Jaatteko merkkipäivienne ilon?

Täällä Hollannissa osataan näyttää ilo ja onni ulospäin.

Rappukäytäväämme ilmestyi tiistaina vaaleanpunaisia haikarailmapalloja. Iloisista perhetapahtumasta ilmoitus ilmapalloilla tai värillisillä viireillä kirjoituksineen on täällä yleinen tapa.

Naapurit sai tiedon syntyneestä lapsesta ja lapsen sukupuolesta, ilmapalloilla. Joten onnittelut pystyi kohdentamaan oikein. Kysymyksiä ei tarvitse esittää, vain onnitella.

Olimme eilen 79-vuotis syntymäpäivillä. Ilo oli katossa, syötiin, juotiin ja tanssittiin.
Harjoitusta ensi vuodelle, sanoi päivänsankaritar. Lupasin tehdä hänelle 80-vuotislahjaksi keramiikasta punaisen amarylliksen, jota hän toivoi.

Kuittaatko juhlasi, sanomalla antaa olla vai suunnitteletko jakaa juhlasi muiden kanssa?

68

1069

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erilaisetjuhlat

      Ilmapallot kuuluu lasten synttäreille. Tuollaista rihkama reksisiittaa ei tarvita todistaakseen, että iloisia ja onnellisia ollaan. Miksi ei saisi kysyä, tuliko tyttö vai poika. Ilon ja onnen jakamisesta on onneksi erilaisia käsityksiä. Ei kaikki halua tuolla tavoin todistella, että meilläpä on tosi hauskaa, on juomista ja syömistäkin. Varmaan tuon 79-vuotiaan juhlat saavat arvoisensa huipennuksen, kun tuot rääppiäiset tänne. Hän on varmaan ansainnut sen keramiikkajutunkin.

      • Miten vietät juhliasi?

        Kuittaatko juhlasi, sanomalla antaa olla vai suunnitteletko jakaa juhlasi muiden kanssa?

        Älä väkisin väännä aloitusta aloittajaan.

        Kerro omia kokemuksiasi.


      • kaikilla-ilmapallot

        Ennenkaikkea, mikä tiedon pläjäys, että täällä Hollannissa on tapana.....?? Ihanko kaikkialla?

        Varmaan olet muistanut kertoa siellä kaikille, että täällä Suomessa on tapana haravoida kaikki metsät pudonneista lehdistä ja siksi meillä ei ole niin suuria tulipaloja, kuin tapahtui Kaliforniassa ???

        Olihan se sentään arvostetun heidän pressansa toteamus, kuten sekin, että ei muistanut, missä tapasi presidentti Putinin, siis ei muistanut, että oli Suomessa ja Helingissä.

        Näin se kansainvälinen tieto leviää, kuka turisti kertookin sen kaiken totuuden kokemastaan, sillä olethan ollut asiantuntija jo koko Amerikasta, käydessäsi jopa Nykin sivukujilla, saati sitten Karibian risteily.


      • kaikilla-ilmapallot kirjoitti:

        Ennenkaikkea, mikä tiedon pläjäys, että täällä Hollannissa on tapana.....?? Ihanko kaikkialla?

        Varmaan olet muistanut kertoa siellä kaikille, että täällä Suomessa on tapana haravoida kaikki metsät pudonneista lehdistä ja siksi meillä ei ole niin suuria tulipaloja, kuin tapahtui Kaliforniassa ???

        Olihan se sentään arvostetun heidän pressansa toteamus, kuten sekin, että ei muistanut, missä tapasi presidentti Putinin, siis ei muistanut, että oli Suomessa ja Helingissä.

        Näin se kansainvälinen tieto leviää, kuka turisti kertookin sen kaiken totuuden kokemastaan, sillä olethan ollut asiantuntija jo koko Amerikasta, käydessäsi jopa Nykin sivukujilla, saati sitten Karibian risteily.

        Kuinka vietät merkkipäiviäsi?

        Tuskimpa Putinin ja Trumpin ehdoilla.


      • kaikilla-ilmapallot kirjoitti:

        Ennenkaikkea, mikä tiedon pläjäys, että täällä Hollannissa on tapana.....?? Ihanko kaikkialla?

        Varmaan olet muistanut kertoa siellä kaikille, että täällä Suomessa on tapana haravoida kaikki metsät pudonneista lehdistä ja siksi meillä ei ole niin suuria tulipaloja, kuin tapahtui Kaliforniassa ???

        Olihan se sentään arvostetun heidän pressansa toteamus, kuten sekin, että ei muistanut, missä tapasi presidentti Putinin, siis ei muistanut, että oli Suomessa ja Helingissä.

        Näin se kansainvälinen tieto leviää, kuka turisti kertookin sen kaiken totuuden kokemastaan, sillä olethan ollut asiantuntija jo koko Amerikasta, käydessäsi jopa Nykin sivukujilla, saati sitten Karibian risteily.

        Eihän se presidentti edes tiennyt sen paikan nimeä, missä kävi torumassa huonosta metsänhoidosta. Puhui olevansa paikassa Pleasure, kunnes joku vihdoin oikaisi häntä. ...

        Voi kun minusta olisi kiva olla kärpäsenä katossa, kun saisi tuon Trumpin ja tämän meidän Kalle Kustaan keskustelemaan keskenään vaikkapa metsänhoidosta. Täälläkin kun niitä suuria metsäpaloja oli kesällä.


      • korppis kirjoitti:

        Kuinka vietät merkkipäiviäsi?

        Tuskimpa Putinin ja Trumpin ehdoilla.

        En minä ole innokas mitään isompia juhlia enää järjestämään.
        Nuorempi sukupolvi sitävastoin järjestää minunkin puolestani ilmapalloineen, serpentiineineen ja semmoisineen kaikkien meidän kolmen synttärit, nimipäivät, kissojen synttärit ...

        Viikko sitten kävin yhden pikkupojan 1-vuotissynttäreillä. Kyllä siellä oli selvästi merkattu ilmapalloineen ja kyltteineen se tarkoitukseen vuokrattu juhlahuoneisto jo ulkona. Kutsuvieraita oli parisenkymmentä. Pentuparka ei oikein varmaan itse tajunnut mitä siinä on meneillään. Kovin oli vain kiinnostunut isosta lahjapaperista ja keskittyi sen repimiseen pikku silpuiksi.


      • juhjuhlia
        kaikilla-ilmapallot kirjoitti:

        Ennenkaikkea, mikä tiedon pläjäys, että täällä Hollannissa on tapana.....?? Ihanko kaikkialla?

        Varmaan olet muistanut kertoa siellä kaikille, että täällä Suomessa on tapana haravoida kaikki metsät pudonneista lehdistä ja siksi meillä ei ole niin suuria tulipaloja, kuin tapahtui Kaliforniassa ???

        Olihan se sentään arvostetun heidän pressansa toteamus, kuten sekin, että ei muistanut, missä tapasi presidentti Putinin, siis ei muistanut, että oli Suomessa ja Helingissä.

        Näin se kansainvälinen tieto leviää, kuka turisti kertookin sen kaiken totuuden kokemastaan, sillä olethan ollut asiantuntija jo koko Amerikasta, käydessäsi jopa Nykin sivukujilla, saati sitten Karibian risteily.

        Täysin tyypillinen kirjoitus sinulta, vaihteeksi nimimerkillä kaikilla-ilmapallot. Kirjoittelet tänne kaiket päivät näitä viuruilu juttujasi, mutta mitään asiapitoista tekstiä et pysty tyottamaan.

        Oliko aloituksen aihe Kalifornia tai Trumppi? EI, ei ollut.

        Ketjun aiheeseen niin empä ole enää moneen vuoteen syntymäpäiväjuhlia järjestänyt. Kun ei perhettä ole ja ystävät ovat hajallaan eri paikkakunnilla niin ei tule juhlittua. Nimipäiviä kyllä vietän kun ne sattuvat parhaaseen mansikka-aikaan. Tarjoilen itselleni kuohuviiniä ja mansikoita;))


    • muisto-ja

      Suvuissani jaetaan kyllä täydet vuosikymmenet . Kutsuin 70 v. täyttäessäni n. 67 sukulaista ja ystävää viettänään kanssamme. Nuori Sibelius Akateemian opiskelijatyttö oli tilattu soittamaan haitaria koko illaksi ja lastenlapsen Kamarikuoro lauloi ikimuistettavasti tyttärentytär solistina.
      Pari muutakin soololaulua ilahdutti ruokailijoita, itselleni oli riemastuttavin hetki aviomieheni suostuttua esittämään humoristisen A,Tannerin kupletin: "Mene sinä eukkoni maalle vaan!, sanoi Römperi muijalleen,...:D))))

      Ilta päättyi tyttärentyttären esittämään herkkään lauluun elokuvasta Klaani.

      • Oliko juhlanne kotona vai jossain pitopalvelun tiloissa. Itse pitopalveluyrittäjänä toimiessani todistin ihania perhejuhlia upeissa kesäisissä järvimaisemissa. Itse juhlin myös kesällä. Mökilläni on tilaa isommillekin juhlille. Seisovasta pöydästä tarjottavat, yleensä voileipäkakkuja suolaisia piirakoita ja täytekakkua.

