Raha-asiat

Tosihämmästynyt

Hämmästyin, kun ystäväni syöpää sairastava mies kuoli , eikä ystäväni tiedä mitään ns virallisten asioiden hoidosta - eli miten nettipankissa laskut maksetaan, missä ja kenen nimissä vakuutukset, autot, muu omaisuus.
Kyllä hän kuitenkin nettiä ja sähköpostiasi on käyttänyt.
Onko täällä palstalla monikin joka ei itse osaa hoitaa omia asioitaan?? Nyt olis korkea aika aloittaa!!!

35

641

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • flegmaatti

Vaimoni asenne estää opettelun!

Hänellä on oma läppäri ja omat pankkitunnukset. Kaikki on yhteistä joten ei ole mitään käyttörajoituksia.
      Olen muutaman kerran opastanut rahaliikenteen hoitamisen ja seisonut takana katsoen, että se hoituu mutta siihen se jääkin. Eipä tuo suostu, edes harjoitusmielessä kilkuttelemaan osaakaan laskuista koneelle.
      Reilu 7 vuotta sitten olin syöpäleikkausten vuoksi sairaalassa 6 3 vrk joka oli niin lyht aika, ettei ollut tarvetta toimille mutta olipa muistutus, että pitempiäkin jaksoja, jopa tosipitkä saattaa tulla vastaan. Ei ollut vaikutusta.

Ilman apua ei vaimoni selviäisi. Lapsemme ovat yli 250km:n päässä joten päivittäinen jelppiminen ei tule kuuloonkaan.
      Vähäisten sijoitustemme hoitaminen on vaimolle täyttä hepreaa. Parempi kun ei niihin puutukaan. Leskeytyessään tulevat lapsemme kuvaan automaattisesti.

• Heikunkeikku

Olen monta kertaa ajatellut, että jos mun veljeni kuolisi, niin miten ihmeessä hänen vaimonsa pärjäisi.
      Luulen, että ei pärjäisi tosi monissa asioissa. Oon maininnut hänelle, että josko opettelisi esim. maksamaan laskuja netissä. Hän on itse sitä mieltä, että ei oppisi eikä ole kiinnostunut edes opettelemaan.
      Tiedostaa, että ei osaa monia asioita, mutta ei halua opetella ja sanoo, että hän toisi minulle laskut ja minä saisin hänen puolestaan ne maksaa. Siis toki hänen rahoillaan:)

• pirremiinapas

Anoppini oli leskeydyttyään 42 vuoden ikäisenä aivan ulkona asioiden hoidosta, onneksi suvussa oli läheinen joka osasi hoitaa neuvoa alkuun, ja pitempäänkin.

• Paras-neuvo-on

Siperia opettakoon. Hebrea jallittakoon. Latina lannistakoon.

Kyllä apua saa tänä päivänä jumakauta kunnasta, kaupungista jne.

• Pankissa näkyvät opettavan laskujen maksamista netillä.
        Kerran siellä odotellessa kuulin sivustapäin, kun yhdelle vanhukselle opetettiin. Kun tuli se kohta, missä tyttö sanoi hänelle, että nyt signera, niin vanhus katseli yli pöydän ja kyseli kynää. Kun tyttö kertoi, että se tapahtuu ilman kynää klikkaamalla tuosta, niin hän oli ylen hämmästynyt.

Kyllä minäkin kaikenlaista apua tarvitsen nuoremmalta sukupolvelta koskien teknisiä asioita ja joskus tuntuu, että joutaisin jo holhouksen alle muutenkin, vaikka monenlaisesta on joutunut elämänsä aikana selviämään ihan itse, eikä vähiten silloin, kun olin yksinhuoltaja.
        Mutta kun maailma menee eteenpäin sellaista vauhtia, ettei enää meinaa kelkassa pysyä.

• Paras-neuvo-on

Siperia opettakoon. Hebrea jallittakoon. Latina lannistakoon.

Kyllä apua saa tänä päivänä jumakauta kunnasta, kaupungista jne.

