Yli 10 vuotta kestäneet uniongelmat - RATKAISU LÖYTYI!!

vihdoinkin39494

Olen kärsinyt öisin heräilystä teini-ikäisestä lähtien. Asian tiimoilta olen käynyt lääkärissä lukemattomia kertoja ja netistä imuroinut kaiken mahdollisen tiedon mutta ikinä ongelmaan ei ole löytynyt ratkaisua, paitsi nyt!

Aloitin muista syistä ---->gluteenittoman ruokavalion<------ ja sen jälkeen olen nukkunut kuin tukki. Minulla ei ole ollut MITÄÄN muita keliakian/ gluteeniherkkyyden oireita unettomuuden lisäksi ja tämäkin oire on ymmärtääkseni harvinaisempi mutta mahdollinen. En usko että olen yksin asian kanssa vaan väittäisin että monella muullakin unihäiriöistä kärsivillä velloo suolistossa TULEHDUSTILA joka sitten öisin herättelee vähän väliä.

En ymmärrä miksi lääkärit eivät ole tietoisia gluteenin aiheuttamista psyykkistäoiresta? Niistä pitää tiedottaa ihmisiä lisää että vältytään täysin turhalta kärsimykseltä! Itsellä hävisi myöskin ahdistukset ja tuntuu että pää toimii paljon paremmin nykyään. Yleinen harhaluulo on (ainakin itsellä oli :D) että keliakia aiheuttaa aina mahakipuja ja muita vatsavaivoja mutta näin ei välttämättä todellakaan ole. Se voi myöskin puhjeta missä iässä vain! Ties kuinka moni syö masennus/psyyke/unilääkkeitä turhaan!!!

Muutos ei tapahdu hetkessä vaan kannattaa pari viikkoa olla TÄYSIN gluteenittomalla aluksi niin varmasti huomaa eron mikäli sinulla on edes pientä herkkyyttä. Siksi täysin ilman koska itsellä ainakin todella pienikin määrä gluteenia aiheuttaa viikon kestävän tulehdustilan, mihin ei auta mikään.

Mikäli gluteeniton ruokavalio auttaa sinua niin itselle ainakin ollu ehdoton lisä erilaiset kuituvalmisteet! Muuten ei maha toimi. Nämä ei paljoa maksa apteekista.

Jakakaa tietoa tästä, olisin hyvinkin iloinen mikäli edes yksi ihminen saisi apua ongelmiinsa tästä informaatiosta :)

9

2842

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pieniä-kysymyksiä

      - miten unettomuus häiritsi sinua ?
      - millä tavalla vaihdoit gluteeniottomaan ruokavalioon ?
      Mitä merkitsee gluteeniton ruokavalio käytännössä yleensä tai sinulle ?

      Käsitykseni mukaan joillakin tuttavillani on gluteeniton ruokavalio, sen lisäksi on suuriakin
      unihäiriöitä... ??

    • uni_on_tärkeää

      Eikö sinulla siis ollut mitään muita oireita kuin unettomuus? Teitkö keliakiatestin?
      Olen itse kärsinyt unettomuudesta noin 20 vuotta, enkä oikein enää usko ihmeisiin (en tietenkään kiistä sinun kokemaasi apua). Joskus olen ollut löytävinäni jonkin keinon, mutta se on ollut ohimenevää. Parhaita keinoja toistaiseksi ovat olleet: mahdollisimman paljon ulkoilua päivän aikana, ihan tunnin tai puolentoista tunnin kävelykin riittää, lukeminen ennen nukkumaan menoa ja raskaan syömisen välttäminen.

      • Ylppökö

        Kärsikö Ylppö unettomuutta kun se nukkui vain 4-5h yössä?


    • joskusmuinoin

      Unihäiriö johtuu siitä, että nukutusnuijia ei enää myydä. Ennen vanhaan oli nukutusnuija kauppoja.
      Siinä vaan illalla kopautettiin nuppiin nukutusnuijalla ja aamulla herättiin töihin.
      Kyllähän ihmiset kävelivät vähän hassusti usein, kun se kopautuksen voima saattoi olla liian suurin.
      Myös kuhmut olivat yleisiä. Työmailla ei käytetty edes suojakypäriä, kun oli niin kovapäistä porukkaa.

    • Voisiko---

      alkuperäinen kirjoittaja vastata hänelle esitettyihin kysymyksiin, kiitos... !

    • as1241

      Unettomuuteen auttaa minulla:

      - säännöllinen päivärytmi ja säännölliset nukkumaanmenoajat
      - rentoutuminen pari tuntia ennen nukkumaanmenoa jolloin ei mitään mikä virkistää (juttelu puhelimessa, liian jännittävät tv-sarjat jne). Yritän tuolloin myös pimentää asunnon niin että mikään ei virkistä ja vältellä sinisiä valoja (puhelimessa sinivalosuodatin)
      - valon saanti aamupäivästä sisäistä kelloa tahdistamaan. Myös kirkasvalolamppu auttaa aamulla potkaisemaan päivän käyntiin
      - melatoniini tuntia-2t ennen nukahtamista. Pieni annos, puolikas 1 mg :sta
      Pitkäaikainen käyttö voi olla haitallista koska melatoniiniin tottuu ja keho ei välttämättä tuota sitä yhtä hyvin itse
      - säännöllinen kävelylenkkeily. Ei raskasta liikuntaa iltaa kohden
      - en käytä kofeiinipitoisia tuotteita enkä varsinkaan 8 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Muutenkaan en käytä piristeitä
      - rentouttavat videot Youtubesta (Asmr, white noise, rentouttava unimusiikki jne)
      - 4-7-8 hengitys ja EDMR liikkeet silmissä jos uni ei tule silmään
      - magnesium rentouttamaan jos uni ei tule silmään
      - meditointi jossa pyrin sivuuttamaan yöllä huoliajatukset ja tarvittaessa kirjoitan ne ylös jos ne vaivaa
      - mikäli herään yöllä vessaan, tulen heti petiin ja usein pääsen uneen hengitysharjoitusten avulla

      RUOKAVALIO:
      On tärkeää että saa riittävästi ravintoaineita ja mineraaleja kuten magnesiumia ja kaliumia jotka on tärkeitä unta ajatellen. Uskon, että terveellinen ruokavalio tukee merkittävästi unta. Mikäli syö jotain ruoansulatusvaivoja aiheuttavaa, se voi haitata nukkumista. On itse kokeiltava mitä sopii itselle. Jotkut ruoat iltaisin voi tukea nukkumista jotka ovat vaikkapa tryptofaanipitoisia ja pitävät verensokerin tasaisena eivätkä ole liian haasteellisia ruoansulatukselle. On tärkeää syödä säännöllisesti ja niin ettei iltaa kohden sitten mätä liikaa ruokaa. Liika sokerin käyttö voi haitata nukkumista. Samaten liika juominen ja varsinkin alkoholin juominen erityisesti iltaa kohden. Alkoholi tuhoaa palauttavan unen. Lisäaineet voi jollain aiheuttaa jopa levottomuutta joten niitä ei kannata mättää.

      Ravintoköyhä epäterveellinen väärään aikaan väärinä määrinä syöty ravinto voi olla syy unettomuuden taustalla. Hyvä ravinto takaa hyvän unen.

      Lisäksi hyvä ravinto ehkäisee terveysongelmia mikä voi aiheuttaa unettomuutta. Lihavuus voi olla yhtenä syynä esimerkiksi uniapneaan mikä voi tuhota unen. Jos syö hyvin, useinkaan ei lihavuus vaivaa.

    • syön_lääkkeitä

      Minä olen käyttänyt Stellaa toistakymmentä vuotta. Lääkärini sanoo, että jos et nuku, se aiheuttaa niin paljon muita terveydellisiä haittoja, että on parempi saada se uni vaikkapa kemiallisesti. Tämä keskustelu me käydään aina kun uusin lääkkeitäni ja muistutan häntä, ettei nukahtamislääkkeiden jatkuva käyttö ole käypä hoito -suositusten mukaista.

      Melatoniinia kokeiltu, ei apua. Uniapneaa ei ole, ei liikapainoa, ei alkoholia, ei.....

    • Anonyymi

      Olen kärsinyt vuosia unettomuudesta. Kaikki kikat kokeiltu, ei vaikutusta. Aloitin myös hivenaineet ja vitamiinit kun kävin laajat verikokeet. Ei vaikutusta unettomuuteen.
      Verikokeissa tosin paljastui että minulla on keliakian DQ8 riskihappotyyppi,vaikkei viljat ole koskaan aiheuttaneet kummempia oireita.
      Jätin leivät ja gluteiinin pois. Vaikutuksen kyllä huomasi melkein heti, minä nukun!!!
      Pakkohan siinä on olla yhteys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10792
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      208
      2882
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1686
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1536
    Aihe