        Eiliser juhlat olivat päivänsankarin kotona ja tilat meinasivat käydä ahtaiksi, mutta tunnelma oli tiivis.

        Olimme aijemmin 70-vuotisjuhlissa. Ne olivat pitopalvelupuistossa. Onnistuivat hyvin sillä lokakuu täällä oli hyvin lämmin. Pientä purtavaa ja juomia. Laulua ja runonlausuntaa.


      • muisto-ja

        Meillä oli vastaanotto vanhassa 1700 luvun maatilan päärakennuksessa, jossa pitopalvelu hoiti kattaukset ruokineen. Ainoa minkä itse valmistin, oli mätitarjoilu korkeajalkisesta lasikulhosta smetanan ja punasipulin kera.

        Kahvihetken täytekakku oli juhlava kannettaessa suureen tupaan, värilliset säihkysuihkut ampaisivat ilmaan, ja me taputimme pienten lasten kirkuessa innoissaan :D


    • flegmaatti

      Juhlapyhät, syntymä- ja nimipäivät yms, eivät merkitse minulle henkilökohtaisesti mitään.
      Syntymäämme emme ole itse vaikuttaneet ja jollakin koodijärjestelmällä meidät on tunnistettava.
      Panskojen lakkiaiset olivat toinen juttu. Mukauduin vallitsevaan käytäntöön ja jopa edesautoin niissä hakemalla takakontilliset kuohkaria Viipurista.

      Joku tietty tapahtuma, kuten esimerkiksi halutun lapsen saaminen on hieman eri juttu. Ainakin syy ryyppäämiseen.
      En ole koskaan ostanut mitään lahjuksia kalenterin perusteella. Kun vaimoni on halunnut jotain järkevää niin olen saattanut yllättää hänet mutta sekin on mennyt valtaosin siten, että hän on itse hankkinut tarvitsemansa tai haluamansa.

      Juhliminen ei tarvitse mitään kalenteriin sidottua ajankohtaa. Voi juhlia muutenkin.

      • tähän.on.päädytty

        En ole osallistunut suvun kokoontumiisiin enää vuosiin, hautajaisia lukuunottamatta. Jos ikää riittää, vielä kolmet hautajaiset enää käymättä.
        Kun en kirkkoon enää kuulu, hautaustoimisto saa hoitaa sopimuksemme mukaisesti uurnalehtotoimituksen. Hautapaikka ja kivikin on jo paikallaan. Vain nimeni puuttuu.

        Merkkipäivät hoidamme sisarusten kesken onnittelukorteilla. Pian ne on joulukortitkin jo hankittava ja kirjoitettava valmiiksi. Punainen ryhmäpostituskuori on jo kaikkiin talouksiin jo lähetetty.


    • muistellen.minäkin

      Terveisiä nikille muisto-ja, melkein kuin omilta kuusikymppisiltäni . Musiikkia oli paljon, lähinnä suvun nuorten musiikinharrastajien esityksiä. Mieheni ei itse laulanut, vaan tuttu oopperalaulaja esitti hänen puolestaan Merikannon "sinä kullanmurunen, kullan puhtahimman…"

      Pitopalvelu hoiti ammattitaidolla ruokailun, jossa oli muutamia suvun perinteisiä herkkuja ja uusiakin makumuistoja luotiin, paljon kalaruokia ja salaatteja ja tietenkin muhkea täytekakku kahveineen. Juhlapaikkana oli vanha kartanomiljöö, jonka iso sali on tunnettu hyvästä akustiikastaan. Kukkia paljon, niitä ei ole koskaan juhlissa liikaa ! Kutsuttuja oli noin 60, melkein kaikki pääsivät osallistumaan. Seitsenkymppiset olimme matkoilla , mutta jos Luoja suo, ehkä 8 vuoden päästä juhlitaan taas, lapsetkin sitä kovasti toivovat.

    • miten.on.asiat

      Omistatko tuossa talossa asunnon yhdessä jonkun kanssa kun sanot että rappakäytävässäMME ? Mitä kieltä sinulle noissa puhuttiin ja mitä sukua olet juhlittavalle ?

    • Iltaa@ kävin hyvästelemässä syksyn aikana Jazz-klubilla tutuksi tulleita ystäviä.

      Istuimme ystäviemme D&T kanssa pari tuntia, mutta se riitti tältä erää. Ei näillä kymmenillä jaksa kahta iltaa peräjälkeen jammailla.

      Juhlat alkavat lähestyä loppua ja arki astuu kuvioon. Hesassa ensi viikonlopulla ehkä ravintolailta pojan ja miniän kanssa. Ihana päästä haastammaan kaenuuta ; )

      Kirjoitus suomen kielellä sujuu, mutta puhuminen on jäänyt vähemmälle.

      Se on kohta joulujuhlien aika. Kun palaan Korpeen haen kuusen takapihaltamme kaadetun tuomipihlajan kannon päälle ja koristelen sen vilkkuvaloilla.

    • Nuo vaaleanpunaiset haikarat jäivät mieleeni kun luin aloituksen eilen. Sitten vastauksia tuli, jotkut asiasta, jotkut ad hominem eli siis henkilöön kohdistuvia hyökkäyksiä, jotka turmelevat hyvänkin aloituksen. Mutta jatketaan sitä tervettä kudosta:
      Naapurin rouva täytti 30 vuotta ja siellä oli ainakin viikon ajan kadun varressa heidän kohdallaan banderolli joka ilmoitti ja juhlisti tapahtumaa. Lasten synttäreitä kun vietetään täällä Ruotsissa niin ilmapallot rappukäytävässä tai portilla kuuluvat rekvisiittaan, vaikkakin käytäntö vaihtelee eri puolilla.
      Olen nyt ollut hieman ulkona kaikista pippaloista kun Lego ei ole innokas kutsuilla kävijä ja minäkin olen erakoitumassa tänne Dalan rantaan. Omat 70-vuotissynttärini ovat vielä pitämättä...mutta kun täytin 60 matkustimme Suomeen ja vietimme lasten ja perheen ja suvun kanssa pienimuotoiset synttärit siskoni kahvilassa, jonne oli tilattu voileipäkakkua ja sen sellaista, sisko hoiti kaikki cateringista. Itse en kyllä jaksa enää alkaa järjestelemään mitään suuria kutsuja ja koska sukuni ja ystäväni ovat hajallaan ympäri maailmaa niin porukatkin olisivat hyvin pienet.
      (Edelleen keskustelemme keväthäiden mahdollisuudesta vihkimistilaisuus olisi läheisten koskien partaalla ulkona luonnossa ja häälounas paikallisessa turistihotellissa. Vain todistajat ja lapset läsnä. Näin pitkälle olen saanut Legon mukaan ideaan; kyllä hän avioon menee, mutta mitään juhlia ei saisi pitää. Minulle taas on tärkeää markeerata tilanne juhlavasti ja jaettu ilo on moninkertainen ilo. Mitään ei ole kuitenkaan lyöty vielä lukkoon ja voi olla että emme koskaan mene virallisesti naimisiin.)

      • juhlallisetjuhlat

        Mikä luulet palomakin olevasi, kun teilaat kaikki vähänkin eri mieltä korppiksen kanssa olevat ketjun pilaajiksi? Mitäs kirjoittelette Suomen palstoille, kun kaikki suomalainen on niin alkeellista ja tyhmää, pitää ihan neuvomaan tulla ? Ei älytä edes ilmapalloilla ilmoittaa , syntyikö tyttö vai poika ja harjoitella että osaa satavuotiaana takuulla riekkua ja juopotella ja syöpötellä. On se sitten hienouden huippu kun parissa kuukaudessa Suomen kielikin unohtuu, kun on jatsiklupilla saanut syviä kansainvälisiä ystävyyksiä. Kyllä ne nyt siellä klupilla on ihan hukassa ja ikävissään.


      • juhlallisetjuhlat kirjoitti:

        Mikä luulet palomakin olevasi, kun teilaat kaikki vähänkin eri mieltä korppiksen kanssa olevat ketjun pilaajiksi? Mitäs kirjoittelette Suomen palstoille, kun kaikki suomalainen on niin alkeellista ja tyhmää, pitää ihan neuvomaan tulla ? Ei älytä edes ilmapalloilla ilmoittaa , syntyikö tyttö vai poika ja harjoitella että osaa satavuotiaana takuulla riekkua ja juopotella ja syöpötellä. On se sitten hienouden huippu kun parissa kuukaudessa Suomen kielikin unohtuu, kun on jatsiklupilla saanut syviä kansainvälisiä ystävyyksiä. Kyllä ne nyt siellä klupilla on ihan hukassa ja ikävissään.

        Kyllä hyvätkin ketjut menee pilalle vähemmästäkin jahtaamisesta. Kirjoita asiaa jos haluat asiallista palautetta. Tämäkin kommenttisi oli täynnä moitteita ja lisäksi vielä ohjeistusta.


      • pidänmielipiteeni
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kyllä hyvätkin ketjut menee pilalle vähemmästäkin jahtaamisesta. Kirjoita asiaa jos haluat asiallista palautetta. Tämäkin kommenttisi oli täynnä moitteita ja lisäksi vielä ohjeistusta.

