IP-määritys vika

Vanhavaari

Minulla on useampi kone piuhan päässä ethernet-yhteydessä, jonka jaan verkkokytkimen kautta koneille.
Toissa iltana (tämä) kone ei päässyt nettiin. Otin siitä windowsin verkon diaknostiikka-toiminnon ja se ilmoitti löydetyt ongelmat: "Kohteella Ethernet ei ole kelvollista IP-määritystä". (Silti toinen kone samasta rasiasta toimi?)
Seuraavana päivänä taas toimi se toinenkin, eli tämä jolla nyt olen yhteydessä.
Sensijaan nyt on sama ongelma tuossa toisessa koneessa, joka vielä toissailtana toimi. Ja se antaa diaknostiikasta tuon saman vastauksen.
Mikä ihme nyt on, kun tälläista vaivaa ei ole ennen ollut? Ja millä tämän korjaa entiselleen kuntoon?

35

3901

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaapo4v

Nat tekee sisäverkko avaruuden koneille.
      Mitä tulee tuohon ongelmaan se on windowsin verkko ongelmia ja hoituu yleensä muutaman kerran käynistämällä jos win ip haku on automaatilla.

• Kaapo4v

siis tarvit reitittimen jossa on NAT sisällä!
        mm joku halpa asus wlan laatikko.
        Reinästä tuleva piuha laitetaan WAN reikään.
        Koneet LAN reikiin tai wlaniin.

tai mikätahansa jossa on NAT eili löytyy takaa yksi WAN ja Useampi LAN liitin.....

• Vanhavaari

Kiitosta, olen kyllä jo muutaman kerran käynnistänytkin uudelleen, mutta se ei vielä auttanut. Kumma vain, että koskaan ennen tätä ei ole esiintynyt, että miten se nyt tuli?
      Tuosta en tiedä "win ip haku on automaatilla". Mistä sen näkee?

• Kaapo4v

Siis tarvit reitittimen jossa on NAT sisällä!
        Seinästä tuleva piuha laitetaan WAN reikään.

tai mikätahansa jossa on NAT eili löytyy takaa yksi WAN ja Useampi LAN liitin..... ei haitaa vaihka siinä olis adsl tai joku muu modemi kunhan se WAN liitin löytyy seisnästä tulevaa nettiä varsten.

katso kuva
        http://i.i.cbsi.com/cnwk.1d/i/tim/2012/08/03/DSC_0020.JPG

• sörzze
        Kaapo4v kirjoitti:

Siis tarvit reitittimen jossa on NAT sisällä!
        Seinästä tuleva piuha laitetaan WAN reikään.

tai mikätahansa jossa on NAT eili löytyy takaa yksi WAN ja Useampi LAN liitin..... ei haitaa vaihka siinä olis adsl tai joku muu modemi kunhan se WAN liitin löytyy seisnästä tulevaa nettiä varsten.

katso kuva
        http://i.i.cbsi.com/cnwk.1d/i/tim/2012/08/03/DSC_0020.JPG

Hyvä kuva

• Vanhavaari

Ei ole uudelleenkäynnistelyt korjanneet ongelmaa. Edelleen diaknostiikka ilmoittaa: Kohteella Ethernet ei ole kelvollista IP-määritystä. Lisäksi siinä lukee Tuntematon verkko, sekä DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET. Mitä sitten tuo dns probe tarkoittaakaan?
      Mutta tämä toinen kone toimii, joten miksi yhteys ei olisi yhtä hyvä tuolle toisellekin koneelle, kuten on aina ennenkin ollut?
      Johtuuko tämä koneesta tai operaattorista, vai mistä?

• Kaapo4v

Ilmesiseti ongelma on siinnä että se mistä netti tulee, antaa sinulle vain yhden IP osoiteen jonka sitten nappaa se ensimmäinen kone.
        siksi tarvit sisäverkko avaruuden, Lue tosta ylhäältä.

Vika ei ole kummassakaan, vika on että puuttuu oikea reitittävä laite tai se on kytketty väärin.

• mulla-on-yksi
        Kaapo4v kirjoitti:

Ilmesiseti ongelma on siinnä että se mistä netti tulee, antaa sinulle vain yhden IP osoiteen jonka sitten nappaa se ensimmäinen kone.
        siksi tarvit sisäverkko avaruuden, Lue tosta ylhäältä.

Vika ei ole kummassakaan, vika on että puuttuu oikea reitittävä laite tai se on kytketty väärin.

Montakos IP:tä sillä Kaapolla on

• Kaapo4v
        mulla-on-yksi kirjoitti:

Montakos IP:tä sillä Kaapolla on

Riittävästi, turha mun IP:stä murehtia.
        Kysyjän IP:t luulis olevan puheenaihe.

• mulla-on-yksi
        Kaapo4v kirjoitti:

Riittävästi, turha mun IP:stä murehtia.
        Kysyjän IP:t luulis olevan puheenaihe.

Minä vaan ajattelin että voisit lainata keverille ne ylimääräiset, vaan jos olet niin pihi etet halua auttaa toista niin ei väkisin.

• Kaapo4v
        mulla-on-yksi kirjoitti:

Minä vaan ajattelin että voisit lainata keverille ne ylimääräiset, vaan jos olet niin pihi etet halua auttaa toista niin ei väkisin.

Voisin tietysti antaa jonkun sopivan, niitähän on kaikennnaköisia firman ö-varaosalaatikossa,mutta parempi olla mainostamatta.
        Kuuluu kai s24 ideaan.
        Tuskin pihi iskee minuun, tänään meni ö-latikkoon zywall usg 60w kun se meni asiakkaalle vanhaksi. ja olisi sopiva vielä kotikäyttöön, jos joku ymmätää tollasen päälle.
        kaikkia aikanaan kiertoon.

Tietoturva ei ole leikinasia.

• Kaapo4v
        Kaapo4v kirjoitti:

Voisin tietysti antaa jonkun sopivan, niitähän on kaikennnaköisia firman ö-varaosalaatikossa,mutta parempi olla mainostamatta.
        Kuuluu kai s24 ideaan.
        Tuskin pihi iskee minuun, tänään meni ö-latikkoon zywall usg 60w kun se meni asiakkaalle vanhaksi. ja olisi sopiva vielä kotikäyttöön, jos joku ymmätää tollasen päälle.
        kaikkia aikanaan kiertoon.

Tietoturva ei ole leikinasia.

Jatkaa..
        Parempi vaan hakea prismasta tavis laite. mm asus, se niin paljon helpompi kuin joku ex yritysverme, jota aloittelija tuskin saisi edes toimimaan itse.

Näitä vaidellaan tarpeen ja varmuuden mukaan. päivän katko maksaa monin verroin enemmän kuin 2-3v laitevaihto monissa yrityksissä.

Ja yritykset jotka on runkoverkossa, ei todellakaan kaipaa mitään bottia itseensä. vaihka sellaisiakin nähty.

• Kaapo4v

Firma on egologinen eikä meillä tuhota toimivaa laitetta. Mutta ne kiertää sopiviin eetisiin tarkoituksiin, eikä se ole firman bisnes.
        B luokan tekniikka. ei voittoa tekeville organisaatioille. ei ole kannatavaa mutta yleishyödyllistä ja eetistä.

• Eetinperce
        Kaapo4v kirjoitti:

Firma on egologinen eikä meillä tuhota toimivaa laitetta. Mutta ne kiertää sopiviin eetisiin tarkoituksiin, eikä se ole firman bisnes.
        B luokan tekniikka. ei voittoa tekeville organisaatioille. ei ole kannatavaa mutta yleishyödyllistä ja eetistä.

Kun et ymmärrä mitään, niin taidat tarkoittaa, että firma on egoistinen ja yrittää imeä kaiken kaikilta.
        Et kertonut kuka se Eeti sitten on? Jos ei ole kannattavaa mutta yleishyödyllistä ja perceestä!

• kelvoton_windows

Windows on sangen kelvoton.

• ddddddddddDDDDD

Katso peiliin, niin näet sen kelvottoman. Sinusta ei ole kenellekään mitään apua eikä hyötyä.

• Tietoparemmasta
        ddddddddddDDDDD kirjoitti:

Katso peiliin, niin näet sen kelvottoman. Sinusta ei ole kenellekään mitään apua eikä hyötyä.

windows on todella surkea ja kelvoton

• sulla

tulee operaattorin antama ip-osoite määrä täyteen. Reititin kytkimen tilalle. Tai laita se reititin siihen nettiin menevän johdon väliin niin on vähemmän jumppaa. Ja taas mennään.

• Ipavaruus

Ei toimi ubuntun eri versioissa!

• Vanhavaari

Käytän tälläistä Biltemasta ostettua "Verkkokytkintä" tuote 23-838, jota käytetään ethernet kaapeliverkon haaroittamiseen.
      https://www.biltema.fi/toimisto---tekniikka/tietokonetarvikkeet/verkkoliittimet/verkkokytkin-5-porttia-2000032157
      Nyt on kuitenkin niin, että tuo toinen tietokone ei kytkeydy internettiin, vaikka tuon verkkokytkimen ohittaa, laittamalla koneen suoraan seinän rasiaan RJ-45 johdolla. Täällä on Saunalahti/Elisan huoneistolaajakaista-liittymä.
      Ja kuten aiemmin sanoin, niin se tekee asian kummalliseksi, että muutama päivä sitten tämä kone ei toiminut, mutta tuo toinen toimi. Nyt on päinvastoin.
      Voiko Elisa itse laittaa koneita toimimattomaksi "liian" nettisurffailun vuoksi?

• Kaapo4v

• Vanhavaari

Tuosta koneesta vielä, joka ei internettiin suostu kytkeytymään, niin siellähän on, kun ottaa päivitykset, että ladataan päivityksiä 0%. Mutta se ei ala niitä lataamaan, kun ei pääse nettiin. Se on noita windowsin tavallisia päivityksiä, mutta sitä en tiedä, auttaisivatko ne juuri tähän DNS_PROPE_FINISHED_NO_INTERNET ongelmaan?
      Mutta kun se oli ensin tässä koneessa yhtenä iltana ja tämä alkoi kuitenkin toimimaan. Niin miten se voi olla tuossa toisessakin koneessa (joka ei ala toimimaan)? Voisiko joku ulkopuolinen rikollinen taho olla kyseessä, joka olisi murtautunut koneille? Ei kai mikään virus voi hypätä tuon verkkokytkimen kautta koneelta toiselle? Ei kyllä ole kuin yksi kone kerrallaan päällä, mutta voiko verkkokytkimeen jäädä virus piileskelemään?
      Nyt jo katsoin netistä sitäkin, että kyllä siellä kerrotaan, että rajaton netti on rajaton ja sellainen uskon tämän huoneistolaajakaistankin olevan. Tulee vain väliin oltua paljon netissä harrastuksen vuoksi, selailtua arkistoja ja kirkonkirjoja ym. historiaan liittyvää. Ja tuo nyt toimimaton koneeni on se tärkein kone, jolla olen tuon lisäksi hoitanut vain kaikki viralliset asiat, joten onhan tämä nyt harmi. Tietotekniikasta en ymmärrä paljoakaan, mutta mitä ihmettä tässä voisi sille koneelle vielä kokeilla?

• Kaapo4v

No ei jää, ja kun otat käyttöön laiteen johon voi, vaihda sen oletusalasa, niin sekin on turvassa.

• uusiksivaan

Verkkoasetuksista kaikki automaatille, jonka jälkeen mustaan ruutuun "ipconfig /release" ja "ipconfig /renew".

• Vanhavaari

No nyt meni vielä kummemmaksi, mutta paremmaksi. Juuri kun sain tuon edellisen kirjoitettua, niin koitin vielä huvikseni tätä "toimimatonta" konetta. Ja ihmeitten aika, tämä meni ja yhdisti heti nettiin.
      Otin tuon "Päivitys ja suojaus" kohdan heti ja siellähän oli jo tapahtunut jotain, eli siinä oli; ladataan päivityksiä 2%. Mutta siitä se hyppäsikin heti pois ja kone kertoi että päivitykset kunnossa.
      Katsoin vielä päivityshistoriaa, mutta sinne ei ollut tullut mitään merkintää tälle päivälle. Viimeinen päivityspäivämäärä oli 19.11., joten olisiko se sitten se aika, jolloin tämä lakkasi toimimasta, jolloin koneelle olisi jäänyt joku päivitys vaiheeseen?
      Silti edelleen vielä ihmetyttää, miten kyseessä on tuollainen IP:n löytymättömyys ongelma?

• Kaapo4v

Unohda nyt säätäminen, vika on siinä bilteman mötikässä joka ei ole sopiva tähän käyttötarkoitukseen!

• Vanhavaari

Kiitosta vastanneille ja Kaapolle linkeistä, kyllä sellainen nyt pitää ostaa.

• Kaapo4v

Jep, Muista se WAN liitin !!!! ostaessa.

• VPNFilter
        Kaapo4v kirjoitti:

Jep, Muista se WAN liitin !!!! ostaessa.

Mutta mites on noiden reitittimien tietoturvan laita ja riittääkö pelkkä valmistajan oletuksellisen salasanan vaihto ja ohjelman päivitys?

Entä onko reititimiä, jotka olisivat tietoturvaltaan paremman puoleisen maineen omaavia,?

24.05.2018 - "Haittaohjelma saastuttanut satoja reitittimiä kymmenissä maissa - Tarkista oma laitteesi ja toimi näin"

"VPNFilter-haittaohjelma on viestintäviraston mukaan monikäyttöinen ja kehittynyt: se voi kuunnella reitittimen läpi menevää liikennettä, mukaan lukien salasanat. Haittaohjelmaa voidaan käyttää myös kyberhyökkäysten tekemiseen ja jopa sen saastuttaman laitteen toimintakyvyn lamauttamiseen."

- https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/201805242200967010

Ps. Onkos langallisia reitittimiä edelleen saatavissa, mikäli sellaisen haluaisi tietoturvaa osaltaan kohentamaan?

• Vanhavaari

Ostin nyt tuollaisen Asus RT-AC66U reitittimen. Maksoi 69,-€. Sain sen toimimaankin, ainakin niin, että nettiin pääsee. Kun aloittaessa avasi selaimen, niin näytölle tuli automaattisesti sivu, joka kysyi Verkkonimeä ja Langatonta suojausta. Sitä suojausta nyt kysytään, kun avaa koneen ja kirjautuu langattomaan verkkoon. Ostaessa kyselin myyjältä aloitustoimenpiteistä ja myyjä kertoi, että siellä reitittimen pohjassa on tunnus, jota kysytään ja joka sitten pitää laittaa. Siellä pohjassa tosiaan oli sellainen PIN: (kahdeksan numeroa). Laitoin sitten sen siihen "Langaton suojaus" kohtaan. Sitä nyt langattomassa yhteydessä aina alussa kysytään. Meniköhän tuo nyt oikein, että laitoinko oikean numerosarjan?
      Lisäksi piti laittaa Reitittimen kirjautumisnimi ja Uusi salasana. Ne keksin päästäni, mutta ei niitä vielä ole missään kysytty. Mihin käyttöön ne ovat?
      Reititin on nyt tämän työpöydän ylätasolla, tuossa aivan pään edessä. Onko siitä haittaa näin lähellä, vai pitäisikö yrittää saada johonkin kauemmaksi?

• stasirules

Olet ilmeisesti antanut tunnuksesi jollekin vakoilija ohjelmalle.
        Älä avaa mitään selainsivua alkuvaiheessa vaan keksi tunnukset itse ilman mitään humpuukisivun kerjäystä.

Huonosti on homma mennyt. Pyydä joltain veljenpojalta apuja.

• dddddddddddDDDDDDD
        stasirules kirjoitti:

Olet ilmeisesti antanut tunnuksesi jollekin vakoilija ohjelmalle.
        Älä avaa mitään selainsivua alkuvaiheessa vaan keksi tunnukset itse ilman mitään humpuukisivun kerjäystä.

Huonosti on homma mennyt. Pyydä joltain veljenpojalta apuja.

" Pyydä joltain veljenpojalta apuja."
        Pyydä trolli itse psykiatrilta apua.

• kapskopsa
        dddddddddddDDDDDDD kirjoitti:

" Pyydä joltain veljenpojalta apuja."
        Pyydä trolli itse psykiatrilta apua.

Hohhoh! Joillakin ottaa hilseeseen kun huomaavat itse mokanneesna ja joku sen heille kertoo!

• asennus

Ei hätää. Kun alkaa asentaa tuota Asuksen reititintä, niin Täytyy avata selain. Silloin reititin osaa itse ohjata Asuksen omalle sivulle. Se on OK.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4190
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1216
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe