Vaikka tästä aiheesta on ollut paljon keskustelua, kysyn mielipiteitä seuraavista vaihtoehdoista.
Jeesus ilmestyi Saulukselle Damaskon tiellä ja oli sen jälkeen syömättä ja juomatta kolme päivää. Miksi näin?
Vaihtoehto 1: Saulus oli niin iloissaan Jeesuksen ilmestyksen johdosta, ettei malttanut syödä eikä juoda. Sen sijaan hän oli koko ajan kiitosrukouksessa.
Vaihtoehto 2: Saulus oli syvästi ahdistunut sen johdosta, että oli menettänyt näkökykynsä. Hän rukoili siksi, että saisi näkökykynsä takaisin.
Vaihtoehto 3: Saulus oli syvästi ahdistunut, koska hänelle selvisi, miten suuren synnin oli tehnyt vainotessaan Jeesuksen seurakuntaa. Hän rukoili, että saisi tämän synnin anteeksi.
Onko muita vaihtoehtoja?
Sitten tarkastellaan Ananiaksen roolia Sauluksen kääntymyksessä:
Vaihtoehto 1: Ananiaksen tehtävä oli vain parantaa Sauluksen näkökyky kättenpäällepanemisella, huolehtia hänen kastamisestaan ja tuoda hänet seurakunnan yhteyteen.
Vaihtoehto 2: Ananiaksen käynti vaikutti myös sen, että Saulus tunsi saaneensa pahat tekonsa anteeksi.
Vaihtoehdon 1 puolesta ovat Paavalin seuraavat sanat Gal. 1: 11-12: ”Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista; enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.”
Vaihtohto 2:n puolesta Ap. t. 22:16: ”Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.”
Miksi Ananias sanoi Saulukselle, että anna pestä pois syntisi, jos Jeesus oli jo antanut ne anteeksi Damaskon tien ilmestyksessä? Toisaalta tästä saa käsityksen, että Ananiaalla oli väärä kasteoppi eli että kasteessa saa synnit anteeksi. Kenties Ananias ymmärsi kasteen proselyyttikasteen mukaisesti. Sellainenhan suoritettiin pakanuudesta juutalaisuuteen kääntyneille.
Sauluksen kääntymyksen tarkastelua
34
458
Vastaukset
- porsas-
Hyvä! Tuo on mielenkiintoista pohdintaa. Siinä avattiin ainakin minulle uusia tarkastelukulmia tuohon Sauluksen kääntymykseen ja sen ympärille liittyviin seikkoihin. Hyviä oivalluksia!
- synnindesinfioija
"Miksi Ananias sanoi Saulukselle, että anna pestä pois syntisi, jos Jeesus oli jo antanut ne anteeksi Damaskon tien ilmestyksessä? "
On ilmeistä, että anteeksiannetutkin synnit on hyvä pesettää ammatti-ihmisellä. Vaan lieneekö tällaisten asioiden pohdinta kovinkaan hedelmällistä?- ei.Raamatussa
Mikä Antsu? Joku kaverisi?
ei.Raamatussa kirjoitti:
Mikä Antsu? Joku kaverisi?
Olet ilmeisesti eka kertaa Raamatullisista jutuissa mukana? Etkö pysty vastaamaan?
- UjoVlSisar
No Ananias kuten Lutherkaan saatikka Raamattu eivät edusta vl-oppia kasteenkaan suhteen.
Luther myönsi myöhemmässä vaiheessa, että vain upotus on kaste, ei valelu. En myt löytänyt paikkaa, missä se on, sitä piilotelaan kovasti. Mutta kannattaa lukea Iso Katekismus, sekin aukaisee sen, mutta Lut papit pitävät sen piilossa.
Kesitas kirjoitti:
Luther myönsi myöhemmässä vaiheessa, että vain upotus on kaste, ei valelu. En myt löytänyt paikkaa, missä se on, sitä piilotelaan kovasti. Mutta kannattaa lukea Iso Katekismus, sekin aukaisee sen, mutta Lut papit pitävät sen piilossa.
Väliäkös sillä, miten kastetaan ja miten paljon? Onko aiheesta tutkimustuloksia, siis eri menetelmien tohosta?
kunhan_taas_kysyn kirjoitti:
Väliäkös sillä, miten kastetaan ja miten paljon? Onko aiheesta tutkimustuloksia, siis eri menetelmien tohosta?