        Mitä varten aloituksia yleiselle palstalle tehdään, josniihin ei saa vastata omalla mielipiteellään ? Jos se jahtaamista, se on vain teidän mielipide ja paras olisi pitää omaablogia johon voi valita mieleisensä vastaajat. Kaikki vastaukset tässä liittyy aloitukseen. Kaikki ei vaan arvosta tuota hollantilais hehkutusta, en minäkään ja olen eri vastaaja.


      • lukijapalstalainen
        pidänmielipiteeni kirjoitti:

        Mitä varten aloituksia yleiselle palstalle tehdään, josniihin ei saa vastata omalla mielipiteellään ? Jos se jahtaamista, se on vain teidän mielipide ja paras olisi pitää omaablogia johon voi valita mieleisensä vastaajat. Kaikki vastaukset tässä liittyy aloitukseen. Kaikki ei vaan arvosta tuota hollantilais hehkutusta, en minäkään ja olen eri vastaaja.

        On ilmiselvää näille ilmaispalstoille kerääntyvän 60 puolelta, rahvaan riveistä, ne kaikkein itsepäisimmät sivistyksen ja hyvien tapojenkin vastustajat !
        Siitä huolimatta jatkuu karavaanini kulku sopuisimpien kuljettamana, rakkikoirien räksytyksistä huolimatta.

        Hyviä ja miellyttäviä kirjoitus/lukuhetkiä edelleen toivottaen.


      • pidänmielipiteeni kirjoitti:

        Mitä varten aloituksia yleiselle palstalle tehdään, josniihin ei saa vastata omalla mielipiteellään ? Jos se jahtaamista, se on vain teidän mielipide ja paras olisi pitää omaablogia johon voi valita mieleisensä vastaajat. Kaikki vastaukset tässä liittyy aloitukseen. Kaikki ei vaan arvosta tuota hollantilais hehkutusta, en minäkään ja olen eri vastaaja.

        Väärin.
        Pari, kolme vastausta tässä ketjussa (en voi mistään tietää oliko ne sinun vai jonkun muun pusikkolaisen tekemiä) eivät liittyneet aloitukseen vaan aloittajan persoonaan. Sinun on näköjään vaikeaa erottaa mielipide moitteesta.


      • pidähyvänäsi
        pidänmielipiteeni kirjoitti:

        Mitä varten aloituksia yleiselle palstalle tehdään, josniihin ei saa vastata omalla mielipiteellään ? Jos se jahtaamista, se on vain teidän mielipide ja paras olisi pitää omaablogia johon voi valita mieleisensä vastaajat. Kaikki vastaukset tässä liittyy aloitukseen. Kaikki ei vaan arvosta tuota hollantilais hehkutusta, en minäkään ja olen eri vastaaja.

        Nimimerkille "pidän mielipiteeni.
        Ei aloitukseen liity, eri maiden tapoihin tai persoonaankaan kiinni hyökkäävät mielipiteet, hölmö parka!

        Se mikä ei sinua kiinnosta, sen ohitat niin kuin muutkin, näin toimiessasi olet yleiseksi häiriköksi jo leimaantunut!


      • ruusut-kuihtuu

        Mieleeni palautuva muisto on veljeni 50-v juhlista tuolla maaseudulla, josta hän ei "mukamas" odottanut mitään, mutta kuitenkin oli "sapuskaa ja juotavaa" varalla.
        Minäkin olin paistanut 200 karjalanpiirakkaa, koska tiesin että veljeni voisi niitä ostaa vain kaupasta.

        Olimme hieman ystävien kanassa salaa sopineet ajan klo 19, ja sitten alkoi tapahtua.

        Yhtäkkiä tuli mutkan takaa autoletka pihaan, (noin 30) valot-hätävilkuilla ja torvet soiden jokaisella, joten veljeni heitti valopistoolin ammuksia ulos, että mitä hiivattia tapahtuu, mutta kaikki tiesivät, että tämä oli vain hänen tervedys ystäville, Tämä kaikki jäi muistoksi minulle, koska omaa 60-v juhlaa olikin veljeni kuoleman muisto, mutta kuitenkin sain häneltä lahjan, syntymäkuntamme viirin, jota olin jo toivonut kauan.

        Omilla 50-v juhlilla oli upein yllätys, kun ystävät tulivat 500 km päästä tuoden minulle 50- ruusua ja yleensä, että tulivat, joka oli tietenkin paras yllätys.

        Noita ruusuja säilytin sitten hiekassa, josta olin kuullut, että se toimii ja niin toimikin, kunnes ajan aika ne hautasi.


      • Huomenta Paloma@

        Mehän elämme vielä aamupäivää kun aloitin tän storyn.

        Hääjuhlia suunnittelet. Katselin yhtä kesäistä videota. Olitte soman rakastuneita 💕 Onnea päätöksellenne. Meille ei avioliitto ei ole tarpeen. Yhdesti minut on kirkossa vihitty, juhlat oli hulppeet ja kaksi jälkeläistä jäi muistoksi noista hyvistä ja vähemmän hyvistä ajoista.

        Teimme juuri valtakirjan, joka oikeuttaa minut asioitten hoitamiseen Suomessa kun P. on kotimaassaan. Eli olen lain edessä tasavertainen huolehtiessamme toistemme hyvästä. Avioliitto ei kuulu suunnitelmiimme. Onneksi se on meidän molempien tahto.

        Perinnötkin on jo paperille präntätty. Minun jää lapsilleni ja P.n hänen lapsilleen.

        Ei tule jatkossa erimielisyyksiä. Ei silti ei syntymäkotinijaossakaan ollut soraääniä.

        No, tänään suklaaostoksille ja selkäterapiaan. Kauhistus kohta kylmään korpeen.


    • Mikä_milloinkin

      Itse en koskaan vietä mitään merkkipäiviä. Jälkikasvun synttäreitä toki vietettiin aikanaan. Varmaankin vaikuttaa se, etten itse ollut toivottu lapsi niin ei tottunut semmoiseen. Mihin ei ole tottunut eikä halunnut myöhemminkään mennä mukaan, niin sellainen tuntuisi omalla kohdalla keinotekoiselta.

      Toiset luonnollisesti viettävät, mitä haluavat. Monet haluavat vaihtelua arkeen. Itse tykkään, että tavallinen arki on parasta, tavallinen arki on minulle juhlaa. Elämä kun ei välttämättä aina anna mahdollisuutta tavalliseen arkeen.

    • Ikääni vedoten sanon, etten jaksa koko letkaa lukea, niin että ehkä toistan jo jonkun muun lausuman ajatuksen. Olen sitä mieltä nimittäin, että meissä suomalaisissa on yhä se asenne, että omasta onnesta ja ilosta ei muille pukahdeta.
      Kun täytetään tasavuosia, siivotaan talo, paistetaan pullat ja tilataan täytekaakut, tarjotaan kahvia ja vauraammissa huusholleissa lisäksi konjakkia. Vastaanotto kestää kaksi tuntia. Kaikenkarvainen riekkuminen ei sovi suomalaiselle aikuiselle ihmiselle. Tämä juhliminenkin suoritetaan, koska se kuuluu tehdä. Jos ei halua juhlia, on paettava ulkomaille. Kävijät suorittavat arvion tarjoilusta ja vastaanotosta.
      Emme enää mene edes yllätyskäynnille tuttaviimme, koska kaikki ovat niin kiireisiä ja matkat ovat pitkät.
      Joulun viettokin on rajoitettu oman perheen keskeiseksi illanvietoksi. Poissa ovat suvun yhteiset aattoillat, jolloin kokoonnuttiin ison pöydän äärelle viettämään keskitalven hienointa juhlaa. Tarjoiluun kuului useita ruokalajeja.
      Nyt ei ole niin suuria ruokasaleja enää kenelläkään. Eikä myöskään palvelusväkeä, jonka turvin kestit saatiin onnistumaan.
      Me juhlimme hillitysti, ja olisi kovin moitittavaa päästää ilmaan ilmapalloja porraskäytävään. Palloista olisi varmasti haittaa ja vaivaa yläkerran asukkaille. Ainakin asukkaat päivittelisivät, kuinka nuorilla ihmisillä on varaa tuollaiseen tuhlaukseen.

      • Huvitti kuvauksesi kun täytetään tasavuosia......niin pönötystö niin pönötystä ; )


    • kaukaa.näkee.lähelle

      Varmaan voikin maastamme kauempaa nähdä erilaisuutta, hieman meidän suomalaisten juroutta ja varautuneisuutta, muiden maiden räiskyvyyden rinnalla.

      Ero oli monille selvää, itse suomipojalle ja tavantallaaja tytöllekin ulkomaan matkoilla! Alkuvuosina vapauduttuaan naapurien kyttäilyistä ja nurjasti iloisiin ja nauraviin suhtautuvista kanssaihmisistä, antoi moni typerästi riehumishalulleen vallan. He joiden vanhempien ja sukulaisten tunnuslausekin oli: Tulee se mies paskahousustakin, mutta ei tyhjän naurajasta!

      Ilotonta ankeutta jakavat raatajat on jo jääneet kauas, ehkä maaseudun, tai eristyksen jähmettämiksi, minkäs teet heidän hyväkseen enään ?
      Onneksi kuitenkin on jo uudet luottavammat sukupolvet kasvaneet, opiskelleet, nähneet laajemmalti maailmaakin, ja nähneet kuinka jotkut hyvähampaiset värillisetkin on nauraneet vaikeuksista huolimatta elämälle iloisin ilmein!

