Määritä putoamiskiihtyvyys Kuun pinnalla. Kuun massa on 7,342 × 10^22 kg ja halkaisija 3480 km.
Kuun putoamiskiihtyvyys
6
5550
Vastaukset
- Mitäpätähälaittais
Voisko joku avaa tätä? En oo ap mut oon miettiny itekki tätä
- martta00
kai kysyjä N4:n tuntee eli g = 4fM/D^2 = 1,62 m/s^2
- Anonyymi
Ja mitäköhän toi pieni f tarkottaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja mitäköhän toi pieni f tarkottaa
Taajuutta.
- rohvessori
seitenpuolkasiviis nelkkukelkku kasipasikasipasi kertaa kuukkisuukki nepa kuuskasiviis
- asiantuntijaa
F=GMm/r^2 on Newtonin vetovoimalaki. mg = GMm/r^2, eli laitetaan kappaleen painovoima olemaan tasapainotilassa sama kuin planeetan vetovoima, ja tulos siis g = GM/r^2. Tulos pätee vain planeetan pinnalla, jos mennään sisäänpäin kohti planeetan ydintä, niin painovoima pienenee, mutta riippuu tietysti planeetan tiheysjakaumasta. d =2r, joten r =d/2, ja M = kuun massa, sekä G gravitaativakio.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375096- 823626
- 333006
- 612985
- 102906
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562353- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1351669