...siis tehosta...
kunhan_taas_kysyn kirjoitti:
Väliäkös sillä, miten kastetaan ja miten paljon? Onko aiheesta tutkimustuloksia, siis eri menetelmien tohosta?
Raamattu tuntee vain yhden kasteen, upottaminen.
Vaihtoehdot ovat joko pakanallisia, tai saatanallisia.
On tutkimustuloksia, ne löytyy Ramatusta.- siitähän_kai_oli_kysymys
Kesitas kirjoitti:
Raamattu tuntee vain yhden kasteen, upottaminen.
Vaihtoehdot ovat joko pakanallisia, tai saatanallisia.
On tutkimustuloksia, ne löytyy Ramatusta.Kerro se raamatunpaikka, jossa menetelmien tehoerot raportoidaan?
siitähän_kai_oli_kysymys kirjoitti:
Kerro se raamatunpaikka, jossa menetelmien tehoerot raportoidaan?
Ei niitä missään mitata, sillä Raamattu tuntee vain upotuksen (paptizo) ja aikuisen sekin uskon tunnustamisen jälkeen.
Yhtään lasta ei ole Raamatussa kastettu, eikä tulla kastamaan.
Ripottelu on pakanallinen ja saatanallinen, Raamatun opin vastainen, sekä myös Jeesuksen esimerkin vastainen.- kansissa.ei.ole.kaikkea
Kesitas kirjoitti:
Ei niitä missään mitata, sillä Raamattu tuntee vain upotuksen (paptizo) ja aikuisen sekin uskon tunnustamisen jälkeen.
Yhtään lasta ei ole Raamatussa kastettu, eikä tulla kastamaan.
Ripottelu on pakanallinen ja saatanallinen, Raamatun opin vastainen, sekä myös Jeesuksen esimerkin vastainen.Raamattu ei mainitse kuin pienen osan sen kirjoittamisen aikuisista ihmisistä. Eivät kaikki pois jääneet ole pakanallisia tai saatanallisia, IMHO.
kansissa.ei.ole.kaikkea kirjoitti:
Raamattu ei mainitse kuin pienen osan sen kirjoittamisen aikuisista ihmisistä. Eivät kaikki pois jääneet ole pakanallisia tai saatanallisia, IMHO.
Jos et ymmärrä, kerro missä vauvoja sitten raamatussa kastettiin. Ei ollut Jeesus, Hänet kastettiin vasta 30 vuotisena?
Hengellä täyttyminen, Hengen voitelu on ihmiselle niin voimakas tapahtuma, että se vaikuttaa fyysisesti. Minulta meni jalat 3 päiväksi.
1. Sauluksen iloisuutta ei avata, ja tilanne on jotenkin hektinen, ollaan hieman kun muussa ”maailmassa”, jossa todella ollaankin tuon kaltaisissa tilanteissa.
2. Näkökyky meni Jeesuksen kirkkaudessa, ja ahdistusta kertomus ei puolla, ja ylipäätään, vain saatana ja lahoutuneet ihmiset tuottavat ympäristöönsä. Rukouksen agendaa ei Kirja avaa.
3. Sillä, että Hän vainosi Jeesuksen seurakuntaa, ei ole synti, Hänhän oli Jumalan fanaattinen kannattaja, kuten Kerhokin. Heillähän on Kristus, vain ”kautta”. Myöskään sitä, rukousta syntien anteeksi antamisesta ei kerrota, mutta se on täysin mahdollista uudessa olemuksessa, Kristuksessa.
On, jonka Jeesus oli tehnyt; Apt 9; 15 Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene, minä olen valinnut hänet aseekseni, tunnustamaan nimeäni maailman kansojen ja kuninkaiden ja myös Israelin kansan edessä.
Tämähän on koko jutun tarkoitus, ja seuraukset johtuvat siitä. Osaltani se oma tapahtuma oli lähtölaukaus julistajaksi.
Kääntymyksestä;
1. Juuri näin. Tismalleen.
2. Siitä ei Kirja mainitse mitään.
Kasteessahan (upotus) synnit pestään pois, tätä ei ripottelu tuo, eikä vauvalla syntiä olekaan, ennen kuin Hän varttuneena erottaa oikean väärästä.