      • Irtiotto omasta maasta, omasta pirtin ikkunasta antaa näkemystä erilaisesta elämästä muualla. Kuten kirjoitit uudet sukupolvet johon lapsenikin kuuluvat ovat nähneet maailmaa, tutustuneet erilaisiin tapoihin ja tottumuksiin, joten heille kaikkialla kaikki uusi on normaalia. Kieltämättä itselleni on muodostunut erilainen kuva myös itsestänikin sopeutuessani toisen maan kulttuuriin.

        Osallistuminen paikallisiin juhliin kuuluu kokemushakuisuuteeni. Lausuin suomalaisen lasten runon tietty suomeksi, hyvin eläytyen runon sanomaan 70-vuotisjuhlassa ja sain suntymäpäivävierailta runsaat kättentaputukset. Ihmiset ovat kiinnostuneita myös Suomen oloista ja tavoista, joita pyrin kertomaan positiivisin vertauksin. No, suomalaisuuden prototyyppi en ole sen olen monesti saanut kuulla. Hiljainen, syrjäänvetäytyvä, vaatimaton jne. ei, en ole takarivin Tyyne. 😉

        Jotta pystyy sisäistymään uusiin erilaisiin olosuhteisiin se vaatii luonnollisesti ulospäinsuuntautuneisuutta, uteliaisuutta ja joustavuutta sekä kielitaitoa.

        Englanti, jolla itse kommunikoin ulkomailla on riittänyt pääsemään sisään erilaisiin piireihin.


    • Ramoona_

      Oikeastaan on kätevää ilmoittaa vauvan tulosta jollain iloisella merkillä, nuo viiritkin kuulostavat kivalta tavalta. Eipähän ole naapurit pöpöineen rimputtamassa ovikelloa ja kysymässä, kumpi tuli. :)Entisajan rotinaperinnettäkin voisi uudistaa, ruokaviemiset voivat olla hyvinkin tervetulleita tuoreille , ehkä väsyneille vanhemmille. Isät ovat tunnetusti railakkaitakin varpajaisia miesporukoissa viettäneet, kaipa joku sikareitakin vielä tarjoaa. Meidän nuoremman tyttäremme mies oli kauan asunut perheineen USA:ssa, ja tyttären anoppi järjesti hänelle ennen ensimmäisen vauvan syntymää baby-showerin, jonne kokoontui meitä sukujen tärkeitä naisia ja parhaat naispuoliset ystävät. Annettiin tarpeellisia lahjoja, hyviä neuvoja ja naisenergiaa, makuelämyksiä unohtamatta.

      Itse olen pyöreitä kymmenvuosiani viettänyt pakosalla, synttärit sattuvat syyslomien aikaan. Hiukan siitä olen siitä noottia nuorelta polvelta ja sisaruksiltakin saanut, mutta olen korvannut alkukesäisillä omenankukkajuhlilla tai alkusyksyisillä sadonkorjuujuhlilla, jolloin puutarha voi olla sisätilojen jatkeena. Jos on isompi porukka kutsuttu, kuten yleensä 5-vuosittain, on kotiin tullut pitopalvelu. Meilläkin on musisoivaa jälkikasvua, samoin oma sisarussarjani on varsinkin laulavaista, ohjelmaa ei tarvitse miettiä. Iloinen puheensorina ja nauru on merkki, että juhlissa viihdytään, puheitakin saa pitää, jos eivät ole liian pitkiä. Mies sai kuulemma tarpeekseen oman isänsä pönöttävistä syntymäpäivävastaanotoista (sama juttu minun lapsuuskodissani), joissa ojenneltiin kunnan, seurakunnan ja järjestöjen viirejä, kukkakoreja ja kristallivaaseja entisten kymmenen jatkoksi ja teennäiset puheet kestivät loputtomasti. Silloin on sopiva aika lähteä etelämmäksi kevättä vastaan , mutta juhlitaan sitten omenankukkien ja tulppaanien aikaan vapaamuotoisesti..

      Näillä voisi mennä jatkossakin, jos intoa riittää, jossain kivassa pitopaikassa olisi vaivatonta tietysti kokoontua. Meidän nuorissa perheissä on tiuhaan rippijuhlia ja ekat ylioppilasjuhlatkin jo vietettiin , viimeisistä ristiäisistä on jo 11 vuotta. Nuori polvi kyllä jo ehdottelee, että voisimme kultahääpäivää juhlia kunnolla ja pitkän kaavan mukaan, keskellä heinäkuuta. Siihen on vielä neljä vuotta, mahdetaanko olla enää elossakaan ja ihmiset joutuisivat keskeyttämään kesälomansa, hankala ajankohta...:))))

      Kukin juhlii tavallaan tai jättää juhlimatta. Pannu on kuumana tai kylmillään. Juhlat saavat olla juhlijansa näköiset eikä pakkojuhlia tarvitse järjestää. Tärkeää kuitenkin on, että nuoret saavat juhlansa.

    • mitäsnäistä

      Onhan se hyvä, että edes yksi vanhus jaksaa riekkua ja roikkua vielä
      maailmalla, olla niin ulospäin suuntautunut, että!
      Maailmaa olen minäkin nähnyt, ehkä enemmän kuin tarpeeksi, siksi ja ihan siitä syystäkin haluan pysyä sellaisena vanhuksena, joka nauttii elämänsä illassa suomalaisesta menttaliteetista, rauhasta ja harmoniasta.

      Olen asunut pitkiä aikoja Italiassa, Espanjassa, vuosia Miamissakin, kiertänyt maapalloa ristiin rastiin työni puolesta, nähnyt erilaisia tapoja kussakin maanosassa. Mutta aina on ollut mielessä oma kotimaa ja sen arvostaminen on vain kasvanut. Hyvä on nähdä maailmaa ja muitten tapoja, olen nykyään siitä huolimatta juuriltani suomalaisempi kuin koskaan aiemmin. Nautin olostani Suomessa, paras paikka maan päällä.
      Kohta olen melkein 80:nen, maailmalla on hyvä, mutta Suomessa paras. Nuoremmat ei sitä ehkä arvosta, ihaillaan ulkomaita ja niitten tapoja, mutta aikansa kutakin....

      • onnellinen.täällä

        Sellainen jolla on laajempaa kokemusta ulkomailla asumisesta ja matkailusta, ei siitä numeroa teekään. Ei ole kovinkaan vaativaa kulkea turistina jonkun siivellä . Arvostus kuuluu niille jotka omin avuin ja omalla lahjakkuudellaan menestyvät kansainvälisissä organisaatioissa opinnoissaan ja töissään. Kielitaidosta voi puhua, jos osaa maan kieltä , muitakin kieliä kuin kouluenglantia. Huvittavaa puhua piireihin pääsystä englantinsa avulla ja sillä, että pitää itseään epäsuomalaisena. Ei mahda olla kovin korkealla pääsyvaatimukset niihin piireihin. Ja mitä se piireissä olo tarkoittaa kenellekin, joku on otettu kun saa lausua lasten runon ja toiset taputtaa. Kyllä nuoremmatkin arvostavat Suomen oloja, ovat saaneet mahtavan koulutuksen ja oikeasti pärjäävät maailmalla. Sieltä käsin on helppo huomata, miten hyvä maa meillä on. Ollaanhan onnellisuusmittauksissakin maailman ykkösiä.


      • oijoijoitaas
        onnellinen.täällä kirjoitti:

        Sellainen jolla on laajempaa kokemusta ulkomailla asumisesta ja matkailusta, ei siitä numeroa teekään. Ei ole kovinkaan vaativaa kulkea turistina jonkun siivellä . Arvostus kuuluu niille jotka omin avuin ja omalla lahjakkuudellaan menestyvät kansainvälisissä organisaatioissa opinnoissaan ja töissään. Kielitaidosta voi puhua, jos osaa maan kieltä , muitakin kieliä kuin kouluenglantia. Huvittavaa puhua piireihin pääsystä englantinsa avulla ja sillä, että pitää itseään epäsuomalaisena. Ei mahda olla kovin korkealla pääsyvaatimukset niihin piireihin. Ja mitä se piireissä olo tarkoittaa kenellekin, joku on otettu kun saa lausua lasten runon ja toiset taputtaa. Kyllä nuoremmatkin arvostavat Suomen oloja, ovat saaneet mahtavan koulutuksen ja oikeasti pärjäävät maailmalla. Sieltä käsin on helppo huomata, miten hyvä maa meillä on. Ollaanhan onnellisuusmittauksissakin maailman ykkösiä.

        Miksi katkeruus avaajaa kohtaan, nousee kuin väkisin esiin,.miksi yrität pilata suomalaisen runon lausunnnan suomenkielellä, josta muut siellä pitivät, ehkä exottisuuden vuoksi? Ilkeäähän tuollainen on, yrittäessäsi vain latistaa toisten kertomaa, ja vain korostaa itseäsi. kamalaa kamppailua, jossa et voi tuollaisella kuin hävitä!


