Peliohjelmointi C:llä

Gamemestari

Mitä työvälineitä tarvitsen että voin tehdä pelin Windows käyttöjärjestelmään (pelin tulee olla graafinen mahdollisesti myös 3D ja audiot myös).

Nyt reunaehtoja.
Kun teen pelin niin en joudu maksamaan royalteja kenellekään eli pitää olla vapaata kauraa apukirjastot siten, että saan ottaa itse maksun pelistä mutta ei tarvi hyvittää kenellekään (verottajaa lukuunottamatta) mitään.

Eli mikä kääntää-ide (CodeBlocks?), mikä apukirjasto (SDL?)

Aion tehdä paskan pelin ja myydä sen silti.

47

508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajanhukkaa

      Ilmaisia teknisesti aivan hyviäkin pelejä on ylen runsaasti tyrkyllä, joten paskan pelin tekemällä tuhlaat vain aikaasi.

      Ennen kuin pelin tekemisen tekemisen teknisiä koukeroita alkaa edes miettimään, pitää olla peli-idea, eli mitä se peli käsittelee, jne.

      • lisenssithelvettiin

        Tätä ei kysytty vaan kysyttiin mitä ohjelmia ja kirjastoja voi käyttää royaltivapaasti. Jos tekee paskan pelin niin saakin tuhlata aikaansa.

        Tuo on vaikea kysymys kun on erilaisia lisenssejä (jotka osa on sellaisia että käytä miten haluat, teet mitä haluat ja tienaa vaikka rahaa kuinka paljon tahdot eikä tarvitse maksaa royalteja) ja on vaikea tietää mitä milläkin kirjastolla tai kääntäjällä saa tehdä täysin vapaasti ja kaupallisesti.

        On todella ikävää että käyttöjärjestelmissä (esim. Windows) ei tule oletuksena kääntäjää ja tarvittavia kirjastoja jolla tietokoneen ominaisuuksia (video, audio, 3d, peliohjain jne.) pääsee käyttämään ja käyttö sellaisella lisenssillä että tee mitä vain vaikka kaupallisesti.


      • lisenssithelvettiin kirjoitti:

        Tätä ei kysytty vaan kysyttiin mitä ohjelmia ja kirjastoja voi käyttää royaltivapaasti. Jos tekee paskan pelin niin saakin tuhlata aikaansa.

        Tuo on vaikea kysymys kun on erilaisia lisenssejä (jotka osa on sellaisia että käytä miten haluat, teet mitä haluat ja tienaa vaikka rahaa kuinka paljon tahdot eikä tarvitse maksaa royalteja) ja on vaikea tietää mitä milläkin kirjastolla tai kääntäjällä saa tehdä täysin vapaasti ja kaupallisesti.

        On todella ikävää että käyttöjärjestelmissä (esim. Windows) ei tule oletuksena kääntäjää ja tarvittavia kirjastoja jolla tietokoneen ominaisuuksia (video, audio, 3d, peliohjain jne.) pääsee käyttämään ja käyttö sellaisella lisenssillä että tee mitä vain vaikka kaupallisesti.

        Windowsissa ei tule oletuksena mukana mutta sille pystyy tekemään C:llä lisenssivapaasti. Windows vaan ei ole ihan mukavin alusta tässä kehittämisessä mutta Emskriptenillä käännetty ohjelma toimii joka paikassa.


      • unohda-pelihumpuuki
        lisenssithelvettiin kirjoitti:

        Tätä ei kysytty vaan kysyttiin mitä ohjelmia ja kirjastoja voi käyttää royaltivapaasti. Jos tekee paskan pelin niin saakin tuhlata aikaansa.

        Tuo on vaikea kysymys kun on erilaisia lisenssejä (jotka osa on sellaisia että käytä miten haluat, teet mitä haluat ja tienaa vaikka rahaa kuinka paljon tahdot eikä tarvitse maksaa royalteja) ja on vaikea tietää mitä milläkin kirjastolla tai kääntäjällä saa tehdä täysin vapaasti ja kaupallisesti.

        On todella ikävää että käyttöjärjestelmissä (esim. Windows) ei tule oletuksena kääntäjää ja tarvittavia kirjastoja jolla tietokoneen ominaisuuksia (video, audio, 3d, peliohjain jne.) pääsee käyttämään ja käyttö sellaisella lisenssillä että tee mitä vain vaikka kaupallisesti.

        Niin, et osannut kysyä sitä ainoaa asiallista kysymystä, mikä sinun olisi tullut tehdä.
        Edes sitä et osannut, joten unohda koko pelihumpuuki.


    • jokumikätulimieleen

      Uusi Visual Studio 10 Professional kaikki kirjastot maksavat noin 10000EUR :D

      Liittyi erääseen asiaan:

      Tuli mieleen hyvä keino miten muuttaa tekstimuotoinen päivämäärä kellonaika, sanotaan vaikka... 2 tuntia ja 21 sekuntia eteen tai taakse päin tai vaikka vuosiakin:

      Kun C:ssä on funktiot valmiina mitkä muuttavat tekstimuotoisen päivämäärän sekä kellonajan kokonaisluvuksi, niin:

      Ensin muutetaan se aika kokonaisluvuksi -> lasketaan kokonaisluvulla helposti se ajan muutos -> sitten takaisin tekstimuotoon kokonaisluvusta se aika ;)

      Joskus käytin tuollaisia funktioita, että ei kannata itse alkaa tulkitsemaan tekstistä aikoja, kun funktiot ovat valmiina...

    • mikälietuo

      Mikä lie tuo Visual Studio Community? Ilmainen näyttäisi olevan ja näköjään yksityisille kehittäjille on annettu lupa myös kaupalliseen käyttöön, jota ennen vanhaan ei muistaakseni ollut VSExpressissä, jonka jatkoa tuo kai jotenkin on. Jotain ominaisuuksia kai varmaankin toki puuttuu maksullisiin versioihin verrattuna.

      https://visualstudio.microsoft.com/vs/community/

      • Alle 5 hengen porukalle eikä saa liittyä mihinkään sellaiseen missä alle miljoonan liikevaihto. Ominaisuuksiakin puuttuu.

        Mutta, tuossa tulee ongelmaksi C kieli. Microsoftin tarjoamat kirjastot ei sitä käytä muinaista WinAPI:a lukuunottamatta mutta sillä taas ei tee oikein mitään kun se voi muuttua kahdesti vuodessa ja rikkoa. SDL on askel oikeaan suuntaan mutta se SDL:n sivuilta ladattu apukirjasto on sidoksissa vanhaan WinAPI:n.

        Koska kyse oli nimenomaan C:stä niin se pitäisi saada erotettua siististi Microsoftin rajapinnoista ja oikea työkalu tähän on Emskripten. Se nimittäin kääntää koodin WebAssemblerille ja sisältää myös sen SDL:n, joka on oikea apukirjasto. Se vaan on kirjoitettu uusiksi siihen että on se rajapinta SDL:lle mutta lisenssivapaasti.

        Tuo WebAssembler kypsyi valmiiksi vasta muutama kuukausi sitten että siitä ei siksi hirveesti höpötetä missään mutta tuo on aika ilmeinen siihen että halutaan tehdä C:llä peli mikä toimii myös Windowsissa ja siinä on peruspalikat valmiina.

        Tässä vähän koeajoa Unreal 4 pelimoottorilla yli vuosi sitten: https://www.youtube.com/watch?v=eh-yy7f1bvQ

        Semmoinen huomio että tuo WebAssembler -teknologia on saanut huomattavan paljon kehitysresursseja juurikin pelifirmoilta kun siirtävät jo tehtyjä pelejä sille. Syynä tähän on tietenkin sovelluskauppojen rajoitteet ja kaikki se nysväämisvaiva siirtää peli eri alustoille ja ylläpitovaiva pitää hengissä.

        Koodin kirjoittamiseen tämä on loistava IDE: https://code.visualstudio.com/

        Semmoinen uudemman sukupolven Visual Studio. On maksuton ja toimii niin että perusjutut on siinä valmiina mutta sitten voi lisäillä palikoita jotka ovat lähes aina maksuttomia.

        Teknologia on itseasiassa kypsynyt pidemmän aikaa, tuota nimittäin edelsi asm.js mikä tuli jo 5v sitten.