Ananias oli Jeesuksen ”keikalla”, joten kaikki meni oikein, Jeesuksen johtaessa.
Kaste oli Pyhä patizoo, ei proselyytti, sillä Pavehan oli jo juutalainen.
Hyvä tutkielma.- KysyväinenSisar
# Minulta meni jalat 3 päiväksi.# Paavalilta meni näkö kolmeksi päviäksi. Olitteko molemmat kristittyjen vainoajia ?
KysyväinenSisar kirjoitti:
# Minulta meni jalat 3 päiväksi.# Paavalilta meni näkö kolmeksi päviäksi. Olitteko molemmat kristittyjen vainoajia ?
Oliko Pave silloin kristittyjen vainoaja? Perustele?
- olennaisuuksien_ystävä
Kannattaako käyttää aikaa tuollaisiin pohdintoihin? Varmasti on riittävä tieto, että Saul(us) teki kurssimuutoksen. Ja ilman Oulun paavia.
- näin
Hän uskoi Jeesuksen olevan Jumalan lähettämä Messias eli Kristus, Jumalan hän oli jo löytänyt.
näin kirjoitti:
Hän uskoi Jeesuksen olevan Jumalan lähettämä Messias eli Kristus, Jumalan hän oli jo löytänyt.
Oli kyllä, kuten Jeesuksen ajan juutalaiset, mutta Sauluksen kääntymyksessä Jeeus oli jo kuollut ja tie Isän luokse käy vain jeesuksen tuntemuksen kautta. Paavalihan vietti n 3 vuotta yhdessä Jeesuksen kanssa, johon kukaan muu ei ole pystynyt kirkastumisen jälkeen.
- sellaistamenoaseon
Ei veeälliä kiinnosta Raamatun totuudet, heillä on ihan omat agendat ja niiden puolesta he menevät vaikka porakaivoon ihan kuin lutterin porukka menee vauvakasteen takia.
sielläollaan vaan yhdessä sukujen kanssa uskomassa ja täytetäänmaata jokakesäisellä pellavapäällä, uskomisne tähden sekin vaikka Raamatussa ei ole sanaakaan aiheesta, on se ihme oppia sellainen joka on oulusa sorvattu ja jota koko popula kumastaa maahan saakka, järkevät koulutetut ihmiset paljolti, on se ihme juttu,
mutt amikään sokeus ei vedä vertoja uskonnolliselle sokeudelle, onhan se nähty mailman alusta asti.- PetunVille69
Kesitas kirjoitti:
Tuo vauvojen ripottelu on vain veromerkki, kuten porojen korvissa,.
Onko pornohoitajilla persevero?
PetunVille69 kirjoitti:
Onko pornohoitajilla persevero?
Sitä pitää kysyä Kerholta, siellä ne oman lapsen pornohoitajat majailevat?
- 77777777777777
Pilkun viilauksilla korostetaan omaa tietämystä. Kannattaa mieluummin tutkia omaa elämää suhteessa Raamattuun. Elänkö Herran tahdon mukaan?
- kylläon
lapsikin tietää, että on vaikeaa toimittaa aamupesu ennen heräämistä, mutta kirkollisille sekin on mahdollista, eikö ol e taitavaa väkeä.
- KyseleväSisar
Heinoa pohdintaa...
Saulus siis kohtasi Jeesuksen Damaskoksen tiellä ja sokeutui.
Paavali kertoo galatalaiskirjeessä että hän sai evankeliumin kun Kristus ilmestyi hänelle eikä hän ole saanut sitä keneltäkään ihmiseltä.
Gal.1 :
11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.
Ananias sanoi kun tapasi Sauluksen
Ap. t. 9:17
Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: "Veljeni Saul, Herra lähetti minut-Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit-että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä".
Ananias sai heti fyysisen näkönsä,mutta ei ole selkeää mainintaa että missä kohden juuri Paavali sai Pyhän Hengen. Näön saamisen jälkeen nimittäin Ananias sanoo (siis kun Ananias totesi Sauluksen uskon saaneeksi:
13 tuli minun tyköni, astui eteeni ja sanoi minulle: 'Saul, veljeni, saa näkösi jälleen'. Ja sillä hetkellä minä sain näköni ja katsoin häneen.
14 Niin hän sanoi: 'Meidän isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan hänen tahtonsa ja näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen suunsa äänen;
15 sillä sinä olet oleva hänen todistajansa kaikkien ihmisten edessä, sen todistaja, mitä olet nähnyt ja kuullut.
16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
Siis tuossa Ananias Jeesuksen opetuksen mukaan pelastukseen tarvitaan ension usko ja sitten kaste eli vasta uskon ja kasteen vaikutuksesta synnit pestään pois eli saadaan anteeksi !!
Onko tuo se oikea pelastuksen kulku ja syntien anteeksianantamisen järjestys kuten Ananias selittää ?- KyseleväSisar
Unohtui että Ananias tavatessaan puhuttelee Saulusta uskon veljekseen eli kuten Saulus olisi jo uskomassa - kuten Ananiasta briefattiin tilannetta varten.
- voihyvänenaika
KyseleväSisar kirjoitti:
Unohtui että Ananias tavatessaan puhuttelee Saulusta uskon veljekseen eli kuten Saulus olisi jo uskomassa - kuten Ananiasta briefattiin tilannetta varten.
eikö teitä sekään kiusaa että Raamatussa ei ole kukaan uskomassa, eikö miksi ei kiusaa, kysykä sitä itseötänne eli ajatelka joskus ihan itse asioita.
ei ne teidän oppimattomat puhujanne ole kuulkaas mitään jumalan varamiehiä että niiden joka sana pitää painaa kaleensa pohjalle asti. - rivilesta
KyseleväSisar kirjoitti:
Unohtui että Ananias tavatessaan puhuttelee Saulusta uskon veljekseen eli kuten Saulus olisi jo uskomassa - kuten Ananiasta briefattiin tilannetta varten.
Ehkä ei näin. Apostolien teoissa nimittäin monessa paikassa kuulijoita puhutellaan veljiksi, vaikka he eivät ole uskon veljiä. Kyseessä oli ystävällinen puhetapa kuulijoita kohtaan.
Esimerkiksi Ap. t. 3:17, 7:2, 13:26, 13:38, 22:1, 23:1, 23:5, 23:6, 28:17
- vloulainen
""Vaihtoehto 2: Ananiaksen käynti vaikutti myös sen, että Saulus tunsi saaneensa pahat tekonsa anteeksi.
Vaihtohto 2:n puolesta Ap. t. 22:16: ”Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.”
Anteeksi vaan, mutta minusta ei ole mitään todistetta tuossa, että Ananias olisi antanut Paavalille synnit anteeksi, vaan kehoittaa Paavalia huutamaan avuksi Jeesusta Kristusta ja kehoittaa ottamaan kasteen syntien anteeksisaamiseksi. Ei minkäänlaista todistetta Ananiaan "omasta syntien anteeksiantamisesta " saatikka sitten käyttämämme suullisesta synninpäästöstä, vaan täysin syntien anteeksisaaminen jätetään Jeesuksen Kristuksen varaan niinkuin koko Raamatun ydinsanoma on.- VlErkki
Raamattu ei tarkkaan kerro misså vaiheessa Paavali sai Pyhän Hengen. Se sanotaan että fyysinen näkökyky palasi kun Ananias laittoi kätensä Sauluksen päälle.
Koska Ananias patisti heti Saulusta kasteelle, jotta Sauluksen synnit pestaisiin pois niin ilmeisesti kasteessa joka sinetöi Jeesuksen Sanan mukaan pelastuksen kun ennen kastetta on usko niin silloin annetaan sinetiksi Pyhä Henki.
Jeesuksen sanat
Mark 16.16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Tätä tukee Pietarinkin saarna:
Ap. t. 2:38
Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Eli parannus eli kääntymys uskossa ja sitten kaste niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
- Eroa.nyt
Tänään taas 200 kirkosta eronnutta.
Minäkin pääsin siitä portosta irti.
katso helpoin tapa:
http://www.eroakirkosta.fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo747544Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583183- 372456
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj72080Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto332022- 211950
- 131887
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151663- 601609
- 181579