      • ainanaakka
        oijoijoitaas kirjoitti:

        Miksi katkeruus avaajaa kohtaan, nousee kuin väkisin esiin,.miksi yrität pilata suomalaisen runon lausunnnan suomenkielellä, josta muut siellä pitivät, ehkä exottisuuden vuoksi? Ilkeäähän tuollainen on, yrittäessäsi vain latistaa toisten kertomaa, ja vain korostaa itseäsi. kamalaa kamppailua, jossa et voi tuollaisella kuin hävitä!

        tämä on selvästi korppiksen vastaus kukaan muu ei kirjoita eksoottinen sanaa exottinen


      • kieripyöri
        ainanaakka kirjoitti:

        tämä on selvästi korppiksen vastaus kukaan muu ei kirjoita eksoottinen sanaa exottinen

        Hah haa sanon suoraan, jälleen vikatikki! Lopun ikäsi voit arvuutella kun noin kieroille poluille olet naakkaparka eksynyt, pöh! 🦅


      • siperianmannaa

        jos se on englantia millä kommunikoidaan Hollannissa?

        korppis: "Englanti, jolla itse kommunikoin ulkomailla on riittänyt pääsemään sisään erilaisiin piireihin"

        onko ne pääomapiirejä, pääsisikö mukaan edes ulkokäsineeksi?


      • tavis.kiittää
        onnellinen.täällä kirjoitti:

        Sellainen jolla on laajempaa kokemusta ulkomailla asumisesta ja matkailusta, ei siitä numeroa teekään. Ei ole kovinkaan vaativaa kulkea turistina jonkun siivellä . Arvostus kuuluu niille jotka omin avuin ja omalla lahjakkuudellaan menestyvät kansainvälisissä organisaatioissa opinnoissaan ja töissään. Kielitaidosta voi puhua, jos osaa maan kieltä , muitakin kieliä kuin kouluenglantia. Huvittavaa puhua piireihin pääsystä englantinsa avulla ja sillä, että pitää itseään epäsuomalaisena. Ei mahda olla kovin korkealla pääsyvaatimukset niihin piireihin. Ja mitä se piireissä olo tarkoittaa kenellekin, joku on otettu kun saa lausua lasten runon ja toiset taputtaa. Kyllä nuoremmatkin arvostavat Suomen oloja, ovat saaneet mahtavan koulutuksen ja oikeasti pärjäävät maailmalla. Sieltä käsin on helppo huomata, miten hyvä maa meillä on. Ollaanhan onnellisuusmittauksissakin maailman ykkösiä.

        On niitä hollantilaisia onni potkaissut, kun ovat saaneet tutustua hienoon, eksoottiseen suomalaiseen, joka vielä on lausuja ja suuri taiteilija. Onneksi tulet Suomeen, ja hollantilaiset ovat meille kateellisia. Pidähän lippu korkealla, olemme ylpeitä sinusta.


      • Korppis11
        oijoijoitaas kirjoitti:

        Miksi katkeruus avaajaa kohtaan, nousee kuin väkisin esiin,.miksi yrität pilata suomalaisen runon lausunnnan suomenkielellä, josta muut siellä pitivät, ehkä exottisuuden vuoksi? Ilkeäähän tuollainen on, yrittäessäsi vain latistaa toisten kertomaa, ja vain korostaa itseäsi. kamalaa kamppailua, jossa et voi tuollaisella kuin hävitä!

        On omituista kuinka jokavuotiset ulkomaanmatkani ovat joutuneet suurennuslasin alle. Ennen kun meillä ei ollut wifiä kotona kävin heittämässä terkkuja pari kertaa viikossa kirjastosta samalla kun jutustelin sähköpostilla ystäville ja lapsille Suomeen. Nyt meillä on kotona oma wifi-yhteys joten mikäpä tässä on päiväohjelman alussa tai näin illalla kotiin paluun jälkeen naputella palstalle. Internetissä kun ei ole pitkiä välimatkoja.
        12-vuotta olen Hollantia kierrellyt en sanoisi turistina vaan asunut kansan parissa. Tästä on myös lyhyt matka pistäytyä muissakin Euroopan cityissä.


      • Jakomäenkundi
        Korppis11 kirjoitti:

        On omituista kuinka jokavuotiset ulkomaanmatkani ovat joutuneet suurennuslasin alle. Ennen kun meillä ei ollut wifiä kotona kävin heittämässä terkkuja pari kertaa viikossa kirjastosta samalla kun jutustelin sähköpostilla ystäville ja lapsille Suomeen. Nyt meillä on kotona oma wifi-yhteys joten mikäpä tässä on päiväohjelman alussa tai näin illalla kotiin paluun jälkeen naputella palstalle. Internetissä kun ei ole pitkiä välimatkoja.
        12-vuotta olen Hollantia kierrellyt en sanoisi turistina vaan asunut kansan parissa. Tästä on myös lyhyt matka pistäytyä muissakin Euroopan cityissä.

        Olet siis ostanut kodin sieltä, et kai sinä vuokralla asu, äveriäs nainen. Kummallista kun sinun matkoistasi puhutaan ethän itse niistä juuri mitään mainitse. Onko se Hollanti isokin maa, kun 12 v menee kierrellessä ?


      • Korppis11
        Jakomäenkundi kirjoitti:

        Olet siis ostanut kodin sieltä, et kai sinä vuokralla asu, äveriäs nainen. Kummallista kun sinun matkoistasi puhutaan ethän itse niistä juuri mitään mainitse. Onko se Hollanti isokin maa, kun 12 v menee kierrellessä ?

        Köyhyys ei ole häpeä, koeta pärjätä.


      • Korppis11 kirjoitti:

        On omituista kuinka jokavuotiset ulkomaanmatkani ovat joutuneet suurennuslasin alle. Ennen kun meillä ei ollut wifiä kotona kävin heittämässä terkkuja pari kertaa viikossa kirjastosta samalla kun jutustelin sähköpostilla ystäville ja lapsille Suomeen. Nyt meillä on kotona oma wifi-yhteys joten mikäpä tässä on päiväohjelman alussa tai näin illalla kotiin paluun jälkeen naputella palstalle. Internetissä kun ei ole pitkiä välimatkoja.
        12-vuotta olen Hollantia kierrellyt en sanoisi turistina vaan asunut kansan parissa. Tästä on myös lyhyt matka pistäytyä muissakin Euroopan cityissä.

        Samoin minäkin takavuosina kun kävin enemmän Kolumbiassa ja olin yksityismajoituksessa sukulaisten tai kaverien luona niin wi-fi:sta ei tietoakaan ja nettiyhteydet ei mitenkään itsestään selviä. Kävin kolmen kuukauden ajan nettikahvilassa muutaman kadunvälin päässä siihen saakka kun kerran tulin jokapäiväiselle nettisessiolleni sinne niin siellä ei ollut koneita. Rosvot olivat juuri käyneet kymmenen minuuttia sitten, heiluneet pyssyjen kanssa. ryöstäneet asiakkaat ja koneet ja häipyneet. Poliisia ei näkynyt missään. Jouduin loppupäivät käymään toiseesa nettikahvilassa joka oli kauempana.
        Siihen aikaan olin kai enemmän messengerissä ja ulkomaalaisilla foorumeilla.
        Nyt viimeisten reissujen aikana olen myös saanut nauttia ilmaisesta wi-fi:sta, sukulaisten luona ja hotellissa.


      • Korppis..hyvääyötä
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Samoin minäkin takavuosina kun kävin enemmän Kolumbiassa ja olin yksityismajoituksessa sukulaisten tai kaverien luona niin wi-fi:sta ei tietoakaan ja nettiyhteydet ei mitenkään itsestään selviä. Kävin kolmen kuukauden ajan nettikahvilassa muutaman kadunvälin päässä siihen saakka kun kerran tulin jokapäiväiselle nettisessiolleni sinne niin siellä ei ollut koneita. Rosvot olivat juuri käyneet kymmenen minuuttia sitten, heiluneet pyssyjen kanssa. ryöstäneet asiakkaat ja koneet ja häipyneet. Poliisia ei näkynyt missään. Jouduin loppupäivät käymään toiseesa nettikahvilassa joka oli kauempana.
        Siihen aikaan olin kai enemmän messengerissä ja ulkomaalaisilla foorumeilla.
        Nyt viimeisten reissujen aikana olen myös saanut nauttia ilmaisesta wi-fi:sta, sukulaisten luona ja hotellissa.

        Kaksitoista vuotta olen rabortoinut matkoiltani, mutta nyt tämä you know on niin äemän käkenä, että jaksaa jauhaa jonninjoutavia.

        En ala hänen takiaan kirjoittamaan joka kommenttiin, että puolisoni omistamassa asunnossa ja puolisoni omistaman asunto oy rappukäytävässä tai puolisoni omistamassa nojatuolissa ja puolisoni hommaamalla wifillä pelitän ; ) sillä satun olemaan hänen elämänkumppaninsa ja kaikki on yhteitä kunnes kuolemme ja lapset jakavat jäljelle jääneet romppeet keskenään. Tulikohan riittävän selkeästi kirjoitettua ; D. Nyt unimaan. Selkäterapiapäivät ovat väsyttäviä. Yötä!


      • Korppis11
        Korppis..hyvääyötä kirjoitti:

        Kaksitoista vuotta olen rabortoinut matkoiltani, mutta nyt tämä you know on niin äemän käkenä, että jaksaa jauhaa jonninjoutavia.

        En ala hänen takiaan kirjoittamaan joka kommenttiin, että puolisoni omistamassa asunnossa ja puolisoni omistaman asunto oy rappukäytävässä tai puolisoni omistamassa nojatuolissa ja puolisoni hommaamalla wifillä pelitän ; ) sillä satun olemaan hänen elämänkumppaninsa ja kaikki on yhteitä kunnes kuolemme ja lapset jakavat jäljelle jääneet romppeet keskenään. Tulikohan riittävän selkeästi kirjoitettua ; D. Nyt unimaan. Selkäterapiapäivät ovat väsyttäviä. Yötä!

        Sitten se vielä kuvittelee, että kaenuun murteella täällä pärjejjää.


      • yhteisiäkysymyxiä
        Korppis..hyvääyötä kirjoitti:

        Kaksitoista vuotta olen rabortoinut matkoiltani, mutta nyt tämä you know on niin äemän käkenä, että jaksaa jauhaa jonninjoutavia.

        En ala hänen takiaan kirjoittamaan joka kommenttiin, että puolisoni omistamassa asunnossa ja puolisoni omistaman asunto oy rappukäytävässä tai puolisoni omistamassa nojatuolissa ja puolisoni hommaamalla wifillä pelitän ; ) sillä satun olemaan hänen elämänkumppaninsa ja kaikki on yhteitä kunnes kuolemme ja lapset jakavat jäljelle jääneet romppeet keskenään. Tulikohan riittävän selkeästi kirjoitettua ; D. Nyt unimaan. Selkäterapiapäivät ovat väsyttäviä. Yötä!

        Ai raBortoimut, mitä se on ? Täällä ei varmaan kukaan ole yhtäkään raporttiasi lukenut ennen kuin ilmestyit tänä vuonna. Mutta se poikaystäväksi mainittu on jo tänä aikana muuttunut puolisoksi. Oletteko aviossa, kun et edes avopuolisosta puhu ? Onko keskinäinen testamentti?


    • Korppis11

      Hyvää iltaa Heemstedestä@

      Viimeinen trigger-point-hoito tältä erää. Selkä tuntuu oikenevan. Samalla kun saan hoitoja saan tietoa. Sekästä johtuu monet kivut kehossa. Krampit jalasta on tyystin kadonneet.

      Terapeuttikaksikko kuuluvat lähipiiriimme. Jos kertoisin missä porukoissa liikun saisi se ainot ja naakat raivoon joten antaa olla.

      No, terapian jälkeen minulle oli järjestetty pienimuotoinen lähtöjuhla. Kerrostarjottimella oli erilaisia suolaisia makupalaleipiä. Lohta, ilmakuivattua kinkkua, naudanpaistia piparjuurta, kinkkua, juustoa mmmm.

      Keväällä jatkamme hoitoja ja kesällä ystävämme tulevat Suomeen.

      Aina pitää olla syy pieniin ilon hetkiin. Tuliaiset, väliäiset ja lähtiäiset ; )

    • Minä luulen että sinulle sosiaalisena ja ulospäinsuuntautuvana ihmisenä sopii hyvin nää hollanninmatkat ja tapaamiset ja yhteiset tutut ja kaverit ja jazzklubit siellä. Minä olen täysin erakoitumassa täällä Ruotsin maaseudulla vaikka onkin perhe ja omat porukat, mutta minulta puuttuu ystävien ja tuttujen verkosto. Aikanaan kun olin vielä töissä niin oli työympäristö ja työkaverit, mutta nyt on sekin aika jo jäänyt taa.

      • el-viiraa

        Onko niin maaseutua, ettei siellä ole mitään toimintaa?

        Etkö tapaa vanhoja työtovereita?


      • Korppis11

        Huomenta Paloma@

        Hyvin nukutun yön jälkeen kahviaamiaisella ; )

        Ympärillämme on täällä laaja ystävä-ja tuttavaverkosto. P. on tehnyt elämäntyönsä täällä ja hän on hyvin sosiaalinen sekä pidetty ihminen. Hänen mukanaan minuĺla on ollut ilo tutustua näinä vuosina niin nuoriin kuin vanhempiin paikallisiin ihmisiin lähikaupungeissa ja mùualla Hollannissa.

        Näiden vuosien aikana olemme joutuneet jättämään hyvästit neljälle poisnukkuneelle ystävällemme.

        Kun tulin ensimmäisen kerran Hollantiin meitä oli kahdeksan hengen tiivistiimi. Vietimme paljon aikaa yhdessä. Tutustuimme eri kaupunkeihin, kiertelimme museoita ja taidenäyttelyitä. Nyt kolme heistä on kuollut. Uusi ystäväpiirimme muodostuu taiteen ja musiikin ystävistä, joita tapaamme säännöllisesti. Lisäksi helmet pohjalla Trigger poin terapeuttipariskunta. Tapasimme myös ystävämme Saamokselta, jossa vierailimme hänen luonaan v. 2009. P.n siskon poika USA.sta vieraili myös. Hän järjsti 2014 p.n synttärit Long Islannissa.

        Luonnollisesti P.n sukulaiset perheineen ovat lähellämme siksi kai en sulje pois mahdollisuutta asua tulevaisuudessa pitempiäkin aikoja täällä. Voisi jopa kuvitella mikäli asuisin yksin korvessa, että erakoituisin ja katkeroituisin kuten moni yksinäinen Suomessa.

        Lapsemme Suomessa asuvat Korven ulkopuolella. Ystäviäni tapaan korvessakin, mutta ikä näyttää iskevän ihmisiä enempi eristyksiin kotimaassa kuin täällä.

        Täällä on tänään 4 C ja tuulee tuimasti.
        No, tällaista täällä.


      • Ramoona_

        Meillä on entisten työkaverien kesken kesää lukuunottamatta kuukausitapaamiset, joista välitetään päivitetty tieto whatshapissa. Päivä on aina tietty kuukauden tietty eka viikonpäivä, ohjelma vaihtelee. 6-8 hengen piiri on aktiivisesti mukana, lisäksi muutama satunnaisesti. Tapaamme yleensä joko Espoossa tai Helsingissä, joskus Kirkkonummella, näilllä seuduin asustamme. Käymme taidenäyttelyissä, konserteissa, luontokohteissa, toistemme kodeissakin, kahviloissa. Joskus on iltatapaaminen teatterin ja illallisen merkeissä. Joulukuussa lähdemme Tallinnan joulutorille, muutenkin Tallinna baletteineen , oopperoineen on mansikkapaikkamme, jo työaikana siellä kävimme. Olemme yleensä koettaneet valita laivan ja päivän, jolloin on mieluinen tanssiorkesteri, meissä on monta tanssi-intoista naista ja laivan eläkeläisporukoissa paljon hyviä tanssittajia.

        Sisäpiirimme -sanan hyvässä merkityksessä - tiivis jopa parikymmentä vuotta työtovereina , monenlaista uudistustakin kehittämässä olleet, antaa mukavasti tuuletusta tähän minunkin melko maaseutumaiseen arkeeni. Naurua riittää yhteisille muistoille, oli arkityön lisäksi koulutusmatkoja, pikkujouluja ja ennenkaikkea vertaistukea . Kun mies on ollut ihan eri allla, ei aina löytynyt kotoa työasioille ymmärrystä. Jäin jo 60-vuotiaana vapaaehtoisesti, terveenä ja mielelläni eläkkeelle, olin päässyt mummiksi 52-vuotiaana ja uusia lastenlapsia syntyi lähivuosina . Olin aivan täpinöissäni, myös tarpeen hoitoapuna . Töihin en sinänsä kaivannut, mutta työkaverit, omanikäiset päivittäiset kontaktit puuttuivat, joten alettiin kuukausitapaamisia järjestää. Miehenikin jatkoi työssäkäymistä vielä monta vuotta. Uusi koira tuli taloon , eksyin tänne ikäpalstoille , vilkaisin kahvipirttiin ja siellä otettiin kymmenen vuotta "alaikäinen" vastaan ystävällisesti, ehkäpä olin kypsä ikäisekseni. ;) Mukavasti tämäkin on antanut vertaiskontakteja, eläkeläisiä olemme , useimmilla jo lapsenlapsia ja seuraavaakin polvea. Kivaa lukea , miten eri tavoin voi eläkepäiviään viettää : maailmanmatkaajina, eläkeläisjärjestöissä, sukututkimuksissa, kirjailijoina , taidetta tehden, kuntoillen, puutarhassa pakertaen, lukien, filosofoiden... ja onhan jokapäiväinen elämä sinänsä monille tässä ikäluokassa haaste - kuka mitenkin mahdollisuuksiensa ja intonsa mukaan.

        Miksi näin pitkä vuodatus ? Itse en mikään varsinainen palsta-aktiivi ole, mutta haluan vielä kuitenkin olla jossain määrin mukana, kun tätä palsta-ikääkin on niin paljon jäljellä. Olen nauttinut tästä ihmisten kirjosta eri puolilta maata ja rajojen ulkopuoleltakin, erilaisista oloista ja kiinnostuksen kohteista, mutta kyllähän sekin riemastuttaa, kun löytää hengenheimolaisiaan. Tämä kirjoittaen keskustelu on oma taitolajinsa...eiköhän vaan jatketa yhdessä harjoituksia :)


      • el-viiraa kirjoitti:

        Onko niin maaseutua, ettei siellä ole mitään toimintaa?