      • 167-176

        Minulla on Visual Studio Community 2017 ja on paras sovelluskehitin jolla olen koodannut ja se on kaiken lisäksi ilmainen.
        Käytän enimmäkseen Visual Basicia, joskus C#:aa, joitakin muita siihen saatavilla olevia kieliä olen kokeillut. Visual Basic on helppo ja riittää usein tarpeisiinin, jopa jotain korttipelejä olen sillä tehnyt, kaupallista käyttöä ei niille eikä muillekaan "tekeleilleni"ole enkä ole niitä julkaissut edes ilmaisohjelmina. Yksi "tekele" on sanankiäntö josta näyte alla, se on tyypillinen turhuuksien turhake jonka joksu tein kun en keksinyt muuta tekemistä.
        Tuo C alkaa olla jo historiaa vaikka paljon sillä on tehty aikoinaan tuli kokeiltua C :aakin.
        loittajalle seanoisin että helpommin sanottu kun tehty mutta silti onnea yritykselle.

        Ja sama takaperin

        Allunim no Lausiv Oiduts Ytinummoc 7102 aj no sarap nitiheksullevos alloj nelo tunnadook aj es no nekiak iskäsil neniamli.
        Nätyäk neeskämmine Lausiv Aicisab, suksoj Aa:#c, nikatioj atium nehiis allivataas aivelo äileik nelo tulliekok. Lausiv Cisab no oppleh aj äättiir niesu niniisieprat, apoj niatoj äjelepittrok nelo ällis tynhet, atsillapuak äöttyäk ie elliin äkie naakellium elo"inellieleket" äkne elo ätiin tussiakluj sede animlejhosiamli. Isky eleket"" no ötnäiknanas atsoj etyän alla, es no nenillipyyt neiskuuhrut ekahrut aknoj uskoj niet nuk ne tyniskek atuum ätsimeket.
        Out C aakla allo oj aairotsih akkiav nojlap ällis no ythet naaniokia ilut autliekok Nikaa: c.
        ellajattiol nisionaes ätte nimmopleh uttonas nuk ythet attum itlis aenno elleskytiry.


    • javakinonckieltä

      Kaikki C,C ,C# kaikki ovat samaa C-kieltä sitten, joitain syntaksieroja voi olla tietysti... mutta toivottavasti tuo oli hyvä vihje muuntaa aikoja toiseksi, minkä kerroin.

      • "Kaikki C,C ,C# kaikki ovat samaa C-kieltä sitten, joitain syntaksieroja voi olla tietysti... "

        Ei ole. Nuo ovat eri kieliä kaikki. Nyt oli puhe C:stä.


      • abckirjaimet

        Mikä on mielestäsi B-kieli sitten?

        Kun A-kieli oli Assembly, siitä tuli B-kieli , sitten tuli C-kieli näin meni...


      • abckirjaimet kirjoitti:

        Mikä on mielestäsi B-kieli sitten?

        Kun A-kieli oli Assembly, siitä tuli B-kieli , sitten tuli C-kieli näin meni...

        B-kieli on historiallinen juttu, oli C-kielen edeltäjä.

        A-kieltä ei ole.


      • on-montaa-kieltä-on


      • on-montaa-kieltä-on
        M-Kar kirjoitti:

        Ei yhtään. Joku A# esimerkiksi ei ole A-kieli.

        Oletpas sinä tyhmä.


      • on-montaa-kieltä-on kirjoitti:

        Oletpas sinä tyhmä.

        Todista.

        Aloita todistamalla vaikka sen A-kielen olemassa olo.


      • Eli et kyennyt todistamaan ja olen oikeassa kuten yleensäkin olen.


      • ö-kieliä
        M-Kar kirjoitti:

        Ei yhtään. Joku A# esimerkiksi ei ole A-kieli.

        A
        A
        A#
        A-0
        ABAP
        ABC
        ABC_ALGOL
        ABLE
        ABSET
        ABSYS
        ACC
        Accent
        Acceptance, Test or Launch Language
        Action!
        ACS
        ActionScript
        Actor
        Ada
        Agda
        Alan
        Alef
        ALGOL
        Alphard
        AmigaE
        AMOS BASIC
        AMPL
        APL
        AppleScript
        AREXX
        ARS
        ASN.1
        AspectJ
        Assembly
        Atlas Autocode
        ATS (ohjelmointikieli)
        Aubit-4GL
        Autocoder
        AutoIt
        AutoLISP
        AWK (awk, gawk, mawk, nawk)


    • Aivot

      Aivot.

