttöjärjestelmä halutut ohjelmistot ja konffataan systeemi kertarysäyksellä (meniskö tunti?) ja buutataan toimivaan käyttökelpoiseen järjestelmään. Tarpeista riippuen ehkä joitain ohjelmia asennetaan tämän jälkeen.>Ja useimmissa Linux distroissa muuten tuo riippuvuuksien hallinta on hoidettu kunnolla, paketinhallinta toteaa että tälläinen tarvittaisi, asennetaanko? asennettu ja homma jatkuu.

        "RHP (siis redhatin paketinhallinta) oli ihan penkin alta repäisty kyhäelmä. Se toimi huonommin kuin komentorivillä manuaalisesti puretut tavarat. linuxquestions.org:iin rekisteröityminen oli aivan välttämätöntä et sais siitä tolkkua, ja sielläkin ne runttasi sen maanrakoon ja kehotti pysymään manuaali-asennuksessa "kun siitä ei oikein tiedä, että tuleeko ne aina reititettyä oikein".
        Helvetin helppokäyttöistä, joopajoo.."

        Noniinniin, sitähän mä aiemmin jo sanoin sulle, että sulla on ollut väärä distro!! Hommaa se Debian hopi hopi ja tutustu apt:iin. Toi vois olla kans kokeilemisen arvoinen, jos audio-softia tarvit:

        http://www.mediainlinux.org/

        Tonkin voi asentaa koneelle, tosin noi ohjelmat saa luultavasti Debianiinkin aptilla.

        Ps. Kaikissa käyttiksissähän se alkuopettelu on käytävä läpi, että sen saa pelaamaan. Et sä Windowsiakaan osannut käyttää, kun ekaa kertaa sen koneelles asensit. Että pikkusen malttia vaan sen Linuxin kanssa. Toivotaan, että parin vuoden kuluessa sais Linuxiinkin kaikki ajurit, kodekit ja säädylliset audio-softat( Audacity ei oikein riitä vielä), niin vois luopua Windowsista kokonaan. siihen asti dualbuuttailua:)


      • user
        krendel kirjoitti:

        audio softaa on suurin piirtein niin monella koneella kuin on instrumenttien kans taiteilevia ihmisiä, kuten mä. linuxille ei ole kelvollista audio softaa! ja vaikka olisi, niin se olis takuulla hepposta kopiota Cubasiksen softista. Itelläni Cubase 4 ja hyvin pelittää winukallakin.

        enkä oo kuullu yhdestäkään graafikosta joka käytäis linuxia. gimp ei sovi kunnolliseen ediotintiin.

        eli siis linux sopii:
        - nörteille
        - tekstinkäsittelyyn
        - serveriksi

        En tiedä Suomessa, mutta ulkomailla kyllä.
        Silloin ei kyllä yleensä käytetä tälläisia pikkukihnuttimia, kuin PC.

        IDG teki joitain vuosia sitten käyttäjätutkimuksen, mitä valokuvankäsittelyohjelmaa käyttäjät suosivat.

        Suosituin oli photoshop n. 45 %:n edustuksella.
        Toisena tuli gimp n. 25 %:lla.
        Kolmantena oli PSP n. 10 %:lla.
        Neljäs Corel photopaint alle 5 %.
        muut mahtuoi alle 10 %:n

        Tarkkoja arvoja en muista, mutta suhde oli tuo mainittu.

        Linuxkäyttäjien osuus oli 7-8 %.


      • user
        krendel kirjoitti:

        >>Linux: Asennetaan käyttöjärjestelmä halutut ohjelmistot ja konffataan systeemi kertarysäyksellä (meniskö tunti?) ja buutataan toimivaan käyttökelpoiseen järjestelmään. Tarpeista riippuen ehkä joitain ohjelmia asennetaan tämän jälkeen.>Ja useimmissa Linux distroissa muuten tuo riippuvuuksien hallinta on hoidettu kunnolla, paketinhallinta toteaa että tälläinen tarvittaisi, asennetaanko? asennettu ja homma jatkuu.

        "sille sentään löytyy ajurit."

        Vain siitä syystä, että sitä suositaan puolueellisesti ja laitevalmistajat huolehtii sille ajurit.
        Ei MS niitä tee, kuin laitteille, joissa lukee MS.

        Siitäkin huolimatta laitekasa lisääntyy, joihin ei ole ajureita wintoosaankaan.
        Jopa kaksi rullahiirtä, jotka ei toimi ajureiden puutteessa.

        No. Mitäs tuosta. Pallohiiret joutaakin romukoppaan.


      • krendel
        väärä distro... kirjoitti:

        "RHP (siis redhatin paketinhallinta) oli ihan penkin alta repäisty kyhäelmä. Se toimi huonommin kuin komentorivillä manuaalisesti puretut tavarat. linuxquestions.org:iin rekisteröityminen oli aivan välttämätöntä et sais siitä tolkkua, ja sielläkin ne runttasi sen maanrakoon ja kehotti pysymään manuaali-asennuksessa "kun siitä ei oikein tiedä, että tuleeko ne aina reititettyä oikein".
        Helvetin helppokäyttöistä, joopajoo.."

        Noniinniin, sitähän mä aiemmin jo sanoin sulle, että sulla on ollut väärä distro!! Hommaa se Debian hopi hopi ja tutustu apt:iin. Toi vois olla kans kokeilemisen arvoinen, jos audio-softia tarvit:

        http://www.mediainlinux.org/

        Tonkin voi asentaa koneelle, tosin noi ohjelmat saa luultavasti Debianiinkin aptilla.

        Ps. Kaikissa käyttiksissähän se alkuopettelu on käytävä läpi, että sen saa pelaamaan. Et sä Windowsiakaan osannut käyttää, kun ekaa kertaa sen koneelles asensit. Että pikkusen malttia vaan sen Linuxin kanssa. Toivotaan, että parin vuoden kuluessa sais Linuxiinkin kaikki ajurit, kodekit ja säädylliset audio-softat( Audacity ei oikein riitä vielä), niin vois luopua Windowsista kokonaan. siihen asti dualbuuttailua:)

        Linux sai mulle riittää, ja kun tuo wintoosakin on loppujen lopuksi täysin perseestä joskin ilmeisesti 90% linux-distroista parempi, niin menin ja hommasin Applen. se se vasta onkin veikee, ei oo tosiaan muuta tarvinnut taistelemaan paitsi sen alotusfanfaarin pois komentolinjalta. sekin oli helppo nakki, kun linuxilla tuli pelleiltyä. :)

        ja musan tekoon toi vaikuttais aika lailla parhaalta.


      • krendel
        user kirjoitti:

        "sille sentään löytyy ajurit."

        Vain siitä syystä, että sitä suositaan puolueellisesti ja laitevalmistajat huolehtii sille ajurit.
        Ei MS niitä tee, kuin laitteille, joissa lukee MS.

        Siitäkin huolimatta laitekasa lisääntyy, joihin ei ole ajureita wintoosaankaan.
        Jopa kaksi rullahiirtä, jotka ei toimi ajureiden puutteessa.

        No. Mitäs tuosta. Pallohiiret joutaakin romukoppaan.

        Kyllä ne tekee ajureita Applen laitteistollekin, eikä sillä ole kuin 3-4% markkinaosuus. ;)


      • sinnepäin
        krendel kirjoitti:

        Linux sai mulle riittää, ja kun tuo wintoosakin on loppujen lopuksi täysin perseestä joskin ilmeisesti 90% linux-distroista parempi, niin menin ja hommasin Applen. se se vasta onkin veikee, ei oo tosiaan muuta tarvinnut taistelemaan paitsi sen alotusfanfaarin pois komentolinjalta. sekin oli helppo nakki, kun linuxilla tuli pelleiltyä. :)

        ja musan tekoon toi vaikuttais aika lailla parhaalta.

        Onnittelut vaan:) Itselläni Mac myös hankintalistalla joskus tulevaisuudessa.

        "..joskin ilmeisesti 90% linux-distroista parempi..."

        Eiei, radhat-pohjaisia distroja parempi, muista se- ethän ole muita edes kokeillut, joten et tiedä linuxista mitään:)


      • ksym
        krendel kirjoitti:

        Kyllä ne tekee ajureita Applen laitteistollekin, eikä sillä ole kuin 3-4% markkinaosuus. ;)

        http://koti.mbnet.fi/qpt/pic/majava1.jpg

        Olet kädetön.
        Jos et saanut noita ällögraafisia kikkare
        linuxejakaan asennettua, niin miten
        helvetissä yleensä opit pyyhkimään perseesi?

        Linuxin asennusta voisi verrata perseen
        pyyhkimiseen:
        - jälkeenjääneet pyyhkivät hutiloiden ja
        säheltäen, jolloin kädet menee paskaan ja
        perseposkiin jää jarrutusjäljet.
        Sitten äitille vinkumaan kuinka vituttaa,
        ja kavereille pitää äksyillä kanssa!
        (! tämä on krendel !)
        - laiskat kutsuvat äitin pyyhkimään
        - oppimishaluiset kysyvät äitiltä,
        että "miten mä pyyhin perseen!"
        - osaavat ihmiset pyyhkivät perseensä paljoa
        vaivaantumatta, asia menee jo rutiinilla

        Jos tuottaa vaikeuksia jo Windowsinkin kanssa
        eläminen, ja pitää valittaa niin saatanasti
        joka asiasta mitä ei saa toimimaan,
        niin täytyy jotain vikaa olla ihmisessä?

        Jumalauta, jos minä harrastan tietokoneita,
        niin en todellakaan mene omaa ahdistustani
        aukomaan päätä toisten harrastajien
        huveille. Vitun krendel, olet säälittävä
        paska!

        Ja hei te muut, kivat, Mac käyttäjät,
        saisitte hieman auttaa tuon krendelin
        trollaamisessa ... tuo äijä saattaa
        teidänkin skenen häpeän alle ;(


      • krendel
        ksym kirjoitti:

        http://koti.mbnet.fi/qpt/pic/majava1.jpg

        Olet kädetön.
        Jos et saanut noita ällögraafisia kikkare
        linuxejakaan asennettua, niin miten
        helvetissä yleensä opit pyyhkimään perseesi?

        Linuxin asennusta voisi verrata perseen
        pyyhkimiseen:
        - jälkeenjääneet pyyhkivät hutiloiden ja
        säheltäen, jolloin kädet menee paskaan ja
        perseposkiin jää jarrutusjäljet.
        Sitten äitille vinkumaan kuinka vituttaa,
        ja kavereille pitää äksyillä kanssa!
        (! tämä on krendel !)
        - laiskat kutsuvat äitin pyyhkimään
        - oppimishaluiset kysyvät äitiltä,
        että "miten mä pyyhin perseen!"
        - osaavat ihmiset pyyhkivät perseensä paljoa
        vaivaantumatta, asia menee jo rutiinilla

        Jos tuottaa vaikeuksia jo Windowsinkin kanssa
        eläminen, ja pitää valittaa niin saatanasti
        joka asiasta mitä ei saa toimimaan,
        niin täytyy jotain vikaa olla ihmisessä?

        Jumalauta, jos minä harrastan tietokoneita,
        niin en todellakaan mene omaa ahdistustani
        aukomaan päätä toisten harrastajien
        huveille. Vitun krendel, olet säälittävä
        paska!

        Ja hei te muut, kivat, Mac käyttäjät,
        saisitte hieman auttaa tuon krendelin
        trollaamisessa ... tuo äijä saattaa
        teidänkin skenen häpeän alle ;(

        Kyllä sä oot säälittävin nörtti mitä oon koskaan nähnyt! Sainhan mä sen linuxin asennettua ja pitkällisen taistelun jälkeen jopa äänen toimimaan, joskin etupaneelia en. opi lukemaan muutakin kuin .cc-kieltä, nörtti.

        ja tuosta perseen pyyhkimis vertauksesta:
        - Tavallinen ihminen (minä ja muut) pyyhkii perseensä kauheasti miettimättä, miten homma toimii. Jos paperi loppuu, ostetaan uutta Serlaa.
        - Uteliaat ja oppimishaluiset (ksym) haluavat tietää, miten homma toimii ja äheltävät vessassa puoli päivää. Loppujen lopuksi utelias henkilö huomaa, että molemmat kädet ovat kyynärpäätä myöten perseessä ja uutta vessapaperiakin tarvitsisi tehdä.

        Ja hommahan menee niin, että sun kaltaisten tietokoneharrastajien eli nörttien ei kannata mennä aukomaan KENELLEKKÄÄN muuta harrastavalle, nörtit nauretaan usein maan rakoon.


      • valittaja-asiamies
        krendel kirjoitti:

        Kyllä sä oot säälittävin nörtti mitä oon koskaan nähnyt! Sainhan mä sen linuxin asennettua ja pitkällisen taistelun jälkeen jopa äänen toimimaan, joskin etupaneelia en. opi lukemaan muutakin kuin .cc-kieltä, nörtti.

        ja tuosta perseen pyyhkimis vertauksesta:
        - Tavallinen ihminen (minä ja muut) pyyhkii perseensä kauheasti miettimättä, miten homma toimii. Jos paperi loppuu, ostetaan uutta Serlaa.
        - Uteliaat ja oppimishaluiset (ksym) haluavat tietää, miten homma toimii ja äheltävät vessassa puoli päivää. Loppujen lopuksi utelias henkilö huomaa, että molemmat kädet ovat kyynärpäätä myöten perseessä ja uutta vessapaperiakin tarvitsisi tehdä.

        Ja hommahan menee niin, että sun kaltaisten tietokoneharrastajien eli nörttien ei kannata mennä aukomaan KENELLEKKÄÄN muuta harrastavalle, nörtit nauretaan usein maan rakoon.

        On säälittävää itkeä netissä sitä, että ei osaa. Ja sitten vielä aukoa päätään. Ja vielä valittaa siitä, että auotaan takaisin.


      • ksym
        valittaja-asiamies kirjoitti:

        On säälittävää itkeä netissä sitä, että ei osaa. Ja sitten vielä aukoa päätään. Ja vielä valittaa siitä, että auotaan takaisin.

        Mutta tuo krendel on joko
        a) lukutaidoton
        b) täysi mäntti
        tai c) trollaaja-deluxe

        Huoh.

        Mutta onhan tämä joskus hauskaa, olen
        itseni mielestä saanut oman kantani esiin
        tässä asiassa jo aika hyvin.


      • krendel
        valittaja-asiamies kirjoitti:

        On säälittävää itkeä netissä sitä, että ei osaa. Ja sitten vielä aukoa päätään. Ja vielä valittaa siitä, että auotaan takaisin.

        mä kritisoin linux-maanikoiden toitotusta siitä kuinka linux on tulossa työpöydälle. mun mielestä se ei ole tulossa, koska se on mun kokemuksien perusteella vielä täysin kädestä normaaliin työskentelyyn.

        HUOM! ksym on syrjäytynyt nörtti (niinkuin itse sanoi), joka alkoi pään aukomisen. hänen virtuaali-minänsä koki liian kovan kolauksen linuxin kritisoinnista.


      • ksym
        krendel kirjoitti:

        Tän palstan nimi on Sodat, huomaa. En viitsiny tulla trollimaan sinne linux-hihhulien osiolle, niin puran sitten sappeni tähän. istä lähtien mielipiteet on ollu trollia? Linux ei kertakaikkiaan sovi peruskäyttäjälle, joka haluaa tehdä jotain hyödyllistä.

        Mandrake ei ollut mulle helppo. Se oli liikaa hypetetty, buginenkin, hidas ja mikään ei tuntunut toimivan. Kokeilen ehkä sitten debiania kun tää OSX kaatuu ekan kerran. Sain muuten sen megajämeräntitaanikäyttis-linuxin kernel panikkiin. jepjep...

        >> En viitsiny tulla trollimaan sinne
        >> linux-hihhulien osiolle, niin puran sitten
        >> sappeni tähän.

        Äläkä tulekkaan Linux -osiolle trollaamaan.
        Se ei mielellään ole sitä varten.
        Siellä keskustelee henkilöt, joiden mielestä
        Linux on oikeasti käyttökelpoinen ihan joka
        asiassa.

        Tosin, lähiaikoina sielläkin on ollut useita
        idiootteja, jotka tahallaan trollaa ...
        eikä seriffi ole heidän viestejään jonkun takia
        poistanut? Sietämätöntä ;__;

        Mutta jumalauta, jos Linux -osioon joku tulee
        trollaamaan, niin tulee kyllä semmoista
        TROLLIA VASTAPALLOON ... uh,
        siis tyyliin MOOTTORISAHAA PERSEESEEN
        on vastaus heille.

        Shitter Limited. Voiko enää enempää sanoa ...


    • hööm..

      1) Linuxin "pakettiasennus" on niiden puuhaa, joilla ei ole parempaa tekemistä.

      debianin/ubuntun synapticissa naps naps naps.. onko se nyt niin vaikeaa?

      2)
      FAKTA:

      Yrittäkää _saatanan_ _pällit_ jo tajuta tämä tosiasia:

      http://www.freetype.org/patents.html

      MUTTA:

      Fonttien renderöinnin saa tarkemmaksi, kun laittaa patentoidun bytecode tulkin päälle. Tämä pitää tehdä käsin poistamalla kommenttimerkit freetype kirjaston eräästä .h -tiedostosta.

      Olettaisin, että valmis binääripakettikin löytyy jossa on tämä patentoitu osa mukana.

      2)
      KDE:n ja Gnomen teemaa voi vaihtaa ja niitä tulee oletuksena enemmän mukana kuin esim. Windows XP:ssä. Luulisi löytyvän mieluinen.

      http://art.gnome.org/

      Perustele tuo väitteesi että tiedostojen poisto on vaikeaa KDE:ssa ja GNOMESSA?

      Perustele miksi Gnomen tapa jopa yrittää lajitella ohjelmat käyttötarkoituksen mukaan on jotenkin huonompi kuin esim. Windowsin, jossa ne kaikki on samassa listassa kerralla?

      • krendel

        1) mulla kuulma oli väärät distrot niistä gaziljoonasta linuxista (koitettu redhat, slackware, mandrake). pakettiasennuksesta ollaan samaa mieltä, homma kusee.

        2) aaahh... konffausta, konffausta... nö thänks! :D

        3) tuli niitä teemoja aika montaa koitettua, kunnes kyllästyin. lähinnä vaihtelin erilaisten OSX imitaatioiden välillä.

        ohjelmien uninstallointi, ei poisto. sori. jos haluaa saada koko komentopuun poistettua mennään taas konsolille. tuttua?


      • valittaja-asiamies
        krendel kirjoitti:

        1) mulla kuulma oli väärät distrot niistä gaziljoonasta linuxista (koitettu redhat, slackware, mandrake). pakettiasennuksesta ollaan samaa mieltä, homma kusee.

        2) aaahh... konffausta, konffausta... nö thänks! :D

        3) tuli niitä teemoja aika montaa koitettua, kunnes kyllästyin. lähinnä vaihtelin erilaisten OSX imitaatioiden välillä.

        ohjelmien uninstallointi, ei poisto. sori. jos haluaa saada koko komentopuun poistettua mennään taas konsolille. tuttua?

        Olet vain yksi Mac-fanaatikko lisää. Ko. ihmistyyppi ei fanatismin suhteen eroa mitenkään linux-hihhulista.

        Mitä taas tulee sinun linux-kokemuksiisi, niin niinhän se on, että oma kyvyttömyys aiheuttaa suurimmat traumat. Kaikki eivät vaan pui niitä julkisesti.


      • krendel
        valittaja-asiamies kirjoitti:

        Olet vain yksi Mac-fanaatikko lisää. Ko. ihmistyyppi ei fanatismin suhteen eroa mitenkään linux-hihhulista.

        Mitä taas tulee sinun linux-kokemuksiisi, niin niinhän se on, että oma kyvyttömyys aiheuttaa suurimmat traumat. Kaikki eivät vaan pui niitä julkisesti.

        missäs mä oon osoittanut olevani fanaatikko? lähinnä olen sanonut, että linux on peruskäyttäjälle vielä huonompi vaihtoehto kuin windows.

        sattuuko virtuaalipippeliin? sattuuko linuxin arvostelu sydämeen?


      • näin se vaan on
        krendel kirjoitti:

        1) mulla kuulma oli väärät distrot niistä gaziljoonasta linuxista (koitettu redhat, slackware, mandrake). pakettiasennuksesta ollaan samaa mieltä, homma kusee.

        2) aaahh... konffausta, konffausta... nö thänks! :D

        3) tuli niitä teemoja aika montaa koitettua, kunnes kyllästyin. lähinnä vaihtelin erilaisten OSX imitaatioiden välillä.

        ohjelmien uninstallointi, ei poisto. sori. jos haluaa saada koko komentopuun poistettua mennään taas konsolille. tuttua?

        1) Mikä siinä kusee? Viittaatko nyt esim. rpm -ohjelmaan vai ohjelmaan kuten yum?

        2) tapauksessa ei auta muu kuin tehdä se käsin. Ei amerikkalaiset distrot uskalla ottaa sitä riskiä että tulee kutsu lakitupaan.

        3) Eli kokeilit muutamaa OS X imitaatiota ja nyt haukut kaikki KDE ja GNOME teemat rumiksi?


      • suhteellista
        krendel kirjoitti:

        missäs mä oon osoittanut olevani fanaatikko? lähinnä olen sanonut, että linux on peruskäyttäjälle vielä huonompi vaihtoehto kuin windows.

        sattuuko virtuaalipippeliin? sattuuko linuxin arvostelu sydämeen?

        Mikä on peruskäyttäjä? Onko se sellainen joka pelailee paljon? Onko esim Mac enää peruskäyttäjän kone, jos pelien saatavuus ratkaisee?

        Minun vanhempien tapauksessa "peruskäyttäjä" on henkilö joka lukee sähköpostia, surffa hieman netissä ja lataa digikuvat koneelle. Silloin joku gnome firefox thunderbird gthumb riittää mainiosti.


      • valittaja-asiamies
        krendel kirjoitti:

        missäs mä oon osoittanut olevani fanaatikko? lähinnä olen sanonut, että linux on peruskäyttäjälle vielä huonompi vaihtoehto kuin windows.

        sattuuko virtuaalipippeliin? sattuuko linuxin arvostelu sydämeen?

        Nooh krendel, alkaako itkettään? Eikö leikki enää olekaan kivaa?

        Heh, tyyppi "koodaa", mutta ei saa linuxia pystyyn. Onneksi on sentään hiihtokelit, että pääset elvistelemään ladulla.

        Ei kukaan fanaatikko myönnä olevansa sellainen - koska ei näe itseään. Fanaatikko näkee vain vihansa ja hyväksyntänsä kohteet mustavalkolasien läpi.

        Mitä pidemmälle jatkat tässä suossasi, sen nolompia totuuksia sinusta paljastuu.

        Ei sillä, etteikö Mac olisi käyttökelpoinen, sehän on. Mutta kaikki sen inhimilliset edustajat eivät yllä samalle tasolle.


      • krendel
        näin se vaan on kirjoitti:

        1) Mikä siinä kusee? Viittaatko nyt esim. rpm -ohjelmaan vai ohjelmaan kuten yum?

        2) tapauksessa ei auta muu kuin tehdä se käsin. Ei amerikkalaiset distrot uskalla ottaa sitä riskiä että tulee kutsu lakitupaan.

        3) Eli kokeilit muutamaa OS X imitaatiota ja nyt haukut kaikki KDE ja GNOME teemat rumiksi?

        1) rpm. se kusee tosi pahasti. pakettia toisen perään, CD:n vaihtelua yms.
        2) eikös linukka ollutkaan kaikkien kehittämä? :D
        3) käytin kans blackboxia ihan vain kuriositeetin takia. noin yleisesti ottaen tarvitsee sanoa, että ei ne työpöydät yleensäkään ammattimaisilta vaikuttaneet. oma osionsa on kans KDE:n järjetön hitaus.


      • krendel
        suhteellista kirjoitti:

        Mikä on peruskäyttäjä? Onko se sellainen joka pelailee paljon? Onko esim Mac enää peruskäyttäjän kone, jos pelien saatavuus ratkaisee?

        Minun vanhempien tapauksessa "peruskäyttäjä" on henkilö joka lukee sähköpostia, surffa hieman netissä ja lataa digikuvat koneelle. Silloin joku gnome firefox thunderbird gthumb riittää mainiosti.

        ei ne pelit peruskäyttäjää tee, niitä varten on olemassa konsolit. mutta just noi mitkä sanoit vanhemmistas tekee peruskäyttäjään.

        eri asia on, että kuinka monta kertaa sun porukat on tarvinnut apua linuxin kanssa? jos systeemi kaatuis, osaisko ne tehdä itse sille mitään? linuxissa se konffaus on liian haastavaa ja jatkuvaa normeille ihmisille verrattuna windowsiin & co. joillain on tosiaan parempaa tekemistä.


      • krendel
        valittaja-asiamies kirjoitti:

        Nooh krendel, alkaako itkettään? Eikö leikki enää olekaan kivaa?

        Heh, tyyppi "koodaa", mutta ei saa linuxia pystyyn. Onneksi on sentään hiihtokelit, että pääset elvistelemään ladulla.

        Ei kukaan fanaatikko myönnä olevansa sellainen - koska ei näe itseään. Fanaatikko näkee vain vihansa ja hyväksyntänsä kohteet mustavalkolasien läpi.

        Mitä pidemmälle jatkat tässä suossasi, sen nolompia totuuksia sinusta paljastuu.

        Ei sillä, etteikö Mac olisi käyttökelpoinen, sehän on. Mutta kaikki sen inhimilliset edustajat eivät yllä samalle tasolle.

        taidat ite vetistellä siellä kun pahat sedät ei pidä käyttiksestäs.
        käyttiksen konffaukseen menevän ajan voi käyttää jonkun muun koodaukseen.
        hiihtäminen on kehittävämpää kuin linuxilla pelleily.

        kumpi fanaatiko mä oon, mäk vai windows? linux sai mahdollisuuden ennen ku appleen vaihdoin. se tosiasia, että se toimii paremmin ei tee fanaatikkoa.


      • lahja
        krendel kirjoitti:

        1) rpm. se kusee tosi pahasti. pakettia toisen perään, CD:n vaihtelua yms.
        2) eikös linukka ollutkaan kaikkien kehittämä? :D
        3) käytin kans blackboxia ihan vain kuriositeetin takia. noin yleisesti ottaen tarvitsee sanoa, että ei ne työpöydät yleensäkään ammattimaisilta vaikuttaneet. oma osionsa on kans KDE:n järjetön hitaus.

        "1) rpm. se kusee tosi pahasti. pakettia toisen perään, CD:n vaihtelua yms. "

        Poista ne cd.t urpmi-listalta-tosin turha neuvo enää, mutta olis ollu ihan helppo homma tehdä, jos olisit vain tajunnut. Näin olisit saanut haettua suoraan netistä ne ohjelmat-uudempina versioina vielä.


      • valittaja-asimies
        krendel kirjoitti:

        taidat ite vetistellä siellä kun pahat sedät ei pidä käyttiksestäs.
        käyttiksen konffaukseen menevän ajan voi käyttää jonkun muun koodaukseen.
        hiihtäminen on kehittävämpää kuin linuxilla pelleily.

        kumpi fanaatiko mä oon, mäk vai windows? linux sai mahdollisuuden ennen ku appleen vaihdoin. se tosiasia, että se toimii paremmin ei tee fanaatikkoa.

        Mac-fanaatikko.

        Lue ylempää kieltäminen.

        Se on tosiasia, että

        ...ET VAIN OSAA...


        Heh!


    • ldshflhsfls

      LINUX ON PASKA

      • qazwsx

        ET VAAN OSAA!


        Tuskinpa olet edes kokeillut...


      • joo...

        olipas hauska.


    • Anonyymi

      Mistä se tullee tuo haju, kerkisikö kiintolevyn särkemään vai menikö sinulta hermot Linuxin kanssa, puuttuvan graafisen nappulan vuoksi?

      • Anonyymi

        Linuksin kanssa menee hermot milloin mistäkin syystä. Niitä syitä löytyy niin paljon, jotta tila ei riitä ensinkään niitä kaikkia luettelemaan, semminkään kuin aikakaan!

        --- Epätoivo tubutin ---


    • Anonyymi

      Asiaa pukkaa!

    • Anonyymi

      Asiaa pukkaa!

    • Anonyymi

      Saimme vitjan aloittajalta terveiset itseltään Suomen Windowskonttorilta. He näköjään tällä kertaa onnistuivat, kun näinkin moni on intoutunut kirjoituspuuhiin.

      • Anonyymi

        Tuskin nuo pörpöttäjät olivat edes päässeet aloituksen aikoihin vaipoistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin nuo pörpöttäjät olivat edes päässeet aloituksen aikoihin vaipoistaan.

        Sanotaan vaikka näin, että 99,99% kaikista Windowsia käyttävistä on ihan kunnollista väkeä, mutta linukseilla ihan päinvastoin. Saman verran häiriintyneitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanotaan vaikka näin, että 99,99% kaikista Windowsia käyttävistä on ihan kunnollista väkeä, mutta linukseilla ihan päinvastoin. Saman verran häiriintyneitä!

        Sepäs oli hyvä vertaus. Mistähän tuo moinen johtuu? Toki linuksista, mutta mikähän on siinä se perimmäinen syy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sepäs oli hyvä vertaus. Mistähän tuo moinen johtuu? Toki linuksista, mutta mikähän on siinä se perimmäinen syy?

        Trollien osaamattomuus ei välttämättä ole "kunnottomuutta" mutta pössinpäisyys kylläkin.
        Surullista jos ihminen osaa ainoastaan kaivella ikivanhoja aloituksia.


    • Anonyymi

      Windows XP on ultimaattisen hyvä verrattuna mihin tahansa linukskurttaukseen.

      • Anonyymi

        Ultimaattinen osaamattomuus vaivaa joitakin hömelöitä.


    • Anonyymi

      Windowsissa on, ja on ollut juuri se ongelma että kun/koska siinä ei ole paketinhallintaa, niin tästä syystä kaikkien sovellusten mukana pitää tulla ..."microsoft visual studio runtime library xxxxx"... yms. koska ei ole varmuutta siitä että onko ne käyttäjän koneessa jo vai ei...

      Ihan turhaa hommaa...

      Toinen pontti on siinä että mitä sovelluksia sitä TARVITSEE.

      Minulle riittää Linux, että sen Gnome/KDE, koska käytän sitä/niitä vain sovellusten käynnistykseen, sillä eihän sitä/niitä muuhun tarvitakaan, aivan kuten windowsin työpöytääkään...

      Käytän Linuxia myös syistä,

      - Tietoturva: Secure boot omilla sertifikaateilla, ja LUKS koko levyn salaus
      - Tiedostojärjestelmä: Natiivi RAID -kahdennus, LVM, snapshot mahdollisuus
      - Shell: Monet samaa itseään toistavat asiat voi ohjelmoida yhdelle riville
      - Virtualisointi: GPU -Passthrough teknologian avulla voi virtuaalikoneisiin liittää tietokoneessa olevia komponetteja, kuten jopa näytönohjaimen, saaden siitä kaiken tehon irti, jos vaikka haluaa pelata pelejä windows-virtuaalikoneessa

      ...jne...

      • Anonyymi

        Linuksit on hanurista. Niitä käyttää pelkästään työelämään kelpaamaton deekuporukka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linuksit on hanurista. Niitä käyttää pelkästään työelämään kelpaamaton deekuporukka.

        Työelämä taitaa olla vielä kaukana edessä päin, Kela kuitenkin korvaa vissiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työelämä taitaa olla vielä kaukana edessä päin, Kela kuitenkin korvaa vissiin.

        "Linuxin "pakettiasennus" on niiden puuhaa, joilla ei ole parempaa tekemistä. "

        Ja on muuten edelleenkin, vaikka aloituksesta on peräti 16 vuotta!


    • Anonyymi

      "1) Linuxin "pakettiasennus" on niiden puuhaa, joilla ei ole parempaa tekemistä. "

      Nimenomaan - parempaa tekemistä!

    • Anonyymi

      Kolmen kuukauden päästä tulee kuluneeksi 17 vuotta aloitusviestistä ja voime vain todeta, ettei mikään ole muuttunut - vieläkään!

      -- Toimimaton tubutin --

    • Anonyymi

      Käsittämätöntä! Peräti 17 vuotta kulunut aloituksesta ja katso - kaikki on ihan samalla tavalla tänäkin päivänä! Eivät osaa tehdä linuksista muuta kuin pikselipuuroa!

      • Anonyymi

        On perin merkillistä, miten vuonna 2005 kirjoitettu viesti on tänäänkin niin ajankohtainen, jotta olisi voitu kirjoittaa vaikka eilen ja pitäisi silti paikkansa 100%:sti !!!


    • Anonyymi

      Joku huomasi lähes 20 vuotta sitten, miten surkea rypistys linuks voikaan olla. Vaikka viesti onkin vanha, on se erittäin ajankohtainen, koska mikään ei ole muuttunut!

    • Anonyymi

      Ei olisi tarvinnut kirjoittaa noin montaa riviä aloitukseen, sillä jo pelkkä otsikko olisi riittänyt eli linuks on sietämätön!

    • Anonyymi

      Kohta puoliin tulee jo 19 vuotta aloituksesta ja se voisi olla ihan hyvin tämän päivän tekstiä. Mikään ei näet ole muuttunut linukseissa tänä aikana.

      • Anonyymi

        Ja ihan siksi, kun koodaajat saavat palkkansa perunasäkeissä! Kukapa sitä nyt sellaisella 'palkalla' ryhtyy mihinkään isompaan uudistukseen.

        Kubuntuun oli jopa jätetty entiset bugit ihan sellaisenaan, vaikka siitä tehtiinkin uusi versio. Se oli pohjanoteeraus linuksilta!

        - Linuks vanhanaikainen


    • Anonyymi

      Jälleen kerran täysin rehellinen mielipide tubuttimista. On asentanut, on kokeillut, on käyttänyt ja kaiken lisäksi on hyvin ymmärtäväinen.

      Silti lausunto kuin tänä päivänä - toimimattomia ovat!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      255
      2373
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      84
      1911
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      76
      1579
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      136
      1354
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      65
      1214
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1165
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      990
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe