Psykiatristen potilaskertomusten lukeminen

kannattiko.sittenkään

Mitähän te muut olette miettineet kun olette - jos olette - lukeneet psykiatrisia potilaskertomuksianne...? Olenko ainoa joka ei kestä lukea niitä ollenkaan. Toisten puheita minusta, auktoriteetilla. En tunnista niistä itseäni. Negatiivisia, säälittäviä luetteloita siitä mitä olen ja mitä muka olen heille kertonut asioistani. Osan todella kerroin noin, osa on merkitty väärin ja tulkittu väärin. Kaiken kaikkiaan aika vääristynyt kuva. Mielenterveystyön tarkoitus, tämäkö se tosiaan on, tuottaa ihmislle tällaisia nöyryytetyksi tulemisen kokemuksia.

Nykyään mikään ei ole luottamuksellista. Kannan kautta kaikki on luettavana terveyskeskuksessakin. ym. Mietin monta kertaa kannattiko mennä psykologille, kun oli kriisi elämässä. Ehkä olisin pärjännyt paremmin ilman tätä leimautumista. Ainakin itsekunnioitus olisi tallella ja parempi luottamus muihin ihmisiin.

28

533

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dr.No

Lääkärillä on velvollisuus kirjata asiat. Voithan mennä yksityiselle tai hoitaa itse itsesi, jos terkkarin palvelut ei sinulle kelpaa. Jos on sairas, niin on sairas, minkäs se lääkäri sille voi ja ei kai se lääkäri voi salatakaan asioita.
      Hoito on pitkäjännitteistä ja kokonaisuuden huomioivaa eli muutkin terveydenhuollossa tarvitsevat tiedon, että mitä on tehty ja mitä on yritetty tehdä. Ja jää pois sellainen lääkäriltä toiselle kiertäminen ja turha terveydenhuollon kuormittaminen.
      Elämän kriisit eivät ole hoitoa tarvitsevia asioita, vaan sairaudet.

• TylyysJaIlkeysPop

Miksi ihmeessä suomi24:n keskusteluin nykyisin usein tulee niin tosi tylyjä ja ilkeitäkin kommentteja ihmisten esittämiin keskustelunaiheisiin? Ei kyllä tässäkään mitään kykyä paneutua aloittajan varsinaiseen asiaan, sanoa hänelle jotakin rakentavaa. 20 v palstoja lukeneena ja kirjoittaneenakin sinne tänne totean, että ilkeää on.

• muuan.mies

Anteeksi nyt mutta oletko varma että potilaskertomusten vatvominen ei ole osa sairauttasi? nehän eivät ole informaatiota sinulle omasta tilanteestasi vaan terveydenhuollon ammattilaiset tekevät muistiin panoja asioista seuraavia käynti kertoja varten.
        Nehän voivat pelastaa hengen ja kuuluvat kokonais valtaiseen hoitoon niin kuin sinulle on hyvin selitetty ylempänä.
        Jos sinne on tillut virheitä niin voit seuraavalla käynti kerralla sanoa että huomasit sellaisen niin lääkäri kirjaa että edellinen tieto on virheellinen.

• kannattiko.sittenkään

Huh huh, en ole ajatellut kylläkään että potilaskertomukseni eivät olisi minua itseäni varten?! Ketä siellä sitten hoidetaan jos ei minua? Minua ei siis pitäisi kiinnostaa ollenkaan mitä niissä lukee? Vaikka niitä lukee nyt siis moni muukin, niin kauan kuin käyn missään hoidossa. On ikävä tunne että kun menen vaikka yleislääkärille niin hän on ehkä lukenut ne.

Monet niistä asioista mitä on kirjattu olivat niin henkilökohtaisia että en olisi antanut edes lupaa kertoa niistä muille kuin sille psykologille jonka kanssa puhuin. Kuvittelin että hän osaisi suodattaa. Jotain tietysti pitää olla kun heillä on tiimi, mutta tässä oli kysymys asioista joista hänen olisi pitänyt ymmärtää ettei kirjoiteta ainakaan sellaisinaan vaan vähän yleisemmin, että edes jotain yksityisyydestä säilyy (perheeni asiat ym).

"...kuuluvat kokonais valtaiseen hoitoon niin kuin sinulle on hyvin selitetty ylempänä." Minäkö olen sitten vain potilas jolle "selitetään"? Ehkä näin on jos olisi jalka murtunut, mutta kysehän ei ole jalasta tai selästä vaan psyykestä ja yksityiselämästä.