      • havainnoija

        Aivot on tietysti hyvä olla olemassa, mutta kuten tämä suomi24 palsta osoittaa ei ne mitenkään pakolliset ole.


    • liiankinhelppoa

      Mitenkäs tuo menikään jossain Windowsin DX:ssä, on vain funktio jota kutsut ja sitten: omilla parametreillä, mitä ehdottaa että mikä grafiikkakiihdytin näistä olisi paras tekemään tuota juttua mitä teet..

    • ennenkin-peliä-tehnyt

      Mitä tarvitaan C kielellä peliä tehdessä.
      Aika, lisää aikaa, vielä paljon enemän lisää aikaa.
      Kääntäjä
      Notepad.exe
      ja ohjelmointitaitoa

      Sepä olikin helppoa, kyllä noilla tekee paskapelin, ja myynti no jaa .

      • tehokastakoodia

        JAVAlla kun teet pelin niin huomioi se prosessorien teho että' pitää pyöriä kunnollisesti 8088-prosessorissakin :_D


      • testaajaksi-haluan

        ja niiden paskakokkareiden koostumus joita pelissä viskotaan ohikulkijoiden niskaan kerrostalonkatolta tai esiintymislavalta käsin olisi hyvä olla satunnaisesti arvottu niin että 10 on täysin ripuli joka leviää lähes jokaisen alla olevan niskaan, ja 1 olisi sellanen kova kokkare jolla tuo osumatarkkuus on pienempi.

        Tämmänen paskapeli varmaankin myy, sillä eikös ne joissakin elukuvatettereissa käyvien niskaan viskoneet ihan oikeeta paskaa. Sörsse ja M-Kar ovat alan ammattilaisia paskanmättämisessä, näin ainakin somessa, joten kannattaa ottaa vaarin mitä pojat puhuu.


      • minä-uskon-joulupukkiin
        testaajaksi-haluan kirjoitti:

        ja niiden paskakokkareiden koostumus joita pelissä viskotaan ohikulkijoiden niskaan kerrostalonkatolta tai esiintymislavalta käsin olisi hyvä olla satunnaisesti arvottu niin että 10 on täysin ripuli joka leviää lähes jokaisen alla olevan niskaan, ja 1 olisi sellanen kova kokkare jolla tuo osumatarkkuus on pienempi.

        Tämmänen paskapeli varmaankin myy, sillä eikös ne joissakin elukuvatettereissa käyvien niskaan viskoneet ihan oikeeta paskaa. Sörsse ja M-Kar ovat alan ammattilaisia paskanmättämisessä, näin ainakin somessa, joten kannattaa ottaa vaarin mitä pojat puhuu.

        Tuohan on hyvä idea, koska kaikki menestyvät pelit jontaa sisältönsä merkittävistä elokuvista tai urheilutapahtumista. Ja nyt kun ollaan suomalaista peliä tekemässä niin mikäpä sen parempi aihe olisi kuin Olulainen teatteriesitys jossa ulosteet olivat vahvasti mukana kuvioissa. Tähän kuin piste iin päälle, voitaisiin näin joulun alla sovittaa joulupukki joka taivaalla liitelee poroineen, ja viskoo lahjojen sijasta ulostetta omaansa tai tonttujen aikaansaannoksia. Olisi sitten niin perusteellisesti kotimaiset vahvuudet esillä että ei tosikaan, pakko sen on myydä, kiirettä pitää että joulumyyntiin kerkiää.

        Pistäkääpä kaverille ohjetta että pääsee aloittamaan.


      • tehokastakoodia kirjoitti:

        JAVAlla kun teet pelin niin huomioi se prosessorien teho että' pitää pyöriä kunnollisesti 8088-prosessorissakin :_D

        Ei Javassa ole mitään ongelmaa prosessoritehon kanssa. Sen ei tarvitse pyöriä missään 8088:ssa.


      • jospitäätoimia

        MUTTA jos sen vain PITÄÄ TOIMIA, koodaa sellainen, jos on vaatimuksena :D


      • jospitäätoimia kirjoitti:

        MUTTA jos sen vain PITÄÄ TOIMIA, koodaa sellainen, jos on vaatimuksena :D

        Koodaa sitten eri kielellä. Turbo Pascal toimisi tuossa.


      • assddsa
        M-Kar kirjoitti:

        Koodaa sitten eri kielellä. Turbo Pascal toimisi tuossa.

        Mielipiteesi Free Pascalista?


      • assddsa kirjoitti:

        Mielipiteesi Free Pascalista?

        Lienee parempi siihen. Tuo on harvoja jotka kääntävät 16-bit DOS-koodia nykypäivänä.


    • itaniumprossille

      Nykyään on tuo tavallista, että ensin valitaan peli ja sen jälkeen vasta käyttöjärjestelmä mihin se olisi pääasiallisesti suunnattu... voisin kyllä mainostaa microsoftia mutta en viitsi sentään :D

    • kerrolisäävain

      Hirvittävän mielelläni auttaisin paljonkin, kun on jo kokemusta noista jutuista, siltikin tuollaiset ovat sellaisia juttuja että ensin pitäisi tietää mitä tehdään oikeasti eli minkälaista peliä?

    • akfg2k342f4

      DirectX-juttuja: sinun pitäisi ensin löytää se hardwaren driveri, johon voisit "kytkeytyä" ja pyytää siltä grafiikan ominaisuuksia, suoraan siltä grafikkakiihdytin kortilta, mikä onkaan onkoon sitten web kamera tai mikä onkaan...

      tulee näissä koodauksissa yleensä tuolla nimellä: enumDeviceCapapilities... funtion kautta... pellet...

    • itaniuamistalähtienkin

      tarvitset aluksi kaikenlaiset SdK-järjete3lmät aivakin aluksi heh _:D

    • noillaalkuunkin

      ... hohhoijaa ... mitenkähän alkaisin sitten selittämään, on niin moniulotteinen ja 1235 threadinen juttu tuo peliohjelmointi windows-ympäristössä, eli nyt threadeilla tarkoitan erilaisia "säikeitä" mitä prosessori voi ajaa yhtäaikaisesti.

      Ensinnäkin hommaat kaikki mahdolliset käyttöjärjestelmät jostain Windows 10 64-bittinen sekä 32-bittinen, siitä alaspäin kaikki Windows-käyttöjärjestelmät joilla voit testailla, ei kannata unohtaa myöskään Windows XP 64-bittistä, silläkin pelien pitää toimia.

      Sen jälkeen hommaat Visual Studio Professional -version siihen kaikki SDK:t ja DDK;t (ovat kyllä ilmaisia ladata netistä nämä lisäosat sellaiseen).

      Sitten kun on esimerkkejä, erittäinkin hyvin dokumentoituja esimerkkejä löytyy paljon noista Driver-Kiteistä, sampleja tulee mukana, eli nämä, DirectX:n Kit, jollain nimellä sekin löytyy sitten ladattavaksi ilmaiseksi, niitä tutkiskelemalla ja muuttelemalla omaa koodia niihin ja kokeilemallakin että "mitähän tapahtuu jos kokeilen muuttaa tuotakin toimintoa noin..."?

      Erittäinkin turvallinen ohjelmointiympäristö on joku Visual Studio...

      • "Ensinnäkin hommaat kaikki mahdolliset käyttöjärjestelmät jostain Windows 10 64-bittinen sekä 32-bittinen, siitä alaspäin kaikki Windows-käyttöjärjestelmät joilla voit testailla, ei kannata unohtaa myöskään Windows XP 64-bittistä, silläkin pelien pitää toimia."

        Miksi ihmeessä? Helpompaa testata vain tuen piirissä olevia 64-bittisiä Windows 10 versioita jos tekee vain Windowsille.

        Mutta kun C:llä voi ohjelmoida pelejä käyttämällä Emscripteniä niin se poistaa nuo käyttöjärjestelmäriippuvuudet eikä tarvitse mitään DDK:ta tai Visual studiota.

        Itseasiassa Visual studiolla käytännössä tehdään C :lla jos vaikka haluaisi jotain DirectX:ää käyttää, ei C:llä.


    • castlee
    • gjudgh

      Unreal 4 pelimoottori ilmaiseksi:
      https://www.unrealengine.com/en-US/what-is-unreal-engine-4

      • vihainenpunainenhyppy

        Mutta kun silloin ei opi mitään sellaisesta ohjelmoinnista, minä yritin jotain kuvitella ja ehdottaa, eli: Heti Direct3D-juttuja ohjelmoimaan, ja ensimmäinen renderöity tuote voisi olla vaikka joku hyppivä vihainen ukko täysin punaiseksi renderöitynä :D


      • gjudgh

        "ei opi mitään sellaisesta ohjelmoinnista" Millaisesta? Niin tietysti on hyvä ensiksi opetella ohjelmoimaan. Hyppivään ukkoon ja sen värin vaihtoon ei tarvi kummoisia. Laitoin tuon Unreal linkin koska siitä saa sen pelimoottorin valmiina ja c :lla tehdään pelin toiminnallisuus.


    • hyviäharrastejuttuja

      Etsin yhtä juttua... missähän hitossa olikaan tuo suora pointeri, siis tavu-pointeri C:ssä johonkin nettikameran tai digitv-tikun vastaanottimen muistin PREVIEW-näkymään, ei pitäisi olla vaikea löytää, kun olen tehnyt ennenkin tuollaisia, kunhan jaksan löytää sen oikean vain, vähän erilaisia ovat vain nuo pakettimuotoiset pointerit, kuin stabiilissa digitoijassa, kun ovat muuttuvia datamääriä frameissä, mutta PREVIEW-näkymät kautta suoraan muistiin analysoimaan dataa mitä sinne tulee, tiedän jo mutta kun en ole vielä jaksanut etsiäkään tuota pointerin osoitinta mistä se löytyy :D

      Eli jos tekee reaaliaikaisia ihmeellisiä sovelluksia kameralle tai digitaaliselle tv-lähetykselle on hyödyllinen, sitten analysoida sitä koodilla pikseli kerrallaankin, tarvittaessa :D

    • virheellistetHTMLkoodit

      Kerrassaan huvittavaa oli kun joku visual studion C käynnisti assembly koodin debuggausta varten että voisit ehkä parantaa teidän koodia kun tuossa on virhe!

    • 756756756756

      Aloittajalle tiedoksi vaikka aloituksesta onkin jo aika kauan.

      Se että jokin on ilmainen ei tarkoita että saat sillä tehtyä myydä . Nimittäin suurin osa ilmaissoftasta ja kirjastoista pohjaa lisenssieihin mitkä saattavat jopa vaatia että jos kirjasto on mukana myös lopputuotteen koodi on annettava ilmaiseksi.

      Ostetavat tuotteet on aina helppoja siinä mielessä että niille on aina hinta business käyttöön. Maksamalla se, voit ehtojen puitteissa kerätä rahat omaan taskuusi (ja verottajalle).
      Ilmaisjutuissa voi tulla myöhemmin pikkuylläri kun joudutkin palauttamaan kaikki rahat ja vielä joudut maksamaan lisenssiehdon rikkomuksesta.

      Business maailma on aika paljon erilaista kuin omaan käyttöön tekeminen.

      • Koodin jakaminen ei myöskään tarkoita sitä että pitäisi olla ilmainen.

        GPL koodiin liittyy se että siihen liitetty koodi pitäisi olla mukana mutta harvemmin kirjastoissa tuossa on. Yleensä kirjastot ovat esimerkiksi LGPL lisenssillä missä ei tarvitse kirjaston koodia jakaa.

        "Ilmaisjutuissa voi tulla myöhemmin pikkuylläri kun joudutkin palauttamaan kaikki rahat ja vielä joudut maksamaan lisenssiehdon rikkomuksesta."

        Tuo riski on suurin jos kyseessä on ns. suljettu ohjelma joissa joku erikoislisenssi. Näissä maksuttomissa tai halvoissakin opiskelijaversioissa voi olla tuollaisia rajoitteita. On turvallista käyttää ohjelmia jotka käyttävät jokseenkin vakioita lisenssejä jotka ovat selkeitä. Esim. BSD, LGPL, GPL, MIT jne. lisenssit.


    • ytyu86er

      Tee sellainen peli jossa voi hässiä jokaisen naispuolisen kanssa.

      Ostaisin.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2916
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      105
      2478
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2240
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2072
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1873
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe