Aika kulkee kulkuaan, Näinhän tämä elämä menee. Muistan kun tulin palstalle me kaikki olimme niin nuoria (60 ) ja niin täynnä eletyn elämän mukanaan tuomaa viisautta? sekä kokemusta. MIkä ihmeellisintä, elämme yhä täysillä mukana, ajan tuomia haasteita vastaanottaessa.
Elämän - elämisen kuvion mallit ovat muuttuneet, kenellä mitenkin. Etsitään-mietitään, miten nämä elämän loppuvuodet parhaiten voisi elää ja se etsintä muodostuu usein hyvinkin moni- ulotteiseksi. Valinta voi olla vaikeakin, on niin monta tekijää otettava huomioon.
Uskon tilanteen kuitenkin kaikilla muodostuvan "oman näköiseksi", kunhan löydämme sen parhaan vaihtoehdon , vaikka aikaa se voisi viedäkin.
Asun edelleen omassa kodissani jota asumismuotoa aion jatkaa, jos vain olen ja pysyn nykyisessä "kuosissa", siis pystyn hoitamaan kotini ja muut asiat---käyttämään tätä mahtavaa tietsikkaa jopa käytännön asioiden hoitamisessa.
Kännykät - IPadit - tietokoneet ovat käytössämme helpottamassa joka päiväistä arkea ja niin TV:kin kuuluu samaan ryhmään. Kodin ulkopuolella olevia virkistys - kuntoilu - konsertti - elokuvat- jopa kiertely ostoskeskuksissa auttavat pysymään ajan meiningeissä mukana. Tarjolla on useita tukipalveluita esim. SPR:stä voi tilata tukihenkilön mukaan kodin ulkopuolisiin menoihin jos yksin arveluttaa lähteä liikkeelle. Eriasia onkin kohtaako tukihenkilön ja tilaajan kemiat---ainahan voi vaihtaa jos ei onnistu suju - järjestely.
Omakohtaisena toteamuksena voin todeta, ei tämä yksinelävän - lesken elämä mitään satumaisen "ihanaa" ole, menetteleehän tämäkin kun näin on tilanne, jalka vielä nousee ja matkaa voi jatkaa.Toimia niinkuin parhaaksi asiat näkyvät ja ovat edessä ----valinta muodostuu jokaisen oman tahdon ja mielihalun mukaan.
Kun vielä jalka nousee ja voi suussa sulaa
12
252
Vastaukset
Monessa voi yhtyä Loreenan näkemyksiin, hyväksi olen kokenut oman itsenäisyyden aikani. En tarkoit, ettenkö oli itsenäinen ollut työelämässä varsinkin, vaan lähinnä yksinelämisen kautta, joka parisuhteen loputtua avautui monine mahdollisuuksineen.
Harvoin tulee ajatelleeksi, miten paljon perhe, suku ja puoliso säätää äiti-ihmisen elämää, mutta tämän ajan viehätys perustuu siihen huolettomuuteen, jota ei velvollisuudet rasita😊
Perheen arjessa sai kokea työelämän vaatimusten lisäksi venymistä joka suuntaan,..hauskoinakin muistoina, milloin sonnikarjan jahtaamisina pitkin peltoja, tai auton pitelimistä lautalla, jarrujen pettäessä 😄
Mitäpä siinä, oppia sentään ikä kaikki, eikä ole tainut luonteeni muuttua vieläkään, päivä kerrallaan iloineen ja suruineen, hyvätuulisesti eteenpäin, kunnes on aika kiittäen saada levätä!Kiitos Loreena!
Voi tämä vanhuushan on ihan yes!
Osaan käyttää nettiä ja osaan ajatella omilla aivoillani yli kahdeksankymppinen isomummo!
Siis kuolinilmoitukseeni,jos se edes julkaistaan tulee lastenlapset sekä lastenlastenlapset?
Jotenkin sinnepäin?
No tämänhetkisestä olomuodostani voin kertoa,kuu nousee juuri järventakaa ja kuuhulluuteeni se vaikuttaa,en saa nukuttua todennäköisesti ensi yönä??
Mistähä toi kuuhulluskin johtuu?
Olisinko syntynyt täydenkuun aikaan?Aika tyytyväistä joukkoa näemmä ollaan! Varmaan johtuu siitä, että vielä jalka nousee ja järki juoksee. Tämä porukka ei ole niitä, joitten on aina lueteltava vaivansa ja lääkkeensä. Niitäkin kanssakulkijoita on paljon.
Joskus, kun luonani on kahvilla useampi ikäihminen, sanon alkuhetkien keskustelun jälkeen, että tähän päättyvät nyt nämä vaivojen voivottelut, nyt juomme kahvia.
Ja aina se on tepsinyt ja vaivat unohtuneet, sillä ei kai ole murhetta, jota ei hyvä kahvi laimentaisi.Ritu!
Kauhistuin saamiasi viestejä seitsenkymppisissä. Yritin kirjoittaa ketjuun, mutta en pystynyt, olin niin järkyttynyt. Aloin voida pahoin.
Sinä osaat olla avoin, et itseäsi surkuttele, olet monet elämänvaiheet läpikäynyt. Palstalle olet tunteitasi tuuletellut. Tsemppiä sinulle.
Näin taas, että ei ole minulla ainakaan mitään syytä mennä 70-palsalle.Hei vaan tytöt!
Yksi koiraspuolinenkin viesti sallittaneen. Loreenaan tutustuin ollessani Teneriffallakauan sitten. ”Kuuden kupin kumarasta” tuli yhteinen tunnuksemme vaikka etäällä toisistamme olimmekin.
Sini-s tuli tutuksi kamppailustaan palstalla.
sinnikäs olit ja voittajaksi päädyit, ihan suosikiksi asti.
Makriinalle pitää antaa ihan mahtitunnustus. Olen hänen helmoissaan pyörinyt jaihmetellyt. Että osaakin ihminen niin paljon ja hyvin. Tulee ihan Koiviston muistomerkki mieleen, 8 tonnia mustaa kiveä ”kullituksineen” sopii muistelun jatkeeksi.
Kyllä tämä palsta erilaisine ihmisineen on antanut paljon ja kauan. Olen yrittänyt antaakin jotain, mutta enemmän olen saanut. Kiitos kaikille. Tuon saamisen voi käsittää monella tavalla, niin myös antamisen.Olihan hauskasti kirjoitettu, ja silti niin läpimästi! Oli niin huvittava jaottelu koiras ja naaraspuolisiin, vaikka oikeinhan se kaikkien lajien kannalta onkin...:)))))
Kyllä me tarvitsemme toisiamme, ihan luontaisesti täydellistyy olemassaolomme molempien mielipiteitä kuunnellessa.
Kiitos.- Loreena
Kauniin marraskuun viikonvaihteen iloksi hieman hyvää ja viihtyisää asennetta tanssin tuomana iloa tähän aurinkoiseen aamupäivään
Kopioin tähän linkin josta voi huomata, miten jalka tahdissa nousee miestanssijalla ja ehdottoman hyvin. Kun katsoo tämän tanssin, ei voi eikä ole mahdollisuutta nimitellä TTK:ohjelman yhtäkään tanssijaa pökkelöksi!!!!!
https://www.youtube.com/watch?v=Y34oqcxYmWc&fbclid=IwAR08J1OKjEy5EGXBOOgV-fGXGRvN5yvacWyCHMqk-VttCGl0vs4jgBUXbJg Loreena kirjoitti:
Kauniin marraskuun viikonvaihteen iloksi hieman hyvää ja viihtyisää asennetta tanssin tuomana iloa tähän aurinkoiseen aamupäivään
Kopioin tähän linkin josta voi huomata, miten jalka tahdissa nousee miestanssijalla ja ehdottoman hyvin. Kun katsoo tämän tanssin, ei voi eikä ole mahdollisuutta nimitellä TTK:ohjelman yhtäkään tanssijaa pökkelöksi!!!!!
https://www.youtube.com/watch?v=Y34oqcxYmWc&fbclid=IwAR08J1OKjEy5EGXBOOgV-fGXGRvN5yvacWyCHMqk-VttCGl0vs4jgBUXbJgKotoisa joukko täällä kirjoittelee. Palsta on antanut sisältöä elämään ihan oikeasti. Kiitos minunkin puolestani.
Hyvää viikonloppua.
Kyllä tämä suomalainen tango muuten on ihanampi kuin se argentiinalainen juoksumarssi potkuineen.
Eiköhän kiitetä Hannesta ja Eelista (en muista vieläkään nimeä) ihan vilpittömästi.
Huomenna on finaali.
- flash
Sokeriko se ennen suli mummojen suussa maaseudulla, mutta voi niellään nyt vaikka sulamattomana joka taholla vai mitä? Onhan tuo paksukainen huvittavaksi saatu, kun nopeutustekniikka näkyy olevan tuon videoinnin aikaansaamaa.
- e.lä.mä
Kiitos. Olet järkevä ihminen. Jokaisen meidän elämä on kuitenkin tuuria jo alussa, luulen niin olevan.
Minäkin leskenä 11 vuotta muistuu kaikki vanha usein. Nykyisin on uusi rakkaus jonka vaimoni osoitti minulle kissan lailla, en jaksa kertoa, papille kerroin hän sanoin vaimosi sielu oli kissa.
Hyvää jatkoa sinulle Loreena. - Per-kel
Lauluni lentää jalkani naksaa
Valvotut yöt saan kerran mä maksaa
Mutta en mieti raskasta taksaa
Penkillä pelimannin :) https://youtu.be/YMOx82U6oOY Olihan hauska yllätys, jenkka illan päätteeksi, miten onkin jenkan tahti niin hauskan kansaomainen ja raikas. Tapsakin laulaa niin komean miehekkäänä!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2382292Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101828Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse671557Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801245- 631124
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171108TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161018Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään891004Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42864- 70852