Eikä yleislääkäri tai joku muu terveydenhuollon ihminen näistä psyyken asioista edes voi ymmärtää niin paljon kuin psykologi tai psykiatri. Eri asia on sitten jos itse joskus haluan kertoa jollekin tietylle lääkärille jotain elämäntilanteestani, mutta siitä haluan päättää erikseen.

Kuuluu "sairauteen"... Miten ihmeessä? Minulla oli vaikea kriisi ja elämäntilanne kaatui päälle. Olin työkyvytön sen takia. Olisin tarvinnut vain keskusteluapua, ja jotain rauhoittavaa että pääsen pahimman yli ja saan hoidettua asiat. Se ei tee minusta eikä kenestäkään sellaista mitä ilmeisesti ajattelet, jotain "hullua" jonka asioista muut saavat puhua mitä tahansa ja jonka ei odoteta itse ymmärtävän niistä mitään. Kyllä on vanhakantainen näkemys. Ei sovi kehenkään, ei edes niihin joilla on sentyyppisiä vaikeita psyykkisiä ongelmia että tarvitsevat sairaalahoitoa jne.

Diapamia sain ja muutaman käynnin psykologilla mutta siihen se jäi. Osittain siksi että psykologin mielestä ilmeisesti minulla ei ollut tarpeeksi ongelmia (vaikka oli ja kerroinkin niistä), mutta myös koska kun näin ne Omakannan tekstit en halunnut että asioitani levitellään ja vääristellään enää sillä tavoin. En usko että vääristeleminen on ollut mitenkään tahallista kyseisen psykologin taholta, hän tarkoitti varmasti ihan hyvää, mutta se on kuitenkin vain hänen näkemyksensä enkä hyväksy että hän voi minulta kysymättä kertoa elämästäni sellaista muille. Hän ei edes kysynyt, haluanko kommentoida jotain mitä Omakantaan laitetaan.

Lääkäreillä itsellään on varaa mennä yksityiselle terapeutille tai psykiatrille kun tarvitsevat apua. Siellä yksityisyydestäkin huolehditaan, voi esittää toivomuksia jne. Harvalla on sellaista mahdollisuutta.

• Psykpot
        muuan.mies kirjoitti:

Anteeksi nyt mutta oletko varma että potilaskertomusten vatvominen ei ole osa sairauttasi? nehän eivät ole informaatiota sinulle omasta tilanteestasi vaan terveydenhuollon ammattilaiset tekevät muistiin panoja asioista seuraavia käynti kertoja varten.
        Nehän voivat pelastaa hengen ja kuuluvat kokonais valtaiseen hoitoon niin kuin sinulle on hyvin selitetty ylempänä.
        Jos sinne on tillut virheitä niin voit seuraavalla käynti kerralla sanoa että huomasit sellaisen niin lääkäri kirjaa että edellinen tieto on virheellinen.

Sehän tässä onkin niin ahdistavaa, että väärät asiat potilastiedoissa voi johtaa vääränlaiseen hoitoon. Esim. omalla kohdallani lääkärin väärinkäsitys osastohoitokertojen määrästä on voinut vaikuttaa siihen millaisen diagnoosin sain.

• Anonyymi
        UUSI

Olet varsin empatiakyvytön ja huonokäytöksinen ihminen. Suurin osa ihmisen mielenterveysongelmista ja myös somaattisista oireista aiheutuvat elämänkriisien seurauksena. Ihminen on kokonaisuus eikä irrallaan ympäristöstään tai mielestään. Ei ole sairautta, jonka voisi irrottaa täysin ihmisen mielenterveydestä. Se, mikä järjestelmää kuormittaa ovat kaltaistesi "ammattilaiset", jotka kohtelevat potilaita alempiarvoisina ja halveksuvalla asenteella. Tuotatte suunnatonta harmia jo kuormittuneessa järjestelmässä ja aiheutatte potilaille lisää oireita. Mietin, että työskenteletkö itse hoitoalalla etkä siksi kykene suhtautumaan kunnioituksella ihmisiin, jotka tuovat asiallisesti esille terveydenhuollon ongelmakohtia. En usko, että muuten kommentoisit aloitusta noin aggressiivisesti. Heijastat omat mielenterveysongelmasi asiallisesti kysymyksiä esittävään ventovieraaseen ihmiseen. Olet osa ongelmaa vaikka et olisikaan hoitoalalla.

• Psykpot

Minäkin olen huomannut ihan saman asian kuin mistä aloittaja kertoi. Siis sen, että potilastiedoissa on paljon virheitä ja väärintulkintoja. Itselläni niissä on ollut jopa ylimääräisiä psykiatrisia diagnooseja, joista itse en ole koskaan kuullut yhtään mitään, kuten esim. yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, ja ylimääräisiä osastohoitojaksoja! Niissä siis on kerrottu, että olen ollut muka osastohoidossa silloin ja silloin, mikä ei ole pitänyt paikkaansa. Sitten on paljon ollut myös sellaista, että minut tulkitaan ihan hirveän negatiivisesti, eikä positiivisia asioita tunnuta ottavan juuri yhtään huomioon. Aina mennään jotenkin negatiivisuus edellä. Tuntuu siltä, kuin katsoisi itseään naurutalon peilistä, siis siitä huvipuiston vääristävästä peilistä.

• Hhjj

Eikö bäärät kirjaukset kannata vaatia korjaamaan? Se on potilaan oikeus!

• f7k8y5
        Hhjj kirjoitti:

Eikö bäärät kirjaukset kannata vaatia korjaamaan? Se on potilaan oikeus!

Et selvästi tiedä psykiatriasta paljoakaan...

• alansaosaajat
        f7k8y5 kirjoitti:

Et selvästi tiedä psykiatriasta paljoakaan...

Tuskin siitä muut tietää paljoakaan kuin alaa lukeneet.

• valitusterveydenhuoltoon

Lopettakaa se psykiatriasta avun etsiminen! Pseudotiede..Tutkikaa kys. "tieteenalan" alkujuuri ja kehitystä, tulette huomaamaan, etteivät he, jotka itseään "psykiatrian ammattilaisiksi-2 kuvaavat, todellakaan ole töissä kuin saaakseen lätkiä tavalisissa elämän hetkittäisissä ja ohimenevissä kriiseissä oleville ihmisille leimoja,jotka vaikuttavat tuhoavasti kaikkeen asiointiin tulevaisuudessa terveydenhuoltopalveluissa! Omia pot.as.kirjojani käyn läpi usean vuosikymmenen aikajaksolta ja tulen toimittamaan oikaisu ja korjausvaatimuksia, tekemään kanteluita jne. vaikka ne ovatkin hyödyttämiä. Tärkeintä on se, että kirjoihin ja kansiin tulee merkintä ja tieto siitä, mitä minä sanon omista asioistani ja elämästäni ja osoitan vääriksi lääkäreiden ja epäpätevien hoitajien valheelliset väittämät, vaikkei yksikään diagnoosi muuttuisi. Näihin omiin toimittamiini vatineisiini voin sitten tulevaisuudessa toistuvasti vedota lääkäri yms. käynneilläni,kun sellaiselle tulee tarvetta. Potilasasiamies on terveydenhuollon ja sosiaalitoimen käsikassara,joten oma apu paras apu.

• Yolo

Joo oon samaa joutunu kokemaan, mulla oli burnoutti joskus jouduin osastohoitoon ja siellä lääkärit vaihtui koko ajan, oli yks nuori psykiatri laittoi mut pakkohoitoon 4 lääkäriä plus psykologi sain nähdä hoidon jakson aikana, ja todelka hämmentäviä juttuja sai minusta kirjotettuu sinne, oon suomenruotsalainen enkä saanut mielialatutkimukset tehtyä omalla äidinkielelläni ja mulle todettiin määrittelemätön skitsofrenia eikä mulla ole mitään oireita mitkä viittaisi siihen, ja johtava ylilääkärikin totesi nyt muutama vuosi jälkeenpäin että se veikkaa että mulle on annettu väärä diagnoosi.. hyvin olen pystyny elää kolmisen vuotta ilman skitsofrenialääkkeitä ja olen joutunu kokemaan kaltoinkohtelua lääkäreiltä kun olen käyny terkkarissa rytmihäiriön takia nii lääkäri totes vaa et jaha.sulla on sinulla on skitsofrenia ja ei tuntunu ottaa minua vakavasti.. pahoittelen kirjotusvirheitä

• plötjä

Minä en missään vaiheessa nähnyt, mitä minusta kirjoitettiin psykoosin jälkeen eikä kerrottu. Kova on monitorointi vieläkin vuosien päästä, että kai minulla jotain on, mutten tiedä mitä. Mutta hyvä kun lääkäri tietää.

• TäyttäRoskaa

Ei ne kuuntele. Ei ne ymmärrä.

Saman kaavan mukaan kaikille samat löpinät.

Ihan päin hel vet tiä.

Kaamea taakka. Siellä ne on Oma kannassa ja sairaalan omissa tiedoissa paljon lisää täyttä roskaa.

• fdsgfsdgfgsfg

Minä tilasin nuorisopsykiatrian ajan paperit ja ne oli jopa hieman koomista luettavaa kaikkine kohelluksineen, mitä osastolla oli tullut tehtyä. täytyy sanoa, että sen alan työntekijöillä täytyy olla lehmän hermot, koska ikinä minua ei kukaan vetänyt turpaan, vaikka kieltämättä olisin sen ansainnutkin,
      Typerin taisi olla kun kaupasta haettiin kaljaa ja liimailtiin niihin ykkösoluen etiketit --ylösalaisin..

• NollaPilkkuViisi

"Nykyään mikään ei ole luottamuksellista."

Ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan. Joka paikkahan on täynänsä juoruakkoja ja -ukkoja ja sosialivirastolliset tapaukset ovat aina joka paikassa suuna ja päänä. Minäkin olin erityislapsi 1980-luvulla ja olen leimattu yhä edelleen ja loppuelämäni mutta sen kanssa pystyy kyllä elämään.

Seurapiirini kyllä tietää tämän ja se asia ei ole mikään salaisuus, kyllä se on tullut ilmi monta kertaa sivulauseissani ja rivien välissä. En ole toitottanut asiaa. Kukaan ei ole kiristänyt minua mitenkään koska en ole antanut siihen tilaisuutta. Minua ei ole heitetty seurapiirin ulkopuolelle, vaikka selkäänpuukottajia on kyllä riittänyt. "Kukaan ei tunne tuoksuasi tai kysy taustaasi kun löytyy joku joka työtäsi arvostaa". Olen jokseenkin täydellinen stereotyyppisen avohoitopotilaan vastakohta, vieläpä sanavalmis. Se on hämmentänyt monia.

Moni sosialivirastollinen tapaus tuntee voimatonta raivoa avoimuuteni vuoksi koska avoimuuteni riisuu heiltä sankarin viitan ja ilman sitä he ovat aseettomia. En viitsi ruveta tappelemaan hönttien kanssa, mitäpä hyötyä siitä olisi.

Avoimuuteni myötä olen saanut luottamusta yllättäviltäkin tahoilta.

• MaailmanVahvin

Älä ikinä mene böbilään avautumaan.

Minä en ainakaan voi olla oma reipas, vähän riemukas velmu itseni. Pakko esittää, jotain muuta mitä ei ole - asiallisen ikävä. Tuo - ikävä ihminen - on se työminä. Moni ei tunne kuin tuon ikävän puolen. Ne jotka oikeasti tuntevat minut, eivät uskoisi, kuinka nuivan asiallinen on se työminä. Työ on ollut sellainen, että ei siinä paljoa virallisesti vitsailla, ennen kuin oikeasti tuntee vastapuolen.

Puolet saa valhetella, sanoi isä. Ei böbilässä. Pikkasen pitää aina pistää leikillä omiaan. Ei tämä niin vakavaa ole. Ei böbilässä.

Vähän alkoi jo naurattamaan se touhu siellä, pistin vähän leikiksi, huumorilla. Se oli virhe.

Lääkäreillä ei ole huumorintajua. Böbilässä ei sitäkään vertaa.

• PsykiatrinTraumatisoima

Potilaspapereihin oli kirjoitettu minua halventavaa ja virheellistä tietoa. Myös diagnooseista oli osa vääriä kuten määrittämätön psykoosi. Myönsivät, että se diagnoosi on väärä, mutta sitä ei oteta pois, koska lääkäri joutuisi vastuuseen määrättyään minut virheellisin tiedoin pakkotarkkailuun huolimaton kun oli. Menempä lääkäriin selän välilevyn luiskahduksen tms. somaattisen sairauden takia, niin minua ei uskota. Lääkäri pitää heti oireitani psykoosioireina vaikka minulla ei ole ikinä sellaista ollut. Elämä on ahdistavaa kyseisen epäoikeudenmukaisuuden ja vääryyden takia. Eivät pyytäneet edes anteeksi väärää diagnoosia ja perusteetonta vapaudenriistoa parin vuorokauden ajan.

En mene enää koskaan apua hakemaan. Seuraukset ovat olleet elämääni ja selviämistäni vaikeuttavia.

• OmillaOllaan

Näin se menee.
        Jos ei ole pää irtipoikki, en enää ikinä lähde lääkäriin.

• harttula

Äläpäs kuule. Minulla omasta vuokrakämpästäni on tehty tälläinen potilashuone. Kaikki sensorit ja kamerat ja ties mitkä ultraäänilaitteet löytyy (varmaan seinien sisälle yms. jotain pistetty), että saadaan ties mitä hassuja ääniä soiteltua ja tavaroita liikuteltua. Minulla oli psykoosi 7 vuotta sitten ja jätin avon kai 4 vuotta sitten, mutta vieläkin kyttäävät. Jossain välissä ehkä ylireaktiivinen olen ollut. No tämähän on kätsää, koska jos valitat, niin voivat kärrätä hullujenhuoneelle.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-psychiatry
      Kannattaa tosiaan lukea. Käyttävät vallan välineenä, jos et ole ihan just niinkuin halutaan. Nyt voi sanoa, että on tälläinen potilas, jota tökitään 24/7. Että tälläistä ne pakkohoidot ovat hullujenhuone Suomi 2018:ssa. Hurjasti enemmän yleensä ottaen haittaa näistä psykollogien toiminnasta on ollut kuin apua. Psykologi tyypillisesti fiksautuu johonkin oireeseen ja ei esimerkiksi ota huomioon, että joku aiheutuu vaikka työpaikasta ja toistelee omaa mielipidettään hamaan ikuisuuteen.

• TKKT

Niin nykyään mielenterveyspotilaalla ei ole yksityisyyttä. Pakkohoidosta on nykyään lievempi muoto: nämä mielenterveyspuolella saattavat ottaa kännykän ja tietokoneen hallintaan ja yritellä hallita käyttäytymistä esim. verkkosisältöjä muuttamalla tai ym. oudoilla toiminnoilla. Saattavat myös laitella jonnekin kodin rakenteisiin laitteet, joilla voi katsella ja ääniä soitella halutusta paikasta tai aiheuttaa liikettä. Itse koin tämän kun sain psykoosin (vaurioitin pari ovea vain) ja jätin avon, mutta nämä halusivat vielä kytätä. Mutta ihan tiedoksi, että tälläistä harrastetaan nykyään käytöksen muuttamiseksi yhteiskunnan haluamaan suuntaan. Itse olen lopettanut terveydenhuollossa käynnin ja en varmasti tee mitään yhteiskunnan hyväksi, mutta kaipa he sitten kokevat sen hyödylliseksi. Epäilen tietysti että ainakin osittain psykologit saavat pitää hauskaa ja toteutella valtafantasioitaan yms. sen varjolla, että auttavat ihmistä mukamas jotenkin on yksi syy. Mutta jos kokemusta löytyy vastaavasta, niin kannattaa tuoda julkiseksi. Tälläisestähän on vaikea valittaa, kun lääkäri voi sanoa että kuvittelet kaiken.

• EhkäEi

Vain psykiatrien lausonnot ja jotkut sairaalajaksojen loppulausonnot itse olen lukenut. Muihin en edes koske. Ihan asiallisesti ja totuudenmukaisesti on asiat yleensä sanottu. Ne ovat sellaisia, että tiedän vallan hyvin itsekin. Tunnistan kyllä, mistä on ollut kysymys. Muihin en koske, ne voivat olla joskus vain esim. väärinkäsityksiä tai mielipiteitä. Mielellään ei.

• taikatuubi

Minulle ei koskaan kerrottu, mitä niihin edes laitettiin. Omakannassakaan ei mitään ole. Aivan huijarisakkia. Lääkäri saa pölyttää ihan mitä huvittaa ja tehdä potilaan sairaaksi ja vaikka laittaa poliisiseurantaan. Pysykää hemmetissä erossa, jos elämänne on teille arvokas,

• tsumpvakki

Se nöyryyttäminen, täysin potilaan mielipiteiden sivuuttaminen, oikeasti keskusteleminen vain kollegoiden, mutta ei potilaan kanssa, hämärien metodien käyttäminen sinun käytöksesi muuttamiseksi, loputon lääkitys, potilaskertomusten sepittäminen, joita potilas ei yleensä koskaan näe ja joitten mukaan toimitaan vuosiakin kirjoittamisen jälkeen yms. johtavat nimenomaan tuohon.
      https://www.nationalelfservice.net/mental-health/schizophrenia/people-with-severe-mental-illness-die-younger-and-things-are-getting-worse/

• Sekosiko

Kirjauksissa on LIKI AINA virheitä, isoja ja pieniä. Jotkut merkinnät on täyttä paskaa, vääristelyä ja aivan väärän kuvan antamista. Vastuuta eivät ota, varmaankaan, vaikka miten valittaisi.
      Olisi tosi hyvä, jos potilas voisi kirjata esim. lääkäristä omat havaintonsa kaikkien nähtäville jonnekin.

• omituista

Onko tässä nyt kyse siitä, ettei potilas hyväksy lääkärin hänestä esiintuomaa taudinkuvaa, vaan tietää itse mikä itseä vaivaa?

• ymähtänyt

Luin, että aasiassa (ainakin jossain osissa) vakaviin mielisairauksiin sairastuneet elävät pitempään kuin länsimaissa. Aasialaisessa kulttuurissa toisten kunnioitus (erityisesti vanhempien ihmisten) on kuitenkin yleensä toisella tasolla kuin länsimaissa. Ehkä tästä löytyy syy. Nämä mielenterveysongelmaisiksi nimetyt kun lopettavat käyttämästä terveyspalveluita yms. ja kuolevat fyysisiin sairauksiin. Kyllä täällä todellakin koet, että kunnioitusta ei ole eikä luottamusta kumminkaan päin, kun psykiatrit alkavat keksiä vikoja sinussa ja kaikenlaista hämärää metodia näitten korjaamiseksi sinun kanssa mitenkään keskustelematta. Vaikka nämä metodit veisivät sinut vain huonompaan asemaan, niin vastuuta ei todellakaan oteta eikä virheitä korjata eikä asioista keskustella kenenkään kanssa kuin ehkä henkilökunnan kesken. Potilaat voisivat vaikka antaa pisteytykset osastolle ja lääkärille, ja nämä voisivat päätyä puolueettoman tutkinnan alle, jos pisteet menee keskimäärin liian alhaisiksi.

• abalune

Psykiatria on niin hämärää toimintaa nykyään. Lähinnä on tarkoitus varmistaa omat, keskimäärin 5600 E/kk palkat, paasata lisätyövoiman tarpesta, hiljentää kritiikki, vähentää kommunikaatio (ja kritiikki) potilaitten kanssa minimiin ja keksiä keinoja valvoa ja kontrolloida omalle kohdalle osuneita potilaita mahdollisimman hyvin.

400 000 suomalaista syö masennuslääkkeitä, ns. skitsofrenia- ja bipolaaripotilaat kuolevat 15-20 vuotta nuorempina muihin kuin diagnosoituun mielisairauteen. Pyritään loputtomiin lääkekuureihin. Harrastetaan hämäriä hoitoja, jotka tekevät enemmän hallaa kuin hyvää. Kenenkään psykiatirin päätä ei ole koskaan saatu pölkylle potilaan tappamisesta, koska kaikki on niin tulkinnanvaraista, ja jos vaikka kuolisi vahingossa annettuun moninkertaiseen lääkeannokseen, siitäkin pääsee sakoilla. Mitä enemmän olen noihin tutustunut ja lukenut, niin sitä hämärämmältä homma näyttää, vaikka kai siellä osa periaatteesta hyvää yrittääkin tehdä. Homma vain jotenkin kusee raskaasti. Siitä ei pääse mihinkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      84
      1672
    2. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      88
      898
    3. Misä tulipalo?

Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      8
      862
    4. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      54
      862
    5. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      849
    6. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      58
      793
    7. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      189
      779
    8. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      80
      735
    9. Teet tämän niin

Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      41
      730
    10. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      172
      720
    Aihe