• Joskuskummalla

Ihmettelempä vain mihin myllyyn vuosikymmeniä avopuolisoina asunut ja yhteistä omaisuutta hankkinut osapuoli joutuu toisen kuollessa. Vaikka yhteinen testamentti olisi, miten perintöverot tulevat ? Maaseudulla ei vaatimattoman kiinteistön myynti ole ollenkaan varmaa, ei kesämökin, ei vaatimattoman omakotitalon. Tosin eivät isot etenkään kaupaksi mene.

• onpasvaikeata

Perintöveroista ei ole syytä huolta kantaa, verottaja ei unohda ottaa osaansa, siitä saat olla varma!
        Jos ei lapsia ole ja ollaan virallisestikin avioliitossa, mihin testamenttia tarvitaan? Eloonjäävä puoliso perii kuolleen osuuden, sen rahallinen arvo arvioidaan ja siitä määrätään perintövero, siinä se.

• eteenpäinelämässä

Kyllä sitä oppii, kun pakko on. Kyselemällä eri asiantuntijoilta ja tekemällä ensialkuun yhdessä ne asiat alkavat luistaa. Eteenpäin on mentävä yksin jäädessä.
      Omat asiani olen aina hoitanut ja avioliitossa myös yhteiset asiat lähes kaikki, Ne vaan lankesi minulle.
      Toki aluksi tuntuu toivottomalta, mut kyl se siitä. Tsemppiä ystävälle.

• Psykoterapeutitar

Ei ollut ongelmaa, kun olen aina kaikki raha-asiani hoitanut. Ns. entisen mieheni rahoista en tiennyt, en tuloista, enkä menoista. Paras vain luottaa itseensä!

• Hoidan kotona yksin kaikki asiat.
        Ei ole wifiä, mutta älyluurilla kaikki asiat hoituvat.

Edesmennyt mieheni kieltäytyi jyrkästi opettelemasta yhtään mitään tietokoneeseen liittyvää.

Nykyään hoidan myös omaiseni edunvalvontaan liittyvät asiat.

• Ennen oli normaalia se, että mies hoitaa raha-asiat. Siksi moni jäi sormi suuhun, yksin jäädessään, varsinkin, jos lapsia ei ollut tai asuivat kaukana.
      Itse olen koko ikäni hoitanut itse omat asiasiani, vähän toisiakin jeesaillen.
      Kun hommasin tämän läppärin, halusin heti opetella pankin käytön.
      Sen opetti minulle miniäni.
      Tämän tietotekniikan kanssa olen vähän toope, pojanpoika tarkistaa kerran vuodessa ja tekee minkä tarvitaan.
      Arjen asioissa pärjään vielä hyvin. (ainakin toistaiseksi)

• eteenpäinelämässä

Minulla ei tulisi ongelma netin ja pankkiaisoiden käytössä vaan kaikessa muussa kun omaisuus on yhteinen. Avopuolisoilla lienee perintöverot melkoiset vaikka kaikki olisi hankittu yhdessä vuoskymmenten aikana.
        Toki toisen kuolema olisi isoin suru, mutta kaikki muu lisäksi hyökyisi päälle. Ehkä molempien sukukin.

• eteenpäinelämässä kirjoitti:

Minulla ei tulisi ongelma netin ja pankkiaisoiden käytössä vaan kaikessa muussa kun omaisuus on yhteinen. Avopuolisoilla lienee perintöverot melkoiset vaikka kaikki olisi hankittu yhdessä vuoskymmenten aikana.
        Toki toisen kuolema olisi isoin suru, mutta kaikki muu lisäksi hyökyisi päälle. Ehkä molempien sukukin.

Oletko varma että kaikki katsotaan yhteiseksi siinä vaiheessa kun olet heikoimmillasi avopuolisosi hoksaa että kaikkihan onkin hänen ja sinä et ole maksanut mitään pitäkää varanne ja säilyttäkää kaikki mahdolliset kuitit ja sopimukset.

• 7885409
        siilivain kirjoitti:

Oletko varma että kaikki katsotaan yhteiseksi siinä vaiheessa kun olet heikoimmillasi avopuolisosi hoksaa että kaikkihan onkin hänen ja sinä et ole maksanut mitään pitäkää varanne ja säilyttäkää kaikki mahdolliset kuitit ja sopimukset.

Mutta kun nim. "eteenp…." puhuu perintöveroista, perintöä jaetaan vasta kun joku kuolee, muut riitelyt ovat sitten toinen juttu. Ei se mahdollisesti kuollut avopuoliso enää paljon osaa vaatimuksia esittää, luulisin.

• flegmaatti

Käytännöllisyys ratkaisi raha-asioiden hoitajan.
        1969 -> 1998 välisen ajan vaimoni hoiti kaiken rahaliikenteen tuloja lukuun ottamatta.
        Hän oli osan vuosista kotona ja osan osa-aikaisessa työssä keskustan marketissa jolloin hänen oli kätevintä käydä alkuun pankissa, sittemmin maksuautomaatilla.
        Kaikki vuodet hän oli ainakin kokoaikaisesti kotipaikkakunnalla.
        Liekö tämä ollut epänormaalia? Ainakin se oli kätevin järjestely.

Jäätyäni kokoaikapuolisoksi kaatui rahaliikenteen hoitaminen minulle eli palattiinko ajassa taaksepäin, "normaaliin"? Vaimoni mielestä kyllä.

Meillä on ollut selkeä työnjako. Minä olen kiinnostunut enemmänkin tulopuolesta mutta se ei kiinnosta vaimoani jonka mielenkiinto kohdistuu menoihin. Nyt vaimo keuhkoaa kun suurin osa on netissä ja paperisten laskujen tulo on vähentynyt ja hänen lempikohteensa, luottokorttien kuukausittainen yhteenveto on vain netissä.
        Näin ollen minun ei kannata tuhlata energiaa kulujen kyttäämiseen eivätkä ne kyttäämällä mihinkään muuttuisi.

• 7885409 kirjoitti:

Mutta kun nim. "eteenp…." puhuu perintöveroista, perintöä jaetaan vasta kun joku kuolee, muut riitelyt ovat sitten toinen juttu. Ei se mahdollisesti kuollut avopuoliso enää paljon osaa vaatimuksia esittää, luulisin.

Ei niin mutta kuolleen avopuolison jälkeläiset tai seuraavana perimysjärjestyksessä kait voivat, vai kuinka. Ts "suku voi hyökyä päälle ;).

• e.lä.mä

Kyllä osataan, pankkeja on kyllä pitänyt neuvoa.

• Olen hoitanut raha-asiat, kun mies vielä kykeni jotain hoitamaan ennen sairastumistaan niin oli erilliset tilit ja rahat. Oli ne erilliset vielä hänen sairastuttuaankin mutta käytimme rahojaan hänen kuluihinsa. Ei hänelle mitään holhoojaa tarvittu, ainoan elossa oleva lapsemme pidin ajan tasalla miehen raha-asioista.
      Miehen kuoleman jälkeen ei mennyt sormi suuhun.
      Maksoin tyttärelle osuutensa mikä hänelle kuului.
      Kyllä perunkirjoitukset ym.. on äkkinäiselle aika hankalaa, olin jo saanut esimakua kun äitini kuoli kolme kuukautta ennen miestäni.
      Minua säälittää naiset jotka ovat niin pumpulissa kasvaneita että sanovat: "Isäntä meillä hoitaa kaikki asiat."
      Pitäisi aikuisen ihmisen pärjätä jos jää yksin.

• muorike

Siitä on jo aikaa, kun jäin leskeksi. Satuinpa yhteen muutaman ikäiseni naisen kanssa ja puhui heille, miten pitäisi varautua siihen, että jää yksin. Kukaan heistä ei osannut käyttää tietokonetta, eikä pitänyt tarpeellisena opetella, kun on se ukko, joka hoitaa asiat.
        Kuinka sattuikaan, heidän ukkonsa kuolivat pian ja he olivat pulassa.
        Ikänsä olivat asuneet omakotitalossa, mutta mitäään hajua ei ollut lämmityksestä, ei sähkö- ja vesimittareista. Pankkiasioita eivät olleet hoitaneet koskaan. En ymmärrä kuinka se oli edes mahdollista etteivät tunteneet omaa taloaan.
        Toiselle sattui vesivahinko, putki poikki ja vettä sisään kuin raanassta, ei tiennyt mitä pitäisi tehdä.
        Naapurista haki apua, naapuri kysyi; missä sulku on, rouva ei tiennyt asiasta mitään. Etsimällä se löytyi, mutta viivytys aiheutti laajan vahingon.
        Rahat käy nostamassa pankista eläkepäivävnä ja elää kai vieläkin pankkikirjan kanssa. Maksaa sievoisen summan pankkiin palvelumaksuja, kun käy rahalla maksamassa laskut. E-laskuja ei voi ottaa, koska ei tiedä on tilillä rahaa, eli rahan pitää olla kukkarossa, että tietää voiko maksaa.

• Öhööööh

En osaa huoltaa ja korjata autoa ja öljypotikin on mysteeri. Mutta laskujen maksaminen on minun homma.

• nuhaapoti

Olen kyllä huoltanut ja vähän korjannutkin autoja, mutta uutta minullekin on öljypoti!

• Öljypoltin

Ahaa lisää L-kirjain

• e.lä.mä
        Öljypoltin kirjoitti:

Ahaa lisää L-kirjain

Olet nolla!

• OletMiinusYksi

Mikäs sä olet?

• helevetinutelias

En osaa keittää kananmunaa enkä kahvia
      muu sujuu vielä kuten

käsillä seisoen Maamme-laulu

• Olen mestari kaikessa muussa, mutta tuo jakopään hihnan vaihto on minulle täyttä mysteriaa.

• Totuutta-silmiin

Jos jakopäät falskaa, se on iäkkyyden tuomaa hurmaa.

• Totuutta-silmiin
        Totuutta-silmiin kirjoitti:

Jos jakopäät falskaa, se on iäkkyyden tuomaa hurmaa.

Tosin vain hullu nauraa kun kusee housuihinsa.

• Bengalitikku

Minusta aikuinen, joka ei osaa, halua opetella tai oppia raha-asioiden hoitoa, on vastuuton. Ei miehen eikä naisen pidä haalia vastuuta niin, että toinen puolisko ei osaa. Ymmärrän jos olisi joku ylläpitäjä, niin eihän tileilleen halua ketään tirkistelijää. Iltapäivälehdessä oli jokin tapaus, missä naisaviopuoliso vaati erossa osuutta ja saihan tuo: metsää myyntiin ja rahaa. Miehen mielestä nainen oli vain halunnut kupata eikä ollut suostunut avioehtoon. Jotenkin toimittajan kirjoitus oli aika puolueellinen. Oliko nainen kartuttanut omaisuutta? Oliko luopunut työstään maatilan hoidon hyväksi? Mies olisi tykännyt, että nainen olisi työskennellyt enemmän. Että noin. Maajussilla oli morsian.
      Mitäs meni naimisiin ilman avioehtoa, jos omaisuuden olisi halunnut pitää!
      Jälkiviisaus ja mustamaalaaminen ei ole minkään arvoista.
      Joten, neuvoisin ottamaan jo nyt lusikan kauniiseen käteen.
      Kuoleman tapauksissa kiireen tekee verottaja. Mielestäni perunkirjoitus ja perintöverojen maksukiire ovat nii-in vastenmielistä suruajan keskellä. Mielestäni pitäisi olla omaisilla 3 kk:n rauhoitusaika ja seuraavan kolmenkuukauden aikana vasta hoidettava verottajalle, mitä se ahmii, mitä veroa en ymmärrä lainkaan. Tilithän voidaan jäädyttää johonkin 90 %, jotta vainajaan kohdistuvia kuluja voidaan hoitaa. Perintöverossa voisi olla paljon korkeampi katto, mistä vasta verotetaan. Tässä on sosialisoinnin paha maku.

• Psykoterapeutitar

Oli helppoa, kun kahdenkymmenenviiden naimisissaolovuoden jälkeen ei ollut mitään omaisuutta kertynyt jaettavaksi, niin ei tarvinnut raha-asioista vääntää!
        Nauratti vain, kun asunnon ostin eron jälkeen ja ihmiset meinasivat, että hyvät rahat erossa sain. En viitsinyt oikaista, että velkaa ja ulosottoa olisin vain osituksessa saanut!

• ByroB

Osaan kyllä maksaa laskut ja muutenkin tietokoneasiat sujuvat. Ymmärrän jotain vakuutuksista yms.
      Sen sijaan auton renkaita en ole vaihtanut yli 30v. Enkä osaa autoa korjata mitenkään. Jos olen yksin matkassa ja rengas posahtaa, olen pulassa.
      Rakennuksistakaan en paljoa ymmärrä. Sähkö tulee pistorasiasta ja osaan katkaista veden. Jos katto alkaa vuotaa, valitsen varmaan kaikkein uunoimman korjaustyypin!
      On nuorta polvea kyllä, mutta ehtiikö he apuun?

Jos "vuoroni on ensin" mies ei maksa netissä vaan vie kassarouvalle. Käteisen kanssa on muuten.

• Meillä oli aina omat rahat ja tilit, vanhoina kun mentiin naimisiin,
      mutta mies hoiti kaikki yhteiset ja maatilan asiat, kävi pankissa ja hoiti kauppa-asiatkin.
      Sitten kaikki muuttui, hän sai syöpädiagnoosin.
      Jo sairaalan pihalla hän antoi avaimet ja sanoi, että sinä ajat tästä lähtien ja myös ajoin.
      Raha-asiat ja kaikki muutkin jäi sillä istumalla hoitooni. Kertoi kaiken ja selviteltiin kaikki paperit ja opetti koneita käyttämään, pumpun puhdistukset ja ajamaan lumilinkoakin kesäkuussa, sun pitää osata sitä tätä hän sanoi ja se opeteltiin. Vieläkin tallessani on paperin lappusia, joilla hän on ranskalaisin viivoin kertonut miten mikäkin kone lähtee käyntiin jne Vaikkei koskaan kuolemasta puhuttu mitään, mutta se vaani siellä olkapäällä.
      Reilun puoli vuotta hän sairasti ennen kuolemaansa, yhden pitemmän sairaalajakson jälkeen sanoi, että kirjoita testamentti, oltiinhan keskinäisestä jo vuosia aikaisemmin puhuttu, mutta se oli aina jäänyt. Nyt sen sitten jouduin kirjoittamaan, käski vielä "kirjoita sellainen kun itse haluat", kun sitten sen luin hänelle, kysyi vielä, että onko varmasti sellainen kun itse haluat. Ja olihan se.
      Viimeiset pari kuukautta olivat olosuhteet huomioiden hyvää ja seesteistä aikaa. Riittävän monet asiat oli yhdessä selvitelty. Sitten ei yhteistä aikaa enää ollutkaan.

Jäämistöasiat olivat sillä lailla tuttuja koska olin jo aikaisemmin joutunut hoitamaan sukulaisteni perunkirjoituksia ja pesänjakoja. kerrankin kun on joutunut hoitamaan niin tuttuja ne sen jälkeen on.

Hoidan kaikki asiat tämän netin välityksellä, nykyään jopa allekirjoituksetkin hoituvat, ettei paljon tarvitse virastojen tai pankkien tiskeillä piipahdella.

• Kylläpä viisaasti toimitte! Oli hieno lukea kommenttiasi.

• Tosihämmästynyt

Kyllä oli tosi hyvin toimittu. Hyvä esimerkki kaikille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3005
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2093
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1688
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      24
      1540
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1291
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1287
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1196
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1160
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1117
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1001
    Aihe