        Etkö tapaa vanhoja työtovereita?

        En tapaa ketään vanhoja työtovereita ja olemme muuttaneet kauemmas. Kylällä on kyllä toimintaa ja olemme mukana kaikissa järjestöissä ja minä maksan jopa eläkeläisten järjestöstä, mutta en ole käynyt kertaakaan. Naapureiden kanssa olemme hyvissä väleissä, mutta emme kyläile. Käymme vappukokolla kylänrannassa ja juhlimme juhannusta kyläisten kanssa, käymme kävelyllä raitilla harva se päivä ja näemme kyllä naapureita, mutta mitään läheisiä ystävyyssuhteita ei ole päässyt ainakaan vielä muodostumaan. Lego on puhelias ja sosiaalinen, oikeastaan enemmän kuin minä, mutta minulla on enemmän pitkäaikaisia ystävyyssuhteita mutta ne on ympäri maailmaa.
        ***
        Pieneksi kyläksi tämä on tiheään rakennettu ja paljon toimintaa ja järjestöjä, mutta minä olen kai liian tottunut omiin kuvioihini.


      • Korppis11
        Ramoona_ kirjoitti:

        Meillä on entisten työkaverien kesken kesää lukuunottamatta kuukausitapaamiset, joista välitetään päivitetty tieto whatshapissa. Päivä on aina tietty kuukauden tietty eka viikonpäivä, ohjelma vaihtelee. 6-8 hengen piiri on aktiivisesti mukana, lisäksi muutama satunnaisesti. Tapaamme yleensä joko Espoossa tai Helsingissä, joskus Kirkkonummella, näilllä seuduin asustamme. Käymme taidenäyttelyissä, konserteissa, luontokohteissa, toistemme kodeissakin, kahviloissa. Joskus on iltatapaaminen teatterin ja illallisen merkeissä. Joulukuussa lähdemme Tallinnan joulutorille, muutenkin Tallinna baletteineen , oopperoineen on mansikkapaikkamme, jo työaikana siellä kävimme. Olemme yleensä koettaneet valita laivan ja päivän, jolloin on mieluinen tanssiorkesteri, meissä on monta tanssi-intoista naista ja laivan eläkeläisporukoissa paljon hyviä tanssittajia.

        Sisäpiirimme -sanan hyvässä merkityksessä - tiivis jopa parikymmentä vuotta työtovereina , monenlaista uudistustakin kehittämässä olleet, antaa mukavasti tuuletusta tähän minunkin melko maaseutumaiseen arkeeni. Naurua riittää yhteisille muistoille, oli arkityön lisäksi koulutusmatkoja, pikkujouluja ja ennenkaikkea vertaistukea . Kun mies on ollut ihan eri allla, ei aina löytynyt kotoa työasioille ymmärrystä. Jäin jo 60-vuotiaana vapaaehtoisesti, terveenä ja mielelläni eläkkeelle, olin päässyt mummiksi 52-vuotiaana ja uusia lastenlapsia syntyi lähivuosina . Olin aivan täpinöissäni, myös tarpeen hoitoapuna . Töihin en sinänsä kaivannut, mutta työkaverit, omanikäiset päivittäiset kontaktit puuttuivat, joten alettiin kuukausitapaamisia järjestää. Miehenikin jatkoi työssäkäymistä vielä monta vuotta. Uusi koira tuli taloon , eksyin tänne ikäpalstoille , vilkaisin kahvipirttiin ja siellä otettiin kymmenen vuotta "alaikäinen" vastaan ystävällisesti, ehkäpä olin kypsä ikäisekseni. ;) Mukavasti tämäkin on antanut vertaiskontakteja, eläkeläisiä olemme , useimmilla jo lapsenlapsia ja seuraavaakin polvea. Kivaa lukea , miten eri tavoin voi eläkepäiviään viettää : maailmanmatkaajina, eläkeläisjärjestöissä, sukututkimuksissa, kirjailijoina , taidetta tehden, kuntoillen, puutarhassa pakertaen, lukien, filosofoiden... ja onhan jokapäiväinen elämä sinänsä monille tässä ikäluokassa haaste - kuka mitenkin mahdollisuuksiensa ja intonsa mukaan.

        Miksi näin pitkä vuodatus ? Itse en mikään varsinainen palsta-aktiivi ole, mutta haluan vielä kuitenkin olla jossain määrin mukana, kun tätä palsta-ikääkin on niin paljon jäljellä. Olen nauttinut tästä ihmisten kirjosta eri puolilta maata ja rajojen ulkopuoleltakin, erilaisista oloista ja kiinnostuksen kohteista, mutta kyllähän sekin riemastuttaa, kun löytää hengenheimolaisiaan. Tämä kirjoittaen keskustelu on oma taitolajinsa...eiköhän vaan jatketa yhdessä harjoituksia :)

        Kirjoitit hyvin, olemme ja elämme kukin tavallamme. Ei ole samanlailla eläviä eläkeläisiä.

        Jaan vuoden neljään osaa.

        Alkutalven aina maaliskuulle teen taidetta, kesät mökkeilen, syksyt ja osa kevättä matkustelen, joulun ja talvisyömmen viihdyn kotona ja harrasteissa.

        Kumppanini on liikkuvaista sorttia, joten hänellä on aina joku matkakohde mielessä. Hän sanookin, että niin kauan kuin jaksamme matkustelemme. Olemme siinä mielessä sielunkumppanit. Emme ole kyllästyneet reissuamaan. Toisaalta voisin kyllästyä paikoilla olemiseen.

        Näin se on jokainen valitsee miinkä parhaaksi kokee.

        Nuo retkenne ystäviesi kanssa, joista kerroit ovat samanlaisia kuin ensimmäisen tiimimme tapaamisemme. Aika kuluu elämä heittelee, osa tiimin jäsenistä jo kuolleet, yksi palannut synnyinmaahansa Japaniin. Jäljellä neljä, pidämme yhteyttä. Yksi vieraili Suomessa viime kesänä.

        Sekin, että on ystäviä on eri maissa antaa mahdollisuudet matkusaa heidän kotimaihinsa. Japani olisi mielenkiintoinen maa matkustaa, no, katsotaan.


      • tuohonenlähtisi
        Paloma.se.co kirjoitti:

        En tapaa ketään vanhoja työtovereita ja olemme muuttaneet kauemmas. Kylällä on kyllä toimintaa ja olemme mukana kaikissa järjestöissä ja minä maksan jopa eläkeläisten järjestöstä, mutta en ole käynyt kertaakaan. Naapureiden kanssa olemme hyvissä väleissä, mutta emme kyläile. Käymme vappukokolla kylänrannassa ja juhlimme juhannusta kyläisten kanssa, käymme kävelyllä raitilla harva se päivä ja näemme kyllä naapureita, mutta mitään läheisiä ystävyyssuhteita ei ole päässyt ainakaan vielä muodostumaan. Lego on puhelias ja sosiaalinen, oikeastaan enemmän kuin minä, mutta minulla on enemmän pitkäaikaisia ystävyyssuhteita mutta ne on ympäri maailmaa.
        ***
        Pieneksi kyläksi tämä on tiheään rakennettu ja paljon toimintaa ja järjestöjä, mutta minä olen kai liian tottunut omiin kuvioihini.

        Paloma.se.co
        Uskon että sinä tosiaan asut ruotsissa. Tällä palstalla kirjoittanut myös Ulla Mirjami on asunut siellä kymmeniä vuosia.
        Se hymyillyttää että ainakin kaksi suomessa asuvaa kertoo feikkinä asuvansa jopa kymmeniä vuosia naapurimaassamme.
        Tuskin siellä ovat asuneet päivääkään. Toisella näistä feikkiruotsalaisista on kuitenkin jonkinlainen ruotsinkielentaito.


    • Juhlin aikoinaan 50-vuotispäivääni. Silloin vuokrasin kesäravintolan, ruuat ja juomat kuuluivat asiaan.
      Sen jälkeen en ole vuosipäiviä juhlinut kuusikymppisetkin jäi huomaamatta, en olisi muistanut jos tytär ei olisi laittanut onnitteluja.
      En aio viettää enää synttäreitä, korkeintaan menen kylpylään hemmottelemaan itseäni.
      Minnekään kauemmaksi ei ole kaipuuta, olen reissunnut ihan tarpeeksi.
      Taas on tullut Fasaani lintujen syöttäpaikalle, on mukava seurata lintuja ja lämmittää mökkiä. Koti ja mökki riittävät vaihteluksi, mökkeilen ympäri vuoden.

    • Hallaahon.äänestäjä44

      "erakoitumassa täällä Ruotsin maaseudulla vaikka onkin perhe ja omat porukat, mutta minulta puuttuu ystävien ja tuttujen verkosto. Aikanaan kun olin vielä töissä niin oli työympäristö ja työkaverit, mutta nyt on sekin aika jo jäänyt taa"

      Mutta erakoitumisen voi kompensoida, eli nythän te aiotte kuluttaa keskimäärin noin 6000 kruunua joulun valmisteluihin ja joululahjoihin - enemmän kuin viime vuonna ja jouluostokset menossa ylöspäin, det nämligen visar Nordeas årliga julenkät:

      "Svenskarna storsatsar på julfirandet i år och ökar den planerade
      julbudgeten med 16 procent jämfört med förra året. Det är första
      gången sedan 2015 som kurvan för julshoppingen pekar uppåt. Varannan
      svensk tänker göra inköp på Black Friday och Cyber Monday, som kan
      ses som startskottet på julhandeln"

    • Vuoden joululahjaksi täällä Ruotsissa on nimetty käytetty vaate, tai vaate joka on valmistettu uudelleen käyttöönotetusta materiaalista.
      https://www.dn.se/ekonomi/arets-julklapp-presenteras-1/

      Mitään ostoshysteriaa ei tässä perheessä harrasteta kun me kaikki elämme rajoitetulla budjetilla ja vaatimustaso on alhainen.

    • leppoisa.liisa

      Kun täytin 70 vuotta, niin lapseni pitivät minulle synttärit yhden lapseni maalaistalossa. Kaikki lapset puolisoineen, lapsineen ja lastenlapsineen olivat juhlimassa mummon suurta ikää. Tarjoilut oli loistavat, lastenlapsien jälkeläiset, jotka osa jo osasi piirtää, olivat tehneet mummolle omin pikkukätösin suloiset kortit.
      Ne minulla on hyvässä tallessa muitten lasteni taideteoksien joukossa.

      Huikaiseva päätös oli ilotulitus mummon juhlien vuoksi, olen syntynyt uudenvuoden aattona,tuntui, että koko maailma juhli minua. Mutta tämä lasten järjestämä ilotulitus pihamaalta oli ihan minua varten järjestetty! Olin ihan otettu kaikesta järjestelystä, jota sain osakseni. Kyllä suku on ihana!

    • saastuttavaaturhuutta

      minusta ilmapallot pitäisi kieltää kokonaan, tai ainakin sellaiset heliumtäytteiset jotka voidaan päästää ilmaan ja ihailla kuinka kauniisti ne lentävät saastuttamaan luontoa
      taas eien löytyi kokoomuksen ruiskukkapallo metsästä, nauhana sellaista maatumatonta lahjapakettinauhaa
      eiköhän vauvailmoituksetkin voitaisi tehdä tavallisesta paperista leikatuilla sydämillä?

      • Korppis11

        Ei kai kukaan heliumpulloa osta parille ilmapallolle ; )

        Tulin juuri tuliaisostoksilta, ilmapallot olivat vielä rappukäytävässä. Voisivat jo poistaa vai liekö merkkinä vieraille mihin ovaan koputtaa.

        Mitenkähän tämä viesti alkaa elämään ; )


      • ehkäeisaakorvesta
        Korppis11 kirjoitti:

        Ei kai kukaan heliumpulloa osta parille ilmapallolle ; )

        Tulin juuri tuliaisostoksilta, ilmapallot olivat vielä rappukäytävässä. Voisivat jo poistaa vai liekö merkkinä vieraille mihin ovaan koputtaa.

        Mitenkähän tämä viesti alkaa elämään ; )

        ihan vaan tiedoksesi, ainakin täältä suomesta saa ostaa kaupasta valmiiksi täytettyjä ilmassa leijuvia onnittelupalloja, ei siihen mitään omia pulloja tarvita


    • 80.jo.täynnä

      Kadun sitä että suostuin pitämään 60vuotispäiviäni. Niistä jäi huono vaikutelma. Siiten loppui merkkipäiväjuhlinta. Onneksi en maistellut liikaa.
      Nyt on jo tasalukuvuodet vietetty. Velimies kävi tuhruisena talvipäivänä katsomassa. Juotiin kahvit ja puhuttiin.

    • tarpeetonsukulainen

      En ole koskaan pitänyt synttäri ym.kemuja,kun en tykkää olla mikään juhlakalu jolle puhutaan höpöjä liirum laarum.
      Enkä ole kyllä "saanut" olla muittenkaan juhlissa,siinäkö lienee syy ettei ole pyydetty.?! Ei ole pakko jos ei halua,mutta yksissä suvun juhlissa olin jossa piti jokaisen sanoa päivänsankarista jotain.Kaikki kehuivat kuinka mukava ja hyvä tämä xx-ihminen on,siis valhetta. Minäkin siinä taisin vaan todeta että ihan ok,vaikka tosiasiassa on ihan jotain muuta.Osaa olla niin nauravainen ja hyvää pataa edessäpäin mutta annas kun ovi suljetaan eikä asianomaiset ole kuulemassa.Ei hyvää sanaa kenestäkään.
      Että mitä tästä opimme,emme mitään.Aina sinusta riittää puhetta vaikket olisi puhujille tehnyt muuta kuin sanonut päivää,tai kaunis ilma tänään.JOs et osallistu vaikka pihakeskusteluun,sua pidetään kummallisena.
      Asiaan ja aiheeseen mennäkseni vielä,olisin minäkin halunnut osallistua esim,sukulaisten lasten kastajaisiin,häihin mutta ainoana en ole kutsua saanut.Kuitenkaan kenenkään kans en ole huonoissa väleissä,joskaan kukaan ei pidä myöskään yhteyttä minuun.Eilenkin suvun nuorelle tyttärelle laitoin kauniin synttärionnitteluviestin kukkineen--ei kiitosta,kuten ei enää ole vuosiin pitänyt myöskään mitään yhteyttä.
      Olen vain sukulainen jollain oksalla josta sitten tipahdan kuin syksyn lehti-maahan.

    • e.lä.mä

      Onnea vain sinulle jolla on hauskaa ja elämän iloa.

    • flegmaatti

      50v päiväni osui torstaiksi. Olin puutteen torjunnassa 125km:n päässä ja vaimoni hoiti puheiden ja viirien vastaan ottamisen.
      Vanhat kaverini, jotka tunsivat minut, tulivat lauantaina, pulen päivän jälkeen ryyppäämään.

      60v päiväni meni huomaamatta senkin vuoksi, etten ollut enää työelämässä
      70v päivä samoin.

      Hääpaivääkään en muista eikä minun tarvitse muistaakaan koska vaimoni muistaa. 40v pv niin kävimme tasokkaalla illallisella.
      45v vaimolle riitti jo 10€:n lounas.
      Saa nyt nähdä miten se villiintyy 50v päivänä olettaen, ettäolemme hengissä ja suurin piirtein terveinä.
      Hääpäivä on syyskuussa jolloin olemme tavanomaisesti Espanjassa. Riittäisiköhän läheisestä kepakkolasta haettu kepakkorollaatti. Maksaa 4,50€ ja riittää hyvin kahdelle.

    • Korppis11

      Iltaa @

      Terveiseni Helsingistä, jonne laskeuduin Finnairin siivin iltapäivällä. Sokoksen Coffee Housesta ihastelin cityn kauniita jouluvaloja. Söin ekan joulutortun, maistui hyvältä, teki mieli toista, mutta ajattelin antaa olla. Oli hyvä mieli, odottelin poikaani työtä.

      Juhlaa on pienet elämän ilot.

      Juhlaa oli syödä miniän tekemää pizzaa ja myöhemmin istua vierekkäin sohvalla kasvonaamiot kasvoilla, nauttia lämpimät glögit ja syödä se toinen joulutorttu.

      Ei juhlaan aina merkkipäivää tarvita, syitä on esim. Asterixin kotiinpaluujuhla😁

      Nyt Hyvää yötä.

      • pihamökin.asukas

        Mielestäni olet sympaattinen kirjoittaja. Kerrot mieli avoimena asioistasi. Minulla varattomana erakkomiehenä ei ole mahdollisuutta kuin ryhmämatkoihin.
        En oikein viihdy niissä. Apu-lehti tarjosi jotain ryhmämatkaa Etelä-Eurooppaan. Sillekin muutaman satasen ryhmämatkarahalle on parempaakin käyttöä. Mm. pappamopon remontti.


      • heheheeeeee
        pihamökin.asukas kirjoitti:

        Mielestäni olet sympaattinen kirjoittaja. Kerrot mieli avoimena asioistasi. Minulla varattomana erakkomiehenä ei ole mahdollisuutta kuin ryhmämatkoihin.
        En oikein viihdy niissä. Apu-lehti tarjosi jotain ryhmämatkaa Etelä-Eurooppaan. Sillekin muutaman satasen ryhmämatkarahalle on parempaakin käyttöä. Mm. pappamopon remontti.

        Johan se kk ehti itselleen kirjottaa. Vai että oikein lehden ryhmämatka😅😅😅


    • tarkka-ilija

      Voi jumakekka, vai Asterix, pikkujuttu kun piika poikii, toista on kun emäntä täällä kaksoset pyöräyttää. Sen kun muistat tälle palstalle keplotteluines tullessasi, saatat pärjätä jos löytyy kehittymisen varaa takissas!

      • Vai-asterix

        Miniä parka. Ei ilman kasonaamiota kestänyt anoppia katsella. On se juhlaa kun ihan kaksi joulutorttua saa päivässä. Laittaa ne ilmapallot voiton merkiksi kun häivyt korpeen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe